پژو پارس elx

همه چیز درباره پژو پارس ELX با موتور XUM از مشخصات فنی تا تصاویر و معایب و نظرات فایندز

پژو پارس ELX یک خودروی تند و تیز در میان خودروهای تولید داخل است که توانست از ابتدای عرضه به بازار محبوبیت بالایی را کسب کند. این خودرو از نظر فنی نسبت به سایر تیپ های پژو پارس در رده بالاتری قرار دارد اما به مراتب هزینه های نگهداری بالایی نیز با خود به همراه دارد. در حال حاضر قیمت تیپ TU5 پارس سفارشی ELX اعلام شده و بدیهی است که نسخه XU7 پلاس این خودرو قیمت کمتری را خواهد داشت. همچنین قیمت پارس LX سفارشی (پارس TU5 دنده ای) که برخی ویژگی ها مانند ترمز دیسکی عقب به آن بازگشته است، ۱۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در کارخانه اعلام شده است. قیمت پژو پارس ELX دست دوم XUM در بازار آزاد در محدوده قیمت 488,000,000 تا 573,000,000 تومان موجود است. با ورود به کابین پارس جدید شاهد برخی تغییرات نسبت به تیپ های دیگر این خودرو هستیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو اخیرا اعلام کرده است که سال آینده هفت محصول جدید توسط این شرکت به بازار عرضه می‌شوند که برخی فیس لیفت و برخی کاملا جدید هستند. این خودرو از نظر بازار خرید و فروش از رونق خوبی برخوردار است و همچنین در بخش خدمات پس از فروش نیز حال و روز نسبتا خوبی دارد. لازم به ذکر است که صندلی مدل های اولیه این خودرو از برند ریکارو و 8 حالته برقی به همراه گرمکن و سردکن بودند اما حدود سال 1387 دیگر از این برند نبودند ولی همچنان از نوع 8 حالته برقی به همراه گرمکن و سردکن بودند. از حدود سال 1390 نیز صندلی برقی حذف شد و به جای آن ایربگ راننده اضافه شد. همچنین جلوپنجره اصلی این خودرو نیز در میان خود میزبان لوگوی قدیمی کمپانی پژو است و سپر جلوی خودرو هم بسیار ساده طراحی شده که دو چراغ مه شکن و یک ورودی هوای دیگر به همراه محل نصب پلاک روی آن تعبیه شده است.

تا سال ۱۳۹۳، حتی طراحی داشبورد و امکانات داخلی پژو پارس و ۴۰۵ تولید ایران خودرو، تفاوت چندانی نداشت. طی سال‌های مختلف، انواع پیشرانه‌ها با حجم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی روی پژو پارس نصب شد و مدتی هم، دارای موتور سیتروئن زانتیا بود. مدل  TU5 پژو پارس ELX در سال جدید، مجهز به موتور ۱/۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر است. نسخه‌ی پایه با موتور ۱/۸ لیتری XU7، قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این خودرو تا سال ۱۳۹۷ با ترمز دیسکی عقب و ریم‌های آلیاژ آلومینیوم به بازار عرضه می‌شد، اما از ۱۳۹۸ این ویژگی‌ها از خودرو حذف شد. اما زمانی که پژو پارس سفارشی elx به بازار معرفی شد، دوباره شاهد بازگشت این دو فاکتور بودیم.

ماشین پژو پارس ای ال ایکس یک سدان خانوادگی بزرگ است کع به یک موتور 1.8 لیتری مجهز می باشد. موتور پارس elx توانایی خلق 110 اسب بخار توان را دارد و می تواند حداکثر به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد. خودرو پارس elx می تواند 0 تا 100 را در 9 ثانیه طی کند و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتون متر است.

از طرفی با اینکه پژو مدل 406 را جایگزین مدل افسانه‌ای پژو 405 کرده بود اما ایران خودرو بجای مونتاژ و عرضه پژو 406، پژو 405 را فیس لیفت کرد و در ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار ایران عرضه نمود، اما بنا به دلایلی ایران خودرو نام این مدل را به پژو پارس تغییر داد. پس از اینکه پژو 405 سال ها در خط تولید ایران خودرو بود این شرکت در سال 1379 تصمیم گرفت تا خودرویی دیگر بر روی پلت فرم پژو 405 با ظاهری بروزتر و جذاب‌تر با امکانات رفاهی بیشتر تولید کند. اما پارس به این دلیل محبوب واقع شد که در زمان عرضه یک فیس لیفت الهام گرفته از طراحی مدل ۴۰۶ روز بازار اروپا از برند پژو بود. تصور کنید که ۴۰۵ عتیقه به ناگه ظاهری نوین یافت که از قضا با طراحی روز محصولات برند مادر همسو بود. در نتیجه به سرعت به مذاق تنوع‌پسند ایرانیان جور در آمد و رشد فروش خیره‌کننده‌ای را شاهد شد.

اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. از نظر ایمنی نیز پژو پارس ELX سطح نسبتا پایینی دارد و امکاناتی نظیر ترمز های هر 4 چرخ دیسکی، ترمز ABS، ایربگ راننده و ایموبلایزر را داراست. هنگامی که به نمای جلوی این خودرو نگاه کنیم طراحی ساده اما خشنی را شاهد هستیم. جلوپنجره خودرو نیز متصل به چراغ های جلو و کشیده است که همین امر سبب شده تا ظاهر جلوی پژو پارس ELX جذاب‌تر و البته آیرودینامیکی تر از پژو 405 باشد.

اما فول آپشن‌ترین نسخه آن که با نام پژو پارس ELX سفارشی شناخته می‌شود، به پیشرانه TU5 خوشنام و پرآوازه و البته پرکاربرد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ مجهز است. یک واحد ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری که حداقل در بازار ایران به عنوان یکی از پرکاربردترین و فراوان‌ترین پیشرانه‌های تولید انبوه شناخته می‌شود. پژو پارس از همان ابتدای فروش محبوبیت زیادی را میان مردم پیدا کرد و طی این سالها تیپ های مختلفی از این خودرو به تولید رسید.

میانه داشبرد در اتصال به کنسول میانی، حالا دربرگیرنده یک نمایشگر کوچک لمسی برای سیستم مولتی مدیا و دوربین دنده عقب است و پوشش داخلی کابین از تریم دو رنگ بهره می‌گیرد. نسخه سفارشی از پژو پارس ELX مجهزترین نسخه‌ای است که از این خودرو به تولید رسیده و دارای بیشترین سطح امکانات رفاهی است. با توجه به داغ بودن همیشگی بازار و خرید پژو پارس در میان محصولات کارکرده، باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی یکی از محبوب‌ترین‌های خانواده پارس است. پژو ۲۰۶ نه فقط در ایران، بلکه در جهان به عنوان یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ برند پژو شناخته می‌شود. پژو پارس (پرشیا سابق) را که یک فیس لیفت تولید داخل روی پلتفرم پژو ۴۰۵ است، نیز باید به لیست محصولات شبه پژو افزود. خودرویی که از زمان عرضه به بازار ایران در سال ۱۳۷۹، بازاری انحصاری برای خود دست و پا کرد.

از تغییرات بخش داخلی می‌توان به دسته راهنما و برف پاک کن شبیه تارا اتوماتیک، غربیلک فرمان جدید و نمایشگر لمسی اشاره کرد که باعث شدند آن نمای قدیمی کابین از بین برود. ایران خودرو نسخه ای جدید از پژو پارس به نام پارس ELX سفارشی را با امکانات جالبی همچون دوربین دید عقب ، کروز کنترل و … ارائه داده است ، در ادامه با مشخصات و همچنین امکانات پژو پارس elx سفارشی جدید ایرانخودرو آشنا می شوید. پژو پارس در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک خودرو با طراحی مشترک ایران و فرانسه به تولید انبوه رسید. این مدل، یک محصول جدید نبود و صرفا، نسخه‌ی فیس‌لیفت (تغییر چهره) از پژو ۴۰۵ محسوب می‌شد. در همان دوران، پژو فرانسه، مدل ۴۰۶ را با تغییرات گسترده نسبت به ۴۰۵ تولید می‌کرد.

پژو پارس ELX بر روی پلتفرم پژو 405 پیاده سازی شده است و در سپر جلو نیز درست مانند پژو پارس دو مه شکن قرار داده شده‌اند که از امکانات اضافی این خودرو در مقایسه با 405 نیز حساب می‌شوند. در نمای ظاهری ماشین پژو پرشیا ELX به جز رینگ‌های اسپرت و ترمزهای دیسکی عقب تفاوتی با پژو پارس معمولی وجود ندارد و در نمای عقب نیز تغییرات تنها محدود به چراغ عقب دو رنگ هستند. نسخه TU5 پارس سفارشی ELX به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ مجهز است و ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور 142 نیوتن متر تولید می کند. در نسخه XU7 پلاس پارس سفارشی از پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ ارتقا یافته استفاده شده که توان ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر را دارد.

گروه صنعتی ایران خودرو پس از گذشت چند ماه از آغاز عرضه پژو پارس ELX جدید، تصاویر رسمی این سدان آپشنال را منتشر کرد. در حال حاضر پژو پارس ELX جدید که به ELX سفارشی هم معروف است، قیمتی بیشتر از تارا دنده ای را در بازار آزاد دارد. ایران خودرو در سال 1400 در حالی نسخه‌هایی جدید از پژو پارس را معرفی کرده که تفاوت چندانی با نسخه های قبلی ندارند اما این شرکت آن ها را تحت عنوان پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P و پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU5 معرفی کرده است.

فضا مملو از پلاستیک‌های تزئیناتی است که که به دلیل کیفیت بسیار بد تولید و مونتاژ بسیار بدتر، حتی از روز اول نیز روی یکدیگر سر و صدا کرده و قیژ قیژ می‌کنند. پوشش صندلی‌ها از نوع پارچه‌ای است و طراحی صندلی ردیف دوم با داشتن برجستگی بسیار زیاد در بخش وسط و طرفین، همچنان بر اساس الگوی نشیمن دو نفره طراحی شد که با نشستن ث نفر در آن، آسایش سواری در سفرهای طولانی یا در ترافیک درون شهری به شکنجه‌ای تمام‌عیار بدل خواهد شد. قسمت بالای داشبورد میزبان دو دریچه هوای تهویه مطبوع نسبتا بزرگ است و زیر آنها نیز چند کلید با کاربردهای مختلف و سیستم کامپیوتر سفری معروف ایران خودرو که به نوعی یک قفل ایمنی خودرو نیز محسوب می‌شود قرار گرفته‌اند. این خودرو همانطور که اشاره شد بر روی پلت فرم پژو 405 با الهام از پژو 406 طراحی شد که هنوز هم با گذشت چیزی حدود 22 سال از طراحی آن باز هم خودرویی جذاب برای جوانان و خانواده های ایرانی است. پژو پارس ELX یکی از تیپ های پژو پارس است که در کنار تیپ های دیگر این خودرو مانند پژو پارس دوگانه سوز، پژو پارس سال، پژو پارس LX TU5 و پژو پارس اتوماتیک از سال 1382 روی خط تولید ایران خودرو آمد و تا سال 1392 تولید آن ادامه داشت.

در زمینه طراحی داخلی پارسELX چه در داشبورد قدیم و چه داشبورد جدید، این ماشین خودرویی قدیمی و بی روح است و کابین آن هیچ جذابیت خاصی ندارد. به خصوص در مدل‌های داشبورد جدید کیفیت متریال داخلی واقعا افتضاح است و حسی مانند خودروهای چینی ارزان را به همراه دارد. با اینکه پژو پارس ELX در ظاهر تفاوت کمی با پارس معمولی دارد ولی در زیر پوسته تفاوت این دو خودرو بیشتر است. موتور 1.8 لیتری ELX با اینکه هم حجم با موتور 1.8 لیتری XU7 پارس معمولی است اما به دلیل داشتن سرسیلندر 16 سوپاپ خود با طراحی دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) می‌تواند قدرت و گشتاور بیشتری به میزان 110 اسب بخار و 155 نیوتن متر تولید کند. پژو پارس ELX می‌تواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد.

امروز پژو پارس ای ال ایکس تقریبا تمام برگ برنده‌های خود در بازار را از دست داده است و نه خودرویی جذاب است و نه مشخصات خاصی برای خریدار دارد و تنها به این دلیل که گزینه دیگری نیست مشتریان آن را می‌خرند. پژوپارس elx امروز بیشتر به عنوان نسخه‌ای پر مصرف‌تر و پر هزینه‌تر از 405 شناخته می‌شود و از نظر امکانات نیز در مقایسه با خانواده سمند و دنا در موقعیت ضعف قرار دارد. در سال‌های ابتدایی عرضه، پارس ای ال ایکس دارای چند مزیت شامل صندلی‌های جلوی برقی با قابلت گرمکن و سردکن، داشبورد رنگ روشن و کامپیوتر سفری بود که در حد ماشین های لوکس آن زمان برند پژو به حساب می آمد ولی با آمدن داشبورد جدید این تغییرات دیگر وجود نداشتند. همچنین ایران خودرو پس از مدتی آپشن های صندلی‌های جلوی پژو پارس elx را هم کنار گذاشت و امروزه برخی از خریداران این صندلی‌های راحت را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه و روی خودروی خود نصب می‌کنند.

پژو پارس ELX نسخه‌ای از 405 بود که شباهت‌های ظاهری زیادی با پژو 406 داشت. ماشین پژو پارس که در ابتدا معرفی شد، در زیر پوسته همان 405 بود و توانایی حرکتی و مشخصات فنی دو خودرو تفاوتی باهم نداشتند، اما چند سال بعد ایران خودرو با معرفی نسخه‌ای از پارس تحت نام ELX با قوای فنی قدرتمند، یک موفقیت بزرگ دیگر را هم تجربه کرد. پارس ELX گرچه از نظر تجهیزاتی و ظاهری نیز در مقایسه با نسخه عادی پارس تفاوت‌هایی جزیی داشت اما از موتور ۱.۸ لیتری متفاوت با پژو 405 استفاده می‌کرد. همین موتور قدرتمند پارس ای ال ایکس در کنار ترمزهای چهار چرخ دیسک، توانایی حرکتی بهتری را به همراه داشت.

جالب است بدانید اختلاف قیمت پارس ای ال ایکس و پژو ۴۰۵ که جد این ماشین به حساب می آید در آذر 1403 در بازار آزاد حدود 200 میلیون می باشد ولی شتاب و امکانات ارائه شده در پارس ELX به مراتب بیشتر از پژو ۴۰۵ است و قطعا ارش خرید را دارد. نسخه TU5 پارس سفارشی ELX به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ مجهز است و ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند. در نسخه XU7 پلاس پارس سفارشی (پارس سال) از پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپ ارتقا یافته استفاده شده که توان ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر را دارد. گروه صنعتی ایران خودرو قصد دارد پژو پارس را در سال ۱۴۰۱ در چهار تیپ مختلف از جمله تیپ سفارشی ELX به همراه دو پیشرانه متفاوت و آپشن‌های جدید به بازار عرضه کند. در همین راستا این خودروساز بزرگ کشور به تازگی لیست مشخصات پژو پارس سفارشی ELX را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده که در ادامه می‌توانید با امکانات این تیپ جدید پژو پارس آشنا شوید. نسخه TU5 پارس سفارشی ELX به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ مجهز است و ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می کند.

از طرفی این خودرو طراحی قدیمی دارد و رفته رفته با ورود رقبای بیشتر این خودرو به گوشه رینگ خواهد رفت. چراغ های اصلی به صورت مستطیلی و بزرگ طراحی شده که در این تیپ قسمت بالایی به رنگ مشکی تبدیل شده‌اند. فضای پا و سر برای هر 4 سرنشین خودرو مناسب است و بیشتر افراد حتی با قد نسبتا بلند نیز به مشکل بر نخواهند خورد. همچنین کیفیت متریال داشبورد و کابین پژو پارس ELX نیز متوسط و قابل قبول است.

پارس ELX سفارشی با دو پیشرانه عرضه می شود و نسخه TU5 آن تا حدی در بحث امکانات نسبت به نسخه XU7 پلاس کامل تر است. در پارس ELX سفارشی با پیشرانه TU5 نیز کروز کنترل هم به صورت استاندارد دیده می شود. این خودرو همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم نسخه‌ای جدید نسبت به ELX های قدیمی است که از نظر امکانات رفاهی تغییراتی با پارس های دیگر دارد.

شیشه های جانبی پژو پارس ای ال ایکس نیز اندازه خوبی دارند و همین مورد باعث شده تا دید مناسب و نور قابل قبولی در کابین برای سرنشینان ایجاد شود. همچنین در مدل های اولیه این ودرو رینگ 15 اینچی معروف خرچنگی استفاده می شد اما در مدل های بالاتر از رینگ 15 اینچی 5 استفاده شد. پرشیا یا پارس محصولی از شرکت ایران خودرو و یک فیس لیفت ایرانی موفق از پژو 405 است که اولین بار در سال 1379 وارد بازار شد. برای پژو پرشیا که در سال ۱۳۷۹ دقیقا منطبق بر کابین ۴۰۵ طراحی شده بود، آنچه در سال‌های گذشته از سوی ایران خودرو در مدل‌ها جدیدتر پارس ارائه شد، به واقع انقلاب طراحی به حساب می‌آید.

پارس سفارشی ELX مانند نمونه های ELX قدیمی به چراغ های تیره عقب و چراغ سوم ترمز سقفی مجهز است. همچنین در بخش کابین نمایشگر لمسی در کنسول مرکزی خودرو دیده می شود و سوییچ بانک روی داشبورد نیز تغییر کرده است. تغییر ساختار دسته راهنما و برف پاککن، غربیلک فرمان، جلو آمپر و اضافه شده شیشه های دودی عقب از جمله ویژگی های ظاهری دو تیپ پژو پارس سفارشی ELX است. ایران خودرو پژو پارس سفارشی ای ال ایکس را با دو پیشرانه مختلف در سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد. پژو پارس ELX با چهار موتور XUM و XU7 و XU7P و TU5 تولید و عرضه شده است.

در قسمت عقب پژو پارس ای ال ایکس باز هم همان طراحی ساده را شاهد هستیم که هماهنگی خوبی را با سایر بخش های خودرو دارد. چراغ های عقب مانند چراغ های جلو کشیده و یک تکه طراحی شده‌اند، اما یکی از تفاوت های این تیپ با سایر تیپ های پژو پارس در همین قسمت است که قسمت بالای چراغ های عقب مشکی رنگ است. زیر کاپوت پارس elx پژو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 110 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. قیمت پژو پارس جدید ELX ؛ ایران خودرو به صورت رسمی تصاویر و مشخصات پژو پارس ELX جدید را منتشر کرد. نمای کابین هنوز المان‌های ریز و کوچک مشابه به ۴۰۵ را به همراه دارد، اما دو تکه شدن داشبرد و خروج طراحی آن از سبک و سیاق راننده‌محور دهه ۱۹۸۰ در پژو ۴۰۵، حس و حال تازه‌ای به کابین بخشید.

سپر پارس ELX برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قسمت به روی درب صندوق و میان چراغ های عقب منتقل شده است. همچنین چراغ سوم ترمز نیز به بالای شیشه عقب منتقل شده و از نوع LED می باشد. ابعاد مختلف ماشین پژو پارس ELX را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. در بخش وسط داشبورد نیز قسمت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته و زیر آن نیز در یک بخش جداگانه بخش سیستم پخش صوتی خودرو جای گرفته است که با یک درب همرنگ داشبورد محافظت می‌شود.

به این ترتیب پژو پارس ELX تبدیل به انتخاب اول افرادی شد که توانایی خرید زانتیا را نداشتند ولی دنبال خودرویی قوی‌تر از 405 بودند. با این وجود امروزه پارس ELX دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد و بیشتر باید آن را به عنوان یک خودروی قدیمی که هنوز توانایی حرکتی بهتر از امسال 405 و سمند را دارد نگاه کرد. تیپ XUP این خودرو مجهز به پیشرانه XU7P شده که نسخه‌ای جدید نسبت به پیشرانه XU7 معروف است. این پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ می تواند 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه به واسطه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود.

از پژو پارس ELX انتظار ستاره ایمنی را نداشته باشید چون بعید است با توجه به پلتفرمی که دارد حتی یک ستاره را هم دریافت کند. همانطور که اشاره کردیم پژو پارس ELX در طراحی از پژو 406 الهام گرفته است و به همین دلیل طرحی قابل قبول دارد. طراحی پارس ای ال ایکس برخلاف سلف خود یعنی 405 که بسیار ساده و مبتنی بر خطوط صاف بود از خطوط سیال بیشتری برخوردار است و چراغ‌های جلوی آن نیز خشونت بیشتری در آنها دیده می‌شود.

قیمت ماشین پارس ELX درآذر 1403 حدود 525 میلیون تومان در کارخانه می باشد و اختلاف آن به نسبت قیمت پرشیا ELX در بازار آزاد در همین تاریخ که حدود 830 میلیون تومان می باشد برای ماشینی با این قدمت بسیار زیاد است. این در حالی است که در این تاریخ تفاوت قیمت پارس ELXبا قیمت پارس سال در بازار آزاد حدود 130 میلیون تومان می باشد که با توجه به تفاوت های موتوری باید بگوییم پارس ELX ارزش خرید بالاتری دارد. قیمت پارس ELX در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار حدود 90 میلیون گران تر (قیمت کارخانه) و در مقایسه با سمند LX EF7 نیز 230 میلیون گران تر (بازار آزاد) است (در آذر 1403).

شتاب 0 تا 100 پژو پارس ELX 9 ثانیه و مصرف ترکیبی این خودرو نیز 8/1 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. پژو پارس ELX مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی است که این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن بر متر گشتاور را دارد. پژو پارس ELX از نظر فنی و قوای محرکه نسبت به سایر برادرانش قوی‌تر است. نکته قابل توجه این است که موتوری که قوای محرکه این خودرو را تامین می‌کند همان موتور زانتیای 1/8 لیتری با کد XU7JP4/L4 است در نتیجه این تیپ از پژو پارس در بازار ایران به پژو پارس ELX موتور زانتیا معروف است. پارس سفارشی ELX با پیشرانه TU5 و جعبه دنده دستی قیمت ۲۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در کارخانه ایران خودرو دارد. نمای جلو همچنان همان چراغ های مستطیلی شکل کشیده به همراه یک جلو پنجره متصل به چراغ های اصلی را دارد که لوگوی قدیمی پژو وسط آن قرار گرفته است.

از نقاط ضعف این خودرو باید به مصرف سوخت بالا اشاره کرد که در سیکل ترکیبی به 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. پژو پارس ELX که در ابتدا به پرشیا elx معروف بود، یکی از پر فروش ترین ماشین های سال های اخیر در ایران است. در مورد پژو پارس ای ال ایکس باید گفت که سال‌ها پس از عرضه پژو 405 بود که ایران خودرو در اقدامی که باید آن را موفق‌ترین فیس لیفت صنعت خودروی ایران دانست اقدام به معرفی خودرویی تحت نام پژو پارس (در ابتدا پرشیا) کرد.

قیمت پژو پارس ELX دست دوم XU7P سفارشی در بازار آزاد در محدوده قیمت 727,000,000 تا 820,000,000 تومان موجود است. قیمت پژو پارس ELX دست دوم TU5 سفارشی در بازار آزاد در محدوده قیمت 775,000,000 تا 775,000,000 تومان موجود است. این خودرو نسبت به مدل های قبلی رنگ بندی های متنوع تری دارد و دسته راهنما و برف پاک کن هایش شبیه تارای اتوماتیک است.

ماشین پژو پارس ای ال ایکس دیفرانسیل جلو است و در حالت ترکیبی مصرف سوخت آ برابر 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. پارس ELX از همان ابتدا مورد توجه اسپرت سواران قرار گرفت چون این خودرو می‌توانست در آن زمان از بسیاری از خودروهای موجود در خیابان سریع‌تر ظاهر شود. از سویی استایل بهتر آن نیز به برگ برنده دیگری برای پارس ای ال ایکس تبدیل شد. رینگ‌های اسپرت، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و موتور قوی در کنار تودوزی روشن اصلی‌ترین چیزهایی بودند که مالکان را به سمت پارس ELX جذب می‌کردند. پلتفرم این خودرو تفاوتی با پژو 405 ندارد و به همین دلیل به جز شتاب بهتر در خط مستقیم و توانایی توقف بهتر، تفاوت دیگری در رانندگی دو خودرو ندارد. همین مساله نیز سبب شده است تا برخی خریداران پرداخت هزینه بیشتر برای مدل ELX را منطقی ندانند.

تیپ ELX یکی از همین هاست که اتفاقا خودرویی بسیار محبوب میان مردم بوده است. اکنون ایران خودرو مجددا تصمیم گرفته تا این تیپ از پژو پارس را با انجام برخی بروز رسانی ها و اضافه کردن پسوند جدید به بازار عرضه کند. این خودرو از نظر ظاهری تفاوتی با تیپ های دیگر پژو پارس ندارد و تنها از نظر فنی و برخی امکانات رفاهی و ایمنی تغییراتی پیدا کرده است. از وجوه تمایز این نسخه با سایر نسخه‌ها می‌توان به چراغ ترمز بالای شیشه عقب، چراغ‌های تیره و شیشه‌های دودی عقب اشاره کرد.

در نتیجه طراحی کابین سری‌های چند سال اخیر پارس، اختلاف ظاهری خیره‌کننده‌ای با ۴۰۵ و خانواده سمند یافت و ازاین‌رو منحصر به فرد شد. پژو پارس ELX با موتور TU5 در بازار آزاد 386 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. گرمکن و سردکن صندلی، صندلی برقی با صندلی‌هایی موسوم به خلبانی یا صلیبی، سنسور دنده عقب، چهار شیشه برقی، فرمان هیدرولیکی، سیستم صوتی با چهار بلندگو، تهویه خودکار تک کاناله، تریم داخلی بژ، روکش صندلی پارچه‌ای، دماسنج بیرون خودرو و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی است. فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس ELX به علت اینکه تنها تا سال 1392 تولید شد بر خلاف دیگر برادرانش دستخوش تغییرات عمده نشد و تنها غربیلک فرمان آن در مدل های بعد از 1390 تغییر کرد.

آنگونه که ایران‌ خودرو اعلام کرده است، این شرکت می‌خواهد اقدام به عرضه خودروی جدید پژو پارس سفارشی ELX با ۲ نوع موتور TU۵ و XU٧P کند. قیمت پژو پارس ELX XU7P سفارشی امروز 25 اسفند 1403 با 20,000,000 تومان افزایش نسبت به تاریخ 22 اسفند 1403، 920,000,000 تومان قیمت خورد. قیمت پژو پارس ELX TU5 سفارشی امروز 25 اسفند 1403 با 10,000,000 تومان افزایش نسبت به تاریخ 22 اسفند 1403، 1,020,000,000 تومان قیمت خورد. برای خرید پژو پارس در شیراز، می‌توانید از خدمات فروش فوری خودرو بهره‌مند شوید. اما تزئینات رودری‌ها در پژو پارس ELX هیچ تفاوتی با سایر نسخه‌های پارس ندارد.

قسمت کیلومتر شمار پژو پارس ELX نیز به صورت کاملا آنالوگ با 4 دایره  طراحی شده که از اندازه مناسبی نیز برخوردار است. همچنین غربیلک 4 شاخه فرمان نیز طراحی ساده‌ای دارد که لوگوی پژو وسط آن قرار گرفته است. به نمای جانبی پژو پارس ELX که می‌رسیم اگر از بخش های جلو و عقب صرف نظر کنیم، همان طراحی آشنای پژو 405 را تنها با کمی تغییر شاهد هستیم. تغییرات رخ داده در پژو پارس ELX شامل بزرگ‌تر شدن زه درب‌ها و رکاب جدید می‌شوند. پژو پارس خودرویی متفاوت از 405 نیست بلکه آن را باید نسخه‌ا فیس لیفت شده و تنها با چهره‌ای متفاوت دانست. اگر منظور زانتیا 2000 سی سی است خیر چون موتور 135 اسبی زانتیا 200 متفاوت با پژو پارس است ولی پارس ELX از موتور 1800 سی سی گروه پژو سیتروئن استفاده می‌کند که در زانتیاهای 1800 سی سی نیز به کار رفته است.

موتور EF7 نیز از نظر قدرت با موتور پارس ELX برابری می‌کند با این تفاوت که کم مصرف‌تر است و با سوخت گاز هم کار می‌کند. سمند از نظر کیفیت سواری نیز مقداری بهتر از پارس موتور زانتیا است ولی در شتاب نمی‌تواند با پارس ELX رقابت کند. مهم‌ترین رقیب پارس تندر 90 است که هم از نظر حرکتی و هم فضای کابین می‌تواند بهتر از پارس ظاهر شود و تنها نقطه ضعف آن طراحی ظاهری و دیگری گران بودن برخی قطعات فنی است. البته باید به این نیز اشاره کنیم که رنو تندر 90 در مقایسه با پژو پارس ELX خودرویی بسیار کم استهلاک‌تر است. از پژو پارس ELX به عنوان خودرویی با حدود 20 سال سن نباید انتظار زیادی در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی داشت اما پارس ELX حداقل در مقایسه با پژو پارس معمولی و پژو 405 امکانات بیشتری در اختیار خریدار قرار می‌دهد. در زمینه امکانات ایمنی نیز باید به ترمز ABS، ایربگ راننده و سیستم ایموبلایزر اشاره کرد.

اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت می‌شود که می‌توانید با بررسی آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، می‌توانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید.

ایران خودرو به صورت رسمی تصاویر و مشخصات پژو پارس ELX جدید را منتشر کرد. در ادامه با مشخصات و امکانات پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU5 آشنا خواهیم شد. خودروی پژو پارس ELX XU7P سفارشی در بازار آزاد 920,000,000 تومان و در کارخانه 523,963,000 تومان است و بنابراین تفاوت قیمت پژو پارس ELX XU7P سفارشی در بازار آزاد نسبت به کارخانه 396,037,000 تومان است که معادل 75.6% گرانتر است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *