مقایسه خودرو پراید با ساینا

مقایسه پراید و ساینا کدام یک بهتر است؟ ویکی چه دنیای سرگرمی و اطلاعات عمومی

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. شاید عجیبت‌ترین موضوع در کابین ساینا، مربوط به کلید گردان مربوط به باز و بسته شدن خروجی هوا در میان داشبورد باشد. تنها یک حالت برای، ۲ خروجی تهویه مطبوع وجود دارد و امکان عمکلرد مستقل برای راننده و سرنشین کناری، پیش‌بینی نشده است. به عنوان مثال، اگر کاربر، بخواهد یکی از دریچه‌‌های وسط  را باز یا بسته کند، این عمل برای هر ۲ دریچه انجام خواهد شد. از سویی دیگر، حضور این کلیدگردان با حالتی برجسته و بسیار ناخوشایند، در مرکز داشبود و دید سرنشینان، اوج بی‌سلیقگی طراحان سایپا است.

از یک سو، فاصله‌ی زیادی بین چراغ و جلوپنجره وجود دارد که به زیبایی خودرو لطمه می‌زند؛ از سویی دیگر، خطوط سیاه‌رنگ با موادپلاستیکی همراه لوگوی درشت سایپا روی جلوپنجره، سردرگم و خالی از خلاقیت به نظر می‌رسند. با توجه به پهنای زیاد سپر، می‌توان ادعا کرد، عملا فضایی برای جلوپنجره وجود ندارد و هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک‌کاری، از میان سپر، تامین می‌شود. علاقه‌ی سایپا به تولید خودروهای کوچک و اصطلاحا اقتصادی، از اولین روزهای فعالیت آن در سال ۱۳۴۷ مشهود است. نخستین محصولات، شامل وانت آکا و سواری ژیان، هر دو برپایه‌ی سیتروئن دایان تولید می‌شدند تا برای عامه‌ی مردم، قابل خرید باشند. این شرایط، تا پیروزی انقلاب ادامه داشت و بعد از آن هم، با افزایش تولید رنو۵، تدادم پیدا کرد. به اعتقاد کارشناسان، قانون نانوشته‌‌ای در سایپا وجود دارد که این خودروساز بزرگ را، علاقه‌مند به تولید خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت شهری، نگه می‌دارد.

هرچند که ساینا، خودروی به اصطلاح اقتصادی است، از مواد سیاه‌رنگ پلاستیکی در سپر استفاده نمی‌کند و تمامی حجم این قسمت، هم‌رنگ بدنه ارائه می‌شود. فراموش نکنیم، طراحی سپر، خصوصا در قسمت مربوط به جایگاه مه‌شکن‌ها و حفره‌ی میانی، نیازمند بازنگری است. ساینا داخلی با ارگونومی بهتر و استفاده از مواد باکیفیت‌تر تا طراحی پراید با پلاستیک خشک و کم کیفیت تفاوت دارد.

همچنین، پراید ۱۳۱ نیز از ویژگی‌هایی چون سیستم رادیو پخش با اسپیکرهای جلو و عقب، به همراه تنظیم برقی شیشه‌های جلو بهره می‌برد. چه پراید ۱۳۱ و چه ساینا EX دنده‌ای، از امکانات سطح بالا کاملا بی‌بهره هستند. پراید ۱۳۱ نیز دارای تنظیم برقی شیشه‌های جلو و سیستم رادیو پخش با اسپیکرهای جلو و عقب است‌. سایپا برای پراید و ساینا EX دنده‌ای امکانات سطح بالا در نظر نگرفته است. البته ساینا با برخورداری از امکاناتی چون سیستم تهویه دیجیتال، مه شکن‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی و تنظیمات برقی شیشه‌ها عقب نسبت به پراید در سطح بهتری قرار دارد. همچنین پراید ۱۳۱ نیز از سیستم رادیو پخش با اسپیکرهای جلو و عقب به همراه تنظیم برقی شیشه‌های جلو بهره می‌برد.

به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، طراحی بدنه‌ی ساینا، با الهام ناشیانه از تویوتو یاریس صندوق‌دار مدل ۲۰۱۶ و دیگر محصول مشابه ساخت تویوتا با نام ویوس (Vios) انجام شده است. این موضوع، با مقایسه‌ی محصول سایپا و تویوتا از پشت، مصداق بیشتری پیدا می‌کند و البته نشان می‌دهد، نمی‌توان روی یک پلت‌فرم ساخت ایران با نام X200، هر نوع طرحی پیاده کرد. در مجموع، صرفا از نمای روبروی ساینا به عنوان پیشرفتی مثبت نسبت به تیبا و پراید یاد می‌شود. شاید، از دیدگاه بعضی مصرف‌کنندگان، چهره‌ی ساینا، اسپرت و قابل تحمل باشد، اما از نمای جانبی و پشت، اگر نگوییم فاجعه‌، آزاردهنده و ناامید کننده است. خودروهای ساینا و پراید، دو گزینه محبوب در بازار خودروهای اقتصادی هستند که برخی ویژگی‌های فنی مشابهی دارند و در بعضی از جنبه‌ها از یکدیگر تفاوت دارند. هر دو از کلاس بدنه سدان هستند و موتور آن‌ها در جلوی خودرو قرار دارد، همچنین هر دو از یک موتور 4 سیلندره و گیربکس دستی 5 دنده بهره می‌برند.

با نگاهی عمیق‌تر به پشت ساینا، متوجه می‌شوید که یراق فلزی کروم، روی درپوش صندوق وجود ندارد و با هزینه‌ی بیشتر با قطعه‌ای هم‌رنگ بدنه جایگزین شده است. این محصول در مقایسه با تیبا، دارای سپر زیباتری در عقب است و همراه با چراغ‌های قرمزرنگ هشداردهنده در گوشه‌ها ارائه می‌شود. دیگر نکته‌ی مثبت ساینا در مقابل تیبا، مخفی شدن حجم اصلی باک و منبع اگزوز، زیر سپر است. داخلی ساینا به یاد داشتن طراحی پژو 206 می‌آورد با مانیتور کوچک در داشبورد و کنسول میانی که امکانات متنوعی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از مواد باکیفیت‌تری در داخل ساینا استفاده شده و ارگونومی بهتری ارائه شده است، در حالی که پراید از پلاستیک کم کیفیت و فضای محدود برای سرنشینان رنج می‌برد. سایپا ساینا را در دو تیپ SX و EX روانه بازار کرده که مدل EX تا دندان مجهز به امکانات رفاهی است.

در طراحی پراید، سادگی و کمبود تغییرات ویژه در اجزاء خارجی آن مشهود است. این خودرو دارای موتور ۱.۵ لیتری منطبق با استاندارد یورو ۴ اروپا و نیز قابل ارتقا به یورو ۵ می باشد و در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می‌گردد. تمامی این ویژگی های عنوان شده می تواند لذت صفر تا صد رانندگی را برای سرنشینان این محصول به ارمغان آورد.

ویژگی هایی هچون ارگونومی مناسب ، دسترسی آسان به تجهیزات داخلی ، طراحی مطلوب نمای بیرونی و همچنین سیستم تعلیقی که از استاندارد های روز دنیا پیروی می نماید را می توان در این خودرو دید. موتور ساینا در ظاهر همان موتور پراید است اما با تغییراتی که قدرت پیشرانه را افزایش داده است. پراید در بهترین حالت می‌تواند 69 اسب بخار تولید کند اما پیشرانه تغییریافته ساینا قدرت تولید 87 اسب بخار را دارد که این نیرو شما را در مسیرهای سخت و سربالایی‌ها اذیت نمی‌کند. احتملا همین سادگی بیش از حد بوده است که طراحان سایپا را به انداختن طرحی نو در ساینا تشویق کرده است.

بررسی قیمت ساینا صفر و خودروی سهند نشان می‌دهند که قیمت ساینا پایین‌تر از قیمت خودروی سهند بوده؛ چراکه این ماشین از امکانات و آپشن‌های بیشتری نسبت به ساینا برخوردار است. یک گیربکس 5 دنده دستی نیز قدرت تولید شده از پیشرانه‌های این دو خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. از این رو پراید نسبت به ساینا حدود ۱۳۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد و باید آن را تنها مزیت پراید دانست.

این خودرو بر اساس پلتفرم پراید ساخته شده و در مدل‌های مختلف برای جلب توجه بازار عرضه می‌شود. مدل‌های EX، S و پلاس تفاوت‌های چشمگیری در بخش‌های مختلف دارند که در ادامه به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد. در بازار خودروی ایران ساینا و کوییک همیشه طرفداران خود را داشته و دارند.

با این اوصاف ساینا اس نسبت به ساینا معمولی ارزش خرید بالاتری دارد مگر این‌که همین اختلاف قیمت جزئی برایتان مهم باشد. در این صورت با خرید ساینا معمولی به جای ساینا s هم چیز زیادی از دست نخواهید داد. نسخه‌های اتوماتیک ساینا و ساینا اس برخلاف تیپ‌های آپشنال، فاقد مالتی مدیا و دوربین دید عقب هستند اما در عوض از کروز کنترل، محدودکننده (لیمیتر) سرعت و فرمان با نیروی کمکی برقی بهره می‌برند.

همچنین یکی از نکات مثبت کوییک عوض شدن دستگیره درب هاست که این مورد در ساینا وجود ندارد. در کوییک سپر طراحی ساده تری دارد و خبری از خطوط شکسته روی سپر خودرو نیست. محل نصب پلاک در کوییک به رنگ مشکی و متصل به ورودی هوا طراحی شده است. همچنین مه شکن ها نیز بروز شده‌اند و به همراه یک قسمت دوکی شکل تعبیه شده اند که در بعضی از تیپ های کوییک محل نصب چراغ های روز است. اندک تغييرات فني ساينا S نسبت به ساينا EX هم در برقي شدن دريچه گاز و بهره‌مندی پیشرانه از استاندارد یورو 5 خلاصه مي‌شود.

البته پیشگام این طراحی ایران‌خودروست که با طراحی سمند و پژو پارس کمی المان ایرانی و شکیل به خودروها اضافه کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن جزئیات بیشتر درباره ماشین های ایران‌خودرو به صفحه فروش اقساطی ایران خودرو مراجعه کنید. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. جواب این سوال بسیار واضح است؛ زیرا پراید ۱۳۱ از لحاظ طراحی خارجی هیچ تفاوت چشم‌گیری با مدل‌های سی چهل سال گذشته از کره و ژاپن ندارد.

مدتی است که سایپا، نسخه فیس‌لیفت و بهسازی شده ساینا را با نام ساینا s روی خط تولید خود آورده است. ساینا به عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات سایپا، از طراحی ظاهری جذابی برخوردار است و با ارائه امکانات قابل‌قبولی توانسته، گوی سبقت را از سایر محصولات سایپا برباید. در حال حاضر نیز وضعیت فروش این ماشین کاملا مناسب بوده و میزان تقاضا برای خرید آن رو به افزایش است. این دو خودرو از نظر فنی و سطح تجهیزات ایمنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما ساینا از امکانات و آپشن‌های رفاهی بیشتری نسبت به تیبا برخوردار است. چنین موضوعی در کنار بهبودهای طراحی این خودرو باعث شده تا ساینا با قیمت بالاتری به فروش برسد.

این شرایط، منجر به کندی خودرو، هنگام حرکت در سربالایی می‌شود و شتاب‌گیری ناامیدکننده‌ای‌ با ۴ سرنشین دارد. ساینا در نسخه‌ی اتوماتیک با گیربکس CVT، طبیعتا عملکرد صعیف‌تری نسبت به مدل دنده دستی دارد و البته، مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت. نباید فراموش کنیم، تعویض دنده‌های ساینا اتوماتیک نیز، با ایراداتی در مقایسه با خودروهای ارزان‌قیمت چینی، همراه است. از دیدگاه مصرف سوخت نیز، عدد ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، برای ساینا، با توجه به پیشرانه‌ی ۸۷ اسب بخار، آمار جذابی به حساب نمی‌آید.

با این حال خرید پراید 131 به دلیل سابقه بالاتر و قیمت پایین‌تر قاعدتا بیشتر است و این خودرو  راحت‌تر خرید و فروش می‌شود و بازار آن تا حدودی گرم‌تر است. مقایسه‌ای با موتور ۱.۳ لیتری پراید نیز نشان می‌دهد که موتور ساینا با توان ۷۱ اسب بخار و ۱۰۷ نیوتن متر گشتاور عمل می‌کند. هر دو خودرو از گیربکس ۵ دنده دستی برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو استفاده می‌کنند. مزیت فنی پراید نسبت به ساینا در وزن کمتر حدود ۱۳۵ کیلوگرمی آن است؛ وزنی که برای پراید ۹۱۵ کیلوگرم و برای ساینا هزار و ۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. ساینا یکی از خودروهای جمع و جور (کمپکت) ایرانی است که به‌ویژه برای استفاده‌های شهری طراحی شده است. ساینا به عنوان یک خودرو اقتصادی، در کنار عملکرد خوب، مصرف سوخت بهینه‌ای دارد و در عین حال قیمت مناسبی دارد.

روی کاغذ، خرید یک ۲۰۶ یا ۴۰۵ کارکرده، منطقی‌تر از تیبا و ساینا به نظر می‌رسد، اما این دو محصول سایپا نیز، پیوسته مورد تقاضای بازار هستند. استهلاک تیبا و ساینا، چندان زیاد نیست و هنگام تعویض قطعه، بسیار مقرون به صرفه‌تر از پژو 206 خواهد بود. از دیدگاه فنی، تفاوت خاصی بین ساینا و تیبا وجود ندارد، اما این خودروها با اختلاف قیمت قابل توجهی عرضه می‌شوند.

در انتهای مقایسه ساینا و پراید باید بنویسم که ظاهر جذاب، مواد باکیفیت، قدرت موتور و سواری لذت‌بخش مهم‌ترین دلایلی است که می‌توانید پراید را کنار بگذارید و از ساینا استفاده کنید. مصرف سوخت دو خودرو نیز کمابیش شبیه یکدیگر است و برای طی کردن 100 کیلومتر مسافت به 7 لیتر بنزین نیاز دارند. در حقیقت در مقایسه فنی تنها نقطه قوت ساینا نسبت به پراید قدرت بیشتر موتور است.

در ادامه بررسی تیپ های مختلف ساینا، بازهم به یک تیپ تولید محدود می‌رسیم که در سال‌های 1399 و 1400 عرضه شده است. ساینا آپشنال یکی از انواع مدل های ساینا است که در بازار با نام ساینا پلاس هم شناخته می‌شود. پراید، یکی دیگر از ماشین‌های تولیدشده توسط سایپا است که می‌توان قیمت آن را نیز با قیمت ساینا مقایسه کرد. از آنجایی که ساینا نمونه ارتقا یافته ماشین پراید محسوب می‌شود؛ در مقایسه با پراید از محبوبیت بیشتری برخوردار است. همچنین این ماشین از لحاظ امنیتی نیز آپشن‌های بیشتری از پراید دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سنسور پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، تنظیم 6 حالته صندلی راننده و شیشه برقی عقب اشاره کرد. برای مصرف‌کننده، ساینا با داشتن اتاق جادار و صندوق عقب قابل قبول، ارجحیت زیادی نسبت به پراید دارد و البته، قابل مقایسه با پژو 206 نیست.

در ادامه بررسی فرق ساینا با ساینا اس از نظر آپشن به سراغ تیپ‌های آپشنال این دو خودرو می‌رویم. تفاوت تیپ‌های آپشنال ساینا و ساینا اس مثل تیپ‌های معمولی این دو خودرو است، با این تفاوت که ساینا s آپشنال از ترمز کمکی (BAS) و سنسور نور (اتولایت) هم بهره می‌برد. ساینا و ساینا اس از نظر فنی تفاوت خاصی ندارند و هر دو به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن‌ متر مجهز هستند. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این سدان اقتصادی منتقل می‌کند.

پراید ۱۳۱ از نظر ایمنی به ندرت مورد تأیید قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از خودروهای کم‌توان در این زمینه در کشور شناخته می‌شود. به‌رغم این وضعیت، خودروی ساینا با به‌کارگیری یک پلتفرم به‌روز و اقدامات تقویتی، سطح امنیت خود را بهبود بخشیده و به نسبت پراید ۱۳۱، ایمن‌تر به نظر می‌آید. پراید و ساینا، دو خودروی معروف از تولیدات شرکت سایپا، هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند که در این مقاله به مقایسه آن‌ها از نظر فنی و ظاهری می‌پردازیم. با نزدیک شدن قیمت پراید ۱۳۱ صفر با مدل‌های کارکرده ساینا دنده‌ای EX، سؤالاتی برای مشتریان پیش می‌آید که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. در بین خودرو های داخلی تعدادی از محصولات تولیدی دارای محبوبیت بیشتری در بین خریداران بوده اند که خودروهای سمند و پژو 405 دو مورد از آنها هستند.

همچنین، وجود صفحه نمایش لمسی و امکانات رفاهی بیشتر، استفاده از این خودرو را لذت‌بخش‌تر می‌کند. پراید ۱۳۱ یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای ایرانی است که به دلیل قیمت مناسب و هزینه‌های نگهداری پایین، به انتخابی محبوب در میان خانواده‌ها تبدیل شده است. این خودرو با طراحی ساده و عملکرد قابل قبول، در بازار ایران محبوبیت زیادی دارد. بنابراين اگر به دنبال يک سدان ارزان‌قيمت صفرکيلومتر برای ترددهای روزمره هستيد که دردسر نگهداری چندانی نداشته باشد؛ مي‌توانید به خرید ساینا فکر کنید.

محصولاتی مثل ساینا، تیبا وکوئیک، دارای صندلی‌های اسفنجی و نرم هستند که راحتی قابل قبولی دارد؛ اما در مانورهای تند، بدن سرنشینان را، ثابت نگه نمی‌دارد. در مجموع، نشیمن صندلی‌ها برای جلو و عقب، مناسب است، ضمن اینکه افرادی با قد ۱۸۰ سانتی‌متر هم، فضای مورد نیاز در بالای سر و جلو زانو، در اختیار دارند. آنچه مسلم است، ظاهر تیبا و طراحی بدنه‌ی قوطی شکل آن در مدل صندوق‌دار (سدان)، ایرادات فراوانی دارد که از نظر زیبایی شناسی و فنی، تیم مهندسی سایپا را زیر سوال می‌برد. به نظر می‌رسد، سایپا سعی داشته است با تولید ساینا و اصطلاحا فیس‌لیفت تیبا، محصولی جذاب‌تر بر اساس پلت‌فرم X200 عرضه کند و البته، با قیمتی بالاتر در مقایسه با تیبا، به فروش رساند.

از نظر بازار خرید و فروش چه در نسخه های صفر کیلومتر و چه در نسخه های کارکرده شرایط  هر دو خودرو بسیار مطلوب است. این دو برادر همانطور که اشاره شد جزو خودروهای اقتصادی بازار کشور هستند و افراد زیادی خریدار خودرو در این رنج هستند. ساینا و کوییک نیز بخاطر خدمات پس از فروش بسیار خوب، استهلاک پایین و تعمیرات آسان همیشه پرطرفدار بوده‌اند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد نسخه‌های دنده‌ای ساینا به‌ترتیب برابر با 7 لیتر در صد کیلومتر و 12.8 ثانیه است. در حالی‌که این اعداد برای نسخه اتوماتیک به 7.6 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه افزایش می‌یابند.

طراحی سپر در این دو خودرو متفاوت است و در ساینا شاهد سپری با خطوط موازی و شکسته هستیم که ورودی هوای موتور مانند جلو پنجره خودرو کشیده طراحی شده است. مه شکن ها نیز به صورت دایره در دو طرف سپر داخل یک حاشیه برجسته متصل به ورودی هوا تعبیه شده‌اند. از نظر استقامت بدنه و اتاق در برابر تصادف، تفاوتی بین تیبا و ساینا وجود ندارد. هنگام تصادف از روبرو، ستون‌ها خم برمی‌دارند و معمولا، در صندوق عقب هم باز می‌شود. ضعف در ستون‌ها، استقامت سقف را کاهش می‌دهد و هنگام برخوردهای شدید، خصوصا واژگونی و اصطلاحا چپ شدن، از سرنشینان محافظت نخواهد کرد.

و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند. طراحی پراید از چراغ‌ها و کاپوت تا بدنه و صندوق‌عقب در عین سادگی و به‌دوراز هر پیچیدگی صورت گرفته است. در پرایدهای مدل‌های مختلف مثل سایپا 111 یا سایپا 131 نیز تغییرات بسیار اندکی را شاهد هستیم. تقریباً می‌توانیم بگوییم چراغ‌ها، گلگیرها، کاپوت و صندوق‌عقب هیچ المان ویژه‌ای ندارند که بخواهیم به آن بپردازیم.

این خودرو، البته برای سفرهای بلندمدت و سرعت‌های بالا، توصیه نمی‌شود؛ ضمن اینکه در نمونه‌ی دنده دستی، عملکرد و قیمت بهتری نسبت به ساینا اتوماتیک دارد. پرداخت ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌ی بیشتر نسبت به تیبا، می‌تواند خریدار را متعاقد به خرید ساینا کند؛ اما در قیمت‌های بالاتر، استفاده از تیبا، مقرون به صرفه ‌تر به نظر می‌رسد. سایز فرمانی هیدرولیک، برای خودرویی در سایز بدنه‌ی ساینا، بزرگ به نظر می‌رسد و با دیگر اجزا، همخوانی ندارد. شاید تنها تفاوت فرمان با نمونه‌ی مشابه در تیبا، استفاده از برآمدگی استخوانی در بالا باشد. پنل پشت فرمان و عقربه‌های مربوط به سرعت‌سنج و دور موتور هم، تفاوت خاصی با تیبا ندارد و با ظاهر کاملا ارائه می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات منفی در طراحی ساینا، مربوط به جلوپنجره و حالت بی‌هدف در نمای آن است.

در قسمت عقبی ساینا کمی از تویوتا پاریس سندان الگو گرفته که این الگوبرداری بیشتر در طراحی چراغ‌ها و صندوق‌عقب مشهود است. با این حال، فضای محدود داخلی و مانور کم می‌تواند برخی مشکلات را برای راننده ایجاد کند. پراید ۱۳۱ با مصرف سوخت کم، گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش هزینه‌های سوخت هستند. فضای داخلی ساینا با طراحی مدرن و استفاده از متریال با کیفیت، تجربه‌ای راحت‌تر را برای سرنشینان فراهم می‌آورد.

جلوپنجره مشبک و چراغ‌های زاویه‌دار به آن جلوه‌ای خاص و متمایز می‌بخشد. پراید ۱۳۱ با طراحی ساده و کلاسیک، بیشتر به عنوان یک خودروی کاربردی شناخته می‌شود. خطوط طراحی آن به قدری ساده است که آن را برای استفاده روزمره مناسب می‌سازد.

به علاوه، ساینا از نظر تجهیزات با دمای بیرون، نمایشگرهای تنظیم ارتفاع کمربند و چراغ‌های جلو، ارتقاء یافته است. این امکانات به کاربران ارتقاء راحتی و کارایی در مسافت‌های طولانی می‌دهند. در مورد مصرف سوخت، هر دو خودرو حدودا برابر هستند، اما با امکانات بهتر و ایمنی بالاتر، ساینا یک انتخاب مناسب برای کسانی است که به دنبال یک خودروی متوسط با امکانات بهتر هستند. از طرف دیگر، پراید ۱۳۱ صفر از نظر مصرف سوخت اقتصادی‌تر است و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات آن معمولا کمتر از ساینا می‌باشد.

البته، با قاطعیت نمی‌توان ادعا کرد، داشبورد و ادوات داخلی ساینا، ترکیبی زیباتر از نمونه‌ی دیده شده در تیبا دارند، چرا که با نقص‌هایی مخصوص به خود، ارائه می‌شود. هنگام ورود به کابین ساینا، با مواد سخت و نسبتا بی‌کیفیت داشبورد روبرو می‌شویم که خلاقیت خاصی ندارند. رنگ تمامی ادوات،  خاکستری تیره است و فقط دکمه‌ی فلاشر (جفت راهنما) با رنگ قرمز دیده می‌شود. بعضی نسخه‌های ساینا، دارای قاب نقره‌ای‌رنگ پلاستیک در قسمت خروجی هوا و کلیدهای میان داشبورد هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *