نگاهی به تاریخچه شرکت پژو

در سال ۱۸۹۸ و تنها ۲ سال پس از ساخت پیشرانه، نخستین موتورسیکلت‌های پژو در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شدند. این محصول، از پیشرانه‌ی ساخت شرکت فرانسوی دیون باتن (Dion-Bouton) استفاده می‌کرد که روی چرخ عقب نصب می‌شد. در همان ایام، نمونه‌های سه چرخ از موتورسیکلت‌های پژو نیز تولید شدند که از نظر فنی، وابسته به دیون باتن بودند.

در همین راستا، در سال 2021 به گروه خودروسازی فیات-کرایسلر پیوست و استلانتیس را تشکیل داد. پژو روآ از محصولات ایران خودرو است که در واقع نمونه بهبود یافته پژو آردی به شمار می‌رود. این  خودرو ابتدا با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری OHV تولید شد که ۸۲ اسب بخار قدرت داشت. تولید این خودرو اعتراضات بسیاری داشت که در سال ۱۳۸۸ نمونه بهبود یافته آن با موتور 1.7 لیتری OHVG2 پایه گاز سوز و تغییراتی در ظاهر روانه بازار شد.

موتور این خودرو با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، مصرف سوخت بهینه‌ای دارد و عملکردی قابل اعتماد ارائه می‌دهد. خودرو 207 یکی از مدل‌هایی است که توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید خودرو در جهان تولید شده است. این خودرو از زمان عرضه به بازار، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در قلب مشتریان خود به دست آورد و با ویژگی‌های برتر و عملکرد قابل اعتماد، مورد توجه بسیاری از علاقمندان به خودرو قرار گیرد.

در ماه فوریه سال بعد، یعنی ۱۹۹۴، نسخه ۳ در این مدل نیز روانه بازار شد. پژو 405 سال‌هاست که تولید آن در فرانسه و سایر کشورها متوقف شده است؛ اما با این که 30 سال از معرفی آن می‌گذرد، همچنان در ایران تولید می‌شود. از محبوب‌ترین مدل‌های پژو در ایران می‌توان به پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷، ۲۰۰۸ و پژو پارس اشاره کرد.

در کشورمان تاکنون چندین نمونه از این وانت‌ها را دیده‌ایم درحالی‌که در بازارهایی مثل استرالیا و آمریکای جنوبی هم محبوبیت زیادی داشتند. هوگار نسخۀ وانت پژو ۲۰۷ ایرانی است و در برزیل با همان دو پیشرانۀ آشنای TU3 و TU5 عرضه می‌شد. از دیگر خودروهای Peugeot در ادامه کار می‌توان به Eclipse 401 و ۶۰۱ اشاره کرد. علاوه بر این شرکت‌ها، شرکت‌هایی همچون استلانتیس، بی‌ام‌و، هیوندای، تسلا و BYD نیز به عنوان پیشرو در صنعت خودرو شناخته می‌شوند. جالب است بدانید که اصالت خانواده پژو و کسب و کارشان به سوشو برمی‌گردد و در حال حاضر یک زمین صنعتی بسیار بزرگ و موزه پژو در این ناحیه، متعلق به این خانواده است. بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد.

تا سال‌های ۱۹۱۰، محصولات موتورسیکلت‌سازی پژو، از پیشرانه‌ی برندهای مختلف استفاده می‌کردند. آرماند پژو، با عنوان بنیان‌گذار خودروسازی پژو و مهم‌ترین شخص در توسعه‌ی این شرکت خانوادگی شناخته می‌شود. از سال ۱۸۵۸ و با حمایت امیل پژو (پدر آرماند)، کارخانه دوچرخه‌سازی تأسیس شد.

شرکت پژو، پژو 207 را که در واقع نیوفیس پژو 206 است را بر اساس استانداردهای آلایندگی یورو 5 تولید کرد. این خودرو که از نظر ظاهری تنها در چراغ‌ و آینه‌ها با مدل‌های اولیه تفاوت دارد در سال 2008 توانست 1.5 میلیون فروش از این مدل داشته باشد. این خودروساز ایرانی از پاییز سال ۱۳۹۷ تولید 207 را شروع و به دو صورت اتومات و دنده‌ای به بازار عرضه کرد.

شرکت پژو با شروع دهه 80 میلادی تغییراتی اساسی در خودروهای خود ایجاد کرد و توانست به فروش زیادی در اروپا برسد. پس از اتمام دوران طلایی، فروش محصولات برند پژو تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. در سال 1968 یکی از مشهورترین خودروهای تاریخچه پژو یعنی پژو 504 تولید شد؛ خودرویی که توانست در ایران هم به فروش بالایی دست یابد. این محصول کم‌قیمت، استحکام بالایی داشت که اتاقک بزرگ و جادار آن، این خودرو را برای هر خانواده‌ای مناسب می‌ساخت. این خودرو جذاب در بیش از 404 کشور مختلف جهان، از برزیل و اسپانیا، تا کشور نیجریه به تولید رسید که تاریخچه پژو را به خاورمیانه رساند. آرماند که عاشق این صنعت شده بود، با همکاری مخترع مشهور فرانسوی، لئون سرپوله (Léon Serpollet) اقدام به ساخت اولین اتومبیل در تاریخچه پژو که در واقع موتوری سه‌چرخ بود، کرد.

این شرکت موفق شد، پیشرانه‌های ۳ سیلندر با فناوری پیورتک (PureTech) بسازد که حجم کم، راندمان بالا و آلایندگی بسیار کم داشتند. این سری محصولات، جوایز متعدد، از جمله بهترین پیشرانه‌ی سال را به دست آوردند. امروزه، پیشرانه‌های پیروتک یک لیتری با قدرت ۶۸ اسب‌بخار و ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار، روی مدل‌های هاچبک پژو، به ترتیب با مصرف سوخت ۴.۵ و ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نصب می‌شوند. همچنین پیشرانه‌های سری پرینس با کد THP طی همکاری مشترک پژو با بی‌ام‌و، گسترش یافته‌اند. این موتورهای توربوشارژ با حجم  ۱.۶ لیتر، قدرت‌های ۲۰۸، ۲۵۳ و ۲۷۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند. در سال‌های اخیر، پیشرانه‌های هیبرید و پلاگین هیبرید هم به تولیدات پژو اضافه شده‌اند.

بیش از یک دهه است که این کمپانی، در مسابقات اتومبیل رانی حضور گسترده و فعالی دارد. گروه پژو اسپرت (Peugeot Sport) پنج مرتبه برنده رالی قهرمانی جهان شد. همچنین توانست افتخارات بسیار زیادی در مسابقات مشهور دیگری نیز بدست آورد. گرچه ۴۰۳ از ذهن بسیاری از طرفداران پاک شده است، اما در زمان خودش عملکردی بسیار درخشان داشت. این مدل جادار، در سال ۱۹۵۵ رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود.

یکی از این راهکارها، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و پشتیبانی قوی از مشتریان است. همچنین، پژو با ارائه نسخه‌های به‌روزرسانی شده و مدل‌های جدید، سعی دارد نیازها و انتظارات مختلف مشتریان را برآورده کند. علاوه بر این، پژو با توجه به روندهای بازار و نیازهای مشتریان، تلاش می‌کند تا خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب را به بازار عرضه کند. پژو 207 دارای موتوری با حجم 1598 سی‌سی است که توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت را دارد. این خودرو با گیربکس دستی یا اتوماتیک عرضه می‌شود و می‌تواند به سرعت بالایی دست یابد.

پژو ۴۰۸x که نسخه‌ای متفاوت از ۴۰۸ سدان به‌حساب می‌آید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایران‌خودرو وارد بازار ایران شود. انتظار می‌رود که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات کمپانی محبوب پژو، توجه خریداران ایرانی را جلب کند. در ادامه، مشخصات فنی و ظاهری و امکانات این کراس‌اوور کوپه فرانسوی را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید. پس از مدل 205، پژو 405 در سال 1987 برای رقابت با «فورد سیه‌را» تولید شد؛ خودرویی نام‌آشنا برای ایران. این محصول پرافتخار شرکت پژو با کسب فروش خارق‌العاده در اروپا و آسیا، مرز و رکوردهای فروش تاریخچه پژو را جابه‌جا کرد. طراحی این اتوموبیل توسط استودیو پینین فارینا انجام شد و 10 سال خط تولید برند پژو فرانسه را از آن خود کرده بود.

او که بسیار شیفته‌ی حوزه‌ی مکانیک بود، با همکاری یک متخصص بخار، در سال ۱۸۸۹، یک سه چرخه که با قدرت بخار کار می‌کرد را تولید کرد. در ادامه آرماند، بخار را به منظور استفاده از بنزین کنار گذاشت و اولین خودروی چهار چرخ بنزینی را با موتور دایملر، تولید کرد. پژو 207 با تاریخچه‌ای غنی و تولید در چندین کشور مختلف، یکی از خودروهای محبوب و پرفروش در بازار جهانی است. این خودرو با داشتن ویژگی‌های فنی عالی، طراحی زیبا و عملکرد قابل اعتماد، توانسته است توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. همچنین تولید پژو 207 در ایران نیز نشان از اهمیت و محبوبیت این خودرو در بازار داخلی دارد. پژو 207 با وجود رقابت شدید در بازارهای مختلف، همچنان یکی از گزینه‌های محبوب برای علاقمندان به خودرو است.

گرچه 403 از ذهن بسیاری از طرفداران پاک شده است، اما در زمان خودش عملکردی بسیار درخشان داشت. این مدل جادار، در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود. این مدل 11 سال پس از 504 معرفی شد و همیشه یه عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین مدل‌های تاریخ شناخته می‌شود.

مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود، که در دهه ۱۹۳۰ میلادی دوران رکود اقتصادی آغاز شد. در سال ۱۸۹۶ اولین موتور درون‌سوز توسط شرکت پژو ساخته شد و دیگر نیازی به خرید موتور از دایملر نبود. اولین مدل موتور ۶ کیلووات قدرت داشت، به‌صورت افقی در عقب قرار می‌گرفت و در پژو تیپ ۱۵ نصب شد. پیشرفت‌های بعدی به این صورت بود که موتور به قسمت جلوی خودرو منتقل شد و رینگ‌ها به ماشین اضافه شدند و اتومبیل‌ها به اتومبیل‌های مدرن شباهت پیدا کردند. در دنیای امروز، بازار خودروهای خارجی بسیار پررنگ و پویا است، که در آن ماشین‌های ساخته شده در کشورهای مختلف به طور گسترده ای در سراسر جهان به فروش می‌رسند.

این خودرو با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت، امروزه یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک فرانسوی در دنیا است و با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار دلار، حراج می‌شود. این خودرو، در سال ۱۹۲۹ و مدتی پس از سقوط بازار بورس نیویورک رونمایی شد تا جای خالی خودروهای امریکایی که با بحران اقتصادی رو‌به‌رو بودند را پر کند. در همان زمان، بسیاری از خودروسازان اروپا از جمله پژو هم، به ورطه‌ی ورشکستگی نزدیک شده بودند. مدل ۲۰۱ با ظاهر جذاب و قیمت اقتصادی، طی ۱۸ سال به تعداد ۱۴۲ هزار دستگاه تولید شد و سهم زیادی در نجات اقتصادی پژو داشت. این خودروی ۹۰۰ کیلوگرمی با پیشرانه‌های ۱۱۲۲ سی‌سی و ۲۳ اسب‌بخار می‌توانست به نهایت سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت برسد. پژو ۲۰۱ با مدل ۱۴۶۵ سی‌سی و ۳۵ اسب‌بخار تولید شد که می‌توانست به بدنه‌ی ۴‌در، ۲‌در و حتی وانت یا استیشن داشته باشد.

این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. «Le Grand Bi» نام اولین دوچرخه‌ی ساخته شده این شرکت است که از نوع «penny farthing» بود؛ به معنی دوچرخه‌هایی با چرخ جلوی بسیار بزرگ و چرخ عقب بسیار کوچک. اسپویلر کوچک و مشکی‌رنگی هم روی درب صندوق‌عقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا دارد. طراحی درِ صندوق‌عقب ۴۰۸x هم کاملاً با شیب ملایم سقف هماهنگ است و همین باعث شده که از برخی زوایا ظاهری شبیه فست‌بک داشته باشد. از مهم‌ترین معایب پژو ۴۰۵ می‌توان به وجود ضعف عایق بندی کابین، سیستم ترمز ضعیف و شتاب پایین اشاره کرد. اگر مقاله‌ی بیمه شخص ثالث چیست را مطالعه کنید، با موارد مؤثر بر قیمت گذاری، شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این بیمه و… آشنا خواهید شد.

در بسیاری از مسابقات جایزه بزرگ اروپا، پژو توانست برتر از مرسدس بنز ظاهر شود و به مقام قهرمانی برسد. مهم‌ترین دستاورد خودروساز فرانسوی در آن سال‌ها، کسب مقام نخست در مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ بود که توسط ژول گوکس انجام شد. در نتیجه، برای اولین‌بار یک خودروی اروپایی با راننده‌ی غیرامریکایی به مقام قهرمانی ایندی ۵۰۰ رسید. سال ۱۹۱۶ هم، پژو توانست با رانندگی داریو رستا، قهرمانی ایندی ۵۰۰ را تکرار کند. سابقه‌ی خاندان پژو به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی‌که آن‌ها، درکنار کشاورزی به آهنگری علاقه نشان دادند.

سال ۱۹۱۴، پژو موفق شد اولین موتورسیکلت دنیا با پیشرانه‌ی ۲ سیلندری و میل‌سوپاپ دوبل بالاسری (Dual Overhead Camshafts ) را تولید کند. یکی از مهم‌ترین توانایی‌های M 500 رسیدن به نهایت سرعت ۱۲۲ کیلومتربرساعت و ثبت رکورد جهانی سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا در سال ۱۹۱۳ بود. این مدل با پیشرانه‌ی ۵۰۰ سی‌سی و قدرت ۱۵ اسب‌بخار، برتری‌های فنی متعدد نسبت به رقبا داشت و در جنگ جهانی اول، کیفیت خوب خود را ثابت کرد. در سال‌های ابتدایی، پژو تولیدان انگشت‌شماری داشت؛ این شرکت در میان سال‌های 1892 تا 1899 تنها 597 دستگاه خودرو تولید کرد. این شرکت به نخستین خودروسازی تبدیل شد که محصولات درون‌سوز را به لاستیک‌های سخت تجهیز کرد.

از این دست، می‌توان مدل ۴۰۴ را مثال زد که سال ۱۹۶۰ در فرانسه رونمایی شد؛ اما تا سال ۱۹۹۱ در خطوط تولید آرژانتین و کنیا حضور داشت. پژو ۴۰۴ هنوز در جاده‌های بسیاری از کشورهای شمال افریقا و امریکای مرکزی، دیده می‌شود. وب‌سایت پژو از این خودرو برای تزئین صفحه‌ی پیغام خطای ۴۰۴ استفاده می‌کند.

بعد از آن مدل‌های بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو ۵۰۴ عرضه کرد. متاسفانه استفاده از این وسیله نقلیه آنقدرها هم آسان نبود، چرا که دستگاه تولید کننده بخار بسیار سنگین بوده و به زمانی طولانی برای گرم شدن نیاز داشت. پس از گذشت یک سال و تجدید دیدار با دایملر و شخصی دیگر به نام امیل لواسور، این مدل کنار گذشته شد. آرماند تصمیم گرفت که به جای بخار، از یک موتور درون سوز برای تولید محصول بعدی خود کمک بگیرد. این موتور تحت لیسانس کمپانی پانارد (Panhard) و زیر نظر دایملر ساخته شده بود.

این مدل پژو که «جرارد ولتر» آن را طراحی کرد امروز به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول تاریخ این کمپانی با فروش تعدادی در حدود ۸۵۰ هزار دستگاه یاد می‌شود. البته شهرت این محصول نه فقط در تعداد فروش که در راه‌اندازی خط تولید آن در کشورهای مختلف است. این شرکت خانوادگی ابتدا در زمینه تولید آسیاب‌های قهوه و سایر ابزارآلات دستی فعالیت می‌کردند و تا حدود 30 سال هیچ خبری از تولید خودرو نبود. ترکیب پژو ۲۰۶ CC با مدل هاچبک ۴‌در، منجر به تولید ۲۰۶ SD شد که با نام ۲۰۶ صندوق‌دار شهرت دارد.

این محصول هم مشابه بسیاری دیگر تولیدات پژو، با بدنه‌های سدان و استیشن هم فروخته شد؛ اما از سال ۱۹۷۶ تمامی حجم تولید مدل ۱۰۴، به نسخه‌های هاچبک ۴در و ۲در اختصاص پیدا کرد. تا سال ۱۹۸۸ و به مدت ۱۶ سال، پژو ۱۰۴ با مجموع فروش یک میلیون و ۶۲۵ هزار دستگاه، محبوبیت زیادی در اروپا داشت. امیل دارلمات (Émile Darl’mat) صاحب برند دارلمات، در اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰، نسخه‌ها‌یی از پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ را با تیپ بدنه‌ی اسپرت عرضه کرد. طراحی پژو 104 توسط پائولو مارتینی در استودیو پینین فارینا انجام شد و سال ۱۹۷۲ به تولید رسید. این محصول هم مشابه بسیاری دیگر تولیدات پژو، با بدنه‌های سدان و استیشن هم فروخته شد؛ اما از سال ۱۹۷۶ تمامی حجم تولید مدل 104، به نسخه‌های هاچبک ۴در و ۲در اختصاص پیدا کرد.

مدل RCZ یک خودروی مفهومی بود که اساسا، برنامه‌ای برای تولید آن وجود نداشت؛ اما با هدف ایجاد تنوع در سبد پژو، سال ۲۰۱۰ به فروش رسید. نمونه‌های وارداتی به ایران که بعدها در داخل مونتاژ شدند، موتورسیکلت‌های پژو ۱۰۳ و ۱۰۴ با طراحی ۱۹۶۸ محسوب می‌وند. در سال ۲۰۱۴، اعضای خاندان پژو قبول کردند سهم خود را از ۲۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش دهند؛ ضمن اینکه دخالت در امور مدیریتی پژو را به سهام‌داران بزرگ، واگذار کنند. نمونه‌های وارداتی به ایران که بعدها در داخل مونتاژ شدند، موتورسیکلت‌های پژو 103 و 104 با طراحی ۱۹۶۸ محسوب می‌وند.

پس از شروع به فروش خودروهای فرانسوی در سال ۱۹۰۲، چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، اولین محصول خود با برند رولزرویس را تولید کردند. در سال ۱۹۷۸ شرکت پژو سیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحران‌های ایجادشده در این شرکت، از آن خود کرد. آرمان به زودی به صنعت خودروسازی علاقه‌مند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد.

پژو 207 توسط شرکت خودروسازی فرانسوی پژو تولید شده و در فرانسه، اسپانیا و اسلواکی ساخته می‌شد. بین سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ با شعله‌ور شدن جنگ جهانی اول در اروپا، پژو به تولید خودروهای نظامی گوناگون، که از دوچرخه تا تانک‌های بزرگ را شامل می‌شد، پرداخت. در سال‌های بعد از جنگ جهانی اول، خودرو به وسیله لازمی برای همه مبدل شد و دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود. در اوایل دهه 50 میلادی، پژو 404 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اروپایی در ایران عرضه شد.

مدیر آن، «آرماند پژو»، تلاش کرد تا خودروسازی را از سایر تجارت خانوادگی خود جدا کند اما موفق نشد. شرکت پژو سپس در سال 1896 نخستین موتور خود را توسعه داد تا دیگر به دایملر وابسته نباشد. در تاریخچه شرکت پژو آمده است که از سال ۱۳۷۳ ساخت داخلی قطعات خودروی پژو توسط شرکت ساپکو در دستور کار قرار گرفت. پژو ۴۰۴، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروهای پرفروش اروپایی در ایران شناخته می‌شود.

بعد از آن مدل 406 کوپه به دلیل موتور دیزلی و آیرودینامیک توانست شهرت زیادی کسب کند. در این دوره کوپه کانورتیبل ۲۰۶ نیز روانه بازار شد که توانست ۳ بار در مسابقات رالی جهان عنوان قهرمانی را دریافت کند. اصالت و تاریخچه پژو به سوشو بازمی گردد و هم اکنون به زمین صنعتی بسیار بزرگ و موزه پژو در سوشو متعلق به خانواده پژو می باشد. برای رفع این مشکل در سال ۱۸۹۰ کلا استفاده از موتور بخار در خودرو ممنوع شد و و برای خودروهای سوختی استفاده از از موتورهای سوختی پیشنهاد شد.

این محصول با بدنه‌ی سدان ۴در و پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتر به کشورمان وارد شد و فروش بسیار خوبی در اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی داشت. نهایت سرعت پژو  ۴۰۴ در حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت، ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. تا آن زمان، پیشرانه‌های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند.

همچنین اگر می‌خواهید از پوشش‌های مختلف و کارآمد بیمه شخص ثالث مثل سرقت کلی ماشین با خبر شوید، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای بیمه بدنه را مطالعه کنید. ما امیدواریم که این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در خصوص پژو 207 با ما در میان بگذارید و اگر سوالی دارید، حتماً مطرح کنید. طراحی زیبا، امکانات منحصر به فرد، عملکرد قابل اعتماد و ایمنی بالا از جمله ویژگی‌هایی هستند که پژو 207 را محبوب کرده‌اند. بله، پژو 207 نسخه فیس‌لیفت شده پژو 206 است که با نمای جلویی جدید و ظاهری شبیه به پژو 207 اروپایی عرضه شد. در این مقاله، شما با خودرو 207 و کشور سازنده آن آشنا خواهید شد و جزئیاتی درباره تاریخچه، ویژگی‌ها و اطلاعات کلی مرتبط با این خودرو را خواهید آموخت.

پژو ۴۰۸x به‌محض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دسته‌بندی خود مواجه خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند. برای رقابت با سایر خودروها در بازار، پژو استراتژی‌های مختلفی را اتخاذ کرده است.

بخشی از این بیزینس که در سال 1810 تاسیس و به پژوی فعلی ختم شد، هیچ ارتباطی با خودروساز نداشت، چرا که قهوه ساب تولید می‌کرد. امیل پژو کسی بود که نماد شیر را برای کسب و کارشان انتخاب کرد، اما شخصی که اولین ماشین را ساخت، کسی نبود جز آرماند پژو. پس از جنگ جهانی دوم که تاثیرات مخربی بر صنایع کشورهای مختلف داشت، این کمپانی، فعالیت و تولیدات خود را با مدل ۲۰۲ در سال ۱۹۴۶ آغاز کرد.

مدل بعدی متمایز و معروف این گروه، اما پژو ۴۰۵ بود که در سال ۱۹۸۷ و برای رقابت با «فورد سیه‌را» ساخته شد. فروش این مدل و محبوبیت آن آنقدر زیاد شد و بین ساکنان اروپا و آسیا شدت گرفت که حتی معرفی نسل بعدی آن یعنی ۴۰۶ هم نتوانست از میزان تقاضای آن کم کند. پیش از آنکه فولکس واگن با مدل مشهور گلف در سراسر جهان مطرح شود؛ خودروسازان فرانسوی با معرفی پژو ۱۰۴ و رنو ۵ توانستند، سهم بزرگی از بازار هاچبک‌های کوچک اروپا را در اختیار داشته باشند. پیش از آنکه فولکس واگن با مدل مشهور گلف در سراسر جهان مطرح شود؛ خودروسازان فرانسوی با معرفی پژو 104 و رنو ۵ توانستند، سهم بزرگی از بازار هاچبک‌های کوچک اروپا را در اختیار داشته باشند. در نتیجه برای ساخت خودروی تایپ 2 در سال 1890 از گوتلیب دایملر که از پیشگامان ساخت موتورهای درون‌سوز بود کمک گرفت.

پس از جنگ جهانی دوم که تاثیرات مخربی بر انواع صنایع کشورهای مختلف داشت، این کمپانی فعالیت و تولیدات خود را با مدل 202 در سال 1946 آغاز کرد. سال بعد، مدل 203 معرفی شد که یکی از افتخارات به یادماندنی این کمپانی محسوب می‌شود. این مدل رکورد فروش دیگر محصولات کمپانی را شکست و تا دهه 60 میلادی همچنان تولید می‌شد. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمی‌شود که نام برند پژو به گوشش نخورده باشد. این برند فرانسوی محبوب، بخش بزرگی از صنعت خودروسازی را تشکیل داده و نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات این خانواده در اواخر قرن ۱۸، ساخت آسیاب آبی در شهر سوشو فرانسه بود. بنا بر اسناد تاریخی، سال ۱۸۱۴ کارخانه صنعتی پژو با هدف فعالیت در زمینه‌ی نساجی‌ تأسیس شد. در کتاب‌های تاریخی، تأسیس رسمی اولین کارخانه صنعتی پژو، ۲ قرن پیش و سال ۱۸۱۹ ذکر شده است. ادغام رنو و نیسان در اواخر قرن بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگ‌ترین برند خودروساز فرانسه باشد. سال ۲۰۱۴، شرکت دانگ فنگ چین و دولت فرانسه، هر کدام ۱۴ درصد از سهام PSA را در اختیار گرفتند تا سرمایه‌ی لازم برای توسعه این خودروسازی بزرگ و نجات از ورشستگی پژو، فراهم شود. پژو یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های خودروسازی جهان است که در کشور فرانسه تأسیس شده است.

آرماند در سال 1889 با همکاری یک صنعت‌گر فرانسوی بنام «Léon Serpollet»، ساخت اولین خودروی پژو را شروع کرد. این خودرو به هنگام تولید در سال۱۹۷۴، از معدود مدل‌های اسپرت فرانسوی بود که طراحی جوان‌پسند و  شبیه به محصولات ایتالیایی فراهم می‌کرد. پژو ۵۰۴ کابریوله از پیشرانه‌ی قدرتمند ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتر استفاده می‌کرد که قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت در اختیار راننده می‌گذاشت. فروش بسیار خوب محصولات پژو با تولید ۴۰۳ ادامه یافت که بعد از ۲۰۳ در سال ۱۹۵۵ معرفی شد. این محصول هم، ۱۱ سال در خط تولید باقی ماند و به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فروخته شد.

قدرتمندترین مدل ۲۰۶ با نام‌های ۲۰۶ GTi و  ۲۰۶RC، مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری و قدرت ۱۷۷ اسب‌بخار، ظرف ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین‌ فارینا طراحی شد، ۵۰۴ نام داشت. بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدل‌های مختلف ۵۰۴  با بدنه‌ی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. مدیران پژو تصمیم گرفتند، بیشترین سرمایه‌گذاری را به ساخت پیشرانه‌های قدرتمند و کم‌مصرف اختصاص دهند.

نخستین نشان‌واره پژو که در آن از طرح شیر استفاده شده بود، برای تیغه اره‌ها و وسایل فولادی این شرکت، طراحی شد. در سال ۱۸۵۰ برای نخستین بار، لوگوی شیر برای شرکت برادران پژو دیده شد. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. خوشبختانه امکاناتی مثل سنسورهای پارک عقب و دوربین دنده‌عقب که در تمامی نسخه‌ها وجود دارند، این مشکل را تا حدی رفع کرده‌اند. در پایین‌ترین قسمت سپر ماشین و در دو طرف، فلاپ‌های ضربه‌گیر را می‌بینیم که باعث شده‌اند ظاهر این خودرو شبیه خودروهای آفرود به نظر بیاید.

سال اول، ۳۰ هزار دستگاه پژو RCZ تولید شد و سال بعد، فروش به ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافت. البته تقاضا برای این خودروی ۲‌در ۴نفره، آنقدر زیاد نبود که منجر به نجات پژو از بحران مالی شود؛ اما نام ارزش تبلیغاتی بالایی برای شرکت سازنده داشت و مورد تحسین رسانه‌ها قرار گرفت. پژو 504 کابریوله از پیشرانه‌ی قدرتمند ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتر استفاده می‌کرد که قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت در اختیار راننده می‌گذاشت. فروش بسیار خوب محصولات پژو با تولید 403 ادامه یافت که بعد از 203 در سال ۱۹۵۵ معرفی شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *