در نتیجه به راحتی میتوان بیان کرد که بازار خرید و فروش پژو پارس در انواع مختلف آن به استثنای نسخه XUMبه شدت داغ بوده و معاملات آن هر روز پررونقتر از دیروز در حال انجام است. بنابراین باید گفت که این محصول یکی از محبوبترین و پرفروشترین تولیدات بازار خودرو کشورمان به حساب میآید. پژو پارس در طول دو دههای که روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد، ظاهر خود را حفظ کرده و با این حال، همچنان یکی از خودروهای پرفروش بازار کشور است. پژو پارس در واقع نسخه فیس لیفت شده پژو ۴۰۵ است که با تاثیر از طراحی ظاهری (پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵) و مختص بازار خودروی ایران ساخته شده است. پژو پارس (Peugeot Pars) پرطرفدارترین و پرتیراژ ترین محصول ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ با نام پژو پرشیا وارد بازار ایران شد.
طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکسواگن آرتئون شوتینگ بریک باشد. اما پارس به این دلیل محبوب واقع شد که در زمان عرضه یک فیس لیفت الهام گرفته از طراحی مدل ۴۰۶ روز بازار اروپا از برند پژو بود. تصور کنید که ۴۰۵ عتیقه به ناگه ظاهری نوین یافت که از قضا با طراحی روز محصولات برند مادر همسو بود. در نتیجه به سرعت به مذاق تنوعپسند ایرانیان جور در آمد و رشد فروش خیرهکنندهای را شاهد شد.
تولید این خودرو از سال 1380 شروع شده و تا به الآن با تولید تیپهای مختلف ادامه پیدا کرده است. پژو پارس با دو موتور TU5 و XU7 در شرکت ایرانخودرو تولید و عرضه میشود. مدلهای مختلف این خودرو از لحاظ فنی و ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، بر همین اساس قبل از خرید مقایسه انواع پژو پارس امری ضروری محسوب میشود.
پژو پارس اتوماتیک به یک پیشرانه TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. این پیشرانه در واقع نسخه بهینهشده XU7 هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری است که حالا با کمی افزایش حجم و بهبود برخی قسمتها، حجم آن به ۱.۹ لیتر افزایش پیدا کرد و در نتیجه قدرت نیز به ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور هم به ۱۵۵ نیوتن.متر رسید که باعث بهبود شتاب و عملکرد شد. پارس LX با موتور TU5 همیشه یکی از محبوبترین انواع پژو پارس به شمار میرود. پیشرانه TU5 با وجود حجم کمتر اما به دلیل بازدهی بیشتر، شتابگیری این نسخه از پارس را ارتقا داده و مصرف سوخت آن را نیز کمتر کرده است که همین عوامل باعث شده تا این خودرو در کنار امکاناتی که دارد، یکی از محبوبترین مدل های پژو پارس شناخته شود. کارشناسان و علاقهمندان پژو پارس را از بهترین فیسلیفتها و بهروزرسانیها در تاریخ صنعت خودروسازی ایران میدانند و میتوان گفت هیچ خودرو دیگری مثل پژو پارس که فیس لیفت پژو 405 است، نتوانسته موفقتر از نسخه اصلی در بازار خودروهای تولیدی کشورمان عمل کند.
در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند. اما تزئینات رودریها در پژو پارس ELX هیچ تفاوتی با سایر نسخههای پارس ندارد. فضا مملو از پلاستیکهای تزئیناتی است که که به دلیل کیفیت بسیار بد تولید و مونتاژ بسیار بدتر، حتی از روز اول نیز روی یکدیگر سر و صدا کرده و قیژ قیژ میکنند. ضمن اینکه برخی از امکاناتی که روی بعضی از مدلهای این خودرو نصب بود، در برههای از زمان به اسم تنوع در مدلها و کاهش قیمت حذف شدند یا به صورت سفارشی در آمدند که از مهمترین آنها میتوان به ترمزهای دیسکی در محور عقب و رینگهای آلومینیومی اشاره کرد. در گروه رقابت بین پژو پارس و دیگر خودرو های ملی می توان مواردی نظیر پژو ۲۰۶ صندوقدار، سمند ال ایکس، دنا معمولی و تندر۹۰ و… تا به امروز پژو پارس اولین جایگاه خودروی مشتری پسند و تندر 90 در دومین جایگاه محبوبیت حضور دارد.
با توجه به هزینههای بالای تعمیرات و جبران خسارات داشتن این بیمهها بسیار کارآمد و ضروری مینماید. از احتمالات دیگر خرابی سنسور آب یا سنسور دور موتور و حتی خرابی ECU می باشد. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مستقل از نوع مک فرسون و در محور عقب مستقل از نوع فنر پیچشی یا تورشن بار است. به این مفهوم که یک لوله از سه راهی پمپ ترمز به چرخ سمت راست جلو و سمت چپ عقب و از لوله دیگر به چرخ سمت چپ جلو و چرخ راست عقب ارتباط می یابد. تعداد دور چرخش فلکه فرمان ۱/۳ دور است یعنی از وسط فرمان ۱.۵ دور به سمت راست و ۱.۵دور به سمت چپ می چرخد و قطر دایره چرخش خودرو۱۱ متر است.
قدرت این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت آیسین به چرخهای جلو منتقل میشود. بر این اساس پژو ۴۰۸x یک خودروی دیفرانسیل جلو است و در سرعتهای بالا تعویض دنده بسیار نرم انجام میشود. دیفرانسیل جلو بودن این خودرو موجب کاهش وزن، مصرف سوخت بهینه و کنترل بهتر خودرو در مسیرهای مختلف شده است. اما بیشترین افزایش متعلق به پژو پارس سال سفارشی مدل ۱۴۰۲ است قیمت این خودرو با افزایش ۴۵ میلیونی نسبت به هفته گذشته به ۹۱۰ میلیون تومان رسید که در نوع خود رکورد افزایش قیمت در روزهای پایانی سال بین محصولات داخلی محسوب میشود.
ستونهای باریک و کاپوت کشیده امروزه دیگر چندان نوآورانه محسوب نمیشوند و بهواسطه حضور سدانهای تازهنفس، چشم مصرفکنندگان به مشاهده خودروهایی با ظاهر بهمراتب زیباتر و مدرنتر عادت کرده است. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
در نتیجه، مقایسه موتور TU5 با XU7P نشان میدهد که اگر به مصرف سوخت کمتر و استهلاک پایین اهمیت میدهید، TU5 انتخاب مناسبی است؛ اما موتور XU7P مناسب کسانی است که بودجه کمتری دارند. ولی اگر موتور استارت می زند و موتور روشن نمی شود قبل از هرچیز سویچ اینرسی که در سمت گلگیر شاگرد قراردارد را فشار دهید که در صورت قطع شدن برق تجهیزات اصلی قطع می شود و اگر وصل است ابتدا باید از وجود بنزین در ریل سوخت و جرقه در سرشمع مطمئن شد. بنابراین ابتدا شلنگ ورودی بنزین به ریل سوخت را باز کرده و در داخل ظرفی قرار می دهیم و سوئیچ را باز می کنید. با باز کردن سوئیچ بنزین از لوله خارج می شود اگر بنزین داریم ولی پمپ ینزین کار نمیکند ابتدا فیوزها را با توجه به تصاویر چک کنید و اگر فیوزها سالمند به خرابی رله دوبل و سوختگی پمپ بنزین شک کنید.
این رقم در خصوص پارس LXیا پارس اتوماتیک اندکی کاهش را نشان میدهد و با مصرف سوخت بهمراتب بهینهتری مواجه هستیم. با توجه به ظرفیت باک پارس که در حدود ۷۰ لیتر است، راننده نیاز چندانی به سوختگیری در فواصل کوتاهمدت نخواهد داشت. پژو پارس یک فیسلیفت موفق از پژو ۴۰۵ است که انواع مختلف آن در بازار خودروی ایران موجود است. معرفی و بررسی قیمت، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی، طراحی، مصرف سوخت، سرعت، محاسن، معایب و شرایط فروش پژو پارس سال، برای انتخاب و خرید این خودرو مفید است. این نمونه که به اندازهٔ ئیالاکس مجهز و آراسته نیست، تنها یک پارس بهبودیافته در زمینههای پیشرانه و ترمز عقب است. ۱۶ سوپاپ از پیشرانهٔ پرقدرتتر ۱۶ سوپاپه و ترمزهای دیسکی در عقب سود میبرد، اما ایبیاس حتی بصورت اختیاری هم توسط ایران خودرو ارائه نمیشد.
یکی از اصلیترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند. ارزش خرید این خودرو به نسبت فروش و محبوبیتش ثابت شده است.با اینکه هیچ خودرویی با قیمت واقعی خودش در بازار عرضه نمیشود؛ اما این خودرو با توجه به قیمت سایر خودرو ها و نوع قیمت گذاری دولت بر روی خودرو ها؛ میتواند گزینه مناسبی به نظر برسد. باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی با پیشرانه XU7P نیز به تولید رسیده، اما این نسخه تحت نام پژو پارس سال شناخته میشود که مورد بررسی این مقاله نیست. تا امروز موتورهای XU7 و XU7P با حجم ۱.۸ لیتر و ۸ سوپاپ، موتور XU7 با ۱۶ سوپاپ و حجم ۱.۸ لیتر معروف به موتور زانتیا، موتور ۱۶ سوپاپ TU5 با حجم ۱.۶ لیتر و موتور ۸ سوپاپ XUM با ۱.۹ لیتر روی مدل های پژو پرشیا نصب شده است. کابین و اتاق پژو پارس و پژو ۴۰۵ کاملا یکی هستند و تفاوت در فضای داخلی این دو خودرو به دلیل مبلمان و صندلیها و همینطور داشبرد آنهاست.
برای اینکه موتور روشن نشود باید سیم کوئل دوبل قطع کنید تا شمعها جرقه نزنند این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام دهید. دیگنیتی پرایم بهمن موتور و نسخه جدیدتر آن یعنی دیگنیتی پرایم S هم بهلطف طراحی اروپایی، تجهیزات ایمنی پیشرفته و عملکرد فنی مناسب، از رقبای پژو ۴۰۸x بهحساب میآیند. پژو ۴۰۸x با شتاب صفر تا صد حدود ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد خوبی در کلاس خود دارد. طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلیمتر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلیمتر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلیمتر است؛ این خودرو بهصورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد.
در این سیستم، سوخت بهصورت مستقیم و با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق میشود تا راندمان موتور افزایش، مصرف سوخت بهینه، آلایندگی کاهش و شتابگیری بهتر باشد. بااینحال، آنچه باعث قدرتمند به نظر رسیدن نمای جانبی پژو ۴۰۸x شده، حجم پردازی پایین درها است که از ترکیب خطوط و فرورفتگیهای تیز تشکیل شده است. گفته میشود که پژو این طرح را به ایران خودرو پیشنهاد داد تا این شرکت، طرح پژو پارس را جایگزین سمند کند. ایران خودرو بعد از مدتی به دلیل مسایل مربوط به نامهای تجاری، مجبور شد نام پرشیا تغییر دهد. در ابتدا نام سفیر برای این خودرو انتخاب شد، اما قبل از اینکه نشان سفیر روی نصب شود، اسم محصول جدید به پارس تغییر پیدا کرد. پژو پارس تا کنون در تیپ ها و مدل های مختلفی تولید شده که یکی از آنها پژو پارس اتوماتیک است.
پژو پارس از خودروهای پرطرفدار و لوکس ایرانی است که توسط شرکت ایرانخودرو تولید و عرضه میشود. تنوع مدلها و ویژگیهای هر کدام از خودروهای پژو پارس سؤالی مهم به هنگام مقایسه انواع پژو پارس برای خرید محسوب میشود. بر همین اساس ما در این مقاله به معرفی انواع پژو پارس و مشخصات پژو پارس خواهیم پرداخت.
گفتنی است که فضای کابین این خودرو برای ۵ سرنشین کافی به نظر میرسد و صندوق عقب بزرگ و مناسبی دارد. ایران خودرو در طی دو دهه تولید پژو پرشیا، تغییرات چشمگیری در طراحی این خودرو ایجاد نکردهاست. چراغهای جلو و گرافیک داخلی این چراغها در پژو پارس کمی تغییر کرده و مجموعه سپر نیز طراحی متفاوتتری از پژو ۴۰۵ دارد.
خودرویی که از زمان عرضه به بازار ایران در سال ۱۳۷۹، بازاری انحصاری برای خود دست و پا کرد. این محصول سالهاست که با موفقیت بر رده سدانهای خانوادگی داخلی حکمرانی میکند و انتخاب اول بسیاری از مصرفکنندگان ایرانی است. خریدوفروش پژو پارس در بازار خودروهای کارکرده رونق قابل توجهی دارد و برای فروش این خودرو به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد.
با وجود اینکه شاهد تغییرات فاحشی نسبت به ۴۰۵ نیستیم ولی همین تغییرات هم ظاهر جذابتری به پژو پرشیا دادهاند. پارس سال سفارشی ELX با موتور TU5 دیگر تیپ جدید پارس است که از نظر مشخصات فنی و موتور کاملا مشابه با پژوپارسLX TU5 است. همچنین در بخش امکانات رفاهی، این خودرو سطح امکانات قابل قبولی نسبت به قیمت و بازار خود دارد. استفاده از موتور محبوب TU5 بر روی این خودرو در کنار استفاده از تجهیزاتی مانند کروز کنترل و مانیتور باعث می شود تا استقبال از این خودرو بالا رفته و طرفداران زیادی را پیدا کند. این خودرو از سال 1384 به خط تولید ایران خودرو اضافه شد و تولید آن تا سال 1396 ادامه داشت.
گونههای ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ با نام ELX، مدل دوگانه سوز و همچنین نسخه اتوماتیک این سدان فرانسوی ایرانی نیز تاکنون به مشتریان تحویل داده شده است. در ادامه قصد داریم تا پژو پارس را از لحاظ شاخصههای فنی، ظاهری و شرایط بازار آن در ایران مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پژو پارس در مقایسه با پژو ۴۰۵ از ظاهر جذابتری برخوردار بوده و همین امر موجب شده تا این خودرو یکی از محبوبترین و پرفروشترین سدانهای ایران خودرو تاکنون به شمار بیاید. پژو پارس علاوه بر بهره مندي از امكانات رفاهی، از كيفيت بالايي در بخش قطعات و در بخش ساخت و مونتاژ برخوردار است. این خودرو، میتواند پیشرانه حداکثر 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با وجود مزایا و معایب و ذکر شده، این خودرو هنور هم خریداران خاص خود را دارد.
این خودرو که به اندازه ELX مجهز و آراسته نیست، تنها یک پارس بهبود یافته در زمینه موتور و ترمز عقب است. موتوری پرقدرت تر که ۱۶ سوپاپ دارد (همان موتور پژو 206 تیپ 5) با ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب همانند چرخهای جلو است اما بر خلاف ELX دارای ABS و EBD نیست. ۱۶ سوپاپ از همان تقویت کننده خلأ یا vacuum booster سیلندر اصلی، با توزیع کننده و خطوط هیدرولیک پارس معمولی استفاده میکند. در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است. این پیشرانه میتواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوهبر بهرهوری بالا، عملکرد روان و شتابگیری مناسبی هم داشته باشد.
پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P یکی از همین تیپ های جدید است که از نظر فنی تفاوتی با پژوپارس سال با موتور XU7P ندارد. تنها در بخش امکانات رفاهی این خودرو تغییراتی نسبت به تیپ های قبلی دارد. یکی از این تغییرات اضافه شدن مانیتور بزرگ به داشبورد خودرو به صورت فابریک بوده که موردی بسیار جذاب برای بازار ایران است.
این خودرو همانند دیگر خودروها از نوع آب خنک است و با گردش آب توسط واتر پمپ که آب را از موتور به رادیاتور میرساند خنک می شود. فونیکس FX هم یک کراساوور اسپرت و جذاب با طراحی کوپهمانند، امکانات هوشمند و سطح ایمنی بالا، یکی از رقبای اصلی پژو ۴۰۸x است. قیمت پژو ۴۰۸x هنوز اعلام نشده است اما با توجه به اینکه قیمت این خودرو در کشورهای حوزه خلیجفارس حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است، احتمالاً قیمت تمامشده آن در ایران حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان خواهد بود. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مکفرسون و سیستم تعلیق عقب آن از نوع تورشن بیم است. سیستم مکفرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دستاندازها را تا حد زیادی جذب میکند. شاید یکی از ضعفهای این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد.
حجم روغن گیربکس مورد نیاز ۲.۵ لیتر با درجه گرانروی SAE 75 دبیلو ۸۰ است. آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور می شود زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند. روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درمیآید و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است ، روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است.
موتور این مدل پارس همان پیشرانه بهینهسازیشده ۱.۸ لیتری قدیمی ایرانخودرو است که حالا کمی بهینهسازی شده، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایینتری پیدا کرده است. قدرت این موتور برابر با ۹۷ اسب بخار و گشتاور آن هم برابر با ۱۴۶ نیوتن.متر است. پژو پارس سال با موتور XU7 P همانطور که از نامش پیداست دارای موتور XU7 P با حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت است که نسبت به سایر مدلها حداکثر سرعت آن کمی کمتر است.
آینه تاشو برقى-تهویه خودكار-تهویه براى سرنشینان عقب-سنسور دنده عقب-رینگ آلومینیومى طرح شهاب-بلوتوث-USB-دكمه تنظیم صدا-دو ایربگ-شیشه سولار-گرمكن شیشه عقب-گرمكن آینه-صندوق پران جدید و… طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحهنمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. در زمستان سال جاری (۱۴۰۳)، ایرانخودرو اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴، دو هزار دستگاه از این مدل را وارد بازار ایران خواهد کرد.
موتورهای TU5 و XU7P در تیپهای ساده و ELX به کار رفته است و پژو پارس ساده TU5 از نظر آپشنها و امکانات تفاوتی با پژو پارس ساده XU7P ندارد. زمان مناسب برای تعویض روغن وابسته به کیلومتر کارکردی خودرو است و باید روغن در زمان پیشنهادی تعویض شود. البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد. پژو ۴۰۸x به سیستمهای ترمز پیشرفتهای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است.
لازم به ذکر است که این تیپ از پارس در واقع تنها در بخش گیربکس متفاوت است و دیگر هیچ تفاوتی با دیگر تیپ ها ندارد. بیش از دو دهه از ورود پژو پارس به بازار ایران میگذرد و همچنان یکی از اصلیترین گزینههای خرید خودرو برای مشتریانی است که بودجههای خیلی بالایی ندارند و به دنبال یک سدان جادار میگردند. به همین دلیل است که بازار دست دوم پارس پررونق است و اگر قصد فروش خودرو را داشته باشید، سریع مشتری پیدا میکنید.
در نمای عقب نیز شاهد تغییراتی در طراحی درب صندوق، چراغها و سپر هستیم که ظاهری حجیمتر و خوشایندتر را برای بخش پشت پژو پارس به ارمغان آورده است. پژو پارس خودروی محبوب ایرانی است که تیپهای مختلفی از آن به دلیل استقبال مشتریان تولید و عرضه شده است. تیپهای مختلف این خودرو در طول زمان استفاده به دلیل برخورد با اجسام، تصادفات و مواردی از این قبیل دچار آسیب میشود. برای این منظور شما باید قطعات آسیبدیده را با قطعات جایگزین تعویض نمایید.
بااینحال، دقیقاً مشخص نیست که ترمزهای اصلی از نوع دیسکی هستند یا کاسهای. اگر به دنبال خودرویی ساده، جادار، با هزینه های جانبی معمولی و بازار فروش خوب هستید؛ پژو پارس میتواند شما را راضی نگه دارد. مهمترین المانهای ظاهری این طراحی باریکتر شدن چراغهای جلو با لنز شفاف، کوچکتر و قوسدار شدن طراحی چراغهای عقب، استفاده از خط شانه امتداد یافته از ابروهای روی کاپوت تا انتهای خودرو بود. همین تغییرات جزئی کافی بود تا ظاهر کسلکننده و قدیمی ۴۰۵ به ناگه جلوهای مدرن و اروپایی پیدا کند.
همین موضوع نیز این خودرو را در مقایسه با حریفانی همچون سمند و ۴۰۵ از درجه محبوبیت بالاتری برخوردار ساخته است. همچنین برخی خطوط حجمی روی درپوش موتور پارس اضافه شده تا شمایل عضلانیتری در مقایسه با ۴۰۵ به آن اعطا شود. از سوی دیگر زه بغل این خودرو پهنتر شده تا سادگی نمای کنار آن کمتر به چشم بیاید. به جز این مورد تمایز خاصی میان نمای جانبی پژو پارس و پژو ۴۰۵ مشاهده نمیشود.
این موتور در خودروی سمند و ۴۰۵ در ایران و در پژو ۳۰۶، I 1.8 هشت سوپاپ و سیتروئن سارا ۱.۸ I هشت سوپاپ بکار رفته که در ایران عرضه نشده است. پژو پارس اتوماتیک در بخش فنی از همان ابتدای کار به پیشرانه معروف خانواده پژو در ایران یعنی TU5 مجهز شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می تواند حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند که برای این خودرو عددی کافی است.
پژوپارس به دلیل برخورداری از فضای داخلی برزگ و جادار میتواند انتخاب مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد. در داخل کابین آن فضای کافی برای پاها و سر سرنشینان هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب وجود دارد. صندوق عقب آن با ظرفیت گنجایش ۴۷۰ لیتر فضای مناسبی در اختیار استفاده کنندگان خود قرار میدهد. چندی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت آنرا به عربستان صادر کند و به دلیل وجود حرف (پ) در نام آن و حساسیت اعراب به کلمه پرشیا، نام آنرا به پژو سفیر تغییر داد. سپس به دلیل عدم دریافت مجوز صادرات از سوی کشور عربستان، نام آن به پژو پارس تغییر یافت. اگر آمپر آب تا خط چهارم بالا رفت موتور گرم است در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند اگر چراغ قرمز باطری روشن شده است به کناری بروید و قبل از گرمتر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است.
موتور پژو پارس چهار سیلندر خطی در کلاس حجمی ۱۷۶۱ cc است که در دو نوع معمولی و ۱۶ سوپاپ تولید می شود. پژو پارس ELX XU7P از همان موتور بهینهشده ۱.۸ لیتری معروف و قدیمی خانواده پژو در ایران استفاده میکند که ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن.متر گشتاور، حاصل خروجی آن است. این نسخه از پارس طبق گفته شرکت ایران خودرو، شتابی برابر با ۱۲ ثانیه دارد.
صندلیها هم طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و در مدلهای فولآپشن بهصورت برقی تنظیم میشوند. با توجه به اینکه ارتفاع نشستن در این خودرو نسبت به مدلهایی مانند فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک کمی بالاتر است، دقیقاً حس و حال رانندگی با یک کراساوور را خواهید داشت. نسخه سفارشی از پژو پارس ELX مجهزترین نسخهای است که از این خودرو به تولید رسیده و دارای بیشترین سطح امکانات رفاهی است. با توجه به داغ بودن همیشگی بازار و خرید پژو پارس در میان محصولات کارکرده، باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی یکی از محبوبترینهای خانواده پارس است.
ناگفته نماند ایران خودرو مدلی از پژو پارس تحت عنوان XUM را نیز به صورت محدودتر روانه بازار کشور کرد که با استقبال چندانی مواجه نشد. حجم پیشرانه این خودرو معادل ۱.۹ لیتر بوده و توان خروجی آن برابر ۱۰۵ اسب بخار قدرت به همراه ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ پارس XUM برابر ۱۰.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز به رقم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس ایکس یو ام برابر با ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. پژو پارس حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد که این رقم برای برای نسخه دوگانه سوز با توجه به اضافه شدن وزن مخزن گاز تا حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم نیز افزایش مییابد.
پژو پارس تاکنون با چند پیشرانه مختلف روانه بازار کشور شده که عمده آنها از نوع چهار سیلندر هشت سوپاپ ۱.۸ لیتری موسوم به xu7jpl3 بودند. بعلاوه پیشرانههای ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ (موتور زانتیا ۱۸۰۰) و نیز پیشرانه ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ موسوم به تیوفایو نیز در این خودرو مورد استفاده قرار گرفتند. پژو پارس ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ از توان خروجی معادل ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد.
دیدگاهتان را بنویسید