مقایسه خودرو های برقی

معرفی همه خودروهای برقی بازار ایران + مشخصات و قیمت مجله پدال

شرکت ایران خودرو در پنجمین دوره نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۲، برای دومین بار از خودروی تمام برقی LUNA GRE EV رونمایی کرد. این خودرو که فعلا برای ناوگان تاکسیرانی کشور در نظر گرفته شده، پتانسیل‌های قابل توجهی برای حرکت به سوی حمل و نقل پاک در ایران را به نمایش می‌گذارد. خودرو های هیدورژنی و یا سلول سوختی با نام اختصاری FCEV ، برق خود رو از طریق صفحه های سوختی تولید می کند ، هیدروژن در سلول سوختی با اکسیژن واکنش نشان می دهد و باعث تولید برق می شود . در طی این فرایند بخار آب و هوای گرم در سیستم تولید می شود که برای محیط زیست خطر ناک هم نیست. اما یک اشکال عمده در این فرایند وجود دارد و آن هم تولید هیدروژن است که نیازمند مصرف زیادی برق برای تولید آن هستیم.

در خودروهای برقی ما با موتورهای الکتریکی سر و کار داریم که خرابی و حساسیت‌های بسیار کمتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. ضمن اینکه کلا چیزی به اسم تسمه تایم، سیستم سوخت رسانی، سیستم تنفس موتور، اگزوز و… در خودروهای برقی نیست که  تمام خرابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری این بخش‌ها نیز حذف می‌شود. خرابی خودروهای برقی به دلیل نداشتن بسیاری از قطعات لازم مانند ماشین‌های بنزینی، کمتر است. گیربکس ماشین‌های برقی دارای یک دنده برای جلو و یک دنده عقب است که مشکلات و داستان‌های گیربکس خودروهای بنزینی را ندارد. اگر به خاطر داشته باشید زمانی که اولین تویوتای این لیست را معرفی کردیم، در مورد ارزان بودن ماشین‌های تویوتا صحبت کردیم و گفتیم که مدل‌های اقتصادی تویوتا را معرفی خواهیم کرد. اینجا همان بخش است و قصد داریم ارزان ترین و البته پرفروش ترین خودروی الکتریکی جهان یعنی تویوتای پریوس را با هم بررسی کنیم.

در این نسخه، ویژگی‌های ارزشمند XC40 درون‌سوز مثل راحتی و طراحی هوشمندانه با افزایش قابل‌توجهی در سرعت و بهبود هندلینگ همراه شده است. مثل تسلا مدل ۳، ولوو XC40 هم خودرویی است که نادیده گرفتن آن دشوار خواهد بود. شتاب 0 تا 100 در این خودرو 9.3 ثانیه است و می‌تواند با حداکثر سرعت 192 کیلومتر در ساعت حرکت کند. از این خودرو هم تیپ‌های مختلفی در بازار وجود دارد که آپشن‌های آنها با هم متفاوت بوده و تیپ 3 آن به عنوان تکمیل ترین خودرو در میان سایر مدل‌ها شناخته می‌شود.

با وجود پیشرفت های که در تکنولوژی ساخت خودروهای نسل جدید در حال وقوع است، در آینده ای نه چنان دور ماشینهای بنزینی و دیزلی جای خود را به برقی و هیبریدی داده و به مرور از رده خارج می شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت خودروی برقی با هیبریدی و اینکه کدام یک، گزینه مناسب تری برای تردد در ایران است صحبت کنیم. با این حال، کارشناسان حوزه خودرو نسبت به کافی بودن تعداد ایستگاه‌های شارژ در نظر گرفته شده ابهاماتی دارند. ضعف زیرساخت‌های برقی و قدرت خرید پایین مردم نیز از دیگر چالش‌های پیش روی توسعه خودروهای الکتریکی در ایران است. ام‌جی EV4 یکی از جدیدترین خودروهای الکتریکی است که به‌زودی توسط شرکت فردا موتور وارد بازار ایران خواهد شد.

همچنین خودروهای EREV در صورت قطع برق شبکه، زمین‌گیر نمی‌شوند و با پر کردن باک کماکان قابل راندن و استفاده هستند. این نوع خودروی برقی به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی شناخته می‌شود. آئودی Q5 e-Tron با قیمتی نزدیک به ۴ میلیارد تومان، یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران محسوب می‌شود. Q5 e-Tron که اولین بار در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، به‌طور خاص برای بازار چین طراحی شده و در این کشور توسط جوینت ونچر سایک فولکس‌واگن تولید می‌شود.

در مقابل، تسلا، بی وای دی، نیسان و بی ام و به‌عنوان پیشگامان تولید خودروهای برقی شناخته می‌شوند. اما توسعه خودروهای برقی، رشد بسیار بیشتری از محصولات هیبرید یا پلاگین هیبرید داشته و در این سال‌ها شرکت‌های چینی مانند BYD، NIO و Geely توانسته‌اند نقش مهمی در توسعه و تولید خودروهای برقی ایفا کنند. تویوتای دیگری که در این فهرست می‌توانیم به سراغ آن برویم تویوتا C-HR است که در واقع یک خودروی کراس اوور الکتریکی است. موتور هیبریدی ان دقیقا مانند موتور تویوتا پریوس است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. موتور بنزینی هم یک موتور 1.2 لیتری توربوشارژ است و این دو موتور در مجموع 122 اسب بخار قدرت در اختیار این خودرو قرار می‌دهند. گیربکس شش دنده پیشرفته این خودرو که از فناوری شیفت لاک استفاده می‌کند، در رسیدن به این سرعت نقش مهمی دارد.

کمبود ایستگاه‌های شارژ، ناهمتنی شبکه برق، فقدان قوانین جامع و کمبود آگاهی عمومی، موانعی جدی بر سر راه توسعه این صنعت نوپا در کشور ایجاد کرده‌اند. ونوسیا D60 EV پلاس، سدان الکتریکی جدیدی است که به‌زودی در بازار خودروهای الکتریکی در ایران عرضه خواهد شد. این خودرو توسط برند ونوسیا، زیرمجموعه‌ای از همکاری مشترک نیسان و دانگ‌فنگ، توسعه یافته است. D60 EV پلاس بر پایه پلتفرم نیسان سیلفی ساخته شده و با طراحی مدرن و کابینی جادار، به‌عنوان یک سدان خانوادگی راحت و ایمن شناخته می‌شود.

این بدان معنی است که این خودروها می‌توانند مثلا از ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت را بسیار سریع‌تر از خودروهای بنزینی بروند اما حداکثر سرعت آنها اغلب کمتر از خودروهای بنزینی است. آئودی Q5 e-Tron 40 توسط معین خودرو به ایران آورده شده و به یک موتور الکتریکی با 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور در عقب مجهز است. این خودرو با طراحی جذاب و امکانات پیشرفته، به عنوان یک گزینه لوکس در خودروهای الکتریکی در ایران مطرح می‌شود.

تعداد این خودروها زیاد است ولی در ادامه با چند نمونه‌ای آشنا خواهیم شد در شرف عرضه به بازار قرار دارند. اگر قصد خرید یک خودروی برقی را دارید و به دنبال مشخصات و قیمت تمام خودروهای الکتریکی بازار کشورمان هستید، این مطلب پدال را از دست ندهید. در کل باید گفت این خودروی کراس اوور یک خودروی راحت و شیک است که طراحی آن تا حدودی از لامبورگینی کپی برداری شده است و حتی فیس لیفت لامبورگینی آن نیز در بازار چین عرضه شده است. امکانات رفاهی مختلف این اتومبیل مانند صندلی ده حالته، گرمکن و سرد کن دار، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی و… آن را در زمره بهترین‌ها قرار داده است. مورد دیگر این است که این خودرو بعد از خالی شدن باتری‌ها بدون نیاز به توقف می‌تواند باتری‌های خود را در حرکت شارژ کند. این ماشین می‌تواند با توجه به کیفیت ساخت عالی، فضای کابین بزرگ و راحت، امکانات رفاهی خوب و همینطور استفاده بهینه از موتورهای الکتریکی، حتی در صدر این فهرست هم جای بگیرد.

این نسخه اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز در خرداد ۱۴۰۳ رونمایی شد و در حال حاضر به زمان عرضهٔ آن نزدیک شده‌ایم. نسخه برقی فونیکس FX از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که در جلو نصب شده است و ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری ۶۱ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل بسته به معیارهای مختلف آزمایش امکان پیمایش مسافتی بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. فونیکس FX برقی از نسخه بنزینی قدرت بیشتری دارد و ظرف ۷.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو در اصل جک Y3 نام دارد ولی در بازارهای صادراتی با نام E30X عرضه می‌شود. این هاچ‌بک الکتریکی که طراحی فانتزی و جالبی دارد، در دو مدل تولید می‌شود که کرمان موتور نسخه قوی‌تر را برای واردات انتخاب کرده است.

در صورتی که بیشتر در شهر رانندگی می‌کنید، خرید خودرو برقی می‌تواند به طور قابل توجهی در هزینه‌های سوخت و تعمیرات خودرو صرفه‌جویی ایجاد کند. تاریخ خودرو برقی در ایران از سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شد، ۱۰۲ سال بعد از زمانی که مظفرالدین شاه قاجار، اولین ماشین‌های بنزینی را در نمایشگاه خودرو پاریس پسندید و وارد کشور کرد. البته همان‌طور که رواج خودروهای بنزینی در ایران سال‌ها زمان برد، همین اتفاق هم برای خودروهای برقی افتاده است. هر چند خودروهای برقی در کشور ما تاکنون جایگاه خاصی پیدا نکرده‌اند؛ اما با موج جدید واردات ماشین که از سال 1402 آغاز شد، تعداد خودروی برقی هم به بازار ایران راه یافت. ضمن اینکه شهرداری تهران هم طرح تاکسی‌های برقی را در سال 1403 دنبال می‌کند.

همان‌طور که قابل حدس است، خودرو خورشیدی از انرژی آفتاب برای تولید نیرو و حرکت استفاده می‌کند. خودرو خورشیدی معمولا دارای پنل‌های فتوولتائیک است که توانایی تبدیل نور آفتاب به برق را دارد. برق تولیدشده توسط پنل‌ها یا به صورت مستقیم در اختیار پیشرانه قرار می‌گیرد، یا در باتری ذخیره می‌شود.

هنگام انتخاب خودرو برقی، قابلیت‌های فنی مانند قدرت موتور، شتاب، و سیستم‌های کمکی رانندگی مهم هستند. علاوه بر این، امکانات رفاهی مانند فضای داخلی، سیستم‌های سرگرمی و راحتی صندلی‌ها نیز می‌توانند بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارند. شارژر یک خودروی تمام برقی، انرژی الکتریکی را از شبکه به باتری خودرو منتقل می‌کند.

باتری ۴۵ کیلووات ساعتی این خودرو در کف آن قرار گرفته و با یک بار شارژ، بردی معادل ۲۰۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. هیوندای سوناتا هیبریدی یکی دیگر از خودروهای محبوب در بازار ایران است که به یک موتور بنزینی 2.0 لیتری و یک موتور الکتریکی مجهز است و توانایی تولید قدرت قابل‌توجهی را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای استفاده‌های شهری و جاده‌ای گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. هیوندای سوناتا هیبریدی با کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، تجربه رانندگی راحت و مطمئنی را برای رانندگان فراهم می‌کند. اگر پس از بررسی مزایای خرید خودرو برقی، به خرید این نوع خودرو علاقه‌مند شده‌اید، اما هنوز در انتخاب بین خودرو بنزینی و برقی دچار تردید هستید، بهتر است یک مقایسه کلی انجام دهید.

اتومبیل های پلاگین هیبرید را به عنوان گام گذر از مرحله هیبرید به مرحله خودروهای برقی می شناسند. در دو نمونه قبلی امکان شارژ باتری از منبع خارجی وجود ندارد و شارژ تنها توسط موتور احتراقی یا سیستم بازیابی انرژی ترمزها تامین می شود. و این به این معنی است که در آینده شاهد استفاده روز افزون از این مدل خودرو ها در مسافت های طولانی تر خواهیم بود. دیر یا زود خودرو های سوخت فسیلی مثل بنزین و گازوییل جای خودشون رو به خودرو های الکتریکی خواهند داد .

در مدل B Sampleنیز شاهد موتور قوی‌تری هستیم که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. ظرفیت باتری این مدل نیز ۴۵ کیلووات ساعت است، با این تفاوت که برد آن با یک بار شارژ به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. خودرو برقی و هیبریدی در مقام مقایسه معمولا هزینه‌های اولیه متفاوتی نسبت به خودروهای سوختی دارند.

فروش مضاعف در سال‌های بعدی و افزایش رقم سالانه به ۶.۷۵ میلیون دستگاه، پیش بینی‌ها برای سال ۲۰۲۴ را به بالغ بر ۱۷ میلیون رسانده است. به‌طور کلی این دسته از خودروها به‌شدت در مقابل دمای هوا واکنش‌پذیر هستند و معمولا در مناطق با گرمای بالا، خودروهای برقی و هیبرید با مشکلاتی همچون کاهش عمر باتری و داغ شدن آن مواجه می‌شوند. همچنین، برقی بودن این خودروها در شرایط گرما می‌تواند به کاهش بازدهی و کارایی آنها منجر شود.

یک زن و دو پسر بچه سوار بر گاری سه چرخ که بدون اینکه هیچ اسبی جلوی آن باشد به راحتی حرکت می‌کردند. دستاوردی که شاید در روز‌های اول خیلی‌ها آن را بیهوده می‌دانستند، اما رفته رفته دنیای ما را شکل داد. اکنون خودرو‌های الکتریکی در مرز تکنولوژی قرار دارند و می‌توان گفت که سرانجام تمامی تلاش‌های خودرو سازان در این 140 سال بوده اند. این خودرو‌ها خود را به سرعت در بازارهای جهانی جا انداخته و در ایران نیز مدل‌های خوبی از آنها وجود دارد. پیدا کردن بهترین خودرو برقی در ایران کاری است که ما در این مقاله قصد انجام آن را داریم. برخلاف خودروهای بنزینی که از موتور احتراق داخلی و قطعات متحرک زیادی بهره می‌برند، خودروهای برقی تعداد قطعات متحرک کمی دارند و در نتیجه استهلاک کمتری دارند.

به همین علت، دولت‌ها در کشورهای سراسر جهان تلاش می‌کنند تا با طرح‌های تشویقی مردم را به استفاده از ماشین برقی ترغیب کنند. تسهیلات مالیاتی و عوارضی، اعطای یارانه برای خرید خودرو برقی و افزایش ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی در افق چشم‌انداز ۱۴۱۰ عرضه خودرو برقی از جمله طرح‌های دولت برای ترویج استفاده از خودروهای برقی هستند. در بخش فنی، ام‌جی EV4 به یک موتور الکتریکی با توان ۱۵۰ کیلووات (معادل ۲۰۱ اسب بخار) و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر مجهز است که نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. باتری این خودرو ظرفیتی معادل ۶۴ کیلووات‌ساعت دارد و با هر بار شارژ کامل، می‌تواند تا 440 کیلومتر مسافت را طی کند.

ID.4 در نسخه‌های مختلفی تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی به ایران از نوع تک موتوره هستند. این موتور که روی محور عقب نصب شده است، ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۵۵.۷ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل در شرایط استاندارد امکان پیمودن تا ۴۴۲ کیلومتر را فراهم می‌کند. شرکت پرشیا خودرو که سابقهٔ پررنگی در واردات خودروهای ب‌ام‌و دارد، درصدد واردات یکی از جدیدترین کراس‌اوورهای الکتریکی این شرکت یعنی iX1 است. این خودرو که نسخهٔ الکتریکی نسل سوم ب‌ام‌و X1 محسوب می‌شود، اخیراً برای فروش عرضه شده است. IX1 به یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نئون متر گشتاور در جلو مجهز است که انرژی موردنیاز خود را از یک باطری ۶۸ کیلووات ساعتی می‌گیرد.

در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، سوئد و آلمان، پروژه‌های مربوط به جاده‌های برقی در حال توسعه است. دولت فرانسه قصد دارد ۸۸۵۰ کیلومتر جاده برقی با استفاده از کابل‌های هوایی یا شارژ القایی احداث کند. آلمان نیز قصد دارد چهار هزار کیلومتر کابل هوایی در بزرگراه‌ها نصب کند و سوئد نیز در نظر دارد ۲۰۰۰ کیلومتر جاده برقی بسازد. این جاده‌های برقی می‌توانند از روش‌های مختلف شارژ از جمله سیستم‌هایی با کابل‌های هوایی و شارژ القایی بی‌سیم پشتیبانی کنند. از طرف دیگر، JAC S5 با طراحی کراس‌اوور و فضای داخلی راحت، برای کسانی که به فضای بیشتر و راحتی در سفرهای خانوادگی اهمیت می‌دهند، انتخاب مناسبی است. این خودرو با امکاناتی همچون سیستم تهویه دوگانه، سانروف دو حالته و شش بلندگوی سیستم صوتی، تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی به ارمغان می‌آورد.

در حال حاضر، قیمت بنزین نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی نداشته است، اما پیش‌بینی می‌شود که با تصویب افزایش قیمت بنزین در سال 1403، سوخت‌گیری در خودروهای بنزینی دیگر از نظر اقتصادی صرفه‌جویانه نباشد. در مقابل، انرژی برق به عنوان منبع تغذیه خودروهای برقی، مقرون به‌صرفه‌تر است و در درازمدت می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد. این سیستم، از طریق گیربکس تک سرعته روی محور عقب عمل می‌کند و تنها گزینه برای سدان برقی هونگچی محسوب می‌شود.

بازسازی ایستگاه‌های شارژ قدیمی برای انطباق با شرایط جدید، معایب زیادی دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ایستگاه‌های جدید راه‌اندازی شود. موانع فنی دیگری نیز در زمینه ادغام شارژرها در مکان‌های مختلف به‌ویژه در فضاهای شهری وجود دارد. بررسی جامع اکستریم LX شامل مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی، مزایا و معایب و مقایسه با رقبا را در پدال بخوانید.

در مقابل هزینه نگهداری این نوع موتورها به دلیل جاروبک (ذغال) و یکسوسازها بیشتر است. اما مزیت اصلی این خودرو میزان مصرف سوخت است که به ازای 100 کیلومتر370 سی سی  بنزین می باشد که عددی غیر قابل باور است. این جدول دقیقترین اطلاعات موجود برای تمام اتومبیل های پلاگین هیبریدی موجود در حال فروش در ایالات متحده را ارائه می‌دهد.

در نهایت شما کاربران گرامی گجت نیوز بگویید که آینده ساخت خودروها را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و از بین خودروهای برقی و هیبریدی، کدام‌یک را انتخاب می‌کنید. به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روند روبه‌رشد استفاده از خودروهای برقی، زیرساخت‌های شارژ عمومی را به یکی از موانع اصلی توسعه این نوع وسایل نقلیه تبدیل کرده است. در حالی که شرکت‌های خودروسازی به سمت تولید خودروهای برقی با آلایندگی صفر حرکت می‌کنند، توسعه شبکه شارژ، همگام با این تحول پیش نمی‌رود. دلیل اصلی این کمبود، سرعت کند ایجاد زیرساخت‌های شارژ مناسب در خیابان‌ها است و تلاش‌های گوناگونی برای گسترش و بهبود زیرساخت‌های شارژ در بخش عمومی و خصوصی در حال انجام است. به دلیل عدم استفاده از موتور احتراق داخلی، این خودروها هیچ‌گونه سر و صدای اضافی ندارند و رانندگی با آن‌ها بسیار آرام است. البته این ویژگی می‌تواند برای عابران پیاده خطرناک باشد، چون صدای ماشین به حداقل رسیده است.

این خودرو از اواسط سال ۲۰۱۷ به بازار آمده اما حتی با ورود به دوران میان‌سالی، هنوز هیچ خودرویی در بازار نتوانسته مدل ۳ را در همهٔ زمینه‌ها مغلوب کند. هرچند این تسلا بدون نقص نیست اما یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای حال حاضر جهان محسوب می‌شود. EV6 ظاهر متمایزی دارد اما غیرمتعارف به نظر نمی‌رسد، رانندگی جالبی دارد اما خودروی اسپرت خالص نیست. کراس‌اوور الکتریکی کیا در پویایی رانندگی مسیر بسیار متفاوتی را نسبت به پسرعموی خود، هیوندای آیونیک ۵ دنبال کرده که البته چیزی بدی نیست. XC40 از همان ابتدا خودروی موردعلاقهٔ ما بود اما در مورد پیشرانه‌های آن کمی تردید داشتیم که در نسخهٔ ریشارژ برطرف شد.

کاهش سرعت نصب ایستگاه‌های شارژ، از زمان همه‌گیری کرونا، به‌دلیل کمبود جهانی قطعات و افزایش قیمت فلزاتی همچون لیتیوم، تشدید شده است. این دو عامل، منجر به افزایش هزینه‌ها شده است، هرچند پیش از این نیز، راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سریع، هزینه‌ی زیادی داشت. در نمای پشتی اکستریم LX طراحان از عنصر محبوب در بین خودروهای چینی یعنی چراغ‌های سراسری پیوسته استفاده کرده‌اند که باعث شده طراحی این قسمت به‌اندازهٔ جلو منحصربه‌فرد نباشد. زیر این چراغ‌ها، نوشتهٔ بزرگ EXEED یا XTREM جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که روی سپر تریم نقره‌ای‌رنگ دیفیوزر مانند همراه با دو سر اگزوز تزئینی دیده می‌شوند. رینگ‌های جذاب ۱۹ اینچی و فلاپ‌های مشکی دور گلگیرها هم از دیگر ویژگی‌های ظاهری اکستریم LX هستند.

یکی دیگر از بحث‌های مهم در مقایسه خودرو برقی با بنزینی، مدت زمانی است که باید صرف شارژ یک ماشین برقی کنید. همان‌طور که می‌دانید سوخت‌گیری ماشین‌های بنزینی به‌دلیل فراوانی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور، حتی در شلوغ‌ترین ساعات فعالیت جایگاه‌ها چیزی معمولا کمتر از 30 دقیقه معطلی دارد. شرایط آب ‌و هوایی به‌عنوان یک متغیر تاثیرگذار در عملکرد خودروهای برقی و بنزینی شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در هوای سرد ممکن است هنگام استارت زدن خودروی بنزینی با مشکلاتی در روشن شدن خودرو روبه‌رو شوید. ضمن اینکه باید قبل از حرکت، زمانی را برای گرم شدن موتور در حالت درجا اختصاص دهید. از طرفی دیگر، گرمای بیش از حد هم می‌تواند منجر به داغ کردن موتور به‌خصوص در  مسافت‌های طولانی شود که آسیب‌های جدی را به موتور وارد می‌کند.

در مقایسه ابعاد بدنه،  کی ام سی J7 یک سدان با ابعاد 4780 میلی‌متر طول، 1820 میلی‌متر عرض و 1492 میلی‌متر ارتفاع است. این در حالی است که جک S5 یک کراس اوور با ابعاد 4430 میلی‌متر طول، 1840 میلی‌متر عرض و 1660 میلی‌متر ارتفاع است. خوشبختانه، ما بسیاری از جزئیات حیاتی هر اتومبیل برقی فروخته شده در ایالات متحده را تا امروز را جمع آوری کرده‌ایم.

این خودرو بر پایه پلتفرم UKL2 BMW ساخته شده و با طراحی شیک و فناوری‌های پیشرفته، تجربه رانندگی لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد. نسخه eDrive20 این خودرو مجهز به یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتن‌متر است که نیروی محرکه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در مورد زیرساخت‌های استفاده از این خودروها در کشورمان نیز باید گفت ایران هنوز زیرساخت‌های گسترده‌ای برای شارژ خودروهای برقی ندارد؛ زیرا این تکنولوژی تازه‌واردی در ایران محسوب می‌شود. خودروهای هیبرید با توجه به نیاز به بنزین، از زیرساخت‌های موجود سوخت‌گیری بهره می‌برند و نیاز کمتری به ایستگاه‌های شارژ دارند و در این زمینه برتری کاملی نسبت به خودروی برقی دارد. پس خودرو‌های هیبریدی، خودروهایی هستند که هم با انرژی الکتریکی و هم با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند.

این خودروی ۴ اسب بخاری قادر به حمل ۶ نفر و حرکت با سرعت ۲۳ کیلومتر بر ساعت بود. آقای موریسون به خاطر تحصیل در رشته شیمی، بیشتر به فناوری باتری علاقه داشت تا صنعت حمل و نقل، از این رو وی مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. البته دستاوردهای او در زمینه خودروهای برقی، الهام‌بخش سایر محققان و دانشمندان شد و آنها چند ماشین الکتریکی دیگر را توسعه دادند. در صورت تولید تمام برقی این خودرو، قدرت موتور آن به حدود ۷۰ کیلووات (معادل ۹۴ اسب بخار) خواهد رسید. این در حالی است که نمونه بنزینی ساینا از موتوری با قدرت ۸۷ اسب بخار بهره می‌برد. ساینا برقی با توجه به نوع باتری انتخابی، می‌تواند مسافتی بین ۱۷۰ تا ۲۱۰ کیلومتر را طی کند.

همینطور فناوری AutoCharge به این خودرو کمکی می‌کند زمانی که در حال حرکت با موتور بنزینی است، باتری خود را هم شارژ کند. این خودرو که برای اولین بار توسط اطلس خودرو و در سال 98 وارد بازار ایران شد از نظر آپشن‌ها یک خودروی خوب و تکمیل به حساب می‌آید که از هم رده‌های خوب بهتر عمل کرده است. قرار است همین سیستم در یک بزرگراه بین پاریس و اورلئان در فرانسه نیز آزمایش شود.

در این مورد باید گفت در فهرست بهترین خودرو برقی در ایران خیلی از مواردی که به چشم می‌خورند خودرو‌های هیبریدی هستند. این موضوع هم برای خودرو‌های وارداتی و هم خودروهایی که برای ساخت آنها در داخل کشور تلاش شده است، صادق می‌باشد. در ادامه با هم کاندیداهای بهترین خودرو برقی در ایران را خواهیم شناخت و کمی هم در مورد خودروهای برقی نافرجام ایرانی صحبت خواهیم کرد. شارژ خودروها حین حرکت، یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر برای تسهیل شارژ خودروهای برقی، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اولین جاده برقی بی‌سیم، در شهر دیترویت آمریکا نصب شده است تا خودروهای برقی حین رانندگی، شارژ شوند.

ENS1 درواقع نسخهٔ برقی کراس‌اوور هوندا وزل است که با نام HR-V هم شناخته می‌شود. البته شرکتی تازه تأسیسی بنام آروین خودرو هم در نمایشگاه تهران ۱۴۰۲ این کراس‌اوور الکتریکی را رونمایی کرد و خبر از واردات آن داد ولی هنوز موفق به عرضهٔ eNS1 نشده است. این کراس‌اوور ژاپنی که از راه چین به ایران آماده، به یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در جلو مجهز است. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن ۵۱۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. این خودرو در بازار ایران با دو تیپ SE که ارزان ترین تیپ و XLE که تپ فول آپشن آن است موجود است و خرید و فروش می‌شود. این خودرو ویژگی‌های خوب زیاد دارد اما می‌توان شتاب بالای آن را به عنوان مزیت ویژه آن نسبت به سایر گزینه‌هایی که ادعای بهترین خودرو برقی در ایران را دارند، معرفی کرد.

جکKMC J7  برقی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد. سدان برقی جک، ظرفیت باتری ۵۰/۱ کیلووات ساعت دارد و با شارژ کامل، ۴۰۰ کیلومتر می‌پیماید. حتی با ایستگاه‌های شارژ DC که در ایران بسیار کمیاب هستند، حدود ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌های جک J7 EV تکمیل شود. طبیعتا شارژ این خودرو از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد با برق خانگی، ۸ تا ۹ ساعت زمان می‌برد. شاید جذاب‌ترین بحث درباره تفاوت خودرو برقی با بنزینی مربوط به عملکرد فنی آن‌ها باشد. خودروهای برقی معمولا از نظر شتاب‌گیری عملکرد بهتری نسبت به ماشین‌های بنزینی دارند.

برای محاسبه میزان مصرف خودروهای برقی، معمولا از واحد کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر (kWh/100km) استفاده می‌شود. این واحد نشان می‌دهد که خودرو برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر چقدر انرژی الکتریکی مصرف می‌کند. به عنوان مثال، اگر خودروی برقی دارای باتری ۵۰ کیلووات ساعتی باشد و در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت ۲۵ کیلووات مصرف کند، می‌تواند با یک بار شارژ کامل حدود ۲۰۰ کیلومتر را طی پشت سر بگذارد. پیشرانه الکتریکی این خودرو توانایی تولید ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که از طریق گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. باتری لیتیوم‌یونی با ظرفیت ۶۱.۰۶ کیلووات‌ساعت، امکان پیمایش تا ۴۳۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ فراهم می‌کند. برای شارژ باتری، در صورت استفاده از شارژر سریع DC با توان ۱۱۰ کیلووات، می‌توان در مدت ۳۰ دقیقه، شارژ باتری را از ۰ به ۸۰ درصد رساند.

چراکه خبری از صدای اگزوز و همچنین ارتعاشات قطعات موتور احتراق داخلی در خودروهای برقی نیست. تجربه نشان می‌دهد که قیمت کارخانه (صفر) خودروهای برقی در مقایسه با ماشین‌های بنزینی بیشتر است. البته همان‌طور که اشاره کردیم، دولت‌ها تلاش می‌کنند تا کاهش تعرفه‌های گمرکی، تا حدی امکان رقابت خودروهای برقی با بنزینی را از نظر قیمت در بازار فراهم کنند.

اما باز هم تاکید می‌کنیم که خودروهای برقی برای مناطق بسیار گرم جنوب ایران، انتخاب چندان معقولی به‌نظر نمی‌رسند. تجربه رانندگی با خودرو برقی بسیار لذت‌بخش است؛ زیرا در حین رانندگی هیچ سر و صدای زیادی تولید نمی‌شود و می‌توانید با آرامش بیشتر به رانندگی بپردازید. این خودروها نیاز به تعویض دنده ندارند و تنها با یک دنده به جلو یا عقب حرکت می‌کنند، که این امر فشار کمتری به زانوها و پاهای شما وارد می‌آورد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *