پژو ۴۰۵ glx با slx

پژو 405: مشخصات فنی، جدول مقایسه GLX و SLX مجله بیمه مجله خودرو سمند

اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهره‌مند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. شرکت خودرو سازی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران می باشد که سالیانه هزاران خودرو تولید می کند و با بالاتر بودن کیفیت محصولات خود نسبت به رقبا توانسته خود را برترین شرکت خودرو سازی کشور انتخاب کند. این شرکت مانند دیگر شرکت های خودرو سازی سطح جهان مدل های مختلفی از محصولات را تولید و به بازار ها عرضه می کند. امید می‌رود با رویکرد جدید وزارت صنعت و شرکت ایران خودرو و سایپا در تولید و واردات خودروهای جدید اقتصادی، دیگر شاهد عرضه محصولات قدیمی به بازار کشور نباشیم تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند از خودروهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا به قیمت مناسب بهره‌مند شوند. جالب است که سمند LX از ابتدا در نسخه پایه با تریم تمام مشکی نمای داخلی ارائه شد که به دلیل عدم استقبال، نسخه‌های تولیدی پس از آن به تریم دو رنگ کرم روی آوردند.

بزرگ‌ترین تغییرات اعمال‌شده بر پژو ۴۰۵ SLX بود که در سال ۱۳۸۸ با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 به بازار ایران معرفی شد. تغییرات ظاهری اعمال‌شده تنها به منظور بهبود ظاهر بسیار قدیمی 405 انجام گرفت و شامل تغییر در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، بازطراحی سپر‌ها، استفاده از اسپویلر روی در صندوق عقب مزین به چراغ خطر سوم، بازطراحی کامل داشبرد، کنسول میانی و رودری‌ها بود. بازار خودروهای داخلی این روزها تنها هیجان قیمتی را تجربه می‌کند و خرید و فروش آن ها در محدوده انواع پژو و محصولاتی از خانواده می‌چرخد. اما جالب توجه است که هرچند این خودروها نزدیک به دو دهه در بازار داخلی جا خوش کرده‌اند، اما روند افزایش قیمت آنها فعال است. در بازار پرهیجان خودروهای داخلی، پژو ۴۰۵ علیرغم توقف تولیدش در تابستان ۹۹ همچنان با سمند LX رقابت می‌کند.

فروشگاه محصولات ساختمانی برترین معرف محصولات مرغوب و با تضمین کیفیت و گارانتی و حمل بار تا مقصد . فروشگاه محصولات ساختمانی مجموعه ای از نخبگان علمی و صنعتی هست که با هدف معرفی محصولات برتر صنایع, با هدف «رونق تولید» (به طور رایگان) می باشد. قطعات و مواد به کاررفته در محصول، برند سازنده، امکانات و ویژگی‌های کالا و نوع آن از عوامل تاثیرگذار در قیمت هستند.

درواقع طراحان ایران خودرو سعی داشته‌اند در طراحی این نسخه، برخی المان‌های به‌روز را به چهره قدیمی پژو 405 GLX تزریق کنند اما نتیجه این کار، یک طراحی ظاهری ناهماهنگ از آب درآمده است. کلیه حقوق برای ایران جیب محفوظ بوده و استفاده از اخبار و قیمت ها با ذکر منبع و درج لینک مربوطه مجاز می‌باشد. تحویل خودرو به صورت فوری انجام شده و تمام فرآیند عقد قرارداد و تحویل در یک روز انجام می‌شود. در نمای عقب نیز تغییراتی در طراح در صندوق، چراغ‌ها و سپر انجام شده که ظاهری حجیم‌تر و خوشایندتر به پژو پرشیا داده است. در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل ۱٫۶ لیتری «۴۰۵ SLX » به خصوص در دنده های ۵ و ۴ بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود.

پژو 405 مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر بوده و قفل مرکزی آن با ریموت رادیویی طراحی شده است. پژو ۴۰۵ علاوه بر اینکه خود به تیراژ بالایی در ایران با تیپ های مختلف دست پیدا کرد به یک محصول استراتژیک هم تبدیل شد چرا که خودروهای ملی مان همچون سمند بر روی پلتفرم همین محصول فرانسوی تولید شد. پژو ۴۰۵ در طی سال های حیاتش در ایران یک بار فیس لیفت شد که ایران خودرو نامش را به پژو ۴۰۵ SLX تغییر داد. طراحی قدیمی – کیفیت پایین ساخت – عایق بندی ضعیف و مصرف سوخت بالا در نسخه ی GLX از معایب این خودرو میباشد اما در مقابل سواری نسبتا راحت ، کابین جادار و مصرف سوخت پایین در نسخه ی SLX و هزینه ی نگهداری مناسب از مزایای این خودرو میباشد.

به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند. در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند. در ادامه می‌خواهیم به موردی بپردازیم که شاید آن‌چنان به چشم نیاید اما می‌تواند در نوع خود یک نقطه ضعف قابل توجه باشد.

به همین خاطر در تمام SLX های مدل بالا شاهدیم که داشبورد و رودری ها مشابه پارس های جدید شده و داشبورد آن به اصطلاح سوناتایی شده است. در میان خودروهای تولید داخل خودروی «پژو ۴۰۵» یک خودروی بسیار محبوب و پرطرفدار است این خودرو از زمان نخستین عرضه اش تا به حالا موفق گردیده است تا فروش خیلی خوبی را تجربه نماید . ایران خودرو تلاش چشمگیری کرده است تا از تریم طرح چوب و المان‌های طراحی خودروهای روز در نمای داخلی SLX بهره بگیرد و اگر قرار باشد آن را با نسخه‌‌های قدیمی‌تر 405 مقایسه کنیم، باید اعتراف کنیم که ایکو در نمای داخلی این خودرو غوغا کرده است. با وجود اشتراک پلتفرم سمند و 405، ظاهر سمند ال ایکس تماما از طراحی انحصاری و متمایزی بهره می‌برد که برای آن دوران بازار ایران؛ جدید و متنوع به حساب می‌آمد. چراغ‌های جلو با ادغامی مناسب با جلوپنجره‌ای که در نسخه LX به شکل کلیوی (چیزی نزدیک به طراحی بی ام وهای ابتدای دهه ۲۰۰۰) و چراغ‌های عقب باریک‌تر و زیباتر شده؛ ضمن بهره‌وری از المان‌های میانه‌رو و محافظه‌کار همچنان قابل قبول بود. سمند LX طراحی نوینی در نمای خارجی و داخلی خود به بازار ایران ارائه داد، اما به لطف حضور فضای وب دیری نپایید تا مشخص شود که طراحی نمای خارجی این خودرو نیز الهامی مستقیم از محصولات عتیقه فولکس واگن آلمان است و چندان هم به خودرویی با عنوان «ملی» شباهت ندارد.

در آن برهه از زمان، مدت زیادی از پایان جنگ تحمیلی نمی‌گذشت و با توجه به بهبود اندک در وضع اقتصادی کشور، نیاز به یک خودروی به‌روز، بیش‌ازپیش احساس می‌شد. ازاین‌رو، شرکت ایران خودرو با پژو فرانسه وارد مذاکره شد و در انتخابی هوشمندانه، پژو 405 را روی خط مونتاژ خود آورد. در مدل ۱٫۶ لیتری تی یو فایو خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» از موتوری بهره گرفته شده است که برای خودروی «پژو ۲۰۶» بوده است لذا مشخص است که این موتور برای خودروی سنگینی چون « پژو ۴۰۵» مقداری ضعیف می باشد . پژو ۴۰۵ SLX را می توان به فیس لیفتی از پژو ۴۰۵  نامید که با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات خودرو همراه شده است در زیر به تفاوت های میان SLX  و GLX اشاره می کنیم.

قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هم‌اکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایران‌خودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالی‌که ساینا را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست. همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراین‌باره بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیل‌دهنده این نوع داشبورد به‌حساب می‌آمد. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمی‌ترین محصولات ایران خودرو می‌رویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت می‌کنیم تا از تفاوت‌های این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید. دو خودرو مورد بررسی از دیدگاه ابعاد خارجی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، اما SLX در طول به اندازه ۹۴ میلی‌متر کوتاه‌تر، در عرض ۲۰۸ میلی‌متر باریک‌تر و در ارتفاع به اندازه ۵۰ میلی‌متر کوتاه‌تر از سمند است، در حالی که فاصله محورهای آنها تقریبا باهم برابر است.

این پیشرانه 8 سوپاپ، ساختاری قدیمی دارد و بازدهی پایین و مصرف سوخت بالا از معایب عمده آن به‌شمار می‌آید. اما این تمام ماجرا نیست و معضل خرابی مکرر واشر سرسیلندر پیشرانه XU7 که دیگر شهره خاص‌وعام است!. در نسخه ۱٫۸ لیتری خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» شاهد بهتر عملکردن آن در مقایسه با نسخه ۱٫۶ لیتری در جاده های کوهستانی و پرشیب خواهیم بود . پژو 405 SLX کمی سنگین وزن تر از GLX میباشد و شاید همین باعث شده که کمی شتاب کمتری نسبت به GLX داشته باشد و در نهایت هر دو به حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت می رسند. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

باقی قسمت ها اما مانند کاپوت دست نخورده باقی مانده و همان شکل و ظاهر قبل را دارند. البته پرداختن ما به معایب پژو 405 SLX و 405 GLX به معنای نادیده‌گرفتن نقاط قوت این خودروها نیست اما ما با توجه به رسالت خود، بایستی مزایا و معایب خودروهای مختلف را صادقانه بررسی کنیم تا در نهایت، خریداران بالقوه این خودروها بتوانند با چشم بازتری انتخاب خود را انجام دهند. همین نکته به ظاهر ساده باعث می‌شود تا سرنشینان عقب در مسافرت‌های طولانی از درد گردن گلایه داشته باشند. جالب است بدانید که پژو 405 SLX و 405 GLX در ارزیابی‌های کیفی انجام شده از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، هیچ‌گاه بیشتر از دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب نکرده‌اند و همراه با چند مدل خودرو دیگر، در کفِ جدول کیفی خودروهای داخلی قرار دارند.

اما در حال حاضر تولید این مجله خبری خودرو سمند مدل ها نیز متوقف شده است و مدل جدید پژو ۴۰۵ با موتور TU5 تولید می شود. اولین بار در سال 1987 کمپانی فرانسوی پژو از خودرو مدل 405 رونمایی کرد که این خودرو در سال بعد از عرضه، لقب بهترین خودرو سال اروپا را بدست آورد. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه می‌توان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدل‌های ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه می‌شود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاک‌تر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. رنو تندر 90 یکی از خودرو های پر فروش بازار که موفقیت خود را به دلیل کیفیت و سواری خوب خود دارد رنو تندر 90 است که توسط ایران خودرو و پارس خودرو عرضه می شود. سمند LX -یکی دیگر از تیپ های پر طرفدار از سری خودروی سمند است که در سال 1383 تولید شد.

مجله بیمه دات کام، راهنمای کامل به‌روزترین اطلاعات و اخبار بیمه و اینشورتک در کشور است. جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدل‌های مربوط به دهه هشتاد پیدا می‌کنید. این خودرو در سال ۱۳۷۵ خورشیدی (۱۹۹۶ میلادی) روانه خط تولید ایکو شد تا در زمره اولین خودروهای تولید انبوه داخلی در دوران پس از انقلاب قرار گیرد. مدل ۴۰۵ برای آن دوران و در خلا چندین و چند ساله مونتاژ نشدن خودروهای آمریکایی، محصول قابل قبول و نوینی به حساب می‌آمد، هرچند عاری از ایراد و مشکلات کیفی نبود. این خودرو در ابتدا در دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری کاربراتوری در بازار عرضه شد، اما با ورود به دهه ۱۳۸۰، پیشرانه نوین‌تر ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 جایگزین دو پیشرانه کاربراتوری شد. پژو ۴۰۵ SLX از نظر فنی اما تفاوت زیادی با تیپ های دیگر ۴۰۵ دارد و ایران خودرو بر روی این محصول از موتور معروف و کم اصطحلاک TU5 استفاده کرده است.

برای نمای جلو و عقب نیز ساده‌ترین چراغ‌ها طراحی شده و اصلا گرافیک جذابی را شکل نمی‌دهند. در نتیجه SLX به وزن ۱۱۲۰ کیلوگرم، با داشتن وزن کمتر و پیشرانه‌ای پرنفس‌تر می‌تواند در مدت زمان بهتر ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد در حالی که مصرف سوخت متوسط آن در حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. با توجه به اطلاعات رسمی ارائه‌شده از سوی وبسایت رسمی ایکو، سمند با داشتن وزن خالص ۱۲۲۰ کیلوگرمی قادر است در ۱۳.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد در حالی که مصرف سوخت متوسطی برابر با ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از خود برجای می‌گذارد. سایپا با خانواده پراید و مشتقاتی که تنها نام و ظاهر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و ایکو با خانواده دیرینه سری 405؛ قدیمی‌ترین‌ خوردوهای تولیدی تاریخ کشور را همچنان بر خط تولید خود دارند. اما مقایسه امروز به دو خودرو پژو 405 SLX، جدیدترین نسخه ارائه‌شده بر پلتفرم 405 و برادر نوظهورترش یعنی سمند LX (سمند پایه) تعلق خواهد داشت.

بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمی‌شود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسه‌های هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشه‌بالابرهای برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهم‌ترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب می‌شوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغ‌های مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آن‌ها بهره‌ای نبرده است. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرت‌تر از مدل SLX TU5 به شمار می‌رود.

۴۰۵ در صورتی که به تنهایی وظیفه جا به جایی راننده را برعهده داشته باشد، در پیچ های تند و پی در پی کمی تنبلی از خود نشان می دهد.

خودروی «پژو» فرانسه در همان سال های معرفی اش به بازار موفق به کسب جوایز بسیار و عناوین متعدد گشت . در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند. کافی است تا چند ساعتی با پژو 405 SLX یا 405 GLX رانندگی کنید و کمی به این خودروها گاز بدهید تا از نفوذ زیاد سروصدای پیشرانه و محیط پیرامون به داخل کابین، کلافه شوید!. در ادامه بررسی معایب پژو 405 SLX و 405 GLX به یکی از مهم‌ترین معایب این خودروها یعنی عایق‌بندی ضعیف کابین می‌رسیم. کافی است نگاهی به مواردی همچون گرافیک مات چراغ‌ها، جلوپنجره کوچک، سپرهای بیرون‌زده از بدنه و نمای جانبی کاملا صاف و گُوِه‌ای شکل پژو 405 GLX داشته باشید تا متوجه این موضوع شوید.

تریم LX و LX دوگانه‌سوز از پیشرانه مشترک با 405 GLX و GLX دوگانه‌سوز بهره می‌گیرد اما نسخه پرتوان‌تر سمند تریم بالاتر با پیشرانه EF7 است که با تکنولوژی پیشرفته‌تر از نوع ۱۶ سوپاپ به تولید رسیده است. داستان پژو 405 به دهه ۷۰ شمسی (دهه ۱۹۹۰ میلادی) و آغاز اوج‌گیری صنعت مونتاژ داخلی ایران با حضور برندهای فرانسوی بازمی‌گردد. پژو اولین شرکتی بود که همکاری گسترده با ایران خودرو (ایکو) را آغاز کرد و از آنجایی که محصولات قدیمی‌تر این برند از جمله هاچ‌بک دوست‌داشتنی 205 و سدان 504 نیز در بازار ایران حضور داشت، برای ایرانیان غریبه نبود.

قدیمی بودن خودرو فقط در بخش طراحی آن نیست و هنگام بررسی امکانات رفاهی نیز کاملا قابل مشاهده است. سیستم صوتی، بالابرهای برقی برای شیشه‌های جلو و قفل مرکزی از محدود امکانات رفاهی پژو 405 هستند. پژو 405 از بدنه مستحکم و قدرتمندی برخوردار است که در کنار ترمز‌های ضد قفل ABS و EBD در کنار کیسه هوای سرنشینان مجله خبری خودرو سمند جلو، امنیت خوبی را به وجود می‌آورد. ترمز‌ها در همه مدل‌های پژو 405 در قسمت جلو دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب کاسه‌ای هستند. هر چند این مدل ترمزها برای یک خودرو با ساختار و طراحی قدیمی تقریبا مناسب خواهند بود.

اما پژو 405 که در حال حاضر تحت عنوان GLX به فروش می‌رسد، یک پیشرانه 4 سیلندر 1761 سی سی دارد که قادر است 100 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 153 نیوتن متر در 3000 دور دقیقه تولید نماید. سمند یکی از اولین جرقه‌های صنعت خودرو ایران در تولید خودرو کاملا داخلی یا به اصلاح ملی بود. خودرویی که علیرغم ادعاهای بسیار ایکو مبنی بر طراحی کامل فنی آن در کشور؛ در حقیقت بر پلتفرم مشترک با پژو 405 قدیمی و با الهام مستقیم طراحی از محصولات قدیمی فولکس واگن بنا شده و پیشرانه مشترک آن با 405 (پیشرانه ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7) در حقیقت با همکاری مستقیم شرکت FEV آلمان انجام گرفته بود.

در نتیجه انتظار نمی‌رود که تغییرات طراحی اعمال‌شده از سوی ایکو بر ظاهر نهایی نسخه فیس لیفت الزاما تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد. عمق فاجعه تولید امروزی خودروهای بسیار قدیمی تولید داخل که تنها با ارائه برخی تغییرات جزئی فنی و ظاهری فیس لیفت شده‌اند؛ به اندازه‌ای زیاد است که برای درک شدت آن به واقع نیاز به دانش تخصصی و توان تحلیل از جنس صنعت خودرو دارید تا به آن پی‌ببرید. یکی از اتومبیل‌های پرفروش در ایران، پژو 405 است که توسط شرکت خودروسازی ایران خودرو در بازار داخلی عرضه می‌شود. در پی قرارداد همکاری پژو و ایران خودرو، پژو 405 تقریباً با توقف تولید در اروپا به ایران راه یافت. بیش از دو دهه از ورود پژو پارس به بازار ایران می‌گذرد و همچنان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید خودرو برای مشتریانی است که بودجه‌های خیلی بالایی ندارند و به دنبال یک سدان جادار می‌گردند.

۴۰۵ ارزان‌ترین پژوی ساخت ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده می‌شود درحالی‌که پنجره‌های عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. این خودروها در حال حاضر به دلایل ایمنیو کیفی از خط تولید ایران خودرو خارج شده‌اند.

پیشرانهٔ TU5 اما در ۴۰۵ SLX به گفتهٔ ایران‌خودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچ‌گونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار می‌شدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید هم‌رده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند.

با وجود همه فضاحت‌های پیش‌آمده در پس داستان سمند، این خودرو در بازار بسیار راکد محصولات تولید داخل ایران به سرعت جا باز کرد. تمایز طراحی خارجی و داخلی تنها وجه تمایز سمند LX (تریم پایه) با پژو 405 SLX و همین‌طور تیپ GLX است. در غیر این صورت سمند تنها نسخه‌ای متفاوت و اندکی به‌روزتر از 405 به حساب می‌آید که تقریبا از هرجهت (مخصوصا در بخش فنی) با 405 مشترک است. اما خانواده سمند شانس آن را داشت تا در گذر زمان تفاوت‌های فنی و ظاهری بشتری را تجربه کند و در سمند SE به عنوان خودروهایی کاملا متفاوت با نام خانواده سورن و خانواده دنا به تولید برسد.

در نتیجه پژو ۴۰۵ SLX از دیدگاه عملکرد خودرو مناسب‌تری برای استفاده‌های روزمره است. پژو ۴۰۵ SLX از دیدگاه ظاهری و البته نمای داخلی متمایز بود، اما در توصیف تغییرات طراحی نمای خارجی آن در مقایسه با نسخه اصلی ارائه‌شده از سوی پینینفارینا؛ الزاما نمی‌توان از صفت «بهتر» استفاده کرد و شاید همچنان صفت «متفاوت» کلمه مناسب‌تری باشد. چرا که طراحی ابتدایی 405 به اندازه‌ای حرفه‌ای انجام شده بود که ضریب اصطکاک آن با هوا (ضریب درگ یا Cd.) تنها ۰.۲۹ است که رقم خیره‌کننده‌ای برای دهه 1970 میلادی به حساب می‌آید.

این مسئله  در مورد پژو 405 GLX نمود بیشتری دارد؛ چراکه پیشرانه XU7 ذاتا پیشرانه پرسروصدایی است و ترکیب این پرسروصدا بودن با عایق‌بندی ضعیف کابین، نتیجه‌ای فاجعه‌بار به دنبال دارد. دیما دیزل ، به عنوان یکی از شرکت های وابسته به گروه هلدینگ مایا و ماموت ، در نمایشگاه تهران VI با انواع کامیون ها … BMW و M8 Coupe به خاطرات می پیوندند12 فوریه 1403فروش فوری به ایران Khodro برای یک قرارداد سحر با تحویل 30 روزه12 فوریه 1403تول� … مدیران ماشین در ششم نمایشگاه خودکار تهران از محصول جدید شما به نام MVM X77 رونمایی این ماشین اولین محصول لوکس برا� … این خودرو در بازار، رقبایی همچون سمند LX، سمند سورن، لیفان ۶۲۰، ام وی ام ۵۳۰، رانا و … را دارد.

در سال‌های اولیه ورود 405 به ایران، این خودرو به یک پیشرانه 2 لیتری کاربراتوری مجهز شده بود اما ایران خودرو به دلیل آلایندگی این پیشرانه آن را تعویض کرد. این کارخانه یک پیشرانه 1.8 لیتری انژکتور با کد XU7JP/L3 را جایگزین نمونه کاربراتوری اولیه کرد. همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه می‌شد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. خودرو که در ابتدا با عنوان پژو پرشیا به دست مشتریان ایرانی می‌رسید، در اصل نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود که با نیم‌نگاهی به طراحی ظاهری پژو ۴۰۶ و مخصوص بازار ایران ساخته شده است.

همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند. پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را می‌توان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست. این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااین‌حال ۴۰۵ و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایران‌خودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است.

انتخاب رنگ کرمی روشن برای تریم داخلی شاید یکی از بزرگ‌ترین قدم‌هایی بود که ایکو برای ایجاد تحول در 405 برداشت. در نتیجه نمای داخلی پژو 405 SLX در بخش بالایی داشبرد و کنسول میانی یا از تریم کرم همرنگ داخلی یا از تریم مشکی رنگ بهره می‌گرفت که تضاد رنگی در آن بدون تردید از رنگ یکپارچه مشکی سابق برتر بود. با وجود نوگرایی در تزئینات و چیدمان نمای داخلی مخصوصا در بخش چیدمان کلید‌های کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع در بخش مرکزی داشبرد و اتصال زیبای آن به کنسول میانی، نمای داخلی این خودرو به واقع سنتی و بسیار ساده است. ظاهر نمای خارجی دو خودرو مورد بررسی بدون شک از دو المان مهم میانه‌روی و محافظه‌کاری بهره می‌گیرند.

به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس بیشتر از قبل به خودروهای داخلی بپردازیم تا رضایت شما مخاطبین عزیز مجلهٔ پدال را بیش‌ازپیش جلب کنیم. در این راستا از این به بعد طی سری مطالبی تحت عنوان «بررسی مشخصات، مزایا و معایب»، به تمامی خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. پژو ۴۰۵ SLX این روزها تنها با پیشرانه ۱٫۵ لیتری TU5 (مشترک با ۲۰۶ تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدودی ۱۰۶ اسب بخار روانه بازار می شود، اما در روزهای نخست تولید (۱۳۸۹) چند سری از این مدل با موتور قدیمی تر خانواده ۴۰۵ (XU7) تحویل خریداران می شدند که خودرو مورد آزمایش نیز یکی از آن هاست. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو به‌عنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایه‌های صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود زیرا از پلت‌فرم آن در محصولات مختلف ایران‌خودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکس‌ترین ساختهٔ ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلت‌فرم ۴۰۵ را پنهان کرده است. درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایران‌خودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام ۴۰۵ SLX معرفی نمود که در ادامهٔ این مطلب بیشتر بدان خواهیم پرداخت.

در این بازار پرتلاطم، افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای پژو را دارند، باید در لحظه از قیمت پژو باخبر باشند؛ چراکه ممکن است از زمان تصمیم‌گیری تا انجام معامله، این بازه قیمتی تغییر کند. درنتیجه وقتی صحبت از چنین بازار غیرقابل پیش‌بینی می‌شود، جای خالی مرجعی که بتوان قیمت ماشین‌های پژو را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده کرد، خالی است. همراه مکانیک سعی کرده است تا با ارائه دقیق‌ترین اطلاعات موجود، این دغدغه را برطرف کند.

در نمای جانبی هیچ تفاوت خاصی صورت نگرفته و تنها فرم قالپاق تایر ها و آینه های جانبی فرق کرده که البته آینه ها را هم قبل تر در پژو پارس ELX دیده بودیم. در بخش عقب همچنان مانند جلو گرافیک چراغ های اصلی متفاوت شده اما دیگر قسمت ها ثابت مانده‌اند. اما بر روی درب صندوق در پژو ۴۰۵ SLX یک باله کوچک جای گرفته که چراغ سوم ترمز از پشت شیشه عقب بر روی این بخش آمده است. در نمای جلوی این خودروی سدان گرافیک چراغ های جلو، جلو پنجره و سپر تا حدودی متفاوت شده اما بسیاری معتقدند این تفاوت اصلا به چهره خودرو ننشسته است.

پارس در مقایسه با ۴۰۵ از ظاهر جذاب‌تر و امکانات بیشتری برخوردار بوده و یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های ایران خودرو تاکنون به شمار می‌آید. در خودرو های پژو ۴۰۵ GLX و GLI با تعویض فیلتر به ۴.۷۵ لیتر روغن و بدون تعویض فیلتر به ۴.۲۵ لیتر روغن موتور نیاز است. در پژو ۴۰۵ موتور ۲۰۰۰ با تعویض فیلتر به ۴.۸ لیتر روغن و بدون تعویض فیلتر به ۴.۳ لیتر روغن موتور نیاز است.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. اما به نظر می‌رسد با توجه به ساختار قدیمی این خودرو، کم‌کم بایستی به فکر از رده ‌خارج کردن و جایگزینی این شیر پیر با یک خودروی به‌روزتر باشیم. به عنوان مثال، مه‌شکن‌های جلوی پژو 405 SLX با طرح مدور خود، به هیچ عنوان با ظاهر کلی خودرو هماهنگ نیستند. در ارتفاع عادی و کارخانه ای خودرو ( که دسته کمی از از خودروهای کراس اوور ندارد)، متوجه پهلو انداختن و حرکت گهواره ای بدنه در پیچ ها به چپ و راست می شوید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. گروه صنعتی ایران نتایج آخرین برنامه برای فروش محصولات خود این یک روز است سه شنبه 7 فوریه با نهادهای نظارتی اعلا …

درواقع، امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از طراحی اولیه پژو 405، چهره‌ی این خودرو بیش‌ازپیش خسته و قدیمی به نظر می‌رسد. در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید. قبل از این که به هماهنگ کردن قدرت ۹۷ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید.

درواقع مهم‌ترین تفاوت ایجاد شده بین دو مدل GLX و SLX پژو 405، همین به‌روزرسانی ظاهری مدل اس ال ایکس بوده که البته با کمترین هزینه و بدون تغییر در استایل بدنه صورت گرفته است. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و به‌روزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبه‌های ظاهری و فنی تفاوت‌هایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخته‌ایم. پژو 405 -خودرویی است که در سال 1988 عنوان بهترین خودرو را در اروپا داشته است و به دلیل مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب از خودروهای محبوب ایرانیان بوده و هست. اولی قطع واردات خودرو و محدود شدن بازار خودرو و مسئله دوم عرضه نمودن بهتر جی ال ایکس بود.

این ابعاد نشان می‌دهد که سمند ال ایکس از بدنه‌‌ای پف‌دار و تپل‌تر بهره می‌برد، اما ارتفاع بلندتر آن در مقایسه با پژو ۴۰۵ اس ال ایکس یکی از آزار دهنده‌ترین بخش‌های طراحی سمند است که تقریبا نمی‌توان با آن کنار آمد. پژو 405 بر اساس المان‌های بارز و زبان طراحی وقت شرکت پژو در دهه ۱۹۷۰ و از سوی موسسه طراحی بسیار نامدار پینینفارینا (Pininfarina) ایتالیا قلم خورد. سبک طراحی این خودرو با توجه به میزان پختگی و حرفه‌ای بودن شرکت طراح در سایر محصولات وقت پژو نیز با وسواس بسیار زیادی به کار گرفته شد که تغییرات اعمال‌شده بر آن تا میانه‌های دهه ۲۰۰۰ نیز بسیار مینیمال بود.

این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می تواند حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند که برای این خودرو کافی است. درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدل‌های جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغ‌ها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر می‌دهند. ایران‌خودرو در فیس‌لیفت ۴۰۵ SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالب‌های بدنه، ظاهر کهنهٔ ۴۰۵ را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینه‌های جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مه‌شکن‌هایی به سپر جلو می‌شود. عملکرد بهتر خودروی «پژو ۴۰۵ اس ال ایکس » در نسخه ۱٫۸ لیتری به دلیل  ضرایب بهتر گیرباکس و گشتاور بیشتر تولید پیشرانه می باشد .

بالاخره در دنده ۳ سرعت به صد کیلومتر در ساعت می رسد، ولی انتظار بی جا از آن نداشته باشید. در همان حال محکم ترمز را فشار می دهم تا هم زمان عملکرد ترمز های دیسکی جلو و کاسه ای عقب را بسنجم. اما اگر زیاد به مسافرت خانوادگی می روید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل ۱٫۸ لیتری عملکرد مناسب تری را ارائه می دهد، هرچند متاسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدل های XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده می شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *