مقایسه سمند با پژو 405+ مشخصات فنی
این خودرو تقریبا نمونه ارتقایافته پژو ۴۰۵ است و در واقع، فِیسلیفتی فرانسوی از پژو GLX 405 است که در بازار کشورهای در حال توسعه عرضه شد. البته در حال حاضر، پژو پارس و ۴۰۵ دیگر نمونههایی قدیمی از مدلهای پژو در بازار محسوب میشوند و با وجود انواع خودروهای داخلی و خارجی دیگر مشتریان را چندان به وجد نمیآورند. چنددهه از تولید و حضور این خودروها در بازار میگذرد و باید قبول کرد که نمونههایی پیشرفتهتر با طراحی بسیار بهتر نسبت به آنها هم وجود دارد. از سوی دیگر، خودروی سمند که بر اساس پلتفرم ۴۰۵ و طرح یک شرکت انگلیسی به تولید رسیده است، از انحنای بیشتری در بدنه خود سود برده است و نسبت به Peugeot 405 مدرنتر به نظر میرسد. البته میزان ورزیدگی فرم بدنه و حالت آیرودینامیکی آن نسبت به ۴۰۵ افت داشته، اما در عین حال، بر جنبههای زیبایی آن افزوده شده است.
همچنین رویه داشبورد قدیمیتر پژو ۴۰۵ از جنس نرم اسفنجی ساخته میشد که کیفیتی بالاتر نسبت به متریال پلاستیک خشک بهکاررفته در داشبوردهای جدید را به نمایش میگذاشت. پژو 405 GLX یکی از ارکان اصلی بازار معاملات خودرو در ایران به شمار میرود و نمونههای صفرکیلومتر یا کارکرده آن، بهراحتی در بازار به فروش میرسند. سمند ال ایکس EF7 هم از خودروهای پرفروش بازار است، اما با این حال، رونق فروش آن نسبت به پژو ۴۰۵ پایینتر برآورد میشود. خودروی سمند نیز برای مدتها از همان پیشرانه XU7 برخوردار بود؛ اما بعدها، موتور EF7 به صف تأمینکنندگان قوای محرکه آن افزوده شد. در حال حاضر، ال ایکس ای اف سون توان خروجی معادل ۱۱۳ اسببخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر را ارائه میدهد و شتاب صفرتاصد آن توسط شرکت سازنده، حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده است.
از سوی دیگر، خودروی سمند که بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ و طرح یک شرکت انگلیسی به تولید رسیده است، از انحنای بیشتری در بدنه خود سود برده است و نسبت به پژو ۴۰۵ مدرنتر به نظر میرسد. البته میزان ورزیدگی فرم بدنه و حالت آیرودینامیکی آن نسبت به پژو ۴۰۵ افت داشته، اما در عین حال، بر جنبههای زیبایی آن افزوده شده است. درمجموع، باید بیان داشت که طراحی بدنه سمند نسبت به ۴۰۵ المانهای دیداری خوشایندتری را به نمایش میگذارد و بهعنوان اتومبیلی زیباتر در بازار ایران شناخته میشود. پروژه تولید سمند در اواسط دهه ۷۰ بهعنوان نخستین خودروی ملی ایران کلید خورد و حاصل کار در ابتدای دهه ۸۰ به مشتریان معرفی شد. این خودرو بر پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعه یافته است و ابتدا در قالب مدل X7 به بازار راه پیدا کرد. برخی ایرادات مونتاژی و فنی، سبب شد تا در سال ۸۳ مدل ال ایکس سمند با چراغهای عقب تغییرشکلیافته به بازار راه یابد.
۴۰۵ یکی از محصولات شرکت فرانسوی پژو است که اواخر دهه هشتاد میلادی پا به میدان گذاشت و در آن دوران بهعنوان «خودروی سال اروپا» نیز انتخاب شد. مسئولان شرکت ایران خودرو هم پیش از آغاز دهه ۷۰ شمسی این محصول را به لیست تولیدات بسیار محدود خود در آن زمان اضافه کردند و این خودرو را به مشتریان ایرانی تحویل دادند. در حال حاضر، سمند ال ایکس EF7 توان خروجی معادل ۱۱۳ اسببخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر را ارائه میدهد و شتاب صفرتاصد آن توسط شرکت سازنده، حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده است.
سمند LX به موتور معروف EF7 مجهز شده که با سرمایه گذاری ایران خودرو ساخته شده و از نوع 1.7 لیتری 4 سیلندر است. این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارد و آن را به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو انتقال میدهد. البته موتور EF7 به خودی خود چند ایراد بزرگ هم دارد از جمله اشکال در سیستم برقی و چند اشکال فنی بزرگ دیگر. با توجه به اطلاعات این سه خودرو تا حد زیادی مشابه یکدیگرند و ایران خودرو تفاوتی در کیفیت تجهیزات رفاهی این سه خودرو قائل نشده است. در غیر این صورت سمند تنها نسخهای متفاوت و اندکی به روزتر از 405 به حساب میآید که تقریبا از هرجهت (مخصوصا در بخش فنی) با 405 مشترک است.
عملکرد نرمتر پیشرانه ef7 که موجب نفوذ سروصدای کمتر به درون کابین میشود، رضایت بیشتر سرنشینان این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ جی ال ایکس را به دنبال خواهد داشت. در ابتدای دهه ۹۰ نیز پیشرانه ای اف سون بنزینی روی سمند نصب شد و تا همین لحظه، هر دو مدل سمند ال ایکس معمولی (XU7) و سمند ال ایکس EF7 توسط ایران خودرو به مشتریان ارائه میشوند. در این مقاله، به مقایسه سمند ال ایکس بنزینی با پژو ۴۰۵ جی ال ایکس پرداخته خواهد شد. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس را میتوان یکی از لوآپشنترین تولیدات ایران خودرو دانست که حتی فاقد شیشهبالابرهای برقی عقب است.
از مطالب این وبسایت میتوانید برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع استفادهنمایید. باتری پژو 405 و باتری سمند در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. 405 بر اساس وبسایت رسمی ایکو در سه تریم GLX، GLX دوگانهسوز و SLX به تولید میرسد که دو نسخه GLX به پیشرانه 1.7 لیتری XU7 و تریم SLX به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 (مجهز با پژو 206 تیپ 5) مجهز است.
مثلا از میان سه خودروی پژو GLX 405، پژو پارس lx و سمند ef7 کدام مورد را انتخاب میکنید؟ اجازه بدهید که درباره هریک از اینها معرفی مختصری داشته باشیم تا امکان مقایسه و بررسی هم بیشتر و دقیقتر مهیا شود. به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سمند و پژو ۴۰۵ دو سدان جمعوجور و نسبتا ارزانقیمت بازار خودروی کشور هستند که انتخاب یکی از آنها، به مسئلهای تشکیکبرانگیز برای برخی مشتریان تبدیل شده است. از همین رو، در این گزارش به سراغ این دو سدان ایران خودرو رفتهایم و به مقایسه سمند و پژو 405 پرداختهایم. به گزارش مثبت خودرو، چنانچه طرفدار خودروهای تولید شده داخلی باشید، قطعا در میان ردههای مشابه که از نظر قیمت و کیفیت نیز نزدیک به یک دیگر هستند، مردد خواهید ماند. در ادامه این مطلب به مقایسه سه خودروی پرطرفدار ایرانی یعنی مقایسه پژوGLX 405، پژو پارس lx و سمندef7 میپردازیم تا انتخابی سادهتر داشته باشید. پژو پارس که در ایران با نام پژو پرشیا هم معروف است از جمله خودروهای محبوب دهههای گذشته بازار ایرانی بهشمار میرود.
ترمزهای این خودرو نیز به سامانههای ABS و EBD مجهز هستند که در مجموع توانی رضایتبخش را در بازدارندگی خودرو از حرکت به کاربر ارائه میدهند. با این حال، فقدان ترمز دیسکی عقب سبب شده است تا قدرت سیستم ترمز پژو ۴۰۵ و سمند نسبت به حد مطلوب، اندکی فاصله داشته باشد. با این حال، فقدان ترمز دیسکی عقب سبب شده است تا قدرت سیستم ترمز پژو ۴۰۵ و EF7 نسبت به حد مطلوب، اندکی فاصله داشته باشد. قدمت طراحی خودرو ۴۰۵ به حدود بیش از ۳۳ سال پیش بازمیگردد و سبک طراحی آن، شمایل برخی سدانهای دهه ۸۰ اروپا را در ذهن زنده میکند. در طراحی پروفیلهای مختلف بدنه این خودرو، کمتر اثری از انحنا مشاهده میشود و خطوط مستقیم با زوایای شکسته، شاکله اصلی طراحی بدنه ۴۰۵ را تشکیل میدهند.
درمجموع، باید بیان داشت که طراحی بدنه Samand نسبت به ۴۰۵ المانهای دیداری خوشایندتری را به نمایش میگذارد و بهعنوان اتومبیلی زیباتر در بازار ایران شناخته میشود. پژو ۴۰۵ یکی از محصولات شرکت فرانسوی پژو است که اواخر دهه هشتاد میلادی پا به میدان گذاشت و در آن دوران بهعنوان «خودروی سال اروپا» نیز انتخاب شد. مسئولان شرکت ایران خودرو هم پیش از آغاز دهه ۷۰ شمسی این محصول را به لیست تولیدات بسیار محدود خود در آن زمان اضافه کردند و پژو ۴۰۵ را به مشتریان ایرانی تحویل دادند. سمند دوگانهسوز است و اصلا یکی از دلایل محبوبیت آن در بازار ایرانی هم همین ویژگی است.
سمند LX تا سال ۸۸ از همان پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ نیرو گرفت، اما در آن سال به موتور EF7 دوگانهسوز نیز مجهز شد. پژو ۴۰۵ و سمند ef7 از دو نوع پیشرانه متفاوت برخوردار هستند که گرچه توان موتور سمند بیشتر است، اما به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، سدان فرانسوی عملکردی برتر را از لحاظ چالاکی به نمایش میگذارد. میزان دید به بیرون سطح تسلط بر جاده نیز در هر خودرو مناسب ارزیابی میشود؛ اما راننده پژو ۴۰۵ بر ابعاد بدنه اتومبیل خود مسلطتر خواهد بود. البته از این لحاظ، هر دو این خودروها بهراحتی میتوانند نیازهای خانوادهها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین Samand از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با Peugeot 405 رتبه بالاتری را به دست میآورد. داشبوردهای Samand و ۴۰۵ به هیچ عنوان المانهای نوین و شاخصههای طراحی امروزی را به نمایش نمیگذارند.
سوخت دوگانه در سمند، امکان صرفهجویی در تامین سوخت خودرو را برای رانندگان بهوجود میآورد. سمند ef7 هم مانند دو گزینه دیگری که در این مقاله معرفی شدند، از طراحی سادهای برخوردار است. این خودرو هم در میان خودروهای معروف دنیا حرفهای زیادی برای گفتن ندارد و دیگر قدیمی بهحساب میآید اما در میان تولیدات داخلی از سرشناسترینهاست.
در هر حال، با مقایسه و بررسی این سه خودرو میتوانید برای خرید تصمیمگیری بهتری داشته باشید. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عمدتا با پیشرانه ۸ سوپاپ xu7 در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت که ضمن تولید ۱۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور، شتابی حدود ۱۱ ثانیه را برای کاربران این خودرو به ارمغان میآورد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه دولیتری کاربراتوری به فروش رسید که البته بعد از چند سال با موتور انژکتوری 1.8 لیتری جایگزین شد و تا همین اواخر و پیش از خروج رسمی ۴۰۵ جی ال ایکس از خط تولید ایران خودرو، روی این محصول نصب میشد. 405 GLX در سال ۹۹ به طور رسمی و برای همیشه وارد دوران بازنشستگی خود شد، اما در حال حاضر نمونههای کارکرده آن در بازار ایران بهوفور یافت میشود. سمند خودرویی ملی است که بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده است البته طراحی اولیه این خودرو توسط شرکتی انگلیسی صورت گرفته و توسط ایران خودرو تغییرات جزئی کرده است .
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند از لحاظ تجهیزات ایمنی، تقریباً در یک ردیف قرار میگیرند و به دلیل استفاده از پلتفرم قدیمی و ساختار نهچندان مدرن و تجهیزات اندک، قطعاً از منظر ایمنی حرف چندانی در برابر رقبای جدیدتر ندارند. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس عمدتا با پیشرانه ۸سوپاپ xu7 در اختیار مشتریان داخلی قرار گرفت که ضمن تولید ۱۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور، شتابی حدود ۱۱ ثانیه را برای کاربران این خودرو به ارمغان میآورد. اگر این خودروها را با خودروهای مدرن بازارهای بینالمللی مقایسه کنید، واقعا حرف چندانی برای گفتن ندارند. در هر حال، هنوز هم این خودروها در بازار ایرانی خرید و فروش میشوند و طرفدارانی دارند و در زمانی که برای نخستینبار به مشتریان ایرانی معرفی شدند، تنوع و تازگی زیادی با خود به همراه آورده بودند. شاید بهتر باشد که بازار داخل و خارج را با هم مقایسه نکنیم و بپذیریم که صنعت و بازار خودروسازی در ایران از دنیا فاصله زیادی دارد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک ممنون از نظرت ولی خواهشا شما زشته برات که کلمه “استهلاک” رو هم بلد نباشی درست بنویسی.
همانطور که میدانید خط تولید پژو 405 جی ال ایکس متوقف شده ، همچنین با توجه به نکات گفته شده از جمله طراحی بهتر سمند ، امکانات بیشتر ، خرید این خودرو ارزش بیشتری نسبت به پژو 405 دارد. در این میان، پژو ۴۰۵ به دلیل وزن کمتر و دسترسی به ماکزیمم گشتاور در دور موتور پایینتر، شتاب و چالاکی بیشتری نسبت به سمند EF7 ارائه میدهد. 405 GLX یکی از ارکان اصلی بازار معاملات خودرو در ایران به شمار میرود و نمونههای صفرکیلومتر یا کارکرده آن، بهراحتی در بازار به فروش میرسند. ال ایکس EF7 هم از خودروهای پرفروش بازار است، اما با این حال، رونق فروش آن نسبت به پژو ۴۰۵ پایینتر برآورد میشود. قدمت طراحی پژو ۴۰۵ به حدود بیش از ۳۳ سال پیش بازمیگردد و سبک طراحی آن، شمایل برخی سدانهای دهه ۸۰ اروپا را در ذهن زنده میکند. در طراحی پروفیلهای مختلف بدنه این خودرو، کمتر اثری از انحنا مشاهده میشود و خطوط مستقیم با زوایای شکسته، شاکله اصلی طراحی بدنه پژو ۴۰۵ را تشکیل میدهند.
با سلام دقیقا به همین اشکالاتی که شما بیان فرمودید من بعد از یکسال سوار شدن در سمند اون فروختم و 405 خریدم. هر دو خودرو از نظر فنی بسیار به هم شبیه هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. قبل از تصمیمگیری، بهتر است هر دو خودرو را تست رانندگی کنید و با کارشناسان خودرو مشورت نمایید. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. هر دو خودرو امکانات خاصی در اختیارتان نمیگذارند اما سمند با داشتن امکاناتی مانند دریچه هوای برای سرنشینان عقب ، رینگ 15 اینچی ، شیشه بالابرقی درب های عقب، بلندگو های عقب و سیستم هشدار دهنده موانع عقب از پژو 405 GLX به روزتر است. همچنین سمند LX فضای بار بیشتری ( 500 لیتری ) را در قیاس با پژو 405 GLX در اختیارتان میگذارد.
ویژگیهای مثبتی مانند جاداربودن کابین پژو GLX 405 از جمله دلایل محبوبیت آن در میان خریداران ایرانی است. البته در سالهای اخیر، با رشد تنوع بازار خودروی داخلی و خارجی، دیگر نمیتوان گفت که پژو ۴۰۵ همچنان در میان محبوبترینهاست و گزینه نخست خریداران به حساب میآید. پژو 405 و سمند دو خودرویی هستند که سالهاست در بازار ایران حضور دارند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. هر دو خودرو از نظر فنی و ظاهری شباهتهایی به هم دارند، اما تفاوتهایی نیز وجود دارد که میتواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. در این مقاله، به مقایسه جامع این دو خودرو میپردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.
این خودرو بر پلتفرم ۴۰۵ توسعه یافته است و ابتدا در قالب مدل X7 به بازار راه پیدا کرد. برخی ایرادات مونتاژی و فنی، سبب شد تا در سال ۸۳ مدل ال ایکس با چراغهای عقب تغییرشکلیافته به بازار راه یابد. LX تا سال ۸۸ از همان پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ نیرو گرفت، اما در آن سال به موتور EF7 دوگانهسوز نیز مجهز شد. پژو ۴۰۵ و ef7 از دو نوع پیشرانه متفاوت برخوردار هستند که گرچه توان موتور سمند بیشتر است، اما به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، سدان فرانسوی عملکردی برتر را از لحاظ چالاکی به نمایش میگذارد. میزان دید به بیرون سطح تسلط بر جاده نیز در هر خودرو مناسب ارزیابی میشود؛ اما راننده 405 بر ابعاد بدنه اتومبیل خود مسلطتر خواهد بود. قصد خرید خودرو از میان تولیدات وطنیِ تقریبا قدیمی دارید؟ در چند گزینه در تردید هستید؟ بهترین راه مقایسه مواردی است که تقریبا از نظر ساخت، آپشنها و قیمت در یک رده قرار میگیرند.
اما خانواده سمند شانس آن را داشت تا در گذر زمان تفاوتهای فنی و ظاهری بشتری را تجربه کند و در سمند SE به عنوان خودروهایی کاملا متفاوت با نام خانواده سورن و خانواده دنا به تولید برسد. مقایسه پژو 405 و سمند از آنجایی گرمتر از همیشه شد که خودروهای چینی وارد ایران شدند؛ خودروهایی اکثرا بیکیفیت که با ظاهر و آپشنهایشان توانستند در بازار خودرو جایی برای خود داشتهباشند و رقبای جدی برای پژو 405 و سمند شوند. پژو 405 و سمند LX EF7 دو تا از قدیمیترین سدانهای بازار خودرو هستند که همچنان خواهان زیادی دارند. پژو 405 در سالهای ابتدایی دهه 70 و سمند در سالهای ابتدایی دهه 80 وارد بازار شدند و تا به امروز همچنان تولید میشوند.
از سوی دیگر، قطعات یدکی بسیار ارزانتر و فرآیند سادهتر تعمیرات پیشرانهxu7 پژو ۴۰۵ و همچنین قیمت کمتر این خودرو نیز در زمره عللی قرار میگیرند که بسیاری از مشتریان را از خرید سمند ef7 منصرف و بهسوی خرید پژو ۴۰۵ متمایل میسازند. قیمت سمند LX Ef7 بیشتر از قیمت پژو 405 Glx است و عملکرد نرمتر پیشرانه به همراه مصرف سوخت پایینتر، عایقبندی و کیفیت بهتر کابین بهاضافه طراحی ظاهری و داخلی مدرنتر آن، میتواند دلایلی برای برتری این خودرو نسبت به ۴۰۵ باشد. از سوی دیگر، قطعات یدکی بسیار ارزانتر و فرآیند سادهتر تعمیرات پیشرانه xu7 پژو ۴۰۵ و همچنین قیمت کمتر این خودرو نیز در زمره عالی قرار میگیرند که بسیاری از مشتریان را از خرید ای اف سون منصرف و بهسوی خرید 405 متمایل میسازند. برای اطلاع از خرید اقساطی سمند LX و همچنین کسب اطلاعات در مورد نحوه دریافت سریع و در محل کارشناسی خودرو کلیک کنید. ال ایکس ef7 خودرویی گرانتر از ۴۰۵ جی ال ایکس است و عملکرد نرمتر پیشرانه به همراه مصرف سوخت پایینتر، عایقبندی و کیفیت بهتر کابین بهاضافه طراحی ظاهری و داخلی مدرنتر آن، میتواند دلایلی برای برتری این خودرو نسبت به ۴۰۵ باشد. در ابتدای دهه ۹۰ نیز پیشرانه ای اف سون بنزینی روی Samand نصب شد و تا همین لحظه، هر دو مدل ال ایکس معمولی (XU7) و ال ایکس EF7 توسط ایران خودرو به مشتریان ارائه میشوند.
در این میان، داشبورد Peugeot 405 یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونههای قدیمیتر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید این خودرو، چندان دلانگیز و جذاب جلوه نمیکند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیفهای بالاتر از آن قرار میگیرد. همچنین رویه داشبورد قدیمیتر ۴۰۵ از جنس نرم اسفنجی ساخته میشد که کیفیتی بالاتر نسبت به متریال پلاستیک خشک بهکاررفته در داشبوردهای جدید را به نمایش میگذاشت. پروژه تولید Samand در اواسط دهه ۷۰ بهعنوان نخستین خودروی ملی ایران کلید خورد و حاصل کار در ابتدای دهه ۸۰ به مشتریان معرفی شد.
البته از این لحاظ، هر دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ بهراحتی میتوانند نیازهای خانوادهها را هنگام مسافرت تامین کنند. درمجموع، باید گفت کابین سمند از نظر نوع طراحی و سطح کیفی در مقایسه با پژو ۴۰۵ رتبه بالاتری را به دست میآورد. سمند و پژو ۴۰۵ دو سدان جمعوجور و نسبتا ارزانقیمت بازار خودروی کشور هستند که انتخاب یکی از آنها، به مسئلهای شکبرانگیز برای برخی مشتریان تبدیل شده است. از همین رو، در این مقاله از سری مطالب مقایسه خودروی همراه مکانیک، به سراغ این دو سدان ایران خودرو رفتهایم و به مقایسه سمند ef7 و پژو 405 glx پرداختهایم.
عملکرد نرمتر پیشرانه ef7 که موجب نفوذ سروصدای کمتر به درون کابین میشود، رضایت بیشتر سرنشینان این خودرو نسبت به ۴۰۵ جی ال ایکس را به دنبال خواهد داشت. ۴۰۵ در ابتدا با پیشرانه دولیتری کاربراتوری به فروش رسید که البته بعد از چند سال با موتور انژکتوری 1.8 لیتری جایگزین شد و تا همین اواخر و پیش از خروج رسمی پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از خط تولید ایران خودرو، روی این محصول نصب میشد. پژو 405 GLX در سال ۹۹ به طور رسمی و برای همیشه وارد دوران بازنشستگی خود شد، اما در حال حاضر نمونههای کارکرده آن در بازار ایران بهوفور یافت میشود. از لحاظ گنجایش فضای کابین نیز هر دو خودرو در جایگاهی نسبتا مشابه قرار میگیرند و کابینی جادار جهت حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متوسط را ارائه میدهند. گنجایش صندوق سمند حدود سی لیتر بیشتر از پژو ۴۰۵ است و معادل ۵۰۰ لیتر حجم را در اختیار وسایل سرنشینان خود قرار میدهد.
سمند ef7 مانند پژو پارس و GLX جادار است و برای خانوادههای ایرانی که معمولا با تعداد نفرات زیاد به مسافرت میروند، گزینه محبوبی است. داشبوردهای سمند و پژو ۴۰۵ به هیچ عنوان المانهای نوین و شاخصههای طراحی امروزی را به نمایش نمیگذارند. در این میان، داشبورد ۴۰۵ یک مرتبه در سال 1393 مورد بازطراحی قرار گرفته است و به طور کامل با نمونههای قدیمیتر تفاوت دارد. با این حال، طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵، چندان دلانگیز و جذاب جلوه نمیکند و داشبورد سمند چه از لحاظ کیفی و چه از نظر سبک طراحی، در ردیفهای بالاتر از آن قرار میگیرد.
پژوی ۴۰۵ یا همان GLX 405 از پرفروشترین خودروهای ایرانی بوده است؛ البته در دهههای گذشته. شاید برایتان جالب باشد که این خودرو در حوالی دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی شده بوده و پایش با تاخیری زیاد به کشورمان باز شده و در مسیر خط تولید قرار گرفته است. این مدل پژو در سال ۱۹۸۸ میلادی در اروپا، عنوان بهترین خودرو از نقطهنظر طراحی را به خود اختصاص داده بود. در این مقاله به بررسی تفاوت این دو سدان ایران خودرو از لحاظ مختلف از جمله طراحی ظاهری و داخلی، فنی، تجهیزات رفاهی، ایمنی و … پرداختهایم. سمند LX از نظر حجم فروش به پای پژو 405 نمیرسد ولی یکی از انتخابها برای خانوادهها به شمار میرود. در مجموع باتوجه به عملکرد فنی، بازار خرید و فروش و طراحی ظاهری دو خودرو حاضر در این مقایسه، به نظر میرسد هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.
همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید هر دو از موتور و سیستم انتقال قدرت یکسانی بهره می برند با این تفاوت که سمند سنگین وزن تر از 405 میباشد به همین دلیل از سرعت و شتاب کمتری برخودار است. با توجه به مقایسه این سه خودرو، هر سه آنها دارای شباهتهای زیادی با یکدیگر هستند و انتخاب میان آنها وابسته به توجه به جزئیات کوچک و سلیقه خریدار به دلیل تفاوت ظاهری آنها است. این تفاوت ها باعث می شود بر اساس هر مشخصه، یکی از این خودروها را بر مبنای نیاز خود انتخاب کنید. سمند نیز در حال حاضر در چهار تریم LX، LX دوگانهسوز، LX-EF7 و LX-EF7 دوگانهسوز به تولید میرسد. تریم LX و LX دوگانهسوز از پیشرانه مشترک با 405 GLX و GLX دوگانهسوز بهره میگیرد اما نسخه پرتوانتر سمند تریم بالاتر با پیشرانه EF7 است که با تکنولوژی پیشرفتهتر از نوع 16 سوپاپ به تولید رسیده است. با توجه به جدول و مقایسه انجام شده، هر سه خودرو دارای شرایط مشابهی از نظر ایمنی هستند.
دیدگاهتان را بنویسید