خرید و فروش پژو 405 GLX TU5 بنزینی صفر و کارکرده در ایران شیپور
یک کیسه هوا از سال ۱۹۹۴ در ۴۰۵ و به صورت استاندارد در سمت چپ Mi16 و T16 موجود بود. در ابتدای سال ۱۹۹۷، نسخه استیشن ۴۰۶ به بازار عرضه شد که نشان دهنده پایان تولید ۴۰۵ اروپایی پس از ده سال بود. با توجه به نیاز روز افزون مردم جهت خرید و فروش آسان و بی واسطه خودرو وب سایت Z4Car زدفورکار (زوم فور کار) بر آن شد تا فضایی مطمئن و کارآمد را در مسیر خرید و فروش خودرو ارائه دهد و علاوه بر آن در حیطه خودرو اطلاعات جامع و دقیقی را اعم از نقد و بررسی خودروها ، قیمت روز خودرو،شرایط فروش شرکتها و … برای مخاطبان فراهم کند. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره نمودیم اصلیترین رقبای پژو 405، رانا، سمند SE و پژو 405 SLX هستند که از برتریهای اندکی نسبت به این خودرو برخوردارند، اما در این رنج قیمت نمونههای کارکرده رنو L90 یا پژو 206 SD را هم میتوان بهعنوان گزینهای مناسب در نظر گرفت زیرا علاوه بر پیشرانه قویتر از کیفیت و امنیت بالاتری نیز برخوردار هستند. پژو ۴۰۵ یک سدان جمعوجور از سری تولیدات اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی شرکت فرانسوی پژو است که تولید آن در کشورمان طی سالهای ابتدایی دهه هفتاد آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ تداوم یافت. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید.
نمای عقب نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته و چراغهایی ساده به فرم چهارضلعی به همراه سپری سادهتر، برخی تزیینات جزیی و لوگوی پژو در آن دیده میشود. ناگفته نماند که ۴۰۵ SLX به عنوان نمونه فیس لیفت پژو ۴۰۵ در سالهای اخیر روانه بازار شده که ظاهر نسبتا مدرنتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. از مهمترین تحولات این مدل میتوان به تغییر گرافیک داخلی چراغها، به روزرسانی طراحی سپرها و اضافه شدن مه شکن به سپر جلو، استفاده از زه های بغل در پهنتر و حضور یک اسپویلر کوچک در لبه درب صندوق اشاره کرد. پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است.
پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ میلادی لقب خودرو سال اروپا را به دست آورد و نسخههای نسبتا مختلفی از آن در بازار ایران به تولید رسید که از جمله میتوان به پژو ۴۰۵ GLX و مدلهای دیگری نظیر پژو ۴۰۵ GLI و مدل SLX اشاره کرد. پژو ۴۰۵ یکی از پایههای اصلی تولیدات داخلی کشورمان را تشکیل میدهد که بهرهمندی آن از مزایایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری نسبتا پایین و خدمات پس از فروش فوقالعاده گسترده آن در سطح کشور به همراه ارائه توان فنی قابل قبول، سبب شده تا مشتریان بیشماری در سراسر کشور خواهان این مدل باشند. بنابراین وضعیت فروش پژو علی الخصوص ۴۰۵ در ایران از شرایطی بسیار پررونقی سود برده و همواره خریداران فراوانی جهت خرید یک پژو ۴۰۵ در بازار ایران وجود خواهند داشت. این درحالی است که باید بر اساس رعایت استانداردهای ۸۵ گانه قرار است از تا پایان تیرماه ۹۹، توقف تولید پژو 405 اجرایی شود. پژو ۴۰۵ تا مدتها از یک نوع داشبورد قدیمی در مدلهای خود استفاده میکرد تا اینکه طی سالهای اخیر یک مدل داشبورد جدید در فضای داخلی این خودرو جایگزین شد و مدل قدیمی که از کیفیت بالاتر و متریال نرم بهره میبرد، کنار گذاشته شد.
پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد. گنجایش صندوق عقب پژو ۴۰۵ نیز نسبتا وسیع بوده و ظرفیت مناسبی را به جهت قرارگیری اسباب و وسایل مسافرتهای خانوادگی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. به طور کلی فضای داخلی پژو ۴۰۵ گرچه همچنان قدیمی و ساده به نظر میرسد اما با این حال، به ویژه در نسخههای داشبورد جدید و در مقایسه با رقبایی همچو رنو تندر ۹۰ جذابتر بوده و لذت دیداری بیشتری به سرنشینان خود انتقال میدهد. شکی نیست که با توجه به عمر بیش از ۳۰ ساله این خودرو، شمایل بیرونی پژو ۴۰۵ بسیار قدیمی و کلاسیک به نظر میرسد؛ در واقع نمیتوان هیچ یک از شاخصههای مدرن طراحی خودروهای امروزی را در وجهه این سدان جمعوجور فرانسوی پیدا کرد. با این حال مشتریان بازار کم تنوع ایران سالها است با این ظاهر قدیمی کنار آمده و در مقایسه با مدلهای جدیدتری همچون رنو ال ۹۰، بسیاری از مشتریان ظاهر تند و تیزتر پژو ۴۰۵ را ترجیح میدهند.
داشبورد جدید پژو ۴۰۵ از لحاظ طراحی ظاهری دارای شاخصههای به روزتری بوده و فضای زیباتری را برای سرنشینان رقم زده است؛ به ویژه که دیگر خبری از آن غربیلک فرمان زشت دوشاخه پژو ۴۰۵های قدیمیتر اثری دیده نمیشود و یک فرمان جدید با طراحی قابل قبول جانشین آن شده است. به یاد داشته باشید که شیپور تنها یک واسطه است و فروشنده نیست. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت میشود که میتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید. در ژوئیه ۱۹۸۷، پژو ده نسخه از مدل سدان ۴۰۵ را بهطور همزمان برای مدل سال ۱۹۸۸ رونمایی کرد. فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدلهای تالبوت، هاچبک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد.
این خودرو هشتمین خودروی پرفروش بریتانیا در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود. ۴۰۵ همچنین به دنبال موفقیت پژو ۵۰۵ پس از لغو محدودیت واردات خودروهای CBU در اواخر دهه ۱۹۸۰ به یک مدل محبوب در تایلند تبدیل شد. در پاییز ۱۹۹۵، ۴۰۶ بهعنوان جایگزین ۴۰۵ معرفی و تولید مدل سدان ۴۰۵ متوقف شد.
این خودرو دارای موتور بنزینی است و حداکثر قدرت 66 کیلووات (90 اسب بخار) را ارائه می دهد. میانگین مصرف 8.7 لیتر در 100 کیلومتر است.405 یک خودروی سایز متوسط دیفرانسیل جلو با وزن 1100 کیلوگرم، با5 دنده دستی و حداکثر گشتاور 153 نیومتن در 3000 دور بر دقیقه می باشد.. از جمله نقاط قوت پژو ۴۰۵ میتوان به فضای جادار کابین، فراوانی بسیار زیاد لوازم یدکی، گستردگی خدمات پس از فروش و تعمیرکار ماهر، عملکرد نسبتا مناسب سیستم تعلیق و ارائه سواری نه چندان خشک اشاره کرد. با این حال مصرف سوخت بالا به ویژه در پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۸۰۰، طراحی ظاهری قدیمی و کیفیت نه چندان بالای ساخت از جمله انتقادات وارده بر این فرانسوی کهنسال بازار ایران خواهند بود. پژو ۴۰۵ یکی از سدانهای پرطرفدار کمپانی پژو بوده که از سال ۱۹۸۷ در سبد محصولات این شرکت قرار داشته است. اولین بار در سال ۱۳۷۰ شرکت ایرانخودرو، این سدان فرانسوی را به بازار داخلی عرضه نمود که به لطف پیشرانه پرتوان و هندلینگ مناسب خود با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.
در یک نگاه کلی به پژو ۴۰۵ میتوان گفت که طراحی خارجی و داخلی این خودرو شاید بیشازحد ساده و قدیمی به نظر برسد، اما هماهنگی خاصی در تمامی اجزای آن به چشم میخورد که باعث میشود چهره ساده این پیرمرد فرانسوی هنوز هم برای عده زیادی دوستداشتنی بهنظربرسد. شاید جالب باشد که بدانید طراحی پژو ۴۰۵ توسط شرکت مشهور پینین فارینا ایتالیا انجامشده است، شرکتی که طراحی خودروهای مشهوری همچون فراری ۵۹۹ و مازراتی کواتروپورو را در کارنامه خود دارد. نمای داخلی که اکنون در پژو ۴۰۵ شاهد آن هستیم، نسبت به گذشته کمی تغییر کرده است و شرکت ایرانخودرو سعی داشته با برخی اقدامات نمای داخلی بروزتری را برای این خودرو به وجود بیاورد، اما باید قبول کرد که چندان هم در این امر موفق نبوده است! پژو ۴۰۵ در بخش فنی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ بهره میبرد که قادر است ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید نماید.
نسخههای راست فرمان در کارخانه سابق روتس/کرایسلر در خط تولید رایتون در نزدیکی شهر کاونتری و مدلهای چپ فرمان در خط تولید سوشو در فرانسه تولید میشد. در طراحی بدنه پژو ۴۰۵ اثری از خطوط سیال و انحناهای مدرن دیده نمیشود. طرح اصلی بدنه با کمترین انحنا و به وسیله خطهایی با زوایای شکسته شکل گرفته و البته حالتی نسبتا آیرودینامیک را برای آن پدید آوردهاند؛ به ویژه حالت تیز دماغه خودرو که مناسب شکافت هوا طراحی شده است. چراغهای جلو نیز به صورت چهارضلعی فوقالعاده ساده در کنار جلوپنجرهای کشیده با نوارهای افقی جای داده شدهاند؛ سپر جلو هم با حداقل تزیینات، نیمه پایینی چهره را پوشانده است. در نمای جانبی از زههای بغل درب به منظور کاهش سادگی این بخش از بدنه کمک گرفته شده است. ۴۰۵ یکی از پرفروشترین خودروهای خانوادگی بزرگ در اروپا، بهویژه در فرانسه و بریتانیا بود.
همچنین گنجایش فضای داخلی کابین پژو ۴۰۵ برای حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متوسط کافی به نظر میرسد و محدودیت چندانی را از لحاظ فضای اختصاص یافته به سر و پاها تحمیل نمیکند. فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویهشده و بهروز خودرو را به همراه داشته باشد. سلام موتور ۴۰۵ slx موتور tu5 هستش که اوایل تو ایران تو پژو ۲۰۶ تیپ ۴.۵.۶بوده و بعدها رو سمند و ۴۰۵ و پارسو.. اما موتور glx ایکس یو سون بوده که واقعا استهلاک بشدت بالایی داشته و می شد گفت مصرف سوخت بالاتری هم داشت در کل slx بهتره چون موتورش قدرت بیشتری داره استهلاک کمتری هم نسبت به glx و خودروهای با موتور xu7 داره و مصرف سوختش هم خوبه. فروش مدل استیشن در ماه مه ۱۹۸۸ آغاز شد، اگرچه بازار بریتانیا تا اکتبر ۱۹۸۸ نسخههای استیشن را دریافت نکرد. برخلاف ۵۰۴ و بعداً ۴۰۶، مدل کوپه پژو ۴۰۵ هرگز به مردم عرضه نشد.
در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند.
تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدلهای پژو در دوران تولید این خودرو بوده است. پس از بازدید و بررسی خودرو نیاز به عقد قولنامه میان طرفین معامله است. مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. پژو ۴۰۵ در بازارهای جهانی با ۵ نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزل که همگی چهار سیلندر بودند بهفروش میرسید.
در این مقاله شما را با امکانات، قیمت پژو 405 ، مزایا و معایب این خودرو آشنا کنیم تا اگر قصد خرید این ماشین را دارید با کسب اطلاعات کافی بتوانید بهترین تصمیم را جهت خرید خودرو بگیرید. سمند که بهعنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و در ابتدا قرار بود جانشین پیکان شود. عشق اول آخره،واقعا هیچ ماشینی دلبر تر از ۴۰۵ تو ایران نیست.لاتی،اثالت،زیباییو…….. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند.
نمونه اولیه این خودرو به یک پیشرانه ۲ لیتری کاربراتوری (XU92C) مجهز شده بود که محبوبیت زیادی در بین جوانان داشت، اما پس از مدتی ایران خودرو یک پیشرانه ۱.۸ لیتری انژکتور با کد XU7JP/L3 را جایگزین نمونه کاربراتوری اولیه نمود که از آلایندگی و مصرف کمتر و همچنین توان کمتری نسبت به نمونه کاربراتوری برخوردار بود. این خودرو پس از گذشت سالهای طولانی همچنان فروش چشمگیری برخوردار است به طوری که در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۶ با فروشی فراتر از ۱۰۹ هزار دستگاه توانست رتبه چهارم پرفروشترین خودروی بازار ایران را از آن خود کند. پژو 405 glx (جی ال ایکس ) خودروی خانوادگی بزرگ ، محبوب و نام آشنا برای ایرانیان است که توسط برند فرانسوی پژو در سال 1987 تولید می گردد.و در ایران از سال 1370 توسط شرکت ایران خودرو عرضه می گردد. این خودرو به دلیل ظاهر خوب و مقرون به صرفه بودن و هم چنین امکانات بیشتر از مدل های قبلی خود توانست در اروپا طرفداران زیادی کسب کند و سپس در کشورهایی همچون ایران، آربایجان، ریمباوه، شیلی، مصر، آرژانیتین، هلند و تایوان شروع به تولید و عرضه گردید. همچنین پژو پارس نیز به عنوان نسخه فیس لیفت پژو ۴۰۵ در اواخر دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد شمسی به بازار کشور راه پیدا کرد که گرچه از لحاظ فنی و پلتفرم تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ نداشت اما ظاهر نسبتا زیبا و مجللتری به خود گرفته بود که همین مهم نیز موجب استقبال گسترده مشتریان از پژو پارس شد. طبق اظهارنظر مدیران شرکت ایران خودرو، در حال حاضر به جز نسخه SLX تولید انبوه سایر نسخههای پژو ۴۰۵ متوقف شده است.
اگرچه خودرو پژو 405 جی ال ایکس در ده های 80تا 90 با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد اما در سالهای اخیر به دلیل ساختار قدیمی و کیفیت پایین ساخت این خودرو از گزینه های پرفروش ایران خودرو حذف گردید. چنانچه بخواهیم از معایب پژو 405 نام ببریم می توان به ضعیف بودن عایق بندی کابین داخلی خودرو و مصرف سوخت بالا با بازدهی پایین اشاره نماییم. به طور کلی اگرچه طراحی بیرونی پژو ۴۰۵ را نمیتوان به هیچ وجه با محصولات مدرن مورد مقایسه قرار داد اما در جمع مدلهای نسبتا ارزانقیمت داخلی، پژو ۴۰۵ به ویژه در نسخه اس ال ایکس نمای نسبتا قابل قبول و هماهنگی را از خود بروز داده و همچنان میتواند تا حدودی مشتریان ایرانی اینگونه محصولات اقتصادی را نسبت به ظاهر خود راضی نگاه دارد.
مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچکتر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگتر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. البته طراحی داشبورد جدید پژو ۴۰۵ نیز در مقایسه با محصولات روز، همچنان قدیمی و ساده جلوه میکند؛ به خصوص دریچههای تهویه حالتی مستطیلی داشته و بسیار قدیمی به نظر میرسند. با این حال طرح جدید پنل کیلومتر شمار پشت فرمان در مقایسه با مدلهای قدیمی رضایت افزونتر مشتریان را در پی داشته و نمایی جذابتر در مقابل چشمان راننده رقم زده است. موتورهای چهار سیلندر بنزینی از ۱٫۴ تا ۱٫۹ لیتر و ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار (۴۸ تا ۱۱۸ کیلووات) در دسترس بودند. در سال ۱۹۸۸، موتورهای دیزل تنفس طبیعی (۱٫۹) و توربوشارژ (۱٫۸) به این محدوده اضافه شدند.۱۰ ۵۰۰ هزارمین ۴۰۵ در سال ۱۹۸۹ تولید شد و پس از آن یک میلیونمین ۴۰۵ در سال ۱۹۹۰ کارخانه سوشو را ترک کرد. همانطور که اشاره شد سطح کیفی متریال داشبورد چندان تعریفی نداشته و پلاستیک خشک در نقاط مختلف آن به کار گرفته شده است؛ پنل دربها نیز وضعیت مشابهی داشته و با وجود آنکه از لحاظ طراحی ظاهری دارای شمایل جذابتری هستند، اما در بحث متریال چندان باکیفیت ظاهر نشدهاند.
در سال ۱۳۸۸، نسخهٔ بهروز و فیسلیفت پژو ۴۰۵ با نام SLX تولید شد که به چراغ مهشکن جلو مجهز بود و کاسهچراغهای جلو و عقب آن کریستالی شده بودند. در قسمت بدنه از زههایی با طرح جدید استفاده شده بود و روی لبهٔ در صندوق عقب نیز از یک بادگیر استفاده شده بود. نسخهٔ SLX اوایل با موتور XU7 تولید میشد اما در سال ۱۳۹۰ موتور این نسخه تغییر کرد و با موتور TU5 به بازار آمد. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ تولید پژو ۴۰۵ GLX برای همیشه متوقف شد اما نسخهٔ تاکسی دوگانهسوز در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم تولید شده است. خودروی پژو 405 جی ال ایکس به دلیل راحی داخلی خوب و مقاوم، ظاهری شیک و جذاب با بدنه سدان در 2 دهه اخیر مورد استقبال عموم قرار گرفت.
این موتور فرانسوی الاصل که همه ما آن را با نام XU7JP/L3 میشناسیم، نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته به چرخهای جلو منتقل مینماید تا این سدان ۱۱۰۰ کیلوگرمی بتواند در عرض ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ در مدلهای GL و GLX با موتور ۱۵۸۰ سیسی تولید شد. در سال ۱۳۷۴ پژو ۴۰۵ با دو گونه جعبهدندهٔ دستی و خودکار با موتورهای ۲۰۰۰ سیسی تولید شد. در نیمهٔ دوم سال ۱۳۸۱، پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سیسی بهجای موتور ۲۰۰۰ سیسی بهبازار عرضه شد. در سال ۱۳۸۳ ایرانخودرو نسخهٔ کمآپشنتر پژو ۴۰۵ با نام GLI را تولید کرد. در داخل خودرو شیشهبالابرهای جلو از نوع دستی است اما در گونهٔ GLX بهصورت برقی است.
دیدگاهتان را بنویسید