بیش از 200 سال از میراث خودروساز برجسته فرانسوی پژو در موزه این شرکت در سوشوی فرانسه نگهداری میشود. پژو پیش از اینکه وارد عرصه خودروها شود، یکی از قدرتهای بزرگ صنعت فرانسه بود. در این موزه از ظروف آشپزخانه و چرخهای خیاطی گرفته تا دوچرخهها و خودروهای مختلف قابل مشاهده است. حضور پژو در صنعت خودروسازی در سال 1882 با تولید دوچرخه توسط «آرماند پژو» فرزند امیل پژو صورت رسمی آغاز شد. در آوریل ۲۰۰۶ شرکت، پایان کار کارخانه رایتون خود در کاونتری، بریتانیا را اعلام و در حدود ۲٫۳۰۰ شغل در کارخانه و ۵٫۰۰۰ شغل خرده فروشی آن از دست رفت. در سال ۱۹۰۳ پـژو شروع به تولید موتورسیکلت کرد و بعد از آن، موتورسیکلت های شرکت پـژو، به سرعت در بازار پر فروش شد.
این پژو 504 از یک پیشرانه 207 لیتری V6 کاربراتوری با قدرت 133 اسب بخار برخوردار است هرچند یک نسخه چهارسیلندر با قدرت 95 اسب بخار از آن نیز موجود بود. در سال 1977، یک پیشرانه V6 انژکتوری با قدرت 141 اسب بخار جایگزین پیشرانه قبلی شد. این خودرو که در موزه قرار دارد، متعلق به «کولت پژو» (Colette Peugeot)، همسر «ژان پیر پژو» (Jean-Pierre Peugeot) بود.
از حدود سالهای ۱۹۳۰، اولین دوچرخههای پژو وارد بازار شدند؛ اما تا اواسط دههی ۵۰ قرن نوزدهم، دستگاه قهوهساب، مهمترین محصول پژو بود که برای اتحادیه توزیعکنندگان قهوه و بازار آزاد ارایه میشد. در کتابهای تاریخی، تأسیس رسمی اولین کارخانه صنعتی پژو، ۲ قرن پیش و سال ۱۸۱۹ ذکر شده است. پژو پارس یه خودروی ایرانیه که از پژو ۴۰۵ گرفته شده و از سال ۱۳۷۹ تولید میشه. این موتور در سالهای اخیر با موتور ۱٫۶ لیتری و ۱۱۰ اسب بخار جایگزین شده.
در پی این موفقیت مدلهای دیگری ساخته شد که همه برای شناسایی شدن از طرف پژو با یک عدد سهرقمی معرفی میشدند؛ مدلهایی مثل پژو ۲۹، ۴۰، ۷۲ و ۱۵۶. این خودرو در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستارهی ایمنی را از یورو انکپ NCAP (سازمان ارزیابی امنیت خودرو) دریافت کند. «Le Grand Bi» نام اولین دوچرخهی ساخته شده این شرکت است که از نوع «penny farthing» بود؛ به معنی دوچرخههایی با چرخ جلوی بسیار بزرگ و چرخ عقب بسیار کوچک. پژو بعدها نامگذاری با 4 رقم را برای خودروهای شاسی بلند و کراساور خود آغاز کرد، برای مثال پژو 2008 در واقع مدل کراس اور پژو 208 می باشد. اسپویلر کوچک و مشکیرنگی هم روی درب صندوقعقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو بهخصوص در سرعتهای بالا دارد.
اواسط قرن ۱۹، تولیدات صنعتی به این اتحادیه اضافه شد تا دستگاههای آسیاب قهوه و تجهزات خانگی مرتبط با فراوری آن، عرضه شوند. در این هنگام، خانواده پژو وارد همکاری تجاری و صنعتی با اتحادیه توزیعکنندگان قهوه شد. خانواده پژو فعالیت خود را در شهری در شرق فرانسه آغاز کردند که هماکنون میزبان یک کارخانه بزرگ و موزه این شرکت است. قیمتش از رنو سیمبل بیشتر بود و از نظر مشخصات فنی هم چندان تعریفی نداشت. وضعیت در بازار ایران سالهای ۹۶ تا ۹۷ در ایران بود و بعد وارداتش قطع شد.
محصولی با بدنه سدان چهار در، سرعتی حدود 150 کیلومتر بر ساعت و با قیمتی مناسب عرضه شد. در ایران مدلهای استیشن این خودرو به تعداد اندک وجود داشت که البته فروش چندان بالایی را تجربه نکرد. از تولید خودروهای جنگی برای دو دوره جنگ جهانی گرفته تا طراحی خودروهای مسابقهای استثنایی از لحاظ سرعت و عملکرد، بوگاتی به ساخت وسایل نقلیه در سگمنت های مختلف شهرت دارد. شرکت فرانسوی در سال ۱۹۰۹ توسط اتوره بوگاتی تاسیس شد و در سال ۱۹۴۲ با معرفی Type 35 به عنوان یک خودروی مسابقهای با ثبت رکورد چشمگیر (بیش از ۱۰۰۰ پیروزی و بارها رکوردشکنی) بر سر زبانها افتاد. به عنوان ثمره تلاشهای بیوقفه، شرکت پژو جوایز معتبری را از ارگانهای مختلف دریافت کرده است. از تولید تجهیزات نظامی در جنگ جهانی دوم گرفته تا عرضه خودروهای برقی، شاسی بلند و هاچبک، پژو همواره با پیشرفتهای خود موجب ارتقای صنعت خودروسازی فرانسه شده است.
این شرکت فرانسوی تنها در ۸ سال توانست لقب بزرگترین خودروساز اروپا و همینطور چهارمین خودروساز بزرگ جهان را از آن خود کند. نخستین محصول افسانهای و معروف سیتروئن 2CV نام دارد که اواسط دهه ۵۰ عرضه شد. 6 ماه پس از عرضه نسخه سدان پژو 504، نسخه کوپه و کروکی این خودرو بهصورت همزمان معرفی شد.
دوران طلایی تاریخچه پژو با تولید مدل 205 آغاز شد که برخلاف مدلهای 404 و 504، حضوری کمرنگ و ناموفق در ایران داشت. به هر حال، بوگاتی دوباره روی پای خود ایستاد و در سال ۲۰۰۵ از ویرون افسانهای رونمایی کرد. ویرون یکی از قویترین و سریعترین خودروهای جهان به حساب میآید که قدرت پیشرانه آن فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار بوده و حداکثر سرعتش به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. پژو خودروسازی با قدمت است که پیش از ظهور خودروها جزو قدرتهای بزرگ صنعت فرانسه بود. پژو 505 پس از 11 سال از گذشت معرفی مدل 504 به بازارهای کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و چین روانهی بازار شد که حالا به عنوان مدلی تاریخی و به یادماندنی شناخته شده است.
پژو 604 لیموزین به سفارش ستاره تلویزیون و رادیوی فرانسوی «فیلیپ بووارد» (Phillipe Bouvard) در سال 1982 ساخته شد. این خودرو نقش دفتر سیار او را داشت و این امکان را برای او فراهم میکرد درحالی که از ترافیک شلوغ پاریس میگذرد، برای برنامه پیش روی خود که تا دقایقی دیگر باید اجرا کند آماده شود. در این خودرو دو تلفن، یک تلویزیون، یک دستگاه ضبط صدا و یک رومیزی تاشوی برقی به کار رفته بود. در سال ۱۸۹۵ شمار ۷۲ خودرو ساخته شد .در سال ۱۸۹۸ شمار ۱۵۶ خودرو و در پایان در سال ۱۸۹۹ شمار ۳٫۰۰۰ خودرو ساخته شد. این خودرو که به افسانهی پژو معروف است نسبت به مدل پیشین خود یعنی 204، طراحی محافظه کارانهای داشت. پژو 504 برای سفرهای طولانی بسیار مناسب است زیرا سیستم تعلیق و فضای مناسب در بخش کابین دارد.
حتی در سال ۲۰۱۶ هم، پژو و ماهنیدرا مسابقات معتبر موتو GP شد؛ اما موفقیتی به دست نیارود. تا امروز، ۴۹ درصد از سهام موتورسیکلتسازی پژو، هنوز در اختیار گروه پژو – سیتروئن (PSA) قرار دارد. امروزه، تنها ۴ مدل موتورسیکلت در کلاس اسکوتر توسط پژو تولید میشوند. سابقهی خاندان پژو به قرن ۱۵ میلادی باز میگردد؛ زمانیکه آنها، درکنار کشاورزی به آهنگری علاقه نشان دادند. یکی از مهمترین اقدامات این خانواده در اواخر قرن ۱۸، ساخت آسیاب آبی در شهر سوشو فرانسه بود. بنا بر اسناد تاریخی، سال ۱۸۱۴ کارخانه صنعتی پژو با هدف فعالیت در زمینهی نساجی تأسیس شد.
طراحی محصولات پژو در سال ۱۹۹۸ الهام گرفته از پوزه، چهره و عضلات پیکر شیر است و لوگوی پژو در قابی قرار گرفته تا بینی شیر را به مخاطب القا کند. پیش از آنکه فولکس واگن با مدل مشهور گلف در سراسر جهان مطرح شود؛ خودروسازان فرانسوی با معرفی پژو 104 و رنو ۵ توانستند، سهم بزرگی از بازار هاچبکهای کوچک اروپا را در اختیار داشته باشند. اواسط دههی ۷۰ میلادی، مدیران پژو برای خرید خودروسازی مازراتی هم تلاش کردند اما درنهایت، منصرف شدند.
پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پژو توانست با مدلهای ۴۰۲ و ۳۰۲ و ۲۰۲ وارد فاز تولید خودروهای مدرن و آیرودینامیک شود. این خودروها در کلاس سوپرمینی طراحی شدند که در اواخر سالهای ۱۹۳۰، محبوبیت داشت. طراحی ۳۰۲ و ۲۰۲ متفاوت از رقبا بود و بهدلیل نصب چراغها، زیر جلوپنجره، بهراحتی تشخیص داده میشد. مشابه خودروهای امروزی پژو، عدد سمت چپ، بزرگ یا کوچک بودن ابعاد هر مدل را نشان میداد.
پس از اینکه در مسابقات پاریس، مقام نوزدهم را بدست آورد، تصمیم گرفت از مسابقات کنارهگیری نماید. در سال ۱۹۰۳ پژو اقدام به تولید موتورسیکلت نمود و از آن پس، موتورسیکلتهای پژو، بهسرعت جای خود را در بازار باز کردند. در سال ۱۹۰۳ پژو حدود نیمی از خودروهای بازار فرانسه را تولید میکرد. کراساوور توربوشارژ هایما ۸S یکی دیگر از رقبا است که بهدلیل قیمت رقابتی و امکانات مناسب توانسته جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند. از نظر فنی و مشخصات رفاهی هم هایما ۸S شباهتهای زیادی به پژو ۴۰۸x دارد. نکته قابل توجه روشن شدن پیشرانه با تک استارت است که نشان میدهد خودرو از لحاظ فنی در سلامت کامل است.
پژو 205 فقط با بدنهی هاچبک ۴در و ۲در تولید شد؛ اما ۸ پیشرانهی مختلف داشت. این محصول با پیشرانهی ۱.۹ لیتری، قدرت ۱۲۰ اسببخار داشت و بهلطف وزن خالص ۸۸۰ کیلوگرم، ظرف ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. میتوان پژو را، با سابقهترین شرکت خودروسازی جهان در مسابقات اتومبیلرانی و دنیای موتوراسپرت دانست. در اولین رقابت، خودروی تایپ ۳ در سال ۱۸۹۱ وارد مسابقهی دوچرخهساوری پاریس برست شد.
این شرکت سال ۱۳۶۹ با ایرانخودرو همکاری خودشو شروع کرد و از اون موقع تا الان، محصولات اش بهطور گستردهای توی ایران تولید و عرضه شدهاند. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که قبلاً در مدلهایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانههای بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است. طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکسواگن آرتئون شوتینگ بریک باشد.
نسخههای بازطراحیشده آن هم وارد بازار شدند اما هیچکدام به اندازه آن موفق نبودند. سکان کشتی خودروسازان فرانسوی در دست دو برند محبوب جهان، یعنی رنو و پژو-سیتروئن قرار دارد که با تولید محصولات متنوع در قیمتهای مختلف، جای پای خود را در صنعت خودرو محکم کردهاند. ارتباط آلپاین با رنو، یکی از مهمترین دلایل محبوبیت و شهرت این خودروساز محسوب میشود. رنو در سال ۱۹۷۳ شرکت آلپاین را خریداری کرد و از آن زمان به بعد، نام آلپاین به رنو آلپاین تغییر یافت. رنو آلپاین تا سال ۱۹۹۵ به عنوان یک برند فرعی به تولید خودرو ادامه داد و سپس به مدت تقریبا ۱۴ سال از دور خارج شد. رنو در سال ۲۰۱۷ مدل A110 را عرضه کرد که با استقبال جهانی روبهرو شد و بار دیگر برند آلپاین را به طور رسمی راهاندازی کرد.
آرمان به زودی به صنعت خودروسازی علاقهمند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. هنگامی که پشت فرمان خودرویی کلاسیک مینشینیم، باید کمی سطح توقعات خود را پایین بیاوریم، گرچه در آن زمان صنعت خودرو آنقدر خلاق و نوآور بوده که محصولاتی شگفتانگیز را روانه بازار کرده است. اما با توجه به تکنولوژی موجود در آن زمان، نمیتوان انتظار یکسری از موارد را از این دسته از خودروها داشت. پژو 205 هم نیز به دلیل گذشت سالهای متمادی از عرضهاش، دیگر به یک خودروی نسبتاً کلاسیک تبدیل شده که نمیتوان انتظارات چندانی از آن داشت.
شرکت پژو با قدمتی طولانی، نامی آشنا در صنعت خودروسازی ایرانیان است که خودروهای این شرکت سالهاست که کوچه و خیابانهای سراسر ایران را فرا گرفتهاند. تاریخچه پژو به 200 سال قبل در فرانسه بازمیگردد که داستان طولانی کسبوکار خانگی خانوادهای را بازگو میکند. شرکت پژو توانسته عنوان بزرگترین شرکت اتومبیلسازی کشور فرانسه و دومین شرکت خودروسازی اروپا را از آن خود کند. پژو، یکی از معروفترین شرکتهای خودروساز فرانسوی است که سابقه زیادی در این صنعت دارد. پژو در سال ۱۸۹۶ توسط آرماند پژو پایهگذاری شد و تاریخچه غنی آن، میراث فرهنگی فرانسه را به تصویر میکشد.
پژو 205 با بدنه هاچبک چهار در و دو در تولید شد؛ اما 8 پیشرانه مختلف داشت که نسخه پایه دارای4 سیلندر یک لیتری 45 اسب بخار با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بود. این محصول، سالها پرفروشترین خودرو ساخت فرانسه و تاریخچه پژو در جهان بود. همچنین در آن دوران، توسط مجلههای مختلف بهعنوان بهترین خودروی سال و دهه 80 میلادی انتخاب شد.
تنها با بزرگتر شدن ابعاد چراغها و نشان تجاری پژو با ابعاد بزرگتر، ظاهری متفاوت و جذاب برای این خودروی کوچک رقم خورد. اما همچنان طبق روال معمول در آن زمان، شاهد بکارگیری سپرهای پلاستیکی بدون پوشش رنگی هم رنگ بدنه در این خودرو هستیم. بههمین منظور و با امضای توافقنامهای سهطرفه، دولت فرانسه و همچنین گروه خودروسازی چینی «دانگ فنگ» هر کدام با خرید ۱۴ درصد سهم به صورت مشترک با خانواده پژو صاحب کمپانی شدند که حق رای برابر هم دارند. حاصل مشارکت با گروه چینی تولید سالانه ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در چین شد و آنها در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند کارخانه چهارم با هدف ساخت ۳۰۰ هزار دستگاه دیگر هم افتتاح میشود. در طول جنگ جهانی اول، اما مشابه خیلی از کارخانههای تولید خودرو در دنیا، پژو هم به ساخت اسلحه و وسایل نقلیه زرهی و نظامی روی آورد. در سال ۱۹۰۷ گروه پژو اولین موتور ۶ سیلندر خود را معرفی کرد و بعد از گسترش خط تولید خود، ۳ سال بعد در شهر «سوشو» کارخانهای افتتاح کرد که بعدها و در سال ۱۹۲۸ به کارخانه اصلی کمپانی تبدیل شد.
این شرکت به نخستین خودروسازی تبدیل شد که محصولات درونسوز را به لاستیکهای سخت تجهیز کرد. مدیر آن، «آرماند پژو»، تلاش کرد تا خودروسازی را از سایر تجارت خانوادگی خود جدا کند اما موفق نشد. شرکت پژو سپس در سال 1896 نخستین موتور خود را توسعه داد تا دیگر به دایملر وابسته نباشد. این برند خودروسازی که بهعنوان قدیمیترین موتورسیکلتساز جهان شناخته میشود، در سال 1901 بهطور رسمی موتورسیکلتهایش را به جهان عرضه میکرد و در سال 1903، نیمی از خودروهای فرانسه را میساخت. پس از مدل 205، پژو 405 در سال 1987 برای رقابت با «فورد سیهرا» تولید شد؛ خودرویی نامآشنا برای ایران. این محصول پرافتخار شرکت پژو با کسب فروش خارقالعاده در اروپا و آسیا، مرز و رکوردهای فروش تاریخچه پژو را جابهجا کرد.
نمای عقب پژو ۴۰۸x جزئیات خاصی دارد که آن را درمیان بسیاری از کراساوورهای همرده خود متمایز کرده است. اولین چیزی که در این نما به چشم میخورد، چراغهای باریک و کشیدهای است که با نواری مشکی به هم وصل شدهاند. در نمای جلوی پژو ۴۰۸x از یک جلوپنجره عریض و افقی استفاده شده که در کنار چراغهای باریک و کشیده، جذابیت خاصی به این نما داده است. یکی از جذابترین بخشها در این نما، دی لایت ها هستند که مانند دندانهای بلند شیر در دو سمت خارجی چراغهای اصلی قرار گرفتهاند. این طراحی که بهنوعی امضای پژو شناخته میشود، چهرهای خشن و تهاجمی به این خودرو داده است. همانطور که گفته شد این خودرو از نخستین سری تولیدات پژو 205 بوده که از داشبورد قدیمی و طراحی فضای کابین کلاسیکتری برخوردار است.
بزرگترین ایراد آن این بود که با قدرت بخار کار میکرد و احتیاج به گرم شدن زیاد داشت. سال ۱۸۹۰ این مدل به هدف طراحی و ساخت یک چهارچرخ با موتور بنزینی رها شد و خودروی جدید زیر نظر دایملر ساخته شد. این محصول با سیستم دنده کشویی و تعلیق سه نقطهای از بسیاری از تلاشهای همنسلان خود جلوتر بود و حتی نمونهای از آن به برزیل هم صادر شد. پژو 206 در فرانسه با بدنه جذاب دودر و چهاردر هاچبک، بهعنوان اصلیترین محصول این شرکت تولید شد؛ اما نسخههای دودر صندوقدار (206 CC) و چهاردر استیشن (206SW) بعدها بهعنوان نسخههای جانبی عرضه شدند. یکی از مشهورترین نسخههای 206 که به 206 SD یا 206 صندوقدار معروف است، برای اولین بار در ایران دیده شد.
در ابتدای قرن بیستم، پیشرانههای تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سیسی و قدرت ۵ اسببخار، روی خودروی اقتصادی بهبه (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده بود. علاوهبر این مدل ۲ نفره که مورد توجه بازار قرار گرفت؛ محصولات دیگری با پیشرانههای ۸ و ۱۲ اسببخار هم در سبد پژو وجود داشتند که از پیشرانههای تحت لیسانس دایملر استفاده میکردند. اوایل قرن نوزدهم میلادی و سال ۱۸۱۰، مجموعهای از شرکتهای فرانسوی متحد شدند تا نقش پررنگتری در تجارت جهانی مواد غذایی و خصوصا قهوه داشته باشند.
متاسفانه به دلیل بازگشت تحریمها، پژو هم مجبور شد که ارسال قطعاتش به ایران را به حالت تعویق درآورد. در اواخر سال ۱۳۹۱ بود که شرکت پژو به دلیل فشار تحریمها و البته تهدیدهای دولت فرانسه، مجبور به خداحافظی از بازار ایران شد. نسخه کابریولهای از 504 هم محبوبتر شد؛ چرا که در آن زمان یکی از معدود مدلهای خودرو در فرانسه بود که طراح جوانپسند و شبیه به محصولات ایتالیایی داشت. علاوه بر تسلط روی بازار اروپا، پژو محبوبیت خاصی در کشورهای مختلف همچون چین، روسیه و آمریکای لاتین دارد.
دیدگاهتان را بنویسید