در این بین، فقط رنگ پس زمینه طلقی چراغهای جلو و قالب پلاستیکی سپر جلو کمی با نسخه سواری آن تفاوت دارند. ولی باید گفت نمای عقب هوگار کاملاً با نسخه سواری ۲۰۷ آی فرق دارد و دو چراغ نسبتاً بزرگ دارد که با دقتی مثال زدنی به کنارههای بدنه کشیده شدهاند. ضمن آنکه بدنه هوگار هم توسط پژو کاملاً تقویت شده است تا بیشترین میزان راحتی برای سرنشینان و انعطاف لازم برای حمل بار فراهم آید.
چه برای مشتریان خودروی صفر و چه برای خریداران و فروشندگان خودروی کارکرده. در واقع قیمت صفر خودرو در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند. به خصوص در زمینه قیمت خودرو خارجی این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا قیمت خودروهای داخلی امروز علاوه بر قیمت خودرو بازار به لیست قیمت روز خودرو کارخانه هم بستگی دارد.
در عقب لندترک، درب بزرگ با دستگیره کرومی و آرم و نشان پژو در وسط آن به چشم میآید. چراغهای بزرگ در دو طرف درب فضای بار دیده میشود و پایین آن، سپر دو رنگ مشکی کرومی قرار دارد. با وجود اینکه لندترک در سال ۲۰۲۰ به بازار آمده، اما فرمان آن هیدرولیکی و ترمز چرخهای عقب هم کاسهای بوده و فقط در چرخهای جلو از ترمز دیسکی خنکشونده استفاده شده است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. اگرچه روی سپر ایران خودرو فضاهایی برای مهشکن تعبیه شده است، اما خبری از چراغهای مهشکن نیست.
اما در زمینه خودرو خارجی باید از قیمت روز خودرو وارداتی اطلاع داشته باشیم. در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگیهای رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است. بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای خودرو بسیار مهم است.در جداول بالا قیمت آنلاین خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند. لطفا برای مشاهده آخرین قیمت خودرو برای سایر برندها روی لوگوی برند مربوطه در بالای صفحه کلیک کنید. در سالهای اول عرضه وانت آریسان به بازار شاهد برخی تصاویر عجیب از این خودرو بودیم که در آن شاسی یکپارچه با کابین از نقطه اتصال به کابین میشکست.
در مجموع، وانت آریسان ۲ با ویژگیهای جدید و بهبود یافتهاش، توانسته است نیازهای مشتریان را به خوبی پاسخ دهد و به عنوان یک رقیب جدی در بازار وانتهای ایران مطرح شود. یکی از نیازهای بازار خودروی کشور ما وانت پیکاپ ها هستند چراکه طیف وسیعی از کشاورزان، مغازهداران و… از این دسته خودروها استفاده میکنند. متأسفانه صنعت خودروی کشورمان نتوانسته است محصولاتی بهروز در این زمینه عرضه کند و تا همین چند سال پیش شاهد تولید عرضه خودرویی همچون پیکان وانت بودهایم. البته در سال ۹۳ بود که سرانجام پیکان وانت، پرسودترین محصول ایرانخودرو در سالهای اخیر با ۹ سال تأخیر از رده خارج شد و به خاطرهها پیوست. خودرویی که مشکلات زیادی از بابت ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی، راحتی و طراحی داشت. به گزارش «تابناک» به نقل از اخبار خودرو، اوایل آبان ماه امسال تصاویری از خطوط تولید شرکت ایران خودرو منتشر شد، تصاویری که نشان میداد تولید شماری پژو ۲۰۷ آی و پژو ۲۰۷ آی صندوقدار با سقف شیشهای (پانارومیک یا مونروف) آغاز شده است.
این موتور به طور متوسط، حدود 9.5 لیتر در صد کیلومتر سوخت میسوزاند که با توجه به توان خروجی پایین، رقمی بسیار نامناسب ارزیابی میشود. همچنین در صورتی که بار سنگینی توسط آریسان حمل شود، مسلما میزان مصرف آن بسیار بیشتر از این میزان خواهد شد. موتور وانت آریسان حدود ۱۷۰۰ سیسی یعنی به اندازه پیشرانه EF7 حجم دارد؛ اما توان خروجی آن، بسیار پایینتر از موتورهای همحجم خود است و به دلیل طراحی قدیمی هشتسوپاپ برگرفته از پیشرانه پیکان، قادر به ارائه عملکرد نرم و پرتوانی همانند موتورهای بهروزتر نخواهد بود.
پیشرانه آریسان قدیمی و پرمصرف است و در هر صد کیلومتر ۹.۲ لیتر بنزین و ۹.۹ لیتر گاز میسوزاند و یکی از دلایل توقف تولید این وانت، همین مصرف بالا و آلایندگی موتور است. پژو 207 وانت به گفته ایرانخودرو از یک موتور tu5 تنفس طبیعی بهره میبرد که یکی از موتور هایی با خواهان بالا در بازار خودرویی ایران است،پیشرانه این هیولای جدید ایرانخودرو به شرح زیر است. دیگر وانتهای دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک در بازار، G9 بهمن موتور، آمیکو آسنا و کلوت مکث موتور هستند. برای G9 موتور ۲ لیتر مشابه فوتون G7 و جک KMC T9 وجود دارد اما آمیکو آسنا و کلوت مکث موتور، مجهز به پیشرانهی ۲/۴ لیتر توربو هستند. نکتهی مهم، قدرت و گشتاور بیشتر برای فوتون G7 و جک T9 با وجود حجم موتور کمتر است.
از اونجایی که این خودرو قرار از است در بازار ایران به تولید انبوه برسد و با توجه به نوع کاربری این خودرو و مقایسه آن با رقبا و از طرفی بخاطر هزینه های زیاد قطعات و متعلقات این خودرو معایب زیر را دارد. در نمای جانبی از خطوط و حجمپردازیهای بخش جلو خبری نیست و خودرو ظاهری سیال و آرام دارد که با رکابها، رول بار و ریلهای سقفی کرومی کامل میشود. تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد.
ضمن آنکه، بدنه هوگار هم توسط پژو کاملاً تقویت شده تا بلکه بیشترین میزان راحتی را برای سرنشینان و انعطاف لازم را برای حمل بار فراهم آید. طول این خودرو نسبت به مدل ۲۰۷ هاچبک به میزان ۶۵۳ میلیمتر و نسبت به نسخه سدان معادل ۲۹۰ میلیمتر بلندتر است. فضای بار هوگار به میزان ۱۱۵۱ لیتر گنجایش دارد و این خودرو بهطور استاندارد میتواند ۷۴۱ کیلوگرم بار را با خود حمل نماید. فضای بار هوگار به میزان ۱۱۵۱ لیتر گنجایش دارد و این خودرو بهطور استاندارد میتواند ۷۴۱ کیلوگرم بار را با خود حمل کند. شاکله کابین این خودرو با آنچه ما از آن به نام پژو ۲۰۷ آی میشناسیم کاملاً همسان است، اما شرکت پژو برای آنکه هیجان بیشتری را به آن تزریق نماید طرح آن را کمی جوان پسندتر نموده و حتی از مواد باکیفیتتری هم نسبت به نسخههای سواری در داخل کابین آن استفاده شده است. سیستم تعلیق این خودرو توسط پژو دستخوش بازنگری شده و برای حمل آسان بار در جلو از سامانه مکفرسون و آنتی رول بار با سیستم شوک و در عقب هم از بازوهای کنترلکننده و سیستم ضد شوک هیدرولیکی بهره گرفته است.
در مخازن CNG و بنزین این وانت جدید اما تغییراتی صورت گرفته است زیرا درحالیکه ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی ۷۰ لیتر و باک بنزین آن ۵۲ لیتری بود، در نسخۀ جدید ظرفیت گاز به ۷۵ لیتر افزایش و ظرفیت باک بنزین به ۴۰ لیتر کاهش یافته است. یکی از مشکلات آریسان کنونی محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد است که فضا و تنظیمات این صندلی را محدود میکند اما در آریسان ۲ زاپاس به زیر بدنه منتقل شده تا این مشکل برطرف گردد. ضمنا این محصول از لحاظ فنی، شباهت زیادی به خانواده پژو روآ یا پیکان دارد و بنابراین، دارندگان وانت آریسان نگرانی چندانی از بابت تامین قطعات فنی ، لوازم بدنه و فرآیند تعمیرات اتومبیل خود نخواهند داشت.
در این میان، تنها پیکان وانت توانسته از این جمع غریب و خسته خداحافظی و دوران بازنشستگی خود را با کمال آرامش (!) آغاز نماید. پژو هوگار از امتیاز دیگری هم نسبت به تندر پیکاپ برخوردار است و آن هم طرح ظاهری زیباتر و جذابتر آن است، طرحی که میتواند نه تنها کاربران این خودرو بلکه خیلی از جوانان طبقات میانی جامعه را هم به خود جذب کند. با ورود به داخل کابین همان داشبورد و کنسول پژو ۴۰۵ و پارس را خواهید دید که البته از جنس پلاستیک خشک هستند و کیفیت نازلی دارند.
این نسخۀ ارتقاءیافتهای از همان پیشرانۀ پژو ۴۰۵ GLX است که حالا حدود ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این یعنی موتور آریسان ۲ حدود ۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه OHVG II کنونی که در اصل متعلق به پیکان است دارد. پژو هوگار (HOGGAR) از مزیتهای زیادی بهره میبرد و تولید آن میتواند برای ایران خودرو نسبتاً کم هزینه باشد. یکی از مهمترین مزیتها در این وانت استفاده از قطعات مشترک در بخش جلو بدنه آن با پژو ۲۰۷ آی بوده و امتیاز دیگر هم استفاده از موتورهای TU3 و TU5 است. نکتۀ مهم در مورد تغییر پیشرانۀ آریسان اما این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب میشود و بهصورت محرک جلو مورداستفاده قرار میگیرد درحالیکه موتور OHVG II طولی بوده و نیروی خود را به چرخهای عقب میفرستد. پیشرانۀ XU7 پلاس هم مثل OHVG II کنونی بهصورت استاندارد دوگانهسوز بوده و بنابراین آریسان ۲ هم همچنان بهصورت دوگانهسوز عرضه میشود.
قبل از اینکه خودرویی به اسم آریسان تولید شود، ایران خودروییها محصولی به اسم پژو روآ داشتند که ترکیب بدنه پژو ۴۰۵ و موتور پیکان بود. این رویه برای تولید آریسان هم ادامه پیدا کرد، تا وانت جدید هم با پیشرانه دوگانهسوز پیکان وانت روی خط تولید قرار بگیرد. با نگاه به پروفایل جانبی این خودرو طرح سادهای را خواهید دید و همین موضوع درباره بخش عقب خودرو و به ویژه چراغهای عمودی نیز صدق میکند.
هر چند آریسان از نظر امکانات مجهزتر از وانت پیکان باردو است، اما این تجهیزات به کیسه هوا، ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و شیشه بالابر برقی خلاصه میشود. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. برای مشاهده آخرین قیمت وانت آریسان ۲ در کاخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. در جدول زیر میتوانید مشخصات کامل وانت آریسان ایرانخودرو را مشاهده کنید.
لبه فضای بار ارتفاع زیادی دارد و فرم کلی گُوِهای شکلی به نمای کناری داده است. در مجموع طراحی وانت آریسان قابل قبول از کار درآمده هرچند برخی موارد عجیب در آن همچون نمای عقب با ارتفاع زیاد از سطح زمین نیز وجود دارند. قسمت عقب در حالتی که باری در آن وجود ندارد کمی بیش از حد بالا به نظر میآید اما با قرارگیری بار در فضای پشت، ارتفاع عقب به حالت استاندارد میرسد. بهمن G9 فوتون G7 و جک KMC T9 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با حدود ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور هستند؛ اما تیگارد L7 از پیشرانهی ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی چین استفاده میکند. البته سانیار موتور، عرضهی این مدل با موتور ۲ لیتر توربو در آینده را وعده داده است.
قیمتی که برای خرید خودرو لندترک اعلام شده ۲۵ هزار تا ۳۲ هزار دلار است و در صورت آزاد شدن واردات خودرو یا همکاری مجدد ایران خودرو و پژو، میتواند گزینه جذابی برای بازار وانتهای بزرگ ایران باشد. پژو لندترک ظاهری بزرگ و عضلانی دارد و میتواند رقیب قدری برای دیگر وانتهای همرده باشد. نمای جلویی با یک جلوپنجره بزرگ با روکش کرومی که شیر پژو روی آن دیده میشود و چراغهای جلو و دیلایتها که در کنار آن قرار دارند، خودنمایی میکند. خطوط و حجمپردازیهای روی کابین و سپر برجسته باعث میشود تا لندترک بزرگتر دیده شود. بدین ترتیب موتور دوگانهسوز ۱.۷ لیتری زیر کاپوت آریسان قرار گرفت که با بنزین ۸۶ اسب بخار قدرت تولید میکند و در حالت گازسوز حداکثر ۷۳ اسب بخار قدرت دارد.
این مدل همراه سیستم دو دیفرانسیل و گیربکس دستی با حدود قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته میشود. اگر فرض کنیم نسخهی بنزینی و دیزلی تقریبا همقیمت باشند؛ احتمالا تیگارد L7 پلاس سانیار موتور برای خریدار ایرانی، ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. شیشه جلوپنجره بزرگ و چراغهای اسپرت و خطوط برجسته روی بدنه این خودرو شما راحس شدن مدرنیته داده است. عقب خودرو نیز یک فضای بار مناسب است و طراحی آن به بهینهسازی ساختار آنکه کاربردی منتقل شده است. سپرهای تقویت شده به استحکام خودرو کمک کرده و گلگیرهای برجسته نیز نمای عضلانی داده است.
ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین، ضربهگیرهای خاص، جای بار با لبههای بلند، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر ویژگیهای این خودرو بودند. از جمله معایب آریسان ۲ میتوان به عدم تغییر بدنه و کابین، کیفیت ساخت پایین، انتقال قدرت به چرخ های جلو و ایمنی پایین اشاره داشت. اگرچه استفاده از پیشرانه جدیدتر XU7 پلاس نسبت به پیشرانه پیکان وانت بهبودهایی در زمینه قدرت و گشتاور داشته اما انتقال نیرو به چرخ های جلو در وانتهای بارکش خیلی کاربردی نیست.
وانت پیکان برای چهار دهه در کنار وانت نیسان بیشترین نقش را در حمل و نقل بار در شهرها داشت، اما در اوایل دهه ۹۰ ایران خودرو مجبور شد وانت پیکان را که حالا به نام باردو شناخته میشد، کنار بگذارد. بزرگترین خودروساز ایرانی برای از دست ندادن سهم خود، پژو ۴۰۵ و پژو پارس را تبدیل به وانت کرد و با همان پیشرانه وانت پیکان و با نام آریسان به بازار فرستاد. این عیب در کنار، پیشرانه آلاینده و مصرف سوخت بالا موجب شد تا تولید آریسان متوقف شود. ایران خودرو نسل جدید وانت شهری را بعد از رفع اشکالات، با اسم آریسان ۲ از سال ۱۴۰۱ عرضه میکند. آریسان، مدل وانت پژو ۴۰۵ و پژو پارس است و شباهت این ماشینها در یک نگاه به چشم میآید.
شاید پژو بهعنوان بازیگر اصلی در بخش وانت پیکآپ شناخته نشود، اما چند مدل مورد اطمینان در طول سالهای گذشته ساخته است. نمونههای مربوطه شامل وانتهای ۴۰۴ و ۵۰۴ میشود؛ لازم به ذکر نیست که مدل هاگر مبتنی بر پژو ۲۰۷ و مدل جدیدی با نام «Pick Up» برای قارهی آفریقا نزدیک به سه سال پیش عرضه شدهاند. خودروساز فرانسوی با رونمایی از وانت یک تنی لندترک (Landtrek) که در ابتدا برای آمریکای لاتین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا ارائه میشود، تلاشهای خود برای عرضهی مدلهای پیکآپ را کاهش میدهد. پیشرانه وانت آریسان علیرغم تمام بهروزرسانیها، دارای ماهیتی کاملا قدیمی است و مصرف سوخت آن به اندازه مدلهای جدید مقرونبهصرفه نیست.
البته دسترسی به ادوات و کنترلها به راحتی صورت میپذیرد و از این بابت مشکلی وجود ندارد. از جمله تجهیزات این وانت میتوان به سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغهای مه شکن، شیشههای برقی و فرمان جمع شونده اشاره کرد. پژو 207 وانت با توجه به موارد ایمنی،طراحی مدرن و موتور قدرتمند گزینه مناسبی برای کسانی است که دنبال یک وانت لوکس با امکانات بالا هستند البته قیمت آن نسبت به وانتهای اقتصادی مانند سایپا 151 بالاتر است اما در مقابل کیفیت ساخت بهتری ارائه میدهد. تیگارد L7 پلاس با طول ۵,۳۴۱ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۵ میلیمتر و ارتفاع ۱,۸۱۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۳,۲۵۰ میلیمتر، عرضه میشود. این وانت مشابه بهمن G9 و کلوت مکث موتور، یکی از بزرگترین پیکاپهای مونتاژ ایران خواهد بود. وزن پژو لندترک مدل دوکابین با سیستم محرک عقب بدون درنظرگرفتن پیشرانه به ۱،۹۵۰ کیلوگرم میرسد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. چرا اونایی که باید خجالت بکشن از خودشون خجالت نمی کشن؟تا کی باید ارابه مرگ سوار شیم؟بابا مردم دلشون نمیخواد ایران خودرو و سایپا ماشین تولید کنند.باید اینو به کی بگن.بسه دیگه پر رو بازی. لاستیک زاپاس پشت صندلیهای جلو قرار گرفته و موجب شده تا فضای کابین کمی تنگتر از ۴۰۵ و پارس باشد. در نمای عقب درب صاف و ساده فضای بار دیده میشود که برای باز و بسته شدن، یک دستگیره روی آن قرار دارد. یکی دیگر از معایب مهم وانت آریسان، ضعف شاسی است که در بعضی موارد تحمل بار را ندارد و از وسط میشکند و تا میشود. خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و رتبهی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد.
پژو لندترک مبتنی بر پلتفرم تازه توسعه یافتهای است که تقریبا حدود یک سال پیش مدلی با نام Changan Kaicheng F70 طبق همین پلتفرم رونمایی شد. فرمان با دکمههای کنترلی از پژو ۳۰۰۸ گرفته شده، با این حال خبری از آخرین نسل i-cockpit نیست و به جای کیلومترشمار دیجیتال، نمایشگر آنالوگ پشت فرمان قرار دارد. یک نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی هم روی داشبرد ایستاده و با استفاده از آن میتوان به سیستم اطلاعات و سرگرمی دسترسی داشت. طبق ادعای شرکت سازنده، این محصول قادر است ۳۳۵ کیلوگرم بیش از پیکان وانت اثاث حمل کند؛ بنابراین، به عنوان یک باربر نهچندان بزرگ، قابلیت مناسبتری در ارائه خدمات به مشتریان در انجام امور مرتبط با حملونقل اجناس خواهد داشت. مهمترین مزیت این وانت استفاده از قطعات مشترک با پژو ۲۰۷ آی در بخش جلو بدنه و استفاده از موتورهای TU3 و TU5 است. اکنون، پس از گذشت سالها، پژو تصمیم گرفته است که نسخه وانت این مدل را دوباره به بازار معرفی کند.
وانت آریسان، حاصل ترکیب پلتفرم و قطعات فنی دو مدل از قدیمیترین تولیدات شرکت ایران خودرو، یعنی پیکان و پژو ۴۰۵ است که در قسمت جلو، نمایی شبیه به پژو پارس پیدا کرده است و از موتور تقویتشده پیکان نیرو دریافت میکند. محصول موردنظر، درواقع نسخه فیسلیفت پژو روآ به حساب میآید که از سال ۹۴، در قالب بدنه وانت، جایگزین باردو یا همان پیکان وانت شده است. پژو هوگار با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری در بازار برزیل عرضه میشود و از قابلیت استفاده از سوخت اتانول نیز برخوردار است.
درمجموع، هوگار از این پتانسیل برخوردار است که چهره باربرهای درونشهریمان را کمی دگرگون نموده و لااقل جلوه بهتری را برای فضاهای درونشهری کشورمان به ارمغان بیاورد. پژو هوگار با دو موتور ۱.۴ و ۱.۶ لیتری در بازار برزیل عرضه میشود و از قابلیت استفاده از سوخت اتانول هم برخوردار است. همچنین موتور ۱.۴ لیتری آن از توانی معادل ۸۲ اسب بخار بهره میبرد و به همراه یک جعبه دنده ۴ سرعته دستی عرضه میشود. یکی از مشکلات آریسان اولیه استفاده از پیشرانه و گیربکس وانت پیکاپ قدیمی یا روا در آن بود که علاوه بر قدرت کم، مصرف سوخت و آلایندگی زیادی داشت. به همین خاطر ایرانخودرو تصمیم گرفت این خودرو را با پیشرانه ۱.۸ لیتری XU7 پلاس و با نام آریسان ۲ تولید کند.
پژو ۲۰۷ وانت در اصل با طراحی و ویژگیهای مشابه با مدل ۲۰۷ در ایران، اما با قابلیتهای باربری مناسب، تولید شده است. این مدل از نظر طراحی و ویژگیهای فنی شباهت زیادی به نسخههای سواری ۲۰۷ دارد و برای افرادی که نیاز به خودرویی برای حمل بار دارند، گزینهای مناسب به شمار میآید. نمای جلو هوگار کاملاً با پژو ۲۰۷ آی یا همان ۲۰۶ پلاس یکسان است و کاپوت، گلگیرها و چراغهای جلو و خطوط به کار رفته کاملاً شکل یکدیگر هستند. تنوع محصولات بایک به خودروهای جدید مثل X7 یا X35 محدود نمیشود و چند مدل قدیمی نیز، همچنان روی خط تولید باقی ماندهاند. وانت پیکاپ ترالرد (Terralord) ساخت ZX زیرمجموعه بایک که قرار است در ایران به نام تیگارد L7 پلاس عرضه شود، سال ۲۰۱۶ معرفی شده و حالا حدود ۱۰ سابقه دارد. ظاهرا پلتفرم این مدل با بهمن G9 مشترک است اما تیگارد L7 امکانات کمتر و قیمت ارزانتر خواهد داشت.
سروصدای بیشازحد پیشرانه و دیفرانسیل نیز در دورهای بالا به درون کابین نفوذ میکند و آسایش سواری با این خودروی وانت را بهنسبت کاهش میدهد. این خودرو همچون سایر رقبای خود، از لحاظ کیفیت ساخت چندان در حد اعلا ظاهر نشده است و کیفیت قطعات مختلف بهکاررفته در آن، نمیتواند چندان مطلوب ارزیابی شود. بنابراین، باید بدانید که سطح کیفی بخش فنی این خودرو هرگز به پای وانت ال ۹۰ نمیرسد و درنهایت، میتوان آن را با تولیداتی نظیر پژو روآ از نظر سطح کیفی مقایسه کرد. ضمنا به دلیل کیفیت نسبتا پایینتر قطعات فنی، میزان استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری خودرو نیز در طول زمان افزایش مییابد. با کمال شگفتی، محصول جدید شرکت ایرانخودرو به نام رنو تندر پیکاپ، بهرغم کیفیت ساخت مناسب و شاسی قوی خود نتوانسته آنچنان که باید و شاید راهی به درون این جمع بیاید.
خودرو وانت ۲۰ سال بعد از مدل سدان روانه بازار شده است و از این رو ایران خودرو دستی در طراحی آن برده تا چراغها، جلوپنجره و سپر کمی تفاوت داشته باشند. پژو لندترک با مجموعهای از سیستمهای مختلف از جمله کنترل خودکار آبوهوای دو منطقهای، چراغهای جلو و عقب LED و کنترل نوسانات تریلر به فروش میرسد. حداکثر چهار دوربین در دسترس خواهد بود که از جمله شامل دوربین آفرود ساختهشده در قسمت آینه عقب در سمت سرنشین میشود.
در حال حاضر اگر بخواهید وانتی کاربردی و بارکش انتخاب کنید گزینههای معدودی همچون آریسان، وانت نیسان، کارا و سایپا ۱۵۱ را پیش روی خود خواهید داشت و به نظر میرسد آریسان بین این مدلها انتخاب خوبی باشد. وانت آریسان ایرانخودرو جزو معدود خودروهای بارکش شهری بازار است این خودرو نسبت به نسل قبلی با تغییرات بسیار زیادی همراه شده و تکامل یافته. شباهت تیگارد L7 به تویوتا سکویا و سبک طراحی وانتهای مشهور در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ مشخص است. همان طور که آریسان از نظر ظاهری فرق چندانی با پژو ۴۰۵ و پارس ندارد، از لحاظ طراحی داخلی هم با این دو خودرو یکسان است.
این وانت بزرگ به صورت تک یا دو کابین و با موتورهای بنزینی و دیزلی و قابلیت آفرود به فروش میرسد و جایگزین مناسبی برای تویوتا هایلوکس و فورد رنجر است. شاکله کابین این خودرو هم با آن چه ما از آن به نام پژو ۲۰۷ آی میشناسیم کاملاً همسان است، ولی کمپانی پژو برای آن که هیجان بیشتری را به آن تزریق کند، طرح آن را کمی جوان پسندتر کرده و حتی از مواد باکیفیتتری هم نسبت به نسخههای سواری در داخل کابین آن استفاده شده است. تیگارد L7 با موتور ۲/۴ لیتر، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. اطلاعات رسمی از عملکرد فنی این مدل در دسترس نیست اما با توجه به وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم، احتمالا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه خواهد داشت. تیگارد L7 در ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته دستی ارایه خواهد شد؛ اما قفل دیفرانسیل مکانیکی با حالتهای 2H(دیفرانسیل عقب)، 4H (چهار چرخ سبک) و 4L (چهارچرخ سنگین) فراهم خواهد کرد.
این وانت به موتور ۱.۵ لیتری مجهز است که قدرت بیشتری نسبت به مدلهای قبلی خود ارائه میدهد و به همین دلیل عملکرد بهتری در مقایسه با رقبای خود نظیر وانت نیسان و وانت مزدا دارد. نیسان، به عنوان یکی از محبوبترین وانتهای موجود در بازار ایران، معمولاً به خاطر قدرت بالای موتور و ظرفیت باربری مناسبش شناخته میشود. اما آریسان ۲ با طراحی مدرنتر و امکانات رفاهی بیشتر، تجربه رانندگی بهتری را ارائه میدهد. تنها محصول کنونی شرکت ایران خودرو در کلاس وانتهای بنزینی نسبت به مدل ماسبق خود، از محفظه بار بزرگتر با ظرفیت بیشتر و دیوارههای اتاق بار بلند سود میبرد که مخزن گاز آن در زیر کف اتاق بار جاسازی شده است تا فضای کاربردی بیشتری را جهت حمل وسایل مختلف در دسترس قرار دهد.
خودروی جایگزین پیکان وانت، به نام آریسان شناخته میشود که تغییراتی در ظاهر آن مخصوصاً چراغها و جلوپنجره و داشبورد آن نسبت به خودروهای سواری پژو و پارس به چشم میخورد. نسخههای اولیه آریسان در ابتدا از موتور ۱۷۰۰ سیسی بهینه شده روا سود میبردند و داشبورد آن نیز همانند مدلهای اصلاح شده اخیر در محصولات خانواده ۴۰۵ است. انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب در این خودرو، مزیتی بود که آن را در مرتبهای بالاتر از وانت پراید یا ۱۵۱ کارا قرار میداد.
ایران خودرو، وانت آریسان را برای پر کردن جای پیکان وانت (باردو) به بازار فرستاد. اگرچه این وانت تازه از نظر مشخصات فنی تفاوتی با باردو ندارد، اما دارای طراحی ظاهری و داخلی جدیدتر و امکانات بیشتری است. آریسان وانت شهری است که برای حمل و نقل بارهایی با وزن حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم کاربرد دارد. این خودرو ۵ سال روی خط تولید بود، اما اشکالات فنی و زیست محیطی موجب شد تا تولید آن متوقف شود و بعد از مدتی وقفه، جای خود را به آریسان ۲ بدهد. در حال حاضر فقط مدلهای دست دوم آریسان در بازار موجود است و مشتریان برای خرید خودرو میتوانند نسخههای کارکرده را در بازار پیدا کنند.
هرچند پیکاپهای بزرگی که برای حمل بارهای سنگین یا آفرود ساخته میشوند از شاسی مستقل نردبانی استفاده میکنند ولی وانتهای زیادی را در طول تاریخ و حتی هنوز میتوان پیدا کرد که بر اساس خودروهای سواری ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارند. فرمان و کلیدهای گران، نمای کابین تیگارد L7 پلاس را کاملا قدیمی نشان میدهند. همچنین ترمز دستی اهرمی و استارت با سوئیچ، فناوریهای قدیمی در این مدل را ثابت میکنند. ادوات کروم در جلوپنجره، همراه خطوط افقی، حس لوکس را افزایش میدهند؛ ضمن اینکه تصاویر منتشر شده توسط سانیار موتور، سپرهای همرنگ بدنه، فاقد ادوات پلاستیکی سیاه رنگ دارد. حجمدهی بدنه برای کاپوت جلو و گلگیرها، هماهنگی بسیار خوب با جوپنجره و چراغها را نشان میدهد. تیگارد L7 ساخت زیرمجموعهی بایک چین است و بهتازگی پلاک ملی دریافت کرده است.
در کشورمان تاکنون چندین نمونه از این وانتها را دیدهایم درحالیکه در بازارهایی مثل استرالیا و آمریکای جنوبی هم محبوبیت زیادی داشتند. درمجموع، هوگار از این پتانسیل برخوردار است که چهره باربرهای درون شهریمان را کمی دگرگون کند و دستکم جلوه بهتری را برای فضاهای درون شهری کشورمان به ارمغان بیاورد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
داشبرد، کنسول میانی، رودریها، غربیلک فرمان، کیلومترشمار و صندلیها همان چیزی است که قبلا در سدانهای پژو دیدهایم. همانطور که گفته شد تولید وانت آریسان با پیشرانه پیکان وانت متوقف شده و حالا آریسان ۲ با پیشرانه پارس XU7 پلاس عرضه میشود. همچنین کابین پژو 207 وانت به مدل هاچبک شباهت زیادی داشته و داشبورد خود مجهز به یک مانیتور لمسی و سیستم تهویه مطبوع و کنترل های راحت برای راننده بود. بنابراین استفاده از متریال خوب نسبت به صنایع ضعیفتر آن وانت اقتصادیو تجربه کاربری بهتری می دهد.
پیشرانه ۱.۴ لیتری آن از توانی معادل ۸۲ اسب بخار بهره میبرد و به همراه یک گیربکس ۴ سرعته دستی عرضه میشود. یکی از مهمترین مزیتها در این وانت استفاده از قطعات مشترک در بخش جلوی بدنه آن با پژو ۲۰۷ آی است و امتیاز دیگر هم استفاده از پیشرانههای TU3 و TU5. پژو هوگار از امتیاز دیگری هم نسبت به تندر پیکاپ برخوردار است و آن نیز طرح ظاهری زیباتر و جذابتر آن است، طرحی که میتواند نهتنها کاربران این خودرو، بلکه بسیاری از جوانان طبقات میانی جامعه را هم به خود جذب نماید.
دیدگاهتان را بنویسید