پژو ۲۰۰۸ ، بررسی مشخصات فنی و قیمت پژو ۲۰۰۸ خودرو

رینگ بکار گرفته شده روی این خودرو از نمونه ۱۷ اینچی است، که تجربه رانندگی در جاده های سخت را برایتان آسان می کند. با این حساب اگر خودرو را یک بار فول شارژ بنزینی کنید ( ۵۰ لیتر ) می توانید ۱۰۰۰ کیلومتر را به راحتی طی کنید! این ویژگی نشان از این دارد که مصرف این خودرو برای بنزین بسیار کم است سفر های جاده ای با آن مقرون به صرفه است. در میان المان های یاد شده برای این خودرو چیزی که بیش از هر چیز توجه را جلب می کند، استاندارد آلایندگی این خودرو است که با گواهی یورو ۶ معرفی شده است. این گواهی بدین معنی است که نهایت تلاش برای حفظ سلامت محیط زیست در این خودرو به کار گرفته شده است.

با این حال برخلاف سایر مدل‌های ۲۰۰۸، قدرتمندترین نسخه‌ی کراس‌اور پژو تنها با جعبه‌دنده‌ی دستی عرضه می‌شود. مصرف سوخت شهر ۶، بزرگراه ۴.۱ و سیکل ترکیبی ۴.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژ‌گی‌های این نسخه است. پژو ۲۰۰۸ کراس‌اوور جمع و جور شهری است که از سال ۲۰۱۳ میلادی وارد سبد محصولات گروه خودروسازی پژو – سیتروئن شد و تاکنون دو نسل از آن به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است. پژو ۲۰۰۸ از تابستان ۱۳۹۶ روی خطوط تولید ایران خودرو قرار گرفت و با توجه به توان فنی بالا و بهره‌مندی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی مناسب، با استقبال گسترده مشتریان ایرانی مواجه شد. با این حال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، تولید نسل اول پژو ۲۰۰۸ در کشور به حالت تعلیق درآمد.

وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو برعهده گیربکس شش سرعته اتوماتیک(EAT6) نهاده شده است. وزن این خودرو بدون سرنشین و با احتساب مخزن سوخت پر، معادل 1270 کیلوگرم بوده و میزان مصرف سوخت آن در سطح شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب برابر با 9.8 و 4.9 و 6.7 لیتر برصدکیلومتر است. دریچه‌های میانی هواکش در زیر نمایشگر مرکزی جا خوش کرده‌اند و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه در بخش زیرین این قسمت با بهره‌گیری از طراحی ساده، جای داده شده‌اند.

به ‌عنوان مثال کوچک بودن داشتبورد و فضای سرنشین‌های عقب جنس پلاستیک خشک و کم کیفیت داشبورد در کنار قیمت بالای آن چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. طرح چراغ‌های جلو و جلوپنجره نیز به کل با مدل‌های قبلی فرق کرده و چهره‌ای خشن‌تر و اسپرت‌تر از پژو ۲۰۰۸ می‌بینیم. لوگوی جدید خودروساز فرانسوی که برای اولین بار با پژو ۴۰۸ معرفی شده بود، روی جلوپنجره ۲۰۰۸ جدید قرار گرفته است. علاقمندان به خرید این خودرو می توانند سری به ویژگی های پژو ۲۰۸ بزنند و با مقایسه ای بهتر، انتخابی برتر داشته باشند. همچنین مشاهده شده که بازدید کنندگان از خودروی پژو ۲۰۰۸، در کاندیدای خودروهای خود، نام چانگان CS35 را نیز ذکر کرده اند. اما فرمان این خودرو نیز یکی از مهم ترین آپشن های پژو ۲۰۰۸ است که به صورت کوچک طراحی شده است.

این خودرو قرار بود توسط مجموعه ایکاپ که سهام آن برای ایران خودرو و گروه پژو سیتروئن بود، در بازار کشورمان نیز تولید شود که به خاطر شروع تحریم‌ها و مسائل مربوط به آن، تیراژ تولیدش در حد بسیار اندک ماند. این روزها، بازار بسیاری از کشورها به خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلندها، روی خوشی نشان می‌دهد و پژو نیز برای این رقابت، به محصولی مثل ۲۰۰۸ نیاز دارد. خصوصا اگر نمونه هیبریدی آن نیز در نظر گرفته شود، از حقوق گمرکی کمتری برخوردار خواهد شد. این نسخه از پژو ۲۰۰۸ با گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه و توان خروجی ۱۳۰ اسب‌بخار، می‌تواند در ۹.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

صندوق عقب مدل ۲۰۲۳ این خودرو ۴۰۰ لیتر بار را در خود جای می‌داد، اما برای سال ۲۰۲۴ ظرفیت صندوق به ۴۳۰ لیتر رسیده است. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۴ اولین فیس لیفت از نسل دوم این خودرو است و ظاهر آشنای همیشگی خود را حفظ کرده. با این حال، تغییرات و به‌روزرسانی‌های روی بدنه موجب شده تا با ماشینی جذاب‌تر روبه‌رو باشیم. پژو ۲۰۰۸ برای اولین بار به سیستم هیبریدی ۴۸ ولت مجهز شده که حداکثر قدرت آن معادل ۱۳۶ اسب بخار است.

سپر جلو به همراه ورودی عظیم هوا نیز بخش جلوی خودرو را بیش‌ازپیش جذاب‌تر کرده است. هر چند پژو ۲۰۰۸ در کلاس بدنه‌ی کراس‌اوورها قرار می‌گیرد؛ اما طراحی عضلانی آن باعث شده است خود را خودروی شاسی‌بلند و جاداری معرفی کند؛ این نشان از طراحی هوشمندانه‌ی پژو دارد. پژو در سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای در بخش طراحی خودروهای خود ایجاد کرده است که ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ نیز از همین روند پیروی می‌کند. پژو 2008 به‌عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) است.

آخرین نمونه مونتاژ شده پژو 2008 در ایران به سال 1399 بر می گردد و در نتیجه آخرین مدل 2008 قابل تهیه نیز مربوط به همان سال است. در بازار امروز، می توان از سیتروئن C3 به عنوان اصلی ترین رقیب پژو 2008 نام برد زیرا که این دو خودرو از مشخصات فنی یکسانی بهره برده و تنها در برند، طراحی و شرکت عرضه کننده متفاوت اند. دیگر رقیب 2008 نیز سانگ یانگ تیوولی توربو است که در دو تیپ فایتر و اسپشیال در بازار قابل تهیه است. به طور کلی باید گفت که پژو 2008 خودرویی مناسب افرادی است که شتاب و قدرت خودرو برای آن ها مهم بوده و در کنار آن به لذت رانندگی، کم سن و سال بودن خودرو و برند اروپایی آن نیز اهمیت می دهند.

در واقع خریداران انتظار دارند که به ازای ۱۱۰ میلیون پولی که پرداخت می کنند زیبایی، امکانات و ایمنی را در اختیار بگیرند که آپشن های یاد شده نشان از این نیاز ها در حد متوسط دارد. رانندگی در شب، و سرنشین بودن در این خودرو هنگام شب حس خوبی القا می کند چرا که نور پردازی داخلی آن واقعا خوب است. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. یکی دیگر از ایراداتی که منتقدان این خودرو بر آن می‌گیرند داشتن جثه‌ای کوچک به اندازه یک هاچ بک کراس است. با این تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، با خودرویی جذاب‌تر و زیباتر از قبل مواجه می‌شویم که پیش‌زمینه‌ای برای دوران برقی‌سازی در دهه ۲۰۳۰ خواهد بود.

در مشخصه های این مدل از خودرو مصرف ترکیبی بنزین به میزان ۵ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر ذکر شده است. داستان تولید پژو ۲۰۰۸، از آن جا شروع می شود که این شرکت فرانسوی اقدام به تولید پژو ۲۰۸ کرد و با ارائه یک کراس آور، توانست نظر بسیاری از خریداران خودرو را به خود جلب کند. اما بعد از این که متوجه شد مردم به این کلاس خودرو ها علاقه دارند تصمیم گرفت نمونه پیشرفته تر و لوکس تر از کراس اور که شاسی بلندی به نام پژو ۲۰۰۸ است را بسازد. همچنین مطالعه گزارشات موسسه تست تصادف اروپا (Euro-NCAP) و روئیت 5 ستاره‌ای که در سال 2013 و با امتیازات مناسب بدست آمده خیالمان از بابت ایمنی ماشین را تا حدود زیادی آسوده نموده است. با این حال مشکلاتی نظیر حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت و عدم پشتیبانی تمام مراکز ایران‌خودرو از این محصول، از جمله نکاتی هستند که باید قبل از خرید 2008 در نظر داشته باشید.

بخصوص که فقط نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو به این ماشین سرویس ارائه میکنند و نباید فریب گستردگی بالای مراکز خدماتی موجود در سطح کشور را بخورید. نسخه‌ی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونه‌ی قبلی دارد. در این نسخه از کراس‌اور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی موجود است. اما نکته‌ی جالب در خصوص پیشرانه‌ی مذکور، مصرف سوخت پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه می‌دهد.

فضای داخل اتاق در عین کوچکی بدنه، کاملا جادار بوده و صفحه نمایش پشت فرمان نیز به سبک خودروهای امروزی، کاملا دیجیتالی است. در حالی که دسته دنده در مدل‌های با گیربکس دستی، کاملا ساده و بدون طرح هیجان‌انگیز است، اما در مدل‌های اتوماتیک، طراحی بسیار زیبا و خاصی دارد. از نقاط قوت طراحی کابین، باید به کیفیت بالای ساخت کنسول میانی و داشبرد آن اشاره کنیم. جایی که با طرح فیبرکربن و دکمه‌هایی به سبک خودروهای اسپرت، حسی شبیه به اسپرت‌های ایتالیایی را تداعی می‌کند. پوشش قسمت‌های مختلف داخل خودرو مثل فرمان، پوسته داشبرد و صندلی‌ها، بسته به رده و تریم خودرو، پارچه و یا ترکیبی از چرم و پارچه است. برخلاف نسل قبلی که با چندین پیشرانه بنزینی عرضه می‌شد، نسل دوم پژو ۲۰۰۸ فقط با یک موتور کم‌حجم به بازار آمده است.

گنجایش فضای صندوق بار برابر ۴۱۰ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم ، این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش خواهد یافت. اما در آن زمان شاید کمتر کسی می‌دانست که ۴۰۵ قرار است به جای آن که آرام جانمان شود، با از خط تولید خارج نشدنش، به سوهان روحمان بدل گردد و حتی مبنای تولید خودروی ملی این مملکت نیز واقع گردد. در قسمت پشت خودرو چراغ‌های زیبا جذابیت خاصی به خودرو بخشیده در واقع سپر پشت این خودرو مشکی رنگ و بر‌آمده است که سبب می‌شود خسارات ناشی از تصادف تا حدود زیادی کاهش یابد. این موضوع موجب می‌شود تا در مسیرهای ناهموار، تا حدی از کیفیت و آسایش کابین خودرو کاسته شده و ضربات ناشی از عوارض سطح جاده به کابین و سرنشینان آن انتقال یابد.

با اینکه چندان حجم پردازی هایی در این نما رخ نداده اما طراحی بسیار هماهنگی با بخش‌های دیگر دارد. با توجه به آن چه گفته شد شاید انتظار داشته باشید که این خودرو، نمونه اتوماتیک باشد اما پژو این خودروی خود را به صورت دنده دستی ارائه کرده که از ۶ سرعت پشتیبانی می کند. قدرت این خودرو به گونه ای است که تنها به ۹٫۳ ثانیه نیاز دارد تا از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اگر به دنبال خرید پژو 2008 هستید، در این مقاله ما به بررسی مشخصات فنی پژو 2008، مزایا و معایب پژو 2008 و تجربه رانندگی با آن میپردازیم. با این حال پژو 2008 یک خودروی نسبتا اقتصادی به شمار می‌رود که در بازارهای بین‌المللی ویژه اقشار متوسط رو به پایین طراحی و ساخته شده است. ظرفیت صندوق عقب این خودرو فضایی معادل ۳۶۰ لیتر را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار می‌دهد.

پژو ۲۰۰۸ نیز مانند پژو ۲۰۸ و پٰژو ۵۰۸ در کیفیت ساخت پیشرفت خوبی تجربه کرده است و خود را در عرصه‌ی رقابت با دیگر کرا‌س اوورها‌ی مطرح جهانی در حد قابل قبولی قرار داده است. کسب سه جایگاه نخست در مسابقات طاقت‌فرسای رالی داکار توسط پژو ۳۰۰۸ خود گواهی بر پیشرفت این شرکت فرانسوی در کیفیت ساخت تولیدات خود است. پژو۲۰۰۸ در کلاس خودروهای اسپرت قرار گرفته و در میان خودروهای اسپرت تولید داخل از زیبایی بیشتری بهره برده است. طرف‌داران پژو بیشتر مدل کراس اور این دستگاه را انتخاب می‌کنند و شاید این به خاطر مرغوبیت و بالا بودن سطح کیفی این مدل است. پیشرانه فوق قادر به تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌ متر گشتاور است که در کنار گیربکس ۶ دنده اتوماتیک، قدرت و شتاب مطلوبی برای این خودرو خانوادگی پدید می‌آورد. به نحوی که بسیاری از مشتریان نقطه قوت اصلی پژو ۲۰۰۸ را همین پیشرانه پرقدرت و عملکرد فنی مناسب آن می‌دانند.

متریال کابین این خودرو نیز مرغوب بوده و گنجایش فضای کابین پژو ۲۰۰۸می تواند ۵ نفر باشد. پژو ۲۰۰۸ یکی از کراس اوورهای بازار کشورمان است که در برهه‌ای زمانی توسط ایران خودرو و جوینت ونچرش با پژو یعنی ایکاپ در کنار محصولات دیگری از این برند فرانسوی مانند ۵۰۸ وارد کشورمان شد. به طور کلی اندازه این خودرو، در اندازه ای است که آن را فقط در لیست کراس اور ها طبقه بندی کنند اما نوع طراحی ظاهری و بدنه آن چنان پر حجم و عضلانی است که می توان گفت یک شاسی بلند قدرتمند است.

نخستین مصاحبه‌های مدیرعامل ایران‌خودرو، از قیمت ۷۷ میلیون تومان خبر دارد اما در نهایت، پژو 2008 با قیمتی حدود ۱۶۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۶ به دست مصرف‌کننده رسید. فیس لیفت جدید این خودرو نیز هزینه سوخت خیلی کمی دارد و در هر صد کیلومتر فقط ۴.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  خودروهای کراس اوور در بازار ایران طی سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد به جای خرید یک خودروی سدان خرید یک کراس اوور را ترجیح می‌دهند. خودروهای کراس اوور به دلیل فضا و البته ارتفاع بیشتر نسبت به خودروهای سدان و قیمت پایین تر از خودروهای SUV محبوبیت بالایی پیدا کرده و حالا تبدیل به انتخاب اول بسیاری از افراد شده اند. به هر حال درخت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو سیتروئن) شروع به بار دادن نمود و اولین میوه این درخت چیزی نیست جز یک کراس اوور شهری به نام پژو 2008. پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۲ طراحی شده و حالا دیگر خودرویی ساده به نظر می رسد اما با وجود این مورد همچنان چهره اسپرت و جذابی داشته و تمام سلایق را شامل می‌شود.

در داخل کابین صندلی ها به گونه ای سوار اند که جا برای سرنشینان برای راحتی و سفری بهتر کاملا فراهم است. از طرفی مخزن بار  ۴۱۰ لیتری است و می توان با تا کردن صندلی های عقب آن را تا ۹۰۰ لیتر افزایش داد. این موتور ۱.۶ لیتری یکی از بهترین پیشرانه‌های ۴ سیلندر بنزینی است که چند سال پشت سر هم عنوان بهترین موتور را از آن خود کرده و می‌تواند ۱۶۳ اسب بخار نیرو تولید کند و ۲۴۰ نیوتن.متر هم گشتاور دارد. مصرف سوخت استاندارد و رسمی پژو 2008 برای شرایط رانندگی ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده اما این عدد در خارج شهر تا 4.9 لیتر کاهش و در داخل شهر تا 9.8 لیتر افزایش خواهد یافت.

نتیجه این تصمیم خلق مدل 2008 بود که اتفاقاً در همان ماه‌های نخست با استقبال اروپاییان به ویژه مردم فرانسه مواجه شد. تولید آن بدون هیچ تغییر خاصی تا سال 2016 ادامه یافت و در نمایشگاه خودروی ژنو همان سال شرکت پژو از نمونه فیس لیفت این خودرو تحت عنوان پژو 2008 مدل 2017 رونمایی کرد. متریال به کار رفته نسبتا قابل قبول است و فضای داخلی ۲۰۰۸ هم برای یک خانواده کم جمعیت کاملا مناسب و پاسخگوست. از نظر فضا هم کابین ۲۰۰۸ برای چهار سرنشین جای کافی را داشته و برای مسافرت هم گزینه قابل قبولی است.

هر چند به دلیل بازگشت سریع تحریم‌ها، امکان تولید و عرضه این کراس‌اوور شهری در تیراژ بالا نبود و خروج پژو از ایران باعث شد تا تامین قطعات محدود شود. برای خرید خودرو پژو ۲۰۰۸ در زمان اولین فروش ۱۱۰ میلیون تومان پول نیاز بود، در حالی که بعد از گذشت ۵ سال قیمت آخرین مدل‌های آن، یعنی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به بیش از ۱.۳ میلیارد تومان رسیده است. رقبای اصلی پژو ۲۰۰۸ در بازار ایران خودروهای گروه رقیب یعنی رنو داستر، رنو کپچر و نیسان جوک و همین طور کراس‌اوور کره‌ای سانگ یانگ تیوولی هستند.

از آنجایی که پژو ۲۰۰۸ یک کراس اوور جمع و جور شهری است، این میزان نیرو کافی به نظر می‌رسد. این موتورها از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته یا جعبه دنده دستی ۶ سرعته به چرخ‌های جلو متصل است. پژو ۲۰۰۸ به عنوان یک کراس اوور کوچک از سال ۲۰۱۳ به خطوط تولید کمپانی پژو سیتروئن پیوست. اولین فیس‌لیفت جزئی این خودرو در سال ۲۰۱۶ به بازار راه پیدا کرد و شرکت ایران خودرو نیز پس از امضای قرارداد جوینت-ونچر با کمپانی پژو-سیتروئن، نسبت به عرضه پژو ۲۰۰۸ فیس‌لیفت در سال ۹۶ اقدام ورزید. اما تا اجرایی شدن کامل قرارداد تولید پژو ۲۰۰۸ در ایران، مجددا تحریم‌های دوره دوم آغاز شد و درنتیجه ایران‌خودرو کراس اوور کوچک پسابرجامی خود را صرفا در تعداد محدود  و طی سالهای 1396 تا 1399 به مشتریان واگذار کرد.

بخش عقبی خودرو نیز برای حمل بار در مسافرت مناسب است و حدود ۴۱۰ لیتر حجم دارد که با خواباندن صندلی سرنشینان عقب، این حجم تا ۹۱۷ لیتر افزایش می‌یابد. نیروبخش خودروی پژو 2008 در ایران یک پیشرانه چهار سیلندر 1600cc توربوشارژ است که قدرتی معادل 163 اسب بخار را در دور موتور 6000 فراهم می‌آورد. گشتاور حاصل از آن معادل 240 نیوتن متر است که از دور موتور 1400rpm در دسترس راننده خواهد بود. شتاب صفر تا صد پژو 2008 برابر 8.2 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن به 217 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در این مدل، شما با توان خروجی بیشتری نسبت به مدل های قبلی مواجه هستید و علت آن هم استفاده از توربوشارژ در پیشرانه این خودرو است. نکته قابل توجه این است که برای این خودرو نیز، دو نمونه دنده اتومات و دنده دستی ارائه می شود.

شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران‌خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجام‌شده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است، خودروهایی در این کارخانه تولید می‌شوند که کمتر از ۳ سال از طراحی و تولید آن‌ها در بازار روز جهان گذشته باشد. چراغ‌های جلوی خودروی پژو ۲۰۰۸ دارای حالت ذوزنقه‌ای شکل هستند و چراغ‌های عقب آن بیشتر شبیه به پنجه شیر است؛ با این وصف می‌توان گفت که این خودرو شبیه گربه‌سان‌ها است. پژو ۲۰۰۸ جدید از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با مدل قبلی ندارد و به همین خاطر فضای کابین آن نیز ثابت مانده است و همچنان گنجایش کافی برای یک خانواده ۴ – ۵ نفره را دارد.

حتی رینگ‌های کوچک و لاستیک‌های نسبتاً فاق‌بلند ماشین هم به کیفیت سواری بهتر در قیاس با امثال تیوولی (که از لاستیک‌های فاق‌کوتاه زیباتر بهره می‌برد) منتهی شده است. پس در مجموع می‌توان گفت که پژو 2008 با اینکه ضعف‌های کوچکی در بحث هارمونی طراحی دارد اما به خوبی توانسته زیبایی را با کارآیی تلفیق نماید و خودرویی به روز و در عین حال کارآمد را روانه بازار کند. پس از به ثمر نشستن مذاکرات برجام، در سال 1396 نسل اول پژو 2008 به عنوان یکی از اولین خودرو های پسابرجامی وارد بازار ایران شد. این خودرو که توسط شرکت ایران خودرو ایکاپ مونتاژ می شد بلافاصله با استقبال گرمی در بازار ایران مواجه شد و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. اما متاسفانه با بازگشت تحریم ها، پژو نیز دست ایکاپ را در حنا گذاشت تا در سال 1399 تولید این خودروی محبوب در ایران متوقف شود. پژو ۲۰۰۸ بر اساس قیمت و کلاس بدنه‌، در بازار ایران رقبای زیادی دارد که هر کدام توانسته است بازار خود را پیدا کند.

چراکه قیمت آن در بازار بسیار بالا به نظر می‌رسد و همین مسئله باعث شده 2008 به خودرویی نسبتا لوکس تبدیل شود. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که کیفیت ساخت خودروهای پژو را در حد متوسط بدانید. چیزی که تا قبل از سال ۲۰۱۳ در اروپا نیز مانند تولیدات پژو در ایران در حال رواج پیدا کردن بود. اما از سال ۲۰۱۳ به بعد پژو تصمیم به تغییراتی در این بخش گرفت تا بتواند با فروش بیشتر، از کاهش بیشتر بازار خود جلوگیری کند.

شتاب صفر تا 100 پژو 2008 حدود 8.2 ثانیه ذکر شده که این رقم برای یک کراس اوور کوچک خانوادگی کاملا هیجان‌انگیز و فوق‌العاده به نظر می‌رسد. پیشرانه 1.6 لیتری توربو این محصول که از سری موتورهای مدرن و معروف THP است تاکنون روی چندین محصول گروه پژو/سیتروئن کار شده که همگی آنها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند. انجین 2008 قادر است در بهترین حالت 163 اسب‌بخار قدرت را در دور موتور 6000 تولید نماید که شاید عدد عجیب و غریبی نباشد اما گشتاور بسیار خوب 240 نیوتن‌متری تفاوت‌های اصلی میان این خودرو با رقبایش (بویژه انواع تنفس‌طبیعی) را رقم خواهد زد. بخصوص که این تورک عالی از دور موتور بسیار مناسب 1400 RPM در اختیارمان قرار می‌گیرد تا از همان ابتدای کار و با لگ بسیار کوتاهی به شتاب مناسب دست یابیم. حال به این موارد یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و وزن نه‌چندان سنگین 1280 کیلوگرمی را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که با چه محصول چالاکی روبرو هستیم. راستی ترمزدستی ماشین نیز فرمی متفاوت و به اصطلاح خلبانی‌ دارد که در نوع خودش جالب توجه است.

خودروهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ در سه نسخه‌ی مجهز به پیشرانه‌های سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه می‌شوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند. پژو ۲۰۰۸ در بخش فنی و قوای محرکه هم یک کراس اوور چابک فرانسوی است که اصلا کم نمی آورد. زیر کاپوت این محصول فرانسوی یک موتور توربوشارژ ۱.۶ لیتری به کار رفته که توان تولیدی آن حدود ۱۶۳ اسب‌ بخار و گشتاور آن هم ۲۴۰ نیوتن متر است. بهترین کار برای تست داخل این خودرو این است که در کابین جلو بنشینید و ترجیحا خودرو را روشن کنید!

همانطور که در معرفی پژو ۲۰۸ گفته شد، این خودرو از پیشرانه های ممتاز PureTech  استفاده می کند. هر چند استفاده از بدنه‌ی سبک این ذهنیت را به‌ وجود می‌آورد که ۲۰۰۸ از چسبندگی نامناسبی برخوردار است؛ اما پس از رانندگی با این خودرو عملکرد حرکتی و فرمان‌ پذیری آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. نور داخل کابین در این خودرو به ‌نحوی است که تمام فضای داخل را پوشش می‌دهد و چراغ‌های داخل کابین آن به صورت ستاره‌های آسمان طراحی شده‌اند. عقربه‌های آمپر این خودرو بر خلاف تمام خودروهای دیگر از بالای غربیل فرمان قابل دید هست. به طور کلی با توجه به مشخصات ظاهری این خودرو می‌توان نتیجه گرفت که سازندگان و طراحان آن بیشتر از زیبایی ظاهری آن به فکر راحتی سرنشینان خودرو بوده‌اند.

کراس‌اور پژو ۲۰۰۸ در تجهیزات ایمنی از سیستم‌های کمکی راننده ABS، EBFD،EBA استفاده کرده است و می‌توان در این بخش به فقدان TCS اشاره کرد که می‌تواند از نقاط ضعف یک کراس‌اور به شمار برود. طراحی جذاب و هیجانی در بخش بدنه و کابین باعث شده است با خودرویی به‌روز و مناسب برای اقشار جوان روبه‌رو باشیم. ۲۰۰۸ در بازار داخلی مملو از خودروهای چینی با طراحی‌های کسل‌کننده و نامتناسب، می‌تواند به‌خوبی بدرخشد. پژو ۲۰۰۸ از خطوط طراحی قوسی و عضلانی بهره می‌برد تا خود را به‌عنوان محصولی جذاب و اسپرت معرفی کند. جلو پنجره‌ی این خودرو نسبت به طراحی قبلی افزایش اندازه تجربه کرده و ظاهر زیبایی در بخش جلوی خودرو به ارمغان آورده است. این تغییر در طراحی‌های جدید هیوندای کیا و در محصولات ۲۰۱۶ این شرکت‌ها نیز مشاهده شده است.

به طور کلی کابین پژو ۲۰۰۸ به ویژه در قسمت داشبورد، به گونه‌ای طراحی شده که اگرچه در نگاه اول تا حدی خاص، گیج کننده و شلوغ به‌نظر می‌رسد اما مدت زمان کوتاهی بیش طول نمی‌کشد که به آن عادت کنید و از طراحی مدرن فضای داخلی این بچه شیر فرانسوی لذت ببرید. در نمای عقب خودرو نیز سعی شده تا با ایجاد فرورفتگی در بخش میانی درب صندوق و طراحی خاص سپر عقب، جلوه‌ای جسورانه به این بخش از پژو ۲۰۰۸ بخشیده شود. به ویژه که طراحی سه تکه ای گرافیک داخلی چراغ‌های عقب انسان را به یاد اثر چنگال یک حیوان وحشی مخصوصا شیر (نماد پژو) می‌اندازد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *