نقد و بررسی خودرو زانتیا

نقد و بررسی سیتروئن زانتیا مزایا و معایب + دفترچه راهنما خرید باتری ماشین با ارسال شبانه روزی و نصب رایگان

در کنار این سیستم ترمز، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ هم قرار داده شده که ترمزهای جلو مجهز به تهویه نیز هستند. در داخل کابین نمایشگرهایی قرار داده شده که یکی از آن‌ها میزان ساییدگی لنت ترمز در چرخ‌های جلو را نشان می‌دهد. یک نمایشگر دیگر برای نشان دادن میزان مسافت طی شده و زمان مراجعه به تعمیرگاه برای سرویس‌های دوره‌ای را هشدار می‌دهد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید.

کاربران اذعان دارند که زانتیا در جاده‌های ناهموار نیز عملکرد خوبی دارد و احساس راحتی را در طول سفرهای طولانی به ارمغان می‌آورد. اگر بخواهیم طراحی ظاهری زانتیا را با خودرو های امرزوی مقایسه کنیم، قطعا زانتیا حرفی زیادی برای گفتن ندارد اما با توجه به اینکه ۳۰ سال از تولید این خودرو می گذرد، زانتیا در زمان خود جزء بهترین ها از نظر طراحی ظاهری محسوب می شده است. موتور 1.8 لیتری 103 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور داشت و موتور 2.0 لیتری 135 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. از آنجایی که قطعه “گوی زانتیا” قطعه‌ای کم‌یاب و نایاب است پیشنهاد می‌کنیم از خرید آنلاین و اینترنتی گوی زانتیا در فروشگاه لوازم یدکی خودرو ماشین نو بهره‌مند شوید تا ضمن خرید با قیمت مناسب ضمانت اصالت کالا را دریافت کنید.

البته این مسئله به نوع رانندگی و شرایط جاده‌ای نیز بستگی دارد. سیتروئن زانتیا از جمله خودرو های فرانسوی بسیار محبوب است که در سال ۱۹۹۲ وارد خط تولید شد و توانست مشتریان بسیاری را به خود جذب کند. این خودرو بعد از توقف تولید در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ وارد خط مونتاژ در شرکت سایپا شد و در دو نسخه ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی به بازار عرضه شد. لوازم یدکی خودرو یدک کیان دارای یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند است که به کاربران امکان می دهد به راحتی محصولات مورد نظر خود را جستجو و خریداری کنند. این سایت همچنین دارای یک بخش مقالات است که اطلاعات مفیدی در مورد خودرو و لوازم یدکی آن ارائه می دهد.محصولات ارائه شده در سایت یدک کیان شامل انواع قطعات بدنه، موتوری، بلبرینگ خودرو و تجهیزات داخلی خودرو است. این محصولات از برندهای معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و با قیمت های رقابتی به فروش می رسند.

این موضوع علیرغم انتقادات زیاد، از سمت شرکت سایپا مورد توجه قرار نگرفت. در مقایسه با خودروهای روز، از امکانات رفاهی زانتیا نباید توقع زیادی داشته باشید. اما اگر این خودرو را با رقبای هم‌دوره خودش مقایسه کنید، وضع چندان هم بد نیست. بدنه زانتیا توسط طراحان ایتالیایی در استودیو برتونه متولد شد. این خودرو که شباهت هایی به پژو 405 داشت در عین سادگی از استیل و ظاهر زیبا و ماندگاری برخوردار بود.

موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپ توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت را داشته و شتاب صفر تا صد را در عرض حدود 12 ثانیه محقق می کند. آریو نیز یکی دیگر از خودروهای ایرانی است که نظرات مثبتی درباره آن وجود دارد. کاربران به طراحی زیبا و امکانات آن اشاره کرده و آن را به عنوان یک گزینه اقتصادی برای خانواده‌ها معرفی می‌کنند. همچنین، هزینه‌های نگهداری آریو نیز نسبت به زانتیا مناسب‌تر است.

خودروهای فرانسوی عموما به استهلاک بالا و پرهزینه بودن معروف هستند، زانتیا نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه مهر تاییدی پر رنگ بر این باور عمومی می زند. در روز تست دستیابی به سرعت 160 کیلومتر در ساعت به راحتی هر چه تمام میسر شد، این در حالی بود که با توجه به شرایط خودرو عبور از مرز 200 کیلومتر کاملا محتمل بود. البته مالک خودرو ادعا کرد که تا سرعت 220 کیلومتر در ساعت را تجربه کرده است. در کل اگر چه زانتیا طراحی خارجی و داخلی بروزی ندارد، اما در مقایسه با رقبای هم قیمت خود زیباتر و جذابتر است.

زانتیا با استانداردهای روز تجهیزات چندانی ندارد، اما اگر به سال تحویل و رقبا با قیمت فعلی نگاه کنیم، تجهیزات را مناسب می دانیم. باتری زانتیا در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید. نه ناوارو و نه زانتیا هیچکدام محصولی شاخص در سطح جهانی نبودند، اما با گره خوردن به دورانی خاص در خاطرات ایرانیان ماندگار شده اند. برای این افراد هزینه نگهداری معنایی ندارد، چرا که اصولا در دنیا چیزهایی هستند که نمی توان قیمت خاصی روی آنها گذاشت؛ مثل “هیجان”، “لذت” و “خاطرات شیرین”.

طراحان، ابعاد این خودرو را به گونه‌ای در نظر گرفتند تا فضای سرنشینان و فضای بار بسیار خوبی فراهم شود. که مانند اتومبیل‌های آلمانی کیلومتر شمار در سمت چپ و دور شمار موتور در سمت راست قرار گرفته است. البته این کابین دارای نقاط قوتی نیز می‌باشد که می‌توان به فرمان خوش‌دست.

سیتروئن زانتیا دارای نقاط قوتی چون ترمز قابل اعتماد و ثبات و هندلینگ خوب می‌باشد که باعث جلب توجّه بسیاری از ماشین بازها شده است. روغن‌هایی که از گوی زانتیا برمی‌گردد بوسیله تصحیح کننده ارتفاع و لوله‌های مجزا به مخزن روغن بر می‌‌گردند. این قسمت از سیستم قسمت تعلیق جلو و تعلیق عقب را تغذیه می‌کنند.

یکی از نکات مثبت زانتیا سیستم تعلیق هیدرولیک و قابلیت تنظیم ارتفاع آن است. آن زمان که زانتیا در مرکز توجهات بود، درباره قابلیت حرکت آن با سه چرخ نیز زیاد صحبت می شد. یکی از معایب اصلی نیز که مورد بحث بود، ایمنی پایین این خودرو در تصادفات است. سلام من هشت ساله زانتیا دارم میتونم به جرأت بگم که هرچی روغن و قطعات مصرفی که باید طی ساعت کارکرد تعویض بشن را عوض کردم مثلا تسمه تایم گوی ها وتسمه دینام و سرویس دینام واستارت . موتور زانتیا را اگه بی روغن و بی آب نشه ۳۰ سال واست کارمیکنه وفقط گازش بده .

این افراد به دلیل خاطرات شیرینی که با زانتیا داشته اند، حاضرند ریسک ها و هزینه های آن را هم از این به بعد با جان و دل تحمل کنند؛ همچنین دوست دارند گهگاه همانند گذشته هیجان را این بار با اعضای خانواده خود تجربه نمایند. البته در برخورد روبرو وضعیت برای راننده بسیار اسفناک تر است، طوری که سینه، لگن، ران و زانوی راننده به شدت دچار صدمه می شود. تنها نکته مثبت در این بخش وجود ایربگ ها راننده و سرنشین است که محافظت نسبتا خوبی فقط از سر می کنند.

مشکل اصلی و مهم این خودرو سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن است که علاوه بر متمایز کردن این خودرو نسبت به همکلاس‌های خود، می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل این پیرمرد فرانسوی شود. این سیستم که با گوی کار کرده و قابلیت حرکت خودرو با سه چرخ را نیز فراهم می‌کند، بسیار حساس و شکننده است. حتما روزی که برای اولین بار خودرو زانتیا وارد کشورمان شد را به خاطر دارید. این خودرو با تفاوت قیمت بالای خود، یکی از بهترین انتخاب‌های زمان خود بود و سایپا توانست با عرضه آن سود خوبی را به جیب بزند. عامل اصلی و نگران کننده خریداران خودروهای کارکرده زانتیا، هزینه استهلاک این خودرو می باشد چرا که هم اکنون بیش از 10 سال از متوقف سازی خط تولید آن می گذرد و به همین دلیل قطعات یدکی آن نسبت به سایر خوردوها کمی سخت تر پیدا می شود. خودروهای زانتیای تولید ایران به یک سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز هستند که می‌توان ارتفاع خودرو از زمین را به‌صورت دستی تغییر داد.

علاوه بر این موضوع، با توجه به فایبر گلاس بودن صندوق عقب امکان به وجود آمدن صدمه جدی به خودرو بسیار بالاست. دلایل فراوانی برای نخریدن این خودرو وجود دارد و با کمی ریزبینی متوجه خواهید شد که مشکلات و ایرادات آن از مزایا آن بیشتر است. البته این موضوع بیشتر در مدل‌های پایین به چشم می‌خورد و در کنار آن هزینه‌های سر سام آوری را به مشتری وارد می‌کند. صندلی‌های زانتیا با ارگونومی خوب و با امکان تنظیم مکانیکی ارتفاع و گودی کمر و امکان تخت خواب شدن، از جمله ویژگی‌های رفاهی خوب این خودرو است که راحتی سرنشینان را تامین می‌کند.

سیستم فنربندی هیدروپنوماتیک زانتیا مخلوط گاز و مایع است که این خودرو از قدیمی‌ترین و معمولی‌ترین نوع آن استفاده می‌کند. همان‌طور که گفته شد گوی زانتیا از دو بخش تشکیل شده است که بوسیله دیافگرام از هم جدا شده است. بخش بالایی پر از گاز نیتروژن و بخش پایینی دیافگرام پر از روغن LHM، درست زمانی که خودرو در دست انداز قرار می‌گیرد میله‌ایی که از یک سمت به زیرِ گوی و از سمت دیگر به شاسی متصل است فشرده می‌شود.

با صدا در آمدن لنت های عقب و جلو باید اقدام به تعویض آنها کنید که هزینه تعویض همزمان لنت های عقب و جلو از 500 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان متغیر می باشد. اگر پیشرانه زانتیا سالم و بدون عیب باشد و به اصطلاح خوب گاز بخورد، سواری آن بسیار لذت‌بخش است. هنوز هم در این محدوده قیمتی، خودرویی پیدا نمی‌کنید که توان رقابت با شتاب و هندلینگ زانتیا را داشته باشد. این خودرو برای بار و سرنشینان عقب فضای کافی دارد، اما در عین حال استهلاک و هزینه نگهداری آن بسیار زیاد است. اگر باید فقط به یکی از اشتباهات زانتیا اشاره کنیم، ایمنی بسیار بسیار ضعیف اوست. در یک تست تصادفی که توسط Euro Encap در سال 1997 انجام شد، این خودرو تنها یک ستاره ایمنی دریافت کرد.

تفاوت این تیپ‌ها در حجم موتور، نوع و تعداد سانسورها و تعداد ایربگ‌های این خودروها است. زانتیا در فرانسه در دو تیپ سدان و استیشن تولید شده است اما در ایران فقط نوع سدان پنج در لیفت آن تولید شد. زانتیا نسخه‌ی اتومات ندارد و فقط با گیربکس 5 دنده دستی عرضه شده‌ است. سیستم اتوماتیک قطع سوخت که به هنگام حادثه از بروز آتش سوزی جلوگیری می‌کند هم از ویژگی‌های ایمنی خوب این خودرو است.

اما هزینه‌های نگهداری بالا و مصرف سوخت نسبتاً زیاد از جمله معایب آن هستند. در مقایسه با خودروهای ایرانی مانند تارا، آریو، شاهین و دنا، زانتیا ممکن است از نظر طراحی و امکانات برتر باشد اما از نظر هزینه‌های نگهداری نمی‌تواند رقیب جدی برای خودروهای ایرانی باشد. زانتیا چند ویژگی منحصربه‌فرد داشت که از جمله آنها می‌توان به توانایی حرکت بر روی سه چرخ و نیز قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با چند موتور مختلف قابل خریداری بود اما نسخه‌های در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از موتور ۱.۸ لیتری و ۲.۰ لیتری بهره می‌بردند. زانتیا در مدل ۱.۸ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و در مدل ۲.۰ لیتری، قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار تولید می‌کند که مدل ۲.۰ لیتری به دلیل توانایی بالا و شتاب گیری عالی، گزینه محبوب‌تر و ایده‌آل‌تری به شمار می‌رفت.

در واقع این خودروی لیفت­بک (سدانی با در صندوق بلندتر و کم عرض­تر نسبت به خودروهای صندوق­دار و البته در صندوق یک تکه با شیشه عقب) با سواری بسیار راحت، شتاب و کشش خوب و در نهایت طراحی با پرستیژ خود مشهور است. زانتیا به عنوان یک خودروی وارداتی در اوایل ورودش به بازار ایران، توجه بسیاری از خریداران را جلب کرد. با وجود اینکه این خودرو به نسبت سایر خودروهای ایرانی مانند تارا، آریو، شاهین و دنا، وارداتی بود، اما قیمت آن به گونه‌ای بود که برای بسیاری از مردم قابل دسترس بود. زانتیا به دلیل طراحی مدرن و امکانات رفاهی خود، به سرعت به یکی از انتخاب‌های محبوب تبدیل شد. اگر از تمام گفته ها بگذریم، خودرو زانیتا این روزها نیز واقعا یک خودرو بی نظیر می باشد که اگر نسخه کم کارکرد آنرا تهیه کنید، قطعا می تواند چند سالی همراه شما باشد.

عرضه رسمی این خودرو در فرانسه تا سال ۲۰۰۱ بیشتر ادامه پیدا نکرد! با کمی دقت می‌توانید نمونه‌های اولیه زانتیا را در این فیلم که محصول ۱۹۹۸ کشور آمریکاست، مشاهده نمایید. X2000، SX2000 و Superlux 1800 سه تیپ این خودرو است که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند.

و ضریب درگ این اتومبیل 0.31 است.باگرفتن سوییج این اتومبیل وقت آن رسیده که دیگر وارد اتومبیل شویم. در نهایت، نظرات کاربران درباره زانتیا نشان می‌دهد که این خودرو به عنوان یک گزینه مناسب در بازار خودروی ایران شناخته می‌شود. طراحی زیبا، عملکرد خوب، راحتی در رانندگی و کیفیت ساخت بالا از جمله ویژگی‌هایی هستند که باعث محبوبیت زانتیا شده‌اند. با این حال، برخی معایب مانند کمبود قطعه های یدکی و قدرت موتور نسبت به خودروهای جدیدتر ممکن است برای برخی از کاربران نگران‌کننده باشد. در کل، زانتیا به عنوان یک خودروی خانوادگی و باکیفیت، انتخابی مناسب برای افرادی است که به دنبال خودرویی مطمئن و راحت هستند. بسیاری از خریداران سیتروئن زانتیا با دیدن این خودرو در فیلم سینمایی رونین به آن دلبسته شدند.

به طور کلی از معایب زانتیا می‌توان به استهلاک زیاد، مصرف سوخت زیاد، ظاهر قدیمی، ایمنی بسیار ضعیف، ستون و سقف ضعیف، بدنه نازک، کابین ساده و کسل‌کننده، فراوانی قطعات تقلبی در بازار، قطعات گران‌قیمت و کمیاب و سروصدای زیاد داخل کابین اشاره کرد. همچنین سطح ایمنی این خودرو در مقایسه با رقبا بسیار ضعیف بوده و از موسسه ایمنی یورو انکپ امتیاز 1.5 ستاره از 5 ستاره دریافت کرده است. در حال حاضر اگر خوش‌شانس باشید و یک زانتیا سالم هم در بازار پیدا کنید، برای تعویض قطعات مصرفی آن باید 3 تا 5 میلیون تومان هزینه کنید تا این خودرو عمر بیشتری داشته باشد. همان­ طور که بالاتر اشاره شد، زانتیا از سواری بسیار نرم و راحت به همراه مبلمانی اصولی و در برگیرنده بدن بهره می برد که البته عمده این موضوع را مدیون سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکش است. در واقع سیتروئن در این سیستم با بهره­ گیری از یک پمپ هیدرولیک مرکزی، نوسانات کابین، سیستم ترمز و کمک هیدرولیک فرمان را تغذیه می­ کند. البته این سیستم هرچند که بزرگترین مزیت زانتیا نسبت به بسیاری از خودروهای دهه نودی محسوب می­ شود؛ یک ایراد بزرگ نیز به شمار می­ رود.

واردات سایر خودروهای ژاپنی و کره ای نیز باعث گسترش حق انتخاب مشتریان شده و ذائقه آنها به سمت گزینه های بروزتر گرایش پیدا کرد. با گذشت زمان و نزدیک شدن به اواخر تولید، زانتیا دیگر رمق سال های اولیه را نداشت. قطعات اصلی زانتیا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می توان گفت چندین سال نیز بدون هیچ ایراد و مشکلی کار کرده  و نیازی به تعویض هر ساله آن ها وجود ندارد. مسلما زانتیا نقاط قوت زیادی دارد که طرفدارانش تا این حد زیاد هستند.

شتاب اولیه زانتیا در خور توجه است و دنده‌ها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض می‌شود در مورد شتاب ثانویه نیز این خودرو بسیار خوب و راضی کننده عمل می‌کند. زانتیا در مقایسه با خودروهای ایرانی دیگر ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد، اما بسیاری از کاربران بر این باورند که ارزش خرید زانتیا به دلیل کیفیت و عملکرد آن بالاست. این موضوع مخصوصا برای افرادی که به دنبال خودرویی با کیفیت و مطمئن هستند، اهمیت دارد.

کیفیت ساخت ادوات داخلی و متریال به کار رفته در آن تا حدودی راضی کننده است. قطعات J3 در شهرستان ها کمیاب است اما لوازم مهم آن در تهران یافت می شود. با وجود تمام نقاط قوت زانتیا، برخی کاربران به معایب این خودرو نیز اشاره کرده‌اند. برخی از کاربران اذعان کرده‌اند که پیدا کردن قطعه های یدکی این خودرو ممکن است دشوار باشد و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای مالکان ایجاد کند.

شکل میانی داشبورد هم دقیقا ویژگی های خودروهای دهه 90 را دارد. فضای داخل کابین در کل مناسب بوده و صندلی ها نیز نسبتا راحت هستند. البته نشستن در قسمت وسط صندلی های عقب در مسافرت های طولانی می تواند آزاردهنده باشد. با در نظر گرفتن این مساله و محبوبیت کمابیش زانتیا در بازار قصد داریم نگاهی مجدد به این خودروی پرطرفدار داشته باشیم. در این بررسی از یک زانتیای 2 لیتری مدل 1386 که به لطف دوستان عزیز برای تست و ارزیابی در اختیارمان قرار گرفت، استفاده شده است.

شرکت سایپا در دهه 80 خورشیدی با شرکت سیتروئن قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن قرار شد خودرو لیفت‌بک خانوادگی زانتیا در بازار ایران عرضه شود. سایپا در سال 1389 روند تولید خودرو زانتیا را متوقف کرد و پس از آن سعی داشت با تولید زانتیا 2 نگاه مشتریان بیشتری را به این محصول جلب کند که نتیجه‌ رضایت‌بخش نبود و این پروژه متوقف شد. این خودرو فرانسوی با دو موتور 2 لیتری و 1.8 لیتری در بازار ایران به فروش می‌رسید.

مزایا و معایب زانتیا موضوع این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است که قصد داریم به بررسی این محصول فرانسوی که به مدت 9 سال توسط شرکت سایپا تولید شده و در بازار ایران به فروش رسیده است، بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با تاریخچه زانتیا، مزایا و معایب مشخصات فنی، طراحی ظاهری و داخلی، ایمنی و… بپردازیم. اما نکته‌ی بعدی در مورد سیستم تعلیق است که از نوع هیدروپنوماتیک می‌باشد. که این نوع سیستم تعلیق خوب عمل کرده و خودرو در برابر ناهمواری‌های سطح مسیر عکس‌العمل خوبی از خود نشان می‌دهد. و کمتر ضربات جاده را به اتاق و سرنشینان وارد می‌کند و باعث می شود. زانتیا بسیار خوش‌دست است و راننده تسلط کافی روی آن دارد و همین امر هدایت آن را لذت بخش می‌کند.

زانتیا در سال 1997 میلادی توسط موسسه معتبر ایمنی یوروانکپ (Euro Ncap) تنها 1.5 ستاره از 5 ستاره ایمنی برای سرنشینان را کسب کرد که از رقبای هم‌کلاس و هم‌رده خود 1.5 ستاره پایین‌تر بود. در زمینه ایمنی عابران پیاده هم توانست 1 ستاره از 4 ستاره را دریافت کرد. همراه با این سیستم ارتفاع زانتیا به طور خودکار با توجه به وزن سرنشینان و میزان بار روی خودرو تنظیم می شود.

زیرا این خودرو با مشکلات متعددی رو به رو است که یکی از آن ها ایمنی ضعیف این خودرو است. در این بخش با ما با بررسی این خودروی فرانسوی نسل قدیم با ما همراه باشید. نسبت به طراحی‌های آن زمان، طراحی زانتیا علیرغم سادگی، زیبایی و جذابیت خاص خودش را داشت.

سیمبل دومین نسل رنو/داچیا لوگان و نسل دوم همان تندر90 خودمان است. کابین آن طراحی بهتر و مدرن تری نسبت به تندر90 یا همان لوگان نسل اول دارد. تندر 90، ساندرو و سیمبل، پیشرانه و مجموعه انتقال قدرتی یکسان دارند. کلاچ و حرکت نرم دنده ها در کنار دنده دادن دقیق گیربکس اتوماتیک، از نکات مثبت مشترک بین این سه خودرو است، اما سیمبل از نظر زیربندی و سیستم تعلیق، یک سر و گردن بالاتر از تندر90 قرار دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *