مقایسه خودرو چانگان با هایما s5

مقایسه خودرو چانگان CS35 پلاس با هایما S7 توربو اتوماتیک

با کمی سخت‌گیری می‌توان گفت که اصول و تناسبات کلاسیک طراحی بدنه در خصوص هایما S5 چندان رعایت نشده و این موضوع تا حدی به چشم‌نوازی بدنه این خودرو آسیب زده است. برای مثال دماغه S5 بیش از حد بزرگ به نظر می‌رسد و این در حالی است که فرم کلی بدنه و انحنای سقف، می‌تواند یادآور یک کراس اور کامپکت نظیر MVM X22 باشد. کابین هایما S5سطح قابل قبولی از امکانات را برای مصرف کنندگان فراهم کرده است که یکی از این امکانات مانیتور لمسی و رنگی آن است.

این فناوری باعث می شود که در هر شرایطی پاشش سوخت در محفظه احتراق با به صرفه ترین حالت ممکن انجام شود و از طرفی بیشترین قدرت موتور در سیستم های MPi به وجود آید. موتوری که در کنار مصرف سوخت پایین به دلیل حجم کم، قدرت بسیار خوب 161 اسب بخار و گشتاور قابل توجه 223 نیوتن‌متر را به تولید خواهد رساند. همچنین گیربکس این خودرو از نوع CVT (ضریب متغیر اتوماتیک) بوده که با وجود قابلیت تیپ ترونیک، امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز برای شما فراهم خواهد بود. البته خوشبختانه صدای موتور این خودرو به اندازه برادر بزرگ‌ترش S7 توربو آزاردهنده نیست و سر و صدای آن به فراخور قدرت و کشش به گوش می‌رسد. گیربکس خودرو نیز در انتخاب وضعیت‌های دنده بین P،N،R و D اندکی تاخیر دارد و جالب است بدانید که پس از انتخاب هر یک از وضعیت‌های R و D، خودرو به محض فشردن پدال گاز راه نمی‌افتند و پیش از هرچیز اندکی گاز هرز را تجربه خواهید کرد. البته باید گفت که در مانورهای ناگهانی، بازی‌های عرضی اتاق ممکن است شما را وارد چالش کند اما به لطف سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش (که با یک دکمه در جلوی زانوی چپ راننده خاموش می‌شود)، نگرانی زیادی از بابت جمع‌نشدن خودرو نخواهید داشت.

این خطوط نرم و صیقلی روی سپرها، کاپوت، در‌ها و خلاصه هرجایی که به چشم‌تان می‌خورد استفاده شده‌اند و چراغ‌ها نیز فرمی صیقلی و متفاوت دارند. نظر دادن در مورد فرم طراحی S5 کاملا سلیقه‌ای است و حتی‌ می‌توان گفت وضعیتی صفر و یکی دارد. به این صورت که شاید بعضی افراد طراحی آن را بپسندند و بعضی دیگر نتوانند با آن کنار بیایند. درست برخلاف جک که با طراحی عامه‌پسندش نظر همه طیف‌‌‌‌‌ها را به خود جلب‌ می‌کند. CS35 توسط موسسه ایمنی C-NCAP مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته 5 ستاره ایمنی را در کارنامه خود ثبت کند.

بازشدن پای خودروهای چینی به بازار ایران باعث شده که مدل‌های متنوع‌تری از خودروهای جهانی با قیمتی نسبتا مناسب نسبت به سطح جهانی در دسترس ایرانی‌ها هم قرار بگیرد. طراحی ظاهری آن هم مطلوب است و اگر کسی در زمینه خودرو اطلاعات کافی نداشته باشد، نمی‌تواند تشخیص دهد که با خودرویی درجه‌یک روبه‌روست یا یکی از محصولات چینی را می‌بیند. البته منظورمان این نیست که خودروهای چینی حرفی برای گفتن ندارند و مناسب نیستند اما در هر حال، شاید مقایسه آنها با شرکت‌های کهنه‌کاری مانند تویوتا گزاف باشد. فضای کابین کدام یک بهتر است؟وقتی به مشخصات ابعادی این سه کراس اوور نگاه می کنید، تا حدودی هایما S5 بزرگتر ظاهر شده و در بحث اول می توان گفت که این خودرو فضای کابین بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. زیرا در بحث فاصله محوری چرخ ها، می بینیم که چانگان CS35 و جک S3 به عدد ۲۵۶۰ میلی متر رسیده اند و هایما S5، ۲۶۳۰ میلی متر را ثبت کرده است.

اما در صورت صرف نظر از این مشکل تکنیکال، می‌توان در سایر ابعاد و زوایا به طراحی هایما S5 نمره قبولی داد. البته وقتی از نزدیک به هایما اس ۵ نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که با یک کراس اوور نه چندان گران قیمت  روبه‌رو هستیم. این خودرو با توجه به پیشرانه قوی که طراحی منحصربه‌فرد یک انتخب بسیار مناسب در بین خودروهای رده متوسط قیمتی به شمار می‌رود. با توجه به مناسب بودن قیمت خودروهای چینی نیز می‌توان به وضوح تفاوت کیفیت این خودرو را در مقایسه با خودروهای مشابه خود در بازار مشاهده کرد. در انتهای مقایسه چانگان cs35 با هایما s7 قاعدتا باید به این سوال پاسخ بدهیم که چانگان بهتر است یا هایما S7 ؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید قیمت هایما s7 و قیمت چانگان CS35 اتوماتیک را در بازار جستجو کنید.

همچنین طبق آمار رسمی منتشر شده، چانگان CS35 در سال ۹۵ با تیراژ چهار هزار و ۶۸۶ دستگاه تولید شده و قرار است که در سال جاری تولید آن افزایش پیدا کند. مقایسه هایما s7 با چانگان cs35 در بخش فنی کاملا به نفع محصول ایران خودرو خواهد بود، چراکه هایما اس ۷ توربو به موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر مجهز است. عملیات انتقال نیرو به سمت چرخ‌های جلو نیز در هایما به یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک سپرده شده است.

اما خوشبختانه چینی‌ها در زمینه خدمات پس از فروش فوق‌العاده عالی عمل کرده‌اند و نمایندگی‌های متعددی را در سراسر کشور ایجاد کرده‌اند. وقتی سوار هایما S5 می‌شوید، احساس خوشایندی تمام وجود شما را فرا می‌گیرد. طراحان این خودرو همان ابتکار عمل بی‌نظیری که برای طراحی خارجی هایما S5 استفاده کرده‌اند را در طراحی داخلی نیز به کار بسته‌اند.

هفت سانتی متر فاصله محوری بیشتر در کراس اوور شهری ایران خودرو باعث شده تا S5توربو به نسبت رقبا جادارتر باشد و حداقل در ردیف عقب فضای پای بیشتری را به سرنشینان اختصاص دهد. در بحث فضای بار هم باید اشاره کرد که باز هم با توجه به فاصله محور عقب با سپر عقب، ابتدا هایما S5 و سپس جک S3 بیشتری فضای بار و صندوق عقب را دارند. به این ترتیب می توان در این بخش هایما S5 توربو را به عنوان گزینه ای مناسب تر برای خانواده های چهار نفره و اهل سفر معرفی کرد. زیرا فضای کابین بیشتری را دارد و صندوق عقب آن نسبت به دو خودرو دیگر جادارتر است.مشخصات فنی کدام یک قوی تر است؟چانگان CS35 با پیشرانه ۱.۶ لیتری به بازار آمده که قدرتی حدود ۱۲۳ اسب بخار را دارد و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر را تولید می کند. این پیشرانه با همکاری چانگان و فورد به بهره برداری رسیده و فناوری بلوکور در آن دیده می شود.

برای درک پیشرفت حاصل شده در هایما S5 بد نیست که پیشرانه این خودرو را با خانواده خودروهای جک و ام وی ام مقایسه کنید. غربیلک فرمان به صورت چهار پر و با روکش چرمی ساخته شده و پشت آن کیلومترشمار با طراحی جدید دیده می‌شود. نمایشگر ۷ اینچی لمسی روی داشبرد قرار دارد و دریچه‌های تهویه و دکمه‌های فیزیکی در زیر آن نصب شده‌اند. واقعاً چوری این دو تا خودرو رو با هم مقایسه کردید ؟؟؟؟؟ تقریبا تو بازار ۸۰۰ تا یک میلیارد تفاوتشونه که خودش پول دو تا ماشین میان رده است .

این امکانات از رقبا بیشتر است تا سرنشینان سواری راحت‌تر و ایمن‌تری داشته باشند. خطوط به کار رفته در نمای جانبی و همینط رو روف ریل باعث شده تا این کراس‌اوور شکل و شمایل بهتر و اسپرت‌تری پیدا کند. جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی در چهره خودرو دیده می‌شود و لوگوی هایما در وسط آن قرار دارد. چراغ‌های جلو که با الهام از چشم عقاب طراحی شده، در دو طرف جلوپنجره به کشیده شده‌اند و در پایین آنها چراغ‌های روز و مه‌شکن دیده می‌شود. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.

اما با شروع تولیدش در گروه خودروسازی سایپا، قیمت آن به مراتب کاهش پیدا کرد. پیش از عرضه جک S3 و هایما S5، چانگان در این سگمنت تقریبا خودرویی بی‌رقیب به شمار‌ می‌رفت. قیمتی منطقی داشت و نسبت به مدل وارداتی شرایط بهتری را در بازار تجربه‌ می‌کرد. البته در مدت اخیر تولید CS35 نیز با مشکلاتی روبه‌رو شد و محدود شدن عرضه‌اش در بازار، باعث شد قیمت‌اش در بازار آزاد افزایش یابد. نکته حائز اهمیت این‌جاست که نسخه مونتاژی و وارداتی CS35 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تجهیزات مدل وارداتی در نمونه مونتاژ داخل دست‌نخورده باقی مانده است. حتی جالب است که در CS35 مونتاژ داخل، پروژکتورهای سپر جلو اضافه شده است.

دکمه‌های بالابر هر چهار شیشه در سمت راست ترمز دستی قرار گرفته‌اند که با توجه به برجسته‌بودن شصتی‌ها ممکن است در صورت برخورد بی‌اختیار دست چپ سرنشین جلو یا حتی قرار گرفتن یک کیسه مشما مملو از خریدهای روزانه، شیشه‌ها پایین روند! هرچند که عادت کردن به جایی که برای این دکمه‌ها در نظر گرفته شده نیز یک بحث کاملا مجزاست. دکمه تنظیم آیینه‌های جانبی هم درست در جلوی زانوی سمت چپ راننده قرار گرفته که برای تنظیم آن هم باید خم شده و پیش از هرچیز به دنبال دکمه‌ها بگردید و جالب اینجاست که دکمه جمع‌کننده آیینه‌های جانبی تنها در صورتی که خودرو روشن باشد عمل می‌کند! البته لازم به ذکر است که در صورت تنظیم صندلی‌ها برای سرنشینان قدبلند در جلو، فضای عقب بسیار محدود خواهد شد که این موضوع در خودروهای این کلاس امری روتین است. در بحث مقایسه هایما از نظر کیفیت، صحبت از مونتاژ در تولید میباشد که هر کدام از این کراس اور های چینی با چه کیفیتی تولید و در کشور با چه کیفیتی مونتاژ میشوند. اکثر خودروهای چینی معمولا در ایران توسط ایران خودرو وارد و مونتاژ میشوند.

چون این خودرو، 6 کیسه هوا دارد و مجهز به سیستم کنترل پایداری الکتریکی می‌باشد. همچنین، مدل اتوماتیک خودرو چانگان CS35 نیز با 4 کیسه هوا، به بازار عرضه می‌شود. اما در این خودرو از سیستم کنترل پایداری الکتریکی، استفاده نشده است و همین مسئله، یکی از نقاط ضعف چانگان CS35  در نظر گرفته می شود.

برخی فکر می کنند که تنها در بازار خودرو کشور مردم تمایل زیادی به خرید خودروهای کراس اوور یا شبه شاسی بلند دارند. ولی وقتی می توان بودجه بیشتری را برای خرید خودرو هزینه کرد، می توان به گزینه های ابتدای و در عین حال کاربردی رسید. بدیهی است که کراس اوورهای اتوماتیک این بخش از بازار به عنوان نسخه های جمع و جور یا شهری شناخته می شوند و آنچنان بدنه و کابین بزرگی ندارند. در این بخش به مقایسه سه کراس اوور شهری چینی می پردازیم که در بازه قیمتی ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان ظاهر شده اند و دو گزینه از این سه خودرو، هنوز پا به جاده های کشور نگذاشته اند.

برخلاف هایما S5، در اتومبیل چانگان CS35 از نمایشگر لمسی استفاده نشده است و این مانیتور فقط برای نشان دادن ساعت و اطلاعات موسیقی کاربرد دارد. بنابراین، شما نباید انتظار داشته باشید تا خودرو چانگان CS35 بتواند برای شما مسیریابی انجام دهد. قبل از اتمام بررسی نگاهی هم به صندوق عقب خودرو انداختیم که هایما ابعاد متوسط و اصطلاحاً کار راه اندازی را پیش رویمان قرار داد؛ اما کافی است صندلی‌های پشتی را بخوابانید تا این محفظه متوسط، به حجمی بزرگ و بسیار کارآمد تغییر وضعیت دهد. فارغ از همه این‌ها باید گفت که فضای داخلی S5 برای چهارسرنشین مناسب به نظر می‌رسد و از نظر دید به اطراف و حس تسلط راننده هم مشکلی مشاهده نمی‌شود. در آخر باید به کیفیت مطلوب مواد استفاده شده در کابین اشاره کنیم که در برخی از قسمت‌ها از جمله داشبورد فراتر از انتظار ما بود.

چانگان CS35 با پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتری تنفس طبیعی روانه بازار ایران شد. این پیشرانه قادر به تولید قدرتی برابر با 113 اسب بخار دردور 6000 و گشتاوری معادل با 160 نیوتون.متر در دور 4000 است. وظیفه انتقال گشتاور در این خودرو بر عهده گیربکس اتوماتیک چهار سرعت سنتی (یا پنج سرعت دستی) گذاشته شده است و با وزن 1290 کیلوگرمی (1270 کیلوگرم در نسخه دستی)، این خودرو می‌تواند در حدود 15 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

نکته جالب دیگر در پیشرانه S5، استفاده از زنجیر مقاوم به جای تسمه پلاستیکی تایم در پیشرانه آن است. هم‌چنین میله‌های فولادی ضخیم به‌کار رفته داخل درب‌ها، ایمنی خودرو در تصادفات جانبی را دوچندان می‌کند. در مدل‌های فول‌آپشن می‌توانید از امکانات متنوعی نظیر صفحه نمایش ۷ اینچی، ۶ ایربگ، ترمز اضطراری، کنترل پایداری، کنترل لغزش، سانروف برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی و تهویه اتوماتیک بهره‌مند شوید.

این نمای داخلی با طراحی بسیار مدرن‌تر، حتی رادیکال‌تر از طراحی نمای خارجی آن است. در نتیجه روی داشبرد با خطوط تیز و شکسته در تضاد با قوس‌های قرینه و نرم مواجه هستیم که ساختار اصلی داشبرد را شکل می‌دهد. شاید چنین مشخصاتی چندان جالب توجه نباشند اما هایما با همین ویژگی‌ها نیز قادر است در مقایسه با رقبای این رده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به خصوص که وزن این خودرو به حدود ۱۴۳۵ کیلوگرم محدود شده و از همین رو نسبت نیرو به وزن S5 از برخی از خودروهای رقیب بهتر است.

در مقایسه هایما با 5 رقیب کراس اوور چینی موجود در بازار خودرو یعنی گریت‌ وال M4 ، لیفان X50 ، ام‌ وی‌ ام X22 ، چانگان CS35 و جک S3 به نکات مهمی بر میخوریم. قیمت این محصول نسبت به 5 رغیب کراس اوور موجود در بازار کشور بالاتر میباشد اما این بالا بودن قیمت بی حکمت نیست زیرا که در مقایسه هایما با رغبایش متوجه خواهیم شد که این خودرو آپشن های ارجع تری نسبت به رغبایش دارد که به پرداخت هزینه بالاتر برای داشتن همچین خودرویی می ارزد. در ادامه مقایسه هایما از لحاظ قیمت باید گفت با توجه به داغ شدن بازار خودرو کراس اوور میبینیم که از رده 40 میلیون تومان به بالا، انواع این سبک خودروها به وفور دیده میشوند و مشتریان با بودجه ای اندک میتوانند یک خودروی آپشن بالا را براحتی داشته باشند. ورود گزینه‌های چینی به بازار ایران از کلاس CUV یا همان کراس اوورهای کوچک شهری که معمولا بر پایه پلتفرم خودروهای هاچ‌ بک توسعه می‌یابند، باعث شد میل شاسی بلند پسند ایرانیان بیشتر از گذشته تحریک شده و این دست خودروها در بازار ایران با استقبال گرمی مواجه شوند. ایران خودرو با برادر کوچک‌تر هایما S7، یعنی S5 و سایپایی‌ها با چانگان CS35 به بازار ایران آمدند تا شانس خود را در بازار رو به رشد کراس اوورهای کوچک شهری امتحان کنند.

یه صفحه 7 اینچی رو داخل کابین میبینید که خب یه مقداری دسترسیش سخته برای راننده که خب زیاد نقطه ضعف محسوب نمیشه. شاید یکی از نقاط ضعفی که بتونیم برای هایما S5 در نظر بگیریم مصرف سوختش نسبت به سایر رقبای خودشه که 8 نمره بالاییه برای این سطح از خودروها. تست تصادف هایما S5 هم خیلی خوب بوده و نمره بسیار خوبه 5 رو از موسسه سی انکپ (CNCAP) گرفته. همونجور که تو تصویر پایین هم میبینید با حجم موتور 1497، 161 اسب بخار تولید قدرت میکنه که خیلی خوبه برای این ماشین. از ویژگیهای بارز هایما S5 میشه به 4 عدد کیسه هوا، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی با 6 بلندگو سیستم هشدار دهنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.

چانگان با هم قیمت های خودش مثل ام وی ام ایکس ۲۲ و لیفان ایکس ۶۰ باید مقایسه بشه که بی شک در همه موارد سر تره و برنده است . تعمیرگاه تخصصی فورکی در سال 1398 تاسیس شد و با داشتن پرسنل زبده و حرفه ای در زمینه تعمیرات گروه های خودرویی برلیانس، چانگان، رنو، کیا، هیوندای و جک به مشتریان محترم خدمات ارائه می دهد. در خصوص میزان ورود صدا به داخل کابین هم باید بگوییم که عایق‌بندی اتاق هایما برای سرعت‌های معمول، قابل قبول است اما نباید انتظار داشته باشید که در سرعت‌های بالا آرامش داخلی در حد ایده‌آل قرار داشته باشد. از‌ مطالب‌ این‌ وب‌سایت‌ می‌توانید برای‌ مقاصد غیرتجاری‌ و با ذکر منبع‌ استفاده‌نمایید.

تمایزی که در صورت مقایسه مو به مو این دو خودرو در دنیای حقیقی به سرعت به آن پی ‌خواهید برد. اگر هایما S5 را به صورت همزمان در کنار چانگان CS35 مقایسه کنیم شاید به این نتیجه برسیم که S5 اندکی زیباتر است اما زیبایی موضوعی کاملا سلیقه‌ای است و انتخاب نهایی آن بر عهده خریدار است. آن چیزی که در میان دو گزینه مورد بررسی اهمیت دارد، شباهت بسیار زیاد المان‌های اصلی طراحی است. در خصوص ترمزها هم شرایط مناسب ارزیابی شد و ترمزهای چهارچرخ دیسکی به خوبی از پس جمع‌وجور کردن خودرو در هر سرعتی برآمدند. پس علاوه‌بر کاربری‌های شهری می‌توانید برای مسافرت‌ها هم روی این محصول حساب باز کنید. آپشن های هایما S5 با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با نسخه مجهز به گیربکس CVT یکسان است و نه امکانات جدیدی به آن اضافه شده و نه تجهیزاتی از آن کم شده است.

هماهنگی و یکپارچی مثال‌زدنی در بخش‌های مختلف کابین هایما S5 به چشم می‌خورد؛ برخلاف برخی از خودروهای چینی که نوعی آشفتگی در طراحی داخلی آن‌ها مشهود است. اگر این کراس اوور جمع و جور نتوانست نظرتان را جلب کند و خودرو بزرگ‌تر و قوی‌تر را می‌پسندید، می‌توانید هایما S7 توربو و هایما S7 پلاس را با قیمتی کمی بیشتر خریداری کنید. سری جدید هایما S5 که در بازار به هایما S5 پلاس معروف شده، از همان پیشرانه سری اول استفاده می‌کند، اما برای رفع نواقص و کاستی‌های جعبه دنده CVT، به خصوص در سربالایی و سرازیری، ایران خودرو گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته را در نظر گرفته است.

این در حالی است که S5 از دیدگاه فاصله محورها نیز به اندازه 70 میلی‌متر کشیده‌تر از CS35 است. در اینجا قصد داریم قابلیت‌های هایما S5 را از 5 جنبه اساسی ارزیابی کنیم. مطالعه این قسمت در پاسخ به سؤالی که در ابتدا طرح کردیم بسیار راهگشا است.

اما این خودرو بوسیله شرکت های دیگری غیر از ایران خودرو نیز مونتاژ میگردند. در ادامه مقایسه هایما میتوان گفت هایما S7 که قبل از هایما S5 وارد و عرضه گردید به دلیل کیفیت در مونتاژ و سایر اجزای آن نسبت به دیگر رغبایش فروش بالایی داشت. این خودرو در قیاس با رغبایش آپشن های بیشتری را به خود اختصاص داده است و یک سر و گردن از نظر کیفیت از رغبایش بالاتر میباشد. دوربین 360 درجه، مانیتور فابریک، استارت دکمه‌ای و غیره از تجهیزات متفاوت این خودرو میباشند. مقایسه هایما S7 با چانگان cs35 از لحاظ امکانات رفاهی نشان می‌دهد که وضعیت محصول ایران خودرو نسبت به حریف سایپایی آن تا حدودی بهتر است. وجود مواردی مثل سیستم تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و گرمکن صندلی جلو در هایما باعث برتری امکانات این خودرو نسبت به چانگان می‌شود.

کمتر خودرو چینی را می‌توان در بازار ایران پیدا کرد که گلایه‌ها درباره طراحی خارجی آن در مقایسه با تعریف و تمجیدها بیشتر باشد. هایما S5 از نظر طراحی ظاهری حتی یک سر و گردن از سایر محصولات چینی موجود در بازار ایران بالاتر نیز ارزیابی می‌شود. کراس اوور اقتصادی که نسبتا ارزان قیمت به حساب می آید و البته در تیراژ نسبتا بالا تولید شده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکت سایپا در این زمینه اقدام خاصی انجام نداد و این خریداران سری اول CS35 بودند که باید به وضعیت قانع شده و اعتراض خود را به کلی فراموش می‌کردند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. فضای داخلی این خودرو مثل مدل معمولی برای ۴-۵ سرنشین کافی است، هر چند به دلیل شیب سقف، سرنشینان عقب ممکن است کمی از نظر فضای سر محدودیت داشته باشند. نکته دیگری که مدل پلاس هایما S5 را از نسخه معمولی متمایز می‌کند، تغییر تریم دو رنگ صندلی‌ها و رودری‌ها به تریم یک‌دست مشکی است. این کار کمی تعجب‌برانگیز است، چرا که معمولا تریم دو رنگ نمای لوکس‌تر و چشم‌نوازتری از تریم تک‌رنگ را ارائه می‌دهد.

هم‌چنین در این سگمنت که خودروهای حاضر در آن با رویکرد اقتصادی تولید شده اند، گیرباکس CVT‌ می‌تواند نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت بازی کند. این خودرو به چری ‌تیگو هم معروف است اما اجازه بدهید در این مقاله، همان ام ‌وی ‌ام صدایش کنیم. ام وی ام X33 خودروی جمع‌وجوری است و اصطلاحا در دسته کامپکت‌ها قرار می‌گیرد. طراحی و شکل ظاهری آن مناسب است و خریداران ایرانی را که بیشترشان شیفته داشتن ماشین شاسی‌بلند هستند، تاحد زیادی راضی نگه می‌دارد. کابین و فضای داخلی آن هم زیباست و با اینکه در دسته خودروهای کامپکت قرار می‌گیرد اما فضای باز و جاداری دارد. اجازه بدهید از مزایا و معایب این مدل خودروی چینی هم بگوییم تا بهتر بتوانید آن را با دو گزینه دیگر مقایسه کنید.

این کراس‌اوور جمع‌وجور ظاهری متناسب دارد که برخلاف سایر هم‌وطنان‌اش زود خسته‌کننده نمی‌شود. هم‌چنین شباهت با خودروهای کره‌‌‌ای از جمله هیوندای توسان باعث‌ می‌شود ارتباط بهتری با چهره S3 برقرار کنید. کیفیت مناسب متریال به‌کار رفته در کابین همان چیزی است که نظر افراد مشکل‌پسند را به خود جلب‌ می‌کند  و‌ می‌توان گفت S3 از این نظر یک پله بالاتر از چانگان CS35 قرار‌ می‌گیرد و باید انصاف داد کابین زیباتری از 2 رقیب دیگر دارد.

بر خلاف CS35، گیربکس S5 از نوع اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است که در ایران با استقبال چندان خوبی مواجه نیست اما این خودرو 1435 کیلوگرمی را قادر می‌سازد تا در حدود 9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که با توجه به اضافه وزن آن رقم قابل احترامی است. همچنین باید در نظر داشت که S5 با استفاده از سیستم کمکی فرمان سنتی هیدرولیک و داشتن وزن بالاتر، مصرف سوخت متوسط بیشتری نیز به همراه داشته باشد که چیزی در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است. اما این اختلاف یک لیتری در مصرف سوخت متوسط، به سادگی در سایه توان فنی درخور توجه پیشرانه آن مخفی می‌شود. ایران خودرو بعد از عرضه مدل S7 هایما به این فکر افتاد که مدل S5 رو برای مونتاژ به ایران بیاره که هم طراحی بهتری نسبت به مدل قبلش داشت هم فروش بهتری . از لحاظ جذابیت که واقعا یه سر و گردن از هایما S7 بالاتره و نظرسنجی هایی هم که انجام شده اینو اثبات میکنه.

چراغ‌های عقب نیز در رعایت تناسبات طراحی، همانند چراغ‌های جلو ظاهری دشنه مانند دارند و به زیبایی با قوس بخش پایین بدنه تکمیل می‌شوند. اگرچه از دیدگاه طراحی هر دو خودرو مورد بررسی را باید از سلطان‌های رعایت تناسبات هندسی و ابعادی دانست اما در عین حال باید اعتراف کرد که خوب یا بد، نمای خارجی هایما S5 به مراتب پیچیده‌تر، نوین‌تر و حاوی المان‌های ریز و درشت زیباتری در مقایسه با چانگان CS35 است. S5های تولیدی ایکو (ایران خودرو) نسخه‌های نسل اول هایما S5 است که از سال 1396 به عنوان سومین محصول هایما (پس از دو مدل S7 و S7T) روانه بازار ایران شد. این خودرو از نسل اول اگرچه پیچیدگی طراحی نسخه فیس لیفت شده را با خود به همراه ندارد اما خوشبختانه با بهره‌وری از زبان طراحی جدید هایما، همچنان ظاهری زیبا و قابل قبول دارد. تمرکز بیش از حد بر تزریق خشونت به نمای جلو با استفاده از یک جلوپنجره قلدر، باعث شده تا هماهنگی اجزا بین بخش جلویی خودرو با قسمت‌های کناری و انتهایی بدنه که یاد آور یک کراس اور شهری نسبتاً ظریف است، تا حد زیادی از میان برود.

نسخه جدید هایما S5 در بازار ایران با جلوپنجره جدید عرضه می‌شود که به جای نوارهای عمودی با طرح کهکشانی کار شده است تا ظاهر آن کمی امروزی‌تر و اسپرت‌تر باشد. هایما S5، به خاطر نوع طراحی بدنه، برای رانندگی در سطح شهر و پارک کردن در کنار معابر مناسب است و به علت شتاب کمی که دارد؛ آرامش خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. فرمان هایما S5هیدرولیک است و با توجه به اینکه روی تایرهایی با اندازه نسبتا عریض 215 میلی متر عمل می کنند؛ کمی سفت است و ممکن است برای خانم ها مناسب نباشد. با این وجود هایما اس ۵ هرگز خودرو سریعی نیست و نمی‌توان انتظار یک عملکرد عالی را از آن داشت. به علاوه اینکه استفاده از توربوشارژر می‌تواند موجب بالا رفتن استهلاک و پایین آمدن عمر مفید موتور شود. توصیه می‌کنیم باتوجه به استفاده از موتور توربو، از بنزین سوپر برای هایما S5 استفاده شود.

هایما S5 با گیربکس ۶ سرعته اتومات، یکی از خودروهایی است که در بازار با پسوند پلاس معروف شده است و با نام هایما S5 پلاس خرید و فروش می‌شود. هایما اس ۵ پلاس از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی با مدل قبلی ندارد، اما تغییر گیربکس موجب شده تا سواری بهتری پیدا کند. هایما اس ۷ توربو و چانگان cs35 دو کراس اوور مونتاژی هستند که در حال حاضر نمونه‌های کارکرده آنها تاحدودی با یکدیگر رقیب شده و این احتمال وجود دارد که مشتریان برای خرید یکی از این دو محصول دچار شک و تردید شوند. این دو خودرو جزو محصولات چینی نسبتا قدیمی تلقی می‌شوند، هایما اس۷ قدرت بالاتر و ابعاد بزرگتری ارائه می‌دهد و چانگان نیز سواری نرمی دارد. البته درعوض قیمت چانگان در مقایسه با هایما اس۷ با سال ساخت مشابه، ارزان‌تر است. اگر می‌خواهید بدانید چانگان بهتر است یا هایما S7 ، مطلب مقایسه چانگان cs35 با هایما s7 را از مجله خودرو همراه مکانیک دنبال کنید.

در این مقاله هم سه خودروی چانگان CS35، هایما S5 و ام وی ام X33 با هم مقایسه می‌شوند تا اگر قصد خرید هریک را داشتید، به نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری بهتری برسید. در مورد چانگان CS35، می‌توان گفت که مالکان از این خودرو رضایت دارند ولی معتقدند شتاب پایین آن، در جاده‌های شیب‌دار باعث بروز مشکل می‌شود. برخی از مالکان نیز، ادعا کرده اند که گاهی در تعویض دنده، با تاخیر مواجه می‌شوند که باعث کاهش عملکرد خودرو می‌شود. همچنین در سرعت‌های بالا، صدای لاستیک در داخل کابین به گوش می رسد که آزار دهنده نیست. با توجه به اینکه چانگان CS35مجهز به سیستم پایداری الکتریکی نیست؛ در سرعت‌های بالا و حین گذر از پیچ ها عملکرد خوبی ندارد. پس نباید از چانگانCS35 توقع عملکرد خوب، در جاده ها و مسیرهای ناهموار را داشته باشید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *