بعد از آن مدل 406 کوپه به دلیل موتور دیزلی و آیرودینامیک توانست شهرت زیادی کسب کند. در این دوره کوپه کانورتیبل ۲۰۶ نیز روانه بازار شد که توانست ۳ بار در مسابقات رالی جهان عنوان قهرمانی را دریافت کند. برای رفع این مشکل در سال ۱۸۹۰ کلا استفاده از موتور بخار در خودرو ممنوع شد و و برای خودروهای سوختی استفاده از از موتورهای سوختی پیشنهاد شد.
اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینهتر کند. شما میتوانید با مطالعه اتاق خبر از آخرین اخبار و مطالب آموزشی درباره بهروزرسانیهای سایت دیوار هم مطلع شوید.
کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقه مند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد. این محصول توسط لئون سرپولت طراحی و همانطور که پیشتر گفته شد، توسط آرماند پژو تولید شد. مهمترین دستاورد خودروساز فرانسوی در آن سالها، کسب مقام نخست در مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ بود که توسط ژول گوکس انجام شد. سال ۱۹۱۶ هم، پژو توانست با رانندگی داریو رستا، قهرمانی ایندی ۵۰۰ را تکرار کند. پژو 505 پس از 11 سال از گذشت معرفی مدل 504 به بازارهای کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و چین روانهی بازار شد که حالا به عنوان مدلی تاریخی و به یادماندنی شناخته شده است. این مدل با توجه به اندازهای که دارد برای رانندگی در جادههای ناهموار مناسب است و در کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد.
در نتیجه همانطور که مشاهده کردید، حضور ماشینهای خارجی در بازار ایران به عوامل گوناگونی بستگی دارد. عواملی همچون تعداد و ارزش واردات، محبوبیت برندها، و ارزش خودروها تأثیر مهمی بر این حضور دارند. این تحلیل نشان میدهد که در بازار خودرو ایران، برندهایی مانند کیا، هیوندای، رنو، تویوتا و پژو از جمله برندهای محبوب و پرطرفدار هستند.
تولید پژو ۶۰۱ بعد از ۱۸ ماه و فروش بسیار خوب ۴ هزار دستگاه بهدلیل بحران اقتصادی اروپا و امریکا متوقف شد. ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو، پژو تیپ ۱ بود که خودرویی سهچرخ بود، در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. پژو 405 با بدنههای سدان و استیشن چهاردر، تنوع زیادی نسبت به رقبایش داشت.
از سال ۱۳۶۹، مونتاژ و تولید انواع مدلهای پژو در ایران، توسط شرکت ایران خودرو، آغاز شد؛ البته که ایرانیها پیش از آن هم با خودروهایی نظیر پژو ۴۰۴ و پژو ۵۰۴ با این خودروساز فرانسوی آشنا بودند. سال ۱۹۳۳ شرکت پژو شیوه آیرودینامیکی جدیدی را به تولیدات خود اضافه کردند و در این دهه مدلهای ۲۰۲، ۳۰۲ و ۴۰۲ بهعلاوه اولین خودروی کروک پژو هم تولید شد. این سه مدل اولین تولیداتی بودند که به چراغهای جلوی محافظدار و چراغ عقب مجهز شده بودند و مدل ۲۰۲ توانست تا سال ۱۹۳۹ به رکورد فروش حدود ۵۳ هزار دستگاه برسد. پژو از یک سیستم عددی سهرقمی برای نامگذاری محصولات خود استفاده میکند و بهغیراز چند نمونه محدودی که وارد بازار کرد، سایر خودروهای این شرکت با سه عدد شناسایی میشوند. عدد سوم نیز بیانگر سلسله نسل محصول است و عدد میانی همیشه صفر است که تداعیکننده سوراخ هندل در میان خودرو است.
پژو 207 توانسته است با طراحی جذاب و امکانات پیشرفته خود، جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی پیدا کند. از زمان عرضه این خودرو به بازار، بسیاری از مشتریان به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب آن، توجه ویژهای به آن داشتهاند. در واقع، پژو 207 با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا و استانداردهای بینالمللی، به یکی از پرفروشترین خودروهای پژو تبدیل شده است. این خودرو توانسته است در کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، اسپانیا، اسلواکی و همچنین ایران، به محبوبیت بالایی دست یابد.
تا سال ۱۹۸۸ و به مدت ۱۶ سال، پژو ۱۰۴ با مجموع فروش یک میلیون و ۶۲۵ هزار دستگاه، محبوبیت زیادی در اروپا داشت. در بسیاری از مسابقات جایزه بزرگ اروپا، پژو توانست برتر از مرسدس بنز ظاهر شود و به مقام قهرمانی برسد. سال 1938 با آغاز جنگ جهانی دوم پژو مجبور شد کامیون و ون برای جنگ تولید کند؛ اما پس از پايان جنگ و در سال ۱۹۴۸ دوباره کار خود را با تولید پژو ۲۰۳ آغاز کرد. بعد از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو ۵۰۴ عرضه کرد.
دوچرخه سوار با استفاده از فرمان و رکاب متصل به چرخ جلو، آنرا به حرکت در میآورد و کنترل میکرد. این مدل، معمولا فاقد ترمز عقب بود و به زحمت میتوانست نهایت سرعت ۲۰ کیلومتربرساعت داشته باشد. بسیاری از راکبان دوچرخههای پنی فارتینگ، بوق شیپوری کوچکی حمل میکردند تا عابران را از حضور خود آگاه کنند.
سال بعد، مدل 203 معرفی شد که یکی از افتخارات به یادماندنی این کمپانی محسوب میشود. این مدل رکورد فروش دیگر محصولات کمپانی را شکست و تا دهه 60 میلادی همچنان تولید میشد. در سال 1984، آنها تولیدات فلفل، نمک و قهوه را نیز به بزینس خود اضافه کردند. در واقع پای پژو، با تولید فنر دامن، قاب چتر، تیغه اره، سیم چرخ و دوچرخه به صنعت خودروسازی باز شد. بنابراین در سال 1882، یک دوچرخه که دارای یک چرخ بسیار بزرگ در جلو و یک چرخ کوچک در بخش عقبی بود را تولید کرد.
ساخت این خودرو از سال ۱۳۸۹ شمسی در کارخانه ایران خودرو آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. ایران خودرو با بهرهگیری از فناوریها و قطعات با کیفیت، این مدل را با استانداردهای بینالمللی تولید میکند. پژو 207 در ایران، با توجه به بازار داخلی، تغییراتی در طراحی و مشخصات فنی داشته است که با مدلهای اروپایی متفاوت است. پژو 205 با بدنه هاچبک چهار در و دو در تولید شد؛ اما 8 پیشرانه مختلف داشت که نسخه پایه دارای4 سیلندر یک لیتری 45 اسب بخار با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بود. این محصول، سالها پرفروشترین خودرو ساخت فرانسه و تاریخچه پژو در جهان بود. همچنین در آن دوران، توسط مجلههای مختلف بهعنوان بهترین خودروی سال و دهه 80 میلادی انتخاب شد.
این در حالیست که ایرانخودرو به صورت اجباری موظف به استفاده از لوگوی پژو بود و پس از گذشت سالهای متمادی، هنوز به نوعی شراکت در تولید را تجربه مینمود. بازار خودروی مصر مدل 2007 این خودرو را با نقدینگی حدود 16 میلیون تومانی معامله میکند. اما قیمتگذاری این مدل خودرو در ایران کمی ارزانتر است و همین خودرو با مدل مذکور در بازار خودرو ایران قیمتی در حدود 15 میلیون تومان دارد. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به جلوگیری از لغزش و از دست دادن کنترل خودرو کمک میکند و سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز الکترونیکی باعث افزایش کارایی ترمز و کاهش خطر تصادف میشوند. پژو 207 دارای موتوری با حجم 1598 سیسی است که توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت را دارد.
دیفرانسیل جلو بودن این خودرو موجب کاهش وزن، مصرف سوخت بهینه و کنترل بهتر خودرو در مسیرهای مختلف شده است. در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است. این پیشرانه میتواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوهبر بهرهوری بالا، عملکرد روان و شتابگیری مناسبی هم داشته باشد.
اولین مدل موتور ۶ کیلووات قدرت داشت، بهصورت افقی در عقب قرار میگرفت و در پژو تیپ ۱۵ نصب شد. پیشرفتهای بعدی به این صورت بود که موتور به قسمت جلوی خودرو منتقل شد و رینگها به ماشین اضافه شدند و اتومبیلها به اتومبیلهای مدرن شباهت پیدا کردند. نظر شما درباره این خودروساز فرانسوی چیست؟ آیا شما تجربه سواری با خودروهای پژو را داشتهاید؟ نظرات و تجربیات خودتان را در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانکها و نفربرهای زرهی تکیه داشت و برتری محسوسی نسبت به ادوات جنگی دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده بود. در این زمان، پژو وارد عمل شد و از پلت فرم مدلهای ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت. خودروهای نظامی پژو، پیش از اختراع تانک و سلاحهای سنگین قابل نصب روی آنها، بهدلیل توانایی بالا در حمل افراد و قابلیت تیراندازی با مسلسل یا توپ روی سقف، دارای طرحی خلاقانه بودند. پژو AM و AC با وزن خالص ۴.۵ تن و پیشرانهی ۴۰ اسببخار، نهایت سرعت ۴۰ کیلومتربرساعت داشتند. این مدلها در ارتش فرانسه، الهام بخش خودروی نظامی رولزرویس MK1 و بسیاری دیگر محصولات زرهی ارتش بریتانیا بودند.
پژو ۴۰۴، بهعنوان یکی از قدیمیترین خودروهای پرفروش اروپایی در ایران شناخته میشود. این محصول با بدنهی سدان ۴در و پیشرانهی ۱.۶ لیتر به کشورمان وارد شد و فروش بسیار خوبی در اوایل دههی ۵۰ میلادی داشت. نهایت سرعت پژو ۴۰۴ در حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت، ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود.
این نمایشگر از اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی میکند، اما رابط کاربری آن کمی پیچیده است و کمی زمان نیاز است تا به آن عادت کنید. بااینحال، آنچه باعث قدرتمند به نظر رسیدن نمای جانبی پژو ۴۰۸x شده، حجم پردازی پایین درها است که از ترکیب خطوط و فرورفتگیهای تیز تشکیل شده است. همچنین سقف این خودرو به سبک خودروهای کوپه طراحی شده و ارتفاع کمی دارد.
همچنین، سیستم کروز کنترل هوشمند این خودرو قابلیت تنظیم سرعت و فاصله ایمن با خودروهای دیگر را فراهم میکند که این عامل نیز به بهبود تجربه رانندگی و افزایش ایمنی کمک میکند. پژو 207 با بهرهگیری از فناوریهای نوین و پیشرفته، تجربهای مدرن و لذتبخش از رانندگی را ارائه میدهد. این خودرو دارای سیستم مولتیمدیا با نمایشگر لمسی است که امکان دسترسی به نقشههای ناوبری، پخش موسیقی و ارتباط با دستگاههای هوشمند را فراهم میکند. همچنین، سیستم اتصال بلوتوث و پورتهای USB و AUX این امکان را به راننده و سرنشینان میدهد که به راحتی دستگاههای خود را به خودرو متصل کرده و از امکانات مختلف آن بهرهمند شوند.
هرچند که، قدرت تجاری و صنعتی شرکتهای خودروساز فرانسوی، در مقایسه با دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی کاهش یافته است؛ همچنان با تیراژ تولید بالا، اهمیت ویژهای در اقتصاد اروپا دارند. صنعت خودروسازی با تنوع بسیار بالا و مشارکت کشورهای مختلف، یکی از پویاترین بخشهای اقتصاد جهان است. در این صنعت، برندها و شرکتهای معتبری از کشورهای مختلف، با تولید ماشینهایی از لحاظ فناوری، کیفیت و طراحی، به رقابت فراوان میپردازند.
نسخههای راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدلهای چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید میشد. پژو 207 توسط شرکت خودروسازی فرانسوی پژو تولید شده و در فرانسه، اسپانیا و اسلواکی ساخته میشد. در اوایل دهه 50 میلادی، پژو 404 یکی از پرفروشترین خودروهای اروپایی در ایران عرضه شد. محصولی با بدنه سدان چهار در، سرعتی حدود 150 کیلومتر بر ساعت و با قیمتی مناسب عرضه شد. در ایران مدلهای استیشن این خودرو به تعداد اندک وجود داشت که البته فروش چندان بالایی را تجربه نکرد. پژو روآ از محصولات ایران خودرو است که در واقع نمونه بهبود یافته پژو آردی به شمار میرود.
پژو اولین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را برروی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را برروی آنها قرار داد. مدل بعدی متمایز و معروف این گروه، اما پژو ۴۰۵ بود که در سال ۱۹۸۷ و برای رقابت با «فورد سیهرا» ساخته شد. فروش این مدل و محبوبیت آن آنقدر زیاد شد و بین ساکنان اروپا و آسیا شدت گرفت که حتی معرفی نسل بعدی آن یعنی ۴۰۶ هم نتوانست از میزان تقاضای آن کم کند. در سال ۲۰۱۴، اعضای خاندان پژو قبول کردند سهم خود را از ۲۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش دهند؛ ضمن اینکه دخالت در امور مدیریتی پژو را به سهامداران بزرگ، واگذار کنند.
در سالهای ابتدایی، پژو تولیدان انگشتشماری داشت؛ این شرکت در میان سالهای 1892 تا 1899 تنها 597 دستگاه خودرو تولید کرد. این شرکت به نخستین خودروسازی تبدیل شد که محصولات درونسوز را به لاستیکهای سخت تجهیز کرد. مدیر آن، «آرماند پژو»، تلاش کرد تا خودروسازی را از سایر تجارت خانوادگی خود جدا کند اما موفق نشد.
این شرکت با تمرکز بر تحقیق و توسعه، خودروهایی با طراحی مدرن، عملکرد بالا و امکانات روز دنیا تولید کرده است. پژو با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و استفاده از مواد با کیفیت، خودروهایی با ایمنی بالا و کارایی بیشتر به بازار عرضه میکند. شاید برایتان جالب باشد که پژو در ابتدا قهوه ساب تولید می کرد و بخشی از این شرکت در زمینه ساخت دوچرخه فعالیت می کرد. اما در سال 1886 توانست اولین خودروی خود را به نام پژو تیپ 1 روانه بازار کند.
این خودرو در اکتبر 2022 در فهرست امنترین ماشینهای پژو جای گرفت؛ همچنین 50% از قطعات موتوری این خودرو از نسل گذشته و 50% از قطعات نسل جدید ساخته شده است. این خودرو محصول مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ (شرکت سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو) است. پژو 2008 دارای مخزن سوخت ۱.۶ لیتری و ۱۶۰ اسب بخار قدرت بوده که اولین کراس اوور پژو در ایران نیز به شمار میرود. در سال ۱۹۷۸ شرکت پژو سیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجاد شده در این شرکت، از آن خود کرد. شرکت کرایسلر اروپا، بسیار فرسوده و دارای مدلهای قدیمی بود و در واقع این سرمایهگذاری، مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، پژو برند تالبوت را احیا کرد، تا بتواند سودی از کرایسلر به دست آورد و بخش اروپایی آن را از ورشکستگی نجات داد.
همچنین پژو در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ تأمین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهدهدار شد. آسان سیکلت پیشتاز، ۷ مدل موتورسیکلت ساخت پژو را در نمایشگاه امسال رونمایی کرده تا عزم جدی برای فعالیت در بازار موتورسیکلت را نشان دهد. در این صنعت، پژو بیش از ۱۲۵ سال سابقه دارد و هماکنون با سه گروه کارخانه در فرانسه، چین و هند فعالیت میکند. هنوز مشخص نیست، مدلهای وارداتی آسان سیکلت پیشتاز وابسته به کدام کارخانه باشند اما میتوان اطمینان داشت، فرانسوی نباشند. فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخههای استیشن را دریافت نکرد.
نمای ظاهری ۲۰۳ از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام گرفته شد. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه بعد از پایان جنگ بود؛ پژو ۲۰۳ تنها محصول تولیدی شرکت سازنده محسوب میشد. دیگر نکتهی مهم دربارهی خودروسازی پژو، به محصولات کماستهلاک و قابل اعتماد در دهههای ۵۰ و ۶۰ میلادی مربوط میشود که امروزه، هنوز در آفریقا و آمریکای جنوبی، تردد دارند. در کشور کوبا، تعداد درخور توجهی از خودروهای کلاسیک پژو، در حال استفاده هستند. از این دست، میتوان مدل ۴۰۴ را مثال زد که سال ۱۹۶۰ در فرانسه رونمایی شد؛ اما تا سال ۱۹۹۱ در خطوط تولید آرژانتین و کنیا حضور داشت.
همچنین، تأثیر این ماشینهای خارجی در بازار ایران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، و عواملی مانند تعداد و واردات، ارزش، و محبوبیت برندها در این بازار بررسی خواهند شد. پژو ۴۰۸x (یا همان پژو ۴۰۸ جدید) کراساووری کوپه است که به لحاظ طراحی بین سدان، هاچبک و شاسیبلند قرار دارد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، بهدلیل طراحی منحصربهفرد و فناوریهای پیشرفته، جایگاه ویژهای در بازار جهانی پیدا کرده است. پژو ۴۰۸x که نسخهای متفاوت از ۴۰۸ سدان بهحساب میآید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایرانخودرو وارد بازار ایران شود.
دیدگاهتان را بنویسید