مشخصات پژو 405 GLX + مقایسه با سایر خودروها
علاوه بر اینها پژو ۴۰۵ دارای ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری است. پژو ۴۰۵ در مقایسه با برادر جوان تر خود یعنی پژو پارس اتوماتیک امکانات کمتری دارد، اما در بحث قدرت و کیفیت در نوع خود حرف های بسیاری برای گفتن دارد. شتاب اولیه این ماشین تنها یک ثانیه تفاوت با آردی داشت و مصرف سوخت بالا و راندمان پایین بهعلاوه چهره و امکاناتی که هیچ تغییری نکرده بود همگی دست به دست هم دادند تا از این مدل استقبال چندانی نشود.
پژو ۴۰۵، یکی از معروفترین محصولات این خودروساز فرانسوی، حالا سالیان طولانی است که در کشور ما وجود دارد و همچنان هم در بازار داخل فعال است. کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در ماه جولای سال ۱۹۸۷ معرفی کرد و این خودرو توانست در آن روزگار و در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را کسب کند. فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخههای استیشن را دریافت نکرد.
کدام مدل پژو ۴۰۵ را بخریم؟ در این راهنمای خرید خودرو قصد داریم انواع پژو ۴۰۵ را با یکدیگر مقایسه کنیم و ببینیم که تیپهای مختلف آن آیا فرقی دارند یا خیر. از دیگر معایب 405 SLX میتوان به نور کم چراغهای جلویش اشاره کرد، که رانندگی در شب را بهخصوص در جاده با مشکل مواجه میکند. نکته دیگر عدم هماهنگی جعبهدنده با موتور است که همه مالکان پژو ۴۰۵ به آن اشاره میکنند. در کنار همه این موارد ذکر شده، البته قیمت بالای خودرو را هم نباید فراموش کرد؛ که خریداران معتقدند باتوجه به کیفیت و تجهیزات و امکانات موجود، منطقی بهنظر نمیرسد. طراحی جعبه ای شکل پژو ۴۰۵ GLX که در بحث طراحی نقطه ضعف آن بود، در مبحث ایمنی به نقطه قوت آن تبدیل شده است! دارا بودن بدنه محکم و همچنین مجهز شدن ترمز های خودرو به سامانه های ضد قفل ABS و EBD باعث شده اند تا خودرو در جاده و خیابان عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد.
اما بهطور حتم پژو ۴۰۵ که خودروی پرفروش کشور در سالهای گذشته بوده، لابد خوبیهایی هم داشته و دارد که این همه با استقبال روبهرو شده است. از خوبیهای آن کابین بزرگ و جادار و راحتش است که این خودرو را تبدیل به یک گزینه سدان مناسب خانوادگی کرده. صندوق بار بزرگ و جادارش ظرفیت خوبی برای وسایل سفرهای طولانی و خانوادگی دارد. حتی با جایگذاری کپسول گاز برای مدلهای دوگانهسوز نیز همچنان فضای صندوق بزرگ و خوب است. از دیگر اشکالات ۴۰۵ اسالایکس میتوان به مصرف سوخت بالا و دوام پایین موتورش اشاره کرد.
تولید روآ در نهایت در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید و این مدل هم مثل GLI جایگاهی در بازار حتی میان کارکردهها ندارد. در ابتدا پژو ۴۰۵ در مدل GLX در دو نسخه ۱۶۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ سیسی ارایه شد. خیلی زود مشتریان متوجه موتور قدرتمندتر و کارکرد بهتر نوع ۲ لیتری شدند و این تیپ در بازار لقب «پژو جیالایکس ۲۰۰۰» گرفت.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه فروش فوری پژو ۴۰۵ می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. مشخصات فنی پژو ۴۰۵ GLX امکان شتابگیری صفر تا صد ۱۱ الی ۱۲ ثانیهای را برای این خودرو ممکن کرده است؛ بسته به نوع موتور استفادهشده و مشخصات آن این عدد میتواند کمی بالاتر یا پایینتر باشد. بهطور معمول این خودروی قدیمی در بهترین وضعیت خود توانایی دستیابی به سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه را در اختیار علاقمندان خود میگذارد.
موتور آن همان موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 بود که در جیالایکسهای قبلی به کار گرفته میشد، اما در طراحی ظاهری و امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تفاوتهایی با پدر داشت. بااینحال تاریخچه مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ GLX در ایران به سال ۱۳۶۹ باز میگردد و تا سال ۱۳۹۹ و البته به شکل خیلی محدودی تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و بهروزی بوده است.
در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را بهطور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچکتر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگتر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. این تغییرات تنها شامل چراغهای کریستالی یکپارچه با راهنما در جلو، تغییر آینههای جانبی و جلوپنجره، مهشکن جلو، اسپویلر صندوق عقب و چراغهای کریستالی عقب میشود. تغییراتی که نهتنها کمکی به جذابیت بیشتر طراحی قدیمی پژو ۴۰۵ نمیکند، که حتی چهره مناسب آن را درهم میریزد.
در سال ۱۹۸۸، موتورهای دیزل تنفس طبیعی (۱٫۹) و توربوشارژ (۱٫۸) به این محدوده اضافه شدند.۱۰ ۵۰۰ هزارمین ۴۰۵ در سال ۱۹۸۹ تولید شد و پس از آن یک میلیونمین ۴۰۵ در سال ۱۹۹۰ کارخانه سوشو را ترک کرد. در کارویترین این فرصت برای شما فراهم شده است تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن برای خرید انواع خودرو های روز دنیا اقدام کنید. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد قیمت پژو ۴۰۵ صفر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید تا تمام اطلاعات مورد نیاز در اختیار شما قرار بگیرد. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید. ۴۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، بهویژه در فرانسه و بریتانیا بود.
اتاق خبر دیوار در تلاش است تا با افزایش دانش کاربران خود، تجربه استفاده از دیوار را برای آنها بهینهتر کند. شما میتوانید با مطالعه اتاق خبر از آخرین اخبار و مطالب آموزشی درباره بهروزرسانیهای سایت دیوار هم مطلع شوید.
در پاییز ۱۹۹۵، ۴۰۶ بهعنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی و تولید مدل سدان ۴۰۵ متوقف شد. یک کیسه هوا از سال ۱۹۹۴ در ۴۰۵ و به صورت استاندارد در سمت چپ Mi16 و T16 موجود بود. در ابتدای سال ۱۹۹۷، نسخه استیشن ۴۰۶ به بازار عرضه شد که نشان دهنده پایان تولید ۴۰۵ اروپایی پس از ده سال بود. همچنین پژو ۴۰۵ مدل ۱۴۰۰ SLX دندهای، با کارکرد ۴۵۰ کیلومتر و بدنه بدون رنگ، با قیمتی بین ۶۳۲ تا ۶۸۶ میلیون تومان عرضه میشود. فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویهشده و بهروز خودرو را به همراه داشته باشد.
برای خرید نقدی پژو ۴۰۵ ای ال ایکس می توانید بهترین شرایط فروش فوری و نقدی را در فروشگاه آنلاین خودرو کارویترین مشاهده نمائید. مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX در کاربری شهری در حدود ۱۲/۸ لیتر، در بزرگراهها حدودا ۶/۸ لیتر و در حالت مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ باک پژو ۴۰۵ ظرفیتی ۷۰ لیتری دارد. با تمامی اینها میزان مصرف سوخت خودرو بسته به شرایطی از جمله وضعیت موتور، باد لاستیکها و نحوهی رانندگی میتواند بیشتر از ارقام گفته شده باشد. اولین ماشینی که به عنوان نسخه رسمی بازطراحی ۴۰۵ شناخته میشود «پژو پارس» (یا همان پژو پرشیا) نام گرفت.
پژو پارس با طراحی بهروز شده و جذابتر نسبت به چهره تکراری شده پژو ۴۰۵ توانست جایگزین خوبی برای آن باشد و ایران خودرو به فروش و موفقیت خوبی رسید. خریداران و متقاضیان مدل ۲۰۰۰ بیشتر از ۱.۶ لیتری بودند و بنا بهدلایلی ایران خودرو توانایی پاسخ به تمام مشتریان را نداشت. علاوه بر آن، سازندگان دغدغه ایمنی و خطرات تصادف بیشتر با موتور ۲۰۰۰ را هم داشتند. برای همین تنها چند سال بعد و در حالی که اکثر مشتریان علاقمند به نوع ۲۰۰۰ نتوانسته بودند به ماشین درخواستی خود برسند، در سال ۱۳۸۱ هر دو نسخه از خط تولید خارج شدند و جای خود را به یک مدل پژو GLX ۱.۸ لیتری دادند. در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو از ایموبلایزر یا همان سوییچ ضدسرقت استفاده میکند که وظیفهی آن جلوگیری از بهکاربردن سوییچی بهغیر سوییچ اصلی خودرو برای روشنکردن آن است.
جدای از اینکه خبری از کیسههای جانبی برای سرنشینهای این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است. درنهایت بهدلیل مقاومت پایین شاسی و بدنهی این محصول، در هر گونه برخوردی، بخش عمدهای ضربه به کابین و سرنشینها منتقل میشود و سلامتی آنها را نیز به خطر میاندازد. پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد.
نسخههای راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدلهای چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید میشد. ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتیمتر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلیمتر میرسد. وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است. خرید پژو ۴۰۵ صندوقی با گنجایش ۴۷۰ لیتر در مدل عادی را در اختیار علاقمندان آن میگذارد. پژو ۴۰۵ مدل ۱۳۹۴ GLX دوگانهسوز، با کارکرد ۳۰۰۰ کیلومتر و بدنه بدون رنگ، قیمتی بین ۳۹۹ تا ۴۳۲ میلیون تومان دارد.
نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید میشد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانهسوز در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است. سالها است که پژو ۴۰۵ یکی از اصلیترین خطوط تولید ایرانخودرو را تشکیل میدهد. آخرین تیپ ارائه شده از این خودرو پژو ۴۰۵ ایالایکس TU5 است که موتور 1.6 لیتری انژکتوری ۲۰۶ تیپ پنج را در قلب خود دارد. پژو ۴۰۵ ایالایکس معمولی اما قبل از این تیپ و در سال ۱۳۸۸ وارد بازار شد.
بعد از معرفی پژو پارس معمولی و موفقیتهای آن، چندین مدل از پژو پارس با نامهایی مثل LX و ELX که تفاوتهای فنی داشتند و به صورت دندهای و اتومات بودند به بازار معرفی شد. تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. این تغییرات حداقل در خود خانواده آردیها اتفاقی خوب محسوب شدند و به رشد و فروش این نسخه کمک کردند. با این حال، در قسمت فنی از آنجا که اشاره شد موتور ۱۶۰۰ سیسی پیکان روی آن قرار گرفته بود، راندمان و خروجی این مدل ابداً به اندازه GLX نبود. این نسخه به دلیل تقاضای بسیار کم به هیچ عنوان مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود و تنها ۲ سال بعد، تولید آن متوقف گردید. امروز حتی در باز کارکردهها نیز نمیتوان این مدل را به راحتی پیدا کرد.
نکته مهم دیگر فراوانی قطعات یدکی این خودرو به قیمت مناسب و سهولت تعمیرات آن است. تا جایی که میتوان تمام این قطعات را بهصورت آکبند و دست دوم در فضای مجازی تهیه کرد. سابقه حضور این خودرو در ایران، باعث شده تا هر تعمیرکاری تخصص انواع تیپهای پژو ۴۰۵ را داشته باشد. همچنین بازار خرید و فروش داغ همیشگی آن هم طوری است که گفته میشود اراده فروشنده به فروش پژو ۴۰۵ اسالایکس برابر با فروش قطعی آن است. در کنسول وسط دریچه های کولر و بخاری، سیستم صوتی و کلیدهای کنترل بخاری و کولر قرار داده شده اند. از نظر فضا پژو ۴۰۵ یکی از جادارترین خودروها در کلاس خود بوده و فضای مناسبی هم برای سرنشینان جلو و هم سرنشینان عقب فراهم کرده است.
اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت میشود که میتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران سرانجام حدود یک سال پیش یعنی در خرداد ۱۳۹۹ متوقف شد و نمونههای صفر حاضر در نمایندگیها و بازار از ساختههای قبل از توقف تولید این مدل هستند. هر چند بعد از ظهور مدلهای جدید و افزایش تنوع در محصولات بازار، بالاخره ساخت این ماشین در داخل به پایان رسید. بعد از پژو پارس، چند مدل دیگر در ایران خودرو با وجودی که نام خودروی ملی را به یدک میکشیدند از روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شدند. «سمند» و «دنا» معروفترین نامهای این تولیدات هستند و با یک نگاه ساده به این دو ماشین خیلی راحت میتوان این شباهت به پلتفرم پژو ۴۰۵ را در آنها دید.
این خودرو آنقدر محبوب بوده و هست که اکثر مردم حداقل یکبار تجربه سواری یا مالکیت آن را در طول عمر خود داشته اند. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. این مدل به نوعی همان آردی بود که موتور ارتقا یافتهٔ پیکان روی آن گذاشته شد. با این حال، نتایج نشان میداد که اوضاع این مدل نیز مثل آردی در کارکرد و راندمان فنی اصلاً مطلوب و مناسب نیست. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
در طراحی جدید، مهشکن عقب و جلو و همچنین به درب صندوق عقب اسپویلر اضافه شده بود؛ چراغها کریستالی شدند و در کابین نیز داشبورد و صفحه کیلومتر و دنده طراحی جدیدی پیدا کرده بودند. ضمن اینکه این مدل را میتوان با سفارش موتور جدید ۱۶۰۰ سیسی و TU5 معروف این گروه خودروسازی که بر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قرار میگیرد، دریافت کرد. چند سال بعد، نوع دوگانهسوز آن نیز با توجه به همهگیر شدن این فناوری در خودروسازی کشور به بازار عرضه شد که از آن بهعنوان پژو ۴۰۵ CNG یاد میشود. پژو ۴۰۵ GLX چه به صورت نو و چه کارکرده یکی از انواع پژو ۴۰۵ است که در بازار کشور همچنان حضوری پررنگ دارد.
در داخل خودرو شیشهبالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX بهصورت برقی است. در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ بهروز و فیسلیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مهشکن جلو مجهز بود و کاسهچراغهای جلو و عقب آن کریستالی شده بودند. در قسمت بدنه از زههایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود.
اما وضعیت در داخل کابین این فیسلیفت نصفه و نیمه نیز به همین منوال است. تنها تغییراتی که در این بخش دیده میشود، طراحی داشبود و جایگزینی رنگ کرم بهجای سیاه، طراحی صفحه کیلومترشمار و سردنده است. چرا که بههمراه تغییر، کیفیت متریال به کار رفته و مونتاژ قطعات بهشدت افت میکند تا جایی که کابین SLX خیلی زود به صدا میافتد. این مشکل را باید در کنار مشکل همیشگی ۴۰۵ یعنی صدای زیاد داخل کابین گذاشت تا متوجه عمق آن شد. به گفته بسیاری از مصرف کنندگان، پژو ۴۰۵ خودروی مناسب تری برای سفرهای بین شهری است چون مصرف سوخت جاده ای آن تقریباً ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصاف پیموده شده است. این آمار و ارقام نزدیکی بالایی با مصرف سوخت سیکل ترکیبی خودرو رانا دارد و برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم شرایط فروش فوری رانا ایران خودرو را هم مشاهده کنید.
نام آن از Rear Wheel Drive گرفته شده و بدین معنا بود که این نسخه از ۴۰۵ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. برخلاف ظاهر، در طراحی داخلی پژو ۴۰۵ GLX وضعیت بهتری را شاهد هستیم و ادوات و تجهیزات با هماهنگی مناسبی داخل کابین کنار هم قرار گرفته اند. حتی با وجود کیفیت پائین مونتاژ و همچنین کاهش پیدا کردن کیفیت پلاستیک های به کار رفته در کابین، باز هم می توان نمره قبولی به این قسمت داد.
پژو ۴۰۵ GLI در سال ۱۳۸۲ معرفی شد و از لحاظ ظاهر به جز همان سپر که اشاره شد تفاوت خاصی با GLX نداشت؛ در بخش مکانیکی نیز هر دو مثل هم بودند و تغییری در این قسمت صورت نگرفته بود. هر دو مدل قبلی نوع کاربراتوری بودند اما پژو ۴۰۵ جدید از فناوری انژکتوری XU7 بهره میبرد. پژو ۴۰۵ GLX ۱۸۰۰ سیسی دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس ۵ حالته با ۴ سیلندر به مشتریان عرضه شد. در مطلب زیر سعی کردهایم تمام نسخههایی که از این مدل در ایران ساخته شده را مرور کنیم و به تفاوت تیپهای پژو ۴۰۵ بپردازیم. پژو ساخت این ماشین را تنها به مدت ۱۰ سال ادامه داد و تولید آن در اروپا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید.
البته که این مشکل در مدل TU5 کمتر شده، اما آنجا هم عدم هماهنگی موتور و بدنه باعث کشش پایین خودرو و ناتوانی آن در جاده میشود. این موتور در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه ۹۷ اسب بخار و در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه ۱۴۸ نیوتون بر متر نیرو تولید می کند. این نیروی تولید شده توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی که اتفاقاً هماهنگی مناسبی هم با پیشرانه دارد، به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد ۱۱٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. بزرگ ترین نقطه ضعف موتور پژو ۴۰۵ GLX، میزان تولید بالای آلاینده های آن است به همین دلیل هم استاندارد یورو ۲ به آن تعلق گرفته است. این محصول ایران خودرو دارای ۴ سیلندر بوده که به ازای هر کدام از آنها ۲ سوپاپ و در مجموع ۸ سوپاپ برای این موتور استفاده شده است.
با توجه به اینکه طراحی ۴۰۵ به سال ۱۹۸۴ بر می گردد، نباید امروزه انتظار داشت این طرح قدیمی بیننده را هیجان زده کند. ولی با این وجود بازهم ۴۰۵ محبوبیت و هواخواهان بسیاری در کشور ایران دارد. فرمان خودروهای پژو و مدل پژو 405 GLX از نوع هیدرولیک است و سیستم ترمز پیشفرض آن نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای است. رینگهای عقب و جلوی این خودرو ۱۴ اینچی بوده و عرض تایرهای استاندارد آن برای هر دو محور ۱۸۵ میلیمتر است. یکی از دلایلش تنوع در رنگ تولیدی بدنه ماشین بود که GLX تنها در چند رنگ محدود ارائه میشد و آردی با رنگهای شادتر و تازهتری به میدان آمد. دومین مساله، آردیهای تولیدی از سال ۱۳۸۲ به بعد بود که مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و همچنین سیستم پایش انژکتوری در سوخت شدند و نام تجاری RDi گرفتند.
دیدگاهتان را بنویسید