موتور پژو ۴۰۵ glx چیست

مشخصات پژو 405 GLX + مقایسه با سایر خودروها

این موتور فرانسوی الاصل که همه ما آن را با نام XU7JP/L3 می‌شناسیم، نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید تا این سدان 1100 کیلوگرمی بتواند در عرض 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدل‌های مربوط به دهه هشتاد پیدا می‌کنید. بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمی‌شود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسه‌های هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشه‌بالابرهای برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهم‌ترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب می‌شوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغ‌های مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آن‌ها بهره‌ای نبرده است.

تغییرات عمده ای در شکل ظاهری و مشخصات فنی مربوط به این مدل جدید از پژو 405 اعمال گردید که بیشتر برای افزایش رضایت مشتریان بود. ۴۰۵ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، به‌ویژه در فرانسه و بریتانیا بود. ۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد. در پاییز ۱۹۹۵، ۴۰۶ به‌عنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی و تولید مدل سدان ۴۰۵ متوقف شد.

دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو کنار یکدیگر در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفته و زیر آنها هم در مدل های قدیمی یک ساعت دیجیتال به همراه چند دکمه از جمله فلاشر تعبیه شده بود. پس از آنها هم پنل سیستم تهویه و سیستم پخش خودرو قرار گرفته که با یک درب قابل باز و بسته شدن بود. مقابل راننده هم یک فرمان دو شاخه ساده و یک کلاستر تمام آنالوگ به کار رفته بود. پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدل‌های پژو در دوران تولید این خودرو بوده است.

بنابراین وضعیت فروش پژو علی الخصوص ۴۰۵ در ایران از شرایطی بسیار پررونقی سود برده و همواره خریداران فراوانی جهت خرید یک پژو ۴۰۵ در بازار ایران وجود خواهند داشت. این درحالی است که باید بر اساس رعایت استانداردهای ۸۵ گانه قرار است از تا پایان تیرماه ۹۹، توقف تولید پژو 405 اجرایی شود. اما با توجه به کیفیت بسیار پایین چه در ویژگی‌های فنی و چه در داخل کابین و استهلاک بالا، خرید آن توصیه نمی‌شود. پژو ۴۰۵ در مدل دوگانه قیمت بالاتری از GLX دارد و باید بگوییم که هر دو این خودروها به دلیل قدیمی شدن طراحی اکنون دیگر طرفدار زیادی ندارند و خریداران خودروهای دست‌دوم ایرانی و چینی را در اولویت خرید قرار می‌دهند. درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدل‌های جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغ‌ها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر می‌دهند. اگر به‌دلیل وضعیت وخیم بازار خودروی ایران، اجبار در خرید این خودرو را کنار بگذاریم، پژو ۴۰۵ بیش از دو دهه است که ارزش خرید خود را به‌طور کامل از دست داده است و تهیه خودرویی با ایمنی پایین، نداشتن حداقل امکانات رفاهی و مصرف سوخت بالا هیچ توجیه منطقی ندارد.

دیما دیزل ، به عنوان یکی از شرکت های وابسته به گروه هلدینگ مایا و ماموت ، در نمایشگاه تهران VI با انواع کامیون ها … مدیران ماشین در ششم نمایشگاه خودکار تهران از محصول جدید شما به نام MVM X77 رونمایی این ماشین اولین محصول لوکس برا� …

نوار کرومی دوباره روی سپر عقب دیده میشود و چراغ ترمز سوم هم بر خلاف SLX، روی طاقچه خودرو قرار دارد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. تمام حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب این سایت نزد موتور1 محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و یا قالب آن بر اساس قوانین انفورماتیک ایران پیگرد قانونی دارد.

اما به طور کلی در مقایسه سرعت و شتاب پایین و همچنین هزینه های بالای تعمیر ایرادات موتور TU5 در نسخه SLX می‌توان گفت که پژو 405 GLX بهترین مدل پژو 405 است. سال 1383 ایران‌ خودرو نمونه اقتصادی 405 را با نام GLI عرضه کرد که فاقد تجهیزات متداول بود و با استقبال چندانی در بازار مواجه نشد و حدود یکسال بعد نیز GLI از خط تولید کنار رفت. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

گنجایش صندوق عقب پژو ۴۰۵ نیز نسبتا وسیع بوده و ظرفیت مناسبی را به جهت قرارگیری اسباب و وسایل مسافرت‌های خانوادگی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. به طور کلی فضای داخلی پژو ۴۰۵ گرچه همچنان قدیمی و ساده به نظر می‌رسد اما با این حال، به ویژه در نسخه‌های داشبورد جدید و در مقایسه با رقبایی همچو رنو تندر ۹۰ جذاب‌تر بوده و لذت دیداری بیشتری به سرنشینان خود انتقال می‌دهد. در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را به‌طور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدل‌های تالبوت، هاچ‌بک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد.

در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگیهای رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است. بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای خودرو بسیار مهم است.در جداول بالا قیمت آنلاین خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند. لطفا برای مشاهده آخرین قیمت خودرو برای سایر برندها روی لوگوی برند مربوطه در بالای صفحه کلیک کنید. کابین پژو 405 در طول 30 سال گذشته تنها یکبار توسط مجموعه ایران خودرو تغییر یافته است و قبل از این تغییر، یک کابین ساده در این خودرو قرار گرفته بود. کابین جدیدی که در این خودرو قرار گرفته است، یک تغییر مناسبی بود چرا که نسبت به طراحی های روز تغییر پیدا کرد و تا حدودی قابل قبول شد چرا که کابین ابتدایی آن بسیار ساده و البته تکراری شده بود.

کار تولید و مونتاژ این خودرو در ایران، توسط ایران‌ خودرو در دهه ۷۰ شمسی آغاز شد. شرکت ساپکو نیز از سال 1373 قطعات پژو 405 را جابجا کرد و تا سال 1377 بیش از نیمی از قطعات این خودرو را تامین کرد و خودروی پژو 405 در آن زمان یکی از زیباترین خودروهای بازار ایران به شمار می رفت. پژو 405 در حال حاضر در سه نوع مختلف تولید و عرضه می شود که شامل پژو 405 GLX، پژو 405 SLX و پژو 405 دوگانه سوز (CNG) می شود.

رینگ‌های عقب و جلوی این خودرو ۱۴ اینچی بوده و عرض تایرهای استاندارد آن برای هر دو محور ۱۸۵ میلی‌متر است. طراحی پژو ۴۰۵ در زمان خود بسیار زیبا بود کخ خب از پینین فارینا هم جز این نمی توان انتظار داشت. در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ هایی کشیده و بسیار ساده هستیم که چسبیده به جلوپنجره خودرو طراحی شده‌اند. جلوپنجره خودرو نیز با استفاده از خطوط افقی طراحی شده و همچنین سپر جلو هم طراحی بی آلایش و بدون هیچگونه جزئیات دارد.

طراحی و کدنویسی سایت موتور1 توسط علی علیزاده صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. گروه صنعتی ایران نتایج آخرین برنامه برای فروش محصولات خود این یک روز است سه شنبه 7 فوریه با نهادهای نظارتی اعلا … BMW و M8 Coupe به خاطرات می پیوندند12 فوریه 1403فروش فوری به ایران Khodro برای یک قرارداد سحر با تحویل 30 روزه12 فوریه 1403تول� …

البته میزان مصرف سوخت این خودرو کمی بهتر است و برای استفاده های شهری مناسب تر از 405 GL بود. این خودرو یکی از اولین نمونه از انواع مدل های 405 در ایران است که در سال 1372 در بازار عرضه شد. موتور کاربراتوری و 2 لیتری این خودرو باعث شده بود تا این خودرو بتواند از نظر سرعت و شتاب عملکرد خوبی داشته باشد. شاید یکی از ایرادات بزرگ این خودرو نسبت به مدل های جدید 405 مصرف سوخت بالای آن باشد. بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایین‌تر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار می‌رود، به بازار آمد. پژو ۴۰۵ یکی از پایه‌های اصلی تولیدات داخلی کشورمان را تشکیل می‌دهد که بهره‌مندی آن از مزایایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری نسبتا پایین و خدمات پس از فروش فوق‌العاده گسترده آن در سطح کشور به همراه ارائه توان فنی قابل قبول، سبب شده تا مشتریان بی‌شماری در سراسر کشور خواهان این مدل باشند.

هم چنین گشتاور پایین آن نیز یکی دیگر از معایب مربوط به این مدل به حساب می آید. مشخصات فنی پژو ۴۰۵ GLX امکان شتاب‌گیری صفر تا صد ۱۱ الی ۱۲ ثانیه‌ای را برای این خودرو ممکن کرده است؛ بسته به نوع موتور استفاده‌شده و مشخصات آن این عدد می‌تواند کمی بالاتر یا پایین‌تر باشد. به‌طور معمول این خودروی قدیمی در بهترین وضعیت خود توانایی دست‌یابی به سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه را در اختیار علاقمندان خود می‌گذارد.

پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ میلادی لقب خودرو سال اروپا را به دست آورد و نسخه‌های نسبتا مختلفی از آن در بازار ایران به تولید رسید که از جمله می‌توان به پژو ۴۰۵ GLX و مدل‌های دیگری نظیر پژو ۴۰۵ GLI و مدل SLX اشاره کرد. البته پژو gli با معایبی مانند کیفیت ساخت پایین، طراحی ظاهر نه چندان جذاب و تجهیزات ناقص همراه بود. ناگفته نماند پژو glx از امکانات فنی و رفاهی مانند پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه ها و آینه های برقی بهره می برد هر چند نسبت به خودروهای امروزی دارای پایین ترین سطح امکانات است اما در تایم ارائه خودش، جزو محبوب ترین خودروها بوده است. به طور کلی پزو gli از لحاظ قدرت و نوع پیشرانه با glx تفاوتی ندارد در ضمن در طراحی گیربکس هم فرقی وجود ندارد. ولی باید گفت پژو ۴۰۵ gli نسخه کم آپشن تر glx بوده که بین سال های ۸۳-۸۶ روی خط تولید قرار داشت.

فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخه‌های استیشن را دریافت نکرد. نسخه‌های راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدل‌های چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید می‌شد. مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX به صورت ترکیبی حدود ۹ لیتر بوده و باک این خودرو هم ۷۰ لیتر حجم دارد.

ازلحاظ ایمنی هم پژو ۴۰۵ اسپرت فقط به تجهیزات ایمنی مثل ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است و مانند دیگر محصولات ایران‌ خودرو دارای گارانتی و خدمات پس از فروش ۲۴ ماهه است. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه می‌توان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدل‌های ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه می‌شود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاک‌تر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین این موتور و پیشرانه‌ی معمولی و قدیمی سمند داشته باشیم در نگاه اول برتری همه جانبه با EF7 می‌باشد.

همان‌طور که اشاره شد سطح کیفی متریال داشبورد چندان تعریفی نداشته و پلاستیک خشک در نقاط مختلف آن به کار گرفته شده است؛ پنل درب‌ها نیز وضعیت مشابهی داشته و با وجود آنکه از لحاظ طراحی ظاهری دارای شمایل جذاب‌تری هستند، اما در بحث متریال چندان باکیفیت ظاهر نشده‌اند. همچنین گنجایش فضای داخلی کابین پژو ۴۰۵ برای حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر می‌رسد و محدودیت چندانی را از لحاظ فضای اختصاص یافته به سر و پاها تحمیل نمی‌کند. ناگفته نماند این خودرو را تیم طراحی خودروی پینین فارینا ایتالیا طراحی کرده است.تولید و مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران از سال ۱۳۷۰ توسط ایران خودرو آغاز شد و شرکت ساپکو هم از سال ۱۳۷۳ قطعات این خودرو را بومی سازی نمود و تا سال ۱۳۷۷ بالغ بر نیمی از قطعات پژو ۴۰۵ را تامین کرد. پژو ۴۰۵ GLX در بخش کابین هم درست مشابه نمای بیرونی طراحی ساده‌ای دارد البته که در مدل های ۹۵ به بعد به خاطر اجباری شدن کیسه های هوا جلو، داشبورد این خودرو هم مشابه پارس شد. کابین و داشبورد قدیمی پژو GLX از متریالی بسیار با کیفیت بهره می برد اما رفته رفته این کابین افت کیفیت بسیار زیادی را تجربه کرد که در دیگر محصولات هم شاهد آن بودیم و تنها صرف این خودرو نبود.

پژو ۴۰۵ های جدیدتر هم که داشبوردی مشابه پژو پاری ها مدل بالا داشته و به اصطلاح به آن داشبورد سوناتایی می گویند. فضای کابین ۴۰۵ به لطف ارتفاع مناسب و فاصله محوری استاندارد برای یک خودروی سدان در هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی شده و به همین خاطر می توان این خودروی سدان سایز متوسط را خودرویی خانوادگی دانست. جالب است بدانید پژو ۴۰۵ بعد از خودرو پراید، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ساخته‌شده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، قطعات مصرفی ارزان، اتاق جادار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مطرح‌ترین خودروهای ایرانی شناخته می‌شود. پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب می‌شد به بازار عرضه کرد.

گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد. یک شرکت مایا در ششمین نمایشگاه بین المللی تهران از مدل کامیون کمپرسی DMA 6×4 رونمایی این نمایشگاه از از 1 تا 2 فوری� … رقبای این خودرو در بازار شامل خودرو های سمند LX، رانا LX، ساینا S و … میباشد. این مسئله در مورد پژو 405 GLX بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه پیشرانه XU7 ذاتا پیشرانه پرسروصدایی است و ترکیب این پرسروصدا بودن با عایق‌بندی ضعیف کابین، نتیجه‌ای فاجعه‌بار به دنبال دارد. عشق اول آخره،واقعا هیچ ماشینی دلبر تر از ۴۰۵ تو ایران نیست.لاتی،اثالت،زیباییو…….. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.

مهم ترین معایب پژو 405 در طول تمام سال های حضور در بازار ایران، معایب فنی آن هستند. جایی که به علت یک نقص فنی بسیار ساده، جان ده ها نفر از هموطنان با آتش سوزی پژو 405 گرفته شد. کار تولید و مونتاژ این خودرو در کشورمان توسط ایران خودرو در سال 1370 آغاز شد. پژو ۴۰۵ یک سدان جمع‌وجور از سری تولیدات اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی شرکت فرانسوی پژو است که تولید آن در کشورمان طی سال‌های ابتدایی دهه هفتاد آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ تداوم یافت. سمند که به‌عنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته می‌شود، بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود. در قسمت پشت خودرو هم همچنان همان ظاهر ساده و البته هماهنگ با نمای جلو حکم فرماست.

از نظر سواری پژو ۴۰۵ نسبتا سواری نرمی در میان رقبایش داشته اما چندان نمی توان روی هندلینگ آن حساب باز کرد. نسل اول پژو 405 به نام پژو GLX با موتور 4 سیلندر L3 در لیست خودروهای پر مصرف قرار دارد، اما نسل جدید پژو 405 یعنی پژو 405 slx از مصرف سوخت بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است و دلیل اصلی آن هم موتور 4 سیلندر TU5 آن می باشد. کافیست نگاهی به قیمت پژو ۴۰۵ در بازار آَشفته خودرو بیاندازید؛ افرادی که خواهان خرید پژو ۴۰۵ هستند، باید هزینه بسیاری را بپردازند؛ از همین رو حداقل انتظار برای خریداران، آپشن‌های اولیه استاندارد برای خودرو است. تنها آپشنی که در پژو ۴۰۵ به‌چشم می‌خورد آینه برقی آن هم در مدل‌های جدید است و خبری از آپشن‌های بروز و جدید در این خودروی قدیمی نیست. از آنجایی که در بازار ایران پژو 405 در رده محصولات نسبتا ارزان و مقرون به صرفه طبقه بندی می شود، در نتیجه نمی توان از این خودرو انتظار آپشن های رفاهی و ایمنی گسترده را داشت. البته در سال های اخیر اضافه شدن دو ایربگ استاندارد باعث ارتقای کیفیت این محصول از نظر ایمنی شده است.

مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچک‌تر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگ‌تر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. از خودروی gli به خاطر مزایایی همچون فضای داخلی مناسب، قابلیت های حرکتی مطلوب و لوازم یدکی فراوان استقبال خوبی صورت گرفت تا جایی که بر فروش دیگر محصولات ایران خودرو بخصوص ۴۰۵ اثر منفی گذاشت و اکثر ۴۰۵ های تولیدی در صف انتظار قرار گرفتند. از این رو مدیران جدید ایران خودرو تصمیم گرفتن تولید gli را متوقف نمایند چرا که این خودرو نه تنها درآمدزایی نداشته بلکه موجب کاهش فروش برخی محصولات این شرکت شده بود.

یک کیسه هوا از سال ۱۹۹۴ در ۴۰۵ و به صورت استاندارد در سمت چپ Mi16 و T16 موجود بود. در ابتدای سال ۱۹۹۷، نسخه استیشن ۴۰۶ به بازار عرضه شد که نشان دهنده پایان تولید ۴۰۵ اروپایی پس از ده سال بود. جالب است بدانید که پژو 405 SLX و 405 GLX در ارزیابی‌های کیفی انجام شده از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، هیچ‌گاه بیشتر از دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب نکرده‌اند و همراه با چند مدل خودرو دیگر، در پایین جدول کیفی خودروهای داخلی قرار دارند. اما مصرف سوخت بالا به ویژه در پژو 405 GLX 1800، ظاهر قدیمی و کیفیت نه چندان بالای ساخت از جمله انتقادات این پیرمرد فرانسوی در بازار ایران خواهد بود. با نگاهی کلی به پژو 405 می توان گفت که طراحی بیرونی و داخلی این خودرو ممکن است بیش از حد ساده و قدیمی به نظر برسد اما در تمامی اجزای آن هارمونی خاصی به چشم می خورد که چهره ساده این خودروی کهنسال را می سازد که برای بسیاری از مردم فوق العاده به نظر می رسد. البته این نسخه معایبی نیز نسبت به مدل 405 SLX دارد همچون مشکلات موتوری و واشر سرسیلندر.

ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتی‌متر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلی‌متر می‌رسد. وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است. خرید پژو ۴۰۵ صندوقی با گنجایش ۴۷۰ لیتر در مدل عادی را در اختیار علاقمندان آن می‌گذارد. البته طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵ نیز در مقایسه با محصولات روز، همچنان قدیمی و ساده جلوه می‌کند؛ به خصوص دریچه‌های تهویه حالتی مستطیلی داشته و بسیار قدیمی به نظر می‌رسند. با این حال طرح جدید پنل کیلومتر شمار پشت فرمان در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌ رضایت افزون‌تر مشتریان را در پی داشته و نمایی جذاب‌تر در مقابل چشمان راننده رقم زده است.

این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و به‌روزی بوده است. همچنین پژو پارس نیز به عنوان نسخه فیس لیفت پژو ۴۰۵ در اواخر دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد شمسی به بازار کشور راه پیدا کرد که گرچه از لحاظ فنی و پلتفرم تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ نداشت اما ظاهر نسبتا زیبا و مجلل‌تری به خود گرفته بود که همین مهم نیز موجب استقبال گسترده مشتریان از پژو پارس شد. طبق اظهارنظر مدیران شرکت ایران خودرو، در حال حاضر به جز نسخه SLX تولید انبوه سایر نسخه‌های پژو ۴۰۵ متوقف شده است. پژو ۴۰۵ GLX دوگانه سوز به‌جز بهره‌مند شدن از سوخت گاز، ازلحاظ فنی هیچ تفاوت دیگری با مدل قبلی ۴۰۵ ندارد.

بااینکه نوع و کیفیت مواد بکار رفته در تولید این خودرو نسبت به نمونه خارجی تغییر پیداکرده و درواقع کمتر شده، اما با این هم می‌توان نمره قابل قبولی را به این خودرو داد. کنسول میانی این خودرو شامل دو دریچه کولر یا بخاری، پنل ساعت و کلیدهای خاموش و روشن، پنل تنظیمات کولر و بخاری، پنل سیستم صوتی و جاسیگاری است که معمولاً هم بارنگ مشکی تولید می‌شود. پژو ۴۰۵ در دسته تولیدات ارزان و اقتصادی بازار قرار داشته و بنابراین در این خودرو از آپشن‌های رفاهی و ایمنی گسترده استفاده نشده است. همچنین کد دیگر، یعنی LFY که توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۲۵۰ دور بر دقیقه را دارد، تولید شد که بر روی «پارس ELX» و «سمند سریر» و «زانتیا» ۱.۸ یافت می شود. به دلیل تعدد همین یک نمونه موتور نیز بعضاً افسانه هایی همچون «پژو با پژو فرق دارد» را از بیش تر دلالان بازار می شنویم که تنها سعی در سوءاستفاده از ناآگاهی خریدار دارند. پژو 405 در بخش فنی از یک پیشرانه 4 سیلندر 1761 بهره می‌برد که قادر است 100 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 153 نیوتن متر گشتاور را در 3000 دور در دقیقه تولید نماید.

یکی از خودروهای شناخته شده، محبوب، پرفروش و زیباترین در زمان ارائه اش، خودرو پژو ۴۰۵ می باشد که از سال ۱۳۷۰ در تیپ های مختلفی روانه بازار کشور شد. پژو ۴۰۵ سرانجام با معرفی پژو ۴۰۶ که آن هم سرچشمه‌ای برای تولد پژو پارس بود، از خط تولید پژو کنار رفت اما در ایران تا همین چند سال پیش همچنان با تیپ های مختلف توسط ایران خودرو تولید می شد. طرح اصلی بدنه با کمترین انحنا و به وسیله خط‌هایی با زوایای شکسته شکل گرفته و البته حالتی نسبتا آیرودینامیک را برای آن پدید آورده‌اند؛ به ویژه حالت تیز دماغه خودرو که مناسب شکافت هوا طراحی شده است. چراغ‌های جلو نیز به صورت چهارضلعی فوق‌العاده ساده در کنار جلوپنجره‌ای کشیده با نوارهای افقی جای داده شده‌اند؛ سپر جلو هم با حداقل تزیینات، نیمه پایینی چهره را پوشانده است. در نمای جانبی از زه‌های بغل درب به منظور کاهش سادگی این بخش از بدنه کمک گرفته شده است.

همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراین‌باره بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نوع داشبورد به‌حساب می‌آمد. به طور کلی پژو ۴۰۵ به خاطر مواردی همچون کابین جادار، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب جزو محبوب ترین و مطرح ترین خودروهای ایران شناخته می شود. و با توجه به گذشت ۳۰ سال از عمر این خودرو نباید انتظار ایمنی و سطح بالای تجهیزات از آن داشت. در آغاز پژو ۴۰۵ فقط با موتور ۱.۸ لیتری با کد xu7 ارائه می شد ولی در تیپ های بعدی مانند slx علاوه بر تغییرات ظاهری به موتور tu5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر تغییر یافت. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرت‌تر از مدل SLX TU5 به شمار می‌رود.

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچ‌گونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار می‌شدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبه‌دندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سی‌سی تولید شد. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی به‌جای موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به‌بازار عرضه شد. در داخل خودرو شیشه‌بالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX به‌صورت برقی است. در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ به‌روز و فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مه‌شکن جلو مجهز بود و کاسه‌چراغ‌های جلو و عقب آن کریستالی شده بودند.

اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهره‌مند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. در حال حاضر و پس از ۳۰ سال تولید خودروی پژو ۴۰۵ متوقف شده است و دسترسی به قیمت پژو ۴۰۵ صفر امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال بازار خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم این محصول همچنان داغ است که بسته به وضعیت سلامتی خودرو، قیمت آن بسیار متغیر است. امکانات ایمنی پژو GLX 405 بسیار محدود است و در بهترین حالت می‌توان به وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد؛ این کیسه هوا صرفا در برخوردهای از جلو کاربرد دارد و خبری از کیسه‌های هوای جانبی نیست. در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو از ایموبلایزر یا همان سوییچ ضدسرقت استفاده می‌کند که وظیفه‌ی آن جلوگیری از به‌کاربردن سوییچی به‌غیر سوییچ اصلی خودرو برای روشن‌کردن آن است. به‌صورت پیش‌فرض امکانات رفاهی این خودروی کهنه‌کار در بهترین حالت به آینه‌های برقی جانبی، شیشه‌های بالابر برقی و یک سیستم صوتی ساده خلاصه می‌شود.

موتور ۱۶۴۵ سی‌سی ۱۶ سوپاپ با ۱۱۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور و طراحی سازگار با سوخت سی ان جی که به ایران‌خودرو امکان تولید خودروی دوگانه‌سوز مطمئن‌تر را می‌دهد همه و همه نشان از روند رو به رشد این انجین نسبت به موتور ۱۷۶۱ سی سی ۱۰۰ اسب بخاری XU7 دارند. موتور انژکتوری XU7jpk با کد L6A برای اولین بار بر روی پژو پارس عرضه شد و دارای بیشینه توان ۷۰ کیلووات (معادل ۹۷ اسب بخار) و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر در دور ۲۸۰۰ بود. سپس نمونه بهبود یافته L6A یعنی موتور Xu7jpL3 با کد LFZ دارای بیشینه توان ۷۴ کیلووات (۱۰۱ اسب بخار) و بیشینه گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ بر روی پژو پارس سال، سمند ال‌ایکس و ۴۰۵ نصب شد. همچنین موتور XU7jp4L4 با کد LFY با بیشینه توان ۸۴ کیلووات (۱۱۰ اسب بخار) و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۲۵۰ بر روی پژو پارس ئی‌ال‌ایکس، سمند سریر و سیتروئن زانتیا ۱.۸ نصب شد.

در ضمن اگر برای شما کیفیت ساخت مهمتر از فضای داخلی و توان حرکت است پژو ۲۰۶ تیپ ۲ انتخاب خوبی خواهد بود و اگر قصد خرید پژو ۴۰۵ را دارید و به توان حرکتی و فضای داخلی اهمیت می دهید نسخه gli ارجح تر می باشد. ایران‌ خودرو در سال ۱۳۶۸ تصمیم به تولید پژو ۴۰۵ در ایران گرفت و از آن زمان تاکنون، روند تولید آن ادامه دارد. پژو ۴۰۵ ایران‌خودرو مدتی با موتور ۲.۰ لیتری کاربراتوری عرضه شد که به دلیل قدرت زیاد و توانایی‌های فنی مطلوب، مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ اما پس از مدتی تولید پژو ۴۰۵ با موتور کاربراتوری متوقف و موتور ۱.۸ لیتری جایگزین آن شد. سلام موتور ۴۰۵ slx موتور tu5 هستش که اوایل تو ایران تو پژو ۲۰۶ تیپ ۴.۵.۶بوده و بعدها رو سمند و ۴۰۵ و پارسو..

اما موتور glx ایکس یو سون بوده که واقعا استهلاک بشدت بالایی داشته و می شد گفت مصرف سوخت بالاتری هم داشت در کل slx بهتره چون موتورش قدرت بیشتری داره استهلاک کمتری هم نسبت به glx و خودروهای با موتور xu7 داره و مصرف سوختش هم خوبه. در زمان تولید اولیه این محصول، خودرو پژو ۴۰۵ جزو خودروهای زیبای بازار اروپا بود و سرعت و امکانات مناسبی را در قیمتی قابل‌قبول ارائه می‌کرد. بااین‌حال و با توجه به استانداردهای روز دنیای خودرو، این محصول درکنار ظاهر قدیمی خود، فاقد هیچ‌گونه امکانات ایمنی و رفاهی بوده و مصرف سوخت آن نیز بیشتر از خودروهای تولیدی روز است. یکی از معایب مهم خودرو پژو ۴۰۵ را می‌توان ایمنی به‌شدت پایین آن در تصادفات دانست. جدای از این‌که خبری از کیسه‌های جانبی برای سرنشین‌های این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است. درنهایت به‌دلیل مقاومت پایین شاسی و بدنه‌ی این محصول، در هر گونه برخوردی، بخش عمده‌ای ضربه به کابین و سرنشین‌ها منتقل می‌شود و سلامتی آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

در یک نگاه کلی به پژو ۴۰۵ می‌توان گفت که طراحی خارجی و داخلی این خودرو شاید بیش‌ازحد ساده و قدیمی به نظر برسد، اما هماهنگی خاصی در تمامی اجزای آن به چشم می‌خورد که باعث می‌شود چهره ساده این پیرمرد فرانسوی هنوز هم برای عده زیادی دوست‌داشتنی به‌نظربرسد. شاید جالب باشد که بدانید طراحی پژو ۴۰۵ توسط شرکت مشهور پینین فارینا ایتالیا انجام‌شده است، شرکتی که طراحی خودروهای مشهوری همچون فراری ۵۹۹ و مازراتی کواتروپورو را در کارنامه خود دارد. نمای داخلی که اکنون در پژو ۴۰۵ شاهد آن هستیم، نسبت به گذشته کمی تغییر کرده است و شرکت ایران‌خودرو سعی داشته با برخی اقدامات نمای داخلی بروزتری را برای این خودرو به وجود بیاورد، اما باید قبول کرد که چندان هم در این امر موفق نبوده است! پژو ۴۰۵ در بخش فنی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ بهره می‌برد که قادر است ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید نماید. این موتور فرانسوی الاصل که همه ما آن را با نام XU7JP/L3 می‌شناسیم، نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید تا این سدان ۱۱۰۰ کیلوگرمی بتواند در عرض ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلفی از جمله glx, gli, slx و تیپ دوگانه سوز cng سال ها تولید و ارائه شد ما به خاطر تکنولوژی قدیمی، استهلاک ، مصرف سوخت زیاد و تولید محصولات جدیدتر در خرداد ۹۹ از روی خط تولید کنار گذاشته شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *