پورشه باکستر Porsche Boxter، انواع تیپ‌ها و مشخصات فنی خودرو

وجود گرم‌کن و سردکن برای هر دو صندلی و حافظه برای تنظیم صندلی راننده نیز این رفاه و آسایش را به نقطه اوج خود می‌رساند. پورشه به مناسبت ۲۵امین سالگرد حضور مدل باکستر در بازار جهانی خبر از تولید نسخه تولید محدودی از نسل چهارم این خودرو (از سری ۷۱۸) داده است. بر اساس گفته‌های پورشه این نسخه تولید محدود با نام تقریبا عجیب “پورشه باکستر ۲۵ سال” تنها در تیراژ ۱۲۵۰ دستگاه برای بازار جهانی به تولید خواهد رسید و اولین سری آن در بهار سال میلادی جاری (۲۰۲۱) و با پایه قیمت ۷۲ هزار دلار تحویل خواهد شد. این تغییرات باعث شد پورشه سری باکستر/کیمن سری ۹۸۲ را به صورت کلی و با الهام از مدل افسانه‌ای ۷۱۸ به عنوان برنده مسابقات تارگا فلوریو سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰، با نام کلی “پورشه ۷۱۸” خطاب کند. با قرارگیری در اوج دوران تولید سری باکستر/کیمن، سری ۷۱۸ حالا می‌توانست با در نظر داشتن مدل و سال تولید بین ۲۵۰ تا ۴۱۵ اسب بخار قدرت تولید کند و در حدود ۵.۶ تا ۴.۱ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد تا در نسخه GTS به قدرتمندترین مدل باکستر/کیمن تاکنون بدل شود.

بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

تاکنون چهار نسل متمایز از خانواده باکستر و سه نسل متفاوت از خانواده کیمن روانه خط تولید پورشه شده است. به یاد داشته باشید که این دو خودرو جز در نوع طراحی سقف (سقف تاه شو در برابر سقف فلزی) با یکدیگر تفاوتی ندارند. واردات پورشه به بازار ایران از سوی نمایندگی رسمی واردات این برند در ایران یعنی شرکت معین موتور ممکن شد و از این رو نسل‌های وارداتی باکستر شامل نسل دوم، نسل سوم و نسل چهارم است. سیستم فرمان هوشمند الکترونیکی با قدرت کمکی هیدرولیکی و مجهز به سیستم حساس سرعت و قابلیت تنظیم به صورت برقی در کنار سیستم‌های تعلیق دوجناغه مستقل برای محور جلو و همچنین سیستم تعلیق مولتی لینک یا چند اتصاله برای محور عقب، آرامش و عکس و العمل سریع نسبتا نرمی را برای باکستر به همراه داشته است.

نسل دوم اولین باری بود که نسخه فست بک کوه با نام کیمن را نیز روانه خط تولید کرد. پیشرانه‌های به کار رفته در این دو مدل شامل نمونه‌های شش سیلندر تخت (۶ سیلندر باکسر) به حجم‌های ۲.۷، ۲.۹، ۳.۲ و ۲.۴ لیتر بود که نشان دهنده ارتقا فنی قابل توجه در مقایسه با نسل اول باکستر بود. گیربکس‌های به کار رفته در این نسل همان نمونه ۵ سرعت اتوماتیک و ۵ و ۶ سرعت اتوماتیک بود اما برای اولین بار گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ (7DCT) پورشه با نام تجاری 7PDK نیز برای باکستر و کیمن ارائه شد که در کنار پیشرانه‌های قدرتمندتر تاثیر شگرفی بر توان نهایی این دو مدل گذاشت. به لطف واردات پورشه از سوی معین موتور و البته تجهیز نسل چهارم (سری 718) به پیشرانه چهار سیلندر ۲.۰ و ۲.۵ لیتری و قرارگیری آن در بازه استانداردها و قوانین واردات خودرو کشور (در مدل‌های پس از ۲۰۱۳)، سری باکستر در نسل دوم، سوم و چهارم و سری کیمن در نسل اول، دوم و سوم به بازار ایران راه یافتند. اگرچه این واردات بسیار پراکنده بود و تمامی تریم‌های تولیدی این دو محصول را در بر نمی‌گرفت اما حداقل این خودرو به عنوان یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های تولیدی این سری دوست داشتنی توانست به بازار ایران راه یابد.

اما با ورود نسل دوم پورشه نسخه فست بک کوپه (نسخه هاردتاپ کوپه با سقف فلزی) باکستر را هم به خط تولید اضافه کرد. نام Cayman املا متفاوتی از کلمه Caiman بود که به خانواده متفاوتی از تمساح سانان اشاره داشت که جثه کوچک‌تری دارند و این نام کاملا برازنده ابعاد کوچک‌تر کیمن در برابر پورشه 911 افسانه‌ای بود. نام باکستر در حقیقت ترکیب دو کلمه باکسر (Boxer) و رودستر (Roadster) است که کلمه اول به پیشرانه تخت شش سیلندر نوع باکسر آن و نام رودستر به طراحی بدون سقف و چیدمان دو نفره آن اشاه دارد که در نهایت نام Boxster با تلفظ باکستر را برای این خودرو به ارمغان آورد. با پذیرش این طرح از سوی پورشه در سال ۱۹۹۶ و بهره‌گیری از پیشرانه‌های قدرتمندتر شش سیلندر تخت بجای چهار سیلندرهای ضعیف پیشین، به معرفی نسخه کوچک‌تر، ضعیف‌تر و ارزان قیمت‌تر پورشه با نام باکستر (Boxster) انجامید. مدلی ارزان‌تر و البته ضعیف‌تر که با داشتن المان‌های اصلی پورشه مخصوصا در بخش طراحی، با قیمتی به مراتب کم‌تر از ۹۱۱ به فروش رسید و حالا باعث شد دست عده گسترده‌تری از مردم به برند پورشه برسد. انتخاب خودرو های کمپر در ایران برای افرادی که آسایش و رفاه در سفر اهمیت می‌دهند؛ یک گزینه مناسب است.

در نتیجه پیشرانه‌های قابل ارائه در این نسل شامل دو نسخه چهار سیلندر تخت ۲.۰ و ۲.۵  لیتر و یک نمونه شش سیلندر تخت تنفس طبیعی ۴.۰ لیتری بود. پیشرانه، قلب تپنده هر اتومبیلی است که در پورشه باکستر دارای شش بطن مجزا بوده و حیات اتومبیل به حرکت پیستون‌ها در آن بستگی دارد. پیشرانه‌ای شش سیلندر 24 سوپاپ بوکسر تخت بنزین سوز با حجم دقیق 2893 سی سی و مجهز به انژکتورهای پاشش مستقیم سوخت موتور میانی که در اصل در نیم تنه عقبی اتومبیل نصب می‌شود، ولی چون در جلوی محور عقب نصب شده، به آن موتور میانی می‌گویند. ولی برای کیمن S موجود در کشور، یک پیشرانه قوی‌تر یعنی یک موتور شش سیلندر تخت 3.5 لیتری در نظر گرفته شده است. البته معین موتور نماینده پورشه در ایران، تنها اقدام به واردات همین دو اتومبیل با حجم موتور 2.9 لیتری و 3.5 لیتری کرده بود که حالا واردات آن متوقف شده است. در پشت غربیلک فرمان نیز صفحه کیلومتر خودرو قرار گرفته که به صورت سنتی و عقربه‌ای طراحی شده تا با خلق و خوی اسپرتی این باکستر کوچک همخوانی داشته باشد.

پیکربندی استاندارد خودروی پایه به گونه ای انتخاب شده است که می توان خواسته های خواستارترین مشتریان را نیز پیش بینی کرد. لیست تجهیزات یک اتوبوس خاص را می توان با اعمال تقریباً تمام گزینه های کارخانه ممکن از لیست قیمت استاندارد گسترش داد. این ایراد قیمت نهایی ۰۱۱ بود که آن را از دسترس عموم مردم دور کرده و البته تیراژ فروش آن را در مقایسه با علاقه عموم مردم جهان نسبت به برند پورشه؛ بسیار پایین نگه‌ می‌داشت. پورشه یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان آلمانی است که از سوی فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ پایه گذاری شد. البته برخلاف تصور عموم مردم، پورشه اهل آلمان نبود اما زمانی که برند خودروسازی پورشه را پایه‌گذاری کرد، در حقیقت به عنوان یک شهروند آلمانی در این کشور زندگی می‌کرد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای سفر با خودرو کمپر، استقلال و آزادی است که به مسافر می‌دهد.

مجموعه سپر نیز خود می‌تواند معیاری برای تشخیص این دو مدل باشد، چون پورشه کیمن دارای ورودی‌های بیشتر و بزرگ‌تری در بخش مرکزی سپر است، در غیر این صورت دیگر قسمت‌ها و بخصوص فرم بدنه هر دو خودرو و حتی آینه‌های جانبی و ارتفاع هر دو مدل، شباهتی مویرگی به یکدیگر دارند. در بین مدل هایی از پورشه که در زمان آزاد بودن ورود آنها توسط معین موتور وارد شد، باکستر را باید ارزان ترین و در عین حال یکی از خوش قیافه ترین آنها بدانیم. فرزندی از اشتوتگارد که این روزها با وجود گذشت چند سال از ورودش به بازار ایران، هنوز هم با گذرش از خیابان تمام چشم ها را به سوی خود می چرخاند و صدای طنین انداز اگزوزش می تواند خط و نشانی برای تازه واردهای پرمدعا بکشد. نام این خودرو از ترکیب دو کلمه ی باکس به دلیل موتورباکسر آن و رودستر که طراحی بدنه آن است نام گذاری شده و مدل جدید این خودرو با کد باکستر 718 شناخته می شود.

مهم‌ترین تفاوت باکستر با کیمن در فضای داخلی کابین مربوط به همین صفحه کیلومتر می‌شود. البته الگوهای طراحی هر دو مدل شبیه به یکدیگر است، ولی قطعه‌ای که مثل سایه‌بان بر روی نشانگرها قرار گرفته است، متفاوت با صفحه کیلومتر کیمن است و قوسی یک تکه و متوالی دارد. پورشه 718 باکستر S از نظر توانمندی‌های فنی، لذت رانندگی و هم‌چنین کیفیت ساخت نیز جزو برترین خودروهای موجود در بازار کشور ما محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر توانایی پرداخت قیمت ناقابل چندمیلیاردتومانی پورشه باکستر را دارید، مطمئن باشید که از خرید آن پشیمان نخواهید شد. فقط در صورت خریداری این خودرو، به حساسیت پیشرانه آن نسبت به کیفیت بنزین موجود در کشور دقت کنید. برای فعال‌کردن سیستم لانچ کنترل پورشه باکستر، باید پس از قراردادن حالت رانندگی روی اسپرت پلاس و محدودکردن سیستم کنترل پایداری با استفاده از دکمه قرارگرفته در کنسول میانی، برای چند ثانیه پدال‌های گاز و ترمز را به‌صورت هم‌زمان فشار داد تا پیام فعال‌شدن این سیستم در صفحه نشان‌دهنده‌ها به نمایش دربیاید.

حضور باکستر و کیمن در بازار جهانی باعث شد حجم فروش این برند خودروساز با رشد قابل توجهی مواجه شود و با ایفای نقش همچون گاوه‌های شیرده شرکت، هزینه تولید سایر مدل‌ها را فراهم آورد. آپشن‌های پورشه باکستر تنها محدود به گزینه‌های کمکی راننده برای ایجاد حداکثر لذت رانندگی نیستند بلکه این رودستر آلمانی برای رفاه سرنشینان خود نیز امکانات زیادی را تدارک دیده است. نسخه‌های فول‌آپشن پورشه 718 باکستر مجهز به صندلی‌های اسپرت با تنظیمات کامل برقی هستند. این صندلی‌ها می‌توانند بسته به سفارش خریدار در 14 و یا حتی 18 جهت تنظیم شوند و حداکثر آسایش را برای سرنشینان ایجاد کنند.

چند وقت پیش با مساعدت و همکاری یکی از دوستان فرصتی دست داد تا این کروک زیبا را به صورت دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم و از نزدیک با قابلیت های آن آشنا شویم. پورشه 718 یک خودروی S-segment محسوب می شود و در ایران رقبایی همچون مرسدس بنز SLK را در کنار خود می بیند. همراه این محصول مفهومی یک قایق کانو و یک دوچرخه الکتریکی پژو  eM02 FS پاورتیوب نیز ارائه می شود. همراه این محصول مفهومی یک قایق کانو و یک دوچرخه الکتریکی پژو  eM02 FS پاورتیوب نیز ارائه می شود.

با این آپشن، می‌توان با تنظیم سرعت روی میزان دلخواه، کنترل گاز و ترمز را به خودرو واگذار کرد و از یک مسافرت دونفره لذت برد. جسارت پورشه در طراحی این دو مدل منجر شد تا نسل سوم با ظاهری چالاک‌تر و جسورتر روانه بازار شود. تغییرات طراحی هرچند جزئی اما بسیار تاثیرگذار بود چراکه این طراحی از سوی تونی هَتِر (Tony Hatter) بریتانیایی، یکی از اعضای تیم طراحی پورشه و مسئول طراحی پورشه ۹۹۳ (۹۱۱ مدل ۱۹۹۴-۱۹۹۸)، پورشه 911 GT1 و پورشه ۹۱۸ بود. دیفیوزر زیر سپر هر دو مدل هم در یک موقعیت طراحی شده‌اند، ولی تفاوت‌هایی در ساختار و طراحی آن‌ها دیده می‌شود. به طور کل می‌توان گفت که پورشه باکستر و کیمن هر دو بر روی یک پلتفرم مشترک توسعه یافته‌اند، با این تفاوت که پورشه باکستر سقفی متحرک دارد.

با اجازه صاحب خودرو حسابی از خجالت خودرو در می آییم و لذت سواری واقعی با یک پورشه را تجربه می کنیم. قدرت موتور آنچنان است که زمان تعویض دنده از 2 به 3 نیز دوباره شما را به صندلی می چسباند و غرش اگزوز لبخند رضایت را بر لبان شما نقش خواهد بست. پورشه باکستر مورد بررسی ما نیز از لحاظ طراحی شباهت زیادی در نگاه اول به برادر خود یعنی کیمن دارد که در اینجا علاوه بر بررسی طراحی این اسب اشتوتگاردی، در مورد تفاوت‌های این دو مدل هم بحث خواهیم کرد. پورشه پنجمین اتومبیل‌ساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است و با توجه به اینکه اتومبیل‌های شرکت پورشه معمولاً در شمار پایین تولید می‌گردند؛ اما محصولات آن، همواره در کلاس خودروهای گران‌قیمت طبقه‌بندی می‌شوند.

به همین بهانه، در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به‌سراغ بررسی آپشن ‌های پورشه باکستر رفته‌ایم تا ببینیم این پسرک شرور آلمانی چه تکنولوژی‌هایی را همراه خود دارد. لازم به ذکر است که معیار ما در مقاله امکانات پورشه باکستر ، جدیدترین و مجهزترین نسخه این خودرو در بازار ایران، یعنی پورشه 718 باکستر S خواهد بود. نسل دوم با پختگی بیشتر طراحی و بهبودهایی که مستقیما از سوی پینگی لای به اجرا درآمد، از چراغ‌های بزرگ‌تر و ورودی‌های بزرگ‌تر هوا در طرفین خودرو به همراه ریم‌های اسپرت ۱۹ اینچی بهره‌ گرفت. نمای داخلی نیز به کلی تغییر کرد و المان‌های دایره‌ای پورشه را سرلوحه خود قرار داد.

بررسی آپشن‌های پورشه باکستر را با آپشنی آغاز می‌کنیم که وجود آن برای یک خودروی اسپرت تمام‌عیار، جزو واجبات است. پورشه باکستر از تنظیم حالات مختلف رانندگی (درایومد) چهارحالته بهره می‌برد که موقعیت و ظاهر اهرم تنظیم آن، مشابه با سوپر اسپرت استثنایی پورشه، یعنی پورشه 918 است. ون فوتون ساخت چین یکی از خودرو های کمپر در ایران است که با ظرفیت ۹ نفره یا ۱۳ نفره، برای خانواده های پرجمعیت مناسب است.

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید؛ مفهومی باکسر 4×4 ظاهر جذابی به عنوان یک ون دارد. در دسامبر ۲۰۰۹ فولکس واگن۴۹٫۹ درصد از سهام کمپانی اصلی پورشه را خریداری کرد، خانواده پورشه و خانواده پیک بطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱ درصد خودروسازی پورشه، مالک اصلی آن به‌شمار می‌آیند. ارائه مشاوره برای انتخاب کمپر مورد نظرتان با توجه به بودجه و نیاز شما و پشتیبانی فعال برای رفاه مشتریان، از دیگر خدمات تک رنت است.

نسل چهارم پورشه باکستر در دو نسخه 718 باکستر و 718 باکستر S در بازار کشور ما عرضه شده که نسخه اول، مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربو با حداکثر قدرت 300 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 380 نیوتن‌متر است و با اتکا به این پیشرانه و گیربکس 7سرعته اتوماتیک دوکلاچه، شتاب صفرتاصد را تنها در 4.9 ثانیه ثبت می‌کند. اما قلب تپنده نسخه 718 S یک نمونه 2.5 لیتری توربو است که در قدرت و گشتاور، به‌ترتیب 50 اسب‌بخار و 40 نیوتن‌متر قوی‌تر از پیشرانه نسخه معمولی است و با اتصال به همان گیربکس 7سرعته دوکلاچه، شتاب صفرتاصد 4.4 ثانیه را برای این رودستر جذاب به ارمغان می‌آورد. ۹۸۲ اولین سری از باکستر و کیمن‌ها بود که به پیشرانه ۴ سیلندر باکستر مجهز به توربوچارجر تجیز می‌شد.

این ماشین با موتور ۴/۲ لیتری و قدرت ۱۳۰ اسب بخار، یک انتخاب مناسب برای کسانی است که به مسافرت های گروهی با خانواده یا دوستان علاقه دارند. سیستم تهویه، صندلی‌های راحت، ترمز ABS، حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر و دیگر امکانات جذاب این کمپر باعث محبوبیت زیاد آن شده است. اصالت، دقیقاً همان چیزی است که شرکت خودروسازی پورشه آن را درک می‌کند و هنوز هم بعد از گذشت سالیان سال به آن پایبند بوده و از آن استفاده می‌کند و می‌توان این خصلت را در طراحی ظاهری محصولات تولیدی‌اش احساس کرد. یکی دیگر از آپشن‌های پورشه باکستر، دستیار تغییر لاین است که درواقع، نوع پیشرفته‌ای از سیستم هشداردهنده نقاط کور محسوب می‌شود. این سیستم با استفاده از پخش امواج فراصوت (آلتراسونیک) توسط سنسورهای قرارگرفته در طرفین سپر عقب، خودروهایی را که در لاین‌های مجاور با سرعت بالا در حال نزدیک‌شدن به پورشه باکستر هستند، شناسایی و با هشدارهای صوتی و تصویری، راننده را آگاه می‌کند تا از تغییر لاین ناگهانی اجتناب کند. در قسمت بالایی آینه میانی پورشه باکستر و در مجاورت چراغ‌های مطالعه سرنشینان، سه عدد دکمه قرار دارد که می‌توانند نقش ریموت کنترل درب پارکینگ منزل یا محل کار مالک را ایفا کنند.

۱۰۰ درصد از سهام شرکت پورشه هولدینگ نمود، که از شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی پورشه است و مدیریت بخش فروش خودروهای پورشه را برعهده دارد. عصر خودرو- پژو در گروه محصولات مفهومی خود یک گزینه جالب برای علاقه مندان به ماجراجویی و سفر دارد که ورود آن به فاز تولید انبوه می تواند رقیب قدرتمندی را به بازار ون های مسافرتی معرفی کند. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. کمپانی پورشه (Porsche) خودروساز بسیار مشهور در زمره خودروسازان اسپرت/ لوکس دسته بندی می‌شود و رقیب مستقیم برندهایی چون فراری، لامبورگینی، اَستِن مارتین و مازراتی به حساب می‌آید هرچند که در کلاس‌های دیگر نیز به نوعی در رقابت با برندهای رده پریمیوم جهانی نیز هست. مجموعه اجاره خودرو تک رنت با مدیریت آقای امیر حسین سلامی که موسس قدیمی ترین مرکز اجاره خودرو فعال در تهران به نام حامی رنت هستند،دارای بیش از 70 دستگاه خودرو های لوکس و اقتصادی خارجی و نزدیک به 20 دستگاه خودرو های ایرانی آماده خدمات به مشتریان گرامی می باشد. ایویکو دیلی کمپر، با داشتن فضای داخلی بزرگ و امکان سفارشی‌سازی بالا، برای افرادی که می‌خواهند سفرهای طولانی‌تری داشته باشند و نیاز به فضای بیشتری دارند، ایده‌آل است.

بسیاری از خودروهای کمپر مجهز به امکاناتی مانند آشپزخانه کوچک، حمام و فضای خواب هستند که سفر را راحت‌تر می‌کند. ولکس C10 نیز یکی دیگر از خودرو های کمپر در ایران است که محبوبیت زیادی یافته است. این خودرو با طراحی مدرن و امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع، سرویس بهداشتی مجهز، و یک آشپزخانه کوچک، تمام نیازهای اولیه یک سفر راحت را برآورده می‌سازد. این دو نسخه پورشه باکستر از نظر ظاهری تفاوت خیلی بارزی با یکدیگر ندارند؛ اما اگر اندکی نکته‌بین باشید، می‌توانید آن‌ها را از روی شکل خروجی اگزوز تشخیص دهید؛ جایی که پورشه 718 باکستر از یک خروجی اگزوز مستطیل‌شکل بهره‌مند است؛ اما این خروجی اگزوز در نسخه 718 S، جای خود را به دو خروجی گِرد می‌دهد.

تغییرات بارز فنی نیز شامل به کارگیری دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) مکانیکی، سیستم تقسیم کننده دقیق گشتاور، سیستم لانچ کنترل (LC) با ستاپ متفاوت و سیستم تنظیم ارتفاع هوشمند با قابلیت کاهش ۱۰ میلی‌متر در ارتفاع استاندارد خودرو خواهد بود. توان خروجی حالا با توجه به مدل و تریم تولیدی چیزی بین۲۴۰ تا ۳۳۰ اسب بخار و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بین ۷.۱ تا ۵.۰  ثانیه بود. با وجود هزینه اولیه خرید یا اجاره خودرو کمپر، در طولانی مدت می‌توانید بر روی هزینه‌های اقامت صرفه‌جویی کنید. به علاوه، هزینه اجاره یک خودرو کمپر از نظر اقتصادی مناسب‌تر از اجاره چند خودرو مجزا است. وقتی پشت یک آلمانی با موتور وسط و دیفرانسیل عقب نشسته اید، مطمئن باشید ناخودآگاه دوست دارید به خودرو فشار بیاورید و پدال گاز را تا آنجایی که جا دارد بفشارید.

این نسخه تیراژ محدود به پیشرانه مشترک با 718 GTS از نوع شش سیلندر تخت ۴.۰ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون.متر بهره می‌گیرد که به صورت سفارشی با هر دو گیربکس ۶ سرعت دستی یا ۷ سرعت اتوماتیک PDK در دسترس خواهد بود. این خودرو دوست داشتنی با این ستاپ بخصوص شتاب ۰ تا ۱۰۰ برابر با ۴.۰ ثانیه خواهد داشت تا حتی از قدرتمندترین و بهترین‌های نسخه ۷۱۸ استاندارد نیز سریع‌تر باشد. مشکل آن بود که محصولات اقتصادی پورشه در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی خودروهایی بسیار معمولی، کم‌توان و غیر لوکس بودند. مدل‌هایی چون ۹۲۸ و ۹۶۸ با استقبال خوبی مواجه نشدند و نرخ فروش بسیار پایین آن‌ها پورشه را با مشکلات جدی مالی مواجه کرد.

دکمه مربوط به سیستم اگزوز نیز خروجی فرعی اگزوز را باز می‌کند که نتیجه آن، صدای خروجی بلندتر و البته زیباتر خواهد بود. حق انتخاب پیشرانه در این نسل به سه مدل شش سیلندر تخت ۲.۷، ۳.۴ و ۳.۸ لیتر و حق انتخاب گیربکس به نمونه۶ سرعت دستی و ۷ سرعت اتوماتیک PDK محدود شد. در این نسل با توجه به مدل و تریم تولیدی؛ توان خروجی در حدود ۲۶۰ تا ۳۸۰ اسب بخار و توان دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر از حالت سکون بین ۵.۸ تا ۳.۲ ثانیه بود که رشد و ارتقا فنی بسیار چشمگیری را نشان می‌دهد.

دیری نپایید که پورشه نیز دریافت برای کسب سهم فروش بیشتر از بازار جهانی باید به فکر ارائه نسخه‌هایی ارزان‌تر و اقتصادی‌تر برای طیف گسترده‌تری از اعضای جامعه باشد چرا که این رویه فروش نمی‌توانست دخل و خرج شرکت را بالانس کند. این نوع موتور نیز برای اولین بار در سال 1896 میلادی توسط کارل بنز ساخته شد و در سال1923 شرکت بی‌ام‌و آلمان، موتور باکسر دو سیلندری 500 سی سی را ساخت که روی موتور سیکلت‌های ساخت این شرکت نصب می‌کرد که با هوا خنک می‌شد. البته موتوری که فولکس طراحی کرد با هوا و روغن خنک می‌شد و بر روی مدل مشهور بیتل یا قورباغه‌ای مورد استفاده قرار گرفت. ورود شرکت پورشه، به عرصه خودروهای اسپورت، در سال ۱۹۵۲ با مدل پورشه ۳۵۶/۱ آغاز شد، در سال ۱۹۶۳ نیز اولین مدل از سری افسانه ای پورشه ۹۱۱ که در مسابقات اتومبیلرانی موفقیت‌های غیرمنتظره‌ای را به‌دست آورد، ارائه شد.

این خودرو به لحاظ فنی بسیار قابل اعتماد است و با موتور قدرتمند خود، عملکرد بسیار خوبی در جاده‌های مختلف از خود نشان می‌دهد. هر کدام از این کمپرها ویژگی های خاص خود را دارند و امکانات کمپرهای مختلف با هم یکسان نیست. باکستر از چراغ‌های جلوی هوشمندی بهره‌مند است که شرکت پورشه این چراغ‌ها را با عبارت Porsche Dynamic Light System توصیف می‌کند. این چراغ‌های زیبا که از تکنولوژی زنون و LED استفاده می‌کنند، به‌معنای واقعی هوشمند هستند و تمام تکنولوژی‌های ممکن شامل تنظیم اتوماتیک ارتفاع، نوربالای اتوماتیک، دی‌لایت، چرخش در پیچ‌ها هماهنگ با گردش فرمان (AFS)، سنسور نور (اتولایت) و چراغ‌شور را به‌همراه دارند.

شما می‌توانید برنامه سفر خود را بدون نگرانی از رزرو هتل یا جستجو برای اقامتگاه در مقصد تنظیم کنید. ترمزهای این خودرو همانند پیشرانه اش قدرتمند هستند و بعد از تمامی توضیحاتی که در مورد آنها دادیم، باید گفت که عملکرد آنها نیز بسیار خوب است و به راحتی از پس موتور برمی آید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. برخلاف انتظار، دکتر فردیناند پورشه که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های صنعت خودرو معاصر جهان است، زاده کشور آلمان نبود. او فردی از نژاد ترکیبی اتریشی-مجارستانی بود که بعدها ملیت چکسلوکی و سپس ملیت آلمانی را نیز به دست آورد. طراحی داخلی این دو نسخه از پورشه را اگر بگوییم کپی-پیست یکدیگر هستند, شاید باورتان نشود، ولی با یک اختلاف خیلی جزئی در صفحه کیلومتر، واقعاً شبیه یکدیگر می باشند.

این خودرو نه تنها به دلیل فضای داخلی بزرگ بلکه به خاطر دوام و قدرت فنی‌اش مورد توجه قرار گرفته است. عصرایران- پژو در گروه محصولات مفهومی خود یک گزینه جالب برای علاقه مندان به ماجراجویی و سفر دارد که ورود آن به فاز تولید انبوه می تواند رقیب قدرتمندی را به بازار ون های مسافرتی معرفی کند. ورود 718 و 718 اس درست در زمانی که واردات خودرو های بالای 3 هزار سی سی ممنوع بود، غوغای فراوانی به پا کرد چرا این دو مدل با پیشرانه های 2 و 2.5 لیتری توربو شارژ شتابی بی نظیر در کنار دینامیک مثال زدنی به راننده تحویل می داد. از همان ابتدا غرش سنگینی از عقب و از سوی خروجی اگزوز تمام محیط را می لرزاند تا نشان دهد که هنوز هم برای جنگ های خیابانی آمادگی کاملی دارد. قبل از شروع حرکت سعی می کنم از همین لذت اولیه استفاده کرده و چند باری دور موتور را تا نزدیک خط قرمز می برم تا از صدای ایجاد شده به همراه تمام دوستانی که با من به این تست آمده اند، لذت ببرم. به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران ، همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید؛ مفهومی باکسر 4×4 ظاهر جذابی به عنوان یک ون دارد.

نسخه تیراژ محدود “۲۵سال” در ظاهر از ویژگی‌هایی چون در باک آلومینیومی، تنها سه حق انتخاب رنگ همانند نسل اول باکستر، سقف تاه‌شو قرمز رنگ، حکاکی‌های ویژه ۲۵ امین سالگرد و البته استفاده از رنگ مخصوصی که پورشه در نماشگاه خودرو دیترویت در سال ۱۹۹۳ میلادی رونمایی کرد؛ در این خودو بهره خواهد گرفت. این رنگ باز طراحی شده به رنگ نئودایم (Neodyme) شناخته شده و شباهت بسیاری به رنگ مسی روشن دارد و قرار است بر ریم‌های اسپرت ۲۰ اینچی، ورودی‌های هوا و اسپویلر جلو خودرو استفاده شود. شرکت اجاره خودرو تک رنت با ارائه انواع خودرو ایرانی و خارجی متنوع با قیمت مناسب و کیفیت بالا، یک انتخاب مناسب برای اجاره انواع کمپر محسوب می‌شود. شما می‌توانید کمپر مورد نظر خود را به راحتی به صورت آنلاین از طریق وب سایت تک رنت با قیمت مقرون به صرفه و تضمین سلامتی و بیمه خودرو اجاره کنید و در موعد مقرر تحویل بگیرید. پورشه؛ برندی که در ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است و به دلیل چهره و قابلیت هایش، حساسیت خاصی نیز روی آن می باشد. اما هر آنچه باشد، پورشه در بین خودرو دوستان در جایگاه جدایی قرار دارد و هر مدلی از آن که به رقابتی وارد می شود، لرزه بر اندام تمامی شرکت کنندگان می اندازد.

این مدل با بهره‌گیری از سه پیشرانه ۲.۵، ۲.۷ و۳.۲ لیتری به همراه سه گیرکس ۵ سرعت اتوماتیک، ۵ و ۶ سرعت دستی توان درخور توجهی به باکستر هدیه کرد که حالا با وجود اقتصادی بودن حداقل از دیدگاه توان فنی کمبودی به همراه نداشت و جایگزین بسیار مناسبی برای مدل ۹۶۸ به حساب می‌آمد. این مدل با توانی در حدود ۲۰۰ تا ۲۶۰ اسب بخار و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۶.۴ تا ۷.۴ ثانیه به سرعت به عنوان نسخه عملکرد محور اما اقتصادی پورشه در بازار جهانی پذیرفته شد و راه را برای نسل‌های بعدی این پروژه موقت باز کرد. یکی از آپشن ‌های پورشه باکستر که روی کم‌تر خودرویی در بازار ایران یافت می‌شود، سیستم لانچ کنترل است. این سیستم که بیش‌تر برای مسابقات درگ کاربرد دارد، با کنترل دریچه گاز، سیستم کنترل پایداری، گیربکس و… باعث می‌شود تا حداکثر قدرت و گشتاور در لحظه شروع حرکت (Launching) به چرخ‌ها منتقل شود و در نتیجه خودرو سریع‌ترین شروع به حرکت ممکن را داشته باشد.

همچنین باکستر در دو مدل طراحی و تولید شده که مدل دوم با پسوند S ، باکستر S نام دارد و در واقع مدل قوی تر این خودرو به حساب می آید. در بخش پیشرانه این محصول از موتور بلو اچ دی آی 165 پژو استفاده شده که گشتاوری معادل 273 پوندفوت دارد و با یک جعبه دنده 6 سرعته دستی هماهنگ شده است. این خودرو همچنین مجهز به سامانه 4 چرخ محرک است که قابلیت کنترل از کنسول جلو را دارد و بنا به تشخیص راننده در وضعیت فعال قرار خواهد گرفت. پورشه باکستر Porsche Boxster 718 – سومین نسل از این مدل کمپانی پورشه است که با کد 982 شناخته می شود. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

رقیب این خودرو را در نزدیک‌ترین حالت ممکن می‌توان سری SLK مرسدس بنز و سری Z4 بی ام و خطاب کرد که البته از دیدگاه طراحی و عملکرد فنی؛ هر دو رقیب، یک سر و گردن پاین‌تر از سری باکستر/کیمن می‌ایستند. البته مدت عرضه این نسل از پورشه باکستر در بازار ایران چندان طولانی نبود و این ‌بار تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار، پورشه 718 باکستر را به پایان راه خود در کشور ما رساند. قبل از شروع بررسی تخصصی امکانات پورشه باکستر ابتدا نگاهی به تاریخچه پورشه باکستر داشته‌باشیم. اواسط دهه 90 میلادی بود که کمپانی پورشه تصمیم گرفت تا با عرضه یک خودروی اسپرت اما ارزان‌تر از مدل پرچم‌دار 911، سهم خود را از بازار افزایش دهد. نسل اول این خودرو که تا سال 2004 روی خط تولید بود، به بازار کشور ما راه پیدا نکرد؛ اما با آزادشدن مجدد واردات خودرو در اواسط دهه 80 شمسی و شروع واردات محصولات پورشه در اواخر این دهه، نسل دوم پورشه باکستر (2005 – 2012) با مدل‌های 2010 تا 2012 در بازار ایران عرضه شد و محبوبیت نسبتاً بالایی را در بین جوانان متمول ایرانی پیدا کرد. نسل اول با طراحی بسیار وابسته به مدل ۳۶۵ اسپیدستر و ۵۵۰ اسپایدر و الهام گیری از ۹۱۱های آن دوران؛ به سرعت در دل مشتریان پورشه جا باز کرد.

ولی از قدیم گفتند که هر چیز خوبی، یک ایراد هم دارد و ایراد موتورهای خوابیده باکسر نیز خنک کاری و روغن کاری دشوار این موتورهاست که در نتیجه به غیر از شرکت هایی مثل پورشه و سوبارو که در این بین از تکنولوژی بالایی برخوردارند، منجر به روی برگرداندن شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای استفاده از آن‌ها (موتورهای خوابیده) شده است. اولین چیزی که در دو پورشه باکستر و کیمن با یکدیگر تفاوت دارد و می‌توان مهم‌ترین معیار تفکیک و تشخیص این دو مدل باشد، سقف این دو و مکانیزم ساخت آن‌ها با یکدیگر است، چون پورشه باکسترهای موجود در ایران و جهان تنها با سقف متحرک (کروکی) ساخته می‌شوند و پورشه‌های کیمن نیز با سقفی ثابت بر سر خود تولید می‌شوند. البته در تصاویری که هنگام تست از این باکستر گرفته شده، گمان می‌رود که سقف آن ثابت باشد، ولی شایان ذکر است که مالک خودرو برای افزایش طول عمر سقف پارچه‌ای ماشین خود، سقفی هم رنگ بدنه را بر روی آن‌ها قرار داده که می‌توان با دست هم آن‌ها را جدا کرد و سقف خودرو را به داخل شاسی هدایت کرد و از طبیعت و هوای آزاد لذت برد. هرچند تنظیمات بال (اسپویلر) عقب، سیستم تعلیق و سیستم اگزوز پورشه باکستر هماهنگ با تغییر حالت رانندگی تغییر می‌کنند، اما راننده نیز می‌تواند بنا به سلیقه خود، این تنظیمات را به ‌صورت جداگانه از داخل کابین انجام دهد. دکمه‌های مربوط به این تنظیمات، در کنسول میانی خودرو و در امتداد لیور دنده قرار دارند که با فشاردادن دکمه مربوط به سیستم تعلیق، می‌توان ارتفاع خودرو را تا حداکثر 2 سانتی‌متر کاهش داد.

برای فعال‌کردن این آپشن که با نام هوم لینک (Home Link) شناخته می‌شود، کافی است برای چند دقیقه خودرو را مقابل درب پارکینگ موردنظر پارک و طبق دستورالعمل شرکت پورشه، ریموت اصلی درب پارکینگ را با دکمه‌های مذکور همگام (Sync) کنید. بنابراین، توصیه می‌شود برای اطلاع دقیق از این ریزه‌کاری‌ها به ویدیوهای آموزشی موجود در اینترنت مراجعه کنید. نسل اول باکستر بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ بر خط تولید قرار داشت و بر اساس رویه نام‌گذاری محصولات پورشه با کد شناسایی فنی ۹۸۶ در جهان معرفی شد. این خودرو تنها در نسخه 2 نفره رودستر (معادل کلمه کانورتیبل به معنای سقف تاه‌شو) به تولید رسید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *