خرید و فروش خودرو پژو پارس ELX در تهران با بهترین قیمت دیوار
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
تصور کنید که ۴۰۵ عتیقه به ناگه ظاهری نوین یافت که از قضا با طراحی روز محصولات برند مادر همسو بود. در نتیجه به سرعت به مذاق تنوعپسند ایرانیان جور در آمد و رشد فروش خیرهکنندهای را شاهد شد. شیشه های جانبی پژو پارس ای ال ایکس نیز اندازه خوبی دارند و همین مورد باعث شده تا دید مناسب و نور قابل قبولی در کابین برای سرنشینان ایجاد شود. همچنین در مدل های اولیه این ودرو رینگ 15 اینچی معروف خرچنگی استفاده می شد اما در مدل های بالاتر از رینگ 15 اینچی 5 استفاده شد. پژو پارس ELX یکی از تیپ های پژو پارس است که در کنار تیپ های دیگر این خودرو مانند پژو پارس دوگانه سوز، پژو پارس سال، پژو پارس LX TU5 و پژو پارس اتوماتیک از سال 1382 روی خط تولید ایران خودرو آمد و تا سال 1392 تولید آن ادامه داشت.
صفحه کیلومترشمار طراحی جدیدی پیدا کرده و رنگ غربیلک فرمان نیز تغییر پیدا کرده است. متریال کابین کیفیت متوسطی دارند اما فضای پا و سر برای هر دو ردیف خودرو مناسب و قابل قبول است. پژو پارس ELX مجهز به یک موتور 4 سیلندر 1/8 لیتری تنفس طبیعی است که این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن بر متر گشتاور را دارد. در قسمت عقب پژو پارس ای ال ایکس باز هم همان طراحی ساده را شاهد هستیم که هماهنگی خوبی را با سایر بخش های خودرو دارد. چراغ های عقب مانند چراغ های جلو کشیده و یک تکه طراحی شدهاند، اما یکی از تفاوت های این تیپ با سایر تیپ های پژو پارس در همین قسمت است که قسمت بالای چراغ های عقب مشکی رنگ است.
همچنین در این تیپ به جای استفاده از رینگ های فولادی با قالپاق، رینگ های آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفتهاند. قسمت کیلومتر شمار پژو پارس ELX نیز به صورت کاملا آنالوگ با 4 دایره طراحی شده که از اندازه مناسبی نیز برخوردار است. همچنین غربیلک 4 شاخه فرمان نیز طراحی سادهای دارد که لوگوی پژو وسط آن قرار گرفته است. اگر منظور زانتیا 2000 سی سی است خیر چون موتور 135 اسبی زانتیا 200 متفاوت با پژو پارس است ولی پارس ELX از موتور 1800 سی سی گروه پژو سیتروئن استفاده میکند که در زانتیاهای 1800 سی سی نیز به کار رفته است. در بخش داخلی اولین نکته ای که جلب توجه می کند، استفاده از قطعات دکوراتیو مشکی رنگ به جای طرح چوب های قبلی است.
مهمترین رقیب پارس تندر 90 است که هم از نظر حرکتی و هم فضای کابین میتواند بهتر از پارس ظاهر شود و تنها نقطه ضعف آن طراحی ظاهری و دیگری گران بودن برخی قطعات فنی است. البته باید به این نیز اشاره کنیم که رنو تندر 90 در مقایسه با پژو پارس ELX خودرویی بسیار کم استهلاکتر است. با اینکه پژو پارس ELX در ظاهر تفاوت کمی با پارس معمولی دارد ولی در زیر پوسته تفاوت این دو خودرو بیشتر است. موتور 1.8 لیتری ELX با اینکه هم حجم با موتور 1.8 لیتری XU7 پارس معمولی است اما به دلیل داشتن سرسیلندر 16 سوپاپ خود با طراحی دو میل سوپاپ در بالا (DOHC) میتواند قدرت و گشتاور بیشتری به میزان 110 اسب بخار و 155 نیوتن متر تولید کند.
پژو پارس ELX میتواند در زمانی حدود 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که بسیار قابل توجه است و حداکثر سرعتی بالغ بر 195 کیلومتر بر ساعت دارد. از نقاط ضعف این خودرو باید به مصرف سوخت بالا اشاره کرد که در سیکل ترکیبی به 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. در سالهای ابتدایی عرضه، پارس ای ال ایکس دارای چند مزیت شامل صندلیهای جلوی برقی با قابلت گرمکن و سردکن، داشبورد رنگ روشن و کامپیوتر سفری بود که در حد ماشین های لوکس آن زمان برند پژو به حساب می آمد ولی با آمدن داشبورد جدید این تغییرات دیگر وجود نداشتند.
اما تزئینات رودریها در پژو پارس ELX هیچ تفاوتی با سایر نسخههای پارس ندارد. فضا مملو از پلاستیکهای تزئیناتی است که که به دلیل کیفیت بسیار بد تولید و مونتاژ بسیار بدتر، حتی از روز اول نیز روی یکدیگر سر و صدا کرده و قیژ قیژ میکنند. مهمترین المانهای ظاهری این طراحی باریکتر شدن چراغهای جلو با لنز شفاف، کوچکتر و قوسدار شدن طراحی چراغهای عقب، استفاده از خط شانه امتداد یافته از ابروهای روی کاپوت تا انتهای خودرو بود. همین تغییرات جزئی کافی بود تا ظاهر کسلکننده و قدیمی ۴۰۵ به ناگه جلوهای مدرن و اروپایی پیدا کند. باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی با پیشرانه XU7P نیز به تولید رسیده، اما این نسخه تحت نام پژو پارس سال شناخته میشود که مورد بررسی این مقاله نیست. فضای پا و سر برای هر 4 سرنشین خودرو مناسب است و بیشتر افراد حتی با قد نسبتا بلند نیز به مشکل بر نخواهند خورد.
به این ترتیب پژو پارس ELX تبدیل به انتخاب اول افرادی شد که توانایی خرید زانتیا را نداشتند ولی دنبال خودرویی قویتر از 405 بودند. با این وجود امروزه پارس ELX دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد و بیشتر باید آن را به عنوان یک خودروی قدیمی که هنوز توانایی حرکتی بهتر از امسال 405 و سمند را دارد نگاه کرد. این خودرو همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم نسخهای جدید نسبت به ELX های قدیمی است که از نظر امکانات رفاهی تغییراتی با پارس های دیگر دارد. خودروی پژو پارس، از جمله بهترین و با کیفیت ترین خودرو هایی است که امروزه در بازار ایران وجود داشته و توسط شرکت خودرو سازی ایران خودرو، در انواع مختلفی تولید شده و به دست خریداران می رسد.
همچنین چراغ سوم ترمز نیز به بالای شیشه عقب منتقل شده و از نوع LED می باشد. ابعاد مختلف ماشین پژو پارس ELX را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. این خودرو از نظر بازار خرید و فروش از رونق خوبی برخوردار است و همچنین در بخش خدمات پس از فروش نیز حال و روز نسبتا خوبی دارد.
پژو پارس خودرویی متفاوت از 405 نیست بلکه آن را باید نسخها فیس لیفت شده و تنها با چهرهای متفاوت دانست. اما تغییرات اصلی در بخش امکانات پارس رخ داده است؛ در این خودرو برای اولین بار شاهد استفاده از سنسور نور و باران هستیم و به همین واسطه دسته راهنما و دسته برف پاک کن تغییر کرده اند. ELX ایران خودرو بالاخره خودروی جدید خود را با عنوان پژو پارس ELX جدید ، رونمایی کرد.
میانه داشبرد در اتصال به کنسول میانی، حالا دربرگیرنده یک نمایشگر کوچک لمسی برای سیستم مولتی مدیا و دوربین دنده عقب است و پوشش داخلی کابین از تریم دو رنگ بهره میگیرد. برای پژو پرشیا که در سال ۱۳۷۹ دقیقا منطبق بر کابین ۴۰۵ طراحی شده بود، آنچه در سالهای گذشته از سوی ایران خودرو در مدلها جدیدتر پارس ارائه شد، به واقع انقلاب طراحی به حساب میآید. در نتیجه طراحی کابین سریهای چند سال اخیر پارس، اختلاف ظاهری خیرهکنندهای با ۴۰۵ و خانواده سمند یافت و ازاینرو منحصر به فرد شد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با مشخصات موتور این خودرو آشنا کرده، و همچنین درباره آپشن و امکانات فنی آن، سیستم ترمز، مصرف سوخت، سرعت و شتاب این مدل خودرو نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. پارس ELX سفارشی با دو پیشرانه عرضه می شود و نسخه TU5 آن تا حدی در بحث امکانات نسبت به نسخه XU7 پلاس کامل تر است. در پارس ELX سفارشی با پیشرانه TU5 نیز کروز کنترل هم به صورت استاندارد دیده می شود. قیمت ماشین پارس ELX درآذر 1403 حدود 525 میلیون تومان در کارخانه می باشد و اختلاف آن به نسبت قیمت پرشیا ELX در بازار آزاد در همین تاریخ که حدود 830 میلیون تومان می باشد برای ماشینی با این قدمت بسیار زیاد است. این در حالی است که در این تاریخ تفاوت قیمت پارس ELXبا قیمت پارس سال در بازار آزاد حدود 130 میلیون تومان می باشد که با توجه به تفاوت های موتوری باید بگوییم پارس ELX ارزش خرید بالاتری دارد.
پژو ۲۰۶ نه فقط در ایران، بلکه در جهان به عنوان یکی از موفقترین خودروهای تاریخ برند پژو شناخته میشود. پژو پارس (پرشیا سابق) را که یک فیس لیفت تولید داخل روی پلتفرم پژو ۴۰۵ است، نیز باید به لیست محصولات شبه پژو افزود. خودرویی که از زمان عرضه به بازار ایران در سال ۱۳۷۹، بازاری انحصاری برای خود دست و پا کرد.
آپشن بعدی، سنسور پایش باد تایرهاست؛ آپشنی که پیش از این بر روی تارا نصب بود. کروز کنترل و تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو نیز از دیگر امکانات پارس ELX سفارشی به شمار می آیند. همانطور که در بالا نیز ذکر شد این خودرو تفاوت چندانی با نسخه های عادی پارس نداشته و اصلی ترین ویژگی آن پیشرانه بهبود یافته XU7 با پسوند پلاس است. پیشرانه یاد شده در برخی بخش ها بهبود یافته تا مشکل واشر سوزاندن آن حل شود و در عین مصرف سوخت نیز کم گردد. در نسخه ELX از این خودرو نیز شاهد افزوده شدن امکاناتی به کابین همچون نمایشگر لمسی، سنسور نور و باران، پایش فشار باد لاستیک ها و… هستیم.
این خودرو تا سال ۱۳۹۷ با ترمز دیسکی عقب و ریمهای آلیاژ آلومینیوم به بازار عرضه میشد، اما از ۱۳۹۸ این ویژگیها از خودرو حذف شد. اما زمانی که پژو پارس سفارشی elx به بازار معرفی شد، دوباره شاهد بازگشت این دو فاکتور بودیم. پژو پارس ELX با توجه به موتور قویتر، صندلیهای جلوی راحتتر و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ خودرویی توانمندتر از پارس معمولی است و به همین دلیل ارزش خرید بالاتری دارد. با این وجود به گزینههای دیگر بازار مانند رنو لوگان یا تندر 90 و سمند EF7 نیز نظر داشته باشید. زیر کاپوت پارس elx پژو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 110 اسببخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور تولید نماید. در سالهای ابتدایی عرضه، پژو پارس ELX جزو اولین خودروهایی بود که به همراه سنسور دنده عقب عرضه میشد و به همین دلیل روی سپر عقب آن سنسورهای دنده عقب نیز که البته به شکل بسیار بدی کارگذاشته شدهاند جلب توجه میکنند.
پژو پارس ELX سفارشی در حال حاضر در بازار قیمتی حدود ۴۳۰ میلیون تومان دارد. ایران خودرویی ها پس از مدت های مدید اعلام کردند قصد ایجاد برخی تغییرات را برای پارس دارند. درحالیکه، بسیاری دلخوش ایجاد تغییرات ظاهری برای پارس بودند، آبی های جاده مخصوص تغییرات آپشنال را برای این خودرو لحاظ کردند.
پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سالها با نسخههای مختلفی همچون سال، دوگانهسوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفتههای آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهمترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. ایران خودرو برای پژو پارس ELX جدید TU5 در آبان 1401 قیمت مصوب 211 میلیون و 318 هزار تومان را در نظر گرفته است. قیمت این خودرو در بازار آزاد نیز به 430 تا 450 میلیون تومان میرسد که آن را نسبت به تارا دندهای به گزینه گرانتری تبدیل کرده است. پژو پارس ELX یک خودروی تند و تیز در میان خودروهای تولید داخل است که توانست از ابتدای عرضه به بازار محبوبیت بالایی را کسب کند. این خودرو از نظر فنی نسبت به سایر تیپ های پژو پارس در رده بالاتری قرار دارد اما به مراتب هزینه های نگهداری بالایی نیز با خود به همراه دارد.
فضای کابین و طراحی داخلی پژو پارس ELX به علت اینکه تنها تا سال 1392 تولید شد بر خلاف دیگر برادرانش دستخوش تغییرات عمده نشد و تنها غربیلک فرمان آن در مدل های بعد از 1390 تغییر کرد. از طرفی با اینکه پژو مدل 406 را جایگزین مدل افسانهای پژو 405 کرده بود اما ایران خودرو بجای مونتاژ و عرضه پژو 406، پژو 405 را فیس لیفت کرد و در ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار ایران عرضه نمود، اما بنا به دلایلی ایران خودرو نام این مدل را به پژو پارس تغییر داد. پس از اینکه پژو 405 سال ها در خط تولید ایران خودرو بود این شرکت در سال 1379 تصمیم گرفت تا خودرویی دیگر بر روی پلت فرم پژو 405 با ظاهری بروزتر و جذابتر با امکانات رفاهی بیشتر تولید کند. در آبان ۱۴۰۱ قیمت مصوب پارس ELX جدید TU5 توسط ایران خودرو ۲۱۱ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان اعلام شده است. همچنین در بازار آزاد این سدان اقتصادی آپشنال قیمتی حدود ۴۳۰ تا ۴۴۵ میلیون تومان را دارد. اما پارس به این دلیل محبوب واقع شد که در زمان عرضه یک فیس لیفت الهام گرفته از طراحی مدل ۴۰۶ روز بازار اروپا از برند پژو بود.
ازاینرو برای خرید ماشین، این خریدار است که باید انتخاب کند که وجود این امکانات رفاهی محدود در پارس ELX سفارشی ارزش خرید بیشتر دارد یا توان فنی قابل توجه خودرویی چون دنا پلاس توربو. همچنین با پرداخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر، میتوان سراغ گزینه محبوب دیگری نظیر پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک صفر کیلومتر با پیشرانه TU5P نیز رفت. پژو پارس ELX جدید در نسخه TU5 از یک موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتنمتر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخها منتقل خواهد شد که نسبت به قبل عملکرد بهتری را ارائه میدهد.
بله، طراحی کابین و برخی المانهای بیرونی آن سالها پیش دستخوش تغییرات جزئی شد و با نسخه سال ۱۳۷۹ شمسی تفاوت دارد، اما منظور آن است که همانند بیشتر محصولات تولید داخل، پارس نیز هیچگاه به صورت عمده و اساسی با بهبود و تغییرات ظاهری و داخلی مواجه نشد. شاید ایران خودرو به واسطه فروش همواره خوب این محصول احساس نیازی به اعمال تغییرات ظاهری در آن ندید. مهمترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط میشود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید میکند. ایرانخودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید میکند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میلسوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد میشود.
نسخه سفارشی از پژو پارس ELX مجهزترین نسخهای است که از این خودرو به تولید رسیده و دارای بیشترین سطح امکانات رفاهی است. با توجه به داغ بودن همیشگی بازار و خرید پژو پارس در میان محصولات کارکرده، باید تاکید کرد که پژو پارس ELX سفارشی یکی از محبوبترینهای خانواده پارس است. نمای جلو همچنان همان چراغ های مستطیلی شکل کشیده به همراه یک جلو پنجره متصل به چراغ های اصلی را دارد که لوگوی قدیمی پژو وسط آن قرار گرفته است. پارس سفارشی ELX با پیشرانه TU5 و جعبه دنده دستی قیمت ۲۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در کارخانه ایران خودرو دارد. ایرانخودرو میگوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان میدهد. مهمترین تغییر پارس از سال ۹۳ تاکنون در بخش داخلی آن رخ داده است یعنی جایی که شاهد داشبوردی به اصطلاح سوناتایی (!) هستیم.
گشتاور بالای این خودرو، باعث شده است تا شتاب این خودرو نیز بسیار خوب و مناسب باشد. این خودرو، دیفرانسیل جلو می باشد و گیربکس آن دنده ای بوده و ۵ دنده برای افزایش سرعت این خودرو در نظر گرفته شده است. به واسطه نصب سیستم مالتی مدیا روی پارس، دوربین عقب هم به فهرست امکانات نسخه سفارشی افزوده شده است که با توجه به ابعاد خودرو، از جمله تغییرات مثبت تلقی می شود.
تولید خانواده پارس اخیرا متوقف شده است، اما هنوز میتوان نسخههای صفر کیلومتر و کمکارکرد آن را در بازار یافت. نکته قابل توجه این است که موتوری که قوای محرکه این خودرو را تامین میکند همان موتور زانتیای 1/8 لیتری با کد XU7JP4/L4 است در نتیجه این تیپ از پژو پارس در بازار ایران به پژو پارس ELX موتور زانتیا معروف است. در حال حاضر، پژو پارس ELX سفارشی در بازار قیمتی حدود ۴۳۰ میلیون تومان دارد و این درحالیست که خودرویی مانند تارا با ایمنی بهتر و بیش تر و پلت فرم بهروزتر، در مدل ۱۴۰۱ قیمتی حدود ۴۶۰ میلیون تومان دارد، که این امر نشان از قیمت بالا و گزاف پارس ELX در بازار است. پارس را میتوان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایرانخودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام میبرد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود.
برای اطلاع از قیمت انواع پژو پارس صفر در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. برای اطلاع از آخرین قیمت انواع پژو پارس در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. علاوهبر بحث فنی، نسخهی TU5 پارس ELX از نظر امکانات هم برتریهایی نسبت به مدل XU7 خواهد داشت. کابین پژو پارس ELX نیز با 2 تریم مشکی – نقرهای و یا مشکی – کرم همراه با قطعات دکوراتیو چوبی تولید شده است. سپر پارس ELX برخلاف پژو 405 دیگر میزبان محل نصب پلاک نیست و این قسمت به روی درب صندوق و میان چراغ های عقب منتقل شده است.
همچنین کیفیت متریال داشبورد و کابین پژو پارس ELX نیز متوسط و قابل قبول است. قسمت بالای داشبورد میزبان دو دریچه هوای تهویه مطبوع نسبتا بزرگ است و زیر آنها نیز چند کلید با کاربردهای مختلف و سیستم کامپیوتر سفری معروف ایران خودرو که به نوعی یک قفل ایمنی خودرو نیز محسوب میشود قرار گرفتهاند. این خودرو همانطور که اشاره شد بر روی پلت فرم پژو 405 با الهام از پژو 406 طراحی شد که هنوز هم با گذشت چیزی حدود 22 سال از طراحی آن باز هم خودرویی جذاب برای جوانان و خانواده های ایرانی است. در این نسخه به عنوان اولین مورد باید ذکر کرد که پژو پارس نیاز مبرم به یک فیس لیفت ظاهری دارد؛ چیزی بیش از کاسه چراغ ها و حذف راهنمای روی گلگیر! به نمای جانبی پژو پارس ELX که میرسیم اگر از بخش های جلو و عقب صرف نظر کنیم، همان طراحی آشنای پژو 405 را تنها با کمی تغییر شاهد هستیم. تغییرات رخ داده در پژو پارس ELX شامل بزرگتر شدن زه دربها و رکاب جدید میشوند.
پژو پارس ELX در بازار رقبایی مانند سیتروئن زانتیا ، پژو 206 صندوقدار ، سمند ، ام وی ام 530 ، تندر 90 و کیا ریو دارد. پژو 206 صندوقدار از اصلیترین رقبای پارس ای ال ایکس است چون با قدرت یکسان از موتور کوچکتر خود، هم ظاهر بهتری دارد و هم مصرف سوخت آن کمتر است ضمن اینکه پژو 206 از نظر ایمنی نیز در مقایسه با پارس بهتر است. پژو 206 صندوقدار یکی در بخش فضای داخلی و دیگری در کشش موتور در مقایسه با پارس از موقعیت ضعف قرار دارد و خودروی خیلی راحتی برای خانوادهها نیست. دیگر محصول ایران خودرو یعنی خانواده سمند نیز به خصوص با موتور EF7 در بازار محبوبیت بالایی دارند. موتور EF7 نیز از نظر قدرت با موتور پارس ELX برابری میکند با این تفاوت که کم مصرفتر است و با سوخت گاز هم کار میکند. سمند از نظر کیفیت سواری نیز مقداری بهتر از پارس موتور زانتیا است ولی در شتاب نمیتواند با پارس ELX رقابت کند.
۱۱۰ اسب بخار، قدرت بسیار بالایی می باشد که این مدل خودرو را به یکی از قدرتمند ترین خودرو های ایرانی تبدیل کرده است. از تغییرات این خودرو می توان به مواردی مانند مانیتور، کروز کنترل، سنسور نور و باران، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه اتوماتیک، ترمز جلو و عقب دیسکی، آینههای کناری تاشو برقی، جلوآمپر جدید، چراغ های جلو و عقب با گرافیک جدید و… اشاره کرد. در حال حاضر قیمت تیپ TU5 پارس سفارشی ELX اعلام شده و بدیهی است که نسخه XU7 پلاس این خودرو قیمت کمتری را خواهد داشت. همچنین قیمت پارس LX سفارشی (پارس TU5 دنده ای) که برخی ویژگی ها مانند ترمز دیسکی عقب به آن بازگشته است، ۱۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در کارخانه اعلام شده است. با ورود به کابین پارس جدید شاهد برخی تغییرات نسبت به تیپ های دیگر این خودرو هستیم. داشبورد این تیپ اکنون به صورت فابریک میزبان یک نمایشگر بزرگ لمسی با پشتیبانی از زبان فارسی است.
قیمت پارس ELX در مقایسه با پژو ۲۰۶ صندوقدار حدود 90 میلیون گران تر (قیمت کارخانه) و در مقایسه با سمند LX EF7 نیز 230 میلیون گران تر (بازار آزاد) است (در آذر 1403). جالب است بدانید اختلاف قیمت پارس ای ال ایکس و پژو ۴۰۵ که جد این ماشین به حساب می آید در آذر 1403 در بازار آزاد حدود 200 میلیون می باشد ولی شتاب و امکانات ارائه شده در پارس ELX به مراتب بیشتر از پژو ۴۰۵ است و قطعا ارش خرید را دارد. همانطور که اشاره کردیم پژو پارس ELX در طراحی از پژو 406 الهام گرفته است و به همین دلیل طرحی قابل قبول دارد. طراحی پارس ای ال ایکس برخلاف سلف خود یعنی 405 که بسیار ساده و مبتنی بر خطوط صاف بود از خطوط سیال بیشتری برخوردار است و چراغهای جلوی آن نیز خشونت بیشتری در آنها دیده میشود. پژو پارس ELX بر روی پلتفرم پژو 405 پیاده سازی شده است و در سپر جلو نیز درست مانند پژو پارس دو مه شکن قرار داده شدهاند که از امکانات اضافی این خودرو در مقایسه با 405 نیز حساب میشوند. در نمای ظاهری ماشین پژو پرشیا ELX به جز رینگهای اسپرت و ترمزهای دیسکی عقب تفاوتی با پژو پارس معمولی وجود ندارد و در نمای عقب نیز تغییرات تنها محدود به چراغ عقب دو رنگ هستند.
ایران خودرو به صورت رسمی تصاویر و مشخصات پژو پارس ELX جدید را منتشر کرد. در ادامه با مشخصات و امکانات پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU5 آشنا خواهیم شد. نمای کابین هنوز المانهای ریز و کوچک مشابه به ۴۰۵ را به همراه دارد، اما دو تکه شدن داشبرد و خروج طراحی آن از سبک و سیاق رانندهمحور دهه ۱۹۸۰ در پژو ۴۰۵، حس و حال تازهای به کابین بخشید.
همچنین ایران خودرو پس از مدتی آپشن های صندلیهای جلوی پژو پارس elx را هم کنار گذاشت و امروزه برخی از خریداران این صندلیهای راحت را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه و روی خودروی خود نصب میکنند. در زمینه طراحی داخلی پارسELX چه در داشبورد قدیم و چه داشبورد جدید، این ماشین خودرویی قدیمی و بی روح است و کابین آن هیچ جذابیت خاصی ندارد. به خصوص در مدلهای داشبورد جدید کیفیت متریال داخلی واقعا افتضاح است و حسی مانند خودروهای چینی ارزان را به همراه دارد. تیپ XUP این خودرو مجهز به پیشرانه XU7P شده که نسخهای جدید نسبت به پیشرانه XU7 معروف است. این پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ می تواند 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه به واسطه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود.
مدل TU5 پژو پارس ELX در سال جدید، مجهز به موتور ۱/۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر است. نسخهی پایه با موتور ۱/۸ لیتری XU7، قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتر تولید میکند. ایران خودرو در سال 1400 در حالی نسخههایی جدید از پژو پارس را معرفی کرده که تفاوت چندانی با نسخه های قبلی ندارند اما این شرکت آن ها را تحت عنوان پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P و پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU5 معرفی کرده است. پارس خودرویی سدان و لوکس در میان محصولات ایران خودرو بود که از سال 1380 پا به جاده های کشور گذاشت.
در کل پارس ELX نمره خوبی در طراحی دریافت میکند اما باید قبول کرد که طرح آن دیگر قدیمی شده است و در بازار امروزه جذابیتی ندارد. طراحی داشبورد جدید پژو پارس elx همچنان بی روح و فاقد هیجان است و در قیاس با رقبا نیز تنها میتوان آن را از رنو لوگان و ساندرو بهتر دانست. کلیدهای بزرگ مربعی، ارگونومی نامناسب در کنار دسته دندهای بلند مانند کامیون، همگی در فجیعتر شدن وضعیت کابین پارس ای ال ایکس نقش دارند. مصرف سوخت این مدل خودرو، قدری بالا می باشد و شاید یکی از معایب این خودرو، مصرف به نسبت بالای آن باشد. به طوری که این مدل خودروی پژو پارس، در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که در داخل شهر طی می کند، ۱۱٫۲ لیتر بنزین مصرف می کند، که در نوع خود مصرف بالایی به حساب می آید.
پژو پارس یک خودروی جدید نبود و در اصل ایران خودرو قصد داشت تا خودرویی با امکانات بیشتر و ظاهری بروزتر از پژو 405 را به سبد محصولات خود اضافه کند. به همین دلیل با نظارت پژو به سراغ فیس لیفت کردن 405 رفت و محصول نهایی ابتدا پژو پرشیا نام گرفت و چند سال بعد به پارس تغییر نام پیدا کرد. قدرت تولید شده توسط موتور این خودرو از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب 0 تا 100 پژو پارس ELX 9 ثانیه و مصرف ترکیبی این خودرو نیز 8/1 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. همان طوری که در پاراگراف های قبلی نیز عرض کردیم، با توجه به این که این مدل خودرو، قدرت موتوری بالایی دارد، لذا سرعت و شتاب این خودرو نیز، بالاتر از انواع و مدل های قبلی این خودرو می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید