پژو در حال پوستاندازی است و قصد دارد با تولید خودروهای جذاب، خاطرات خوش گذشته را تکرار کند. نگاهی به محصولات اخیر کمپانی فرانسوی و آمار فروش آنها نشان میدهد پژو در مسیری درست قرار دارد. این هاچبک زیبا در سرزمین مادری نیز با استقبال فوقالعادهای روبهروست و پرفروشترین خودروی فرانسه محسوب میشود. شاید بههمین دلیل است که پژو با اجتناب از ایجاد تغییرات ظاهری و داخلی گسترده در فیسلیفت ۲۰۸، به روزآوری برخی جزئیات اکتفا کرده است. این نسخه از پژو ۲۰۸ بهلطف همان تغییرات کوچک اما مثبت، پتانسل بالاتری در جذب مشتریان بیشتر و گسترش قلمرو شیر فرانسوی دارد و بهاحتمال قریب به یقین خواهد توانست فاصله خود را با رقبا افزایش دهد. پژو با معرفی ابرخودروی 9X8 از سبک جدیدی برای طراحی چراغهای روشنایی در روز رونمایی کرد.
پژو امروز در سایه یک گروه بزرگ خودروسازی متشکل از شرکای آمریکایی و ایتالیایی، یک برند متحول شده، پیشرفته، زیبا و اسپرتگرا است. شرکت هواوی اعلام کرده است که مجموعه حسگرهای Maextro میتوانند برد تشخیص خودرو را در شرایط بارانی، مهآلود و گردوغبار تا ۶۰ درصد افزایش دهند، در حالی که تأخیر در پردازش اطلاعات تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. ما دربارهی سازهها این درک را داریم که بفهمیم حوض خانهی کودکی را کسی کوچک نکرده است، بلکه این ما هستیم که بزرگ شدهایم؛ اما دربارهی انسانها چنین درکی را نداریم که بگوییم ما هم تغییراتی داشتهایم.
سرانجام I8 با هیاهوهای فراوان به بازار آمد که در ایران هم همچون سایر بازارهای جهانی خودروی پر سر وصدایی بود و با قیمتهای نجومیتری معامله میشد آنهم علیرغم آنکه هنوز حتی مجوز شمارهگذاری نیز دریافت نکرده بود. از سوی دیگر کیفیت متریال مصرفی فضای محدود ردیف عقب و صدای اضافی که ممکن است پس از مدتی در کابین شنیده شود از نقاط ضعف این خودرو به شمار می آید. در مجموع کابین پژو ۲۰۷ ارتقا یافته انتخاب مناسبی برای زوج های جوان یا خانواده های کم جمعیت است. سقف شیشه ای ثابت که به اصطلاح مون روف نامیده می شود علاوه بر زیبایی فضای داخلی را روشن تر کرده و تجربه ای متفاوت از رانندگی ارائه می دهد. این سقف به وسیله یک پوشش پارچه ای از نفوذ مستقیم نور خورشید جلوگیری می کند اما برخلاف سانروف قابلیت باز شدن ندارد. یکی از بزرگترین نقاط تمرکز پژو در ساخت ۴۰۸ جدید، کاهش وزن نهایی و بهبود قابل توجه ویژگیهای ارودینامیک خودرو است.
خریداران Maextro S800 میتوانند بین دو گزینه EREV (هیبریدی با برد توسعهیافته) یا خودروی تمام برقی، یکی را انتخاب کنند، که قدرتی بین ۴۸۰ تا ۸۵۲ اسب بخار دارد. همچنین این نسل از تویوتا لندکروزر، در کشورهای عربی نیز با نام یکی از خوانندگان زن مشهور آن زمان لیلا علوی شناخته میشود که دلیل آن هم این بود که در این نسل برای نخستین بار به جای طراحی خشن و کاری نسلهای پیشین با طراحی زیباتر و راحتی بیشتری در کابین روبرو بودیم. وقتی میگوییم نسل جدید چقدر بیادب شده است، به این فکر نمیکنیم که من میانسال شدهام و بعضی از واژههای او برای من معنی بدی دارد. این حجم از احساس خطر نسبت به زبان و فرهنگ را میتوان از این زاویه هم دید که ما هم تغییر میکنیم و تغییرات صرفا محیطی نیستند. حالا که صحبت از شیر و نشان پژو شد، باید یادآوری کنیم که این خودروساز اخیرا اقدام به تغییر سبک طراحی نشان تجاری خود کرده است و نشان شیر جدید پژو، با سبک طراحی نوین این شرکت به خوبی سازگار و همسو است.
مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. اهرم دنده هم کاملا از کنسول وسطی حذف شده اما هنوز میتوانید پدال های شیفتر پشت فرمان را پیدا کنید. همچنین نورپردازی پویا با 64 رنگ و تریم طرح چوب و تودوزی چرم، از دیگر نکات جذابی هستند که در اتاق و داشبورد پژو 508 جدید به چشم میآیند. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. در پایان شما هم اگر لقبی از خودروهای بازار را در خاطر دارید برای ما کامنت کنید تا تکمیل کننده این لیست ۳۰تایی باشید.
زمانی این موضوع خطرناک میشود که دچار احساس هویت گروهی منفی میشویم و از زبان فارسی شرمگین هستم و برای مخفی کردن هویت ایرانیاش، از واژگان دیگر استفاده میکنیم. پژو 208 کابریولت که به تازگی در فرانسه به نمایش گذاشته شده است نیز یکی از پروژههای قدیمی لغو شده و جذاب است. شرکت هواوی ممکن است که دقیقاً همان مسیر رولز-رویس را دنبال نکرده باشد، اما Maextro S800 روی یک پلتفرم سفارشی ساخته شده است که با هیچ مدل ارزانتری از مرسدس، BMW یا فولکس واگن اشتراک قطعه ندارد.
گاهی لغات در همنشینی با یکدیگر، در فرهنگ جدید باعث گستردگی و زایندگی زبان میشوند اما درصورتیکه که باعث ناهنجاریها و تابوهای زبانی شوند، استفاده از آنها هم با فشارهای رسمی و غیررسمی مواجه خواهد شد که به این بخش از زبان، «زبان مخفی» نام دارد. ریشهی زبان مخفی به گروههای خلافکار قرن چهاردهم فرانسه برمیگردد که دیگران معنی آنها را نمیفهمیدند اما بعدها مردم عادی هم از آنها استفاده کردند. در بخش ایمنی، پژو 207 پانوراما دارای ۲ کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین)، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، ترمز ABS، توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل پایداری (ESP)، سنسور فشار باد تایر و نشانگر تعویض دنده است. این امکانات به رعایت استانداردهای ۸۵گانه کمک کرده و امنیت مناسبی برای سرنشینان فراهم میکنند. به گزارش رسانه فرانسوی L’Argus، پروژه A97 توسط سه نفر و بدون تأیید هیئت مدیره PSA که اکنون با استلانتیس جایگزین شده است آغاز شد. آن سه نفر ژان پیر پلو، رئیس طراحی گروه PSA (در حال حاضر رئیس طراحی لانچیا)، ژیل ویدال، رئیس طراحی پژو (در حال حاضر رئیس طراحی رنو) و زاویه پژو، رئیس بازاریابی پژو (در حال حاضر معاون بخش خودروهای تجاری استلانتیس) بودند.
این امکانات در کنار طراحی داشبوردی که به نسبت مدل های قدیمی تر بهبود یافته تجربه ای به روزتر را برای کاربران فراهم می کند. نسخه سقف شیشه ای یا پانوراما با ظاهری مشابه نسخه سقف فلزی ارائه شده و تنها تفاوت آن اضافه شدن سقف شیشه ای یکپارچه است که نمای بیرونی خودرو را کمی تغییر می دهد. این سقف شیشه ای در طراحی بدنه به عنوان یک ویژگی ظاهری متفاوت تلقی می شود اما سایر بخش های بدنه بدون تغییر باقی مانده اند. در مجموع طراحی پژو ۲۰۷ ارتقا یافته همچنان شباهت های زیادی با پژو ۲۰۶ دارد و تغییرات اعمال شده بیشتر جنبه ظاهری داشته و تاثیر خاصی بر ساختار کلی پلتفرم بدنه نداشته اند. این موتور توانایی تولید ۷۵ اسب بخار قدرت را دارد و نیرو از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخهای محور جلو ارسال میشود. با چنین مشخصاتی باید گفت نسخه پایه ۲۰۸ مدل ۲۰۲۴، مشخصات فنی مشابهی با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارد.
پژو نیز در اقدامی مشابه و پیرو نشان تجاری این شرکت، سیستم روشنایی در روز خود را به صورت یک چراغ باریک زاویهدار نسبتا عمودی برگزید که در تاریکی ظاهری بسیار شبیه به دندانهای نیش یک شیر درنده دارد. همه ما برند پژو فرانسه را با ایران خودرو میشناسیم و محتملترین گزینه برای واردات محصولات این شرکت بزرگ، آبی پوشان جاده مخصوص هستند. با این حال، کمی قبل از اینکه اخباری از پژو 408 ایکس منتشر شود، زمزمههایی از یک شرکت خصوصی به گوش میرسید که در حال برنامهریزی برای واردات از پژو فرانسه است. یکی از جلوههای خاص این خودرو، سقف فیبر نوری درخشان آن است؛ قابلیتی که نخستینبار بیش از یک دهه قبل توسط رولز-رویس معرفی شد تا در برابر افزایش محبوبیت سقفهای شیشهای در بازار خودروهای لوکس، تمایز ایجاد کند. برند لوکس چینی Maextro با بهرهگیری از فناوری پیشرفته توسعهیافته توسط هواوی و قدرتی تا ۸۵۲ اسب بخار، جدیدترین خودروی خود را با نام Maextro S800 در کلاس EVهای فوق لوکس معرفی کرد که به صورت مستقیم در برابر مرسدس-میباخ EQS و رولز-رویس Spectre قرار میگیرد.
به نظر میرسد که ایران خودرو به محض شنیدن این خبر که یک شرکت خصوصی در حال برنامهریزی برای واردات پژو است، دست به کار شده و برای اولین بار پس از سالها ممنوعیت، پژو 408X را انتخاب کرده است. وقتی واردات خودرو آزاد شد، فرانسویها کنار گذاشته شدند، زیرا مسئولان باور داشتند که این کشور در زمان برجام با کشورمان بدعهدیهای فراوانی کرده و باید تحریم شود. پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۴ با هفت رنگ بدنه تولید میشود که عبارتند از زرد، خاکستری، مشکی، سفید، قرمز و آبی. تفاوت اینجا است که حالا ظاهر کلی این چراغها، با جلوپنجره و چراغهای اصلی روشنایی در روز، کاملا ادغام شده و همگی پیوسته و یکپارچه به نظر میرسند. چراغهای باریک و پلهای جلوپنجره و زیر سپر مشبک، همگی یک چهره خشن و اسپرت را به نمایش میگذارند. نمای جانبی خودرو با تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ جزئی بر دامن بدنه، اندکی یادآور سواریهای جهشیافته دورگهای چون سوبارو اوتبک (Outback) است.
در بازارهای کلمبیا و ونزوئلا بهدلیل استفاده ار فرمهای گرد و زوایای نرمتر از نسلهای پیشین، این خودرو با نام Burbuja ، به معنی حباب، معروف شد. در اکتبر سال ۱۹۸۹ نسل جدید تویوتا لنکروزر با کد J80 و با طراحی Kitano Kizo در موتوشو توکیو به عنوان جایگزینی برای سری ۶۰ معرفی شد تا فروش لندکروزر را به مرز ۲ میلیون دستگاه برساند. با وقوع جنگ دوم خلیج فارس و حمله عراق به کویت، تعداد قابل توجهی از این خودرو به وسیله مهاجران کویتی به کشورمان وارد و پس از سالها خیابانهای کشور با اتومبیلهای مدرنتر آمریکایی دیدار کرد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
توسعه پروژه “A97” در سال 2007 پنج سال قبل از معرفی هاچبک پژو 208 آغاز شده بود. این خودرو در صورت بروز تصادف، به طور خودکار ارتفاع خود را تنظیم میکند، موقعیت صندلیها را تغییر میدهد، شیشهها را بالا میبرد و قفل مرکزی را باز میکند تا امدادگران بتوانند بهراحتی درها را باز کنند. Maextro S800 پس از حادثه، به طور خودکار منبع تغذیه پشتیبان را فعال و درخواست کمک ارسال میکند. درسالهای اخیر ابتدا تعداد محدودی رنو کپچر با این ویژگی در بازار عرضه شد ام سیتروئن C3 بود بازار ایران را به صورت جدیتر و عمدهتری با این سبک جدید بازار آشنا کرد. در این نسل که طراحان جنرال موتورز اصول آیرودینامیکی را سرلوحه کار قرار داده بودند با خطوط سیال و فرمهای منحنی شکل زیلدی در جایجای این خودرو روبرو هستیم که از همین رو نسل چهارم شورولت کاپریس با لقب کاپریس تخممرغی در بازار از سایر نسلها متمایز میشود.
پژو ۲۰۷ ارتقا یافته به پیشرانه TU5P یا EC5 مجهز شده است که در مقایسه با نسخه های قبلی موتور TU5 معمولی تغییراتی از جمله زمان بندی متغیر سوپاپ ها و عملکرد متغیر پمپ روغن دارد. این پیشرانه ۱.۶ لیتری با توان تولیدی ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر عملکرد بهتری از نظر بازدهی و آلایندگی ارائه می دهد. نیرو از طریق جعبه دنده های جدید ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود که نسبت به نسخه های پیشین روان تر و اقتصادی تر عمل می کنند. با گذشت سال ها و اضافه شدن آپشن هایی همچون سقف شیشه ای پانوراما، سیستم کنترل پایداری و استانداردهای جدید ایمنی این مدل توانسته توجه خریداران خودروهای هاچ بک جمع و جور را به خود جلب کند. در این بررسی از سایت پیشرانه نگاهی دقیق تر به ویژگی ها و تغییرات پژو ۲۰۷ ارتقا یافته خواهیم داشت.
این روش همچنین فضای بیشتری را برای سر و زانوهای سرنشینان عقب فراهم میکرد و باعث میشد فضای داخلی جادارتر باشد. پروژههای خودرویی لغوشده جذابیت خاصی دارند، به ویژه وقتی نمونههای اولیه در اندازه واقعی باشند که برای سالها پشت درهای بسته پنهان مانده بودند. پژو 208 کابریولت که به تازگی در فرانسه به نمایش گذاشته شده است نیز یکی از همین پروژههای قدیمی جذاب است.
وقتی صحبت از پژو 408 میشود، ذهن عموم مردم به سمت و سوی سدانی میرود که سالها پیش در سگمنت سدان C طراحی و تولید شد. فرانسویها در سال 2022 میلادی تصمیم گرفتند از یک کراس اوور متفاوت در اروپا رونمایی کنند که 408 نام داشت. چشم بادامیها به اسم این خودرو، پسوند X را اضافه کردهاند تا متمایز از سدان مشابه در بازار شود. تنور خودروهای وارداتی داغ داغ است و شرکتهای واردکننده سخت به دنبال سهم خواهی از بازار ماشینهای خارجی هستند.
به احتمال زیاد محصول بعدی که به سامانه وارداتیها بیاید، کراس اووری بااصالت از فرانسه باشد. پژو 408 که در بازار چین با نام پژو 408X شناخته میشود، یکی از محصولات باکیفیت و با ارزش خرید بالاست که در صورت عرضه به بازار، استقبال خوبی از آن خواهد شد. زوایه نمایشگر به سمت راننده متمایل شده تا حس و حال اسپرتتری را به راننده القا کند. همچنین فرمت فرمان و کلاستر دیجیتال هم دقیقا بر اساس طرح معروف «کاکپیت پژو» یا «کابین خلبانی» ساخته شده.
ریمهای فضایی خودرو جلوهای کاملا آینده گرایانه دارند و احساسی تمام الکتریکی محور از ۴۰۸ ارائه میدهند. نمای عقب خودرو با آن ظاهر جذاب فستبک، جلوهای دیدنی دارد، مخصوصا که چراغهای عقب LED خودرو نیز نماینده چنگالهای درنده سهگانه یک شیر خشمگین است. این نسخه، یک پیشرانه 200 اسب بخاری را در کنار یک موتور 81 کیلو واتی در محور جلو و یک 83 کیلو واتی دیگر در محور عقب جفت میکند تا 360 اسب بخار را به راننده هدیه دهد. البته تمام نسخههای پلاگین هیبریدی از پکیج باتریهای 12.4 کیلو وات ساعتی بهره میبرد و شارژرهای 3.7 یا 7.4 کیلو واتی هم برای آنها قابل سفارش است. به علاوه خریداران میتوانند گیربکس اتوماتیک 8 سرعته دو کلاچه یا CVT را برای خودرو خود انتخاب کنند. خودروی لوکس Maextro S800 در برخی نسخهها از سیستم ولتاژ بالای ۸۰۰V پشتیبانی میکند و قابلیت شارژ سریع ۶C را دارد.
این نسل توسط Kengo Matsumoto, Shinichi Hiranaka و Takanori Ito طراحی شد و در سال ۲۰۱۲ توسط Takanori Ito فیسلیفت شد. در این نسل برای اولین بار بازار ایران پس از سالها رنگ یک SUV واقعا لوکس را به خود دید. داستان کمتر شناخته شده ورود مازراتی در ایران در دهه ۷۰خورشیدی با حاشیهای جدید همراه شد. مدل ۲۲۸ Biturbo در سال ۱۹۸۱ با طراحی استودیو زاگاتو ایتالیا تا سال ۱۹۹۴ تولید شد که نمونه فیس لیفت آن در سال ۱۹۸۷ با طراحی مارچلو گاندینی فقید به بازار آمد.
تقریبا تمامی بخشهای بدنه این خودرو، از سپرها، لبه درب صندوق عقب، دیفیوزرها گرفته تا آینههای جانبی، ریمها و ستونهای خودرو، همگی با دقت و بهینگی قابل توجه ساخته شده که نتیجه آن بهبود ضریب درگ نهایی تا رقم خیرهکننده ۰.۲۸ است. البته اینگونه نیست که همه این تغییرات تنها به صورت بهبودهای مهندسی غیر قابل درک باشند. به دلیل تغییرات مهندسی زیاد اعمال شده در زیربندی و هندسه فرمان خودرو، ۴۰۸ فستبک برای دور زدن تنها به دایرهای با شعاع حدود ۱۱.۲ متر نیاز دارد. ابعاد تایرها بین ۱۷ تا ۲۰ اینچ قابل انتخاب است و نوع تایرهای انتخابی با هدف کاهش اصطکاک حرکتی، از برترین کلاس ممکن انتخاب شدهاند، بدون آن که هندلینگ و پایداری خودرو را خدشهدار شود.
در نسخه پیورتک ۱۰۰ قدرت موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر به ۱۰۰ اسب بخار افزایش مییابد. هر دو نسخه پیورتک ۷۵ و ۱۰۰ برای صرفهجویی در مصرف سوخت، به سامانه توقف و شروع حرکت مجهز شدهاند. از آخرین محصولات پژو که به بازار ایران راه یافت، پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ ایکاپ حاصل توافق برجام بود. از آن سال (۲۰۱۶) تا کنون، پژو بر اثر ادغام با خودروسازان ایتالیایی و آمریکایی در غالب گروه استلانتیس، تغییرات زیادی به خود دیده است. آنچه امروزه در بازار جهانی با نام پژو به فروش میرسد، با آنچه ما ایرانیها از محصولاتی چون ۲۰۶ و حتی ۲۰۰۸ و ۵۰۸ به خاطر داریم بسیار متفاوتتر است. یکی از جنجالیترین بخشهای تاریخ پژو در دهه اخیر، تغییر سبک طراحی نمای خارجی و مخصوصا الهامگیری از المان بارز طراحی نمای خارجی رنو با سیستم روشنایی در روز به شکل حرف C است که از سال ۲۰۱۶ به بعد اعمال شد.
سایپا اطلس با طراحی جدید و ویژگیهای خاص خود در بازار حضور دارد و در مقایسه با پژو ۲۰۷، از نظر مشخصات فنی و کیفیت ساخت در سطح پایین تری قرار دارد. کوییک R نیز با طراحی اسپرت و قیمت مناسب، برای کسانی که به دنبال یک خودروی اقتصادی هستند، گزینه ای جذاب است، اما از لحاظ ویژگی های فنی و راحتی کابین نمی تواند با پژو ۲۰۷ رقابت کند. پژو ۲۰۶، به عنوان مدل قدیمی تر پژو ۲۰۷، همچنان محبوب است و با موتور مشابه و طراحی شناخته شده برای افرادی که به دنبال خودرویی با هزینه کمتر هستند، گزینه مناسبی به شمار میرود. پژو ۲۰۷ ارتقا یافته در دو نسخه سقف فلزی و سقف شیشه ای (پانوراما) ارائه می شود. در هر دو مدل کابین با امکاناتی نظیر نمایشگر تمام لمسی مولتی مدیا و فرمان با دکمه های کنترلی تجهیز شده است.
بیایید نگاهی به وارداتی جدید ایران خودرو بیندازیم و جزئیات این کراس اوور جذاب را با یکدیگر مرور کنیم. ایران خودرو برای دور جدید عرضه خودرو در سامانه وارداتیها آماده شده و قصد دارد پژو 408X را با مشخصات فنی، آپشنها و قیمت معقول عرضه کند. این رینگها در ذات خود، جذابیت خارق العادهای دارند اما زمانی که با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S ترکیب میشوند، حس رانندگی در پیست را به شما القا میکنند.
در نمای جانبی طراحی آینه های جانبی با اضافه شدن نوار LED راهنما و تغییرات جزئی در فرم آن ها به چشم می آید. همچنین در برخی مدل ها رینگ های آلومینیومی اسپرت جای خود را به قالپاق های پلاستیکی داده اند. در نمای عقب گرافیک داخلی جدید چراغ ها و به روزرسانی های کوچک در سپر از دیگر تغییراتی است که در ظاهر این خودرو مشاهده می شود. در مقایسه با قبل، گرافیک این نمایشگر ارتقا پیدا کرده و در نسخه پرچمدار GT میتواند اطلاعات را بهصورت سهبعدی نمایش دهد. گفتنی است پشت فرمان نسخه پایه، از ترکیب نشانگرهای آنالوگ با یک نمایشگر کوچک ۳.۵ اینچی استفاده شده است.
پژو 508 فیس لیفت 2023 جدیدترین سورپرایز فرانسویها برای عاشقان دنیای خودرو است که با 360 اسب بخار قدرت و دنیایی از امکانات به میدان آمده اما به ایران هم وارد میشود؟ در ادامه ضمن تماشا هنر فرانسویهای در 2023 Peugeot 508 Facelift به این سوالات پاسخ میدهیم. هرچند طراحی داخلی هر دو نسخه مشابه است اما مدل سقف شیشه ای با اختلاف قیمت نسبت به نسخه سقف فلزی عرضه می شود. این تفاوت قیمت ممکن است برای برخی توجیه پذیر نباشد چرا که از نظر فنی و امکانات دیگر تفاوت خاصی بین این دو مدل وجود ندارد.
در ادامه با مشخصات فنی و قیمت پژو 508 فیس لیفت 2023 همراه میشویم و سرانجام به شانس حضور این خودرو در ایران نگاهی میاندازیم. پژو ۲۰۷ ارتقا یافته بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۶ شکل گرفته و تغییراتی برای به روزرسانی آن اعمال شده است. در نمای جلو چراغ های کشیده با نوار LED روشنایی در روز (دی لایت) و سپر حجیم با خطوط برجسته تغییرات اصلی را تشکیل می دهند که چهره خودرو را از مدل ۲۰۶ متمایز می کند. هم اکنون براساس اطلاعاتی که در دست داریم، میدانیم که ایران خودرو با رایزنیهای خود موفق شده یک محصول تازه وارد به سامانه بیاورد و آن یک کراس اوور جذاب و شیک از پاریس است. مسلما این تنها وارداتی آبی پوشان از پژو نخواهد بود و خودروهای بعدی به مرور زمان، فرآیند عرضه و فروش را طی خواهند کرد و طبق وعده قبلی، ایران خودرو 4 مدل پژو وارد میکند.
همانند دیگر محصولات جدید پژو، ۲۰۸ مدل ۲۰۲۴ هم لوگوی جدید کمپانی را روی جلوپنجره خود دارد. ضمن اینکه جلوپنجره اکنون از ساختار یکپارچهای با بدنه برخوردار بوده و شبکه آن متفاوت از قبل است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که فیسلیفت پژو ۲۰۸ با رینگهای جدید ۱۶ و ۱۷ اینچی بهفروش خواهد رسید. در نمای عقب هم بازنگری در اندازه و فونت نام پژو و همچنین گرافیک چراغها تنها تغییرات محسوسی است که به چشم میآید. در مدلهای قبلی گرافیک چراغ عقب شامل سه خطی عمودی میشد، اما در فیسلیفت این خطوط افقی و بسیار باریک شدهاند. رقبای پژو ۲۰۷ ارتقا یافته در بازار ایران شامل خودروهایی همچون سایپا اطلس، سایپا کوییک R، و پژو ۲۰۶ هستند.
این ویژگی شاید برای بسیاری از خریداران عادی اهمیتی نداشته باشد، اما در بازار خودروهای چندصد هزار دلاری، چنین تفاوتهایی تعیینکننده است. همانگونه که LX 570 بر اساس لندکروزر توسعه یافته بود لقب آن در بازار ایران نیز رویهای مشابه در پیش گرفته بود و در اصل حد بالاتر لقب لندکروزر سری ۲۰۰ بود و با نام اعلیحضرت شناخته میشود. در کشورمان اما بدلیل آنکه درابتدا توسط سازمان هواپیمایی کشور برای خدمترسانی در فرودگاهها وارد کشور شد این نسل، با لقب لندکروزر هواپیمایی در دهه ۷۰ مشهور شد.
فرانسویها برای قوای پیشرانهی پژو 508 مدل 2023 فیس لیفت ، جشنوارهای از موتورها و سیستمهای مختلف را آماده کردهاند تا جوابگوی هر سلیقه و نیازی باشند. پیشرانه پژو 508 جدید Facelift در تریم پایه و استاندارد، یک موتور 4 سیلندر توربو شارژ با حجم 1.2 لیتر است که میتواند 130 اسب بخار را تولید کند. این پیشرانه بیشتر در بازارهای اروپایی طرفدار دارد پس حتی نزدیک ایران هم نمیشود. با شروع برجام، پای خودروهای پرچمدار فرانسوی مثل محصولات DS و پژو 2008 و سدان 508 به ایران باز شد. اما به لطف زنجیرهای از اتفاقات، باز هم شرایط به سالهای گذشته بازگشت و ما ماندیم و ماشینهای چینی! اکنون پژو 508 جدید Facelift اینجاست تا یک حسرت بزرگ را روی دل ما بگذارد؛ حسرتی از جنس 360 اسب بخار و حس و حال راندن یک خودرو اسپرت و درست و حسابی!
قیمت پژو 408 ایکس در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 30 تا 35 هزار دلار است و به نظر میرسد که بین 3.5 تا 4 میلیارد تومان قیمت پایه برای ما ایرانیها داشته باشد. با این حال نسخه سدان این خودرو ارزانتر بوده و بین 25 تا 30 هزار دلار قیمت گذاری شده که در صورت ورود به بازار ایران در ماههای آینده، 2.5 میلیارد تومان خرید و فروش میشود. به گفته منابع داخلی، تولید DS3 کابریو به سرمایهگذاری ۵۰ میلیون یورویی نیاز داشت که در مقایسه با پژو 208 کابریولت چهار برابر کمتر بود. این تفاوت زیادی در هزینهها ایجاد میکند، به خصوص وقتی پتانسیل فروش پایین یک خودروی شهری بدون سقف را در نظر بگیریم. در حال حاضر، تنها نمایندگان در این بخش از بازار مینی کانورتیبل و فیات 500e کابریو هستند. نسل سوم لکسس LX در نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی بر اساس تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ در اتوشو نیویورک معرفی و از نوامبر همان سال تا اکتبر سال ۲۰۲۱ تولید شد.
یکی از افرادی که در همان سالها به جرم فساد مالی بزرگ دستگیر شد صاحب یکی از همین معدود نمونههای وارد شده به کشور بود و از همین رو هم این برند که با نام مازاروتی در میان مردم شناخته شده بود با لقب معذرتی شناخته شد. مشتریان ایرانی پژو را با پارس و 206 میشناسند و با کابین قدیمی چنین محصولاتی آشنا هستند، اما خبر خوب اینکه داخل کابین پژو 408X تفاوتهای اساسی با نسلهای قبلی دارد و دیگر رنگ و بوی قدیمی بودن را ندارد. طراحان فرانسوی سعی کردهاند از المانهای مدرن و پیشرفته داخل خودرو استفاده کنند تا به سلیقه مشتریان اهمیت داده باشند.
این فناوری امکان شارژ باتری ۶۶ کیلوواتساعتی مدل EREV (با ۵۲۳ اسب بخار قدرت) را با توان ۳۹۰ کیلووات فراهم میکند. این پیشرانهها هیبرید ۱۰۰ و هیبرید ۱۳۶ نام دارند و طبق انتظار، اعداد موجود نشانگر میزان قدرت خروجی است. در این مدلها گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۶ سرعته که با یک موتور برقی یکپارچه شده، وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. پژو میگوید به لطف بهرهمندی از سامانه هیبرید ملایم، میزان مصرف سوخت در این مدلها تا ۱۵ درصد کاهش مییابد. ساختار ابتدایی سبک طراحی i-Cockpit پژو، بر ساختار راننده محور نمای داخلی تاکید دارد، اما این موضوع به آن معنا نیست که سرنشین جلو از نعمت کنترل و استفاده از تجهیزات کنترلی (مخصوصا نمایشگر مولتی مدیا) بیبهره باشد. با این وجود، به منظور وفاداری به ساختار راننده محوری که پژو قولش را داده بود، پنل کنترل دینامیک رفتاری خودرو کاملا به سمت راننده طراحی شده است که نوع و شیوه کنترل خودرو را به صورت تمام لمسی فقط در اختیار او قرار میدهد.
این پروژه به دلیل «تجدید ساختار و منطقیسازی گروه PSA در آن زمان» به نتیجه نرسید. پژو 208 کابریولت در سال 2011 به نفع برادرش DS3 Cabrio با اندازه مشابه کنار گذاشته شد. این راهحل منجر به کاهش قابل توجه هزینههای تحقیق و توسعه در مقایسه با تولید یک مدل کروکی شد. نسل چهارم شورولت کاپریس با طراحی Ben Salvador در در آپریل سال ۱۹۹۰ با سه فرم بدنه سدان، اسنیشن و کوپه معرفی و تا سال ۱۹۹۶ مجموعا تعداد ۵۰۶.۴۱۴ دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازارهای جهانی شد. شواهد و قرائن حاکی از این است که روابط ایران و فرانسه در بخش صنعت خودرو عادی سازی شده و دیگر خبری از کشمکش و جنجال نیست.
پک باتری ارائه شده در نسخههای پلاگین ظرفیتی برابر با ۱۲.۴ کیلووات.ساعت دارد، اما این خودرو میتواند با دو نوع شارژر سفارشی درونی، ۳.۷ کیلووات تک فاز و ۷.۴ کیلووات تک فاز سفارش داده شود. تمایز در توان خروجی شارژر درونی ۴۰۸ فستبک، در نهایت به مدت زمان نهایی برای شارژ باتری خودرو باز میگردد. زمان شارژ بر اساس نوع شارژر انتخابی میتواند بین دو ساعت تا حدود چهار ساعت متفاوت باشد.
پژو ۴۰۸ جدید یک سدان فستبک از دسته خودروهای سگمنت C (خودروهای کامپکت) است که با داشتن بزرگترین ابعاد خارجی ممکن، در بالاترین بخش سگمنت C میایستد. در نتیجه نه تنها فضای داخلی خودرو در ردیف جلو و عقب، بلکه فضای سر، فضای پا و حتی ظرفیت صندوق عقب آن نیز به شکل قابل توجهی بزرگ و جادار است. به این ترتیب که در صورت تا شدن ردیف دوم صندلیها، فضای صندوق تا مرز قابل توجه ۱۶۱۱ لیتر افزایش مییابد. خودروسازان فرانسوی چون پژو و سیتروئن، در یک دهه اخیر مسیری را طی کردهاند که باعث تمایز آنها با هرآنچه ما ایرانیان از قبل میشناختیم، شده است.
ترکیب و هماهنگی فوق العاده این پیشرانه با جعبه دنده 8 سرعته اتومات، قدرت حیرت انگیزی به وارداتی ایران خودرو میبخشند. از دیگر تغییرات کابین باید به مواردی مثل نصب لوگوی جدید پژو روی فرمان، نصب سردنده ارگونومیکتر در مدلهای مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی و بهروزرسانی سیستم نورپردازی در نسخه GT اشاره کرد. همچنین باید گفت فیسلیفت پژو ۲۰۸ از تعداد بیشتری پورت USB تایپ C سود میبرد و شارژر بیسیم آن ۱۵ واتی است.
پژو 408 ایکس در قسمت عقب و جلو مجهز به سیستم تعلیق تورشن بیم و مک فرسون شده و رینگهای 18 و 19 اینچی دارد. در مجموع با یک کراس اوور با ابهت سروکار داریم که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. پژو 208 کابریولت، برخلاف مدلهای قبلی خود، یعنی 206 CC و 207 CC که دارای سقفهای جمعشونده فلزی بودند، از سقف جمعشونده پارچهای بهره میبرد. برند فرانسوی به دلیل صرفهجویی در هزینه و کاهش وزن از این پیکربندی استفاده کرد. ساعاتی قبل با انتشار جوابیه سازمان استاندارد خطاب به ایران خودرو تکلیف پژو پارس روشن شده و پرونده تولید آن تا چند روز آینده برای همیشه بسته میشود. خودروی Huawei Maextro S800 که نخستینبار در قالب رندرهایی در اواخر سال گذشته نمایش داده شد، به نظر میرسد که با الهام از فلسفه طراحی Henry Rolls، ویژگیهای لوکس و خاصی را در خود جای داده است.
دیدگاهتان را بنویسید