شاهین بخریم یا پژو پارس TU5؟ مقایسه پژو پارس با شاهین
بهطورکلی اگر به فکر خرید پژو پارس اقساطی هستید، باید بدانید این خودرو چهرهای کلاسیک و جا افتاده نسبت به شاهین دارد و شاهین مدرنتر و اسپرتتر از پژو پارس است. شاهین با مصرف ترکیبی ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در رده خودروهای کممصرف قرار میگیرد. پارس TU5 مصرف ترکیبی 7.2 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد و راندمان بهینهای را ارائه میدهد و درنهایت پارس XU7P با مصرف ترکیبی 8.7 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، پرمصرفترین مدل در بین این سه خودرو است. آریزو ۵ توربو داشبوردی درست مشابه آریزو ۶ ها داشته که تریم داخلی به صورت تمام مشکی بوده و یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ قرار گرفته و پنل تهویه هم تقریبا به صورت لمسی قابل کنترل است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه جدید وجود داشته و صفحه کیلومترشمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری اطلاعات را به راننده نمایش میدهند. از نظر طراحی ظاهری آریزو ۵ توربو بی شک از شاهین چهره پویاتر و بهتری دارد اما این بدان معنا نیست که شاهین چهره زشتی دارد.
پیشرانه ۱.۸ لیتری پارس ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. مالکان پارس اظهار میدارند این خودرو نسبت به قبل عملکرد بهتری دارد و فعلاً مشکلات پیشرانه قدیمی XU7 در آن دیده نمیشوند. البته نقطهضعف این پیشرانه نیز به نوع روغن مصرفی آن مربوط میشود که هزینه بسیار بالاتری نسبت به پیشرانه قدیمی دارد. همچنین میزان قدرت و گشتاور پیشرانه XU7P نسبت به قبل اندکی کمتر شده است.
بنابراین شاهین سایپا میتواند خودروی مناسبی برای افرادی باشد که یک ماشین زیبا، ایمنتر و با امکانات بهتر نیاز دارند. پژو پارس تیو ۵ از سال ۹۳ به بعد با یک داشبرد جدید همراه بوده که نسبت به مدل قدیمی جذابیت بیشتر اما کیفیت کمتری دارد. استفاده از غربیلک فرمان جدید نیز باعث شده تا نمای داخلی پژو پارس تیوفایو لوکستر به نظر برسد. بنابراین در مجموع باید بگوییم که بسته به سلیقه مشتری نمای داخل شاهین و پژو پارس TU5 میتواند موردپسند و یا انزجار قرار بگیرد. با توجه به پلتفرم بهروزتر، طراحی زیباتر و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر شاهین، این خودرو در مقایسه با پژو پارس دست برتر را خواهد داشت. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد تفاوت قیمت دو خودروست که فاکتور مهمی برای خریدار ایرانی به شمار میرود و شاید این موضوع باعث تردید برخی افراد در انتخاب شاهین شود.
ضمن آنکه نباید از سطح آپشنها و امکانات رفاهی و همچنین میزان ایمنی نیز غافل شد. به هر ترتیب موتور شاهین در حال حاضر قادر است توان خروجی نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن.متر گشتاور تولید و به گیربکس ۵ دنده دستی منتقل کند تا چرخهای جلوی این خودرو به گردش در آیند. شاهین کروز کنترل دارد و از ۶ ایربگ بهره میبرد که باعث میشود در جاده ایمنی بیشتری داشته باشد. از نظر مصرف سوخت، هردو ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر استفاده میکنند که از این نظر تفاوت خاصی بینشان وجود ندارد.
با این حال، شاهین در مصرف سوخت نسبت به پژو پارس TU5 عملکرد ضعیفتری دارد. همچنین، سیستم تعلیق شاهین بهطور کلی خشکتر از پژو پارس TU5 است که میتواند راحتی در سواری را کاهش دهد. در زمینه طراحی داخلی، مقایسه بین سایپا شاهین و پژو پارس TU5 به چالشی برخورده است. طراحی داخلی این دو خودرو به نسبت ساده و کلاسیک است، و اختلافات چشمگیری در این زمینه مشاهده نمیشود. از سوی دیگر، پژو پارس TU5 که در حدود ۲۲ سال پیش وارد بازار ایران شده است، از طراحی قدیمیتری بهرهمند است. با اینکه برخی تغییرات جزئی اعمال شدهاند، اما تحولات زیادی در ظاهر نداشته و بدنه آن همچنان از بدنه پژو ۴۰۵ دهه ۸۰ میلادی استفاده میکند.
خودرو شاهین یک سدان خانوادگی محصول شرکت سایپا است و رونمایی آن به سال ۱۳۹۷ برمیگردد. سایپا ابتدا میخواست این خودرو را روی پلتفرم اصلاحشده تویوتا یاریس عرضه کند؛ اما ازآنجاکه برای این کار به پیشرانه H300 و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک نیاز داشت، برای تهیه آنها بهدلیل تحریمها با مشکل مواجه میشد. به همین دلیل شاهین را روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی کردند که از پیشرانه m15 و گیربکس دستی استفاده میکند. داخل کابین هر دو خودرو بسیار جادار است و به راحتی میتواند تا ۵ سرنشین را در خود جا دهد.
در جدیدترین مقاله راهنمای خرید پدال، مقایسه مفصل سدان های پژو پارس سال با سایپا شاهین را خواهیم داشت تا بتوانیم به شما در انتخابی درست کمک کنیم. هر دو خودرو شاهین و پژو پارس سیستم ترمز ABS و EBD دارند که ترمزگیری ایمنتر و قابلکنترلتری را فراهم میکنند. شاهین در تستهای تصادف موسسه Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره ایمنی شده، درحالیکه پژو پارس تاکنون تست نشده است.
در ادامه مقایسه دنا پلاس با شاهین همراه ما باشید تا با بررسی کامل این دو خودرو ببینیم در نهایت شاهین بهتره یا دنا پلاس. لازم به ذکر است که ما در مقایسه دنا پلاس و شاهین به دلیل تناسب فنی و قیمتی هرچه بهتر، دنا پلاس تنفس طبیعی 5 دنده و شاهین G دندهای را مد نظر داریم. در پایان مقایسه پژو پارس با شاهین از وب سایت دزار سمنان، اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد اینکه شاهین بهتر است یا پژو پارس TU5 صحبت کنیم، باید معیارهای خود را برای خرید یک سدان خانوادگی جمعوجور دستهبندی کنیم. اگر شما جزو آن دسته از مشتریانی هستید که میخواهید یک سدان زیبا با طراحی نسبتا بهروز، امکانات بیشتر، پرستیژ بالاتر و ایمنی کمی بهتر خریداری کنید، به نظر میرسد که شاهین با اولویتهای شما تناسب بیشتری داشته باشد. البته نبود رقبای قدر هم در کامیابی پارس تیوفایو بسیار موثر بوده است. ایرانخودرو از سال ۹۳ تصمیم گرفت طراحی جدیدی را برای کابین این خودرو در نظر بگیرد.
تارا یکی از جدیدترین سدانهای ایرانخودرو است و در دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه میشود. این خودرو با طول ۴۵۱۹ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۵۲ میلیمتر جزو جادارترین ماشینهای ایرانی بهشمار میرود. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. آخه برادر من شاهین با قیافه و ابشن های ب روز کجا پژو پارس با طراحی سی سال پیش کجا اصلا عجیبه این دو رو باهم مقایسه کردن…. سایپا شاهین در سال 2022 در تستهای ایمنی مؤسسه C-NCAP چین شرکت کرد و موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شد. این تستها استانداردهای ایمنی اروپایی را ارزیابی میکنند و کسب 4 ستاره ایمنی در این تستها، نشاندهنده ایمنی قابلقبول یک خودرو است.
پژو پارس TU5 به دو عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و EBD، و سیستم ترمز کمکی BAS مجهز است. صندوق عقب شاهین ۴۲۰ لیتر گنجایش دارد که نیازهای خانوادههای ۴ الی ۵ نفره را به طرز قابل قبولی تامین میکند. اما این رقم در پژو پارس حدود ۵۰ لیتر بیشتر است که قطعا گزینه بهتری برای خانوادهها به ویژه در مسافرتها محسوب میشود. اگر ازنظر ظاهری بخواهیم شاهین را با بسیاری از خودروهای وطنی مقایسه کنیم، شاهین خودروی بسیار زیباتری است. چراغهای کشیده آن در قسمت ضلع پایین انحنای جالبی دارد، جلوپنجره آن نه زیاد بزرگ است و نه زیاد کوچک و تناسبش را با چراغها و بخش تهویه هوا در قسمت پایین حفظ کرده است.
برخلاف محصول سایپا، این محصول دارای مدل اتوماتیک است که سرعت بیشینه و شتاب کمتری را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. در مقایسه خودروها از اصلیترین نکاتی که موردتوجه قرار میگیرد توان حداکثری موتور یا همان قدرت اسب بخار است. زیرا این پارامتر در احساسکردن میزان سرعت هنگام بالارفتن دور موتور اهمیت دارد. در مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس از نظر قدرت اسب بخار میتوان گفت که شاهین وضعیت بهتری دارد. بااینحال به دلیل مجهز بودن آن به توربوشارژ از نظر توان نسبت به خودروهای تیبا و کوییک عملکرد بهتری دارد. از همین رو در مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس از نظر حجم موتور میتوان برتری را برای پژو پارس در نظر گرفت.
اما در طرف دیگر خیلی از مشتریان محافظهکار وجود دارند که میخواهند ماشینشان بازار خریدوفروش بهتری داشته باشد، از نظر فنی استهلاک و خرج کمتری روی دستشان بگذارد و درمجموع خودرو کم دردسرتری باشد. این دسته از مشتریان نیز بهتر است که پژو پارس تیو ۵ یا همان پارس ال ایکس ۱۶۰۰ را بخرند. برای اطلاع از قیمت شاهین G دنده ای و همچنین کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه با قیمت پژو پارس ELX TU5 به صفحه قیمت خودرو مراجعه کنید.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. با دوستم که شاهین خریده بود راه افتادیم البته روی حالت اسپورت خیلی راحت شاهین جا موند. در وب سایت آگهی و خرید و فروش دزار ، آگهی های زیادی، روزانه در دسترس شماست.
برو توی آپارات مسابقه شاهین با دناپلاس توربو رو ببین تا بفهمی چجوری شاهین سوسکش میکنه. همین کامنت نوشتنت نشون میده چه آدمی هستی و لیاقتت پژو پارسه مثل شوتیها تو جاده وحشی بازی دربیار و زندگی خودت و مردمو به خطر بنداز. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار این دو خودرو نشاندهنده تقاضای بالا برای آنهاست. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
مالکان پارس اظهار کردهاند که این خودرو نسبت به قبل عملکرد بهتری دارد و فعلاً مشکلات پیشرانه قدیمی XU۷ در آن مشاهده نمیشود. البته، نقطه ضعف این پیشرانه نیز به نوع روغن مصرفی آن مربوط میشود که هزینه بسیار بالاتری نسبت به پیشرانه قدیمی دارد. همچنین، میزان قدرت و گشتاور پیشرانه XU۷P نسبت به قبل کمی کاهش یافته است. برای مقایسه شاهین با پژو پارس tu5 ابتدا بهسراغ مشخصات فنی و عملکرد آنها میرویم.
شاهین به سانروف مجهز شده است، اما متاسفانه این آپشن در پژو پارس موجود نیست. باتوجهبه فروش اقساطی شاهین با اقساط 60 ماهه میتوانید این خودرو را که از نظر امکانات رفاهی بهتر از پژو پارس است، با قسطهای بلندمدت و شرایط مناسب بخرید. تزیینات داخلی هر دو خودرو شاهین و پارس از جنس پلاستیک فشرده با طرح چوب است؛ اما از نظر عایق صدا، شاهین نسبت به پژو پارس عملکرد بهتری دارد و صدای موتور و محیط بیرون کمتر به داخل کابین نفوذ میکند. جنس داشبورد و رودری های هر دو خودرو خیلی دلچسب نیست و پلاستیک خشک نهچندان مرغوب در ساخت آنها به کار گرفته شده است.
از طرف دیگر بازار خریدوفروش پارس نسبت به شاهین رونق بیشتری دارد و این نکته نیز برای خریداران مهم محسوب میشود. اما شاهین به فرمان برقی مجهز است و بنابراین رانندگی با آن انرژی کمتری را طلب خواهد کرد. البته شاهین نیز همانند پارس از مشکل صدای ورودی پیشرانه به کابین رنج میبرد و به این مورد باید صدای سیستم تعلیق را نیز افزود. همانطور که گفته شد پیشرانه شاهین به دلیل ساختار قدیمی خود نمیتواند پاسخگوی وزن خودرو باشد و به همین خاطر در شتاب گیری و سبقتها از پارس شکست خواهد خورد. البته به دلیل استفاده از سیستمهای کنترل پایداری و کشش، هندلینگ و ایمنی خودرو بهتر از رقیب خود است. در مجموع سواری و هندلینگ پارس و شاهین کاملاً معمولی است و نباید از آنها انتظار عملکرد خودروهای مدرن را داشت.
پژو پارس یکی از سدانهای اقتصادی ایرانخودرو است که هزینه نگهداری پایینی دارد. در مقایسه با برخی خودروهای جدید، قیمت این مدل، مقرونبهصرفه است و از نظر امکانات رفاهی و طراحی داخلی، در سطح متوسطی قرار دارد. بررسی لیست قیمت محصولات بهمن خودرو اقساطی نشان میدهد که در همین بازه قیمتی، گزینههایی مانند مدل MVM 315 پلاس، با طراحی مدرنتر و تجهیزات پیشرفتهتر نیز وجود دارند که فضای مناسبی را برای مسافرت خانوادگی در اختیارتان قرار میدهند. البته مصرف سوخت آن مقداری بالاتر از شاهین است و از لحاظ طراحی ظاهری و پرستیژ بصری هم توان رقابت با محصول سایپا را ندارد. خودرو شاهین سایپا از مزایایی مثل طراحی ظاهری بسیار زیباتر و امروزی، کابین جادار، امکانات رفاهی متنوعتر شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی، ورود و استارت بدون کلید، دوربین عقب، فرمان برقی، ایمنی بالاتر و کیفیت سواری مناسب سود میبرد.
با این حال، به طور کلی در بخش طراحی، شاهین را به سر و گردنی بالاتر از پارس قرار میدهیم و در این بخش، سدان سایپا پیروز میدان خواهد بود. پژو پارس، یکی از قدیمیترین خودروهای موجود در بازار است که نسخهای فیسلیفت از مدل ۴۰۵ محسوب میشود و از سال ۱۳۷۹ تاکنون در بازار حضور دارد. این خودرو به تدریج به سن بازنشستگی نزدیک میشود، اما با این حال هنوز هم تعداد زیادی از مردم خریدار پژو پارس هستند. طراحی پارس به طور کلی قدیمی و خستهکننده به نظر میرسد، با این حال تناسبات طراحی آن در مقایسه با برخی رقبای داخلی همچنان قابلقبول است. در این خودرو، خطوط منحنی یا طراحی مدرن وجود ندارد و هنوز هم از سبک طراحی چند دهه قبل استفاده میشود.
پایداری در سرعتهای بالا و خصوصیات خودروی سوپاپی گاهی اوقات تجربه رانندگی مطلوبی ایجاد میکند. خودرو شاهین و خودرو پژو پارس tu5 دو سدان خانوادگی هستند که اولی محصول شرکت سایپا و دیگری محصول ایران خودرو است. شاهین با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و ۱۱۰ اسب بخار قدرت، ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را به ارمغان میآورد. مدل TU5 با موتور ۱.۶ لیتری، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. مدل XU7P با موتور ۱.۸ لیتری، ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
اما شاهین هم دست و پا بسته نیست و کیلس استارتر، سانروف، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، فرمان با نیروی کمکی برقی و روکش چرمی صندلیها را به عنوان برگهای برنده مقابل دنا پلاس رو میکند. با توجه به مشتری پسندتر بودن این آپشنها، باید دست شاهین را به عنوان برنده بخش امکانات رفاهی مقایسه دنا پلاس و شاهین بالا ببریم. خوشبختانه شاهین و دنا پلاس از نظر ظاهری در بین خودروهای داخلی وضعیتی قابل قبول و عامه پسند دارند اما دو سبک طراحی متفاوت را دنبال میکنند.
از نظر فضای کابین نیز، بر خلاف انتظار افراد قد بلند، در کابین شاهین احساس راحتی زیادی نخواهند داشت و بخش عقب کابین پارس جادارتر از شاهین خواهد بود. درحالیکه پیشرانههای ۱.۵ لیتری مدرن امروزی قدرت بسیار بیشتری تولید میکنند اما قدرت و گشتاور پیشرانه شاهین به ۱۰۹ ماندالا و ۱۷۸ نیوتون متر میرسد که حاکی از قدیمی بودن این پیشرانه است. شاهین گیربکس دستی ۵سرعته دارد و تعویض دندهها دقیق و نرم انجام میشود. پارس TU5 گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک ۴سرعته دارد و رانندگی نرم و راحتی را به ارمغان میآورد، اما تعویض دندهها با کمی تأخیر همراه است؛ حال پارس XU7P گیربکس دستی ۵سرعته دارد. عملكرد آن مشابه شاهین است، اما به دلیل قدرت بیشتر موتور، رانندگی اسپرتتری را ارائه میدهد. با درنظر داشتن این موارد در کنار فروش اقساطی ایران خودرو، اگر راندمان سوخت برایتان اهمیت دارد، پژو پارس TU5 گزینه مناسبتری است؛ اما اگر به دنبال قدرت بیشتر هستید، شاهین را انتخاب کنید.
خطوط ساده و متوازن بدنه پارس، آن را به خودرویی با ظاهری رسمی و قابلقبول برای خانوادهها تبدیل کرده است، هرچند این طراحی در مقایسه با شاهین، قدیمی است. اگر میخواهید از قیمت پژو پارس سال سفارشی، مطلع شوید، سپندخودرو در سایت خود، قیمت آن را بهصورت روزانه درج میکند. بدنه خارجی آن یکی از جذاب ترین طراحی ها در بازار محصولات داخلی را داراست.
در این مقاله، جادارترین خودروهای ایرانی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تارا، شاهین و رنو تندر ۹۰ را بررسی کردیم. این خودروها در کنار طراحی کاربردی، هزینه نگهداری مقرونبهصرفه و دسترسی آسان به قطعات یدکی نیز دارند که انتخاب آنها را برای استفاده روزمره و سفرهای طولانی منطقی میکند. در نهایت، انتخاب بهترین خودروی جادار بستگی به نیاز، بودجه و انتظارهای شما از فضای داخلی و امکانات رفاهی دارد. متر میرسد و این موتور باعث ارائه شتاب صفر پژو پارس در حدود ۱۳.۲ ثانیه میشود. با این حال، این موتور نسبت به مدلهای دیگر با موتورهای توربو شارژ، شتاب و چابکی کمتری دارد و این بهعنوان ضعف فنی آن محسوب میشود. در انتهای این قسمت باید اشاره کنیم مقایسه شاهین و پژو پارس از جهت طراحی ظاهری یک برنده بلامنازع دارد و آن شاهین است.
در سمت دیگر موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری tu5 روی پژو پارس حضور دارد که قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در سمت دیگر موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری tu5 روی پژو پارس حضور دارد که قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس، ما مشخصات گوناگونی از هر دو خودرو را مورد بررسی قرار دادهایم. از جمله این مشخصات میتوان به امکانات رفاهی، قدرت اسب بخار، گشتاور و حجم مصرف سوخت اشاره کرد. شایانذکر است که پژو پارس نیز در پارامترهایی مانند طراحی داخلی، پیشرانه موتور و تعداد سیلندر وضعیت بهتری نسبت به شاهین دارد. پیشرانه ۱.۸ لیتری پارس ۹۷ ماندالا قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
نقش سوپاپ در سرعت تخلیه گازهای زائد و کنترل ورودی و خروجی هوا موجب شده تا در مقایسه خودروها اهمیت داشته باشد. به فضایی که اقدامات اولیه حرکت خودرو در آن انجام شود سیلندر می گویند. در مقایسه ماشین شاهین و پژوپارس از نظر تعداد سیلندر می توان گفت که هر دو خودرو برابر هستند. بااینحال در مجموع بر اساس نظرات کاربران میتوان برتری را به شاهین داد. اما در زمینه طراحی داخلی بیشتر نظرات کاربران حاکی از برتری پژو پارس دارد.
پژو پارس TU5 به دلیل استفاده از موتور TU5، مصرف سوخت بهینهتری نسبت به شاهین دارد. همچنین، سیستم تعلیق پژو پارس TU5 بهطور کلی نرمتر از شاهین است که میتواند راحتی در سواری را افزایش دهد. شاهین، خودروی جذابی است که در ابتدا به نظر مشخصات فنی قابل قبولی دارد. با این حال، با تحلیل دقیق مشخصات موتور و گیربکس آن، آشکار میشود که از یک پیشرانه قدیمی با ۸ سوپاپ تیبا استفاده کرده و با اعمال تغییرات و اضافه کردن سیستم توربو شارژ، به شاهین اقتصادی اما ناکارآمد تبدیل شده است. این در حالی است که پژو پارس حدود ۲۲ سال پیش وارد بازار ایران شده و بهجز برخی تغییرات جزئی مثل استفاده از قاب آینههای جدید و یا طرح رینگهای متفاوت، تحول ظاهری چندانی نسبت به مدل اولیه نداشته است.
آینه های جانبی دو رنگ، چراغ های کشیده، طراحی متعادل و در عین حال اسپرت و دید مناسب بر جاده از برتری های اصلی این دیزاین هستند. در داخل اما با طراحی مینیمالیستی روبرو هستیم که چندان چنگی به دل نمی زند و یادآور تولیدات کلاسیک سایپاست. از نظر امکانات جانبی هم می تواند به ترمزهای چهار چرخ دیسکی، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سانروف، استارت بدون کلید، کروز کنترل، سیستم کنترل باد لاستیک، سیستم ضدسرقت و فرمان برقی اشاره کرد.
بااینحال، نبود برخی تجهیزات مدرن مانند نمایشگر لمسی و دوربین عقب در نسخههای پایه، ممکن است برای خریداران حساس به امکانات بهروز، ناامیدکننده باشد. در مقابل، پژو پارس با طراحی داخلی سادهتر و قدیمیتر، بیشتر روی عملکرد و کاربردیبودن تمرکز دارد. متریال بهکاررفته در کابین پژو پارس بهاندازه شاهین مدرن نیست، اما بهدلیل فضای جادار و دسترسی آسان به امکانات، همچنان گزینهای مناسب برای مسافرتهای خانوادگی محسوب میشود.
شاهین پلاس اتوماتیک در بخش فنی بالاخره به موتور جدید ME16 سایپا مجهز شده که عملکرد بسیار خوبی دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی که بالاخره به صورت ۱۶ سوپاپ است توان تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس شاهین پلاس اتوماتیک از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT بوده که نیرو را به محور جلو منتقل میکند. تارا از موتور ۱.۶ لیتری TU5 پلاس بهره میبرد و توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نسخه اتوماتیک آن به گیربکس ۶ سرعته AT مجهز است و تعویض دندههای نرمتری نسبت به نسخه دستی دارد. اگر به دنبال گزینهای متفاوت با امکانات رفاهی پیشرفتهتر و طراحی مدرنتر هستید، بررسی لیست فروش فوری مدیران خودرو نیز موارد مناسبی را در اختیارتان قرار میدهد.
در بخش جلویی این خودرو، چراغهای بزرگ و هماهنگ با جلو پنجره در نظر گرفته شدهاند و هماهنگی بین اجزای این بخش به وضوح مشاهده میشود. در نمای جانبی شاهین، روندی محافظهکارانه را دنبال کرده است، اما باز هم در مقایسه با پارس، این خودرو بهروزتر به نظر میرسد. هنگامی که به نمای پشتی شاهین نگاه میکنیم، طراحی قابل قبولی را مشاهده میکنیم، اگرچه قطعاً فضایی برای بهبود طراحی، به ویژه در بخش چراغ و سپر، وجود داشته است.
بنابراین، در زمینه طراحی ظاهری، شاهین سایپا بهعنوان برنده محسوب میشود، اما همچنان برخی از مشتریان به دلیل عوامل دیگر مانند پرستیژ و هزینه، به پژو پارس وفادار میمانند. در فضای داخل کابین شاهد داشبوردی کاملا ساده با طراحی مینیمال هستیم. بهطورکلی خودرو شاهین جادار است و افراد میتوانند بهراحتی درون آن بنشینند. غربیلک فرمان سه شاخه است و روی یکطرف آن چند دکمه کنترل دارد؛ ولی به طورکلی ساده است و میتوانست بهتر باشد.
با این وجود هنوز هم برخی طرفداران متعصب وجود دارند که استایل مردانه پژو پارس را نسبت به طراحی جدید شاهین در اولویت قرار میدهند و از ظاهر ساده پژو پارس لذت بیشتری میبرند. دلیل این موضوع هم چیزی جز نبود جانشینهای مناسب طی این سالها برای پژو پارس نبوده و همین عامل باعث شده است در نظر بسیاری از مشتریان به ویژه افراد با توان مالی کمتر، پژو پارس همچنان یک خودروی خوش پرستیژ و تا حدودی شیک تلقی شود. پژو پارس TU5 بهعنوان یک گزینه سنتی انتخاب مناسبی برای مشتریان محافظهکار محسوب میشود اما شاهین با طراحی بسیار زیبا و امروزیتر میتواند مشتریان مدرنپسند را با خود همراه کند. البته استهلاک فنی موتور توربوشارژ شاهین نسبت به موتور TU5 پژو پارس بیشتر است و همین قضیه ریسک خرید شاهین را کمی بالا میبرد.
البته میتوان عایقبندی کابین پژو پارس را نسبت به شاهین کمی ضعیفتر دانست که در نتیجه لذت رانندگی با پژو پارس نسبت به حریف سایپایی، مقداری تحت تاثیر منفی این مسئله قرار خواهد گرفت. البته کابین شاهین هم از این لحاظ با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد و در سرعتهای بالا صدای نویز لاستیکها و غرش موتور میتواند تا حدودی آزاردهنده به نظر برسد. البته باید یادآوری کنیم که پژو پارس TU5 نسبت به پارس معمولی با موتور ۱۸۰۰ سیسی، شتاب و چابکی کمتری دارد که این مورد مهمترین ضعف فنی آن به شمار میرود.
از جمله مزیتهای آن میتوان به طراحی بهتر داشبورد و بزرگتر بودن صندوق آن نسبت به شاهین اشاره کرد. بااینحال باز هم باید تأکید کرد که در مقایسه ماشین شاهین و پژو پارس نمیتوان از نظر ظاهری با نتیجهگیری قطعی سخن گفت. از نظر ظاهری آن را میتوان کاملاً مشابه مدل های عادی دانست که زمانی در بازار ایران به نام پرشیا شناخته می شدند. در فضای کابین شامل تفاوت اندک داشبورد و چهار شاخه شدن غربیلک فرمان هستیم که به دکمه های کنترلی در دو طرف مجهز شده است. از نظر امکانات آن را نمی توان با خودروهای مدرن قابل رقابت دانست و به جز شیشه بالابر برقی، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو و دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین نمی توان امکانات جانبی خاصی برای آن برشمرد. بدین ترتیب موتور TU5 به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر میتواند شتاب صفر پژو پارس را به حدود ۱۳.۲ ثانیه برساند که تقریبا معادل شتاب صفر تا صد شاهین است.
دیدگاهتان را بنویسید