وضعیت بازار خودرو محبوب پژو سواران پژو ۴۰۵ دست دوم چند؟ جدول اسفند ۱۴۰۳

در طراحی بدنه پژو ۴۰۵ اثری از خطوط سیال و انحناهای مدرن دیده نمی‌شود. طرح اصلی بدنه با کمترین انحنا و به وسیله خط‌هایی با زوایای شکسته شکل گرفته و البته حالتی نسبتا آیرودینامیک را برای آن پدید آورده‌اند؛ به ویژه حالت تیز دماغه خودرو که مناسب شکافت هوا طراحی شده است. چراغ‌های جلو نیز به صورت چهارضلعی فوق‌العاده ساده در کنار جلوپنجره‌ای کشیده با نوارهای افقی جای داده شده‌اند؛ سپر جلو هم با حداقل تزیینات، نیمه پایینی چهره را پوشانده است. در نمای جانبی از زه‌های بغل درب به منظور کاهش سادگی این بخش از بدنه کمک گرفته شده است. در سوی دیگر ساینا طراحی زیباتری دارد و از جهت هزینه تعمیرات و قطعات یدکی، استهلاک کمتری برای مالک خود به دنبال خواهد آورد.

در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبه‌دندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سی‌سی تولید شد. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی به‌جای موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به‌بازار عرضه شد. در سال ۱۳۸۳ ایران‌خودرو نسخهٔ کم‌آپشن‌تر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد. در داخل خودرو شیشه‌بالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX به‌صورت برقی است. در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ به‌روز و فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مه‌شکن جلو مجهز بود و کاسه‌چراغ‌های جلو و عقب آن کریستالی شده بودند. در قسمت بدنه از زه‌هایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود.

هر چند که در آن زمان داشتن شیشه‌های برقی، کولر و آینه‌های برقی جز آپشن‌های جذابی محسوب می‌شد و مشتریان پژو ۴۰۵ را به خود جذب می‌کرد. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۷۳ و تقریبا ۵ سال قبل از اینکه تولید این مدل در کارخانه پژو تمام شود، شروع به واردات و معرفی آن در بازار ایران کرد. با توجه به بررسی‌های انجام شده، پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی خود انتخاب چندان مناسبی محسوب نمی‌شود و نمونه‌هایی مانند پژو ۲۰۶ اس‌دی، دنا یا پژو پارس می‌توانند انتخاب‌های بهتری باشند. حتی اگر برای خرید خودرویی مناسب‌تر یک نمونه کارکرده از این مدل‌ها را خریداری کنید، احتمالا شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد. ایران خودرو به دنبال رفع مشکلات ذکر شده اقدام به اعمال برخی تغییرات فنی در پژو ۴۰۵ SLX نمود. در نتیجه موتور ۱.۶ لیتری TU5 را که پیشتر در پژو ۲۰۶ شاهد بود در قلب پژو ۴۰۵ کار گذاشت.

طراحی این محصول که در قالب سدان چهار در و استیشن پنج درب راهی میدان‌ شد، توسط شرکت معروف Pininfarina صورت پذیرفته بود. حتی می‌توان شباهت‌های زیادی میان پژو ۴۰۵ و آلفارومئو ۱۶۴ که خودرویی ایتالیایی و طراحی شده توسط پنین فارینا است، مشاهده کرد. پژو ۴۰۵ یکی از معروف‌ترین خودروهای موجود در ایران است که به پای ثابت و همیشگی تمامی مسیرها، جاده‌ها، کوچه‌ها، شهرها و خیابان‌های کشورمان تبدیل شده است. این اتومبیل فرانسوی که بیش از سی سال است مهمان ما ایرانی‌ها شده و بخش عمده حمل و نقل اشخاص در ایران را به خود اختصاص داده، در واقع سنگ بنای تولیدات ملی شرکت ایران خودرو را تشکیل می‌دهد.

یکی از شایع ‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵ را می‌ توان عدم قرار دادن بست استاندارد در مجموعه سوخت رسانی این خودرو دانست. این مورد باعث می ‌شود که در زمان بروز حوادث این خودرو به زودی دچار آتش‌ سوزی شده و جان سرنشینان آن را به خطر بیاندازد. همچنین داشتن سر و صدای زیاد می ‌تواند از دیگر مشکلات فنی این خودرو به شمار آید. اعمال یک سری تغییرات به روی موتور در این خودرو باعث کاهش کشش و قدرت آن شده است.

بیشینه سرعت این مدل نیز ۲6۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده که برای یک چنین خودرویی بسیار فراتر از انتظار و مهیج به نظر می‌رسد. همچنین یک موتور دیزل ۱۹۰۵ سی سی تنفس طبیعی با قدرت ۶۸ اسب بخار و مدل توربو همین پیشرانه با ۹۰ اسب بخار نیز برای پژو ۴۰۵ در نظر گرفته شده بودند. پژو ۴۰۵ اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی پژو و در کشور فرانسه، تولید شد. این خودروی فرانسوی چنان خوب عمل کرد که یک سال بعد، در تاریخ ۱۹۸۵ و در حضور برندهایی چون بنز و ب‌ام‌و و… به‌عنوان بهترین خودروی سال اروپا انتخاب شد. در آغاز کار، بیش‌تر جنبه سرهم کردن و مونتاژ داشت، اما ایران خودرو سعی کرد تا با کمک مهندسان خود، قطعه‌های مورد نیاز این خودرو را تامین کند. ۴ سال بعد، شرکت ساپکو شروع به تولید قطعات داخلی پژو ۴۰۵ کرد و تا سال ۱۳۷۷ موفق شد نیمی از قطعات مورد نیاز این خودرو را تامین کند.

شتاب اولیه تا حدود ۱۵ ثانیه پایین رفته بود و سقف سرعت نیز در نهایت به ۱۷۰ کیلومتر می‌رسید و مصرف سوخت هم بیشتر شده بود. تولید این محصول در سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و هم‌اکنون در بازار کارکرده‌ها می‌توان نمونه‌هایی برای خریدش پیدا کرد. کج‌روی در تولیدات شاخه پژو ۴۰۵ در کارخانه ایران خودرو به نوعی از این مدل شروع شد. نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. در طراحی جدید، مه‌شکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغ‌ها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند.

در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۸۶ نیز یک نسخه کم آپشن موسوم به GLI از پژو ۴۰۵ روانه بازار شد که حتی فاقد شیشه بالابرهای برقی بود. دلایل متفاوتی برای خرابی موتور پژو 405 وجود  دارد و معمولا هنگامی که موتور دچار آسیب شود صدا های مختلفی از خود ساطع می کند این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و  باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که همین  مشکل کوچک می تواند زمینه ساز به وجود آمدن  مشکلات بزرگ تر  باشند و باعث توقف کامل خودروی شما گردد. با مطالعه جدول زیر اطلاعات بیشتری درباره قیمت روز خودروهای پژو ۴۰۵ به دست خواهید آورد.

البته در این میان شاید برخی مشتریان از سواری و عملکرد سیستم تعلیق پژو ۴۰۵ رضایت بیشتری داشته باشند. عملکرد ترمزهای ساینا و 405 نیز کاملا معمولی است و در موارد عادی می‌توان روی قدرت آنها در متوقف ساختن به‌موقع خودرو از سرعت‌های بالا حساب کرد. در سوی دیگر ساینا حضور دارد که نسخه فیس‌لیفت تیبا به‌حساب می‌آید و نمای جلو – عقب آن کاملا عوض شده است و تقریبا زیباتر از پژو ۴۰۵ SLX به نظر می‌رسد.

دومین مساله، آردی‌های تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند. پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود. پژو ۴۰۵ در بازارهای جهانی با ۵ نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزل که همگی چهار سیلندر بودند به‌فروش می‌رسید.

ضمن اینکه این مدل را می‌توان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سی‌سی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار می‌گیرد، دریافت کرد. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا به‌دلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. یکی دیگر از شایع‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵، بازی کردن بیش از حد فرمان در دستان راننده است.

این شرکت انتظار دارد تا مشتریان برای بهره‌مندی از امکانات بیشتر، وجه بالاتری را پرداخت کرده و به جای پژو ۴۰۵ SLX، پژو پارس LX را خریداری نمایند. با این حال چون پژو ۴۰۵ SLX نسخه جدیدتر پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود، بهتر بود تا ایران خودرو با افزودن چند آپشن رفاهی خرید آن را برای مشتری منطقی‌ می‌کرد. از سوی دیگر تولید پژو پارس LX همواره کمتر از میزان نیاز مشتریان بوده و این مساله موجب شده تا حباب قیمتی بزرگی در بازار برای این خودرو ایجاد شود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس نیز که یک فیس لیفت جزئی از نسخه اصلی شمار می‌رود، به دلیل برخورداری از موتور ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ تیو۵ و برخی امکانات بیشتر، مورد توجه مشتریان این‌گونه از سدان‌های ارزان قیمت قرار گرفته است. در این بین شرکت ایران خودرو که تصمیم به تلفیق کلیه محصولات خود با یکدیگر گرفته بود، بدنه پژو 405 را با پلتفرم پیکان ترکیب کرد و پژو آردی و بعدها روآ را با موتور ۱۶۰۰ و سامانه انتقال قدرت دیفرانسیل عقب روانه بازار کشور کرد. پژو ۴۰۵ به پیشرانه ۱۷۶۱ سی‌سی ۴ سیلندر مجهز است که توان تولید ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و این نیرو را توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو روانه می‌کند.

حالا پس از گذشت حدود سه دهه از حضور اولین پژو ۴۰۵ در ایران، بار دیگر پای یکی از نوادگان این خودرو به ایران باز شده است؛ پژو 408X. خودرویی در قالب یک کراس کانتری یا به عبارت بهتر یک خودروی کراس لوک که در بازار تشنه ما با توجه به سبک طراحی خاص خود و پیشینه برند پژو در ایران، می تواند حسابی سر و صدا به‌پا کند. در روز تست و بررسی این خودرو، مسئولان شرکت با دلار ۸۵ هزار تومانی، قیمت 408X وارداتی را حدود ۳ میلیارد تومان اعلام کردند. این درحالی‌ست که این روزها شاهد بی قراری قیمت دلار و حتا عبور آن از کانال ۸۶ هزار تومانی نیز هستیم. پس باید گفت نمی توان به عدد سه میلیاردی ۴۰۸ نیز چندان خوش‌بین باشیم.

پژو ۴۰۵ ایران خودرو طراحی ظاهری قابل قبولی داشت اما اکنون با گذشت مدت زمان طولانی از حضور در خط تولید، یک خودرو کاملا قدیمی با ظاهری نامطلوب به شمار می‌رود. البته چند سال قبل، ایران خودرو مدل SLX از این خودرو را معرفی و تولید کرد تا کمی چهره قدیمی آن را بهبود ببخشد. اما این مدل هرگز مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت ولی هنوز هم به تولید می‌رسد. ۴۰۵ در سال‌های اولیه حضور در ایران، از موتور ۲٫۰ کاربراتوری قدرتمند استفاده می‌کرد که همچنان تعدادی از آنها در میان علاقه‌مندان خرید و فروش می‌شود. نمای عقب نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته و چراغ‌هایی ساده به فرم چهارضلعی به همراه سپری ساده‌تر، برخی تزیینات جزیی و لوگوی پژو در آن دیده می‌شود.

یک کیسه هوا از سال ۱۹۹۴ در ۴۰۵ و به صورت استاندارد در سمت چپ Mi16 و T16 موجود بود. در ابتدای سال ۱۹۹۷، نسخه استیشن ۴۰۶ به بازار عرضه شد که نشان دهنده پایان تولید ۴۰۵ اروپایی پس از ده سال بود. برو از صافکار ها سوال بکن تا روشن بشی که متوجه بشی بدنه ساینا محکم تره. در ضمن ساینا به خصوص s از 405 سالخوره زیباتره اپشن های خیلی خوبی هم داره.405 به مدل پایینش را باید سالی حداقل40تا50میلیون خرجش بکنی، چیزی را که اطلاعاتشو نداری بیهوده نظر نده. پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت ۱۰ سال ادامه داد و تولید آن در اروپا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید. اما ساخت و فروش این مدل در خارج از اروپا و به ویژه در آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه تا همین سال‌های اخیر هم ادامه داشته است.

داشبورد، صندلی، روکش، دستگیره‌ها و تمام اجرای داخلی این پژو از طراحی قدیمی و از مد افتاده برخوردار است. ایران‌خودرو با تولید مدل SLX تا حدودی این ایرادات ظاهری پژو ۴۰۵ را برطرف کرده. داشبورد را ارتقا داده و اصطلاحا از داشبورد طرح سوناتا در این خودرو استفاده کرده‌است.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد پژو ۴۰۵ SLX به دست آورید، در ادامه با ما همراه شوید. در طی سال‌های اول تولید ۴۰۵ در ایران، این خودرو عموما با یک پیشرانه ۲ لیتری کاربراتوری روانه بازار می‌شد اما پس از آن شرکت ایران خودرو یک موتور ۱۸۰۰ سی سی انژکتوری ۸ سوپاپ موسوم به xu7/JPL3 را با آن جایگزین کرد. توان خروجی پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰سی سی برابر ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور است که در برخی از مدل‌های سمند ال‌ایکس نیز حضور دارد. شتاب صفر تا صد پژو ۴۰۵ مدل ۱۸۰۰ برابر با حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به رقم ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. از سوی دیگر پیشرانه ۱.۶ لیتری تیوفایو موجود در پژو ۴۰۵ SLX نیز قادر به تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور خواهد بود.

از این رو نه تنها مصرف زیاد بنزین، بلکه مسئله استهلاک نیز می تواند جزو شایع ‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵ به شمار آید. مسلماً استهلاک یک ماشین باعث تحلیل رفتن صفحه کلاچ و سایر قطعات آن خواهد شد. از این رو زمانی که ما می ‌خواهیم به خرید پژو ۴۰۵ بپردازیم، اگر به این مسئله توجه داشته باشیم، می ‌دانیم که قرار است یک خودروی پرمصرف با هزینه‌ های نگهداری بالا را خریداری کنیم، پس در صورت تمایل می توانیم به انتخاب آن بپردازیم. ایران خودرو در حال حاضر پژو ۴۰۵ را در دو مدل GLX و SLX به تولید می‌رساند. مدل GLX از موتور ۱٫۸ لیتری بهره می‌برد که قدرتی برابر با ۱۰۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کند. جعبه دنده به کار رفته در این مدل از نوع ۵ دنده دستی است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلوتر ۱۱ ثانیه‌ای را برای ۴۰۵ به ارمغان می‌آورد.

ترمز ۴۰۵ با معیار‌های امروزی نمره‌ قابل‌قبولی نمی‌گیرد و همچنین این خودرو شتاب منفی و پایداری خوبی را در هنگام ترمز از خود نشان نمی‌دهد. از طرفی توزیع وزن نامناسب در سطوح لغزنده تا حدودی باعث انحراف خودرو می‌شود. باید گفت که نقطه ثقل پژو ۴۰۵ در قسمت جلوی خودرو قرار دارد و همین امر موجب افت پایداری و هندلینگ خودرو در شیب‌های موافق یا سر‌پایینی می‌شود که افزایش خطر بروز اسپین را به‌همراه دارد. ناگفته نماند که همین ویژگی باعث افزایش پایداری و هندلینگ خودرو در شیب‌های مخالف یا سربالایی و سطوح بدون شیب می‌شود. در میان آگهی‌های منتشر شده پژو ۴۰۵ کارکرده، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز مدل ۱۳۹۶ گلگیر تعویض با ۰۹ هزار کیلومتر کارکرد به چشم می‌خورد که قیمت آن ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.جدول زیر را جهت استعلام قیمت پژو ۴۰۵ کارکرده در اسفند ۱۴۰۳ بخوانید.

۴۰۵ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، به‌ویژه در فرانسه و بریتانیا بود. این خودرو هشتمین خودروی پرفروش بریتانیا در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود. ۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد.

موتور مذکور به دلیل عدم تناسب با بدنه و وزن خودرو، ضعف فنی آن را نیز به ارمغان آورد. بنابراین با ۴۰۵ SLX شاید دیگر مشکل صدای موتور و مصرف سوخت بالا را نداشتیم، اما باید عطای شتاب و سرعت بالا را نیز به لقایش می‌بخشیدیم و با یک پیرمرد خسته و بی‌جان که حالا علاوه بر چهره نزار، پای راه رفتن هم نداشت کنار می‌آمدیم. همچنین پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۳۹۴ با دو لکه رنگ و ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ میلادی لقب خودرو سال اروپا را به دست آورد و نسخه‌های نسبتا مختلفی از آن در بازار ایران به تولید رسید که از جمله می‌توان به پژو ۴۰۵ GLX و مدل‌های دیگری نظیر پژو ۴۰۵ GLI و مدل SLX اشاره کرد. در سوی دیگر ساینا به یک موتور ۸ سوپاپ متکی است که قدرت پایین‌تری دارد. موتور M15 ساینا که با تیبا مشترک است، قدرتی معادل ۸۷ اسب بخار به‌علاوه ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌دهد.

حتی با تغییراتی که شرکت ایران‌خودرو در سال‌های اخیر روی ظاهر پژو ۴۰۵ و آیتم‌های فنی و مکانیکی آن انجام داده‌است، بازهم نتوانسته بازار خوبی برای آن پیدا کند. البته پژو ۴۰۵ مونتاژ ايران از لحاظ کیفیت در سطح مدل فرانسوی خود نیست. شاید یکی از دلایل ضعف فنی این خودرو هم استفاده از قطعات ضعیف داخلی باشد.

نمای ظاهری و از جلوی این وانت بسیار شبیه به پژو پارس است و خود محصول نیز بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده است. فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخه‌های استیشن را دریافت نکرد. نسخه‌های راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدل‌های چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید می‌شد. از طرفی پاره شدن زود هنگام تسمه تایم و سوختن واشر سرسیلندر از مهم‌ترین معایب پژو ۴۰۵ داشبورد جدید به‌شمار می‌آید که این ایرادات به نوبه‌ خود باعث ایجاد مشکلاتی در قسمت سوپاپ‌ها نیز می‌شود.

درحال‌حاضر، ۷۷‌ درصد قطعه‌های این مدل در ایران تولید می‌شود به همین دلیل تامین قطعات برای سرویس‌های پس از فروش از وضعیت خوبی برخوردار است. ضمن این‌که نمایندگی‌های ایران خودرو نیز در سراسر ایران وجود دارند و به‌راحتی می‌توانند به این مدل‌ها سرویس بدهند. اکنون پژو ۴۰۵ در ایران با مدل‌های GLX بنزینی و دوگانه‌سوز و SLX تولید و راهی بازار می‌شود. طبق اظهارنظر مدیران شرکت ایران خودرو، در حال حاضر به جز نسخه SLX تولید انبوه سایر نسخه‌های پژو ۴۰۵ متوقف شده است. مواردی که ذکر شد شایع ‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵ از نظر ظاهری آن بوده لذا اگر بخواهیم شایع ‌ترین ایرادات پژو ۴۰۵ از نظر فنی را مورد بررسی قرار دهیم، باید معایب فنی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

پژو ۴۰۵، یکی از معروف‌ترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است. کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در ماه جولای سال ۱۹۸۷ معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را کسب کند. در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را به‌طور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدل‌های تالبوت، هاچ‌بک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد.

این مساله نیز یکی از معایب پژو ۴۰۵ SLX محسوب شده و دلیلی برای فروش ناامید‌کننده آن در بازار است.ایران خودرو فرآیند فیس لیفت پژو ۴۰۵ را با نهایت سرعت پیش برده و تغییرات اندکی را در این خودرو اعمال کرده است. برای مثال می‌توان به اضافه کردن مه شکن‌های دایره‌‌ای شکل جلو اشاره کرد که البته در نسخه‌های اصلی فرانسوی نیز به صورت مستطیلی حضور داشتند و ایران خودرو آن‌ها را از روی پژو ۴۰۵ GLX حذف کرده بود. ظاهر کلی پژو ۴۰۵ اس ال ایکس در نظر مخاطبان ایرانی یک فیس‌لیفت ناشیانه محسوب می‌شود؛ به همین دلیل بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی خرید پژو ۴۰۵ GLX را نسبت به این خودرو ترجیح دادند. با وجود آن‌که پژو ۴۰۵ SLX نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود، در بخش امکانات رفاهی به جز چند مورد جزئی هیچ تفاوتی با نسخه GLX ندارد و این مورد نیز یکی دیگر از معایب پژو ۴۰۵ SLX است. در روزگاری که مشتریان ایرانی با هجوم خودروهای رنگارنگ چینی به بازار، دچار تغییر سلیقه شده و به خودروهایی پرآپشن علاقه دارند، عرضه پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با حداقل امکانات رفاهی به هیچ وجه برای مصرف‌کننده راضی کننده نخواهد بود. پلتفرم پژو ۴۰۵ به شدت قدیمی است و تنها با افزودن امکانات رفاهی می‌توان خرید این خودرو ۳۰ ساله را برای مشتری جذاب جلوه داد.بخشی از این کمبود امکانات به برنامه‌های بازاریابی ایران خودرو مربوط می‌شود.

در پایان اگر نظری در رابطه با پژو ۴۰۵ اس ال ایکس یا مطالب درج شده در این مقاله دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین سایت Z4CAR به اشتراک بگذارید. در این رنج قیمتی می‌توانید به سراغ نمونه صفر کیلومتر سمند LX EF7 یا نمونه کم کارکرد پژو پارس سال نیز بروید. با وجود ترمزهای امروزی و پیشرفته‌ای که در بازار خودرو موجود هستند، ترمز پژو ۴۰۵ نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

ایران خودرو در سال ۱۳۶۸ تصمیم به تولید پژو ۴۰۵ در ایران گرفت و از آن زمان تاکنون، روند تولید آن ادامه دارد. پژو ۴۰۵ ایران خودرو مدتی با موتور ۲٫۰ لیتری کاربراتوری عرضه شد که به دلیل قدرت زیاد و توانای‌های فنی مطلوب ، مورد استقبال مردم قرار گرفت. اما پس از مدتی تولید پژو ۴۰۵ با موتور کاربراتوری متوقف و موتور ۱٫۸ لیتری جایگزین آن شد. در حال حاضر پژو ۴۰۵ در دو مدل GLX و SLX با موتورهای ۱٫۸ و ۱٫۶ لیتری به تولید می‌رسد.

شایان ذکر است که بی تردید پژو جزو برندهای درجه یک اروپایی محسوب نمی شود و عملاً می توان آن را یک برند درجه ۲ اما مطرح و شناخته شده اروپایی بدانیم. در ابتدا پژو ۴۰۵ در مدل GLX در دو نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ سی‌سی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جی‌ال‌ایکس ۲۰۰۰» گرفت. اوضاع کابین هر دو خودرو چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کیفیت متریال چندان سطح بالا نیست و می‌توان گفت که مشتریان بسته به سلیقه خود می‌توانند نظر مساعدی نسبت به طراحی داخلی یکی از این دو ماشین اقتصادی داشته باشند. ضمنا پلاستیک خشک متریال اصلی تشکیل‌دهنده داشبورد و رودری‌های این خودروهاست که کیفیت چندانی هم ندارد.

البته طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵ نیز در مقایسه با محصولات روز، همچنان قدیمی و ساده جلوه می‌کند؛ به خصوص دریچه‌های تهویه حالتی مستطیلی داشته و بسیار قدیمی به نظر می‌رسند. با این حال طرح جدید پنل کیلومتر شمار پشت فرمان در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌ رضایت افزون‌تر مشتریان را در پی داشته و نمایی جذاب‌تر در مقابل چشمان راننده رقم زده است. قاعدتا هیچکدام از ما آپشن رفاهی خارق‌العاده‌ای را در این سطح از محصولات ایران خودرو و سایپا انتظار نداریم. آینه‌های جانبی برقی، رادیوپخش با USB و شیشه‌های برقی جلو تنها امکانات رفاهی مشترک این دو خودرو هستند.

عرضه نمونه‌های فیس‌لیفت شده از محصولات قدیمی و یا ارائه ترکیبی از خودروهای مختلف در قالب یک محصول جدید، از رویه‌های مرسوم خودروسازان داخلی در طی دهه‌های گذشته بوده که دلایل آن را همه می‌دانیم. پژو ۴۰۵ SLX نیز حاصل به کارگیری چنین ایده‌هایی است و سعی دارد با ظاهری جدید و پیشرانه‌ای جوان‌تر، جانی تازه به سدان سالخورده فرانسوی ببخشد. عمده توان پژو ۴۰۵ SLX برای رقابت در این رده، صرف زورآزمایی با دیگر محصولات ایران خودرو نظیر پژو ۴۰۵ GLX و سمند LX می‌شود. از محصولات خانواده سایپا نیز ساینا در این رده حضور دارد که به دلیل مصرف سوخت بهینه، سهولت استفاده در مسیرهای درون‌شهری و حس نوآورانه‌ای که دارد، به گزینه خرید برخی مشتریان ایرانی تبدیل شده است. در این مطلب از سایت Z4CAR قصد داریم به بررسی «معایب پژو ۴۰۵ SLX» پرداخته و مشکلات این سدان ایرانیزه را با نگاهی دقیق بررسی کنیم.

نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید می‌شد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانه‌سوز در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است. از نظر مقایسه پژو 405 و ساینا در بحث ایمنی، اگرچه کارنامه ایمنی این دو محصول برای ما چندان روشن نیست، اما اگر نگاهی به وضعیت عمومی خودروهای داخلی بیندازیم، مسلما نمی‌توانیم امید چندانی به میزان امنیت ساینا و پژو ۴۰۵ داشته باشیم. از لحاظ امکانات ایمنی هم به جز تجهیزات استانداردی همچون دو کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، امکانات شاخص و مدرن دیگری برای پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و ساینا EX دنده‌ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین به هیچ وجه نباید روی سطح بالای ایمنی در هنگام خرید پژو 405 یاساینا حساب کرد.

پس قضاوت این خودرو با شایع‌ ترین ایرادات پژو ۴۰۵ کاری چندان جایزی نیست. بلکه شما باید با استفاده از این ایرادات بدانید که چگونه از این خودرو نگهداری کنید تا کمترین آسیب به آن وارد شود و بدانید که در هزینه ‌های نگهداری و تعمیرات این خودرو چگونه می توان صرفه جویی کرد. همچنین با این شناخت ما می ‌دانیم که سر و صدای موتور و داشبورد این ماشین به صورت شایع عادی و رایج بوده و دیگر به دنبال تعمیر آن نخواهیم بود. همچنین متوجه خواهیم شد که این سر و صدا ها هیچ آسیبی به سایر قطعات پژو ۴۰۵ نخواهند زد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم ۴۰۵ اس ال ایکس در کنار معایب خود، از مزایایی نیز برخوردار است که برای آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی بزودی طی مقاله‌ای به بررسی مزایای پژو ۴۰۵ SLX نیز می‌پردازیم.

پژو ۴۰۵ در بخش فنی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ بهره می‌برد که قادر است ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید نماید. این موتور فرانسوی الاصل که همه ما آن را با نام XU7JP/L3 می‌شناسیم، نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید تا این سدان ۱۱۰۰ کیلوگرمی بتواند در عرض ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. ایران خودرو پژو ۴۰۵ SLX را به عنوان فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ GLX معرفی کرد و امیدوار بود این خودرو در نظر مشتریان ایرانی، متفاوت از ۴۰۵ سنتی جلوه کند. با این وجود در عمل این اتفاق در بازار رخ نداد و بسیاری از مشتریان با ظاهر پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ارتباط برقرار نکردند.

اما در کنار این موارد باید اضافه کرد که متاسفانه پژو ۴۰۵ خودروی پر استهلاکی است و هزینه نگهداری کمی ندارد. هزینه تعمیرات و خرید قطعات پژو ۴۰۵ تناسب چندانی با یک خودروی اقتصادی ندارد. پژو ۴۰۵ حداقل در ازای هر ۵۵۰۰ کیلومتر کارکرد نیاز به سرویس دوره‌ای دارد. همچنین عدم توجه به این سرویس‌های دوره و انجام آن‌ها در مواقع لازم، می‌تواند به موتور و قطعات فنی خودرو آسیب‌های جدی وارد کند. ضمن اینکه قطعات مصرفی خودرو مانند کلاچ زودتر از حد انتظار مستهلک می‌شوند.

تا با خیال آسوده خودرو خود را در مکانی غیر از پارکینگ خصوصی پارک کنید. پژوهای ۴۰۵ که در سال‌های اخیر تولید و به بازار عرضه شده‌اند، دارای معایب فنی بسیار زیادی هستند. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. بعد از شکست پروژه‌هایی تکراری در سالهای اول که از سوی ایران خودرو به نام GLX نوشته می‌شدند، اما در واقع هیچ تغییر ظاهر و امکانات جدیدی نداشتند و هیچکدام به موفقیت خود GLX اصلی نرسیدند، گروه داخلی سازنده این ماشین تصمیم به اجرای تصمیماتی جدی‌تر گرفت.

بنابراین امکانات رفاهی محدود را می‌توان به عنوان یکی از ایرادات پژو ۴۰۵ معرفی کرد. از پیشرانه ۱۳۶۰ سی سی tu3 که در پژو ۲۰۶ نیز حضور دارد گرفته تا موتورهای دو لیتری توربوشارژ و دیزل. در این بین موتورهای پرخورانی همچون ام آی-16 به واسطه بهره‌گیری از سیستم توربوشارژر قدرت خود را تا ۱۹۶ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر افزایش دادند که البته قدرتمندترین نسخه 405 به شمار نمی‌روند. پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ در مدل‌های GL و GLX با موتور ۱۵۸۰ سی‌سی تولید شد.

گنجایش صندوق عقب پژو ۴۰۵ نیز نسبتا وسیع بوده و ظرفیت مناسبی را به جهت قرارگیری اسباب و وسایل مسافرت‌های خانوادگی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. به طور کلی فضای داخلی پژو ۴۰۵ گرچه همچنان قدیمی و ساده به نظر می‌رسد اما با این حال، به ویژه در نسخه‌های داشبورد جدید و در مقایسه با رقبایی همچو رنو تندر ۹۰ جذاب‌تر بوده و لذت دیداری بیشتری به سرنشینان خود انتقال می‌دهد. همچنین گنجایش فضای داخلی کابین پژو ۴۰۵ برای حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر می‌رسد و محدودیت چندانی را از لحاظ فضای اختصاص یافته به سر و پاها تحمیل نمی‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *