کدام مدل پژو پارس برای خرید بهتر است؟

شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود. بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد.

کیسه هوای سرنشینان جلو، دکمه های کنترلی بر روی فرمان و سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب از جمله این امکانات است. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز بر عهده همان گیربکس پژو ۴۰۵، موسوم به BE1 است که یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. این خودرو می‌تواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و طی ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. پیشرانه TU5 به دلیل داشتن حجم کم‌تر، دارای اندک گشتاور کمتر به نسبت XU7P است. از این رو استفاده از پیشرانه به‌روزتر و پیشرفته‌تر TU5، در عمل به معنای بهبود عملکرد نهایی پارس نیست.

طراحی پژو 405 از دیدگاه استانداردهای امروزی بسیار قدیمی و از مد افتاده است. ایران خودرو در سال ۱۳۸۸ یک فیس لیفت داخلی برای این خودرو قدیمی ارائه کرد که شامل چراغ‌های کریستالی جلو و عقب، تغییر در طراحی سپر‌ها و جلوپنجره بود. اما شاکله کلی اتاق خودرو همچنان دست‌نخورده باقی ماند و ظاهر قدیمی خودرو قابل پنهان‌کردن نبود. باید به یاد داشته باشید که طراحی ۴۰۵ از سوی موسسه پینینفارینا ایتالیا انجام گرفت و برای زمان عرضه آن به بازار جهانی بسیار جذاب و گیرا بود. این موسسه در عین حال طراحی نسخه به‌روز‌تر ۴۰۶ را نیز طراحی کرد که الهام‌بخش طراحی پژو پارس شد. مدل پارس سال مناسب افرادی است که به دنبال یک خودرو ارزان در خانواده پارس هستند.

گیربکس 4 سرعته اتوماتیک پژو پارس TU5 در عرض 15 ثانیه سرعت ماشین را از صفر به صد می‌رساند. البته سید محمد طاهر علوی هم عقیده دارد پارس اتوماتیک کمترین مشتری را دارد چون بسیار کند است. او میگوید اگر قدرت خودرو ملاکتان هست به سراغ پارس موتور زانتیا بروید هرچند که این تیپ مشتری زیادی در بازار ندارد.

تولید پارس LX تا به امروز نیز ادامه دارد و مجهز شدن آن به امکاناتی مانند سیستم مالتی مدیا، طراحی قدیمی پارس را کمی قابل تحمل‌تر کرده است. پژو پارس با تغییر پیشرانه توانسته بود روی خط تولید باقی بماند، اما باید این حقیقت را اعتراف کرد که از ابتدای تولید پارس تا امروز، کاهش کیفیت هر روزه این خودرو مشهود بوده و مورد اعتراض قرار داشت. تا اینکه ایران خودرو تولید پژو پرشیا را در سال ۱۴۰۲ برای همیشه متوقف کرد. این خودرو از ابتدا بازار خوبی داشت و امروزه نیز همچنان یکی از نقدشونده‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود. برای ادامه روند تولید، این مدل به‌روزرسانی شد و آپشن‌های استاندارد ۸۵گانه به آن اضافه شده است. پژو پارس ELX یکی از خودروهای محبوب در خانواده تولیدات ایران‌خودرو به حساب می‌آمد.

رنو تندر ۹۰ (ال ۹۰) یکی از قابل‌اعتمادترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود که به دلیل کیفیت ساخت بالا، استهلاک کم و دوام قطعات، به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های خانوادگی تبدیل شده است. این خودرو با طول ۴۲۵۹ میلی‌متر عرض ۱۷۴۰ میلی‌متر، فضای جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. ایران خودرو به رغم افت ۷ درصدی تولید همچنان با ۵۱۸ هزار و ۸۸۵ دستگاه در صدر جدول ۱۰ خودروساز برتر ایران قرار دارد.

سپس در اواسط تابستان ۱۴۰۱، ایران‌خودرو تیپ ساده‌تر این ماشین را هم با نام پارس سال XU7P ارائه کرد که تجهیزات آن مشابه پارس سال قدیمی بوده و از ترمزهای دیسکی عقب و شیشه‌های دودی عقب بی‌بهره است. زمانی که ایران‌خودرو در سال ۱۳۶۹ پژو ۴۰۵ را روی خط تولید برد، یکی از بروزترین و بهترین خودروهای اروپا محسوب می‌شد. ۴۰۵ در ایران هم بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پایه‌های اصلی خودروسازی کشورمان تبدیل شد.

مقایسه مشخصات محصولات پژو با رقبا، گالری عکس و مشاهده دیدگاه‌های کاربران در مورد خودرو های پژو در بخش محصولات زومیت امکان‌پذیر است. همچنین شما می‌توانید سوالات خود در مورد هر یک از خودروهای این شرکت را از طریق بخش پرسش و پاسخ در میان گذاشته تا کارشناسان زومیت و کاربران به آن‌ها پاسخ دهند. طراحان برای خودروی پژو پارس طول 4498 میلیمتر، عرض 1704 میلیمتر و ارتفاع 1410 میلیمتر را در نظر گرفته اند. اسکوترهای سنگین (مکس اسکوتر)، با پیشرانه‌ی بزرگ‌تر از ۳۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند. این مدل‌ها، علاوه‌بر قدت و شتاب مشابه موتورسیکلت‌های اسپرت، سهولت در سواری برای تردد بلند مدت فراهم می‌کنند.

این قطعات به صورت استاندارد دو پیستون دارند که هم سایز نیستند و اگر این دو پیستون را هم سایز کنیم ترمزگیری به طور چشم گیری بهتر می شود. ما بیشترین مشکلمان در بخش ECU با مدل های زیمنس است که زیاد نیاز به تنظیم و دیاگ شدن دارد. در ضمن مشکل در سیستم ABS نیز به دلیل مشکل پمپ زیاد است و حتی یک خودروی با کارکرد بسیار کم داشتیم که به علت آب بندی نبودن لوله های پمپ روغن دچار تخلیه روغن می شد.

پژو پارس ELX با موتور XUM، که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تولید می‌شد، دارای پیشرانه‌ای با حجم ۱۹۰۵ سی‌سی است. این موتور با وجود حجم بیشتر نسبت به پیشرانه XU7J4P/L4، عملکرد ضعیف‌تری دارد و به‌عنوان یک موتور قدیمی و پر استهلاک شناخته می‌شود. شتاب قوی ترین پارس ایران حدود ۱۱ ثانیه است که از این نظر در مقایسه با مدل‌های دیگر سریع‌تر است. البته علی‌رغم حجم موتور بالاتر، این نسخه از پژو پارس ELX از نظر کارایی و مصرف سوخت، عملکرد مطلوبی نسبت به مدل‌های دیگر نداشت و در نهایت تولید آن متوقف شد. در ادامه معرفی انواع پژو پارس به نسخه مجهز به گیربکس خودکار از این خودرو می‌رسیم. پژو پارس اتوماتیک در دهه ۸۰ روی خطوط تولید ایران خودرو قرار داشت اما برای مدتی عرضه آن متوقف شد و سپس در دهه ۹۰ دوباره روانه بازار شد.

طراحی قاب آینه‌ها نیز تغییر کرد و یکی دو مورد جزئی دیگر نیز به آپشن‌های آن افزوده شد. اگر  از آن دسته افرادی هستید که از رانندگی راحتی و آرامش می خواهید به سراغ مدل LX پارس بروید. این پیشرانه از درب سوپاپ جدید، مجرای هواکش جدید، دریچه گاز و منیفولد جدید، میل‌سوپاپ و فنر سوپاپ جدید و…

شاید قدرت موتور این مدل کمی پایین تر از دیگر مدل های این خانواده باشد، اما شتاب صفر تا صد 11 ثانیه ای و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت شما را راضی نگه خواهند داشت. در دفترچه راهنمای محصولات ایران خودرو ذکر شده که زمان مناسب تعویض روغن موتور تیو فایو هر 10 هزار کیلومتر یا 1 سال یکبار (هر کدام زودتر فرا برسد) است. اما اگر با کارشناسان این حوزه مشورت کنید، به‌شما خواهند گفت که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور تیوفایو هر 5 تا 6 هزار کیلومتر یکبار است. رعایت این نکته در جلوگیری به صدا افتادن موتور و آسیب دیدن قطعات آن ضروری است. در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۵ میلیون تومان ارزان شده و ۶۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو۲۰۷ دنده‌ای TU ۵ مدل ۱۴۰۳ هم با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

همینطور ایربگ، چراغ نقشه خوان، شیشه های سولار و ضد اشعه UV، دماسنج روی داشبورد و … از امکانات مهم پارس سال هستند. بنابراین اگر به دنبال هزینه پایین هستید، این ماشین، گزینه خوبی برای شما خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال یافتن پاسخ سوالات خود هستید، کافی است تا انتها با ما همراه باشید. موتورهای دوگانه سوز پارس، معمولاً از سیستم تبدیل سوخت انژکتوری بهره می‌برند.

پژو پارس معمولی که بیشتر با نام پژو پارس سال شناخته می شود، مجهز به همان پیشرانه ای است که متخصصان ایران خودرو از آن برای ماشین های پژو 405 و سمند LX استفاده کرده اند. این موتور 1.8 لیتری دارای 4 سیلندر و 8 سوپاپ بوده که در نهایت قادر است حداکثر قدرت 100 اسب بخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتن متر را فراهم آورد. در طرف دیگر دنا پلاس با موتور تنفس طبیعی  EF۷ یا همان موتور ملی حضور دارد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری می‌تواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد. بنابراین شاید روی کاغذ اختلاف توان موتور ۲۰۷ و دنا پلاس چندان زیاد نباشد؛ اما نکته‌ای که باعث شده پژو ۲۰۷ عملکرد حرکتی بهتری ارائه دهد و خودرو نسبتا چابک‌تری باشد، وزن کمتر آن نسبت به دنا پلاس است.

در این مقاله، جادارترین خودروهای ایرانی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تارا، شاهین و رنو تندر ۹۰ را بررسی کردیم. این خودروها در کنار طراحی کاربردی، هزینه نگهداری مقرون‌به‌صرفه و دسترسی آسان به قطعات یدکی نیز دارند که انتخاب آن‌ها را برای استفاده روزمره و سفرهای طولانی منطقی می‌کند. در نهایت، انتخاب بهترین خودروی جادار بستگی به نیاز، بودجه و انتظارهای شما از فضای داخلی و امکانات رفاهی دارد. ال ۹۰ علاوه‌بر فضای کابین جادار، از نظر هزینه‌های نگهداری نیز یکی از خودروهای اقتصادی محسوب می‌شود. موتور ۱.۶ لیتری K۴M آن عملکردی مطمئن ارائه می‌دهد و مصرف سوخت متعادلی دارد. ال نود از نظر فنی و استهلاک، خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود؛ اما در بحث طراحی و امکانات رفاهی، گزینه‌های دیگری مانند خرید هایما اقساطی نیز انتخابی ایده‌آل به‌شمار می‌روند.

اما بین این دو مدل از انواع پژو پارس، تفاوت‌هایی وجود دارد که به جز مشخصات فنی، مربوط به امکانات آنها می‌شود. پژو پارس اتوماتیک از کم‌تعدادترین نسخه‌های تولیدی از این خودرو است و شاید کندی آن بیش از حد به چشم راننده بیاید؛ اما برای رانندگی در ترافیک شهرها، یک گزینه خوب در این خانواده هست. پژو پارس اتوماتیک فقط به تعداد اندکی تولید شد و این خودرو با اینکه از نظر راحتی رانندگی به خاطر داشتم یک گیربکس اتوماتیک در وضعیت بهتری از دیگر مدل‌های پارس قرار دارد، اما نتوانست نظر مثبت خریداران را جلب کند.

ایران خودرو در توصیف پارس آن را نخستین خودروی لوکس بازار ایران نامیده است که البته به نظر می رسد ایران خودرویی ها مونتاژ کادیلاک ایران (سویل) و بیوک ایران (اسکای لارک) شورولت نوا و … را در دهه های گذشته که همگی با تکنولوژی روز در زمان خودشان مونتاژ و به بازار ایران عرضه شدند را فراموش کرده اند. بزرگ‌ترین تغییری که در کابین ۴۰۵ و پارس محقق شد، ارائه طراحی کاملا جدید داشبرد و فضای داخلی بود که به طراحی سوناتایی مشهور شد. این طراحی در کابین هر دو خودرو با استفاده از تریم داخلی کرمی و تزئینات طرح چوب با غربیلک فرمان ۴ شاخه همراه بود. اما تریم تزئیناتی و ترکیب رنگی در پارس اندکی پیچیده‌تر از ۴۰۵ شد تا همچنان اندک تمایز میان این دو مدل را به رخ سرنشینان بکشد. به عنوان مثال، غربیلک فرمان پژو پارس دارای کلید‌های کنترلی سیستم صوتی بود که پژو ۴۰۵ از آن بهره نمی‌برد.

این موتور در پارس سال هم، همان مشکلات ۴۰۵ مانند سوزاندن واشر سرسیلندر را به همراه دارد. تقریباً هم‌زمان با معرفی و عرضهٔ پارس سال سفارشی XU7P، ایران‌خودرو پارس LX سفارشی TU5 را هم در دو تیپ معمولی و ELX معرفی کرد. تفاوت این دو تیپ باهم نیز مثل پارس سفارشی XU7P و سفارشی ELX در تجهیزات خلاصه می‌شد و تیپ ELX از آپشن‌های بیشتری مشابه مواردی که در بالا بیان شد بهره می‌برد. تفاوت اصلی این دو مدل باهم اما همان‌طور که از نامشان مشخص است، در پیشرانه است زیرا این مدل از موتور ۱.۶ لیتری TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد. اما پژو پارس پلتفرم آزمایشی ایکو برای ارائه تعداد محدودی از قابلیت‌ها و امکانات رفاهی بود. استفاده از پیشرانه و گیربکس دستی/اتوماتیک ستاپ TU5 به‌کاررفته در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶، یکی از مهم‌ترین تغییرات فنی بود که بر هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس پیاده شد.

در ادامه به بررسی موتور انواع مدل‌های پژو پارس خواهیم پرداخت و آن‌ها را از نظر قدرت موتور مقایسه می‌کنیم. این مقایسه شامل مدل‌های مختلفی نظیر پژو پارس ELX، LX، اتوماتیک و دوگانه‌سوز خواهد بود که هریک با پیشرانه‌های متفاوت و عملکرد‌های گوناگون، تجربه‌های متفاوتی از رانندگی را به همراه دارند. مدل پارس با نام سابق پرشیا، به عنوان فیس لیفت مدرن‌تر ۴۰۵ و الهام‌گرفته از نسخه به‌روز‌تر پژو ۴۰۶ برای این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار ارائه شد.

با این حال ایران خودرو توانسته است با ایجاد یک فاصله رفاهی و ظاهری میان آن‌ها، این دو خودرو را به عنوان دو محصول موازی اما کاملا متمایز برای سالیان دراز بر خط تولید نگه‌ دارد. بنابراین شما هم باید بدانید که اگر می خواهید با پرداخت کمترین هزینه، از سواری با یک پژو پارس دوست داشتنی لذت ببرید، پارس سال این شرایط را برای شما فراهم می کند. اما اگر به دنبال موتور قدرتمند تر هستید، باید پول های خودرو را برای خرید پارس ELX پس انداز کنید.

هم‌چنین طراحی سدان و فضای بزرگ این ماشین، باعث شده تا برای سفرهای بین شهری قابل اعتماد باشد. توجه داشته باشید که قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به آپشن‌های ماشین متغیر است و مدل‌های لو آپشن، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند. کلیه این خودروها، در شرایط خرید خودرو اقساطی ایران خودرو به‌فروش می‌رسند.

این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر شود و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ می‌شد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند. ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت. در سال های گذشته این مشکل را نداشتیم ولی اخیراً زیاد به ما مراجعه می کنند و حتی 206 هم به این مشکل گرفتار شده است.

سیستم مک‌فرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دست‌اندازها را تا حد زیادی جذب می‌کند. شاید یکی از ضعف‌های این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، می‌توان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیط‌زیست کمپانی پژو دانست.

بنابراین اگر برایتان سوال شده بود که فرق پژو پارس ساده و پژو پارس سال چیست؟ باید گفت که هر دو اسم متعلق به یک مدل پژو پارس هستند. قطعاً یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران در بین مدل‌های داخلی پژو پارس است. هرچند دلیل این محبوبیت عجیب مشخص نیست ولی هرچه که هست باعث شده قیمت یکی از نسخه‌های پرتعداد این سدان پیر بازار کشور از خودروی به‌مراتب مدرن‌تری مثل تارا بیشتر شود. درهرحال، به دلیل همین محبوبیت پژو پارس نزد خریداران، ایران‌خودرو طی سال‌ها انواع مختلفی از آن را با پیشرانه‌ها و ویژگی‌های گوناگون تولید کرده است. ۲۰۷ هاچبک برای به حرکت در آوردن خود از موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن.متر استفاده می‌کند.

با ورود نفر سوم به نشیمن ردیف عقب، کیفیت سواری و راحتی صندلی‌ها برای دو نفر جانبی به یک کابوس تبدیل می‌شود. عرض کم خودرو برای سه نفر مناسب نیست و دو نفر جانبی به ناچار بر روی برجستگی‌های جانبی صندلی قرار می‌گیرند. این مهم موجب برهم خوردن زاویه لگن دو سرنشین جانبی و بروز کمردرد حتی در مسافت‌های بسیار کوتاه می‌شود. متاسفانه ایران خودرو هیچ تغییری در سبک طراحی صندلی عقب خودرو ایجاد نکرد و به عقیده نگارنده در بحث مقایسه پژو 405 با پژو پارس، هر دو خودرو ۴۰۵ و پارس از گروه سدان‌های ۴ نفره به حساب می‌آیند. نمای داخلی پژو ۴۰۵ پیش از ارائه نسخه فیس لیفت، یک طراحی کاملا اقتصادی و میانه‌رو متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی اروپا و خودروسازی پژو را به همراه داشت. داشبرد نامتقارن با طراحی راننده محوری که کنسول میانی شیب‌دار آن به قاب اصلی داشبرد پیوسته بود.

اگر می خواهید بدانید که کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ ابتدا باید هدف خود از خرید خودرو با کیفیت را تعیین نمایید. همانطور که تا اینجا مطالعه کردید، با مقایسه انواع مدل پژو پارس دانستیم که هر یک از اعضای این خانواده از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که سبب شده میان قشر مختلفی محبوب شوند. این مدل هم از پیشرانه 1.6 لیتری بهره مند شده که قادر است به حداکثر توان 108 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر دست یابد. البته متاسفانه این مدل برای طی کردن شتاب صفر تا صد به 14.2 ثانیه زمان نیاز دارد.

برای همین شاید نتوان آن را به‌عنوان قوی ترین پارس در ایران درنظر گرفت. پژو XP400 از تایرهای عاج‌دار مناسب عبور از مسیرهای خاکی استفاده می‌کند. همچنین امکاناتی شامل نمایشگر دیجیتال و مسیریاب ماهواره‌ای نیز دارد تا گزینه‌ای جالب برای سفرهای بین شهری یا طبیعت‌گردی باشد. قیمت پژو XP400 با امکانات استاندارد، ۶ هزار یورو است و برای مشتری ایرانی، حداقل یک میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. هم‌اکنون برای وسپا ۱۲۵ و ۱۵۵ و  ۲۵۰ قیمت‌های نجومی تا ۱/۲ میلیارد تومان نیز وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود پژو جانگو کلاسیک حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

پژو پارس اتوماتیک به موتور TU5 مجهز است که با حجم ۱.۶ لیتر و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، گزینه‌ای مناسب برای رانندگی شهری محسوب می‌شود. این موتور چهار سیلندر به‌دلیل مصرف سوخت بهینه و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر در مقایسه با موتورهای قدیمی‌تر، محبوبیت بسیاری دارد. مصرف سوخت ترکیبی سورن پلاس حدود ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر صندوق عقب ۵۰۰ لیتری آن نسبت به پژو پارس جادارتر است. سیستم تعلیق نرم و فرمان هیدرولیک، سورن پلاس را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده شهری و جاده‌ای تبدیل می‌کند. سورن پلاس یک سدان خانوادگی با امکانات قابل‌قبول است؛ اما اگر به دنبال خودرویی با فناوری‌های مدرن‌تر هستید، خرید ریرا به‌عنوان یک کراس‌اوور پیشرفته ایرانی نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

در صورتی که قصد استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر را داشته باشید، بهتر است یک سایز بالاتر یعنی سایز ۱۹۵/۶۰R14 را استفاده کنید. یک سایز جایگزین لاستیک برای پژو ۲۰۶ هم ۲۰۵/۶۰R14 است؛ البته این سایز معمولا در خودروهای ۲۰۶ اسپرت برای داشتن چسبندگی بیشتر استفاده می‌شود. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است.

این خودرو با طول ۴۵۱۹ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی‌متر جزو جادارترین ماشین‌های ایرانی به‌شمار می‌رود. سایپا هم در این مدت ۴۶۵ هزار و ۸۵۲ دستگاه خودرو تولید کرده است و با ۲ درصد افت در جایگاه دوم این جدول قرار دارد. این دو خودروساز با توجه به زیرساخت، تعدد پلتفرم ها همچنان از نظر تولید فاصله بسیار زیادی با سایر حاضران این جدول دارند. حجم موتور XUM به ۱۹۰۵ سی سی افزایش پیدا کرد اما به دلیل استهلاک بالا و توان فنی پایین‌تر از انتظار، چندان مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت و در سال ۹۶ از رده خارج شد.

البته سایر ماشین‌ها مانند دنا و دنا پلاس نیز در جشنواره‌های دنا پلاس اقساطی به‌فروش می‌رسند. پژو 206 صندوق‌دار SD به دلیل فضای جادار و مصرف سوخت بهینه، انتخابی مناسب برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. این خودرو مجهز به موتور 1.6 لیتری TU5 با توان 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر است که عملکرد خوبی در شهر و جاده برای امور روزمره یا سفر دارد. گیربکس 5 سرعت دستی نیز تعادل مناسبی بین کارایی و مصرف سوخت ایجاد می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *