برای کارایی، سنگینترین زره پوش بر روی یک خودروی جنگی زرهی (AFV) در قسمت جلوی آن قرار داده شده است. تاکتیکهای تانک، وسیله نقلیه را ملزم میسازد که همیشه در مسیرهای احتمالی آتشسوزی دشمن تا حد امکان، حتی در عملیات دفاعی یا عقبنشینی، مقابله کند. جگوار در قسمت فوقانی سمت راست برجک دارای محفظه ای است که دو پرتابگر جمع شونده و محافظت شده موشک MMP قرار دارد. موشک مذکور توسط صنایع اروپایی چند ملیتی MBDA با درخواست و نظارت فرانسه برای جایگزینی موشک های میلان ساخته شده است. پروژه ساخت این موشک از سال 2010 شروع شد و در سال 2017 در ارتش فرانسه به خدمت گرفته شد. تحرک و چابکی، سادگی طرح و سهولت اپراتوری، قابلیت استقرار جنگ افزار و سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ، دریچههای تیربار در طرفین خودرو، سرعت و قدرت مناسب از جمله ویژگی هایی است که وزیر دفاع در مراسم رونمایی از این نفربر برای آن عنوان کرد.
این خودروی زرهی 9 تنی، از موتوری با قدرت 155 اسب بخار نیروی پیشران خود را تامین می کند که حداکثر سرعت 90 کیلومتر در ساعت را برای آن به همراه دارد. این نفربر 14 تنی مجهز به یک موتور هشت سیلندر 300 اسب بخاری است که بیشترین سرعت 65.7 کیلومتر بر ساعت در جاده های هموار را برای آن به همراه دارد. BMP2 با مخازن سوخت پر، بردی در حدود 600 کیلومتر خواهد داشت و ظرفیت حمل 10 سرنشین شامل 3 نفر خدمه و 7 نفر سرباز را دارد. شایان ذکر است که برای اطمینان فاصله 600 میلی متری از سطح زمین و بهبود بیشتر حفاظت در برابر انفجار، پارس آلفا از لاستیک های 16R20 که در PARS IV نیز نصب شده بودند استفاده کرده است. همچنین طراحی زاویه دار قسمت جلو و عقب نیز باعث میشود تا بتواند از مانع عمودی 0.8 متری عبور کند. به گفته این شرکت، معماری جدید باعث شده تا ایمنی محفظه داخلی در مقایسه با نسل قبل افزایش یافته که در کنار این طراحی، ارتفاع قابل تنظیم این خودرو نیز باعث میشود تا از مناطق مین گذاری شده نیز بتواند عبور کند.
کاونده الکترواپتیکی موشک MMP دارای دو کانال تصویرسازی فروسرخ (Imaging Infrared) و تصویربراری مرئی با حسگر CCD است. حسگر تصویرسازی فروسرخ (حرارتی/IIR) در این موشک از نوع غیرخنک شونده است که باعث میشود نیازی به باتری اضافی برای سیستم خنک کننده سنسور نباشد. لازم به ذکر است که حسگر فروسرخ این موشک برای استفاده هم در شب و هم در روز کاربرد دارد. در واقع، برخی تا آنجا پیش میروند که میگویند این خودرو به عنوان افسانه ایترین خودرو نظامی تمام دوران از جیپ پیشی گرفته است. ناگفته نماند، این خودرو منجر به ظهور یک خودروی چهار چرخ مورد علاقه غیرنظامیان نیز شد، که با نام هامر (Hummer) شناخته میشود، خودرویی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت. خودروی نظامی دیگری که به خودرویی غیرنظامی نیز تبدیل شد، تویوتا مگا کروزر بود که پا به پای هاموی پیش رفته است.
در روئین تن از زره کامپوزیتی پیشرفته استفاده شده که ضمن ایجاد حفاظت، از وزن کمتری نیز برخوردار است. سطح حفاظت این خودرو، مقاومت در برابر گلوله های ۱۲.۷ میلیمتری هسته فولادی عنوان شده است. کاراکال خودرویی با طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۵.۷، ۲.۳ و ۲.۴ متر بوده و قابلیت نصب یک برجک به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر را نیز دارد. یک موتور ۱۴۰ اسب بخار چهار سیلندر که با آب خنک می شود، قوای محرکه آن را تأمین کرده و نسبت توان به وزن ۲۸ را برای آن فراهم می کند. در طول جنگ سرد، بسیاری از AFVها دارای لایه ویزه در داخل زره هستند که به منظور محافظت از خدمه و تجهیزات داخل از تکهتکه شدن (اسپلینگ) رها شده از اثر گلولههای دشمن، به ویژه کلاهکهای انفجاری طراحی شده است.
خودروهای جنگی پیاده نظام معمولاً در مقایسه با نفربرها زره بهتری هم دارند و برخی از آنها به دریچههای شلیک هم مجهز شدهاند تا سربازان از طریق آنها با سلاح شخصی خود به سوی دشمن شلیک کنند. بیشتر این خودروها به یک توپ اتوماتیک کالیبر ۲۰ تا ۴۰ میلیمتری به عنوان سلاح اصلی، همراه با یک یا چند مسلسل کالیبر ۷٫۶۲، چند پرتابگر نارنجک دودزا و گاهی لانچرهای شلیک موشک ضد تانک یا موشکهای ضد هوایی مسلح شدهاند. هرچند قدرت آتش و مقاومت زره خودروهای رزمی پیادهنظام معمولاً بسیار پائینتر از تانکهای اصلی میدان نبرد است اما موشکهای هدایتشونده ضدزره آنها میتواند تهدید مؤثری علیه تانکهای دشمن باشد.
در ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ علاوه بر تحویل تعداد بالایی از نسل دوم خودروی راهکنشی ارس، از نسل جدید خودروهای ضد مین و ضد کمین ساخت داخل با نام «رعد» نیز رونمایی شد. طراحی و ساخت خودرو تاکتیکی ضدمین و ضد کمین رعد براساس نیازمندی نیروهای مسلح برای دستیابی به محصولی با قابلیت سرعت بالاتر، حرکت در شیبهای طولی و عرضی تند و عبور از موانع سخت انجام شده است. جایگاه راننده زره پوش جگوار در قسمت مرکزی بخش جلویی شاسی است که بر روی آن دریچه ای مجهز به سه پریسکوپ قرار میگیرد. یک پریسکوپ نمای جلو و دو پریسکوپ دیگر نیز زاویه ای مشخص از نمای جانبی زرهپوش را پوشش میدهند. در کنار پریسکوپ ها، یک سیستم تصویربرداری جلونگر نیز برای راننده زره پوش تعبیه شده که قابلیت تصویربرداری تلوزیونی و دید در شب را دارد.
اگر جیپ آنقدر موثر بود که به یک وسیله نقلیه پرچمدار ارتش ایالات متحده تبدیل شد، چرا امروزه همچنان توسط نیروهای مسلح استفاده نمیشود؟ به زبان ساده، نمیتوانست با خواستهها و نیازهای ارتش که به سرعت در حال تغییر بود، سازگار بماند. در اواخر قرن بیستم، سلاحها سنگینتر شده بودند و توانایی حمل افراد بیشتری در هر وسیله نقلیه بسیار مورد نیاز بود. به گفته نیویورک تایمز، در مارس ۱۹۸۳، جیپ با “وسیله نقلیه بزرگتری که برای همگامی با ارتش مدرن امروزی طراحی شده بود” جایگزین شد. معلوم شد که این وسیله نقلیه، خودروی چرخدار چند منظورهای با تحرک بالا یا همان هاموی (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle یا Humvee) است که اکنون خودرویی بسیار شناخته شده است. این نفربر دو زیست که قابلیت حرکت در آب را هم دارد، دارای یک اسلحه 7.62 میلیمتری، یک توپ 30 میلیمتری و یک پرتابگر موشک ضدزره است.
همچنین دارای سیستم حفاظت فعال میباشد که از یک سنسور برای شناسایی پرتابه ورودی استفاده میکنند و یک ماده ضد انفجار را به صورت انفجاری در مسیر خود پرتاب میکنند. اگر به جای تشکیل بدنه بیرونی در داخل بدنه ساخته شود، میتوان آن را در یک زاویه خاص قرار داد تا حفاظت را بهبود بخشد. بعضی از زره پوشهای جنگی (MBT) از پلیمرها استفاده میکنند، به عنوان مثال پلی اورتان همانطور که در زره پوش اپتیکال “BDD” به کار رفته در T-62 و T-55 مدرن شده است. این خودرو خدماتی شامل آماده سازی موقعیت شلیک، پوششی از خندق،ایجاد خاک ریز در خط مقدم را ارایه می دهد.. تیغه بولدوزرخود نیز به عنوان تعادل خودرو در طول عملیات با بازوی بیل مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. ظهور هاموی به پایان خدمت نظامی چند دههای جیپ منجر شد و اکنون این خودرو رزمی نیز به آرامی در حال بازنشسته شدن است.
همچنین تجهیزات ایجاد دود برای انجام عمل استتار و حفاظت از سرنشینان در برابر حملات شیمیایی، میکروبی و هسته ای از دیگر ویژگی های این نفربر است. در نهایت تلاش های صنایع دفاعی کشور در زمینه تولید نفربرها و خودروهای زرهی منجر به تولید نفربرهایی چون براق، BMP-2، رخش و توفان شد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. بیامپی1 و تایپ86 از توپ جنگی 73 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی و موشک مالیوتکا (پیکان سرخ در تایپ-86) به عنوان سلاح ضدتانک بهره میبرند، اما مدل اصلی براق به تیربار سنگین 12.7 مم دوشکا مجهز است. خودروی ۱۴۰۰۰ کیلوگرمی طوفان دارای ابعاد طول، عرض و ارتفاع تا سقف به ترتیب ۷، ۲.۴۷ و ۳.۰۱ متر است. این خودرو ظرفیت حمل یک راننده، فرمانده و ۸ سرنشین دیگر را تا شعاع ۱۱۰۰ کیلومتر دارد. درب مستقل برای راننده و نفر کناری بوده و درب سایر سرنشینان در عقب خودرو تعبیه شده است.
این خودرو همچنین دارای سیستم انتقال قدرت شش سرعته ZF Friedrichshafen ساخت المان است. زره پوش جگوار قابلیت دستیابی به سرعت 90 کیلومتر بر ساعت و عبور از شیب 60 درصد را دارد. در مخزن سوخت محافظت شده این خودرو 465 لیتر سوخت جای میگیرد که برد عبوری 800 کیلومتری را برای خودرو فراهم می آورد. زره پوش شیب دار زره پوشی است که در یک زاویه غیر عمودی و غیر افقی نصب میشود، بهطور معمول در تانک و سایر وسایل نقلیه زره پوش. انگیزه دیگر این واقعیت است که زره شیب دار روشی کارآمدتر برای پوشاندن تجهیزات لازم است زیرا حجم کمتری را با مواد کمتری محصور میکند.
برای ایجاد امنیت بیشتر در شرایط ضعف دید، برای هر یک از دو سمت جلو و عقب این خودرو یک دوربین در نظر گرفته شده و برای آسایش بیشتر سرنشینان در شرایط مختلف، سامانه های تهویه مطبوع و سرمایش و گرمایش در نظر گرفته شده است. همچنین در طوفان از صندلی های مقاوم به ضربه و شوک ناشی از انفجار استفاده شده است. ممکن است در نمونه های تولیدی اقدام به نصب برجک حفاظت شده برای کاربر سلاح روی سقف شود یا اینکه به طور کلی از سکوی دو درجه آزادی کنترل از راه دور برای به کارگیری سلاح روی سقف استفاده شود. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۵.۳۵، ۲.۰۳ و ۲.۱۱ متر بوده و امکان جابجایی آن با هواپیمای سی-۱۳۰ وجود دارد. سامانه تعلیق عقب این خودرو تقویت شده و امکان استفاده از لاستیک های ضد پنچری را دارد.
علاوه بر این، انواع سامانههای مخابراتی بومی نیز در آن به کار گرفته شده تا این خودروی چابک برای ایفای صحیح نقش خود، ارتباط دائمی و امنی با واحد فرماندهی داشته باشد. این خودرو با وجود برخورداری از زره قوی سرعت بالاتری نسبت به بسیاری از نفربرهای دیگر دارد. شرکت تالِس فرانسه وظیفه توسعه سیستم های ناوبری و ارتباطی زره پوش جگوار را بر عهده دارد. از جمله تجهیزات نصب شده بر روی این خودرو سیستم رادیویی PR4G در باند کاری VHF است که از کیفیت انتقال صدا و اطلاعات بالایی برخوردار است. این سیستم خود دارای مکان یاب ماهواره ای داخلی است و میتواند داده های ارسالی و دریافتی را براساس موقعیت جغرافیایی تنظیم کند.
موتور این خودرو ۴۲۰۰ سی سی است و توان ۱۲۹ اسب بخار را در دور موتور ۳۸۰۰ دور بر دقیقه در اختیار قرار می دهد. دو باک بنزین ۹۰ لیتری نیز برای خودروی یوز که به بیشترین سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسد در نظر گرفته شده است. این خودرو مهندسی دارای قابلیتی است که با دستگاه چاشنی الکترومغناطیسی مجهز شود . این خودرو مهندسی رزمی با یک بازوی لولایی بیل مکانیکی، دو وینچ چرخ تسمه، یک تیغه بولدوزر تمام طول یا بیل شخم زن در جلو با توجه ماموریت محول شده تجهیز می گردد. در بسیاری از ارتش های جهان در کنار نیروهای زرهی بخشی بنام یگان مهندسی رزمی وجود دارد. وظیفه این نیرو بطور اختصار در زمان جنگ ایجاد استحکامات جهت محافظت از سایر نیروها در مقابل اتش دشمن است .
تحرک بالا، قدرت آتش موثر و زیاد و حفاظت از سرنشین ها در برابر حملات هسته ای، میکروبی و شیمیایی از جمله ویژگی های بارز نفربر BMP2 است. دیگر عضو خانواده نفربرهای براق، نمونه آمبولانس آن است که برای حمل و نقل سریع و تخلیه مجروحین در پشت خطوط درگیری طراحی و ساخته شده است. این نفربر که سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است، از تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راه های ناهموار در سرعت های بالا و قابلیت انجام مانورهای سنگین در سرعت بالا برخوردار است. این نفربر زرهی 13 تُنی دارای سه نفر خدمه شامل فرمانده، راننده و مسلسلچی است و میتواند تا هشت سرباز دیگر را نیز در خود جای دهد.
تولید مدل چینی این نفربر از سال 1986 و تولید مدل ایرانی از سال 1997 بر اساس سفارش سال 1996 آغاز شد و تا سال 2010 حدود 250 دستگاه از آن ساخته شد. این نفربر از موتور دیزلی بیاف8ال (BF۸L) استفاده میکند که یک موتور آلمانی است و احتمالاً از خط تولید چین خریداری شدهاست. حال با توجه به این موضوع در اینجا با معرفی چهار مدل از نفربرهای زرهی ساخت صنایع دفاعی کشورمان، مروری اجمالی بر آنها خواهیم داشت.
فاصله ۴۰ سانتیمتری کف آن از زمین یک شاهکار مهندسی است با توجه به اینکه این وسیله نقلیه تنها ۱۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد. چهار چرخ متحرک تمام وقت، سیستم تعلیق مستقل، نزدیک شدن شیب دار و خروج زاویه دار، ۶۰ درصد شیب نوردی، ۴۰ درصد شیب جانبی و ۱۵۰ سانتیمتر قابلیت آب نوردی همراه با فاصله زیاد از سطح زمین، هاموی را به یک خودرو آفرودی منحصربفرد تبدیل میکند. وسایل نقلیه نظامی زره پوش برای مقاومت در برابر ضربه گلوله، موشک یا پوسته، از پرسنل داخل در برابر آتش دشمن محافظت میکنند.
غالباً، زره اصلی به یک صفحه اصلی اژدر که چند متر در پشت آن قرار گرفته بود، وصل میشد، به گونه ای که برای حفظ تمام بخشهای کشتی به کار میرفت. زره کامپوزیتی مورد استفاده در تانکهای غربی و اسرائیلی عمدتاً از عناصر زره (NERA) تشکیل شده است. این عناصر غالباً یک ورقه هستند که از دو صفحه سخت (معمولاً استیل با سختی بالا) تشکیل شده و مقداری از لایههای با چگالی کم بین آنها وجود دارد. در اثر ضربه، لایهها متلاشی میشوند و صفحات را جابجا میکنند، qvضربه را پخش میکنند و باعث از بین رفتن انرژی جنبشی میشوند. در پشت این بخش، قسمت پشتیبان وجود دارد که برای متوقف کردن گلوله تخریب شده یا عنصر پرتاب شده ساخته شده است، که ممکن است از فولاد با سختی بالا باشد، یا مقداری کامپوزیت از فولاد و سرامیک یا احتمالاً اورانیوم باشد.
تانک جنگی اتحاد جماهیر شوروی (T-64)، از زره کامپوزیتی استفاده میکرد که اغلب شامل مقداری مواد کم چگالی بین صفحات فولادی بود یا از بخش ریختهگری شده مقاوم، به عنوان مثال ترکیب K استفاده میکردند. به عنوان مثال، قسمت جلو و برجک T-64 در ابتدا با آلومینیوم پر شده بود و سپس بخشهای سرامیکی و آلومینیومی نیز اضافه میشد، همچنین برخی از مدلهای T-72 دارای بخش شیشه ای به نام «کوارتز» هستند. زره تانک اغلب از یک ترکیب از فولاد و برخی از مواد با چگالی کم، یا متوولیت (پلیمر تقویت شده با فایبرگلاس) یا صفحات سرامیکی ساخته میشد. شیشههای مقاوم در برابر گلوله، از ورقههای شیشه ای پلی وینیل بوتیرال، پلی اورتان یا اتیلن وینیل استات تشکیل میشوند. این نوع شیشههای ضد گلوله از زمان جنگ جهانی دوم در وسایل نقلیه جنگی بهطور منظم مورد استفاده قرار گرفته است. این ورقهها بهطور معمول در حدود ۱۰۰–۱۲۰ میلی مترضخامت دارند و معمولاً بسیار سنگین هستند.
مدل قابل مقایسه فعلی، M۱۰۹۷A۲، تنها ۳۱۷.۵ کیلوگرم وزن بیشتری دارد، اما میتواند تقریباً دو برابر محموله قبلی یعنی ۱،۹۹۵ کیلوگرم بار حمل کند. خودروی تولیدی کنونی با ظرفیت توسعه یافته (ECV) مدل M۱۱۱۳ دارای قدرت حمل ۲،۳۱۳ کیلوگرم بار است. نوع زره پوش M۱۱۱۴ توسط AM General با بسته زرهی نصب شده توسط O’Gara Hess و Eisenhart تولید شده است. بیشترین سرعت آن در جاده ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده، گیربکس دستی و ۹ سرعته داشته و امکان عبور از موانعی تا ارتفاع نیم متر و کانال آب تا عمق ۱.۵ متر را دارد. طوفان امکان شیب روی طولی ۶۰ درصد و عرضی ۳۰ درصد را دارد که قابلیت حرکتی مناسبی محسوب می شود. موتور دیزلی ۸ سیلندر آن که با آب خنک می شود توان ۲۶۰ اسب بخار را برای این خودروی دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک ایجاد می کند.
نفربر براق دارای مدل های مختلفی از جمله نفربر فرماندهی، آمبولانس، مهندسی، مهمات بر، حامل موشک ضدتانک، حامل خمپاره، توپدار و انواع مدل دریایی است. سریرنفربر زرهی و چرخدار سریر از یک تیربار 14.5 میلمتری مستقر در برجک متحرک استفاده کرده و قابلیت حمل هشت سرباز را دارد. انواع سامانههای مخابراتی بومی در آن بکار گرفته شده تا این خودروی چابک برای ایفای صحیح نقش خود ارتباط دائمی و امنی با واحد فرماندهی داشته باشد. رخشنفربر زرهی 4×4 رخش، یک خودروی زرهپوش با قابلیت حمل هشت نفر است که توسط وزرات دفاع در در مجتمع شهید کلاهدوز ساخته و توسعه یافته که در سال 1384 رونمایی شد.
در طراحی حفاظتی این خودرو از اصل زره ماژولار و صفحات قابل نصب و جداسازی آسان استفاده شده است. به عنوان نمونه و جهت مقایسه میتوان به این مسئله اشاره کرد که تانک M1A2 آبرامز در مدل پیشرفته SEPV4 ، زرهپوش بسیار پیشرفته KF41 Lynx آلمان، زرهپوش آژاکس بریتانیا و حتی تانک T-14 ارماتا روسیه جملگی از تصویربردار حرارتی نسل سوم بهره میبرند. اکثر وسایل نقلیه با سیستم حفاظتی فعال (Hard-kill) قادر به مقابله با اکثر تهدیدها می شدند . ۵ زره یک زمینه امن منحصر بفرد بود که ممکن است در ساختمان خودروهای خودروهای رزمی زمینی (BCT)مورد استفاده قرار گیرد .
در دومین دوره از نمایشگاه جهانی دفاع که از 4 تا 8 فوریه در ریاض برگزار شد، گروه FNSS ترکیه از جدیدترین نسخه از خانواده پارس خود یعنی PARS ALPHA 8×8 که یک وسیله نقلیه کاملاً جدید با بهبودهای عملکردی طراحی شده است، رونمایی کرد. نسل قبلی این خودرو نظامی زرهی PARS IV 8×8 بوده که پس از دو سال توسعه در آگوست همان سال در IDEX 2021 عرضه شد. ترکیه در نمایشگاه جهانی دفاع ریاض خودرو نظامی زرهی جدید خود را با نام پارس- AFV PARS ALPHA معرفی کرده که با اندازه و مشخصات فنی خود میتواند در هر میدان نبردی به یک وسیله استراتژیک تبدیل شود. خودرو زرهی ضد مین و ضدکمین رعد خودرویی مناسب نبردهای نامتقارن، داخل شهری و پاسگاهای مرزی و مناطق عملیاتی است. این خودرو قادر است امنیت فرماندهان، شخصیتها و نفرات در عبور از مناطق مشکوک به تلههای انفجاری و بمبهای کنار جادهای را تأمین کند.
همچنین BMP2 برای محافظت از خود در میدان نبرد مجهز به سیستم تولید دود و پرتابگر نارنجک های دودی است. به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، جابجایی نیروهای پیاده در سطح میدان نبرد و سرعت در این کار، موضوعی است که میتواند سرنوشت یک جنگ را تعیین کند. انتقال سریع و مطمئن نیروها در محیطی که انواع گلوله ها، راکت ها و خمپاره ها در حال اصابت به اطراف هستند موضوع حائز اهمیتی است که سبب ساخت نفربرها و خودروهای زرهی شد. تفاوت اصلی براق با بیامپی 1 و تایپ 86 استفاده از مسلسل به جای توپ جنگی به عنوان سلاح اصلی است که قدرت نبرد مستقیم آن را کاهش داده و در نتیجه آن را در رده نفربرهای زرهی جای میدهد. البته یکی از مدلهای براق از برجک بیامپی 2 استفاده میکند که به توپ 30 میلیمتری مجهز است. این نفربر زرهی دارای تیربار 14.5 میلیمتری مستقر در برجک متحرک است و قابلیت حمل دستکم هشت سرباز را دارد.
جگوار که قرار است به تعدادی در حدود 300 دستگاه توسط ارتش فرانسه به خدمت گرفته شود در واقع یک زرهپوش کلاس متوسط با وزن 25 تن با پیکربندی 6×6 (دارای 6 چرخ و انتقال قدرت موتور به هر 6 چرخ) است. برجک این خودرو در بخش سلاح شامل یک توپ خودکار 40 میلیمتری, یک قبضه تیربار هم محور 7.62 میلمتری و 4 موشک MMP است ( 2 موشک آماده شلیک و 2 موشک به صورت ذخیره). در ادامه مطلب زرهپوش شناسایی رزمی جگوار تحت چهار مولفه اصلی 1- قابلیت های نظارت و هدفگیری 2- قدرت آتش 3- حفاظت 4- تحرک بررسی میشود. مهمات APFSDS-T سیستم تسلیحاتی CTAS 40 به گفته سازنده قابلیت نفوذ در زره تمام زرهپوش های سبک همچون نفربرها، خودروهای رزمی پیاده نظام و امرپ ها را دارد.
بیشترین سرعت این خودرو ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شیب روی طولی ۶۰ درصد و عرضی ۳۰ درصد و عبور از موانعی تا ارتفاع ۴۳ سانتیمتر از دیگر مشخصات حرکتی آن است. شیشه های بکار رفته در خودروی یوز دارای حداقل ۴ لایه پلی کربنات است که مانع پخش شدن و پرش شیشه و اصابت تیر و ترکش به نفرات میشود. روی سقف خودرو یک برجک دارای زره و پنجره های شیشه ای با قابلیت چرخش و امکان نصب انواع تیربارهای سبک و کنترل از راه دور تعبیه شده است. شایان ذکر است که اولین دستگاه توسعه داده شده از دو شاسی مازاد ارتش ساخته شده است.
همچنین طراحی خاص این خودرو به هر دوی آنها اجازه میدهد که دید مستقیم با پیاده شدن سربازها در عقب داشته باشند. این خودرو نظامی جمع و جور که 711 اسب بخار قدرت داشته و به یک گیربکس 6 سرعته تمام اتوماتیک با یک دنده معکوس مجهز است، قسمت جلو خودرو بر روی محور اول و قسمت عقب که شامل برجک مسلسل و سرنشینان میشود بر روی محور دوم قرار دارد. یکی از نکات قابل توجه در این زرهپوش ، مجهز بودن آن به چندین دوربین همه جانبه است که اجازه می دهد عملیات مین زدایی و یا سنگر سازی برای نیروهای خودی با امنیت بیشتری صورت بگیرد، بدون اینکه نیازی به خروج خدمه در محیط های پر خطر باشد. زره پوش جگوار دارای مجموعه ای از سیستم ها و قابلیت های دفاعی است که شامل اخلالگرها, حسگرها و نارنجک اندازهای دودزا میشود.
همانطور که گفته شد، امرپها خودروهای زرهپوش شدهای هستند که از جان نفرات در برابر خطراتی نظیر مینها و بمبهای کنار جاده ای و یا کمینهای غافلگیر کننده دشمن محافظت میکنند. در پی این مشکلات و در شرایطی که بحث امنیت جانی نیروهای نظامی در میان بود، ارتش ایالات متحده چارهای جز جستجوی جایگزینی برای هاموی نداشت. نفربر زرهی هویزه نیز همزمان با نفربر هویزه در مهرماه سال 1391 رونمایی شد و سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است. این نفربر قابلیت حمل 12 سرنشین را دارد که از این تعداد یک نفر راننده، یک نفر متصدی مسلسل 12.7 میلیمتری (دوشکا) و 10 نفر نیز سرنشین هستند. «سریر» با برخوداری از زره قوی و منافذ کوچک برای استفاده در شلیکهای سربازان، از سرعت بالاتری نسبت به نفربرهای دیگر برخوردار است و با توجه به محل ورود و خروج نفرات که در پشت آن پیش بینی شده، حفاظت مناسبی را برای سربازان به وجود میآورد. در نمونههای صادراتی کمی تغییرات با توجه به درخواست خریدار صورت گرفته که میتوان به ارتفاع و حفاظ تیرانداز اشاره کرد.
اگرچه هامویها هنوز توسط ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار میگیرند، اما اکنون در موقعیتی مشابه با جیپ در اوایل دهه ۱۹۸۰ قرار دارند. این خودروها دیگر مجاز به خارج شدن از مناطق امن در مناطق جنگی نیستند، و با JLTVها – وسایل نقلیه تاکتیکی سبک مشترک – جایگزین میشوند. این خودروها سال هاست معرفی شده و از سال ۲۰۱۸ جایگزین هامویها در نیروی زمینی و تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده شدند. سری M۹۹۸ A۰ هاموی دارای وزن محدود تقریباً ۲،۳۶۰ کیلوگرمی و توان حمل محموله ۱،۱۳۴ کیلوگرمی است. همچنین این خودرو از یک موتور ۶.۲ لیتری V-۸ دیزلی با گیربکس سه سرعته اتوماتیک بهره میبرد.
قابلیت نصب سلاح های نیمه سنگین، بهره مندی از دریچه های تیراندازی از کابین عقب، حفاظت بالستیکی برای حفاظت از نفرات کابین از دیگر مشخصات نفربر طوفان است. طوفان ظرفیت حمل 10 سرنشین را دارد و با تجهیز به چرخ های پنچر رو قادر است عملیات را ادامه داده و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ ها تا شعاع 50 کیلومتری حرکت کند. این نمونه به امکانات درمانی چون دستگاه تنفس مصنوعی، اکو قلب، تجهیزات ارتوپدی، کمک های اولیه و تهویه مطبوع مجهز شده است. یک دریچه نسبتاً بزرگ نیز روی سقف خودرو تعبیه شده که به نفرات امکان دسترسی به جایگاه سلاح نصب شده روی سقف را می دهد. امکان به کارگیری تایرهای پنچررو و انواع سامانه های سرمایش و گرمایش متناسب با این خودرو به درخواست سفارش دهنده وجود دارد. همچنین دوربین دید پیرامونی برای راننده و فرمانده در این خودرو در نظر گرفته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید