پژو ۲۰۶ تیپ ۶، مشخصات فنی، قیمت و تست شتاب خودرو

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما از همان پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده می‌کند که در مدل قدیمی وجود داشت. تغییرات ظاهری خودرو جدید محدود به سقف شیشه‌ای، قاب دو رنگ آینه بغل، محل آنتن و زه هم‌رنگ بدنه است. طراحی داخلی هیچ به‌روزرسانی و تغییر جدیدی نداشته و فقط پرده دستی به سقف شیشه‌ای اضافه شده است. قطعات دارای انحصار تولید از سمت پژو از روی این خودرو حذف گردید؛ به شکلی که این خودرو تنها در ظاهر با ۲۰۷آی‌های اصلی مشترک بود. همچنین در قسمت چراغ‌ها، فرمان و کیسه‌هوا و مالتی مدیا که شرکت قادر به کپی کردن قطعات با کیفیت و ظاهر اصلی نبود، با قطعاتی با طرح متفاوت از ۲۰۷آی اصلی جایگزین گشت.

در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. فضای کابین اما درست مشابه دیگر تیپ های پژو ۲۰۶ تنها در ردیف جلو قابل قبول بوده و ردیف عقب فضای چندانی ندارد، در نتیجه در بیشتر مواقع سرنشینان عقب با کمبود فضای سر و پا روبرو هستند. از طرفی متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق در نسخه های قدیمی‌تر کیفیت بالاتری داشته اما متاسفانه در مدل‌ های جدید شاهد افت کیفیت محسوسی هستیم. هاچ بک ها یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی در دنیا بوده و در بیشتر کشور ها از این سگمنت به خاطر ویژگی های منحصر به فردش استقبال زیادی می شود. خودروهای هاچ بک به دلیل ابعاد کوچک خود انتخاب مناسبی در رانندگی های شهری بوده و به همین علت مخصوصا در شهر های شلوغ از جمله انتخاب اصلی مردم برای جابجایی است. چرا که این خودرو مورد علاقه و پسند خانوار و البته مشتری‌های پر و پا قرص این برند است.

تیپ ۵ از همان ابتدا با امکاناتی همچون شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم پخش CD، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز ABS و ایربگ‌های جلو، خودرویی پرآپشن در بازار ایران به شمار می‌رفت. با گذر زمان، امکاناتی مانند سنسور پارک عقب و نمایشگر با قابلیت نمایش دمای محیط نیز به آن افزوده شد. با این حال، در سال‌های پایانی تولید، ایران خودرو تصمیم گرفت برخی از این آپشن‌ها مانند سنسور پارک و ترمز دیسکی عقب را از روی این مدل حذف کند.

به گونه‌ای که peugeot 206 از جمله اولین محصولات این کمپانی بود که در آزمون‌های ایمنی یوروانکپ ۴ ستاره از ۵ ستاره را کسب کرد. ۲۰۶ آرسی و ۲۰۶ جی‌تی‌آی ۱۸۰ برای تجلیل از موفقیت‌های پژو در مسابقات رالی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ و تکرار موفقیتی که پژو با ۲۰۵ جی‌تی‌آی در دهه ۱۹۸۰ به دست آورد تولید شد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. از ماه مه ۲۰۱۳، پژو دیگر ‎۲۰۶+‎ را در اروپا عرضه نکرد، زیرا تقاضای بیشتری برای پژو ۲۰۸ جدیدتر و پژو ۳۰۱ مبتنی بر ۲۰۷ وجود داشت. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، پژو این‌گونه استنباط کرد که سوپرمینی‌ها دیگر سودآور یا ارزشمند نیستند؛ بنابراین تصمیم داشت جانشین پژو ۲۰۵ را به‌طور مستقیم تعیین نکند. در عوض، پژو یک استراتژی منحصر به فرد را دنبال کرد و تصمیم گرفت که سوپرمینی جدیدتر و کوچکترش پژو ۱۰۶ که در سال ۱۹۹۱ به بازار عرضه شد، تیپ‌های ارزان‌تر پژو ۲۰۵ را پوشش دهد و تیپ‌های ارزان‌تر پژو ۳۰۶ که در سال ۱۹۹۳ و به‌عنوان جانشین پژو ۳۰۹ عرضه شد تیپ‌های گران‌تر ۲۰۵ را پوشش دهند. بین ۱۰۶ و ۳۰۶، پژو امیدوار بود که ۲۰۵ نیازی به تعویض نداشته باشد و بتواند به تدریج از بازار خارج شود، در حالی که مشتریان ۲۰۵ همچنان بتوانند از بین خودروهای کوچکتر یا بزرگتر انتخاب داشته باشند. با حذف تدریجی ۲۰۵، سایر سوپرمینی‌ها مانند فورد فیستا و فولکس‌واگن پولو همچنان به فروش خوب خود ادامه دادند و محبوبیت آنها افزایش یافت. از طرفی دیگر، پژو نیز بدون داشتن رقیب مستقیم برای این خودروها به سرعت فروش خود را از دست داد و نیاز به یک سوپرمینی جدید داشت. پژو 206 از محصولات ایران خودرو محسوب می شود و حدود 2 دهه از شروع عرضه آن می گذرد.

حداکثر قدرت این مدل ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتری در هر صد کیلومتر با حجم باک ۵۰ لیتر است. در مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ام وی ام ۳۱۵ چینی،‌ تیپ ۵ امتیازهای بیشتری را از لحاظ مشخصات فنی، آپشن و امکانات بدست آورده است. از جمله رقبای هاچبک ۲۰۶ می‌توان به تیبا 2، کوییک و ام وی ام ۳۱۵ اشاره کرد. پیشرانه کوییک نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ قوی‌تر بوده اما در مقابل تیپ ۵ کاملاً کم می‌آورد. اگرچه ۳۱۵ تجهیزات مناسبی دارد اما از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و همچنین بازار خریدوفروش در پشت سر ۲۰۶ قرار خواهد گرفت. ۲۰۶ که در سال ۱۹۹۸ راهی بازار شد، یکی از محبوب‌ترین هاچ‌بک‌ها در کل تاریخ پژو محسوب می‌شود.

با همه این‌ها، این خودرو توانست موفقیت‌های بسیاری را نصیب سازندگان خود سازد، به‌نحوی‌که در سال ۲۰۱۱ میلادی توانست مقام پرفروش‌ترین خودروی کشور آرژانتین را از آن خود نماید. موتور TU5 با حجم ۱.۶ لیتر در کنار گیربکس ۵ دنده دستی، توانی معادل ۱۱۰ اسب بخار (در مدل‌های اولیه) و شتابی تند و تیز معادل ۱۱.۶ ثانیه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت را ارائه می‌داد. اگرچه در مدل‌های ایرانیزه پس از سال ۱۳۹۲، این قدرت اندکی کاهش یافت و به ۱۰۵ اسب بخار رسید.

در واقع تیپ ۳ همانند تیپ ۲ از پیشرانه ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار استفاده می‌کند. افرادی که علاقه چندانی به سرعت و شتاب نداشتند اما تجهیزات بیشتر تیپ ۵ را می‌پسندیدند می‌توانستند ۲۰۶ تیپ ۳ را انتخاب کنند. از جمله ویژگی‌های این مدل می‌توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، سیستم ترمز ضد قفل، پشت‌سری‌های عقب و… اشاره کرد.

مدل‌های V1 و V20 از نظر سطح تجهیزات مشابه تیپ ۲ هاچبک هستند اما از نظر پیشرانه با یکدیگر تفاوت دارند. در نسخه V1 از پیشرانه TU5 استفاده شده درحالی‌که V20 به پیشرانه مشابه تیپ ۲ هاچبک مجهز است. این مدل از نظر تجهیزات و گیربکس مشابه ۲۰۶ تیپ ۶ هاچبک بوده و بنابراین از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند. از امکانات رفاهی برجسته 206 تیپ 5 می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال، تنظیم برقی آیینه های جانبی، 4 شیشه بالابر برقی، 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین، نشانگر دما هوای بیرون خودرو، ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع نیروی ترمز EBD اشاره کرد. پژو 206 تیپ 5 تا سال 1398 با ترمز 4 چرخ دیسک عرضه می شد؛ تا آنکه در سال 98 ایران خودرو اقدام به حذف سنسور دنده عقب و CDخور سیستم صوتی نمود و در کنار آن ترمز های کاسه ای را جایگزین ترمز دیسکی عقب کرد که اقدامی نابخردانه و دارای تاثیر محسوس در کاهش توانایی ترمزگیری این خودرو شد.

از سوی دیگر اما مشکل همیشگی خانوادهٔ ۲۰۶ یعنی فضای بسیار کم صندلی‌های عقب می‌تواند برای بسیاری آزاردهنده باشد. پژو ۲۰۶ تیپ ۶ به پیشرانه محبوب TU5 مجهز شده که توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. تصور اینکه شرکت ایران خودرو صرفا به نمونه هاچبک پژو ۲۰۷ در سبد محصولات خود اکتفا کند برای بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان صنعت خودرو بسیار سخت به نظر می‌رسید. این فکر چندان بیراه نبود و شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۹۷ پژو ۲۰۷ صندوقدار را به متقاضیان تحویل داد.

پژو 206 تیپ ۶ به عنوان نسخه استاندارد پژو ۲۰۶ اتوماتیک در بازار شناخته می شود. جعبه دنده AL4 نصب شده بر روی این خودرو، از قابلیت تیپ ترونیک برخوردار است و دو حالت رانندگی اسپرت و برفی را نیز ارائه می دهد.تیپ ۶ با وجود وزن سنگین تر و برخورداری از جعبه دنده ۴ سرعته، شتاب راضی کننده ای دارد. به محض بروز اولین نقص فنی، AL4 روی دیگر خود را نشان می دهد.متأسفانه پس از خروج پژو از ایران، ایران خودرو قید تولید تیپ ۶ را برای همیشه زد.

هرچند پیشرانهٔ TU3 به لطف مصرف سوخت پایین برای استفاده‌های شهری با حداکثر دو سرنشین کافی خواهد بود اما هنگامی‌که خودرو پر از سرنشین و بار باشد قطعاً توان پایین آن احساس می‌شود. همچنین با وجود وزن ۱۰۲۵ کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد ۱۴.۱ ثانیه‌ای تیپ ۳ هم کاملاً قدرت ناکافی موتور را نشان می‌دهد. علاوه بر این، هنگام استفاده از کولر هم شاهد افت توان چشمگیری هستیم و خودرو بسیار تنبل می‌شود درحالی‌که در ۲۰۶ تیپ ۵ با موتور TU5 این افت توان بسیار کمتر است. بااین‌حال، سروصدا و لرزش موتور TU3 نسبت به پیشرانهٔ M15 سایپا بسیار کمتر است و تجربهٔ رانندگی آرام‌تری را ارائه می‌کند درحالی‌که ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز قدرت توقف بسیار خوبی را فراهم می‌کنند. در داخل خودرو، طراحی قدیمی ۲۰۶ واقعاً تکراری شده و جا داشت لااقل ایران‌خودرو داشبورد جدیدی برای آن طراحی می‌کرد. کیفیت ساخت و متریال داخلی هم تعریفی ندارد اما بااین‌حال هنوز هم یک سر و گردن از خودرویی مثل کوییک بهتر است.

امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک، صندلی عقب تاشو، ایموبلایزر، کنترل بخار بنزین، مه شکن‌های جلو و عقب، شیشه برقی و اسپیکرهای جلو ولامپ سقفی در همه انواع تیپ های 206SD مشترک هستند. برای خرید اقساطی پژو 206 صندوقدار می‌توانید از خدمات فروش اقساطی همراه مکانیک بهره مند شوید. این مدل از نظر مشخصات فنی با تیپ‌های ۱ و ۲ یکسان بود، اما در ظاهر تفاوت‌هایی داشت. قاب بالایی آینه‌های جانبی و گلگیر جلو با هم رنگ بدنه هماهنگ شده بودند و روی گلگیر، نوشته LX 1.4 (فول آپشن ۱.۴ لیتری) خودنمایی می‌کرد.

پژو ۲۰۶ برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ پا به عرصه وجود گذاشت و تا سال ۲۰۰۶ در فرانسه تولید می‌شد. اما داستان ۲۰۶ به همین جا ختم نشد و تولید آن در سایر کشورها تا سال‌ها ادامه یافت. این خودرو در بازار جهانی چهره‌های مختلفی به خود دید، از هاچ‌بک ۳ درب و ۵ درب گرفته تا کانورتیبل و استیشن واگن و حتی سدان.

این خودرو تنها به مدت دو سال در خط تولید ایران‌خودرو قرار داشت و کل مجموع تولید آن نیز کمی بیش از بیش بیست هزار دستگاه بود که با تشدید تحریم‌های ظالمانه غرب، به این روند خاتمه داده شد هرچند ایران‌خودرو دوباره عرضه آن را با برخی تغییرات از سر گرفته است. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات به‌روز شرکت ایران‌خودرو در زمان عرضه‌اش برشمرد. پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، به‌طور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود. البته با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد به‌حساب می‌آید و دلیل اصلی این امر را هم تنها می‌توان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود. در رانندگی تیپ ۳ جدید نباید انتظار هیچ ویژگی جدیدی را داشته باشید زیرا این خودرو هیچ تفاوت خاصی با چیزی که بیش از بیست سال است می‌شناسیم ندارد.

شرکت ایران خودرو (آیکو) که پژو ۲۰۶ را از سال ۱۳۸۰ در ایران تولید می‌کند، از تولید ۲۰۷آی در نسخه هاچ‌بک خبر داد. تفاوت اصلی ۲۰۶ تیپ ۳ جدید با تیپ ۲ برخورداری از سقف شیشه‌ای به همراه تجهیزات تیپ ۵ است که این موضوع می‌تواند جذابیت آن را برای خریداران بیشتر کند. همچنین ارائهٔ رینگ آلومینیومی هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این خودرو است اما از سوی دیگر، تیپ ۳ در پیشرانه و گیربکس هیچ تفاوتی با تیپ ۲ ندارد و از همان موتور TU3 استفاده می‌کند.

در نهایت، یکی دیگر از مهم ترین اختلاف های فنی پژو ۲۰۶های ۹۱ به بعد، جعبه دنده نصب شده بر روی آن ها است که دیگر از نوع MA5 (معروف به آرژانتینی) نیست. ایران خودرو با تغییر در ضرایب جعبه دنده قدیمی BE3 پژو ۴۰۵ و سمند، نسخه ای بهبود یافته از آن را تحت عنوان BE4 بر روی پژو ۲۰۶های ایرانیزه قرار داد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ از تجهیزاتی مشابه تیپ ۵ استفاده می‌کرد اما در چرخ های عقب فاقد ترمزهای دیسکی بود ولی مهم‌ترین تفاوت به قلب تپنده آن مربوط می‌شد.

تیپ ۱ امکانات رفاهی خیلی زیادی نداشت، با این حال می‌توانیم به فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، شیشه‌های برقی ردیف جلو، تهویه مطبوع دستی، مه‌شکن جلو و عقب، و رادیوپخش کاست اشاره کنیم. همان‌طور که شما هم متوجه شدید، حرفی از کیسه هوا و ترمز ABS نزدیم، به‌خاطر اینکه در آن سال‌ها چنین آپشن‌هایی هنوز در خودروها تعبیه نمی‌شد. ۲۰۶ به عنوان یکی از هاچبک های پرطرفدار در کشورمان نقاط قوت و ضعف مختلفی دارد. از آنجایی که ۲۰۶ بیش از دو دهه در خط تولید ایران‌خودرو قرار دارد بنابراین از نظر قطعات و لوازم‌یدکی در وضعیت خوبی قرار داشته و مالک را اذیت نخواهد کرد. طراحی نسبتاً زیبا در مقایسه با خودروهای دیگر بازار و مصرف سوخت کم نیز جزو دیگر ویژگی‌های مثبت ۲۰۶ هستند. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خرابی واشر سرسیلندر در مدل‌های مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری، قدرت کم مدل‌های یاد شده و فضای کم صندلی‌های عقب و بخش بار اشاره کرد.

تیپ۳ دارای موتور بنزین سوز، با حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. حداکثر توان خروجی این خودرو ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و توان حجمی آن ۷۳ اسب بخار بر لیتر است. در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت پژو به تولید این مدل و من‌جمله ۲۰۷ اصلی خاتمه داد و مدل ۲۰۸ را جایگزینشان نمود؛ و درمجموع، در حدود ۴۱۶/۹۲۷ دستگاه پژو ۲۰۶+ در خاک فرانسه تولید شد که با احتساب این رقم، میزان کل تولید خانواده پژو ۲۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۸ میلیون دستگاه نزدیک شد. در حال حاضر، خودروی ۲۰۶ با همان فرم اولیه‌اش تنها در خاک ایران تولید می‌شود ولی تولید پژو ۲۰۶+ کماکان در چین و آرژانتین و برزیل و مالزی ادامه دارد، این مدل هنوز در چین تحت نام ۲۰۷ و در آرژانتین با نام ۲۰۷ COMPACT عرضه می‌شود. پژو ۲۰۶+ در سال ۱۳۸۹ شمسی وارد کشورمان شد و با نام پژو ۲۰۷i به بازار معرفی گردید.

در طول این سال‌ها ۶ تیپ مختلف از پژو ۲۰۶ روانه بازار شد که هر یک ویژگی‌ها و امکانات خاص خودش را داشت. ۲۰۶ سدان در برزیل از اکتبر ۲۰۰۸، با دماغه مشابه با ۲۰۶+ و با نام ‎207 Passion‎ فروخته شد. این مدل در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ از عرضه خارج شد.۳۹ این مدل همچنین در سایر کشورهای آمریکای لاتین، از جمله در شیلی، آرژانتین، اروگوئه، کلمبیا، اکوادور یا مکزیک ارائه شد. تولید در برزیل در پورتو رئال، ریودوژانیرو در سال ۲۰۰۱ و با مدل هاچ‌بک آغاز شد و سپس نسخه استیشن واگن در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. ۲۰۶ در برزیل با موتورهای ۱٫۰ لیتری ۱۶ سوپاپ، ۱٫۴ لیتری ۸ سوپاپ و ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ که دو مورد آخر آنها موتورهای سوختی انعطاف‌پذیر (بنزین/اتانول) بودند عرضه می‌شد.

تیپ ۳ مجهز به تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه‌های برقی عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، بلندگوهای درب‌های عقب و سه عدد پشت‌سری برای صندلی‌های عقب بود. همچنین، ترمز ABS و ایربگ‌های جلو نیز در این تیپ به صورت استاندارد وجود داشتند. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، جدیدترین مدل هاچبک کوچک ایران خودرو است که مشخصات و قیمت آن در بهار ۱۴۰۱ اعلام شده است. سری معمولی این ماشین از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱ تولید می‌شد و با اضافه شدن سقف شیشه‌ای تولید آن از سال ۱۴۰۱ دوباره آغاز شده است.

با توجه به مواردی که بیان شد، معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۳ جدید بسیار بیشتر از مزیت‌های آن هستند. ایجاد هیچ‌گونه تغییری در طراحی داخلی و خارجی خودرو علیرغم سن بیش از بیست سال، پیشرانهٔ کم‌توان TU3، اختلاف قیمت زیاد نسبت به تیپ ۲، تجهیزات اندک، هزینه‌های نگهداری بیشتر نسبت به خانوادهٔ تیبا و کوییک، فضای پای بسیار محدود در عقب و پلت‌فرم قدیمی همگی از مشکلات این خودرو به شمار می‌روند. شکستن سقف شیشه‌ای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ پاناروما در صورت جک زدن زیر خودرو مشکل جدیدی است که دامن‌گیر مالکان خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ سقف شیشه‌ای شده است. پژو 206 صندوقدار در قالب هشت تیپ و با نام‌های V1 و V2 و V19 – V10 – V9 – V8 – V6 و V20 وارد بازار شد. در این میان اکثر تیپ های پژو ۲۰۶ صندوقدار با موتور TU5 شانزده سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتر روانه میدان شدند اما نسخه V6 – V19 و V20 با موتور ۱.۴ لیتری هشت سوپاپ TU3 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به تولید رسیدند. مدل V9 نیز دارای گیربکس اتوماتیک است و دیگر نسخه‌ها از گیربکس پنج دنده دستی استفاده می‌کنند.

تیپ ۶ که آن را با نام ۲۰۶ اتوماتیک می‌شناسیم، در سال ۱۳۸۳ معرفی شد و خط تولید آن تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. این تیپ پژو ۲۰۶ در بین ایرانی‌ها محبوبیت زیادی دارد و هنوز تعداد زیادی از کارکرده‌های تیپ ۶ خرید و فروش می‌شود. از آنجایی که ۲۰۶ در نسخه‌های مختلف و با مدل‌های گوناگون عرضه شده بنابراین بازه قیمتی مدنظر می‌تواند متنوع بوده و به بودجه خریدار بستگی داشته باشد. البته برای اینکه بتوانید یک ۲۰۶ نسبتاً سالم و خوب را بخرید باید مبلغی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید هرچند با این مبلغ شاید ۲۰۶ تیپ ۲ با مدل ۸۹ تا ۹۱ را خریداری نمایید که به عنوان یک خودروی کارکرده و دست‌دوم شاید هزینه‌های زیادی نیز داشته باشد. سر انجام در دی ماه سال 1391 پژو 206 تیپ 5 رسما ایرانیزه شده و بسیار از قطعات تولید چین، هند و ایران بر روی تیپ 5 قرار گرفتند. مدل فرنچ دریم ۲۰۶ در اواخر سال ۲۰۰۷ به‌طور انحصاری در فرانسه عرضه شد و خانواده‌های پرجمعیت طبقه متوسط فرانسوی را هدف قرار داد.

با تولید مدل‌های مختلف ۲۰۶ در ایران، سیستم الکترونیکی این خودروها از سه شبکه سراسری به یک شبکه جایگزین تغییر حالت داد. در این شرایط بسیاری از آپشن‌ها خود به خود کنسل شد گرچه با حذف بسیاری از امکانات و تجهیزات این خودروها، ایران خودرو تلاش کرد تا امکاناتی دیگر را جایگزین از دست رفته ها کند، اما در این میان چندان موفق نبود. در ادامه به صورت مختصر نگاهی به مشخصات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ صندوقدار خواهیم انداخت. پژو ۲۰۶ یکی از محبوب‌ترین هاچبک های کشور ماست که طی سال‌های متمادی در انواع تیپ‌ها روانه بازار شده و حالا می‌خواهیم تک‌تک آن‌ها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید. در سال ۲۰۰۳، پژو یک تبلیغ تلویزیونی پرطرفدار برای پژو ۲۰۶ به کارگردانی ماتییس ون هایینینگن۸۶ و مدیریت نوآوری روبرتو گرکو۸۷ و جیووانی پوررو۸۸ از Euro RSCG میلان-ایتالیا، معروف به «مجسمه‌ساز» ارائه کرد.

این دو مدل از تولیدات ایران خودرو جزو نسخه‌های پایه پژو ۲۰۶ صندوقدار مجهز به موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 به شمار می‎روند که از جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته جهت انتقال نیرو به چرخ‌های جلو استفاده می‌کنند. این دو مدل امکانات رفاهی و ایمنی چندانی را در دل خود جای نداده و حتی فاقد شیشه بالابر برقی عقب، ایموبلایزر و کیسه‌های هوا هستند. سیستم تهویه دستی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای از جمله امکانات این دو مدل نسخه پژو ۲۰۶ صندوقدار محسوب می‌شوند.

پژو ۲۰۶ صندوقدار در ابتدا با تیپ‌های مختلف وی1، وی2، وی۹، وی۱۰ و… به مشتریان ایرانی تحویل داده شد اما در حال حاضر تنها نسخه وی ۸ این خودرو به عنوان فول‌ترین تیپ در معرض فروش قرار دارد. در سال ۹۸ امکاناتی همچون ترمز دیسکی و سنسور پارک عقب از لیست تجهیزات استاندارد این خودرو حذف شد. ناگفته نماند که پژو ۲۰۶ صندوقدار به جز تغییر فنربندی عقب، تحول خاصی از لحاظ فنی در مقایسه با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هاچبک ندارد و از همان موتور ۱۶ سوپاپ TU5 بهره می‌برد. آنچه واقعاً تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و مشخصات آن مانند تیپ ۳ متعارف بود و تنها تفاوت آن به نبود ترمز ضد قفل یا ABS مربوط می‌شد. تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه افراد تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ داشت ولی از ترمز ضد قفل استفاده نمی‌کرد تعجب نکنید؛ اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده و مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان نصب کیسه‌های هوا و ترمز ضد قفل در اوایل دهه ۹۰ شمسی دانست.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *