مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در ایران و خارج از کشور+ جدول
پس از اعمال تعرفه ۹۵ درصدی (که با توجه به نرخ رسمی ارز محاسبه میشود) قیمت این خودرو به بالای دومیلیارد تومان میرسد؛ بنابراین فقط از ناحیه تعرفه ۹۵ درصدی، بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان به قیمت یک خودروی وارداتی به ایران افزوده میشود. اینجا سیاستگذار (چه وزارت صمت و چه بانک مرکزی) از یک سو تقصیری بابت نقش قیمت ارز در رشد قیمت خودروی خارجی ندارد، اما از جنبهای دیگر مقصر است.بیتقصیری سیاستگذار از آن جنبه است که کنترل نوسان قیمت ارز خارج از اختیارش است. به عنوان مثال، وقتی تحریمها فراگیر میشود یا سطح تنشهای منطقهای بالا میرود، قیمت ارز نیز صعود میکند. سیاستگذار خودرویی مقصر این اتفاق نیست و طبعا تقصیری هم بابت اینکه قیمت خودروی وارداتی به دلیل افزایش قیمت ارز رشد میکند، ندارد.این در حالی است که سیاستگذار از جنبهای دیگر نمیتواند خود را بی تقصیر بداند و آن، نرخ ارز اعمالی برای واردات خودرو است.
یکی از موارد انتفاع مصرفکنندگان این است که واردکنندگان احتمالا شرایط متنوع فروش را با توجه به رقابتی شدن بازار –پس از آزادسازی قیمت- لحاظ خواهند کرد؛ بنابراین مشتریان این فرصت را خواهند داشت که خودروهای وارداتی را مثلا به صورت قسطی خریداری کنند. اگر این فرضیه را که وزارت صمت با وجود کنار کشیدن شورای رقابت از قیمتگذاری خودروهای وارداتی، باز هم در تعیین قیمت و فروش دخالت خواهد کرد، کنار بگذاریم، شرایط عرضه –شامل قیمت و فروش- وارداتیها به دوران قبل از ممنوعیت باز میگردد. در آن دوران، عرضهکنندگان خودروهای خارجی در کشور، در تعیین قیمت و شرایط فروش محصولاتشان آزادی عمل داشتند. در واقع واردکنندگان، خود تعیین میکردند چه خودرویی را با چه قیمتی و با چه شرایطی و در چه زمانی به فروش برسانند، حال آنکه در دور جدید واردات، شرایط تقریبا عکس شد.
حالا که خودروهای وارداتی از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج شدهاند، واردکنندگان اختیار تعیین قیمت محصولاتشان را خواهند داشت، ضمن آنکه خود تشخیص میدهند خودروهایشان را با چه شرایطی و در چه زمانی بفروشند. هرچند ممکن است ابتدا رشد قابل توجه قیمت خودروهای وارداتی رخ دهد، اما در ادامه (به شرط عرضه مناسب) قیمتها در بازار آزاد رو به تعادل خواهند رفت و دیگر خبری از رانت هنگفت فعلی در بازار نخواهد بود. شورای رقابت پیش از این، خودروهای برقی وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد و حالا این «آزادی» را به کل خودروهای وارداتی تعمیم داده است.
منتها در این شش ماه با توجه به کاهش هیجان و تشنگی بازار، قیمت خودروهای وارداتی به کشور، افت زیادی را تجربه کرده و سبب شده اختلاف قیمت با بازارهای جهانی کمتر شود. به عنوان مثال، تویوتا کرولای وارداتی در ابتدای سال جاری حدود ۲۰۰درصد با قیمت جهانی اختلاف داشته، اما در حال حاضر این اختلاف به ۱۰۰درصد رسیده است. خودروهای وارداتی البته قبل از این دوران ششساله نیز در زمره کالاهایی قرار داشتند که قشر خاصی از جامعه امکان دسترسی به آنها را داشت؛ چون عواملی مانند تعرفه، عوارض و قیمت ارز سبب میشد قیمت خودروهای وارداتی فاصله فاحشی با قدرت خرید بخش اعظم شهروندان داشته باشد. منتها در این شش سال، به دلایل مختلف، بهویژه ممنوعیت واردات و رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی پرش بسیار بلندی را به خود دید تا عملا جامعه مشتریان وارداتیها تنگتر شود.
پیش از این، قیمت وارداتیها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا بود؛ اما پس از آزادسازی واردات در ۱۴۰۱ شورای رقابت مرجع تعیین قیمت شد. به اطلاع کلیه افراد واجد شرایط در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروسواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) میرساند، از ساعت ۱۵ روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۹/۱۱ تا ساعت ۲۳ ۵۹ روز شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۱۷ میتوانند ثبتنام انجام داده و پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب نمایند. تعرفه فعلی برای واردات خودرو 95 درصد است که با توجه به همین عامل میتوان علت ایجاد شکاف را فهمید. به عنوان مثال در نظر بگیرید که قیمت یک دستگاه خودرو خارجی در بازارهای جهانی حدود 20 هزار دلار است و با فرض اینکه دلار 60 هزار تومان باشد، باید به صورت خام و بدون اعمال تعرفه و عوارض، یک میلیارد و 200 میلیون تومان پرداخت کرد. بعد از اعمال تعرفه 95 درصدی، بهای خودرو تقریبا دو برابر شده و به بیش از دو میلیارد تومان میرسد. در این سامانه، لیست خودروهای وارداتی همراه با قیمت قطعی یا علیالحساب اعلام میشود و کاربران میتوانند با ثبتنام خودروهای وارداتی، مدل مدنظر خود را انتخاب کنند.
بازار خودروهای مونتاژی از سال ۱۴۰۲ وارد رکود شد و سرمایهگذاریهای مالی به سمت بازارهای دیگر مانند طلا حرکت کردهاند. همچنین، خصوصیسازی احتمالی ایرانخودرو میتواند نه تنها منجر به افزایش تولید و سودآوری این شرکت شود، بلکه بر معاملات بازار سهام نیز تأثیر بگذارد. قیمتگذاری دستوری به معنای تعیین قیمتها توسط دولت یا نهادهای نظارتی به جای مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است. گرچه شورای رقابت از قیمتگذاری خارج شده، اما همچنان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان متولی قیمتگذاری است، بنابر این همچنان شیوه قیمتگذاری دستوری بوده و این نوع قیمتگذاری معایبی را در پی دارد.
این امکان برای متقاضیان فراهم شده که از روز سهشنبه ۱۴ اسفند ماه، یکی از حسابهای خود نزد بانکهای عامل واجد شرایط اعلامی در سامانه، به نام خودرو وارداتی، وکالتی کرده و ۵۰۰ میلیون تومان را در این حساب بلوکه کنند؛ برای این منظور تا ساعت ۱۲ امروز (سهشنبه ۲۱ اسفند ماه) مهلت در نظر گرفته شده است. آخرین دور از فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، از ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۸ اسفند به مرحله اجرا در آمده است. کارشناسان حوزه خودرو نظرات گوناگونی درباره حذف شورای رقابت از فرآیند قیمتگذاری خودروهای وارداتی بیان کردهاند. واردات خودرو در ایران با مشکلات متعددی مانند محدودیتهای ارزی، تحریمهای بینالمللی، تعرفههای سنگین و هزینههای اضافی مواجه است.
اگر از خودروهای عرضه شده اطلاعات کافی ندارید می توانید با مراجعه به سایت خودروچی، درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا کارشناسان این مجموعه در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند و در انتخاب خودرو به شما کمک کنند. بدیهی است در هنگام صدور فاکتور نهایی، هزینهها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و …به قیمتهای قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. بااینحال، اصلاح برخی چالشها مانند کاهش هزینههای اضافی و افزایش تنوع محصولات، میتواند به بهبود عملکرد این سامانه کمک کند.
سیاستهای دولت در حوزه خودرو همچنان مورد انتقاد است و این اختلافات، بازار خودرو را به سمت رکود تورمی سوق داده و دستیابی به خودرو را بیش از پیش به یک آرزو تبدیل کرده است. اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در ایران با بازارهای جهانی، تبدیل به معضل اساسی بازار خودرو کشور شده که باید برای آن راه حلی پیدا کرد. براساس این مقایسه که بر مبنای قیمت سایتهای معتبر جهانی و داخلی انجام داده است قیمت خودروی هیوندا آی 20 مدل 2107 در داخل کشور 40 هزار دلا و قیمت همین خودرو مدل 2022 در خارج از کشور 15 هزار دلار بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، قیمتگذاری دستوری موجب رانت و دونرخی شدن قیمت محصولات وارداتی شده بود. حالا واردکنندگان در تعیین قیمت و شرایط فروش، آزادی عمل دارند که میتواند به رقابتی شدن بازار منجر شود.
همچنین برای اطلاع از آخرین شرایط ثبتنام خودروهای وارداتی و اطلاعیه های فروش، میتوانید این صفحه از پدال را دنبال کنید.. تویوتا لوین هیبرید یکی از محبوبترین خودروهای هیبریدی در ایران است که طراحی جذاب، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالای دارد. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع توانی معادل 120 اسب بخار تولید میکنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای رانندگی شهری بسیار اقتصادی محسوب میشود. حالا در شرایطی قیمت گذاری به وارد کنندگان سپرده شده که سال آینده بطور حتم با محدودیت های ارزی مواجه خواهیم بود، از سوی دیگر تعرفه واردات نیز ۱۰۰ درصد تعیین شدهاست. به طوری که اختلاف بین قیمت داخل و قیمت خارج برخی از خودروهای سواری وارداتی به بیش از ۵۰۰ درصد رسیده است.
این مقاله شامل لیست کامل خودروهای تولید شده در ایران از جمله پیکان، پراید، سمند، دنا و تیبا است. شرط پلاک فعال نیز برای ثبت نام کنندگان این گونه است که در صورت دارا بودن خودرویی با عمر زیر ۵ سال امکان ثبت نام برای شخص وجود ندارد. به بیانی دیگر خودرویی که پلاک فرد بر روی آن نصب است باید عمرش بیش از ۵ سال باشد (مدل خودرو پایین تر از ۱۳۹۸ یا ۲۰۱۹).
به عنوان مثال، خودروی کرهای که با قیمت کمتر از ۳میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در نمایندگی عرضه میشود، در بازار آزاد بالغ بر ۵میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. یا مثلا یک خودروی ژاپنی که در نمایندگی کمتر از ۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده، در بازار آزاد ۲.۳ میلیارد تومان بالاتر به فروش میرسد. دستوری کردن قیمت و فروش خودروهای وارداتی، از همان ابتدا مورد انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان عرصه خودرو بود. به اعتقاد آنها، سیاست دستوری، روح رقابت در بازار خودروهای وارداتی را از بین برد، ضمن آنکه با دو نرخی کردن قیمت (قیمت در نمایندگی و قیمت در بازار آزاد) سبب گسترده شدن سفره رانت در این بازار شد.
قیمتگذاری دستوری معمولاً با محدودیتهایی در عرضه خودرو همراه است که این امر تقاضای سرکوبشده برای خودرو را به بازار سیاه هدایت میکند. این قیمتها مربوط به مبادی ورودی خودروها هستند و هزینههای اضافی مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، هزینه شمارهگذاری و حمل نیز باید به آن اضافه شود. برای مطالعه بیشتر گزارش «سیاستهای پرابهام واردات خودرو به واردات اتوبوس هم رسید» را در تجارتنیوز بخوانید. همچنین نبود قانون مدون و وحدت سیاستگذاری نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده که به تعبیر کارشناسان، مجموع این عوامل باعث شده واردات خودرو به معنای واقعی آزاد نشود و تنها منبع درآمدی برای دولت باشد. دولت همواره طی سالهای اخیر و همزمان با اعمال تحریمهای ظالمانه غرب، تلاش کرده از صنعت خودرو، لوازم خانگی و حتی گوشیهای موبایل در برابر واردات بیرویه دفاع کند و به همین خاطر است که در 6 سال گذشته، همواره محدودیت وجود داشته است. کرولا کراس هیبرید بهدلیل ابعاد مناسب و ارتفاع بالاتر نسبت به سدانها برای خانوادهها گزینهای مناسب محسوب میشود.
واضح است که بهدلیل واردات کند و قطرهچکانی خودروهای جدید، تأثیر مسئله واردات بر بحث کنترل قیمتها بسیار ناچیز است. تا زمانی که تعداد گستردهای از خودروهای وارداتی محبوب نظیر هیوندای الانترا، هیوندای توسان، کیا K5 (کیا اپتیما) و کیا اسپورتیج وارد بازار نشوند، بهای اتومبیلهای خارجی کارکرده موجود در بازار کاهش نمییابد. درواقع این خودروها از دید مشتریان، رقیب سایر محصولات مونتاژی بهحساب میآیند و نمیتوانند با سایر محصولات خارجی رقابت کنند. برای مثال، کیا سلتوس که بزرگترین کراساوور وارداتی برند کیا طی دور جدید واردات خودرو بهحساب میآید، با بهایی بیش از چهار میلیارد تومان در بازار آگهی شده است.
بر اساس این مصوبه، عرضه کنندگان خودرو ملزم به رعایت شروط زیادی برای فروش محصولات شان بودند و در این بین، اختیار قیمتگذاری و فروش از واردکنندگان سلب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد. شورای رقابت با گذشت حدود ۳ سال از آزادی واردات خودرو (پس از ممنوعیت ۴ساله) در مصوبهای جدید، خودروهای وارداتی را از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد. در سالهای اخیر با افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل زیستمحیطی و نیاز به کاهش آلودگی هوا، خودروهای برقی به یکی از گزینههای محبوب در بازارهای جهانی تبدیل شدهاند. در ایران هم با توجه به مشکلات آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و افزایش قیمت سوختهای فسیلی، تقاضا برای خودرو برقی رو به رشد است؛ اما انتخاب بهترین خودروی برقی در ایران، بهدلیل محدودیتهای وارداتی و تنوع کم مدلها، چالشهایی را بههمراه دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی مدلهای پرفروش خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، مقایسه قیمتها و ویژگیهای آنها بپردازیم تا به شما در انتخاب بهترین خودروی برقی بازار ایران کمک کنیم.
یکی از مهمترین دلایل آزادسازی واردات خودرو از سال 1401 به بعد، تنظیم بازار و رفع نیاز مشتریان بوده تا ضمن ایجاد بازار رقابتی، دسترسی مردم به خودروهای مدرن و روز دنیا بیشتر شود. علیرغم تمام تلاشهایی که انجام شده، سیاستگذار با سیاستهای اشتباه و ناقص خود در زمینه ارز، اجازه عرض اندام در این زمینه را نداده و واردات خیری از این مجوز دست و پا شکسته ندیده است. اگر قصد ثبت نام خودروهای وارداتی را دارید باید برای خودروی کرتا ۲۰۲۳ حوالی ۲ میلیاردو۲۲۰ میلیون تومان پرداخت کنید. متقاضیان از روز سه شنبه ۲۴ مهر تا روز شنبه ۵ام آبان ماه میتوانند تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در به نام به نام خودرو وارداتی وکالتی در بانک بلوکه و از روز چهارشنبه ۲ آبان ماه تا روز دوشنبه ۷ آبان ماه میتوانند ثبت نام انجام داده و پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند. هیوندای سوناتا هیبریدی یکی دیگر از خودروهای محبوب در بازار ایران است که به یک موتور بنزینی 2.0 لیتری و یک موتور الکتریکی مجهز است و توانایی تولید قدرت قابلتوجهی را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای استفادههای شهری و جادهای گزینه بسیار خوبی محسوب میشود.
اختلاف قیمت عجیب و نجومی محصولات خودروسازان خارجی در مقایسه با بازارهای جهانی، سوال مهمی است که همواره ذهن خریداران را مشغول کرده است. بررسی قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، نشان میدهد که قیمت توسان ۲۰۲۳ در بازار آزاد و نمایندگی به ترتیب ۴ میلیاردو۳۰۰ میلیون تومان و ۲ میلیاردو۴۵۰ میلیون تومان است. براساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مهرماه امسال منتشر کرد، قیمت خودروهای وارداتی (مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷) در داخل کشور نسبت به خارج از کشور (مدل ۲۰۲۲) به صورت میانگین ۲۸۱ درصد بیشتر است. مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در داخل و خارج از کشور نشان میدهد که قیمت قیمت خودروهای وارداتی در داخل کشور در مواردی تا ۵۰۰ درصد بیشتر از قیمت همان خودرو در خارج از کشور است. شورای رقابت خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خارج و قیمتگذاری خودروهای خارجی را آزاد اعلام کرد؛ در همین رابطه چند روز پیش «دنیایاقتصاد» از تصمیم این شورا رونمایی کرده بود. زمانی که سیاستگذار قیمت خودروهای وارداتی را بهصورت دستوری پایین نگه میدارد، اختلاف قابلتوجهی بین قیمت رسمی و قیمت بازار آزاد ایجاد میشود.
پیش از آنکه به سرنوشت بازار خودروهای وارداتی پس از مصوبه موردنظر بپردازیم، ابتدا مرور میکنیم آنچه را که بر این بازار طی حدودا ۳سال قیمتگذاری و فروش دستوری گذشت. پس از آنکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اردیبهشت ۱۴۰۱ با تمدید نکردن ممنوعیت واردات خودرو برای سال پنجم، واردات را آزاد کرد، وزارت صمت موظف به تدوین و اعلام آییننامه اجرایی آن شد. به گزارش فارس، مشکلاتی که در زمینه تولید و واردات خودرو طی سالهای گذشته وجود داشته باعث تلاطم در بازار خودرو و افزایش قیمت خودرو طی سالهای گذشته شده است. همچنین در بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (شرایط طرف عرضه) آمده بود «عرضهکنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش نسبت به ثبتنام و فروش اقدام میکنند». با توجه به این دو بند، واردکنندگان خودرو با رویهای جدید در قیمتگذاری و فروش محصولاتشان مواجه شدند، حال آنکه در گذشته –پیش از ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ۱۳۹۷- در تعیین قیمت و فروش محصولاتشان آزاد بودند.
حالا با توجه به اصلاحیه شورای رقابت، واردکنندگان خودرو دیگر مشمول هیچ کدام از بندهای دستورالعمل ابتدایی تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه مربوط به جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت) نیستند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، شورای رقابت در جلسه ۷۳۰ مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ با موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری تصویب کرد از این پس دخالتی در قیمت گذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت. طبق آخرین اخبار خودرو، تا پیش از اینکه واردات خودرو در سال 2018 ممنوع اعلام شود، قیمت خودروهای خارجی کشورمان منطقیتر از الان بوده است. میانگین قیمت محصولات وارداتی به کشور حدود 250 درصد بوده که بسیار بیشتر از نرخ مصوب جهانی آنها است.
کمی بعد در اواسط بهمن و در شرایطی که هنوز هیچ خودروی وارداتی جدیدی عرضه نشده بود، شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را مصوب و وارداتیها را نیز مشمول آن کرد. دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری بندها و شروط مختلفی دارد که خودروهای وارداتی از این پس دیگر مشمول آن نیستند. از جمله مهمترین شروط این دستورالعمل، تعیین دستوری قیمت و الزام فروش در سامانه مدنظر وزارت صمت بود. حالا شورای رقابت با گذشت حدود ۳ سال از آزادی واردات خودرو (پس از ممنوعیت ۴ساله) در مصوبهای جدید، خودروهای وارداتی را از ذیل دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری خارج کرد. این مصوبه شورای رقابت به معنای مستثنی شدن خودروهای وارداتی از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری است، به نحوی که عملا قیمت این خودروها در بازار تعیین خواهد شد. اعضای شورای رقابت در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را اصلاح کردند، دستورالعملی که تمام خودروهای سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بر میگرفت.
تویوتا CHR هیبریدی هم یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که با طراحی خاص و دینامیک بدنه جذاب، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی با مصرف سوخت ترکیبی حدود 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. تویوتا CHR هیبریدی علاوهبر طراحی زیبا و مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفتهای هم دارد و برای کسانی که بهدنبال یک خودروی اسپرت و مدرن هستند، گزینهای مناسب محسوب میشود. به عنوان مثال، چند شرکت مختلف فلان خودروی کرهای یا ژاپنی را وارد میکنند، در حالی که، چون قیمت همه آنها یکی است و توسط نهاد تنظیمگر تعیین میشود، عملا رقابتی بین آنها شکل نگرفته است.
به گزارش تجارت نیوز، در جلسه اخیر شورای رقابت که در ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر تعرفه نباید از مالیات و عوارض گمرکی هم چشم پوشی کرد، زیرا نقش مهم و موثری در افزایش قیمت خودرو دارند. بنابراین به این نتیجه میرسیم که از مهمترین دلایل ایجاد شکاف عمیق بین قیمت خودروهای وارداتی در بازارهای جهانی، سیاستهای تعرفهای است. براساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مهرماه امسال منتشر کرد، قیمت خودروهای وارداتی (مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷) در داخل کشور نسبت به خارج از کشور (مدل ۲۰۲۲) به صورت میانگین ۲۸۱ درصد بیشتر است. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که پیش از آن، قیمت خودروهای وارداتی بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین میشد، اما پس از افزایش شدید قیمتها و نوسانات ارزی، دولت و شورای رقابت تصمیم گرفتند که قیمتگذاری را مدیریت کنند. تصور کنید یک خودرو وارداتی در بازارهای جهانی با قیمت یک میلیارد تومان به فروش میرسد، اما وقتی همان محصول به بازار ایران راه پیدا میکند، دو برابر قیمت گذاری میشود.
این موضوع باعث سودجویی واسطهها و دلالانی میشود که خودرو را با قیمت رسمی میخرند و با قیمتهای چند برابری میفروشند. سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی یکی از ابزارهای کلیدی در مدیریت بازار خودرو در ایران است که با هدف تسهیل دسترسی مصرفکنندگان به خودروهای خارجی، ایجاد شفافیت در قیمتها، و رقابتپذیری بازار طراحی شده است. در سال آینده تخصیص ارز واردات خودرو از یک میلیارد یورو به دو میلیارد یورو افزایش خواهد یافت که این تغییر میتواند به طور قابل توجهی حجم عرضه در بازار را افزایش دهد. واردات خودروهای جانبازی آغاز شده است و احتمالا واردات خودروهای دست دوم نیز اجرایی خواهد شد. خروج شورای رقابت از فرآیند قیمتگذاری خودروهای وارداتی و سپردن آن به سازمان حمایت، همچنان مشکلات قیمتگذاری دستوری را به همراه دارد، زیرا کنترل قیمتها همچنان در دست یک نهاد دولتی باقی مانده است.
هیوندای سوناتا هیبریدی با کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، تجربه رانندگی راحت و مطمئنی را برای رانندگان فراهم میکند. بهترین خودرو برقی وارداتی در ایران معمولا شامل برندهای معتبر جهانی مانند تویوتا، هیوندای و برخی مدلهای چینی میشوند؛ اما بهدلیل تحریمها و محدودیتهای گمرکی، تنوع مدلها در ایران محدود است و بیشتر خودروهای هیبریدی در بازار هستند. نکته دیگر اینجاست که سیاستگذار در دور جدید واردات (پس از ممنوعیت ۴ساله) اجازه داد واردکنندگان، خودروهای مشابه وارد کنند، سیاستی که اثرات مثبت آن در بخش رقابت، به دلیل قیمتگذاری و فروش دستوری، بروز نکرد.
بهطور کلی، این سامانه نقش مهمی در کاهش بینظمی بازار ایفا کرده و امکان انتخاب منطقیتر برای مصرفکنندگان را فراهم آورده است. مطابق انتظار کارشناسان و فعالان بازار، قیمت خودروهای وارداتی جدید با اختلاف قابلتوجهی نسبت به نرخ کارخانه در بازار آزاد ثبت شده است. طبق پیشبینیها، قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴ افزایش ریالی را تجربه خواهد کرد، اما ارزش دلاری آن کاهش خواهد یافت. علی خسروانی به تقاضای بالا برای خودرو به عنوان یک ابزار حفظ سرمایه در برابر تورم اشاره کرد و این موضوع را دلیل اصلی افزایش قیمتها در سالهای اخیر دانست.
بر اساس تحلیل کارشناسان، بازار خودرو تا پایان سال و حتی اوایل سال آینده همچنان با نوسانات قیمتی همراه است. عوامل اقتصادی-سیاسی داخلی و بینالمللی، سیاستهای ارزی و تعرفههای جدید همگی به این نوسانات دامن میزنند. تویوتا کرولا کراس هیبرید یک کراساوور جمعوجور با طراحی مدرن و امکانات رفاهی مناسب است که در دسته بهترین خودروی برقی موجود در ایران قرار میگیرد. موتور هیبریدی این خودرو شامل یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی میشود که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. در بهمن ۱۴۰۲، این شورا با انتشار دستورالعملی، ضوابط قیمتگذاری خودروهای وارداتی را اعلام کرد.
قیمت قطعی این خودروها در مبادی ورودی بوده و هزینهها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل بیمه شخص ثالث ،مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … به قیمتهای فوق اضافه می شود. خریداران اعم از سرمایهگذاران و مصرفکنندگان باید با توجه به شرایط فعلی و آگاهی کامل از وضعیت بازار اقدام به خرید خودرو کنند، چراکه تأثیرات متعدد عوامل موثر بر بازار خودرو، چشمانداز بازار خودرو در بلندمدت را دشوار ساخته است. اما بر اساس این مصوبه بازار خودروهای سواری تولیدی و مونتاژی انحصاری تشخیص داده شده و مشمول این دستورالعمل هستند. برای خرید خودروی هیبریدی یا برقی با شرایط مناسب و خدمات پسازفروش مطمئن از نمایندگیهای معتبر و شناختهشده استفاده کنید. سپند خودرو یکی از مجموعههای معتبر در زمینه فروش خودروهای هیبریدی و برقی در ایران است که با ارائه خدمات متنوع و شرایط فروش اقساطی به شما در خرید خودروی موردنظرتان کمک میکند.
به طوری که اختلاف بین قیمت داخل و قیمت خارج برخی از خودروهای سواری وارداتی به بیش از ۵۰۰ درصد رسیده است. ارزی که به منظور واردات خودرو تخصیص داده شده، قیمت بیشتری نسبت به نرخ رسمی ارز دارد و بانک مرکزی میتواند با اعمال سیاستهایی جدید، قیمت تمام شده کمتری برای آنها رقم بزند. اختلاف قیمت بازار و نمایندگی تویوتا کرولاکراس هیبرید ۲.۰ لیتر نزدیک به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. این قیمت ها بهصورت مرتب و با توجه به تغییرات بازار، بهروزرسانی میشوند تا شما کاربران گرامی بتوانید تصمیمات آگاهانهتری برای خرید خودروهای وارداتی بگیرید.
رقابت زمانی شکل میگیرد که عرضهکنندگان خودروهای خارجی در قیمت گذاری و فروش محصولاتشان آزاد باشند، چون آن زمان است که هر عرضه کنندهای مجبور میشود برای بقا (در درجه نخست) و توسعه فعالیتهای خود، از مسیر ارائه روشهای متنوع فروش و حتی تخفیف، پیش رود. بدین ترتیب این شورا با سپردن قیمتگذاری خودروهای داخلی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین اعلام آزادسازی قیمت وارداتیها، کلا مسیر این شورا را از اتفاقات سال آینده خودرو جدا کرد. باید دید تغییرات سیاستهای دولت در زمینه واردات خودرو چه تأثیری بر بازار سال آینده دارد، اما شواهد موجود حاکی از افزایش قیمت خودرو در سال آینده است.
همانطور که اشاره شد، مهلت تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه ۵۰۰ میلیون تومانی در این حساب تا ساعت ۱۲ ظهر امروز و مهلت ثبت درخواست خودرویی تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه امشب است و تا این لحظه، بحث تمدید مهلت ثبتنام مطرح نشده است؛ در صورت تمدید مهلت ثبتنام، اطلاعات بیشتر اطلاعرسانی خواهد شد. سامانه خودروهای وارداتی یک پلتفرم دولتی است که به توزیع و فروش خودروهای وارداتی از طریق فرآیندهای شفاف و مدیریتشده کمک میکند. اگر بهدنبال یک خودروی اسپرت و مقرونبهصرفه هستید که ترکیبی از عملکرد قدرتمند و طراحی جذاب را داشته باشد، خرید تویوتا لوین میتواند یک انتخاب عالی محسوب شود. مصرف سوخت بهینه و سیستمهای ایمنی پیشرفته، تویوتا لوین را به گزینهای مطمئن و کارآمد برای استفادههای شهری و جادهای تبدیل کرده است.
خودروهای برقی و هیبریدی بهدلیل مصرف پایین انرژی، کاهش آلایندگی و هزینههای نگهداری کمتر در بسیاری از کشورها موردتوجه قرار گرفتهاند. در ایران با وجود محدودیتهای واردات و زیرساختهای محدود برای شارژ خودروهای تمامبرقی، خودروهای هیبریدی بهعنوان گزینهای مناسبتر شناخته میشوند. این خودروها ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی دارند و نیازی به ایستگاههای شارژ اختصاصی ندارند. البته تصمیمات کلان سیاستگذار در رفتار واردکنندگان خودرو پس از آزادسازی قیمت، تاثیر مهمی دارد، به ویژه در بخش عرضه. اگر تصمیمگیریها به سمتی برود که عرضه خودروهای وارداتی افزایش یابد، رقابت بیشتری در بازار شکل میگیرد و شرایط فروش نیز متنوع خواهد شد. عکس این ماجرا، اما اثرات مثبت آزادسازی قیمت را تعدیل خواهد کرد، به نحوی که مثلا کمبود عرضه به رشد قیمت منجر خواهد شد.
در حال حاضر خودرو خارجی به عنوان یک کالای لوکس، دور از دسترش عموم شهروندان است و تنها کسانی که میتوانند سوار یک دستگاه تویوتا کرولا شوند، ثروتمندان جامعه هستند. طی سالهای اخیر خرید خودرو وارداتی آرزوی بسیاری از مردم شده و این حقیقت را نمیتوان انکار کرد یا نادیده گرفت. خودروهایی مانند هیوندای کونا یا نیسان سیلفی در بازارهای جهانی قیمتی رقابتی دارند، اما در ایران با افزایش هزینهها مواجه میشوند.
این در حالی است که چشمانداز سیاسی و اقتصادی داخل کشور باعث شده خریداران با احتیاط بیشتری به بازار خودرو وارد شوند. از طرفی، چون شورای رقابت از این پس دخالتی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی ندارد، سازمان حمایت (تعیینکننده فعلی قیمت خودروهای وارداتی) نیز دیگر مسوولیتی در این مورد نخواهد داشت و قیمت خودروهای موردنظر در نظام عرضه و تقاضا تعیین میشود. قیمتگذاری خودروهای وارداتی در شرایطی قرار است به واردکنندگان واگذار شود که قیمتگذاری محصولات خارجی در سال ۱۴۰۲ به شورای رقابت سپرده شده بود. به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ سهشنبه هفته گذشته، شورای رقابت در مصوبهایُ دستورالعمل ۵۴۳ را اصلاح و تأکید کرد که در سال آینده، قیمتگذاری خودروهای وارداتی بر عهده واردکنندگان خواهد بود. اگر قیمت دستوری بدون توجه به نوسانات نرخ ارز تعیین شود، واردکنندگان ممکن است دچار زیان شوند یا انگیزه خود برای واردات را از دست دهند. این موضوع با توجه به تغییرات منشا ارزی و نوسانات ارزی موجود، عرضه خودرو وارداتی را کاهش میدهد.
بیش از ۴ ماه طول کشید تا وزارت صمت آییننامه اولیه را اعلام کرد تا واردات خودرو به کشور پس از وقفهای ۴ ساله از سر گرفته شود. پس از فراهم شدن مقدمات از جمله صدور مجوز برای واردکنندگان منتخب و همچنین ثبت سفارش، اوایل دی ماه ۱۴۰۱ نخستین محموله خودروهای خارجی در دور جدید، وارد کشور شد. بر اساس این دستورالعمل، خودروهای وارداتی مشمول قیمتگذاری دستوری شدند و شرکتهای واردکننده نیز موظف بودند، قیمتها را طبق چارچوب تعیینشده اعلام کنند.
در حال حاضر، ارز آزاد برای واردات خودرو استفاده میشود که قیمت بالاتری نسبت به نرخ رسمی ارز دارد؛ بنابراین اگر سیاستگذار مجوز استفاده از ارز با قیمت رسمی را برای واردات خودرو دهد، خودروهای واردشده قیمت تمامشده کمتری (از جنبه ارز استفادهشده) خواهند داشت. البته این نکته را نباید فراموش کرد که دست سیاستگذار گاهی (مانند دوران فعلی که کشور مجبور به ریاضت ارزی است) برای دستودلبازی ارزی باز نیست. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اگر ملاک مقایسه را قیمت خودروهای وارداتی در همین شش ماه پیش در نظر میگرفتیم، اختلاف قیمت با بازار جهانی به بالای ۲۰۰درصد میرسید.
این اختلاف قیمت با شدت کمتر در مورد دیگر خودروی کرهای، یعنی هیوندای الانترا نیز مشاهده میشود. رئیس شورای رقابت طی نامهای خطاب به رئیس سازمان حمایت، اعلام کرد از این پس شورای رقابت دخالتی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت. سوزوکی سوئیفت هیبرید یکی از خودروهای کوچک و اقتصادی در بازار ایران است که با توجه به ابعاد جمعوجور و مصرف سوخت پایین برای استفادههای شهری بسیار مناسب است. موتور هیبریدی سوئیفت یک موتور بنزینی کوچک و یک موتور الکتریکی دارد که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. این خودرو با طراحی ساده و امکانات مناسب، گزینهای اقتصادی و کارآمد برای خریدارانی است که بهدنبال یک خودروی کوچک و کممصرف هستند.
در نهایت قیمتگذاری دستوری به ضرر و زیان مصرفکننده منتج شده و مصرفکنندگان را با قیمتهای نجومی بازار آزاد روبهرو ساخته و در نهایت مسیر مصرفکننده را به سوی خودروهای بیکیفیت داخلی منحرف میکند. انتخاب بهترین خودروی برقی در ایران به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازهای شخصی و زیرساختهای موجود بستگی دارد. درحالحاضر، خودروهای هیبریدی مانند تویوتا لوین و کرولا کراس بهدلیل مصرف سوخت پایین و نیاز نداشتن به شارژر اختصاصی، گزینههای مناسبتری برای بازار ایران هستند. بااینحال، خودروهای تمامبرقی مانند BYD e6 هم برای افرادی که بهدنبال تجربه رانندگی پیشرفته و اقتصادی هستند، انتخابهای جذابی محسوب میشوند.
بنا بر پیگیریها، به زودی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان طی نامهای روند جدید قیمت گذاری خودروهای وارداتی را طی نامهای به شرکتهای واردکننده خودرو ابلاغ میکند. برونسپاری قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت، نقطه عطفی در تعیین قیمت محصولات خودرویی است؛ چراکه این شورا یکبار ناخواسته از مرجعیت قیمتگذاری کنار گذاشته شده بود (در سال ۱۴۰۰ و بنا بر مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا) و این بار اما، خودخواسته از تعیین قیمت محصولات خودرویی کنار کشیده است. اضافه شدن عوارض و مالیاتها، قیمت نهایی خودروها را به میزان زیادی افزایش میدهد.برخی مصرفکنندگان از محدودیت در انتخاب مدلها و برندهای خاص گلایه دارند. بانک مرکزی نمیتواند با وجود تحریمهای گسترده و شدید غرب، نرخ ارز را کنترل کند و این مسئولیت از عهده چنین نهادی خارج است. وزارت صمت هم به این علت مقصر شناخته نمیشود که قیمت خودرو با نگاه به نرخ ارز رشد میکند و آنها نمیتوانند گام موثری در این زمینه بردارند.
دیدگاهتان را بنویسید