مقایسه خودرو کوییک با تیبا 2

با زیر ۲۰۰ میلیون چه خودرویی بخریم؟ لیست خودروهای اقتصادی سایپا+ جدول

هر چند که کوییک به صورت کلی دارای امکانات و آپشن‌های بیشتری بوده و همچنین در طراحی ظاهری نیز دارای تفاوت‌هایی با دیگر محصول سایپا است. به گونه‌ای که این خودرو در ظاهر معمولا جذابیت بیشتری نسبت به تیبا 2 دارد. اما گویا این برتری‌ها چندان محسوس و پررنگ نیست که بابت آن قیمت بالاتری را پرداخت کرد. البته در نهایت این سلیقه و توان مالی مصرف‌کننده است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. چراکه اگر برای مصرف‌کنندگان این اختلاف قیمت چندان مهم نباشد، آن وقت قطعا کوییک خودرو بهتری خواهد بود. امیدواریم به طور کامل با تفاوت کوییک با تیبا 2 آشنا شده باشید و توانسته باشیم شما را در انتخاب دقیق‌تر راهنمایی کرده باشیم.

خرید کوییک یا تیبا برای مصارف شهری و خانوادگی بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است. ماشین کوییک ظاهر و امکانات جوان‌پسندتری نسبت به تیبا دارد؛ ازاین‌رو جزو انتخاب‌های اصلی جوانان و بانوان محسوب می‌شود. با مقایسه دقیق امکانات این دو خودرو بهترین انتخاب را برای مصارف موردنظر خود داشته باشید. بنابراین متوجه شدیم که به لحاظ تجربه رانندگی و سواری، این دو خودروی سایپا فرقی با هم ندارند و حتی ساینا هم از این نظر شباهت زیادی با کوییک و تیبا 2 دارد. البته چون کوییک نسخه‌های متفاوت‌تری نسبت به تیبا 2 دارد، می‌توان گفت کوییک اتومات پلاس چون مجهز به گیربکس اتومات، کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا است، سواری بهتری نصیب راننده خواهد کرد.

همانطور که گفته شد اولین و مهم‌ترین شباهت quick و Tiba 2 هاچ‌بک بودن این دو خودرو است. درحال‌حاضر فروش اقساطی تیبا 2 و کوییک نسبت‌به فروش نقدی پیشتاز بوده است و مردم تمایل بیشتری به این روش خرید خودرو از خود نشان می‌دهند. در فروش اقساطی خودرو های داخلی مشتری می‌تواند به راحتی خودروی مورد نظر خود را به صورت شرایطی و در چندین قسط خریداری کند و دیگر هزینه‌های زیادی که باید بابت خرید نقد بپردازد را متحمل نخواهد شد. ما در فروشگاه‌های بای چک فروش اقساطی خودرو داخلی و خارجی را به مشتریان خود عرضه می‌کنیم و می‌توانید در اقساط بلند مدت حداکثر 24 ماهه خودرویی که مد نظر دارید را خریداری کنید. البته این اختلاف در فاصله محوری، جندان تاثیر نداشته تا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان باشد.

از نظر فضای کابین نیز تفاوت چندانی بین تیبا ۲ و کوییک وجود ندارد هرچند به نظر می‌رسد بخش عقب کابین تیبا ۲ اندکی جادارتر است. به گونه‌ای که این خودرو در ظاهر معمولا جذابیت بیشتری نسبت به تیبا ۲ دارد. امیدواریم به طور کامل با تفاوت کوییک با تیبا ۲ آشنا شده باشید و توانسته باشیم شما را در انتخاب دقیق‌تر راهنمایی کرده باشیم.

در ابتدا به سراغ مزایای اطلس می‌رویم تا با مواردی که می‌تواند نظرات در مورد اطلس سایپا را مثبت کند، آشنا شویم. در این میان کوییک به عنوان محصولی جدیدتر، کمی آپشنال‌تر است و به لطف مواردی مثل سنسور پارک عقب، دماسنج محیط بیرون، قفل مرکزی با ریموت کنترل و تهویه مطبوع الکتریکی، در این بخش بالاتر از تیبا 2 می‌ایستد. در ضمن وجود ضربه‌گیرهای پلاستیکی اطراف گلگیرها در کنار ریل‌های سقفی، کوییک را به یک هاچ بک کراس تبدیل کرده است که با سلیقه خریداران امروزی تطابق بیش‌تری دارد. بله، نظرات و تجربیات مالکان فعلی می‌توانند به خریداران جدید کمک کنند تا تصمیم بهتری برای خود بگیرند و اطلاعات بیشتری از کاربران واقعی دریافت کنند. توقع بنز نداشته باشیداین ضعف مونتاژ هست، کوییک نسبت به قمیتش الان جز بهنرین انتخاب هاست. در ادامه به سراغ معایب اطلس جی خواهیم رفت تا با نقاط ضعف این خودرو هم آشنا شویم.

از لحاظ قیمت و شرایط بازار باید گفت که کوییک معمولا با قیمت بیشتری به بازار عرضه می‌شود. به‌طوری‌که معمولا حدود 20 تا 30 میلیون تومان تفاوت قیمت با تیبا 2 دارد. برای خرید محصولات سایپا میتوانید از طرح فروش اقساطی سایپا که توسط شرکت همراه مکانیک ارائه می‌شود استفاده کنید. در ادامه مقایسه کوییک و تیبا۲ به بررسی تفاوت تیبا و کوییک از لحاظ فنی خواهیم پرداخت. بنابراین انتخاب بین کوییک یا تیبا ۲ می‌تواند انتخاب جذابی باشد؛ چراکه هر دو در کلاس خودروهای هاچ‌بک قرار می‌گیرند و معمولا طیف خاصی از مشتریان طرفدار این نوع خودروها هستند.

تیبا ۲ و کوییک در بخش سواری دو خودرویی هستند که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و پشت فرمان هر دو خودرو حس و حال پراید را به شما منتقل می‌کنند. با این حال، پیشرانه هر دو خودرو کشش خوبی دارند و ترمزهای آن‌ها نسبت به پراید قوی‌تر هستند. همچنین، میدان دید به طرفین خوب بوده و سیستم تعلیق با وجود داشتن سر و صدای زیاد از نرمی مناسبی در شهر برخوردار است. در حقیقت باید گفت در دورهای بالا این سر و صدا به حد زیادی افزایش می یابد. از طرفی، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و مصرف سوخت نسبتاً مناسب این دو خودرو در مقایسه با سایر خودروهای بازار بسیار جذاب است.

میدان دید به طرفین خوب بوده و سیستم تعلیق نیز اگرچه سر و صدای زیادی دارد اما در شهر نرمی مناسب دارد و شما را راضی خواهد کرد. نکته منفی تیبا ۲ و کوییک به صدای زیاد پیشرانه مربوط می‌شود که در دورهای بالا واقعاً قابل‌تحمل نخواهد بود. نکته مثبت این پیشرانه را می‌توان هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و مصرف سوخت نسبتاً مناسب در مقایسه با سایر خودروهای بازار عنوان کرد.

همانطور که ذکر شد، تیبا ۲ و کوییک از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با کد M15 بهره می‌برند. در حقیقت باید گفت که پیشرانه این دو خودرو یک نسخه ارتقا یافته از پیشرانه پراید است و توانایی تولید قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متر را دارد. در بخش گیربکس نیز هر دو خودرو از یک گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برند. با این حال، نسخه اتوماتیک کوییک نیز تولید شده است که قابلیت انتقال دادن گیربکس به صورت خودکار را دارد.

اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. به نظر می‌رسد دو محصول شرکت سایپا خودروهای بسیار مناسبی برای سفرهای درون شهری و رفت‌وآمد در مسیرهای پرترافیک کلان‌شهرها هستند. سایپا کوئیک از سال 1397 به بازار ارائه شده و در این مدت طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. طی چند دهه گذشته خودروسازان کشورمان تلاش کرده‌اند از طریق همکاری با سایر خودروسازان جهان، کیفیت و امکانات خودروهای تولیدی خود را بالا ببرند. شرکت سایپا به‌عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور در دهه 90 تلاش کرده تا نمونه‌هایی از خودروهای مناسب با شرایط خانوار متوسط ایرانی را به بازار داخلی ارائه بدهد که کوئیک و تیبا 2، دو نمونه معروف آن به‌شمار می‌روند. از آن‌جایی که این دو خودرو دارای ویژگی‌ها و مشخصات مشابه زیادی هستند، بسیاری از مشتریان در خصوص خرید یکی از این دو محصول سایپا تردید دارند؛ ضمن آن‌که تفاوت قیمت این دو خودرو نیز چندان نیست.

سایپا نیز طی این سال‌ها موفق شده با شرکت‌های چینی و فرانسوی همکاری نزدیکی داشته باشد و روز به روز سبد محصولات خود را توسعه بخشد. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد.

از سال 1397، خودروی سایپا کوئیک نیز وارد بازار شده و در طول این مدت مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است. این هاچبک که شباهت‌های زیادی با ساینا دارد، اما با ظاهری ظریف‌تر و امکانات بیشتر به بازار عرضه شده است. اطلس در واقع یک فیس‌لیفت اساسی از کوییک محسوب می‌شود و با توجه به قدیمی بودن پلت فرم، دست طراحان برای خلق یک چهره کاملاً به‌روز و متفاوت نسبت به کوییک چندان باز نبوده است. اما با این وجود، اطلس در نماهای جلو و عقب به خوبی خویشاوندی خود با کوییک و تیبا 2 را پنهان می‌کند و چهره‌ای اسپرت‌تر و جذاب‌تر نسبت به این خودروها را به نمایش می‌گذارد. همان‌طور که مشخص است تجهیزات فنی کوییک یا تیبا تقریبا متوسط و برای مصارف خانوادگی و شهری مناسب هستند. همچنین تفاوت محسوسی بین مشخصات فنی این دو خودرو با یکدیگر مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که تقریبا در یک سطح از قدرت و سرعت قرار دارند.

تیبا ۲، به‌عنوان یک خودروی هاچبک کوچک توانسته بازار فروش خوبی را برای خود، دست و پا کند. این خودروی داخلی از لحاظ ابعادی، ۳۹۲۵ میلی‌متر طول، ۱۶۴۱ میلی متر عرض و ۱۴۸۴ میلی‌متر ارتفاع دارد. بنابراین از لحاظ ابعاد و اندازه، شما با خودرویی روبرو خواهید بود که بیشتر طیف خانواده‌های کم جمعیت جامعه را مد نظر قرار داده مانند خانواده‌های ۴ نفره و علاوه بر این بیشتر خانم‌ها علاقه به داشتن چنین خودرویی دارند. سیستم کنترل صوتی روی فرمان، مانیتور ۷ اینچی لمسی، نویگیشن، بلوتوث، پورت USB، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix) ازجمله امکانات رفاهی جذاب کوییک هستند.

اگر شما هم در فکر خرید یک خودرو کوچک اقتصادی هستید، در ادامه با ما همراه باشید. ابعاد سایپا‌ کوییک اندکی نسبت به تیبا افزایش یافته است؛ به ویژه عرض این خودرو بزرگتر شده و در نتیجه فضای شانه‌ها برای سرنشینان کوییک بیشتر از تیبا خواهد بود. اما از جهت دیگر قطعا تیبا به عنوان یک خودرو سدان فضای صندوق عقب بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد.

هر ۲ محصول از یک پیشرانه، 1503 سی‌سی بهره می‌برند که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. اما به‌نظر می‌رسد، سایپا کمی موتور کوییک را تقویت کند چرا که پاسخگویی این پیشرانه به گیربکس اتوماتیک، نمی‌تواند نتیجه جالبی داشته باشد. سیستم تعلیق در هر دو خودرو از نوع مک‌فرسون و Torsion Beam انتخاب شده، بنابراین از لحاظ هندلینگ و دفع ضربات وارد بر کابین، شرایط یکسانی دارند. اما در بحث فرمان، تیبا ۲ فقط با فرمان هیدرولیک عرضه شده در حالی که کوییک فرمان برقی را نیز به‌همراه خواهد داشت. از لحاظ مصرف سوخت، شرایط در مدل دنده دستی کوییک و تیبا ۲ یکسان است و مصرف سوخت ۷.۰ لیتر به‌ازای هر صد کیلومتر را دارند. مقایسه کوییک و تیبا 2 این دو خودرو سایپایی بازار کشورمان مبحث این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک است.

مدت‌هاست که خودروسازان ما به‌فکر تولید خودروهای ارزان قیمت جدید برای بازار داخلی هستند، اما به‌نظر می‌رسد در این زمینه چندان موفق نیستند. سال‌ها بود که شرکت سایپا وقت و هزینه خود را صرف تولید خودروی بی‌کیفیتی به نام پراید می‌کرد و همین باعث شده بود مشتریان نسبت به سبد محصولات این شرکت انتقاد کنند. فراوانی و تعدد انتقادات از این گروه خودروسازی باعث شد نارنجی‌پوشان به فکر متنوع‌سازی خودروهای خود بیفتند. اگر این روزها به قیمت خودروها در بازار نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اختلاف قیمت تیبا 2 و کوییک معمولی دنده‌ای بسیار اندک است. با توجه به این که کوییک و تیبا 2 از جنبه‌های فضای کابین، مشخصات فنی، کیفیت ساخت و تجربه رانندگی یکسان هستند، بایستی کوییک را به دلیل چهره به‌روزتر و داشتن چند آپشن بیش‌تر، به عنوان برنده مقایسه کوییک و تیبا 2 معرفی کنیم. تیبا 2 یا همان تیبا هاچ‌بک نخستین بار در سال 1393 معرفی و به بازار عرضه شد.

طراحی جلویی با سپر زیبا و چراغ‌های جلویی جذاب، به کوییک طراحی اسپرت‌تری می‌بخشد. اضافه شدن باربند و زه پلاستیکی گلگیرها نیز به جلوه اسپرت و همچنین افزایش ارتفاع، کوییک را در دسته هاچبک‌های کراس قرار می‌دهد. این در حالی است که کوییک در قسمت جلو طراحی زیباتر و اسپرت‌تری دارد؛ خصوصا طراحی جذاب سپر و چراغ‌های جلو باعث شده تا این خودرو در نمای روبرو، ظاهری اسپرت‌تر داشته باشد.

پرتعدادترین تیپ‌های کوییک و تیبا 2 در بازار، کوییک معمولی دنده‌ای و تیبا 2 EX هستند. این نسخه‌های کوییک و تیبا 2 از امکانات مشترکی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، رادیو پخش با پورت USB، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی و صندلی عقب تاشو بهره می‌برند. این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ، حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو این برادران سایپایی منتقل می‌کند. طراحی ظاهری تیبا توسط شرکت ایتال دیزاین صورت گرفته اما در همان برخورد نخست هم قدیمی و از رده خارج بودن این طراحی را کاملاً حس خواهید کرد.

ظرفیت این قسمت در تیبا برابر با ۳۶۷.۵ لیتر عنوان شده و این در حالی است که هاچبک کوییک تنها ۲۲۵.۶ لیتر فضا در ناحیه عقب خود جای داده است. در مقایسه طراحی داخلی، کوییک با طراحی بهتر و اصلاحات در ظاهر ادوات، از تیبا ۲ جلوه بهتری دارد. هرچند جنس مواد مشابه است اما جزئیات بهبود یافته در کابین کوییک آن را از تیبا ۲ جلوه‌ای جذاب‌تر می‌دهند. چرخ‌های کوچک و طراحی ساده در این بخش از طراحی هر دو خودرو قابل مشاهده است. افزودن باربند و زه پلاستیکی گلگیرها در کوییک تغییرات چندانی در طراحی جانبی به همراه نداشته است. خلاف تیبا 2، کوییک در طراحی جلویی خود، زیبایی و جذابیت بیشتری را ارائه می‌دهد.

در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده CVT یا ۵ دنده دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو می‌تواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۲ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۴۱ لیتر است. این خودرو از یک کابین کسل‌کننده و بی‌کیفیت بهره می‌برد که به‌هیچ عنوان بخش زیبا و خوشحال‌کننده‌ای در آن نمی‌توان پیدا کرد.

مقایسه مزایا و معایب تیبا 2 با کوییکدر این بخش باید بگوییم که نقاط قوت و ضعف هر دو خودرو در اکثر بخش‌ها مشترک می‌باشد. نقاط منفی تیبا 2 و کوییک نیز شامل مواردی همچون طراحی قدیمی (به ویژه درمورد تیبا 2)، متریال و ادوات بکار رفته قدیمی و با کیفیت پایین در کابین، هندلینگ ضعیف، صدای زیاد پیشرانه در کابین و… اشاره کرد. به‌هیچ وجه نمی‌توان بر روی چراغ‌های جلو و همچنین جلوپنجره کوچک این خودرو، نام زیبا را گذاشت. در نمای جانبی سایز کوچک لاستیک‌ها و خطوط بدنه تکراری و نامناسب، واقعا نا‌امید کننده هستند.

با این حال، نقیصه طراحی چهره و نمای عقب تیبا در مدل کوییک تا حد زیادی رفع شده است؛ زیرا طرح چراغ‌های کوییک جلوه‌های جذاب‌تری را به نمایش گذاشته و نسبت به خودروهای امروزی فاصله کمتری دارد. جلوپنجره این خودرو نیز به طور کامل تغییریافته و تقلیدی ناشیانه از خودروهای اسپرت معتبر به شمار می‌رود. در این مطلب از جنبه های مختلف، هاچبکهای سایپا با نامهای تیبا 2 و کوییک را مقایسه کردیم. در نهایت باید گفت این دو محصول با وجود داشتن قیمت بالا هنوز هم توجه خریداران را به خود معطوف کرده اند. با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی و محدودیت بودجه خرید مشتریان بازار فروش محصولاتی نظیر تیبا 2 و کوییک همچنان داغ است. در مجموع، هر دو تیبا ۲ و کوییک تجهیزات خود را بر اساس استانداردها و نیازهای بازار ایران ارائه می‌دهند.

چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک آن، از لحاظ ظاهری جلب نظر نمی‌کنند و طراحی جلویی آن به نظر عامه‌پسند نمی‌آید. این در حالی است که QUICK در قسمت جلو طراحی زیباتر و اسپرت‌تری دارد؛ خصوصا طراحی جذاب سپر و چراغ‌های جلو باعث شده تا این خودرو در نمای روبه‌رو، ظاهری اسپرت‌تر داشته باشد. اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچ‌بک‌های پلت فرم X200 سایپا بعد از تیبا 2 و کوییک، در اواخر سال 1402 عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیش‌تر با نقاط قوت و ضعف این هاچ‌بک اقتصادی آشنا شویم.

به‌نظر می‌رسد مدیران سایپا، تیبا ۲ را برای طیف خاصی از مشتریان که بیشتر جوانان هستند، تولید می‌کنند؛ چرا که ظاهر آن اسپرت‌تر و جذاب‌تر از نسخه اصلی صندوق‌دار تیبا است. تیبا ۲ که از آن به عنوان تیبا هاچ‌بک نیز یاد می‌کنند مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است وشباهت بسیار زیادی با دیگر محصولات سایپا مانند کوییک، تیبا صندوق‌دار و ساینا دارد. شرکت سایپا زمانی‌که تیبا 2 را به‌عنوان جایگزین ارزان‌‌قیمت‌تر پژو 206 روانه‌ی بازار کرد با استقبال بالایی مواجه شد و به فکر عرضه‌ی کوییک افتاد. کوییک درواقع نسخه‌ی هاچبک کراس ساینا به‌شمار می‌رود که براساس تیبا سدان شکل گرفته است.

البته باز هم می‌توان گفت کوییک نسبت به تیبا 2 در وضعیت بهتری قرار دارد. در آن سوی میدان با تیبا 2 سر و کار داریم که مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر خطی است که حجم 1.5 لیتری دارد و می‌تواند حداکثر قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین تیبا هاچ بک در هر 100 کیلومتر مسافت حدود 6.53 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و تنها 13 ثانیه زمان نیاز دارد تا از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال می‌توان گفت زیر کاپوت سایپا کوییک، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی M15 قرار دارد که مجهز به دریچه گاز برقی شده است. حجم این موتور 1.5 لیتری است و می‌تواند حداکثر قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را تولید کند.

در این بین طرح غربیلک فرمان کوییک از طراحی ظاهری مدرن و اسپرت سود می‌برد و حسی مهیج‌تر را به راننده انتقال می‌دهد. پلاستیک خشک و نامرغوب، متریال اصلی تشکیل‌دهنده متعلقات کابین این خودروها بوده و کیفیت چندانی را ارائه نمی‌دهد. دو خودروی تیبا 2 و کوییک به دلیل داشتن شباهتهای زیاد به نوعی یک روح در دو بدن محسوب میشوند. به همین دلیل اختلاف قیمت چندانی میان این دو محصول از سایپا وجود ندارد. با این حال کوییک بواسطه دارا بودن برخی از آپشنهای اضافی و ظاهر متفاوت قیمت بیشتری نسبت به تیبا 2 دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *