نگاهی به خودروهای شاهکار تیونر معروف ایرانی، کوروش منصوری گجت نیوز

دوم اینکه به دلیل سابقه همکاری با خودروسازان آلمانی و دوست انگاشتن آن‌ها، منصوری چندان مایل به رقابت با آلمانی‌ها نبود، چراکه بُرد هر یک، معنی شکست دیگری را داشت. لینه‌آ وینسرو (linea vincero) سال ۲۰۰۹ معرفی شد و تنها بوگاتی ویرون با تیوینگ یک شرکت مستقل در دنیا بود. این محصول، حدود ۹۰ اسب‌بخار نسبت به نسخه‌ی استاندارد، قدرت بیشتر داشت و همراه‌با پوشش تیره در بیرون و سفید در داخل، خیلی زود به قیمت ۲.۷ میلیون دلار فروخته شد. نسخه‌هایی از ویرون منصوری با نام‌های ویوره دایموند (Vivere Diamond) و لینه‌آ ده‌اورو (LINEA D’ORO) بدنه‌ی تمام فیبر کربن دارند. یکی از اتفاقات مهم برای برند منصوری، تصاحب شرکت تیونینگ رین‌اسپید (Rinspeed) در زوریخ سوئیس بود. رین‌اسپید سال ۱۹۷۹ تأسیس شد و تا اواخر قرن بیستم، یکی از مهم‌ترین مراکز دنیا در زمینه‌ی تقویت و بهینه‌سازی محصولات پورشه بود.

تمام بدنه کورمیوم از فیبر کربن ساخته شده و به همین خاطر حدود ۹۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل اصلی است. علاوه بر بدنه تمام فیبر کربنی، شرکت تیونینگ منصوری همچنین امکان سفارش طرح‌های مختلف جلوپنجره، سپر، آینه بغل، رینگ، فرمان و صندلی‌ها را برای مالکین SLS فراهم آورد. کمپانی بزرگ خودروسازی منصوری که امروزه یه یک امپراطوری بزگ در صنعت خودروسازی تبدیل شده است، جزو معدود کمپانی‌هایی می‌باشد که دارای تکنولوژی و دستگاه ساخت فیبر کربن است. این شرکت دارای سالن رنگ مدرن مدل‌های رولز_رویس بوده که رنگ‌آمیزی ماشین‌های فانتوم کمپانی رولز_رویس را انجام می‌دهد. وجود تکنولوژی و توانمندی طراحی و تولید پلت فرم در کمپانی منصوری این برند را به یکی از بهترین Facelift کننده‌های خودرو در دنیا تبدیل کرده است.

جالب توجه است که این خودروهای کوچک توانایی تردد در برخی از جاده‌های آمریکا و اروپا را نیز دارند. کیفیت بالای این خودروهای 2 سرنشین برقی توجه بسیاری از متمولین را به خود جلب کرده است. این خودروها آلودگی ندارند و با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت می‌توانند حرکت کنند. برند منصوری بزرگ ترین شرکت تیونینگ دنیا است و در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. مشتریان این شرکت شامل افراد مشهور، ورزشکاران حرفه‌ای، تاجران بین‌المللی و کلکسیونرهایی هستند که به دنبال خودروهایی خاص و متفاوت‌اند.

به دلیل این‌که چنین مواد گران‌قیمتی در ارتقاء ماشین‌ها استفاده می‌شود، قیمت ماشین منصوری هم چند برابر بیشتر از نسخه استاندارد اتومبیل تیون‌شده است. مانند خودروهای تیون‌شده قبل، کمپانی منصوری ارتقاء این ماشین را از بدنه‌اش شروع کرد و شاسی آن را از فیبر کربن و در عین حال سبک و مقاوم ساخت. آیرودینامیک تسلا مدل S را هم با تغییر در برخی قطعات ظاهری خودرو نسبت به نسخه اولیه بهبود داد و با اضافه‌کردن قطعاتی به اسپویلر عقب، لبه عقب و جلو باعث شد شتاب این اتومبیل افزایش پیدا کند.

منصوری همچنین نخستین و تنها برندی است که جواز ارتقای بدنه بوگاتی شیرون را به دست آورد. شرکت تیونینگ منصوری در سال ۲۰۰۸ به سراغ تیونینگ محصول مشترک مرسدس بنز و مک لارن، یعنی SLR آلمانی-انگلیسی رفت. تغییرات اعمال‌شده در مرسدس بنز SLR باعث شد قدرت و گشتاور این خودرو نسبت به نسخه معمولی افزایش یابد و به ترتیب به ۶۹۰ اسب بخار و ۸۸۰ نیوتن.متر برسد. منصوری همچنین با کاربرد فیبر کربن در بدنه، کابین و تجهیزات داخلی SLR، وزن این خودرو را حدود ۷۰ کیلوگرم کاهش داد. از آنجا که خودروهای آلمانی بسیار قدرتمند بودند، بنتلی بهترین گزینه برای همکاری اولیه با شرکت Mansory بود.

بعدها منصوری نمونه‌های دیگری از این ماشین با بدنه تماما از فیبر کربن نیز به بازار معرفی کرد. کوروش منصوری، پس از اقامت در انگلستان و دیدن خودروهای محلی، علاقه‌اش به خودروها بیشتر شد. این علاقه باعث شد تا او تصمیم به یادگیری بیشتر در زمینه طراحی خودرو و قطعات آن بگیرد. او به آلمان سفر کرد و در مونیخ مطالعات خود را در مورد خودروهای آلمانی گسترش داد.

علاوه بر تغییرات ظاهری، La Revoluzione در بخش فنی نیز ارتقا پیدا کرده است. تیونر کوروش منصوری موتور V12 این خودرو را به توربوشارژ بزرگ‌تر مجهز کرد و با برنامه‌ریزی مجدد کامپیوتر خودرو توانست قدرت آن را به 1200 اسب بخار برساند. ضمن این که این خودرو می‌تواند ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. برند منصوری در زمینه خودروسازی با شرکت‌های مختلفی مانند دانلوپ، میشلن، ریکاردو و گلاسوریت همکاری داشته و از آنها کمک می‌گیرد. سایر شرکت‌ها نیز به عنوان شرکای تجاری_تکنولوژی برند منصوری فعالیت می‌کنند که این برند برخی از وسایل و لوازم جهت بهینه سازی خودروهایش را از این شرکت‌ها خریداری می‌کند. برای مثال شرکت میشلن سفارشی از کوروش منصوری در جهت ساخت یک تایر را دریافت می‌کند که قادر به تحمل وزن خودرو و قدرت موتور خودروهای تیونینگ شده این برند باشد.

البته طبق گزارش‌های منصوری تولید کامل این مدل به صورت محدود خواهد بود و قیمت اصلی هنوز اعلام نشده است. منصوری در حدود 30 سال پیش تاسیس شده است که در این موسسه، تغییرات جنجالی روی خودروهای مختلف انجام می‌دهند و با قیمت بسیار بالا به این کلکسیونرها می‌فروشند. در حدود سه دهه فعالیت همه چیز از قایق‌ها تا اسکوترهای وسپا از تغییرات عجیب برند منصوری جا نمانده‌اند. حدود ربع قرن از تاسیس شرکت اصلی منصوری می‌گذرد و کوروش منصوری در طی این سال‌ها، موفق شده است تا یک شرکت کوچک را به شهرت و اعتبار قابل‌توجهی برساند.

در ادامه قصد داریم تعدادی از ماشین‌های ساخت این سلطان تیونینگ ایرانی در جهان را معرفی کنیم. اگر شما هم مانند ما به ماشین‌های اسپرت علاقه دارید، از دیدن عکس این ماشین‌ها شگفت زده خواهید شد. با وجود موفقیت‌های بی‌شمار، منصوری با چالش‌هایی همچون رقابت در بازار جهانی، تغییرات فناوری و نیاز به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی روبه‌رو است. با این حال، این شرکت با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، به دنبال یافتن راه‌حل‌های نوین و بهبود محصولات خود است. این چشم‌انداز باعث شد که منصوری از یک برند نوپا به یک شرکت بین‌المللی تبدیل شود که مشتریان خاص خود را در سراسر جهان دارد.

شاید برایتان جالب باشد که برند منصوری تنها در زمینه تیونینگ ماشین‌ها فعالیت ندارد، بلکه این کمپانی به سراغ ارتقا ظاهر و مشخصات فنی موتور سیکلت زاپیکو نیز رفته است. بدنه، شاسی و رینگ‌های این موتور از جنس فیبر کربن است و 340 کیلوگرم وزن دارد. منصوری به‌عنوان عرضه‌کننده‌ی مدل‌های تقویت‌شده با طراحی مستقل و امکانات لوکس، یکی از بهترین‌های دنیا است. این شرکت، پشت سر برابوس و ABT، همواره در میان برندهای ارزشمند و سودآور صنعت تیونینگ خودرو جهان قرار دارد، درحالی‌که مستقل از غول‌های خودروسازی دنیا، با تکیه بر سهام‌داران خصوصی فعالیت می‌کند. چنین شرایطی، یکی دیگر از عوامل محبوبیت کوروش منصوری و شرکت او در میان علاقه‌مندان خودرو ایران و جهان است؛ چراکه علاوبر ارزش اقتصادی و مهندسی، زیرمجموعه‌ی خودروسازان مشهور، محسوب نمی‌شود.

پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان و قبل از شروع جنگ تحمیلی در ایران، او و خانواده‌اش به انگلیس مهاجرت کردند. در ماه نوامبر ۲۰۰۷ شرکت منصوری اقدام به خریداری شرکت پورشه-تیونینگ، از شرکت سوئیسی راین‌اسپید نمود، که در پی آن، توسعه و فروش قطعات تیونینگ خودروهای پورشه، ب‌ام‌و و رنجرور را در دست گرفت. منصوری در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸، نسخه‌ای از پانامرا اسپرت توریزمو را معرفی کرد که روی کاپوت، سپرهای و اجزاء بدنه، مجهز به نسل جدید فیبرکربن‌ها موسوم به کالج (collage carbon fiber) بود.

البته نشریه Road and Track آگهی منتشر کرد که ارزش این خودرو را 2.1 میلیون دلار تخمین زده بود که اختلاف خیلی زیادی نسبت به قیمت فروش فعلی این خودرو که حدود 800 هزار دلار است، محسوب می‌شود. منصوری سپرهای جلو و عقب تسلا سایبرتراک را با مجموعه‌ای از قطعات فیبرکربنی و LED‌های نورانی تعویض کرده است. فلرهای کربنی و رکاب‌های جانبی نیز 2 سر این پیکاپ را به یکدیگر متصل می‌کنند. منصوری می‌گوید بال‌های متمایز عقب در نگاه اول، طویل‌تر بودن Elongation را در قالب خودرو منصوری نشان می‌دهند. علاوه بر انجام تیونینگ، قسمتی مجزا برای طرحی پلتفرم ماشین ها در نظر گرفته شده است که این بدین معناست کارخانجات Mansory برای خود خودروسازی و تغییر در چهره های داخلی و خارجی نیز انجام می دهند.

به همین دلیل، بخش ویژه‌ای از شرکت با هدف تولید فرمان اختصاصی برای محصولات منصوری، تأسیس شده است. با نگاهی دقیق به فضای داخلی در جدیدترین خودروهای منصوری، متوجه تفاوت فرمان این مدل‌ها با نمونه‌ی استاندارد خواهید شد. این ترفند خلاقانه و البته پرهزینه، حتی توسط غول‌های تیونیگ دنیا، مثل برابوس، نادیده گرفته می‌شود. فرمان در بعضی خودروهای منصوری، ظاهری متفاوت از نمونه‌ی اصلی و هماهنگ با دیگر اجزاء طراحی داخلی دارد؛ اما تجهیزات و دکمه‌های الکترونیک مرتبط با آن، مطابق نسخه‌ی اصلی، ارایه می‌شوند. در شرکت منصوری، بخش چوب، فیبرکربن و مواد کامپوزیت، به‌دلیل ماهیت کاری، هماهنگ با هم عمل می‌کنند. کوروش منصوری دلیل تمرکز خود بر خودروهای انگلیسی را، حفظ دوستی و فضای همکاری با برندهای تیونینگ آلمانی، عنوان کرده است.

او با راه اندازی خط تولید خودروهای لوکس سفارشی و خودروهای سوپر اسپرت، به لوکس ترین شرکت تیونینگ جهان تبدیل شد. تنها بوگاتی ویرون با تیونینگ یک شرکت مستقل در دنیا، مدل لینه‌آ وینسرو است. منصوری در سال ۲۰۰۹ دست روی این خودرو گذاشت و با اعمال تغییرات روی قسمت‌های مختلف بدنه و همچنین بهبود قوای فنی، این ماشین را به یکی از مهم‌ترین محصولات منصوری تبدیل کرد. موتور این خودرو حدود ۹۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به مدل استاندارد تولید می‌کند.

علاوه بر تمام تولیدات فوق، منصوری دستی در تولید رینگ‌های آلومینیومی و فیبرکربنی دارد. در حال حاضر بیش از ۳۰ نوع رینگ متفاوت توسط این شرکت ساخته شده که برخی از آن‌ها تنها مختص به خودروهای منصوری هستند. در میان انواع محصولات فراری که با برند منصوری تولید می‌شوند؛ سری خودروهای سیراکوزا (SIRACUSA) براساس فراری ۴۸۸ ، فروش بالایی دارند. مدل F۱۲ هم با نسخه‌های تک‌نمونه از لا رولوزیون (LA REVOLUZIONE) و استالون (Stalone) توسط منصوری تولید شده‌اند.

به همین دلیل، دفتر مرکزی شرکت در مونیخ آلمان با نام تجاری منصوری، به ثبت رسید. برای مردم ما، شنیدن نام‌های ایرانی در میان برندهای برتر جهان، غرورآفرین است. حتی اگر مالک یا مؤسس یک شرکت موفق خارجی، چند دهه‌ قبل کشورمان را ترک کرده و تمامی دوران تحصیل یا توسعه‌ی حرفه‌ای خود را خارج از ایران گذرانده باشد؛ باز هم برای مردم ما دارای اهمیت خواهد بود.

این محصول، مانند بنتلی کنتیننتال، همچنان با انواع کیت بدنه و ادوات مخصوص کابین، مورد توجه مشتریان منصوری است. نسخه‌های مختلف از سوپرلوکس بنتلی مولسان و فلاینگ اسپر هم، در سبد منصوری دیده می‌شوند. چند دستگاه، مرسدس بنز SLS هم توسط منصوری بهینه‌سازی شدند که مهم‌ترین آن‌ها، کورمیوم (CORMEUM) نام دارد. منصوری با عرضه‌ی کورمیوم در سال ۲۰۱۱، ثابت کرد علاوه‌بر تیونینگ فنی، توانایی تغییر چهره (Face Lift) محصولات خودروسازان بزرگ را دارد. منصوری، بعد از معرفی بوگاتی شیرون هم، اولین و تنها برند جهان نام گرفت که بدنه‌ی این ابرخودروی میلیون دلاری را، ارتقا داد.

این تغییرات شامل افزایش قدرت موتور، کم‌وزن‌سازی، و تغییرات ظاهری داخلی و خارجی بود. این خودرو، با نام Vanquish معرفی شد و دارای بدنه‌ای کوپه‌شکل با موتور ۱۲ سیلندری و قدرت ۵۷۰ اسب‌بخار بود. شرکت تیونینگ منصوری اگرچه در طول بیش از ۳۰ سال فعالیت خود دچار فراز و نشیب‌های چندانی نشده، ولی توانسته سابقه درخشانی در حوزه تیونینگ خودروهای لوکس و تولید محصولات گران‌قیمت برای خود دست‌وپا کند. منصوری بدون تردید یکی از بهترین تیونرهای جهان به شمار می‌آید که به واسطه خلاقیت و نبوغ مهندسان و طراحان خود می‌تواند هر خودرویی را به یک شاهکار تمام‌عیار تبدیل کند. در سال ۲۰۱۰ کوروش منصوری همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داد و به تیونینگ خودروهایی مانند مازراتی گرن‌توریزمو، رولز_رویس گوست، پورشه پانامرا، رنجرو اسپرت و استین مارتین DB9 پرداخت.

این محصول، می‌توانست در زمانی کمتر از ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد که برتری مهمی نسبت به مدل استاندارد محسوب می‌شد. پیشرانه استون مارتین DB11 نیز توسط منصوری ارتقا یافته و اکنون قدرت آن 100 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. در واقع پیشرانه 5.2 لیتری این خودرو تیون شده می‌تواند قدرتی برابر با 700 اسب بخار را تولید کند. منصوری سیروس DB11 ظرف مدت 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

همکاری با گروه لوتوس در سال ۲۰۱۲ نیز یکی از موفقیت‌های منصوری در کارنامه کاری به شمار می‌آید. منصوری با عرضه یکی از مدل‌های خاص Evora در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱، نظر دنی باهار، مدیر عامل (آن زمان) گروه لوتوس را به خود جلب کرد. پس از امضای قرارداد با لوتوس، منصوری موظف به تولید بدنه، تریم و رنگ‌آمیزی خاص برای مالکین خودروهای Exige و Elise و Evora شد. اگرچه این همکاری تنها دو سال به طول انجامید، ولی در مارس سال ۲۰۱۹، نسخه نهایی GTE بر پایه Evora در نمایشگاه ژنو به عرضه درآمد و باعث شگفتی حضار شد.

با بهره‌گیری از نوآوری‌های فنی و طراحی‌های منحصربه‌فرد، منصوری به یکی از برجسته‌ترین برندهای دنیای خودرو تبدیل شده است.. در این نوشته از مجله ماشین گذرپلاس، هرآنچه لازم است درباره شرکت منصوری بدانید را به شما می گوئیم. در ابتدا، شرکت Mansory با کمپانی انگلستانی بنتلی همکاری کرد، اما اولین خودرویی که تولید کرد، با همکاری استون مارتین عرضه شد. این خودرو، با نام DB9 در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد، اما با استقبال خوبی مواجه نشد. اما کوروش منصوری از این شکست ناامید نشد و با همکاری استون مارتین، در سال ۲۰۰۵ با تغییراتی در خودرو، مدلی جدید را معرفی کرد که قیمتی بالغ برز ۷۰۰ هزار دلار داشت.

از این رو کورش منصوری به سراغ شرکت سوئیسی راین اسپید رفت که در حوزه تیونینگ خودروهای پورشه مشغول به فعالیت بود. بدین ترتیب، منصوری در نوامبر سال ۲۰۰۷ شرکت Rinspeed AG را خرید تا بتواند در سومین خط تولید خود، قطعات و محصولات خود را به شرکت‌هایی مثل پورشه و لندرور عرضه کند. مسلما برند مطرحی همچون پورشه توانست درخشش نام منصوری را تشدید کند و طولی نکشید که کمپانی‌های دیگری مثل لامبورگینی ترغیب به همکاری با منصوری شدند. پس از لمبو، شرکت‌های رولزرویس، فراری و آئودی نیز جهت تولید محصولات مشترک با شرکت تیونینگ منصوری اعلام آمادگی کردند.

علاقه منصوری به نحوه فعالیت خودروسازان بریتانیایی هم‌چون بنتلی، رولزرویس و آستون مارتین، سبب شد تا وی تصمیم بگیرد شرکت تیونینگی تاسیس کرده و روح خودروسازی بریتانیایی را در دیگر اتومبیل‌ها احیا کند. این برند با مدیریت و مالکیت کوروش منصوری هر روز با خبرهای جالبی به تیتر اول رسانه‌های خودرویی جهان می‌رسد و طرفداران بیشتری را به خود جذب می‌کند. جدیدترین محصول کمپانی منصوری که از لحظه رونمایی به معنای واقعی دل‌ها و نگاه‌ها را لرزانده است، با نام لومنصوری (Le Mansory) در سه دستگاه با قیمت پایه 1.2 میلیون دلار به‌صورت محدود تولید می‌شود. با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، جریان هوا بهتر از نسخه اصلی به سمت موتور و ترمزهای اتومبیل حرکت می‌کند و در خنک‌کردن موتور لامبورگینی هوراکان تاثیر بسزایی دارد. کمپانی منصوری در ساخت بدنه این خودرو از فیبر کربن به همراه ورودی و خروجی هوا به سبک ماشین‌های فرمول یک استفاده کرده است.

تمامی قطعات مورد استفاده در زاپیکو از مواد خاص چون فیبر کربن و آلومینیوم با جلا ساخته شده است، که باعث می‌شود این مدل علاوه‌بر زیبایی، همراه با موتور V-Twin خود استحکام و عملکرد بالایی داشته باشد. موتور 124 اینچ مکعب این مدل توسط طراحان S&S هارلی دیویدسون طراحی شده است و دارای 160 اسب بخار قدرت می‌باشد. درست بعد از یک سال باز هم به سراغ آستون رفت، ولی این بار ونکوئیش S را دستخوش تغییرات قرار داد. در سال 2006 نیز به سراغ دیگر هم‌وطن آستون یعنی بنتلی مدل کانتیننتال GT رفت، که منصوری در این خودرو برای نخستین بار از کیت‌های تقویت پیشرانه استفاده کرد، که حاصل کار خودرویی با ۵۶۰ اسب‌بخار قدرت شد. در این سال یک آستون و 2 بنتلی دیگر نیز توسط این شرکت تیون شد، تا اینکه در سال 2007 مدل انحصاری با نام Le Mansory ایجاد شد. کوروش منصوری، (زاده 1339 چالوس) کارآفرین بریتانیایی-ایرانی است، که در سال ۱۹۸۹ شرکت تیونینگ خودروی منصوری را تأسیس نمود.

گاریا، نام زیرمجموعه‌ای از منصوری است که خودروهای گلف کارت ۲ سرنشینه تولید می‌کند. بعضی از این محصولات، استاندارد لازم برای تردد در جاده‌های عمومی اروپا و امریکا نیز دارند. کیفیت بسیار بالا در ساخت بدنه و صندلی‌ها، درکنار موتور برقی فاقد آلودگی که نهایت سرعت ۶۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کند؛ مهم‌ترین ویژگی مدل‌های مختلف گاریا است. از آنجایی که خودروسازان محصولات برقی خود را برای ارائه بهترین عملکرد بهینه می‌کنند، تعداد محدودی از تیونرها به ارتقای آنها می‌پردازند؛ چرا که امکان دست‌کاری زیادی در آنها وجود ندارد. از تغییراتی که منصوری برای نسخه تیونینگ شده بوگاتی ویرون 16.4 در نظر گرفته می‌توان به بال عقب اصلاح شده، خروجی‌های هوای بزرگ‌تر، کاپوت کوتاه‌تر و چند قطعه ظاهری جدید اشاره کرد.

این شرکت به تنظیم و ارتقاء ماشین‌های اسپرت، سوپر اسپرت، شاسی بلند، سدان و اسپرت مشغول است. کارخانه‌های Mansory در سوئیس و آلمان دارای سالن‌های فیبر کربن و امکانات رنگ‌آمیزی مدرن هستند. این شرکت برای ماشین‌هایی مانند رولز روییس مجموعه‌ای از رنگ‌های جدید و با کیفیت را به کار می‌گیرد. به علاوه، Mansory قسمتی مجزا برای طراحی پلتفرم ماشین‌ها نیز در نظر گرفته است. این بدین معناست که Mansory علاوه بر تیونینگ، قادر به طراحی و تولید خودروهای جدید و ایجاد تغییرات در داخل و خارج خودروها می‌باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *