سبک طراحی چراغها و جلوپنجره خودرو به گونهای است که گویا تنها یک نشان شیر کم دارد! این مدل از طراحی اسپرت و جذاب است و میتواند به راحتی حس قدرت و سرعت را به بیننده القا کند. اخیرا تحرکات بسیاری در سامانه مذکور مشاهده شده و در آخرین آمارگیریها دو خودروی جدید از راسا موتور با نامهای سوزوکی Ciaz و گک GS 3 ثبت گردیدهاند.
این مدل با تجهیزات سطح استاندارد در چین، ۱۹ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد و برای مشتری ایرانی، احتمالا حدود ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. گک امکو ترامپچی هیبرید، ۱۸ هزار دلار قیمت دارد و مدل ۲ لیتر توربو با امکانات کامل به قیمت ۲۵ هزار دلار فروخته میشود. درمجموع باید گفت که جی ای سی امکو (GAC Emkoo) یک ماشین خانوادگی با طراحی اسپرت و آیندهنگرانه است که تا اینجای کار در مقایسه با دیگر محصولات وارداتی، ظاهر جذاب و مدرنتری ارائه میدهد. به علت محدودیتهای اعمال شده برای واردات و سقف ارزی مشخص شده، راسا موتور توانسته سیاز را در قامت یک سدان اقتصادی به بازار کشورمان بیاورد. این خودرو قرار است بهطور انحصاری در بازار خاورمیانه به فروش برسد و به طور خاص برای کشور هند طراحی و تولید شده است. موضوع بسیار مهم در خصوص جی ای سی GS3 امزوم، قیمت نهایی آن در جایگاه یک خودرو چینی پرآپشن و وارداتی است.
شیفتر وضعیت دنده فرم متفاوتی دارد و استایل سهشاخه غربیلک فرمان نیز ما را به یاد بعضی خودروهای اسپرت قدیمیتر میاندازد. وجود بلندگو در قسمت پشت سری صندلیهای جلو و همچنین شارژر تلفن همراه به صورت پاپآپ، از دیگر ویژگیهای این کابین به حساب میآید. به گفته مدیران گروه آرتابان، این گروه خودروسازی، کیفیت، ایمنی و قدرت و توجه به شاخص های تکنولوژی روز دنیا را خط مشی اصلی خود می داند و در این راستا در تلاش است جدیدترین، بادوام و محبوبترین های صنعت خودرو جهان را به بازار خودرو کشور عرضه کند. نیروی تولیدشده توسط موتور از طریق گیربکس اتوماتیک ۷سرعته دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Group Company) با نام اختصاری GAC یکی از قدیمیترین تولیدکنندگان در صنعت حمل و نقل چین محسوب میشود. برند ترامپچی (Trumpchi) نیز در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد تا محصولات باکیفیتتر و گرانتر نسبت به دیگر تولیدات GAC را نشان دهد. مدلهای مختلف گک امکو ترامپچی، سیستم صوتی ۴ و ۶ و ۱۲ بلندگو از برند یاماها ارایه میدهند. نسخههای آپشنال، مجهز به ترمز خودکار، کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، دید ۳۶۰ درجه و رادار تمام بدنه هستند. این گزارش می افزاید که اولین محموله خودروهای وارداتی آرتابان موتورز، شامل دو خودرو گک امکو و گک امپو هیبریدی است. علاوه بر امپو و GS3، امکو از برند جی ای سی (GAC) بهواسطه راسا موتور راهی ایران شده.
این سدان کوپهمانند که توسط کرمان موتور عرضه میشود، بهدلیل طراحی خاص، سقف فستبک و پیشرانه قدرتمند، توانسته توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. این خودرو که توسط مدیران خودرو عرضه میشود، به لطف سابقه موفق برند فونیکس در ایران، بازار خرید و فروش قوی و خدمات پس از فروش خوب، یکی از خودروهای محبوب بازار است. گک امپو مطابق با استاندارد یورو ۶ طراحی شده و با توجه به اینکه تولید گازهای گلخانهای در گک امپو به حداقل ممکن رسیده است، میتوان آن را خودرویی دوستدار محیطزیست دانست. در طراحی کابین گک امپو از مواد باکیفیت مانند چرم مصنوعی و پلاستیک نرم استفاده شده است. تریم داخلی این خودرو مشکی و زرد است که در کنار دوخت زرد رنگ صندلیها، باعث شده است کابین ظاهر اسپرتی داشته باشد. این خودرو از نظر زبان طراحی هیچ ارتباطی با نسل پیش ندارد و حالا از سبک طراحی بسیار فضایی بهره میگیرد که به زبان طراحی خودروهای کلاس مفهومی (Concept) یا تمام الکتریکی (EV) شباهت بیشتری دارد تا یک خودرو بنزینسوز معمولی.
گک امکو نیز همچون دو برادر دیگر خود یعنی مدلهای جی ای سی امپو و جی ای سی GS3 با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر تزریق مستقیم به همراه گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته دو کلاچه وارد بازار ایران شده است. این پیشرانه میتواند ۱۷۷ اسب بخار قدرت به همراه ۲۷۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند و به سوی چرخهای جلو بفرستد. این خودرو محصول سال ۲۰۲۲ میلادی محسوب میشود و در رده کراساوورهای جمعوجور قرار میگیرد. گک امکو ترامپچی هیبرید، از ترکیب موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی و محرک برقی، تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. ظاهرا تجهیزات فنی این مدل، ساخت تویوتا است و میانگین مصرف سوخت ۳ تا ۴ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت امکو هیبرید، حدود ۱۴ ثانیه خواهد بود.
این کراس اوور وارداتی چینی میتواند تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد، یک باک سوخت ۵۵ لیتری دارد و خوشبختانه سیستم تعلیق عقب آن از نوع مالتیلینک مستقل است. پس از یک وقفه چند ساله، برند چینی GAC با مدل جدید خود، گک GS3، به همراه شرکت راسا موتور خاورمیانه، دوباره وارد بازار خودروی ایران شده است. در میانه دهه 1390، مشتریان ایرانی به صورت محدود با این برند آشنا شدند، وقتی که مدل گک ترامپچی GA3S در بازار ایران عرضه شد، اما موفقیت چشمگیری نیافت.
چرم و مواد نرم روی داشبورد LX پلاس، فراتر از دیگر خودروهای چینی است و شاسیبلند گک را بسیار جذاب نشان میدهد. فرمان چرم با طراحی خاص که فقط دو نقطهی اتصال به محور دارد نیز، حس خوبی برای راننده فراهم میکند. در نسخههای سفارشی، نمایشگر ۱۵/۶ اینچ لمسی و ۱۲/۳ اینچ پشت فرمان وجود دارد. راسا موتور واردکنندهی محصولات گک چین در ایران، هماکنون سدان اسپرت امکو را وارد کشورمان کرده است.
نخستین نسل گک GS3 در سال 2017 رونمایی شد و به دلیل محدودیتهای واردات، شانس حضور در بازار ایران را نداشت. خودروسازی GAC در سال 2022 میلادی، نسل دوم GAC GS3 را در نمایشگاه خودرو گوانگژو به صورت رسمی معرفی کرد. خودرویی که راسا موتور قصد عرضه آن به بازار ایران را دارد نیز نسل دوم GAC GS3 است.
به طور کلی گک GS3 جدید در بازار جهانی با یک پیشرانه و گیربکس عرضه می شود که کاملاً با مشخصت فنی گک امپو (EMPOW) یکی است. موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو GDI با تکنولوژی Air to water این خودرو قادر است تا ۱۷۰ اسب بخار توان و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلوی این کراس اوور کوچک منتقل کند. طی سالهای میانی دهه 1390، مشتریان ایرانی با برند چینی GAC بهصورت محدود آشنا شدند.
حال باید ببینیم که راسا موتور چه برنامه ای برای نشان تجاری گک در ایران دارد و آیا می تواند نشان تجاری این خودروساز مطرح چینی را در ایران احیا کند. امپو با ۴.۷ متر طول و ۱.۸۵ متر عرض، در داخل خودروی جاداری است و فضای پای سخاوتمندانهای را ارائه میکند. همچنین درحالیکه صندوق بار با ۵۴۳ لیتر ظرفیت، فضای بزرگی دارد اما امکان خواباندن صندلیهای عقب هم وجود خواهد داشت که فضای بار را افزایش میدهد.
نمایشگرهای بزرگ، جوی استیک فلزی، صندلیهای خوش ساخت باکیفیت و سقف پانورامیک، کراساور گک را نسبت به فونیکس تیگو ۷ و X55 مدیران خودرو، جذابتر نشان میدهد. بهرهمندی از ۲۷۵۰ میلیمتر فاصله محوری نوید یک کابین جادار را میدهد که از لحاظ فضای طولی هیچ مشکلی برای سرنشینان ایجاد نخواهد کرد. حجم صندوق عقب این شاسی بلند شهری چینی ۴۲۰ لیتر است که نسبت به بعضی رقبا کیفیت کمتری ارائه میدهد. اما در مجموع این حجم از فضای صندوق عقب میتواند نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ تا ۵ نفره را بهنحو قابل قبولی برطرف کند. با ورود به کابین جی ای سی امکو، شاید کمی از بابت طرح محافظهکارانه داشبورد این خودرو تعجب کنید؛ چراکه به نظر میرسد طراحان داخلی این خودرو به اندازه فضای بیرونی جسارت به خرج ندادهاند.
فاصله محوری ۲,۷۳۶ میلیمتری گک امپو بههمراه طراحی ارگونومیک صندلیها، فضای راحت و مناسبی را برای سرنشینان در داخل کابین فراهم کرده است. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو بهخوبی طراحی شده و حتی برای افراد قدبلند هم مناسب است. با توجه به اینکه این خودرو یک سدان کامپکت است، در ردیف عقب هم فضای کافی برای سرنشینان فراهم شده اما ممکن است سرنشینان قدبلند فضای سر کافی نداشته باشند.
گک امپو به یک سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) مجهز است که نسبت به سیستمهای تزریق معمولی عملکرد بهمراتب بهتری دارد. تزریق مستقیم سوخت باعث بهبود عملکرد موتور، افزایش بهبود فرایند احتراق و کاهش مصرف سوخت میشود. به لطف این سیستم، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک سدان اسپرت عدد مناسبی است. این خودرو در چین در دو مدل بنزینی و هیبریدی عرضه میشود اما شرکت راسا موتور در تیرماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که مدل بنزینی این خودرو را وارد بازار ایران خواهد کرد. نهایتاً در آبانماه ۱۴۰۳، این خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه شد. گک GS3 وارداتی قدرتمندترین پیشرانه موجود در میان چینیهای بازار ایران را در اختیار ندارد، اما از دیدگاه سطح امکانات رفاهی و ایمنی بدون تردید یکی از فولترین خودروها به شمار میآید.
زوایای شکسته و خطوط منقطع حالا اصلیترین عناصر تشکیلدهنده نمای خارجی گک GS3 است. تعداد این زاویهها و خطوط بیسر و ته به اندازهای زیاد است که در صورت جابهجا شدن زاویه دید بر اثر قدم برداشتن در اطراف خودرو، جزئیات بصری نمای خارجی GAC GS3 در هر قدم تغییر میکند. رینگ 19 اینچی، ۶ ایربگ، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شیب سنج (HAC & DAC)، TPMS، کلاستر دیجیتال و … هم آپشن ها دیگر این خودرو است که نمی توان آن ها را ویژه دانست زیرا دیگر وارداتی های لیست هم تقریباً به این آپشن ها مجهز اند. به طور کلی گک توانسته به خوبی کپی برداری کند و خودرویی با طراحی بسیار جذابی به بازار تحویل دهد. در طراحی نمای پشتی شاید کاملاً از پژو ۲۰۰۸ کپی برداری نشده باشد اما آن چنان تفاوت خاصی هم نمی توان میان آن ها یافت. در قسمت عقب گک GS3 با دو چراغ غیرپیوسته که با خطوط شکسته طراحی شده اند رو به رو هستیم که حس اسپرت خوبی به بیننده القا می کند.
برای جلوگیری از افزایش دمای موتور در گک امپو از سیستم خنککننده هوا به آب (Air to Water) استفاده شده است. در این سیستم، هوای فشردهشده توسط توربوشارژر قبل از ورود به موتور خنک میشود و به این صورت راندمان موتور افزایش مییابد و از افت توان موتور هم جلوگیری خواهد شد. حالت یکپارچه در خروجیهای هوا جذاب به نظر میرسد و هماهنگی بسیار خوبی با تودریها دارد. یک استوانه در مرکز داشبورد، محل خروجی هوای تهویه مطبوع و جایگاه نصب مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچ را تامین میکند. مدلهای ویژه، نمایشگر ۱۴/۶ اینچ دارند و از پنل دیجیتال ۷ اینچ پشت فرمان بهره میبرند. در عقب، چراغهای کشیده و باریک، شبیه به نمای پشت کراساورهای ولوو هستند.
طول، عرض و ارتفاع کراس اوور وارداتی راسا موتور به ترتیب عبارتند از 4410 میلیمتر، 1850 میلیمتر و 1600 میلیمتر. در باک این خودرو حدود 47 لیتر سوخت جای میگیرد و سیستم تعلیق آن در جلو مستقل و در عقب از نوع محور پیچشی است. همچنین هرچند امپو در حالت رانندگی اسپرت پلاس چابکی قابلتوجهی دارد اما در دیگر حالتهای رانندگی، در ترافیکهای سنگین هم پدال گاز و هم پاسخگویی گیربکس اندکی تأخیر دارد. علاوه بر این، اگرچه سدان گک در خط مستقیم عملکرد قابلتوجهی را به نمایش میگذارد اما سیستم تعلیق آن که بیشتر روی راحتی تمرکز دارد باعث میشود نتوان با سرعت و هیجان پیچها را طی کرد. این در حالی است که ما انتظار فرمان کمی تیزتر و بادیرول کمتر به همراه کمی سواری سفتتر را داشتیم.
شرکت سازنده، چند مدل رینگ اسپرت با اندازههای ۱۶ تا ۱۸ اینچ برای خریداران فراهم کرده است و حتی برای مشتریان ویژه، تایرهای فاق کوتاه میشلن رایه میدهد. خطوط عمیق روی بدنه، در امتداد دستگیرهها و چراغ، کاملا واضح هستند تا حالت عضلانی امپو تقویت شود. حجمدهی بدنه در نمای روبرو، حالت سهبعدی و فضایی را به خوبی تداعی میکند. فرم کلی اجزای بدنه در نمای روبرو، گک امکو ترامپچی را اسپرت و تهاجمی نشان میدهد. حذف جلوپنجره و مهشکنهای معمول در طرفین سپر، آیون V و LX پلاس را بسیار ساده نشان میدهد.
نسل اول جی ای سی GS3 در سال ۲۰۱۷ به بازار چین معرفی شد، اما نسخه وارداتی ایران در حقیقت نمونه نسل دوم به طراحی سال ۲۰۲۳ است که با نسل پیشین خود تمایزهای بسیار زیادی به همراه دارد. این خودرو تحت پسوندهای دیگری نظیر امزوم و یینگسو نیز به فروش میرسد، اما کد GS3 یا GS3 II (GS3 سری دوم) در میان این نامها مشترک است. فرم چراغها و جلوپنجرهی ترامپچی امپو شباهت غیرقابل انکار به امجی۶ پرو مدل ۲۰۲۱ دارد. البته در منابع رسمی و سایت شرکتهای سازندهی این دو خودرو، اشارهای به همکاری مشترک دیده نمیشود؛ هرچند که جزئیات بدنه شامل درپوش موتور و حجمدهی طرفین سپر، مشابه هستند. امپو (Empow) تنها سدان ترامپچی محسوب میشود و از سال ۲۰۲۱ در بازار چین وجود دارد. این خودرو با ظاهر اسپرت و تهاجمی، چند مدل پیشرانهی بنزینی، هیبرید و تمام برقی ارایه میکند.
آیون V پلاس در نمای پشت، چراغهای باریک و خطوط مواج را با ظرافت بسیار خوب استفاده کرده است. البته بخش بزرگی از درپوش صندوق، خالی دیده میشود و با این وجود، نصب پلاک در پایین، عجیب به نظر میرسد. سقف سیاه، اسپویلر کوتاه و سپر پلاستیکی در آیون V پلاس مشابه دیگر کراساورهای چینی هستند و نکات مثبت محسوب نمیشوند. اگرچه حجم موتور سوزوکی سیاز کوچک و کم است، اما عملکرد خوبی از خود نشان داده و جلب توجه میکند. تنها 14 ثانیه نیاز است تا از صفر مطلق به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برسید و نهایت سرعت 165 کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید.
نمونههای وارد شده به ایران، صندلیهای خاکستری تیره همرنگ داشبورد دارند و خط دوخت با تزئینات زرد دارند تا حس اسپرت خودرو تقویت شود. ساختار مینیمال با کمترین کلید، همراه نمایشگر بزرگ و سراسری از پشت فرمان تا میانههای داشبورد، سدان ترامپچی را مدرن نشان میدهد. کیفیت چرم صندلیها و دیگر ادوات داخل کابین نیز، برتری کامل در کلاس خودروهای چینی دارد. ترامپچی امپو با طول ۴,۷۰۰ و عرض ۱,۸۵۰ و ارتفاع ۱,۴۳۲ میلیمتر همراه فاصله محوری ۲,۷۳۶ میلیمتر تولید میشود. از نظر ابعاد، این خودروی چینی بین هیوندای النترا و سوناتا موجود در ایران قرار میگیرد.
گک امپو علاوهبر طراحی اسپرت و جذابی که دارد، از نظر فنی هم سدان قابلقبولی است. این خودرو به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI مجهز است که توان تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این پیشرانه بهدلیل توربوشارژ بودن، راندمان بالا و در عین حال مصرف سوخت بهینهای دارد. دیگر مدل ترامپچی گک امپو با پسوند GT، از موتور ۲ لیتر توربو، ۲۶۰ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتنمتر میگیرد. همچنین نسخهی هیبرید نیز برای این خودرو ارایه شده است که از ترکیب موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی و محرک برقی، ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکند.
قیمت جی ای سی امکو با موتور ۱.۵ لیتری در بازارهای جهانی بسته به سطح تجهیزات بین ۱۷ تا ۲۰ هزار دلار است. بنابراین قیمت نهایی این کراساوور وارداتی در بازار ایران با احتساب ۷۵ درصد تعرفه گمرکی و ۳۵ درصد سایر هزینهها، به چیزی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. شرکت گک GAC ازجمله برندهای چینی است که حضور پررنگی در بازار کشورمان نداشته است. هرچند در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی شاسیبلند گونو G5 این شرکت توسط مرتب خودرو مونتاژ شد و چندی بعد نیز سدان ترامپچی GA3 و کراساوور GS5 توسط شرکت الماسداران وارد شدند اما این خودروها همگی عرضهٔ محدودی داشتند و پس از فروش تعداد اندکی کنار رفتند. حال اما با آزادسازی واردات خودرو، شرکت راسا موتور دوباره سراغ گک رفته تا یکبار دیگر شانس این برند چینی را در ایران امتحان کند.
بنابراین با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و مستقل چند اتصالی در عقب، سطح هندلینگ، فرمانپذیری و پایداری آن در سر پیچها میتواند قابل قبول و اطمینانبخش باشد. ابعاد این ماشین برای سواری در شهر و حتی جاده مناسب ارزیابی میشود و به ترتیب طول، عرض و ارتفاع 4490 میلیمتری، 1730 میلیمتری و 1475 میلیمتری دارد. فضای داخلی برای سرنشینان عقب و جلو مطلوب است و باعث آزار و اذیت آنها نمیشود. GAC امپو ظاهر بسیار اسپرت و چشمگیری دارد اما سیستم تعلیق نرم و شخصیت رانندگی خودرو با این طراحی هیجانانگیز هماهنگ نیست. گک امپو در هر چهار چرخ به ترمزهای دیسکی خنکشونده مجهز است که عملکرد بسیار خوبی در دفع گرمای ناشی از ترمزگیری دارند.
این شاسیبلند اندازه متوسط، فقط با پیشرانهی الکتریکی تولید میشود و توان پیمایش متفاوت با قدرت مختلف دارد. این برند، فقط خودروهای الکتریکی عرضه میکند و امروزه، چند مدل سدان و شاسیبلند تولید انبوه دارد. برند گک یا جی ای سی پیشتر نیز در بازار ایران حضور داشت اما به لطف عرضه نامناسب و خدمات پس از فروش ناپیوسته شرکتهای عرضه کننده پیشین، در بازار کشور هرگز به درستی شناخته نشد. جی ای سی GS3 امزوم یکی از محصولاتی است که میتواند مشتریان ایرانی را به سمت این برند چینی جذب کند.
طراحی قسمت عقب به گونه ایست که در نگاه اول حس می کنیم با یک سدان فست بک (Fast Back) مواجه هستیم اما با کمی دقت متوجه می شویم که زاویه نصب شیشه عقب چنین حسی را به ما داده و درب صندوق بدون جابجایی شیشه عقب باز می شود. گفتنی است، نرخ بازار ارز تجاری در روز شنبه 25 اسفند ماه 1403 در تالار حواله ارز مبادله دلار با نرخ 68 هزار و 751 تومان، مبادله یورو با نرخ 74 هزار و 753 تومان، مبادله درهم با نرخ 18 هزار و 720 و مبادله یوآن 9 هزار و 497 تومان بود. همچنین در تالار اسکناس ارز، دلار با نرخ 70 هزار و 676 تومان، یورو با نرخ 76 هزار و 846 تومان، درهم با نرخ 19 هزار و 244 تومان و یوآن با نرخ 9 هزار و 764 تومان مورد مبادله قرار گرفت. ابعاد LX پلاس شامل طول ۴,۷۸۶ و عرض ۱,۹۳۵ و ارتفاع ۱,۶۸۵ و فاصله محوری ۲,۹۲۰ میلیمتر است تا کمی بزرگتر از فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو باشد. آیون V پلاس با طول ۴,۵۸۶ و عرض ۱,۹۲۰ و ارتفاع ۱,۷۲۸ و فاصله محوری ۲,۸۳۰ میلیمتر نیز، اندکی بزرگتر از فونیکس تیگو ۷ خواهد بود. خوشحال می شویم تا شما مخاطبین عزیز هم نظرات خود در مورد این خودرو، ویژگی ها و همچنین قیمت جهانی اش را برای مان کامنت کنید.
اما به هر حال فرم داشبورد جی ای سی امکو در نوع خود زیبا، متعادل و البته مدرن به نظر میرسد. نمایشگرهای مستطیل شکل در میانه داشبورد و پشت فرمان به ترتیب به عنوان نمایشگر مالتیمدیا و صفحه کلاستر انجام وظیفه میکنند. واردات خودرو ماجرای دور و درازی است که یک سال و اندی همه مشتریان متقاضی خودروهای خارجی را معلق نگاه داشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به همت نمایندگان مجلس و سایر مسئولان موفق شدند از تمام پیچ و خمهای واردات ماشین عبور کنند و به مرحله ثبت محصولات در سامانه یکپارچه فروش خودرو برسند. باید در نظر داشت که نشان GAC با وجود اعتبار بالا در میان خودروسازان چینی، آنچنان جایگاه خوب و شناخته شده ای در بازار ایران ندارد و به خاطر عملکرد نه چندان خوب نماینده قبلی، محصولات گک آن چنان مورد استقبال واقع نشده است.
حال، با بازگشت برند گک و مدل GS3، این خودرو، که هنوز به طور رسمی معرفی نشده است، به سرعت عنوان پرآپشنترین خودرو وارداتی را به خود اختصاص داده است. در واقع این شاسی بلند چینی به یک موتور 1.5 لیتر توربو 4 سیلندر با فناوری GDI و Air to water مجهز شده که میتواند قدرتی برابر با 170 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتنمتر را تولید کند. یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه از نوع تر نیز وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخهای جلو را بر عهده دارد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز قصد داریم شما را با مشخصات فنی و سطح امکانات شاسی بلند وارداتی گک جی اس 3 نسخه Emzoom آشنا کنیم.
حداکثر سرعت این خودرو جی ای سی با پیشرانه مذکور به 190 کیلومتر بر ساعت میرسد و همچنین این موتور 175 اسب بخاری باید بتواند امکان شتابگیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت ظرف 7.5 ثانیه را فراهم کند. 6.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رقم رسمی اعلام شده برای مصرف سوخت این محصول وارداتی راسا موتور خاورمیانه است. گک ترامپچی GS3 که به صورت کوتاه گک GS3 نام دارد، یکی از محصولات جوان این شرکت خودروسازی به شمار میآید.
در اینجا ویژگیهای معمول مثل بلوتوث، USB و اپل کارپلی هم وجود دارد اما همانطور که از برندهای چینی انتظار میرود، خبری از اندروید اتو نیست. کیفیت و وضوح نمایشگرها عالی است ولی گک میتوانست سیستم صوتی بهتری را در سدان خود ارائه کند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
در اینجا تناسب و دقت ساخت عالی است و شکاف بین پانلها یکنواخت به نظر میرسد. ترکیب تریم سفید و زرد با تزئینات فیبر کربنی هم حال هوای اسپرتی به داخل خودرو بخشیده است. خوشبختانه GAC GS3 با طیف قابل توجهی از ویژگیهای رفاهی و ایمنی روانه بازار ایران خواهد شد که آن را در زمره خودروهای لوکس چینی بازار ایران، جایی میان مرز فونیکس FX و تیگو ۷ پرو با تیگو ۸ پرو قرار میدهد. گک GS3 تا به این جای کار فول آپشن ترین خودروی وارداتی سامانه یکپارچه است که راسا موتور قصد دارد آن را در زمان و با قیمت نامشخصی به بازار عرضه کند. یکی از مهمترین نکات مثبت در فضای داخلی ترامپچی امپو، صندلیهای اسپرت با طراحی جذاب و چرم است که برای سرنشینان ردیف جلو، راحتی مورد انتظار را فراهم میکند.
این گیربکس در مقایسه با مدلهای خشک، دوام بیشتری دارد و باعث میشود که تعویض دنده نرمتر و سریعتر انجام شود. طبق اطلاعات رسمی این خودرو باید در حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بسوزاند اما در شرایط واقعی احتمالاً کمی بیشتر می شود و مصرفش در حدود صدی ۷ خواهد بود. سپهر فارغ التحصیل مهندسی مکانیک است و سابقه فعالیت ژورنالیستی در مجلات تخصصی حوزه خودرو و وب سایت های مربوطه را دارد. مسائل فنی و تکنیکی، تست و بررسی خودروهای جدید، تیونینگ و مسابقات اتومبیل رانی داخلی و خارجی از زمینه های تخصصی و مورد علاقه او هستند.
در نواحی جلو و عقب گک GS3 به ترتیب سیستمهای مک فرسون مستقل و نیمهمستقل محور پیچشی (Torsion Beam) پیادهسازی شده است. ترمزهای به کار رفته هم در جلو و عقب به ترتیب دیسکی خنکشونده و دیسکیاند. در قسمت جلوی خودرو با خطوط شکسته و زاویه داری رو به رو هستیم که می تواند به جذابیت و اسپرتی بودن خودرو بیافزاید. از طرفی دیگر فزم جلو پنجره (Grille)، سپر جلو و چراغ ها بسیار با همدیگر هماهنگ اند و همگی با هم خشونت و پرشتاب بودن خودرو را به بیننده القا می کنند. مثلا دستگیرهی درهای ردیف دوم متصل به چراغهای عقب هستند و ادوات کروم برای قاب پنجرهها استفاده شدهاند. طرح چرخهای آیون V پلاس کاملا مشابه رینگهای چری X55 مدیران خودرو است و حجمدهی ملایم بدنه نیز هیجان خاصی برای این خودرو فراهم نمیکند.
دیدگاهتان را بنویسید