پژو ۲۰۷ : کامل ترین مشخصات فنی انواع پژو ۲۰۷ خودرو

پژو ۲۰۷ تیپ ۵ به‌عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های این خودرو نیز به این موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر مجهز است. شتاب پژو 207i با این مشخصات فنی در مدل‌های مجهز به گیربکس دستی ۵ سرعته ۱۱.۶ ثانیه و در تیپ‌های گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته ۱۲.۶ ثانیه است. اگر مصرف بنزین برایتان مهم است باید بدانید که پژو 207 دستی با موتور TU5 در هر صد کیلومتر ۶.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند و مدل‌های اتومات ۲۰۷ برای طی کردن صد کیلومتر مسیر ترکیبی به ۷.۱ لیتر بنزین نیاز دارند.

این خودرو، نسخه‌ای ارتقایافته از پژو ۲۰۶ محسوب می‌شود که با تغییراتی در طراحی ظاهری، امکانات داخلی و بخش فنی، تلاش کرده خود را به‌روز نگه دارد. ایران‌خودرو از سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت نسخه جدیدی از این خودرو را با موتور اصلاح‌شده و گیربکس مدرن‌تر عرضه کند تا تجربه رانندگی بهتری برای مشتریان فراهم شود. اما آیا این تغییرات توانسته‌اند ۲۰۷ را به گزینه‌ای رقابتی در بازار تبدیل کند؟در این گزارش، نگاهی دقیق‌تر به مشخصات فنی، طراحی و امکانات این خودرو خواهیم داشت و در نهایت، ارزش خرید آن را بررسی می‌کنیم. موتور TU5 بیشترین کاربرد را در انواع مدل‌های ۲۰۷ دارد که شامل پژو ۲۰۷ دستی، اتوماتیک، پانوراما دنده‌ای و پانوراما اتوماتیک دارد.

یکی از دلایل این موفقیت مربوط به سیاست ایران خودرو در توقف عرضه پژو 206 در نسخه دنده دستی و اتوماتیک بود تا با این روش، محصول به‌روزتر و آپشنال‌تر این شرکت، جایگزین نسخه قبلی شود. شاید بسیاری از افراد استفاده از قطعات فنی مشترک با 206 در شرایط تحریمی کشور، نه تنها یک ایراد نیست بلکه به نوعی مزیت محسوب می‌شود. چراکه اکنون می‌توان خودرویی با ظاهر جدیدتر و مشابه با 207 واقعی را با هزینه نگهداری مشابه ماشین‌های ارزان‌تر بازار در اختیار داشت و از فراوانی قطعات یدکی آن بهره‌مند شد. پژو ۲۰۷ به عنوان یکی از خودروهای پرفروش شرکت ایران خودرو توانسته بسیاری از سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان حوزه خودرو را به خود جذب کند. پژو ۲۰۷، هاچ‌بک پرطرفدار ایران خودرو، در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران تبدیل شده است. این خودرو در تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شود که یکی از آنها پژو ۲۰۷ دنده‌ای با موتور TU5 است.

از اواسط سال ۱۴۰۲، پژو 207 ارتقایافته با رعایت استانداردهای ۸۵گانه ایران و مجهز به کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایر و نشانگر تعویض دنده به محصولات ایران خودرو اضافه شد. همانطور که اشاره شد ماشین 207 ایرانیزه، همان 206 پلاس یا 206 (تیپ 5 و 6) فیس‌لیفت شده است؛ بنابراین نمی‌توان از آن، انتظارات فنی متفاوتی داشت. اما نکته منفی ماجرا این است که پس از قطع همکاری پژو با همتای ایرانی، محصولات جدید تولیدی از نظر کیفی با افت محسوسی مواجه شده‌اند. در واقع نسخه‌های جدید، نه از نظر شتاب یارای رقابت با مدل‌های قدیمی (با قطعات فرانسوی) را دارند و نه از نظر دوام و کیفیت به پای آنها می‌رسند. با این حال پژو 207i همچنان امتیازاتی دارد که نمی‌توان به سادگی از آنها عبور کرد.

البته بااین‌وجود، ۲۰۷ هنوز هم برای یک هاچ‌بک کوچک خودروی چابکی به‌حساب می‌آید و قدرت و کشش آن برای اکثر نیازهای معمول کافی خواهد بود. پژو ۲۰۷ یکی از خودروهای محبوب بازار ایران است که ۸ سال بعد از عرضه موفقیت‌آمیز پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو به دست مشتریان رسید و تولید آن به جز وقفه‌ای ۲ ساله از ۹۲ تا ۹۴، همچنان ادامه دارد. این هاچبک جمع و جور که به‌صورت رسمی پژو 207i نامیده می‌شود، در اصل مدل فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ است که در برزیل طراحی شده و در بعضی کشورها با نام پژو ۲۰۶+ فروخته می‌شود. سری اول این خودرو از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تولید می‌شد و سری دوم آن با تغییراتی از سال ۱۳۹۴ روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت.

البته نسخه جدید پژو 207 پانوراما اتوماتیک از پیشرانه TU5P که نسخه تقویت‌شده و ارتقایافته TU5 است، بهره می‌برد. پژو ۲۰۷ ایران خودرو تفاوت اساسی با پژو ۲۰۶ ندارد و روی همان پلتفرم و با همان بدنه تخم مرغی ساخته شده، اما برای به‌روز بودن تغییراتی روی بدنه، به خصوص نمای جلو داده شده و به اصطلاح فیس‌لیفت شده است. در چندین منطقه از جمله چین، آمریکای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و ایران، مدل فیس‌لیفت شده پژو ۲۰۶ با نام پژو ۲۰۷ از نوامبر ۲۰۰۸ به بازار عرضه شده‌است. این مدل که بر اساس پلتفرم مدل قبلی یعنی پژو ۲۰۶ ساخته شده‌است دارای قسمت جلویی نسخهٔ فیس‌لیفت شده ۲۰۶+ است که شبیه پژو ۲۰۷ است.۱۲ در بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی، این نام برای مدل ۴ در، ۵ در و حتی مدل استیشن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از باقی ماندن ماشین 207 روی خط تولید ایران خودرو می‌گذرد، رقبای چینی بسیاری آمده و رفته‌اند.

شتاب‌گیری نسخه اتوماتیک هم بد نیست و در برابر چینی‌های هم رده یا رنو ساندرو، حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. با این وجود جعبه‌دنده AL4 پژو در بحث خرابی و تقه‌زدن در هنگام تعویض‌ها مشکلاتی داشته که بعضاً در نسخه‌های اولیه پژو 207i هم دیده می‌شد، اما این مشکل تا حدود بسیاری با تغییر گیربکس به نمونه 6 سرعته AT برطرف شد. این تغییرات منجر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی شده اند اما از نظر فنی هیچ تفاوتی میان مدل های سقف شیشه ای و سقف فلزی وجود ندارد. هر دو نسخه از همان پیشرانه TU5P بهره می برند و انتخاب بین آن ها بیشتر به سلیقه در ظاهر و امکانات ظاهری وابسته است. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۲۰۷ ارتقا همچنان در محدوده ۱۲.۶ ثانیه باقی مانده و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را ارائه می دهند. پژو ۲۰۷ ارتقا یافته با موتور TU5 پلاس یکی از جذاب ترین هاچ بک های بازار ایران است که ریشه در طراحی محبوب پژو ۲۰۶ دارد و در قالبی مدرن تر و مجهزتر ارائه شده است.

ترمزهای چهار چرخ ۲۰۷ از همان ابتدا دیسکی بود، اما ترمز دیسکی از چرخ‌های عقب پژو ۲۰۷ پانوراما حذف شده و با پرداخت هزینه‌ای جداگانه می‌توان نصب آنها را سفارش داد. در این مطلب قصد داریم با تمام مدل‌های پژو ۲۰۷ مثل TU3، تیپ ۵، دورنگ و اتوماتیک آشنا شویم و ویژگی‌ها و تجهیزات آن‌ها را بررسی کنیم. خدا دزدی ایران خودرو و شورای رقابت را بابت پژو ۲۰۷تیپ۵ می بینی وچیزی نمی گویی کجایی.

درهر صورت پژو 207 در بحث طراحی داخلی، نمره‌ای بالاتر از متوسط را به دست می‌آورد، اما در پارامترهایی نظیر فضاسازی و کیفیت، رضایت کامل شما را جلب نخواهد کرد. با ورود به داخل 207 می‌توان مشاهده کرد که پوسته بالایی داشبورد این خودرو، شباهت بسیاری به ماشین 207 فرانسوی دارد، اما در سایر بخش‌ها، میزان تغییرات نسبت به 206 معمولی، بسیار محدود است. البته طراحی 206 و 207 مقدرای فراتر از زمان خود بوده و به همین دلیل بعد از گذشت سال‌ها، همچنان جذابیت‌هایی (به نسبت یک خودرو اقتصادی) دارد.

پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات که گران‌ترین نسخه این خودرو محسوب می‌شود، در کارخانه با قیمت ۷۹۶ میلیون تومان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۷ tu3 یکی از محصولات جدید ایران خودرو است که همان پژو 207 با موتور 206 تیپ 2 محسوب می‌شود. قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ tu3، قیمت کارخانه پژو 207 دنده‌ای سقف شیشه‌ای ارتقایافته و قیمت کارخانه پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه‌ای ارتقایافته که به‌تازگی اعلام شده‌اند را هم می‌توانید در جدول زیر ببینید. پژو ۲۰۷ ارتقا یافته به پیشرانه TU5P یا EC5 مجهز شده است که در مقایسه با نسخه های قبلی موتور TU5 معمولی تغییراتی از جمله زمان بندی متغیر سوپاپ ها و عملکرد متغیر پمپ روغن دارد.

البته با این وجود، X22 Pro از طراحی زیبا و به‌روزتری در داخل و بیرون خودرو بهره می‌برد و به امکاناتی همچون گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف و نمایشگر بزرگ‌تر (9 اینچی) مجهز شده است که در ماشین 207 مشاهده نمی‌شوند. نسخه سقف شیشه ای یا پانوراما با ظاهری مشابه نسخه سقف فلزی ارائه شده و تنها تفاوت آن اضافه شدن سقف شیشه ای یکپارچه است که نمای بیرونی خودرو را کمی تغییر می دهد. این سقف شیشه ای در طراحی بدنه به عنوان یک ویژگی ظاهری متفاوت تلقی می شود اما سایر بخش های بدنه بدون تغییر باقی مانده اند. در مجموع طراحی پژو ۲۰۷ ارتقا یافته همچنان شباهت های زیادی با پژو ۲۰۶ دارد و تغییرات اعمال شده بیشتر جنبه ظاهری داشته و تاثیر خاصی بر ساختار کلی پلتفرم بدنه نداشته اند. در این مطلب انواع مدل‌های پژو ۲۰۷ یعنی نسخه‌های دنده دستی، TU3، تیپ ۵، دورنگ و اتوماتیک به همراه ویژگی‌ها و تجهیزات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اما همچنان طراحی قدیمی، فضای محدود کابین و قیمت بالای آن در بازار آزاد، از نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شوند.اگر به دنبال یک هاچ‌بک اقتصادی و چابک هستید، ۲۰۷ می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای رانندگی شهری باشد. اما اگر فضای کابین و امکانات پیشرفته‌تر برایتان اهمیت دارد، خودروهای دیگری در همین بازه قیمتی انتخاب‌های بهتری خواهند بود. پس از موفقیت کوییک R دورنگ محصول سایپا در بازار، ایران‌خودرو هم تصمیم گرفت ۲۰۷ دورنگ را عرضه کند. در نسخه سقف قرمز این خودرو با نام  MC(مالتی کالر)، قاب مه‌شکن‌های جلو، قاب آینه‌های جانبی، زه‌های جانبی، دریچه روی کاپوت، کالیپرهای ترمز و سقف به رنگ قرمز درآمده‌اند و رینگ‌های آلومینیومی هم مشکی‌رنگ هستند. MC همچنین اولین نسخه از ۲۰۷ مجهز به پیشرانه TU5P با ۱۱۳ اسب بخار و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک بود. در هر دو مدل کابین با امکاناتی نظیر نمایشگر تمام لمسی مولتی مدیا و فرمان با دکمه های کنترلی تجهیز شده است.

اما خرید پژو ۲۰۷ برای طرفداران هاچبک‌های کوچک و جمع و جور، بیشتر از مدل ۲۰۶ آب می‌خورد. با این حال، قیمت پژو ۲۰۷ در بین قیمت محصولات ایران خودرو ارزان‌تر محسوب می‌شود. برای خرید این خودرو می‌توانید به طرح‌های ثبت نام ایران خودرو مراجعه کنید و از طریق قرعه‌کشی ایران خودرو شانس برنده شدن را بیازمایید. این فیس‌لیفت در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال ۱۳۸۹ با نام ۲۰۷ به کشورمان آمد درحالی‌که در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه شد.

همچنین اگر قصد خرید خودرو پژو ۲۰۷ صفر از کارخانه را دارید برای آگاهی از آخرین شرایط فروش و ثبت نام ایرانخودرو این صفحه از پدال را دنبال کنید. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در نمای جانبی طراحی آینه های جانبی با اضافه شدن نوار LED راهنما و تغییرات جزئی در فرم آن ها به چشم می آید. همچنین در برخی مدل ها رینگ های آلومینیومی اسپرت جای خود را به قالپاق های پلاستیکی داده اند.

البته موتور TU5 با اینکه سال‌ها از زمان توسعه‌اش می‌گذرد، هنوز هم پیشرانهٔ قابل‌قبولی است که کارکردی نسبتاً بی‌سروصدا و کم‌استهلاک دارد. علاوه بر این، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم هرچند عملکرد بی‌نقصی ندارد ولی بهتر از نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی عمل می‌کند که به تقه‌های شدید در همگام تعویض دنده شهرت داشت. با وجود ایجاد این تغییرات در قوای محرکه، طبق اعلام ایران‌خودرو تغییری در شتاب ۲۰۷ اتوماتیک صورت نگرفته و هنوز هم ۱۲.۶ ثانیه طول می‌کشد تا این خودرو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

موتور TU5 پلاس به کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، توان ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می‌کند. همچنین انتقال قدرت این موتور به‌جای گیربکس پنج‌سرعته دستی توسط یک جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی صورت می‌گیرد. این نسخه از ۲۰۷ با امکاناتی از جمله ترمزهای دیسکی عقب، کروز کنترل و رینگ آلومینیومی به همراه سقف شیشه‌ای عرضه شده است. بر اساس قیمت محصولات ایران خودرو در بازار آزاد و همچنین قیمت کارخانه پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۷ tu3 مدل ۱۴۰۳ در بازار آزاد حوالی ۷۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و بنابر اعلام شرکت ایران خودرو، قیمت کارخانه خودرو حدود ۵۹۰ میلیون تومان تعیین شده است.

حتی بسیاری افراد معتقدند که طراحی 206 نسبت به ماشین 207i (یا حتی نسخه اصلی 207 فرانسه) از هارمونی خطوط و هماهنگی بهتری برخوردار هستند. اما حضور طولانی مدت و پرتیراژ 206 باعث شده که ظاهر آن، بسیار تکراری و خسته‌کننده شود و دیگر جلوه روزهای نخستین را نداشته باشد. برای همین دماغه مدرن‌تر، چراغ‌ها و سپرهای جدید ماشین 207 با وجود اینکه مقداری از هارمونی خطوط بدنه 206 را خدشه‌دار کرده‌اند، اما توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند. به‌طور کل با توجه به تغییرات ظاهری این خودرو، طراحی پژو ۲۰۷ توانسته شمار زیادی از هاچبک‌سواران را جلب کند.

پس‌ازاینکه ایران‌خودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ TU5 را با نام TU5P یا پلاس در تارا و رانا پلاس ارائه کرد، نوبت به ۲۰۷ رسید تا از این موتور بهره‌مند شود. موتور TU5 پلاس با تجربهٔ ارتقاءهایی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، خروجی کمی بیشتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم بجای گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی توسط یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. این نسخه از ۲۰۷ با تجهیزات کاملی مثل ترمزهای دیسکی عقب، کروز کنترل و رینگ آلومینیومی به همراه سقف شیشه‌ای ارائه می‌شود.

بنابراین نسخه‌های فعلی 207 در مقایسه با تیپ‌های قدیمی‌تر از پایداری بالاتری برخوردار هستند. البته در دورهای بالا، صدای نسبتاً زیادی به داخل کابین نفود می‌کند و در سرعت‌های بالا هم صدای باد، کاملاً در داخل کابین احساس می‌شود؛ اما با توجه به وضعیت مشابه دیگر محصولات ایرانی، نمیتوان در این خصوص، چندان به نماینده پژو خورده گرفت. پس‌ازاینکه کوییک R سایپا با طرح دورنگ بدنه در بازار با استقبال مواجه شد، ایران‌خودرو هم تصمیم گرفت ۲۰۷ بخت‌برگشته را دورنگ کند! در این نسخه قاب مه شکن‌های جلو، قاب آینه‌های جانبی، زه‌های جانبی، دریچهٔ روی کاپوت، کالیپرهای ترمز و سقف به رنگ قرمز درآمده‌اند و رینگ‌های آلومینیومی هم مشکی‌رنگ هستند. در داخل هم کمربندهای ایمنی، قاب دریچه‌های تهویه و بخش بالایی غربیلک فرمان قرمزرنگ هستند. MC همچنین اولین نسخهٔ ۲۰۷ بود که از پیشرانهٔ TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک بهره‌مند شد.

این نسخه از تجهیزاتی مانند ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، آینه‌های جانبی برقی، دوربین دنده عقب و سیستم تهویه اتوماتیک برخوردار بود. بعداً نسخه فرمان برقی آن در کنار نسخه هیدرولیک و پانوراما یا سقف شیشه‌ای هم عرضه شد اما طی سال‌های بعد ایران‌خودرو برخی از امکانات آن مثل کروز کنترل و ترمزهای دیسکی عقب را حذف کرد. مدل جدید پژو ۲۰۷ مجهز به پیشرانه TU۵P است که به لطف سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و بهینه‌سازی سیستم سوخت‌رسانی، حالا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این تغییرات باعث شده موتور جدید عملکرد روان‌تری داشته باشد و مصرف سوخت کمتری نسبت به نسخه‌های قبلی ارائه دهد.یکی از مهم‌ترین تغییرات این مدل، استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به جای گیربکس قدیمی ۴ سرعته است. همچنین اگر قصد خرید پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما صفر داشته باشید باید در بازار آزاد چیزی حدود ۱ میلیارد و ۲۲ میلیون تومان هزینه کنید و اگر از نمایندگی‌های ایران خودرو قصد خرید داشته باشید می‌توانید با پرداخت ۷۹۶ میلیون تومان صاحب این خودرو شوید.

۲۰۷ سقف قرمز فقط با همین موتور و گیربکس اتوماتیک و همین‌طور تجهیزات کامل و فرمان برقی عرضه می‌شود. ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک از لحاظ تجربهٔ رانندگی تفاوت فاحشی با نسخه‌های قبلی خود ندارد و همان سواری آشنا را ارائه می‌کند. هرچند این مدل به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P مجهز شده ولی این تغییر از پشت فرمان چندان محسوس نیست.

البته باید صبر کرد و دید که هنگام تحویل خودروهای این طرح، کنترل قیمت‌ها به چه صورت خواهد بود. البته اگر عرضه بالا باشد، این طرح تاثیر مثبتی بر تعدیل قیمت خودرو در بازار آزاد داشته باشد. مدل GTI (یا RC در برخی بازارها) نیز با موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژر THP175 با قدرت ۱۷۵ اسب بخار (۱۳۰ کیلووات) موجود بود. مدل GT (یا Limitee) نیز با موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژر THP150 با قدرت ۱۵۰ اسب بخار (۱۱۰ کیلووات) به فروش می‌رسید و همچنین دارای سقف شیشه‌ای بود. پیشرانه TU5 شرکت پژو هم با وجود اینکه قدیمی و از رده خارج به شمار می‌رود؛ اما همچنان عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند در برابر موتورهای 1.5 و 1.6 لیتری تنفس طبیعی موجود در بازار، شتاب و مصرف سوخت نسبتاً قابل قبولی ارائه کند.

خیر؛ خودرویی که در ایران به عنوان پژو 207 شناخته می‌شود، چیزی نیست جز نسخه فیس‌لیفت شده پژو 206 که با در بازارهای جهانی از جمله خود فرانسه با پسوند پلاس شناخته می‌شود. این نسخه نسبت به 207 فرانسوی که ابتدای دهه 90 وارد بازار ایران شده بود، چراغ‌های مجهز به لنز، دیلایت و نئون به همراه آینه‌های جدید دارد که ظاهر نماینده ایران خودرو را به ماشین‌های روز نزدیک‌تر کرده‌اند. ایران‌خودرو سیستم‌های برقی پژو 206‌های متعلق به دهه 1380 را در این خودرو مورد استفاده قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کامپیوترهای بوش سری ME 7.4.5 اشاره کرد. به عبارتی ایران‌خودرو با هرچه در انبار خود داشت، پژو 207 تیپ 5 را روانه بازار کرد. پژو 207i بیش از یک دهه قبل وارد بازار ایران شده است و حالا خودرویی قدیمی محسوب می‌شود. افرادی که به دنبال خودرو هاچبک با طراحی به‌روزتر، کابین بزرگ‌تر و آپشن‌های سطح بالاتر هستند و بودجه‌ای در حد ۲۰۷ دارند می‌توانند سایپا اطلس و کوییک GX را نیز امتحان کنند.

خودرویی که در ایران به عنوان ماشین 207 شناخته می‌شود، چیزی نیست جز نسخه فیس‌لیفت شده پژو 206 که در بازارهای جهانی با نام 206 پلاس شناخته می‌شود. طراحی چراغ‌های جلو، کاپوت و برخی قسمت‌های دیگر پژو 207i ایرانیزه، مشابه نمونه فرانسوی 207 است و در برخی نقاط دیگر، نظیر چراغ‌های عقب، دست‌خوش اصلاحات شده است؛ اما در باطن همان 206 قدیمی است. در واقع پژو 207 واقعی علاوه بر اختلاف‌های ظاهری، از نظر خصوصیات فنی نظیر پیشرانه و سطح ایمنی نیز نسخه متفاوتی به حساب می‌آید. به عنوان مثال پژو 207 در سال 2006 موفق شده 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro-NCAP دریافت کند که یک ستاره بیشتر از ماشین 207 ایرانی (یا همان 206 پلاس) است. البته با تمامی این صحبت‌ها و با وجود تکراری بودن مشخصات فنی 207، این محصول موفق شده به فروش مناسبی در بازار ایران دست یابد.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. نسخه دنده‌ای این خودرو به طور متوسط حدود 7.2 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند.

مجله آنلاین موتورانو در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در بستر اینستاگرام آغاز کرد و پس از تغییر نام و ری‌برند با نام جدید موتورانو در پلتفرم‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داد. موتورانو قصد دارد اخبار صنعت خودرو ایران و جهان را بدون غرض‌ورزی و در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مخاطبان قرار دهد. در نمای پشت پژو ۲۰۷ نیز تغییراتی در گرافیک چراغ‌های عقب می‌بینیم که در کنار به‌روزرسانی‌های جزیی سپر، حالت جذاب‌تری به نمای پشت ۲۰۷ بخشیده است.

بااین‌حال، به‌تازگی نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این ۲۰۷ برای مطابقت با استانداردهای ۸۵ گانه ارائه شده است که از تجهیزات کامل به‌علاوهٔ سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و راهنمای تعویض دنده بهره می‌برد. هردو نسخهٔ ۲۰۷ دستی از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 استفاده می‌کنند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی این نسخه، استفاده از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 پژو ۲۰۶ تیپ دو بجای موتور TU5 است. این موتور تنها ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد و به همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل است.

هرچند اضافه شدن تجهیزاتی نظیر نمایشگر هفت اینچی لمسی مجهز به سیستم رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، کروزکنترل، فرمان برقی EPS و حتی سقف پانورامیک به ماشین 207 باعث شده که جذابیت‌های این نماینده ایران خودرو همچنان در سطح قابل قبولی باقی بماند. با این وجود اخیراً برخی از آپشن‌ها نظیر فرمان برقی، رینگ‌های آلومینیومی، ترمزهای عقب دیسکی و کروزکنترل، تبدیل به گزینه‌های سفارشی برای 207 شده‌اند و فقط در برخی از کدهای کلاس روئیت می‌شوند. همچنین 207 آی از آنجایی که ساختاری کاملاً مشابه با 206 دارد از نظر سطح ایمنی همان چهار ستاره اروپایی را در کارنامه خود می‌بیند که هرچند یک ستاره از 207 واقعی کمتر است، اما همچنان امتیاز قابل قبولی محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که چهار ستاره ایمنی گفته شده، برای سال 2006 و با استانداردهای همان زمان اخذ شده؛ بنابراین طبیعی است که با استانداردهای حال حاضر یورو انکپ، نتایج متفاوتی حاصل شود. با این حال، در مقایسه با خودروهای چینی هم‌قیمت، همچنان از نظر امکانات رفاهی، حرف چندانی برای گفتن ندارد.

از طرف دیگر، شرکت سایپا نیز به عنوان رقیب دیرینه ایران خودرو، طی چند مدت اخیر از هاچ‌بک آپشنال خود با نام اطلس، رونمایی کرده که می‌تواند به رقابت با هاچ‌بک قدیمی، اما پرطرفدار ایران خودرو بپردازد. پژو ۲۰۷ ارتقا یافته بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۶ شکل گرفته و تغییراتی برای به روزرسانی آن اعمال شده است. در نمای جلو چراغ های کشیده با نوار LED روشنایی در روز (دی لایت) و سپر حجیم با خطوط برجسته تغییرات اصلی را تشکیل می دهند که چهره خودرو را از مدل ۲۰۶ متمایز می کند. قیمت پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ در مدل‌های مختلف شامل «تیپ ۵- تیپ ۲- SD-TU ۵ P-دنده‌ای» اعلام شد. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شود و بتوانید با آگاهی کامل نسبت به قیمت روز پژو ۲۰۷ دنده‌ای TU5، تصمیم مناسبی برای خرید این خودرو اتخاذ کنید. در بخش ایمنی، پژو 207 پانوراما دارای ۲ کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین)، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، ترمز ABS، توزیع نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل پایداری (ESP)، سنسور فشار باد تایر و نشانگر تعویض دنده است.

موتورهای دیزلی موجود نیز عبارتند از ۱٫۴ لیتری با قدرت ۷۰ اسب بخار (۵۲ کیلووات) یا ۱٫۶ لیتری HDi با حداکثر توان خروجی ۹۰ اسب بخار (۶۷ کیلووات) یا ۱۱۰ اسب بخار (۸۲ کیلووات)؛ که در دومی یک اینترکولر به‌کار رفته‌است. نسخه‌های اتوماتیک اولیه این خودرو با گیربکس معروف AL4 به تولید می‌رسیدند که در سال‌های اخیر با گیربکس‌های 6 سرعته AT جایگزین شده‌اند. پژو 207 یک خودروی هاچ بک کوچک شهری محصول شرکت ایران خودرو است که طی چند تیپ تا کنون به بازار خودروی کشور عرضه شده است. پس از فروش بسیار خوب پژو 206 در ایران، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه جدیدتر این خودروی هاچ بک را به ایران عرضه کند. سقف شیشه ای ثابت که به اصطلاح مون روف نامیده می شود علاوه بر زیبایی فضای داخلی را روشن تر کرده و تجربه ای متفاوت از رانندگی ارائه می دهد.

طی چند سال اخیر، به دلیل پایان تولید ۲۰۶ در سال ۱۴۰۱ و افزایش محبوبیت ۲۰۷ در بازار، بر تنوع مدل‌های ۲۰۷ افزوده شده و ایران‌خودرو انواع جدیدی از آن را تولید کرده است تا جای خالی ۲۰۶ را پر کند. در مقایسه ماشین 207 با X22 پرو ابتدا باید توجه داشت که محصول ایران خودرو دارای ابعاد جمع‌وجورتری بوده و در سگمنت هاچ‌بک دسته‌بندی می‌شود، اما X22 پرو جثه بزرگ‌تری دارد و در سگمنت کراس‌اوور کامپکت قرار می‌گیرد. هر دو خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش در سطح مطلوبی قرار می‌گیرند، اما پژو 207 به واسطه زنجیره خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو و همچنین تولید به مدت طولانی، هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تری خواهد داشت.

این پیشرانه ۱.۶ لیتری با توان تولیدی ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر عملکرد بهتری از نظر بازدهی و آلایندگی ارائه می دهد. نیرو از طریق جعبه دنده های جدید ۶ سرعته دستی یا اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود که نسبت به نسخه های پیشین روان تر و اقتصادی تر عمل می کنند. در حال حاضر، با توجه به لیست قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۷۹۶ میلیون تومان است درحالی‌که در بازار این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی در بازار حدود ۴۰ میلیون تومان ارزان‌تر است. پژو ۲۰۷ از سال ۱۴۰۱ به مدل جدید موتور TU5 مجهز شده و عملکرد بهتری پیدا کرده است. پیشرانه TU5P بیشینه ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن.متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

این نسخه با ترکیب طراحی جذاب، امکانات مناسب و عملکرد قابل قبول، توانسته نظر طیف وسیعی از خریداران را به خود جلب کند. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، پژو ۲۰۷ به عنوان یکی از خودروهای پرفروش شرکت ایران خودرو توانسته بسیاری از سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان حوزه خودرو را به خود جذب کند. از نظر طراحی، پژو ۲۰۷ همچنان چهره‌ای آشنا دارد و تفاوت زیادی با مدل‌های قبلی خود ندارد. یکی از مهم‌ترین تغییرات، عرضه نسخه پانوراما با سقف شیشه‌ای است که جلوه‌ای مدرن‌تر به خودرو داده است.چراغ‌های جلو و عقب با طراحی کشیده‌تر و سپرهای حجیم‌تر، چهره‌ای اسپرت‌تر به ۲۰۷ بخشیده‌اند. رقبای پژو ۲۰۷ ارتقا یافته در بازار ایران شامل خودروهایی همچون سایپا اطلس، سایپا کوییک R، و پژو ۲۰۶ هستند. سایپا اطلس با طراحی جدید و ویژگی‌های خاص خود در بازار حضور دارد و در مقایسه با پژو ۲۰۷، از نظر مشخصات فنی و کیفیت ساخت در سطح پایین تری قرار دارد.

جدول زیر را برای بررسی قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو ۲۰۷ در اسفند ۱۴۰۳ بخوانید. به‌تازگی نسخه ارتقاءیافته این ۲۰۷ برای مطابقت با استانداردهای ۸۵گانه ارائه شده است که از تجهیزات کامل به‌علاوه سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و راهنمای تعویض دنده بهره می‌برد. هردو نسخه ۲۰۷ دستی به پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 مجهز هستند که توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کند و انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس پنج‌سرعته دستی انجام می‌شود.

در نمای عقب گرافیک داخلی جدید چراغ ها و به روزرسانی های کوچک در سپر از دیگر تغییراتی است که در ظاهر این خودرو مشاهده می شود. نمای جانبی پژو ۲۰۷ در مقایسه با ۲۰۶ تغییرات زیادی نداشته و مهم‌ترین تغییر در این قسمت، طراحی مجدد آینه‌های جانبی و اضافه شدن راهنمای LED به آنها است. ۲۰۷ کوپه کابریولت (۲۰۷ CC) در دسامبر ۲۰۰۶ و به عنوان جایگزینی برای مدل قدیمی ۲۰۶ سی‌سی معرفی شد. خیر، هیچ‌یک از نسخه‌های ماشین 207 سانروف ندارد و تنها برخی از تیپ‌ها با سقف پانوراما به تولید می‌رسند. پژو 206 در دوران ورود خود به بازار، یکی از شاهکارهای طراحی پژو به حساب می‌آمد و هنوز هم بعد از گذشت بیش از دو دهه به سختی می‌توان ایرادی از ظاهر آن گرفت.

برخلاف کوییک R، خریداران استقبال چندانی از ۲۰۷ دورنگ نکردند، آن‌هم درحالی‌که پیشرانه TU5P و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک فقط در این نسخه ارائه می‌شد. این نسخه علاوه بر تجهیزات کامل، به سقف شیشه‌ای و در نمونه‌های جدیدتر به سیستم پایش باد تایرها، کنترل کشش و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است. قیمت نسخه ارتقایافته این مدل به عنوان مجهزترین و گران‌ترین عضو خانواده ۲۰۷ در بازار آزاد نزدیک به یک میلیارد تومان است. این تیپ که اولین نسخه جدید ۲۰۷ پس از اتمام تولید پژو ۲۰۶ بود، به‌جای موتور TU5 از پیشرانه ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 مشترک با پژو ۲۰۶ تیپ 2 و تیپ 3 بهره می‌برد. این موتور توان ۷۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند و به همان گیربکس پنج‌سرعته دستی متصل است. این نسخه تجهیزات نسبتاً کاملی مثل نمایشگر لمسی، کروز کنترل و دوربین دنده‌عقب دارد، اما فقط با فرمان هیدرولیک، ترمزهای عقب کاسه‌ای و رینگ‌های فولادی در دسترس است.

از دیگر ویژگی‌های این پیشرانه می‌توان به شتاب صفر تا 100 رسمی 11.6 ثانیه (اتوماتیک 12.6) و مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر (نسخه اتومات 7.1) در هر 100 کیلومتر اشاره کرد. افزایش تقاضا و سیاست‌های اقتصادی دولت باعث شده تا قیمت پژو 207 روند صعودی را طی کند. البته ظاهرا صحبت‌هایی که مبنی بر قیمت گذاری دستوری خودروها و توقف عرضه آن‌ها در بورس شده هم در این قضیه بی‌تاثیر نیست؛ چراکه با عرضه خودرو در طرح یکپارچه، قیمت کارخانه خودرو کمی کاهش داشته است؛ اما بازار به افزایش نرخ ارز همچنان واکنش نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *