خرید و فروش خودرو پژو 405 SLX موتورTU5 در تهران با بهترین قیمت دیوار
از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کمنور بودن چراغهای جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است. در انتهای مطلب مقایسه پژو 405 glx با slx به طور خلاصه میتوان گفت اختلاف بین این دو خودرو تا مدلهای ۱۳۹۱ صرفا در بخش ظاهری خلاصه میشود. اما از سال ۱۳۹۱ به بعد که پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ TU5 به بازار آمد و اختلاف فنی بین این دو بسیار بیشتر شد، مشتریان به دلیل موتور باکیفیت و کم استهلاکتر، رغبت بیشتری برای خرید پژو ۴۰۵ SLX نشان دادند. این خودرو در حدود 20 سال بدون کمترین تغییری به بازار کشورمان عرضه شد تا اینکه در سال 1388، ایران خودرو تصمیم گرفت تا با ایجاد تغییراتی در جلو پنجره، چراغها، زه بغل درب و همچنین اضافه کردن قطعاتی همچون اسپویلر، مهشکن جلو و رنگآمیزی کامل سپرهای جلو و عقب، پژو 405 را به خودرویی مدرنتر و جذابتر بدل کند.
پژو ۴۰۵ اسپرت ایران خودرویی رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوقدار، تندر ۹۰، پژو پارس، رانا و ام وی ام ۵۳۰ را در مقابل خود میبیند که قیمت پایینتری از همه مدلهای یاد شده دارد. اصولا پژو ۴۰۵ به عنوان یک خودروی اقتصادی از آپشن شاخص و مهمی بهرهمند نبوده و این قاعده برای هر دو تیپ جی ال ایکس و اس ال ایکس تقریبا به طور مشابه رعایت شده است. جالب است بدانید پژو ۴۰۵ بعد از خودرو پراید، یکی از پرفروشترین خودروهای ساختهشده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، قطعات مصرفی ارزان، اتاق جادار بهعنوان یکی از محبوبترین و مطرحترین خودروهای ایرانی شناخته میشود.
سمت چپ مقابل راننده خم یک فرمان چهار شاخه ساده و یک کلاستر آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری قرار گرفته است. از نظر فضا هم که ۴۰۵ SLX هیچ تفاوتی با نسخه های دیگر نداشته و برای خانواده ها گزینهای مناسب است. پژو ۴۰۵ SLX در واقع نسخه فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX محسوب شده که اواخر دهه ۸۰ رسما وارد بازار کشور شد. برخلاف تصور طراحان که فکر میکردند در قسمت داخلی در ها، تبدیلشدن روکشهای طرح چرمی به روکشهای پلاستیکی ایده جالبی است، انتقادات زیادی به این طرح وارد شد. به نظر ما روکشهای جدید نهتنها جذابیتی بیشتر از مدلهای چرمی ندارند بلکه بسیار خشک و شکننده هم هستند. کیفیت پایین داشبورد به همینجا ختم نمیشود، دستگیره در ها به میزان قابلتوجهی ضعیف هستند و سرنشینان بعد از هر بار باز کردن در ها، نگران شکسته شدن آنها هستند.
حاصل تغییرات شرکت ایران خودرو باعث شده تا هم اکنون پژو 405 SLX در رنج قیمتی خود یکی از جذابترین سدانهای بازار داخلی باشد. ۴۰۵ ارزانترین پژوی ساخت ایرانخودرو محسوب میشود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینههای جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده میشود درحالیکه پنجرههای عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسهای هستند. این خودروها در حال حاضر به دلایل ایمنیو کیفی از خط تولید ایران خودرو خارج شدهاند.
پژو ۴۰۵ SLX به موتور TU5 مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این خودروی سدان ابتدا با همان داشبورد قدیمی پژو ها تولید می شد اما مدتی بعد ایران خودرو تصمیم گرفت تا داشبورد و رودری ها را بروز کند. به همین خاطر در تمام SLX های مدل بالا شاهدیم که داشبورد و رودری ها مشابه پارس های جدید شده و داشبورد آن به اصطلاح سوناتایی شده است. در این مطلب به سراغ یکی از قدیمیترین محصولات ایران خودرو میرویم تا ببینیم دو تیپ پرفروش آن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. با این تفسیر شما را به مقایسه پژو 405 glx با slx دعوت میکنیم تا از تفاوتهای این دو ماشین فرانسوی در بازار ایران بیشتر آگاه شوید.
خودرویی فرانسوی که توانست به علل مختلفی همچون ایمنی بالا و طراحی خوب در آن سال ها به یکی از برگ برنده های آبی پوشان جاده مخصوص تبدیل شود. شرکت ساپکو (یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو) نیز از سال ۱۳۷۳ بیش از ۵۰ درصد قطعات پژو ۴۰۵ را بومیسازی و تا سال ۱۳۷۷ حدود ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تأمین کرد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
این ایراد به خشک بودن، یکتکه بودن و پایین بودن سطح کیفی مواد اولیه داشبورد برمیگردد. پژو ۴۰۵ مدل mi16 یکی از بهترین مدلهای پژو در دوران تولید این خودرو بوده است. اما با توجه به کیفیت بسیار پایین مونتاژ مثل ویژگیهای فنی و داخل کابین و استهلاک بالا، خرید آن توصیه نمیشود. اما روزانه هزاران آگهی خرید ماشین اقساطی در شیپور ثبت میشود که میتوانید با بررسی آنها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری نمایید.
جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند.
جالب است بدانید که پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم به صورت محدود با موتور tu5 به بازار عرضه شد و اگر کمی جستجو کنید، قیمت پژو 405 Glx با موتور tu5 را در مدلهای مربوط به دهه هشتاد پیدا میکنید. بنابراین اختلاف خاصی از نظر آپشن بین این دو مدل دیده نمیشود و مواردی مثل فرمان هیدرولیک، کیسههای هوای جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، شیشهبالابرهای برقی جلو، آینههای جانبی برقی، ایموبلایزر و بازکن درب صندوق از داخل جزو مهمترین تجهیزات این دو نسخه از پژو۴۰۵ محسوب میشوند. در این میان صرفا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به چراغهای مه شکن جلو مجهز است که مدل GLX از آنها بهرهای نبرده است. اکنون پس از یک دهه حضور پژو 405 SLX در بازار کشور، این خودرو توانسته به لطف طراحی جوانپسند، پیشرانه کم استهلاک، مصرف سوخت بهینه و… به جایگزینی شایسته برای پژو 405 معمولی بدل شود. جالب این است که شرکت ایران خودرو همچنان حاضر به خداحافظی با پژو 405 GLX نبوده و این شیر پیر را با وجود تمامی کمبودها و نقاط ضعفش بر روی خط تولید خود حفظ کرده است. خودرو پژو 405 که محصول سال 1987 کمپانی پژو فرانسه است، یک سال پس از تولید موفق شد عنوان خودرو سال اروپا را از آن خود کند.
یک پاسخ کاملا قانع کننده برای اینکه چرا پژو 405 SLX بخریم مصرف سوخت بهینه این خودرو است. بالا بودن نرخ سوخت، خیابانهای پرتردد و گاها ترافیکهای سنگین جز عواملی هستند که باعث شده مصرف سوخت بهینه یکی از مهمترین اولویتهای خریداران ایرانی برای انتخاب خودرو مورد نظرشان باشد. در طی سالهای طولانی حضور موتور TU5 در بازار ایران، این موتور عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و به خوبی استهلاک کم و مصرف سوخت اقتصادی خود را به خریداران ایرانی ثابت کرده است. پژو 405 SLX نمونه فیسلیفت شده پژو 405 معمولی محسوب میشود که در بین سالهای 1987 تا 1997 میلادی بر روی خط تولید این کمپانی فرانسوی قرار داشت. شاید در حال حاضر نمای ظاهری پژو 405 GLX بیش از حد ساده و قدیمی بهنظر برسد، اما این خودرو توسط شرکت پرآوازه پینین فارینا طراحی شده و در زمان خود یکی از زیباترین سدانهای فرانسوی بازار محسوب میشد. ما در مجلهٔ پدال بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی میپردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش میدهیم.
مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی و تعویض پلاک و برگه سبز خودرو از مراحل بعدی است که باید انجام داده شود. در نهایت پس از مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی خودرو، میتوانید بیمه را به نام خریدار انتقال دهید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. از نکات منفی دیگر که در این خودرو مشاهده میشود، صدای موتور بهشدت در کابین شنیده میشود که در مسافرتهای طولانیمدت بسیار آزاردهنده است.
این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایینتر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر میرسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایینتر و عدم وجود مشکلات واشر سر سیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار میرود. پژو SLX 405 برای چندین سال باهمان داشبورد ساده معروف خودش وارد بازار ایران شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۵، شرکت ایران خودرو باهمکاری دانشگاههای طراحی خودرو کشورمان، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو طراحی کرد. هرچند خودروهای داخلی تا رسیدن به حدی از کیفیت در خور مصرفکنندههای ایرانی راه زیادی در پیش دارند، اما امید بر این است که بتوانند این مسیر طولانی را آغاز کنند. پژو 405 SLX خودروی جادار و کممصرف است که میتواند برای خانوادههای ایرانی پاسخگوی نیازهای روزمره باشد. ایران خودرو در دهه ۷۰ با وارد کردن و مونتاژ پژو ۴۰۵ توانست موفقیت بسیار بزرگی را کسب کند.
در نمای جلوی این خودروی سدان گرافیک چراغ های جلو، جلو پنجره و سپر تا حدودی متفاوت شده اما بسیاری معتقدند این تفاوت اصلا به چهره خودرو ننشسته است. باقی قسمت ها اما مانند کاپوت دست نخورده باقی مانده و همان شکل و ظاهر قبل را دارند. خودروهای سدان همیشه یکی از اصلی ترین انتخاب های خانواده ها بوده چرا که این خودروها بخاطر دارا بودن فضای کابین و بار کافی علاوه بر تردد در شهر برای مسافرت هم گزینه های مناسبی هستند. در ایران هم این کلاس خودرویی بسیار محبوب بوده و از همان ابتدا خودروسازان کشورمان به عرضه خودروهای سدان نگاه ویژهای داشتند. ازآنجاییکه از عمر طراحی پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ سال میگذرد، طبیعی است که نمیتوان ایمنی و سطح بالای تجهیزات رفاهی را از آن انتظار داشت. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلوی ۴۰۵ SLX منتقل می شود.
توان تولیدی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دنده دستی (BE3) به چرخهای جلو منتقل میشود تا این سدان 1120 کیلوگرمی بتواند طی مدت 13.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ثانیه دست یابد. شاید این خودرو در مقایسه با پژو 405 GLX که به پیشرانه XU7 مجهز شدهاست از چالاکی کمتری برخوردار باشد، اما در مجموع تواناییهای حرکتی و شتاب آن برای یک سدان خانوادگی در چنین رنج قیمتی مناسب بهنظر میرسد. در این قسمت پاسخ به سوال چرا پژو 405 SLX بخریم را از جنبه فنی خودرو شرح دادیم. در سال 1370 شرکت ایران خودرو با قرار دادن پژو 405 در سبد محصولات خود، تحول عظیمی در بازار سدانهای خانوادگی کشور ایجاد کرد. ویژگیهای این خودروی خانوادگی ما را برآن داشت تا در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به بررسی این خودروی ایرانی بپردازیم.
در حال حاضر پژو ۴۰۵ در سه تیپ مختلف تولید و عرضه میشود که شامل پژو ۴۰۵ GLX، پژو ۴۰۵ SLX و پژو ۴۰۵ تیپ دوگانهسوز (CNG) است. براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو، پژو 405 SLX نیز همچون سایر سدانهایی که به پیشرانه TU5 مجهز شدهاند از مصرف سوخت بهینهای برخوردار است. پژو 405 SLX بهطور رسمی در یک سیکل ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 7.5 لیتر و در جادههای برون شهری تنها 6 لیتر بنزین مصرف میکند؛ این در حالی است که پژو 405 GLX که به موتور پراستهلاک XU7 مجهز است و بهطور ترکیبی در هر صد کیلومتر 9 لیتر و در جادههای برون شهری در حدود 7 لیتر بنزین مصرف میکند. پژو 405 SLX در بخش فنی از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم 1587 سی سی بهره میبرد که با کد TU5 شناخته میشود. این پیشرانه که پیشتر در خودروهایی همچون رانا، 206 تیپ 5، 206 صندوقدار و… مورد استفاده قرار گرفته بود، از توان تولید 108 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه و 142 نیوتنمتر گشتاور در 4000 دور در دقیقه برخوردار است که نیروی قابلقبولی برای یک سدان خانوادگی محسوب میشود. همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره کردیم، شرکت ایران خودرو در ابتدا از همان پیشرانه XU7 برای به حرکت درآوردن پژو 405 SLX استفاده میکرد، اما پس از گذشت دو سال مشکلات دست و پاگیر این پیشرانه قدیمی باعث شد تا ایران خودرو ترجیح دهد پیشرانه مورد استفاده در پژو 206 تیپ 5 را درون سینه این خودرو قرار دهد.
در سوی دیگر، داشبورد پژو ۴۰۵ داشبورد جدید بهجز کنسول وسط، بهصورت کامل تریم کرمرنگ دارد و از طرح چوب که در پارس است، خبری نیست. پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب میشد به بازار عرضه کرد. چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟قیمت خودرو صفر همواره برای خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع قیمت صفر خودرو در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند.
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس از لحاظ فنی تا سال ۹۱ هیچگونه اختلافی نداشتند و هر دو محصول با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ XU7 روانه بازار میشدند. اما از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ slx عمدتا با موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار عرضه شد. پژو ۴۰۵ یکی از قدیمیترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را میتوان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست. این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمیگردد و هماکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااینحال ۴۰۵ و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایرانخودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است. علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، ۴۰۵ نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچگاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثهٔ سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالاییها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا میکند.
موتور نرم و كم صداي “پژو 405 اس ال ایکس جدید” 4 سيلندر بوده و با حجم 1600 سي سي، تلفيقي از قدرت و كشش مناسب را به همراه مصرف سوخت كم و آلايندگي پايين در اختيار قرار مي دهد. پژو 405 جي ال ايكس از امكانات فني و رفاهي روز دنيا همچون موتور انژكتوري با مديريت الكترونيكي، شيشه هاي برقي، كولر، فرمان هيدروليك و آينه هاي برقي سود مي برد كه اين تجهيزات و امكانات به همراه ساير موارد ذكر شده، باعث موفقيت چشمگير اين خودرو در بازار ايران شده است. در سمت مقابل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از لحاظ چابکی و شتاب اولیه وضعیت بهتری دارد و عملکرد آن درمجموع اسپرتتر از مدل SLX TU5 به شمار میرود. هرچند که استهلاک بیشتر موتور و بهویژه سوختن واشر سرسیلندر از معایبی است که میتوان برای پیشرانه XU7 پژو متصور بود. درمجموع اختلاف ظاهری و نمای داخل کابین بین این دو تیپ از پژو ۴۰۵ خیلی چشمگیر نیست و حتی بعضی از مواقع دارندگان مدلهای جی ال ایکس با صرف هزینه بیشتر و تغییر مواردی همچون چراغها، سپرها و…، ظاهر اتومبیل خود را به اس ال ایکس تغییر میدهند. حتی در مدل SLX هم تغییرات چندانی در داخل خودرو ایجاد نشده و به چند تغییر جزئی بسنده شده بود؛ اما سرانجام در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی ایرانخودرو تصمیم گرفت نهایتاً داشبورد جدیدی را برای خانوادهٔ ۴۰۵ و پارس طراحی کند.
همچنین در مورد مقایسه پژو 405 glx با slx از نظر فضای داخل کابین نیز باید گفت که تغییر محسوسی دراینباره بین این دو خودرو مشاهده نمیشود. البته از سال ۹۳ به بعد شرکت ایران خودرو داشبوردهای جدید موسوم به سوناتایی را روی محصولات خانواده ۴۰۵ نصب کرد که دیگر از مواد نرم در آنها استفاده نشد و پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیلدهنده این نوع داشبورد بهحساب میآمد. پژو ۴۰۵ SLX از نظر فنی اما تفاوت زیادی با تیپ های دیگر ۴۰۵ دارد و ایران خودرو بر روی این محصول از موتور معروف و کم اصطحلاک TU5 استفاده کرده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می تواند حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند که برای این خودرو کافی است.
بنابراین از سال ۹۱ به بعد پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با پیشرانه متفاوت TU5 که سروصدای کمتر، نرمی بیشتر، استهلاک پایینتر و مصرف سوخت کمتر از مزایای آن به شمار میرود، به بازار آمد. همچنین معمولا پژو ۴۰۵ slx با تریم داخلی روشن به بازار عرضه میشد اما پژو ۴۰۵ جی ال ایکس هم با تریم کرم و هم مشکی به بازار راه پیدا کرد. از دیگر تفاوتهای ۴۰۵ اس ال ایکس با مدل معمولی میتوان به تغییراتی در پیشرانه، گیربکس، کابین و ظاهر خودرو اشاره کرد که تا حدودی عملکرد بهتر در کنار مصرف کمتر سوخت را به ارمغان آورده است. به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در سال ۱۹۸۸ میلادی پژو ۴۰۵ اسپرت، لقب بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد. کار تولید و مونتاژ این خودرو در ایران، توسط ایران خودرو در دهه ۷۰ شمسی آغاز شد.
این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو بهعنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایرانخودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایههای صنعت خودروسازی ایران محسوب میشود زیرا از پلتفرم آن در محصولات مختلف ایرانخودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکسترین ساختهٔ ایرانخودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلتفرم ۴۰۵ را پنهان کرده است. درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایرانخودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیسلیفت آن کرده و آنرا با نام ۴۰۵ SLX معرفی نمود که در ادامهٔ این مطلب بیشتر بدان خواهیم پرداخت. خودرو پژو ۴۰۵ اسپرت درزمان ورودش در ایران بهعنوان یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار به شمار میرفت.
شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ به منظور آنکه پاسخی به انتقادات مشتریان پیرامون عدم تغییر محصولات و بهروزرسانی آنها داده باشد، با اصلاحات ظاهری که روی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اعمال کرد، مدل جدیدی از این خودرو را با نام پژو SLX 405 به سبد تولیدات خود اضافه نمود. پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از جنبههای ظاهری و فنی تفاوتهایی با مدل جی ال ایکس دارد که در ادامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداختهایم. پژو 405 ابتدا تنها با موتور 1.8 لیتری با کد XU7 عرضه می شد تا اینکه ایران خودرو تیپ SLX 405 را با تغییرات ظاهری محدود و موتور 1.6 TU5 نیز عرضه کرد. پژو 405 SLX از امکانات فنی و رفاهی همچون موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی سود می برد که البته این تجهیزات و امکانات شاید از پایه ای ترین سطح امکانات خودرو های روز نیز پایین تر باشد. به طور کلی پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان قدیمی متاسفانه بیش از حد روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند و باعث شد که مشتریان در این رنج قیمت به دلیل عدم ورود خودروهای جدید همرده، انتخاب چندان دیگری به جز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و اس ال ایکس نداشته باشند. همین مورد نیز موجب شد تا فروش این دو ماشین قدیمی نسبتا بالا باشد و مشتریان از آنها استقبال کنند.
این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تفاوت آنها باهم در رنگ و تریم خلاصه میشود. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
درواقع مهمترین تفاوت ایجاد شده بین دو مدل GLX و SLX پژو 405، همین بهروزرسانی ظاهری مدل اس ال ایکس بوده که البته با کمترین هزینه و بدون تغییر در استایل بدنه صورت گرفته است. پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۲ در کشور و الزام تغییر سیستم سوخترسانی تمامی پیشرانههای خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، ایرانخودرو پیشرانهٔ جدید ۱۸۰۰ سیسی XU7 را جایگزین پیشرانهٔ ۲۰۰۰ قبلی کرد. این موتور جدید تا سالها در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و خانوادهٔ سمند مورداستفاده قرار گرفت اما موتور XU7 علیرغم کشش و توان مناسب، از دو مشکل عمدهٔ مصرف سوخت بالا و دوام پایین (سوزاندن واشر سر سیلندر) رنج میبُرد. به همین دلیل ایرانخودرو تصمیم گرفت در پژو ۴۰۵ و پارس از پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ پنج استفاده کند. این موتور اوایل در هردو مدل ۴۰۵ SLX و ۴۰۵ GLX ارائه میشد اما چند سالی است که تنها ۴۰۵ SLX با موتور TU5 عرضه میشود و مدل GLX همچنان با همان موتور XU7 تولید میگردد. پیشرانهٔ TU5 اما در ۴۰۵ SLX به گفتهٔ ایرانخودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هماکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایرانخودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالیکه ساینا را میتوان نزدیکترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست. از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو ۴۰۵ SLX موجب کاهش قابلتوجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالیکه مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده میشود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگیهای شهری مناسبتر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، ۴۰۵ یکی از قدیمیترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و بهراحتی در بازار پیدا میشود. قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دستدوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند.
در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا خودرو یا وسایل نقلیه خود را سریع، شفاف و آسان به فروش برسانید.
کلیت این داشبورد جدید در ۴۰۵ و پارس یکسان است و صرفاً در تریم و رنگ آنها تفاوتهایی وجود دارد. بهطورکلی طراحی داشبورد جدید ۴۰۵ بروزتر و زیباتر از قبل است اما کیفیت آن چند پله نسبت به داشبورد قدیمی قبلی کاهش یافته و تماماً از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شده است که پس از مدت کوتاهی به صدا میافتد. امید میرود با رویکرد جدید وزارت صنعت و شرکت ایران خودرو و سایپا در تولید و واردات خودروهای جدید اقتصادی، دیگر شاهد عرضه محصولات قدیمی به بازار کشور نباشیم تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند از خودروهای باکیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا به قیمت مناسب بهرهمند شوند.
پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از پیشرانه 1600 سیسی ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و رانا استفاده میکند. این پیشرانه، قدرتی حدود ۱۰۰ اسب بخاری و گشتاوری ۱۴۰ نیوتنمتر را در اختیارتان قرار میدهد. متأسفانه پژو SLX 405 همچون مدل پایه خود از کیفیت ساخت بسیار پایینی برخوردار است که باعث شده این خودرو در بررسیهای انجامشده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نهایتاً ۲ ستاره کیفیت را کسب نماید. ازلحاظ ایمنی هم پژو ۴۰۵ اسپرت فقط به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي خنك شونده، ترمز عقب کاسهای و كيسه هواي راننده و سرنشين مجهز است و مانند دیگر محصولات ایران خودرو دارای گارانتی و خدمات پس از فروش ۲۴ ماهه است. پژو 405 SLX یکی از سدانهایی است که بر پایه پژو 405 معمولی طراحی و تولید شدهاست و درواقع این خودرو نمونه فیس لیفت پژو 405 محسوب میشود. پژو 405 SLX در سالهای ابتدایی تولید خود به همان پیشرانه XU7 مجهز شده بود که در 405 معمولی نیز مورد استفاده قرار میگیرد، اما در سال 1390 شرکت ایران خودرو با مجهز کردن 405 اس ال ایکس به پیشرانه TU5، موفق شد علاوهبر تغییرات ظاهری در بخش فنی این خودرو نیز تحولاتی را ایجاد کند.
فروشنده باید برگه استعلام تخلفات رانندگی تسویهشده و بهروز خودرو را به همراه داشته باشد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد.
این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. بهتر است اگر قصد خرید خودرویی در بازه قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان را داشته باشید گزینههایی همچون تندر ۹۰ دستدوم را در اولویت بگذارید. در این خودرو بعد از گذشت ۱۰ هزار کیلومتر، شنیدن صداهای اضافی از داشبورد، کاملاً طبیعی است.
در نمای جانبی هیچ تفاوت خاصی صورت نگرفته و تنها فرم قالپاق تایر ها و آینه های جانبی فرق کرده که البته آینه ها را هم قبل تر در پژو پارس ELX دیده بودیم. در بخش عقب همچنان مانند جلو گرافیک چراغ های اصلی متفاوت شده اما دیگر قسمت ها ثابت ماندهاند. اما بر روی درب صندوق در پژو ۴۰۵ SLX یک باله کوچک جای گرفته که چراغ سوم ترمز از پشت شیشه عقب بر روی این بخش آمده است.
تولید پژو 405 در کشور سازنده تنها تا سال 1997 ادامه داشت، اما اشتیاق فراوان آبی پوشان جاده مخصوص به این پیرمرد فرانسوی باعث شده تا پژو 405 GLX همچنان بر روی خط تولید شرکت ایران خودرو باقی بماند و حتی پلتفرم آن برای ساخت خودروهایی همچون پژو 405 SLX، دنا، سمند، پژو پارس و… مورد استفاده قرار گیرد. ایرانخودرو در فیسلیفت ۴۰۵ SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالبهای بدنه، ظاهر کهنهٔ ۴۰۵ را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغهای جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینههای جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغهای عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مهشکنهایی به سپر جلو میشود.
مصرف ترکیبی این خودرو حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن هم ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می باشد. خصوصیت پیشرانه TU5 نسبت به XU7 مصرف پایین تر در کنار بازدهی بهتر بوده و همچنین مشکلاتی مانند واشر زدن را هم ندارد. داشبورد میانی ابتدا میزبان دریچه های تهویه بوده و پس از آن هم پنل ضبط خودرو و در نهایت پنل سیستم تهویه به صورت دستی قرار گرفته است.
دیدگاهتان را بنویسید