مقایسه قیمت خودرو ایران با امارات

مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات اختلاف قیمت 14 میلیاردی لندکروزر از دوبی تا تهران تجارت‌نیوز

کمبود قطعات اصلی و اورجینال در بازار، رونق بازار سیاه و افزایش قیمت‌های کاذب را به دنبال داشته است. همچنین، شاهد عرضه‌ قطعات تقلبی و بی‌کیفیت با قیمت‌های بالا هستیم که نگرانی‌های زیادی را برای دارندگان این خودروها ایجاد می‌کند. موضوع دیگری که در بحث قیمت پایین خودرو‌های برقی در بازار ایران باید بازگو کرد این است که مردم اعتمادی به این نوع خودرو‌ها ندارند.

در حالی که در بازار داخل کشور، این مدل ناموجود بوده و بنز S500 با مدل 2014 و کارکرد 200 هزار کیلومتر را ملاک مقایسه قرار داده‌ایم. علاوه بر این، در امارات، خریداران به مجموعه‌ای از خودروهای روز دنیا با قیمت‌های مناسب و شرایط پرداخت آسان دسترسی دارند. نبود تعرفه‌های بالا و بازار رقابتی، به پایین آمدن قیمت خودرو در این کشور کمک کرده است. در نهایت اینکه نگاهی به این آمارها گویای حقایق بسیار تلخی است که مستقیما از محل انحصار به خریداران ایرانی تحمیل شده است. نگاهی به این آمار و ارقام نشان می‌دهد چرا کشور استرالیا به یکباره و ظرف مدت 3 سال، کل صنعت خودروسازی خود را تعطیل نمود.

آئودی Q5 به دلیل قابلیت‌های آفرود و رانندگی در جاده‌های ناهموار، انتخابی مناسب برای ماجراجویان است. هوندا آکورد 2019، با موتور توربوشارژ 2.0 لیتری خود، نه تنها عملکرد قوی و پویایی را به ارمغان می‌آورد، بلکه مصرف سوخت بهینه‌ای نیز دارد که آن را به گزینه‌ای مناسب برای رانندگان اقتصادی تبدیل می‌کند. در حالی که قیمت هوندا آکورد 2014 در ایران به حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان می‌رسد.

صنعت خودرو در ایران رفاه مشتریانش را به بهانه تعداد اندکی اشتغال در خط مونتاژ خودروها، کاملا از بین برده است به طوری که بسته به نوع و سطح امکانات هر خودرو، از 20 تا 100 درصد اضافه قیمت را به دلیل واردات یا تولید خودرو به خریدار تحمیل می‌کند. در بازار ایران، مدل 2018 با کارکرد 18 هزار کیلومتر، قیمتی برابر با 6 میلیارد تومان پیدا می‌کند. در بازار کشور نمونه 750Li پیدا نمی‌شود اما بی‌ام‌و 730Li با مدل 2018 و کارکرد مشابه، داخل کشور در حدود 11 میلیارد و 700 میلیون تومان معامله می‌شود که نزدیک به پنج برابر اختلاف قیمتی را شاهد هستیم. انتخاب بهترین خودروی برقی در ایران به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازهای شخصی و زیرساخت‌های موجود بستگی دارد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای رانندگی شهری بسیار اقتصادی محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی خاص ترکیه، دسترسی آسان‌تر به قطعات یدکی خودروهای اروپایی و آسیایی را برای این کشور فراهم کرده است. وجود برندهای مختلف و تنوع در واردات نیز، رقابت را در بازار لوازم یدکی این کشور ایجاد کرده. اخیرا قیمت قطعی مبادی ورودی تعدادی از خودروهای وارداتی مشخص شد تا متقاضیان واجد شرایط بتوانند برای تکمیل فرایند ثبت نام خود در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اقدام کنند.

سال‌هاست که با عدم دسترسی به خودروهای پرچمدار و محبوب اروپایی، خریداران به سمت ماشین‌های باکیفیت و گزینه‌های آسیایی روی آورده‌اند. البته، اختلاف قیمت خودروهای ژاپنی، چینی و کره‌ای نیز در ایران و امارات قابل ملاحظه است. از قیمت‌های نجومی مانند ۲۰ میلیارد تومان برای تویوتا لندکروزر در ایران، تا قیمت‌های مناسب مدل‌های میتسوبیشی و برند چینی MG که به دلیل افزایش قیمت، نصف قیمت جهانی به فروش می‌رسند. بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر ممنوعیت واردات، ضربه‌های شدیدی دیده و دچار افزایش قیمت عجیب و غریب شده است. برخی از کارشناسان بازار بر این باورند که به‌دلیل وضعیت صنعت خودرویی ایران، دولت باید تعرفه‌های گمرکی بالایی برای خودروهای وارداتی وضع کند تا حمایت خود را از صنعت خودروی داخلی نشان دهد.

به‌ عنوان مثال، پورشه ماکان 2017 با کارکرد 137 هزار کیلومتر، تقریباً 8.5 میلیارد تومان گران‌تر از امارات به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. در این مقاله از گجت‌نیوز، به تحلیل جامع از قیمت خودروهای مختلف در امارات متحده عربی می‌پردازیم و آن‌ها را با نرخ تبدیل 18,000 تومان برای هر درهم (آذر 1403) به تومان تبدیل خواهیم کرد. همان‌طور که مشاهده می‌شود خودروهای وارداتی در بازار ایران، حدود سه الی هشت برابر بالاتر از بازار امارات به فروش می‌رسند که این به معنی گران‌فروشی آشکار خودروهای وارداتی به بهانه ممنوعیت واردات خودروست. به‌عنوان مثال پورشه ماکان 2017 با کارکرد 137 هزار کیلومتر، در ایران تقریباً 8.5 میلیارد تومان گران‌تر از امارات به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

در واقع، در امارات تقریبا جز یک تعرفه 3.5 درصدی برای واردات خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان بابت ورود به بازار امارات نمی‌گیرد اما شرط ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعه را برای واردکنندگان تا 5 سال بعد از فروش هر مدل، از شرکت‌‌های واردکننده اخذ کرده است. در مقابل، کشور امارات در سال‌های اخیر به‌ دلیل انباشت سرمایه بالا، همواره یکی از پرتقاضاترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس بوده است. مقایسه قیمت خودروهای وارداتی در ایران با بازار امارات، تفاوت‌ها میان دو بازار را نشان می‌دهد.

قیمت این خودرو در امارات ۴۱,۰۰۰ درهم است که معادل ۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان است درحالیکه در ایران برای آن باید حدود ۳.۵ میلیارد تومان هزینه کنید. از سوی دیگر در امارات، خریداران به طیف گسترده‌ای از خودروهای روز دنیا با قیمت‌های مناسب و شرایط پرداخت آسان دسترسی دارند. نبود تعرفه‌های بالای گمرکی، عرضه مستقیم خودروهای برندهای معتبر جهانی و بازار رقابتی، باعث می‌شود که قیمت خودرو در این کشور پایین باشد. هیوندای توسان یک کراس‌اوور جمع و جور با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ است که به دلیل طراحی زیبا و فضای داخلی جادار، محبوبیت زیادی دارد. قیمت این خودرو در امارات 41,000 درهم است که معادل 738,000,000 تومان است درحالیکه در ایران برای آن باید حدود 3.5 میلیارد تومان هزینه کنید.

با فرض قیمت دینار روز، این خودرو با مشخصات فوق را می‌توان با دو میلیارد و 240 میلیون تومان خریداری کرد. طبق آگهی‌های بررسی‌شده، قیمت تویوتا کمری 2008 با کارکرد 200 هزار کیلومتر در امارات، حدود 19 هزار و 500 درهم هزینه دارد. تویوتا کرولا کراس هیبرید یک کراس‌اوور جمع‌وجور با طراحی مدرن و امکانات رفاهی مناسب است که در دسته بهترین خودروی برقی موجود در ایران قرار می‌گیرد. موتور هیبریدی این خودرو شامل یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی می‌شود که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. تویوتا لوین هیبرید یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی در ایران است که طراحی جذاب، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالای دارد. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع توانی معادل 120 اسب بخار تولید می‌کنند.

بی‌ام‌و 750Li با مدل 2018 و کارکرد حدودا 170 هزارکیلومتر، در بازار امارات حدود 175 هزار درهم قیمت گذاری می‌شود. در این گزارش، با نگاهی به آخرین قیمت‌های اعلام شده برای برخی مدل‌های خشک و کارکرده، می‌کوشیم تا به بررسی اختلاف قیمت خودرو در ایران و امارات بپردازیم و علت این حجم از تفاوت را دریابیم. چانگان CS85 یک شاسی‌بلند مدرن و جذاب با موتور 2.0 لیتری توربوشارژ است که به تازگی وارد بازار شده است. این خودرو با قیمت مناسب و ویژگی‌های رقابتی، به عنوان یک گزینه جذاب برای خریداران خودرو شناخته می‌شود. فراموش نکنیم اگرچه این مدل در کشور ما حضور ندارد اما قیمت چانگان CS55 با امکانات و شرایط ضعیف تر، در بازار آزاد حدود 2 میلیارد و 300 میلیون تومان است. آئودی Q5 یک شاسی‌بلند لوکس با موتور 2.0 لیتری توربوشارژ است که ترکیبی از قدرت و راحتی را ارائه می‌دهد.

اما هزینه‌های حمل و نقل و تعرفه‌های گمرکی، باعث افزایش قیمت این قطعات برای صادرات به سایر کشورها می‌شوند. دیگر اینکه نگاهی به سطح قیمت‌ها و تفاوت بهای تمام شده هر خودرو در دو سوی خلیج نشان می‌دهد در ایران هرچه خودرو لوکس‌تر باشد کشش قیمتی بیشتر شده و فروشنده با سود بالاتر، بهای بیشتر از مصرف‌کننده دریافت می‌کند. در واقع خریدار خودروهای لوکس در مقایسه با خودروهای اقتصادی هزینه بیشتری در مقایسه با بازار امارات پرداخت می‌کند که این به سوداگری واردکنندگان ایرانی و نیز عدم حضور رسمی برندهای اصلی در خاک ایران برمی گردد. وارد شدن شرکت‌های مادر به ایران بهای تمام شده هر خودرو را به شدت تنزل می‌دهد و به سطح جهانی آن می‌رساند.

حتی پیش از افزایش قیمت دلار به بالای ۸۰ هزار تومان، نابرابری‌های عجیبی در قیمت خودروها بین ایران و امارات مشاهده می‌شد که نشان می‌داد چرا بسیاری از هموطنان قادر به خرید خودروهای باکیفیت، خصوصاً مدل‌های مونتاژی و وارداتی کارکرده، نیستند. رنجروور اسپرت یک شاسی‌بلند لوکس با موتور V6 سوپرشارژ 3.0 لیتری است که قدرت و عملکرد بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. این خودرو با طراحی چشمگیر و امکانات داخلی لوکس، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از رانندگی را فراهم می‌کند. سیستم‌های پیشرفته ایمنی و تکنولوژی‌های مدرن در این خودرو، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای سفرهای طولانی تبدیل کرده است. رنجروور اسپرت در کشور ما با پلاک ملی وجود ندارد اما سایر مدل های رنجروور با قیمت‌ها فضایی بیش از 20 میلیارد تومان در بازار به تعداد محدود یافت می‌شوند.

خودروهای وارداتی در بازار ایران، با قیمتی حدود سه الی هشت برابر بالاتر از بازار امارات به‌فروش می‌رسند. به‌‌عنوان مثال، پورشه ماکان 2017 با کارکرد 137 هزار کیلومتر، تقریباً 8.5 میلیارد تومان گران‌تر از امارات به‌دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. لازم به ذکر است که قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران و امارات، از وب‌سایت‌های خرید و فروش خودرو در هر یک از این کشورها برداشته شده و همچنین خودروهای بازار ایران، ارزان‌ترین تیپ در نظر گرفته شده است که قیمت پایین‌تری داشته باشد. لازم به ذکر است که قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران و امارات، از وب‌سایت‌های خرید و فروش خودرو در هر یک از این کشورها برداشته شده و همچنین خودروهای بازار ایران، ارزان‌ترین تیپ در نظر گرفته شده است که قیمت پایین‌تری داشته باشد.

به عبارتی، اغلب خودرو‌های برقی که از سوی خودروسازان و واردکنندگان داخلی در بازار عرضه می‌شوند بدون مشتری مانده‌اند و مردم رغبت زیادی به خرید آن‌ها نشان نمی‌دهند. قیمت خودروهای کیا اپتیما، هیوندا اکسنت، پژو، بنز و بی‌ام‌و را در ایران و امارات می‌بینید. بر اساس تعرفه‌های سال جاری، تعرفه واردات خودرو‌های سواری تمام‌برقی معادل چهار درصد و سود بازرگانی آن‌ها برای خودرو‌های بین ۲۰ هزار الی ۳۰ هزار یورو و بالاتر از ۳۰ هزار یورو به‌ترتیب ۱۱ درصد و ۲۶ درصد تعیین شده است.

هرچند ریسپکت با نام اصلی کوین ژواندو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد ولی همان‌طور که گفته شد، این خودرو بر اساس آریزو ۷ متعلق به سال ۲۰۱۳ ساخته شده و بنابراین ساختاری قدیمی‌تر از آریزو ۵ دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. بااین‌وجود، ریسپکت در قسمت جلو و عقب کاملاً نسبت به آریزو ۷ قدیمی بازطراحی شده و ظاهر بروزتر و جذاب‌تری پیدا کرده است. این در حالی است که آریزو ۵ اسپرت هم به جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری مجهز شده و ظاهری تهاجمی‌تر پیدا کرده است؛ بنابراین، هردو خودرو طراحی نسبتاً بروز و قابل‌قبولی دارند و انتخاب مدل زیباتر بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود.

اما در کشورهایی مانند امارات و ترکیه، وجود بازارهای آزادتر، رقابت بیشتر و هزینه‌های واردات پایین‌تر، ممکن است قیمت‌ها را به نسبت مناسب‌تر کند. کاین GTS کوپه با مدل 2023 و کارکرد صفر کیلومتر، در بازار امارات به قیمت 599 هزار درهم فروخته می‌شود. درحالی که به‌دلیل واردات بسیار محدود این خودرو در بازار ایران از سال 2017 به بعد، قیمت این مدل‌ها بسیار بالا و غیرقابل باور است. درنتیجه ملاک مقایسه را در این بخش، لندکروزر مدل 2016 با کارکرد 150 هزار کیلومتر قرار می‌دهیم. درحالی که در داخل کشور، نمونه‌های با مدل 2015 پیدا نمی‌شود و یا درصورت موجود بودن، به‌دلیل تعداد محدود، قیمت‌های فضایی دارند.

همان‌طور که انتظارش را هم داریم قیمت لوازم یدکی سانتافه و سوناتا در کره جنوبی (کشور سازنده) پایین‌تر از سایر کشورهاست. عدم وجود هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های گمرکی و واسطه‌گری‌ها از دلایل اصلی این موضوع هستند. این بخش از راهنمای خرید نوبت بررسی وضعیت قیمت لوازم یدکی سانتافه و سوناتا در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها است. انتظار می‌رود قیمت قطعات یدکی اصلی و اورجینال در کره جنوبی (کشور سازنده‌ی این خودروها) پایین‌تر از سایر کشورها باشد.

امارات یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس به شمار می‌آید. به گزارش ایران جیب از تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به همسایه اماراتی، اختلاف فاحشی پیدا کرده است. به گزارش تجارت‌نیوز، در سال‌های اخیر قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به همسایه اماراتی، اختلاف فاحشی پیدا کرده است. در مقابل، در ایران، واردات خودرو با محدودیت‌های شدیدی روبه‌روست و اکثر خودروهای خارجی با تعرفه‌های سنگین و مالیات‌های متعدد وارد بازار می‌شوند. علاوه بر این، عرضه کم و تقاضای بالا، قیمت خودروهای داخلی و خارجی را در ایران افزایش داده است. اختلاف قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات به حدی زیاد است که هزینه برخی مدل‌های جدید و نیوفیس در امارات، به گرد قیمت مدل‌های سه نسل پیش همان خودرو در ایران نمی‌رسند.

یکی از راهکارهای ارائه خودروی ارزان و ایمن به مردم ایران، ورود منابع مالی شرکت‌های بزرگ در یک چارچوب رقابتی و از طریق گسترش صنعت لیزینگ است که در اقصی‌نقاط جهان نیز جواب داده و می‌تواند اقشار متوسط و ضعیف ایران را به شدت از فواید خود بهره‌مند سازد. چراکه شرکت مرسدس بنز همواره اولین آپشن‌ها و امکانات عجیب و غریب خودروها را با این محصول به دنیا معرفی می‌کند. تویوتا پرادو محصول شاسی بلند این کمپانی بوده که نسخه‌های دو درب و چهار درب آن در بازار موجود است.

به گزارش گروه رسانه ای شرق،هدف از این مقاله، بررسی قیمت جهانی لوازم یدکی سانتافه و سوناتا و مقایسه‌ی قیمت‌ها در ایران و برخی کشورهای دیگر مانند امارات، ترکیه و کره جنوبی (کشور سازنده) است. از همین رو شاید بتوان قیمت ماشین در دبی را به بهای روز خودرو در بازار جهانی تعمیم داد که جنبه دیگری از عمق فضاحت بازار خودروی ایران را مشخص می‌کند. به گزارش فرادید، در واقع تعرفه‌های بالا بازار خودروی ایران را با شرایط خاصی روبرو کرده که در عین حفاظت از صنایع داخلی، زمینه افزایش قیمت اتومبیل در سطحی گسترده را فراهم کرده است. این تعرفه‌ها که در کشوری مثل امارات چندان بالا نیستند، باعث شده تا بهای خودروهای واردشده به بازار این کشور بسیار پایین آمده و گاها تا نصف قیمت تمام شده در ایران تنزل یابد.

هرچند قیمت نهایی این خودروها با احتساب سایر هزینه‌های جانبی مشخص خواهد شد، اما همین قیمت اعلام شده نیز نشان می‌دهد وعده مسئولان مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی تحقق پیدا نکرده است. دولت می‌تواند با هدف حفظ اشتغال صنایع خودرویی فعلی، ضمن ممنوعیت واردات هرگونه قطعه و لاستیک به کشور، از شرکای خارجی بخواهد با سرمایه‌گذاری در این بخش مصرفی، ضمن صادرات قطعات به بازارهای جهانی، بازار بزرگ کشور را به صحنه رقابت برندهای روز جهان تبدیل سازد. در واقع دولت اگر دولت با مردم صادق باشد، خطوط مونتاژ مکانیزه و سرمایه‌بر خودرو را با واحدهای کاربر قطعه‌سازی که هم‌اینک حدود 65 درصد کل گردش مالی صنعت خودروی ایران را به خود اختصاص داده‌اند، تعویض می‌کند. این در حالی است که سال گذشته تعرفه واردات خودرو‌های بنزینی به ایران نسبت به حجم موتور بین ۲۰ درصد الی ۱۷۵ درصد تعیین شد. اقتصاد۲۴-کشور امارات و بیشتر کشور‌های همسایه با توجه به اینکه صنعت خودروسازی ندارند، مجبور به واردات خودرو‌های روز جهانی با کمترین تعرفه‌ها هستند. در این گزارش سعی داریم قیمت برخی از خودروهای صفر و کارکرده را در این کشور شرح دهیم و قیمت‌های نمونه موجود آن خودرو با مدل یا کارکرد مشابه را در داخل کشور مقایسه کنیم.

موضوع نشان می‌دهد که تفاوت قابل توجه قیمت خودرو در ایران و امارات، قدرت خرید خودروهای وارداتی و با امکانات را محدود به قشر خاصی از جامعه کرده و بسیاری از ایرانیان در سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس، به وضوح این تفاوت قیمت و تنوع مدل‌ها را احساس می‌کنند. با توجه به سیاست‌های محدودکننده واردات و ارائه تیپ‌های ضعیف، انتظار می‌رود که در آینده نیز اختلاف قیمت خودرو در این دو کشور همچنان به قوت خود باقی بماند. در نهایت، مالیات‌های سنگین، هزینه‌های گمرکی، محدودیت‌ها و سیاست‌های ارزی تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی خودروها در ایران دارند، در حالی که امارات بخاطر بازار آزاد و تنوع برندها، خودروها را با قیمت‌های بسیار رقابتی عرضه می‌کند. به گزارش صنعت کار – در سال‌های اخیر قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به همسایه اماراتی، اختلاف فاحشی پیدا کرده است.

اگر به‌دنبال یک خودروی اسپرت و مقرون‌به‌صرفه هستید که ترکیبی از عملکرد قدرتمند و طراحی جذاب را داشته باشد، خرید تویوتا لوین می‌تواند یک انتخاب عالی محسوب شود. مصرف سوخت بهینه و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، تویوتا لوین را به گزینه‌ای مطمئن و کارآمد برای استفاده‌های شهری و جاده‌ای تبدیل کرده است. همان‌طور که از یک سدان اقتصادی ارزان‌قیمت انتظار می‌رود، سانی در بخش امکانات هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد و حتی از کروز کنترل هم بی‌بهره است.

این مقایسه نشان می‌دهد که خریداران خودرو در ایران باید هزینه‌های بیشتری را نسبت به همتایان خود در امارات بپردازند و این موضوع می‌تواند بر انتخاب‌های آن‌ها تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، نرخ ارز و نوسانات اقتصادی نیز تأثیر زیادی بر اختلاف قیمت خودرو در ایران و امارات دارد. در امارات، خودروها با قیمت واقعی و متناسب با درآمد شهروندان عرضه می‌شوند، در ایران قیمت‌ها به‌دلیل نبود رقابت، نوسانات ارزی و سیاست‌های دولتی بسیار بالا رفته است. تا زمانی که این شرایط تغییر نکند، مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات همچنان اختلاف فاحشی را نشان خواهد داد. نرخ ارز و نوسانات اقتصادی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر اختلاف قیمت خودرو بین ایران و امارات است. در امارات، خودروها با قیمت واقعی و بر اساس درآمد شهروندان عرضه می‌شوند، در حالی که در ایران، به دلیل نبود رقابت، نوسانات ارزی و سیاست‌های دولتی، قیمت‌ها به شدت بالا رفته‌اند.

ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریسپکت پرایم را با سه رقیب هم‌قیمت در بازار مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند. هیوندای سوناتا هیبریدی یکی دیگر از خودروهای محبوب در بازار ایران است که به یک موتور بنزینی 2.0 لیتری و یک موتور الکتریکی مجهز است و توانایی تولید قدرت قابل‌توجهی را دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای استفاده‌های شهری و جاده‌ای گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. هیوندای سوناتا هیبریدی با کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، تجربه رانندگی راحت و مطمئنی را برای رانندگان فراهم می‌کند. این درحالی است که مدل 2013 با کارکرد 200 هزار کیلومتر از این خودرو در بازار ایران حدودا 9 میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

بنابراین ملاک مقایسه در مورد این خودرو، مدل 2015 بوده که با کارکرد مشابه اماراتی، در حدود 10 میلیارد تومان در بازار کشور معامله می‌شود. هرچند جدیدترین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۹ راهی بازار شد ولی تولید نسل قبلی همچنان در مصر ادامه دارد و نمونه‌ای که توسط جهان نوین آریا وارد شده هم از همین نسل قبلی است. به همین دلیل، نیسان سانی وارداتی طراحی بسیار قدیمی و سالخورده‌ای دارد که پیشینهٔ آن به پانزده سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد. همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق می‌کند و طراحی داخلی کاملاً قدیمی سانی به وضوح نشان می‌دهد که با خودرویی متعلق به یک نسل قبل طرف هستیم. این سدان اقتصادی با غربیلک فرمان ساده، نمایشگر کوچک و کنسول قدیمی با دسته دنده بزرگ، قطعاً نمی‌تواند در برابر خودروهای چینی جدیدتر بازار عرض‌اندام کند هرچند که از لحاظ دوام طولانی‌مدت شرایط بهتری خواهد داشت. ممنوعیت واردات در کنار تعرفه گمرکی بالا، دست به دست هم می‌دهند و قیمت محصولات وارداتی باکیفیت را به اندازه‌ای بالا می‌برند که قشر کم‌درآمد و نسبتاً ضعیف جامعه از آن بی‌بهره باشند.

یکی از دلایل اصلی تفاوت قیمت خودرو بین ایران و امارات، سیاست‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان داخلی است که با محدودیت‌های کلی یا مشروط بر واردات خودرو اجرایی می‌شود. این سیاست‌ها، بازار ایران را از استانداردها و رقابت‌های جهانی دور کرده و باعث افزایش روزافزون تفاوت قیمت خودرو بین این دو کشور شده است. این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله مالیات‌های کمتر، هزینه‌های تولید پایین‌تر و رقابت بیشتر در بازار خودروهای امارات باشد. در مقابل، بازار خودرو در ایران با چالش‌های زیادی از جمله تحریم‌ها، مالیات‌های بالا و محدودیت‌های واردات روبرو است که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

در حالی که قیمت خودروها در امارات به دلیل رقابت بالا و سیاست‌های مالیاتی مناسب، در سطح معقولی قرار دارد، بازار ایران با چالش‌های جدی از جمله تحریم‌ها، نوسانات ارزی و مالیات‌های سنگین مواجه است که به طور قابل توجهی بر قیمت نهایی خودروها تأثیر می‌گذارد. مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات، تحت تأثیر عوامل متعدد متحمل اختلاف فراوانی شده‌است. بخش ناخوشایندتر از قیاس تفاوت قیمت ماشین ایران با امارات اینجاست که قیمت خودروهای کارکرده تیپ قدیم در ایران، دو برابر اتومبیل‌های صفر ۲۰۲۰ به بعد بازار امارات اعلام می‌شود.

نیروهای ایرانی با اجرای چنین طرحی می‌توانند با حضور در شبکه فروش، خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان شرکت‌های بزرگ دنیا، زمینه را برای درک دقیق‌تر و بهتر از بازار ایران و نیاز خریداران فراهم کرده و سطح رفاه جامعه ار افزایش دهند. یکی از اصلی‌ترین رقبای ریسپکت پرایم در بازار، آریزو ۵ اسپرت مونتاژ مدیران خودرو است. هرچند پیشینهٔ این سدان چینی در ایران به سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد ولی طی این سال‌ها چند بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است. شاید بتوان دلیل این بی‌اعتمادی را در درجه اول به نبود زیرساخت مناسب این خودرو‌ها و در درجه دوم به کمبود برق ربط داد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد ایستگاه‌های شارژ سریع خودرو‌های برقی در سراسر کشور به ۳۷ عدد می‌رسد که از این تعداد هم تنها ۲۳ ایستگاه فعال در سطح کشور وجود دارد. اگر قصد خرید ریسپکت پرایم را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با خودروهای دیگری که با این قیمت قابل خریداری است آشنا شوید.

در ایران هم با توجه به مشکلات آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، تقاضا برای خودرو برقی رو به رشد است؛ اما انتخاب بهترین خودروی برقی در ایران، به‌دلیل محدودیت‌های وارداتی و تنوع کم مدل‌ها، چالش‌هایی را به‌همراه دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی مدل‌های پرفروش خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم تا به شما در انتخاب بهترین خودروی برقی بازار ایران کمک کنیم. البته برخی از کارشناسان بازار نیز بر این باورند که به دلیل صنعت خودرویی که ایران دارد، دولت باید تعرفه‌های گمرکی بالایی برای خودروهای وارداتی وضع کند تا از این طریق، حمایت خود را از صنعت خودرو اعلام کند. همین امر موجب گرانی بیش از حد قیمت خودروهای خارجی در داخل کشور نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود. خودروهای وارداتی در بازار ایران، با قیمتی حدود سه الی هشت برابر بالاتر از بازار امارات به فروش می‌رسند. این مسئله نشانگر گران‌فروشی آشکار خودروهای وارداتی به بهانه ممنوعیت واردات خودرو است.

نیسان سانی از سوی جهان نوین آریا با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به فروش رسید و در بازار هم‌اکنون حدود یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که هم‌سطح ریسپکت است. با این حال، همان‌طور که گفتیم این خودرو با طراحی قدیمی، امکانات اندک و پیشرانهٔ ضعیف، در برابر ریسپکت حرفی برای گفتن ندارد و خیلی ارزش خرید بالایی نخواهد داشت. وجود تولیدکنندگان داخلی قطعات یدکی و سیاست‌های حمایتی دولت در کره جنوبی، قیمت قطعات اصلی و اورجینال را برای مصرف‌کنندگان داخلی بسیار مناسب کرده است.

در امارات، خودروها با قیمت واقعی و بدون عوارض سنگین عرضه می‌شوند، اما در ایران، تعرفه‌های گمرکی، مالیات، محدودیت‌های واردات و انحصار بازار باعث افزایش شدید قیمت خودرو شده. در سال‌های اخیر، قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران نسبت به امارات افزایش قابل‌توجهی داشته است. امارات یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس در‌زمینه واردات خودروهای لوکس محسوب می‌شود، بنابراین قیمت خودرو در این کشور نسبت به بازار ایران مناسب‌تر است. این بررسی به ما این امکان را می‌دهد تا نه تنها قیمت‌های واقعی این خودروها را بسنجیم، بلکه درک عمیق‌تری از وضعیت کلی قیمت خودرو در ایران به دست آوریم. با مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد هر خودرو، تفاوت‌های قابل توجهی در سیاست‌های قیمت‌گذاری، مالیات‌ها و هزینه‌های واردات نمایان می‌شود.

درحالی که مدل 2018 این خودرو با کارکرد مشابه، در حدود 9 میلیارد و 600 میلیون تومان در بازار ایران قیمت گذاری می‌شود. در نتیجه این خودرو نیز بیش‌از پنج برابر قیمت آن در امارات، داخل کشور به فروش می‌رسد. بی‌ام‌و 520i با مدل 2019 و کارکرد 70 هزار کیلومتر در بازار امارات حدودا 130 هزار درهم معامله می‌شود.

موتور هیبریدی سوئیفت یک موتور بنزینی کوچک و یک موتور الکتریکی دارد که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 3.9 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. این خودرو با طراحی ساده و امکانات مناسب، گزینه‌ای اقتصادی و کارآمد برای خریدارانی است که به‌دنبال یک خودروی کوچک و کم‌مصرف هستند. نرخ ارز و سیاست‌های اقتصادی ترکیه ممکن است بر قیمت لوازم یدکی سوناتا و سانتافه در این کشور تاثیر بگذارد.

سالهاست که در غیاب اتومبیل‌های پرچمدار و محبوب اروپایی، بسیاری از خریداران خواهان ماشین‌های باکیفیت و اپشنال به سراغ جایگزین‌های آسیایی می‌روند. البته اختلاف در مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات، حتی مدل‌های ژاپنی، چینی و کره‌ای که سمت اقتصادی‌تر بازار جهان محسوب می‌شوند را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. از قیمت محیرالعقول ۲۰ میلیاردی که برای لندکروزر در ایران تعیین شده، تا کامپکت‌های میتسوبیشی و سدان‌های برند چینی MG که با افزایش قیمت حداقل نیم میلیاردی در کشورمان به فروش می‌رسند. برعکس، در ایران، واردات خودرو با محدودیت‌های شدیدی مواجه است و اکثر خودروهای خارجی با تعرفه‌های بالا و مالیات‌های سنگین به بازار عرضه می‌شوند. همچنین، عرضه پایین و تقاضای بالا باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در ایران شده است. به حدی که هزینه برخی مدل‌های جدید در امارات به اندازه قیمت مدل‌های سه نسل پیش همان خودرو در ایران نمی‌رسند.

به نظر می‌رسد تدابیر دولت سیزدهم برای کاهش قیمت خودرو (از جمله برنامه واردات اتومبیل‌های دست دوم از گرجستان و حمایت از صنایع داخلی برای بهبود قدرت خرید مردم) نتوانسته اثرگذاری مثبتی داشته باشد. با توجه به تحریم‌های طولانی‌مدت و محدودیت‌های شدید در واردات، سابقه تفاوت قیمت خودروها در ایران و امارات به مدت بیش از دو یا سه سال می‌رسد. در سال‌های اخیر، خودروهای برقی چینی مانند BYD و NIO به‌صورت محدود وارد ایران شده‌اند. سوزوکی سوئیفت هیبرید یکی از خودروهای کوچک و اقتصادی در بازار ایران است که با توجه به ابعاد جمع‌وجور و مصرف سوخت پایین برای استفاده‌های شهری بسیار مناسب است.

در داخل نیز تقریباً همین شرایط جریان دارد ولی بااین‌وجود، آریزو ۵ اسپرت به لطف دریچه‌های تهویه طرح سراسری، کنسول مرکزی مدرن‌تر و تریم مشکی پیانو روی داشبورد، کمی بروزتر از رقیب به نظر می‌رسد. کرولا کراس هیبرید به‌دلیل ابعاد مناسب و ارتفاع بالاتر نسبت به سدان‌ها برای خانواده‌ها گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال یک شاسی‌بلند جمع‌وجور هستید، باید بدانید که قیمت تویوتا کرولا کراس باعث می‌شود نسبت به رقبا ارزش خرید بالایی داشته باشد و در ضمن، پیشرانه‌های قدرتمند آن، تجربه رانندگی مطمئن و لذت‌بخش را برای شما تضمین کنند. وارد شدن شرکت‌های مادر و نه نمایندگی‌های ایرانی رسمی شرکت‌های خودروسازی می‌تواند موجبات انتقال دانش فنی خودرو به ایران را در کنار ایجاد سطح گسترده‌ای از اشتغال فراهم کند.

یعنی در بازار ایران با هفت سال کارکرد، در حدود 4 برابر بالاتر از نسخه صفرکیلومتر و فول لندکروزر در امارات فروخته می‌شود. دلیل این اختلاف قیمت فاحش نسبت به دیگر خودروها، پرمتقاضی بودن این محصول نسبت به سایر خودروها و واردات محدود آن در بازار داخلی است. لندکروزر جزو پرطرفدارترین محصولات تویوتا، چه در بازار امارات و چه در بازار ایران به حساب می‌آید. نسخه اتاق 300 صفر کیلومتر این خودرو با مدل 2023 در حدود 400 هزار درهم در امارات به‌فروش می‌رسد که با تبدیل آن به تومان، پنج میلیارد و 780 میلیون تومان خواهد شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *