در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامهریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع کامیون، اتوبوس، مینیبوس و آمبولانس نیز در این سالها با همکاری دایملربنز در این شرکت تولید میشد. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدفگذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامینکننده در سراسر ایران تأسیس شد.
در نهایت ایران خودرو تولید پژو روآ (ROA) را در دهه ۹۰ برای همیشه متوقف کرد. البته در حال حاضر وانت آریسان تنها خودرویی است که بر مبنای پژو روآ در کارخانههای ایران خودرو تولید میشود. با این حال به دلیل کشش نامناسب پیشرانه و گیربکس پیکان روی اتاق پژو ۴۰۵، شاهد عملکرد فنی و هندلینگ نامناسب پژو آردی بودیم تا اینکه شرکت ایران خودرو تصمیم به ارتقاء فنی این محصول خود و ارائه مدل انژکتوری بهبودیافته آن با نام پژو روآ به بازار گرفت. بهرهمندی از فرمان هیدرولیک و کولر نیز از دیگر ویژگیهای پژو روآ به حساب میآمدند. پژو ROA دارای پیشرانه چهار سیلندر ۱۷۰۰ سی سی است؛ این پیشرانه نسخه ارتقا یافتـه موتور پیکان است و میتواند ۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنـد.
پژو روآ سال به پیشرانه چهار سیلندر ۱۷۰۰ سی سی مجهز شده که نمونه ارتقا یافته موتور پیکان است. این پیشرانه قادر است ۸8 اسب بخار قدرت و ۱40 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان جمعوجور به طور رسمی حدود ۱۲.۷ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت پژو روآ سال حدود ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیروی دریافتی از موتور را به سوی محور عقب ارسال میکند.
خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه یکی از مواردی است که تمامی دارندگان وسیله نقلیه موتوری باید نسبت به تهیه و خریداری آن آگاه باشند. البته بیمه شخص ثالث براساس قانون یک بیمه اجباری است، بیمه بدنه در رده بیمههای اختیاری قرار میگیرد که با توجه به افزایش قیمت خودرو در این سالها، تهیه و خرید این خودرو هم برای مالکان خودرو الزامی است. پژو 405 نوع بنزینی دارای حداکثر قدرت 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه می باشد. کاهش چشمگیر لرزش و سروصدای گیربکس ،بهبود قدرت،توان و گشتاور موتور ،مصرف سوخت کمتر و ارتقای آلایندگی از یورو ۲ به یورو ۳ از جمله مواردی است که در نتیجه ی بهبود پژو روآ صورت گرفته است.
شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه برهم زدهشد و پس از جنگ، این شرکت با پژو فرانسه و شریکهای خارجی برای تولید خودروهای تازه در ایران به توافق رسید. طراحی بیرونی و بدنه پژو روآ متعلق به دهه ۸۰ میلادی و مشابه ۴۰۵ بـود. پژو روآ دقیقا از همان داشبورد، غربیلک فرمان، رودریها و صندلیهای ۴۰۵ برخودار بـود. طراحی غریبلک فرمان دو شاخه پژو ۴۰۵ در روآ، ظاهری زشت و قدیمی به این خودرو بخشید. روآ خودرویی با ترکیب پیکان و ۴۰۵ است که نه خواسته ما را مانند ۴۰۵ رفع می کند و نه معایب پیکان را دارد.
نتیجه کار چیزی به نام پژو آردی بود که به دلیل قیمت ارزانتر از پژو ۴۰۵ و اتاق زیباتر و جادارتر از پیکان بسیار مورد توجه مشتریان واقع شد و صفهای طولانی برای خرید آن تشکیل شد. تولید و فروش پژو روآ ROA موجب شد افراد بسیاری که از نظر مالی توان خرید سمند یا ۴۰۵ را نداشتند به راحتی یک خودروی ارزان قیمت خانوادگی را خریداری کنند. این خودرو به وسیله شرکت ایران خودرو تولید و وارد بازار شد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت.
طراحی بیرونی و کابین ROA مشابه بدنه پژو ۴۰۵ بـود و از همان ابتدا تفاوت فاحشی با ۴۰۵ نداشت اما نسخه جدید روآ با لوگوی جدید و صدای موتور آن به خوبی تفاوت میان پژو ۴۰۵ و روآ سال را مشخص میکـرد. ایران خودرو پژو روآ ROA سدان را در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ تولید و روانه بازار کرد. در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی و ظاهری این خودرو را باهم بررسی کنیم. اگر میخواهید خودروی ROA ایران خودرو را بیشتر بشناسید با بیمه دات کام همراه باشید. مشخصات ظاهری و فنی پژو روآ موجب شـده افراد بسیاری از این خودرو به عنوان فرزند پیکان و پژو یاد کننـد. سه خودروی پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ الهام بخش بسیاری از خودروهای تولید شـده در ایران هستند.
البته لازم به ذکر است که این خودرو هنوز هم طرافداران خود را دارد. راحتی صندلیها چندان مطلوب نیست اما متریال نرم بالای داشبورد به سبک پژو ۴۰۵ معمولی از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار است. سایر موارد نیز با پلاستیک خشک ساخته شدهاند که از لحاظ کیفی چنگی به دل نمیزنند. کابین جادار و مناسب خانوادههای ایرانی از دیگر مزیتهای پژو روآ سال به شمار میآیند. همانطور که گفتیم پژو ROA خودرویی سدان از شرکت خودروسازی ایران خودرو است. این اتومبیل در واقع نسخه بهبودیافتـه پژو آردی بـود، پژو ROA آمد تا جایگزینی برای پیکان باشد.
ایران خودرو روآ – IKCO ROA خودروی سواری از محصولات شرکت ایران خودرو میباشد. این خورو بهینه سازی شده خودروی پژو آردی، محصول پیشین ایران خودرو است. شایان ذکر است که پس از سال 1388 طرح پژو 405 معمولی به روا سال نیز اختصاص یافت که دارای رخ و چهره کامل پژو 405 معمولی بود. ایران خودرو در سال ۸۸ تصمیم گرفت پژو روآ ROA را با موتور ۱۷۰۰ سی سی وارد بازار کنـد. مدل جدید و بهبود یافته روآ، با موتور ۱۷۰۰ سی سی نسبت به مدلهای قبل، از قابلیت پایه گازسوز برخودار بود و استاندارد آلایندگی آن به سطح یورو ۳ رسید.
در صورتی که بعد از مطالعه این مقاله درمورد پژو روآ یا خریداری آنلاین بیمه سوالی داشتید، لطفا در قسمت نظرات، سوالات خود را با کارشناسان بیمه دات کام در در میان بگذارید. در حقیقت ایران خودرو تولید روآ را به دلیل مصرف زیاد سوخت، مسائل زیست محیطی، شتاب اولیه ضعیف خودرو و تولید خودروهای جدید متوقف کرد. مشکلات این خودرو و برتری سایر خودروها به راحتی توانستند موجب حذف این خودرو از چرخه تولید شوند. در مورد پیکان هم باید بدانید که این خودرو سالها یکی از پرفروشترین و ارزانترین خودروهای کشور بـود و تا سال ۱۳۸۴ به وسیله ایران خودرو تولید میشـد. روآ به معنی رونده یکی از محصولات ایران خودرو و بهینه سازی شده ی پژو RD میباشد که از سال ۱۳۸۵ با نام ROA تولید و عرضه شد. در ادامه نگاهی به ویژگیهای ظاهری و فنی پژو روآ سال خواهیم انداخت.
خرید روآ برای خانواده پر جمعیت، استفاده بین شهری و یا تاکسی بهتر از پراید است. در مقایسه پژو روآ با پژو آردی و پژو آردی آی در شرایط برابر، بدون شک باید حق را به پژو روآ داد. فضای کابین پژو روآ نیز دقیقا مشابه با پژو ۴۰۵ معمولی طراحی شده و از همان داشبورد و غربیلک فرمان، رودریها، صندلیها و غیره در اینجا نیز استفاده شده است که در مردان نمای قدیمی و ساده را برای کابین خودرو به ارمغان آورده است. طرح غربیلک فرمان دوشاخه پژو ۴۰۵ که در روآ نیز موجود است، جلوه بسیار قدیمی و زشت برای کابین به وجود آورده و بهتر بود که این غربیلک فرمان با مدلهای جدیدتر تعویض میشد.
در همین راستا بیمه دات کام امکان تهیه و خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث را به صورت آنلاین و غیرحضوری برای شما فرآهم کرده است. شما میتوانید به راحتی از طریق سایت بیمه دات کام نسبت به خرید این بیمهها اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این بیمهها، دو مقالهی بیمه شخص ثالث چیست و بیمه بدنه چیست را آماده کردهایم تا ابهامات شما را دربارهی این موضوع برطرف کند. هر چند پژو روآ دارای صندلیهای راحتی نیست اما متریالی نرم و با کیفیت نسبتاً مناسب در قسمت بالای داشبورد این خودرو به کار رفتـه است. لازم به ذکر است که سایر موارد در روآ از پلاستیک خشک ساخته شـدهاند و از نظر کیفی، چندان مناسب نیستند.
ایران خودرو (با نام تجاری ایکو، IKCO) شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ برادران خیامی آن را بنیان نهادند. این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین گروه تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود. تغییرات پراید 131 نسبت به پراید صندوقدار در سپر جلو و تغییر مکان چراغ های راهنما بعلاوه اضافه شدن امکاناتی مانند ABS ، فرمان هیدرولیک و ایربگ اشاره کرد ادامه مطلب… تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت مهندسی سرزمین ابرار می باشد. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
پژو روآ به عنوان یک خودرو ارزانقیمت خانوادگی در اختیار اقشار نسبتا ضعیف مشتریان ایرانی که توانایی مالی خرید محصولاتی همچون ۴۰۵ و سمند را نداشتند قرار گرفت و همچون سایر محصولات اقتصادی بازار ایران به خوبی مورد استقبال واقع شد. در حال حاضر نیز مدلهای دست دوم و نسبتا تمیز این خودرو با اقبال تقریبا مناسبی از سوی خریداران مواجه شده و فروشندگان این خودرو معمولا با اندکی صبر میتوانند مشتری مناسبی برای اتومبیل خود پیدا کنند. بنابراین میتوان گفت که وضعیت فروش پژو روآ در بازار ایران نسبتا پرحرارت و پررونق دنبال میشود. ریسر-دوو در سال 1993 تولید سری ریسر را شروع کرد و در سال 1995 متوقف شد. مدل های هم خانواده racer از سال « 1968 تا 1994 » کار خود را شروع کردند. مدل ریسر 2 در و 4 در بود و با مشخصات فنی یکسان.شیشه های جلو و عقب دستی.
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. بیمه دات کام در این مقاله به بررسی پژو روآ پرداخت و مشخصات آن را برای شما شرح داد.
سرانجام خودرو جدید به نام روآ وارد بازار شد و به دلیل قیمتی پایینتر از پژو ۴۰۵ و کابینی زیباتر و جادارتر از پیکان مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. به هر حال نمای بدنه پژو روآ همچون پژو ۴۰۵ متعلق به دهه ۸۰ میلادی بوده و در مقایسه با محصولات امروزی حرف زیادی برای گفتن ندارد. هرچند که بسیاری از مشتریان ایرانی ظاهر پژو روآ را در قیاس با نزدیکترین رقیبش یعنی پراید زیباتر دانسته و روی خوشتری نسبت به آن نشان میدهند. شرکت ایران خودرو در اواخر دهه ۷۰ شمسی تصمیم گرفت تا با ترکیب دو محصول پرفروش خود یعنی پیکان و پژو ۴۰۵ یک خودروی جدید با ظاهر ۴۰۵ و پیشرانه پیکان بسازد تا خلا موجود میان این دو خودرو را پر کند.
به شکلی که بدون این سه خودرو معلوم نبود صنعت خودروسازی ایران به کجا میرفت. پژو 405 خودرویی است که در سال 1988 عنوان بهترین خودرو را در اروپا داشته است و به دلیل مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب از خودروهای محبوب ایرانیان بوده و هست. تجهیزاتی ماننند موتور انژکتوری، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدورلیک و آینه های برقی از جمله دلایل محبوبیت این خودرو در دهه 1370 است.
بدنه ROA کپی از پژو ۴۰۵ است و موتور و شاسی آن از شاسی پیکان ایران خودرو توسعه و اصلاح شده است. همچنین شرکت ایران خودرو در سال ۸۸ مدل روآ سال را با موتور ۱۷۰۰ سی سی روانه بازار کرد که نسبت به مدل پیشین از قابلیت پایه گازسوز برخوردار بود و استاندارد آلایندگی آن به سطح یورو ۳ ارتقا یافت. از لحاظ ظاهری نیز اتاق پژو روآ سال تفاوت زیادی با پژو ۴۰۵ معمولی نداشت. سرانجام نیز شرکت ایران خودرو در دهه ۹۰ چراغ خط تولید پژو روآ را برای همیشه خاموش کرد و در حال حاضر تنها وانت آریسان برمبنای این خودرو در کارخانجات شرکت ایران خودرو به تولید میرسد.
اما طراحی داخلی تیبا با استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است. از نظر امکانات غیرفنی مثل پنجره های برقی جلو، گرمکن شیشه عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، قفل مرکزی با ریموت کنترل، پخش CD، ترمز ABS و … هر دو خودور با هم یکسان هستند. در سال 1385 خودرویی تحت نام روآ از شرکت ایرانخودرو تولید و به بازارعرضه شد.
چنانچه نتوانستید قیمت خودرو پژو روآ صفر یا کارکرده مورد نظرتان را پیداکنید به قسمت قیمت گذاری خودرو بروید.در بخش قیمت گذاری خودرو ،قیمت امروز خودروهای رنگ شده-دور رنگ-تمام رنگ-داری قطعات تعویضی رنگ دار و استوک و شاسی خوردگی و جوشکاری موجود است . از قیمت حداقل تا حداکثر براساس افزایش قیمت یا کاهش قیمت خودرو و در مدل های مختلف صفر و کارکرده قیمت گذاری می شود 26 اسفند 403 . قبل از هر چیز بهتر است توضیح دهیم که منظور ما از این که پیکان، پراید و ۴۰۵ نقش زیادی در صنعت خودروسازی ایرانی داشتهاند چیست! خودروهایی مانند تیبا، ساینا، کوییک، سمند، دنا، دنا پلاس، بسیاری خودرو دیگر بر روی پلتفرم پراید و پژو ۴۰۵ پیریزی شـده است. البته تیبا در مقایسه پژو روآ دارای طراحی و ظاهری به روزتر بوده و از بازار فروش بهتری هم برخوردار است.
شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۲.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. اما داستان پژو ROA در همین جا پایان نیافت و با گذشت زمان کمی، مشکلات این خودرو مطرح شدنـد. در ابتدا به دلیل کشش نامناسب پیشرانه و گیربکس پیکان روی کابین پژو ۴۰۵، موجب عملکرد فنی و هندلینگ نامناسب پژو آردی شد. به همین دلیل ایران خودرو تصمیم گرفت محصول خود را از نظر فنی ارتقا دهد و مدل انژکتوری آن را با نام روآ وارد بازار کنـد. کمپانی ایران خودرو در اواخر دهه ۷۰ تصمیم گرفت دو محصول پرفروش خود یعنی پیکان و پژو ۴۰۵ را ترکیب کنـد. در نتیجه این کار، یک خودروی جدید که از نظر ظاهری به ۴۰۵ شباهت داشت و پیشرانه پیکان را دارا بود، تولید و بازار کرد.
روآ -به معنی رونده یکی از محصولات ایران خودرو و بهینه سازی شده ی پژو RD میباشد که از سال ۱۳۸۵ با نام ROA تولید و عرضه شد. این خودرو در ابتدا با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری OHV تولید شد که با ۸۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور ، ۸ اسب بخار و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور پژو آردی دارد اما با انتقادها و ایراداتی که به این خودرو وارد بود ادامه مطلب… این خودرو دارای پیشرانه 1.6 لیتری 82 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه می باشد که نیروی خود را توسط جعبه دنده 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل می کند. کاهش چشمگیر لرزش و سروصدای گیربکس، بهبود قدرت، توان و گشتاور موتور، مصرف سوخت کمتر و ارتقای آلایندگی از یورو ۲ به یورو ۳ از جمله مواردی است که در نتیجه ی بهبود پژو روآ جدید سال صورت گرفته است.
بعد از آشنایی با پژو روآ ROA و بررسی مشخصات فنی و ظاهری این خودرو بهتر است کمی هم در مورد خرید بیمه برای این خودرو صحبت کنیم. تمام خودروها مزایا و معایبی دارند و در نهایت با وجود این مشکلات افراد زیادی این خودروها را خریداری میکنند. آگاهی داشتـن نسبت به مسائلی که در حفظ و نگهداری خودروها موثر هستند میتواند تا حد زیادی به شما کمک کنـد.
دیدگاهتان را بنویسید