البته بعضی ها با ایجاد یک مجرا در کاتالیزور این مشکل را برطرف می کنند. در سال های گذشته این مشکل را نداشتیم ولی اخیراً زیاد به ما مراجعه می کنند و حتی 206 هم به این مشکل گرفتار شده است. سنسور دریچه گاز مخصوص در مدل های 89 به بعد به خصوص در مدل های دوگانه سوز از جمله سنسورهایی است که بیشتر دچار مشکل می شود و در دوگانه سوزها باعث می شود موتور در حالت گازسوز خاموش شود و یا درست کار نکند. در بسیاری از مراجعاتی که به ما می شود و در خودروهای تولید شده از 85 به بعد بیشتر است زوزه کشیدن گیربکس است که ناشی از کیفیت و دقت پایین ساخت دنده های گیربکس است. اما از قطعاتی مثل میل لنگ و شاتون و زیربندی و اکسل عقب به جز کمک فنرها آن هم در سال های اخیر، می توان به عنوان نکات مثبت این خودرو نام برد چون کمتر دچار نقص می شوند.
این خودرو آپشن خاصی نداشت و از دیگر موارد می توان به ترمزهای عقبش که دیسکی شدند اشاره کرد. البته در مواردی سفارشی صندلیهایی بسیار خاص که در آن زمان به خلبانی معروف بود روی آن نصب میشد که هم گرمکن و هم سردکن داشت. این خودرو در سال ۸۲ به تولید رسید و بسیار هم مورد توجه ارگان های دولتی قرار گرفت. این مدل از نظر ظاهری با پرشیا تفاوتی نداشت و فقط مشاهده دیسک ترمز عقب و شیلنگ های دوگانه ترمز دیسکی عقب بر روی اکسل عقب است که راه تشخیص را هموارتر می کرد. این قدرت و گشتاور پایین بیشتر برای حرکت در مسیرهای کم و یا بدون شیب بزرگراه مناسب است. البته از نظر تنفسی این موتور در مرتبه ای پایین تر از موتور TU۵ و XU۷ ۱۶ سوپاپ قرار می گیرد زیرا برای تنفس مجهز به ۸ سوپاپ است و این یعنی راندمانش پایین تر از آن هاست.
این خودرو به دلیل قیمت تقریباً پایینی که دارد دارای بازار فروش پررونقی بین خودروهای شرکت پژو دارد. پژو پارس معمولی یک مدل متعارف است که ویژگیها و امکانات معمولی را دارا میباشد. این نسخه ممکن است به عنوان یک خودروی اقتصادی و مناسب برای استفادهی روزمره تعریف شود. اگر به دنبال یک خودروی با کارایی معمولی و هزینه نسبتاً کمتر هستید، این نسخه ممکن است برای شما مناسب باشد. پژو پارس یکی از خودروهای لوکس و سدان مونتاژی از مجموعه ایران خودرو در سطح کشور می باشد که از 79 تاکنون در خیابان ها دیده شد و این روزها نیز بعد از گذشت 2 دهه باز هم شاهد حضور این خودرو هستیم و خط تولید آن فعال می باشد. بدون شک این خودرو دارای چهره اروپایی می باشد و این در حالی است که شاید در گذشته بسیار جذاب و لوکس محسوب میشد، اما این روزها به دلیل طراحی و تولید اتومبیل های مختلف، به نسبت قدیمی محسوب می شود.
از سال 86 به بعد مدلهای پارس در سیستم هیدرولیک دچار ایراداتی هستند و مدلهای مجهز به موتور TU5 در قسمت کاتالیزور دچار مشکلات فنی میشوند که ناشی از عدم تخلیه درست کاتالیزور است. از سال ۱۳۷۹ تا کنون، ایران خودرو پژو پارس را در مدلهای مختلفی نظیر ELX-TU5 ،ELX-TU7 ،ELX-XUM ،ELX-XU7 ،LX ،XU7، اتوماتیک و دوگانه سوز تولید کردهاست. در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، آمار تولید پرشیا ۱۵۹,۱۷۴ دستگاه محاسبه شدهاست. بر اساس آمارنامه صنعت خودرو، این خودرو پرفروشترین این شرکت تا شروع فصل زمستان بوده است. هر کدام از این مدلها ویژگی و امکانات خاص خود را دارند و بر همین اساس قیمتگذاری میشوند.
از محبوبترین و خاصترین نسخههای پژو پارس که حتی این روزها نیز طرفداران زیادی در بین علاقهمندان به این خودرو دارد، پژو پارس ELX با موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپه پژو سیتروئن است. به دلیل نصب این پیشرانه روی سیتروئن زانتیا ۱.۸ لیتری، پژو پارس ELX با این موتور در بین عموم مردم به پارس موتور زانتیا نیز شناخته میشود. این پیشرانه که با همان گیرکس دستی BE3 همراه است، بازده و عملکرد خوبی روی پارس از خود نشان داد. تنها نکته منفی این مدل، مصرف سوخت بالای آن مخصوصاً در شهر بود که با برخورداری از موتور 8 سوپاپ، باعث شد تعداد زیادی از این خودرو طبق برنامه تولید به مرحله تولید نرسد. این خودرو دارای وزنی معادل ۱۱۰۰ کیلوگرم است و طول بدنه آن 4500 میلیمتر، عرض آن 1704 میلیمتر و ارتفاع آن معادل 1410 میلیمتر است. ظرفیت باک خودرو ۷۰ لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر است که میزان مصرف آن در سیکل شهری به 13.2 لیتر و در سیکل جاده ای به 7.5 لیتر میرسد.
مصرف سوخت پارس سال در شهر 13.8، خارج شهر 7 و سیکل ترکیبی 9.1 لیتر در 100 کیلومتر است. این نسخه با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز به 11 ثانیه زمان دارد. وزن این نسخه مانند پرشیا ELX برابر با 1165 کیلوگرم است و از جعبه دنده 5 سرعته و باک 70 لیتری استفاده میکند. قیمت ماشین پارس ELX درآذر 1403 حدود 525 میلیون تومان در کارخانه می باشد و اختلاف آن به نسبت قیمت پرشیا ELX در بازار آزاد در همین تاریخ که حدود 830 میلیون تومان می باشد برای ماشینی با این قدمت بسیار زیاد است.
امروزه پژو پارس ساده یا پژو پارس سال با موتور ۱.۸ لیتری بهینهشده به نام XU7P، در بازار خرید و فروش میشود. نسبت تراکم موتور 10.5 به 1 است و بنزین سوپر با اکتان 95 برای آن مناسب است. پژو پارس اتوماتیکاین نسخه اتوماتیک شده پژو پارس LX است و از همان پیشرانه TU5 بهره میبرد. اما پارس اتوماتیک از جعبه دنده اتومات 4 سرعته بدون تیپ ترونیک استفاده میکند.
در مجموع باید گفت پژو پارس سال سفارشی تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است و تنها بهبود محسوس آن به پیشرانهای مربوط میشود که هنوز خود را در دنیای واقعی اثبات نکرده است. پارس نیز همچون سایر خودروها از افزایش شدید قیمتها در امان نبوده است و هماکنون از دسترس قشر عظیم خریداران خارج شده است؛ اما در مجموع باید پارس را خودرویی خانوادگی با طراحی نسبتاً مناسب و امکانات قابلقبول برای چنین بازاری دانست. البته اگر خریدار بودجه بیشتری داشته باشد میتواند پژو پارس TU5 را انتخاب کند که صدای کمتر را با نرمی و قدرت بیشتر ترکیب کرده است.
کلیدهای کنترل شیشهبالابرهای درهای عقب روی کنسول وسط قرار دارند، اما گاهی دسترسی به آنها ممکن است به دلیل موقعیت جغرافیایی طراحی، کمی مشکل باشد. خودرو “پژو پارس” یا همان پرشیا، یکی از خودروهای سدان و محبوب در کشور است که در این گزارش به بررسی مزایا و معایب و همچنین ارزش خرید آن خواهیم پرداخت. خرید مدل ELX ۲.۰ بدلیل راندمان پایین و اصطهلاک بالا توصیه نمیشود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید. از سوی دیگر نمایشگاهداران عقیده دارند پارس سفید رنگ TU۵ را بهتر می فروشند و بازار بهتر از آن استقبال کرده است و پیشنهاد میشود که این مدل از پژو پارس خریداری شود.
در داخل نیز داشبورد کاملاً با ۴۰۵ یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکستر، تریمهای طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو ۴۰۶ جایگزین شده بود و در عقب هم صندلیهای جدیدی با پشتسری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم میکرد. پژو پارس ELX با توجه به موتور قویتر، صندلیهای جلوی راحتتر و ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ خودرویی توانمندتر از پارس معمولی است و به همین دلیل ارزش خرید بالاتری دارد. با این وجود به گزینههای دیگر بازار مانند رنو لوگان یا تندر 90 و سمند EF7 نیز نظر داشته باشید. پژو پارس از نظر ایمنی دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر و قفل مرکزی با ریموت است.
از جمله امکانات مدل ال ایکس میتوان به مواردی از قبیل ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم تهویه اتومات، رادیو پخش، آینههای کناری تاشو برقی، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو اشاره کرد. این خودرو نیز با موتور EUM ۲.۰ تولید میشد که به دلیل نسبت تراکم بالاتر نسبت به محصولی مانند پارس سال، ۱۰ اسب بخار نیز قوی تر است چیزی در حدود ۱۰۵ اسب بخار. در این خودرو نیز چراغ های عقب دودی، شیشه سولار و UV محافظ در برابر اشعه خورشید وجود داشت. ایموبلایزر هم برای مدل ۲۸۴۰۹ ارائه نمی شود اما در عوض رینگ های ۱۵ اینچی ELX آلومینیومی هستند که کمی سواری و نمای آن را اسپرت تر جلوه می دهند.
پژو پارس دوگانه سوپارس دوگانه سوز نسخه دوگانه شدهی پژو پارس سال است به همین دلیل به آن پژو پارس سال دوگانه سوز نیز میگویند. این نسخه هم از موتور XU7JP/L3 بهره میبرد که ظرفیت 1761 سیسی، 8 سوپاپ و توان خروجی 10۰ اسب بخار در 6000 دور در دقیقه با مصرف بنزین و 83 اسب بخار در 600 دور در دقیقه با مصرف گاز دارد. مصرف سوخت گاز پرشیا دوگانه سوز در شهر 43.6، خارج شهر 27.8 و سیکل ترکیبی 31.3 لیتر در 100 کیلومتر است و در مصرف بنزین تفاوتی با پارس سال ندارد. این نسخه با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت با بنزین و 180 کیلومتر با گاز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز به 11 ثانیه با مصرف بنزین و 13.8 ثانیه با مصرف گاز زمان دارد.
در دههٔ ۸۰ ایرانخودرو همچنان به تنوع خانوادهٔ پارس اضافه میکرد و در این راستا، در سال ۱۳۸۷ نسخهٔ دوگانهسوز آن را به بازار فرستاد. این نسخه با همان پیشرانهٔ XU7 ارائه میشد که حالا قابلیت کار با سوخت گاز یا CNG را هم داشت. البته در صورت استفاده از سوخت گاز، خروجی این موتور کاهش قابلتوجهی داشته و به ۸۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور میرسد. پارس دوگانهسوز در کنار باک بنزین ۶۶ لیتری به مخزن گاز ۷۵ لیتری مجهز است. همانطور که گفتیم پژو پارس سالیان درازی است که در خط تولید ایران خودرو قرار دارد و این امر باعث شده که پلتفرم آن قدیمی شود.
ماشین پژو پارس ای ال ایکس یک سدان خانوادگی بزرگ است کع به یک موتور 1.8 لیتری مجهز می باشد. موتور پارس elx توانایی خلق 110 اسب بخار توان را دارد و می تواند حداکثر به سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برسد. خودرو پارس elx می تواند 0 تا 100 را در 9 ثانیه طی کند و حداکثر گشتاور آن 155 نیوتون متر است.
پس از خاتمهٔ پارس ELX در حدود سال ۱۳۹۰، جای خالی آن در خانوادهٔ این خودرو بسیار احساس میشد. به همین دلیل، ایرانخودرو که امکان تولید موتور ۱۶ سوپاپ XU7 L4 را نداشت، تصمیم گرفت همان موتور XU7 هشت سوپاپ را کمی ارتقاء داده و دوباره تولید پارس ELX را از سر گیرد. این پیشرانهٔ ارتقاءیافته که حالا XUM نام گرفته بود، با افزایش حجم به ۱.۹ لیتر و تغییرات دیگر، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد که نزدیک به موتور L4 قبلی بود اما مصرف سوخت بالاتری داشت و نمیتوانست شتاب ELX قبلی را فراهم کند. به همین دلیل، پارس ELX XUM چندان موتور توجه قرار نگرفت و تولید آن در سال ۱۳۹۶ خاتمه یافت. این داشبورد جدید که همچنان در خانوادهٔ پارس استفاده میشود، طراحی کاملاً مدرنتری نسبت به قبل دارد اما از کیفیت متریال آن کاسته شده است. پارس با این داشبورد جدید که در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد، پارس سال نام گرفت.
پژوپارس elx امروز بیشتر به عنوان نسخهای پر مصرفتر و پر هزینهتر از 405 شناخته میشود و از نظر امکانات نیز در مقایسه با خانواده سمند و دنا در موقعیت ضعف قرار دارد. پژو پارس معمولی (پرشیا)این خودرو اولین فرزند از این خانواده است که در سال 79 عرضه شد. در سال های اول عرضه پارس عده ای به اشتباه فکر می کردند این خودرو از 405 قوی تر است که تصور درستی نبود زیرا 405 و پرشیا (نام خودرو در آن سال ها) از نظر فنی دقیقاً مشابه هم بودند. این خودرو در ابتدا با پیشرانه XU7 که محصول گروه پژو- سیتروئن است ساخته شد. این پیشرانه تنفس طبیعی با 8 سوپاپ و حجم 1.8 لیتر می توانست 97 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 تولید کند. در سرسیلندر آن یک میل سوپاپ وجود داشت و گشتاورش هم به 148 نیوتن متر در دور 3500 میرسد.
هر دو مدل از غربیلک فرمان چرمی، تریم دورنگ (بژ/مشکی)،قطعات دکوراتیو طرح چوب، رودری بهینه و جلوآمپر جدید بهره میبرند. به گزارش رکنا، این خودرو در ابتدا با نام X۹ استارت خورد ولی بعدها به سفیر و در نهایت به پرشیا تغییر نام داد. در سال هایی که ایران خودرو با هوشمندی پرشیا را به بازار معرفی کرد، در بین محصولات خودروسازان داخلی تقریباً هیچ رقیبی در کلاس پرشیا وجود نداشت و این خودرو از همان ابتدای عرضه هم از فروش خوبی برخوردار بود. پرشیای دیروز و پارس امروز با استفاده از پلت فرم پژو ۴۰۵ طراحی شدند که در آن سال ها هنوز این قدر قدیمی نشده بود و برای بازار انحصاری ایران مناسب بود. ایران خودرو در توصیف پارس آن را نخستین خودروی لوکس بازار ایران نامیده است که البته به نظر می رسد ایران خودرویی ها مونتاژ کادیلاک ایران (سویل) و بیوک ایران (اسکای لارک) شورولت نوا و…
موتور این خودرو، XU7 و مشابه موتور زانتیاست که با 16 عدد سوپاپ و چهار سیلندر خود، حدود 1.8 لیتر حجم دارد. قدرت آن نیز 10 واحد از پژو پارس سال بیشتر شده و به 100 اسب بخار رسیده که گشتاوری معادل 155 نیوتون-متر تولید میکند. پیشرانه جدیدی که ایران خودرو موفق به تولید آن شد، 8 سوپاپ داشت و XUM نام گرفت. پیشرانه مذکور دقیقا 1905 سی سی حجم دارد و میتواند قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتنمتر را تولید کند. از جمله امکانات این خودرو میتوان به مواردی از قبیل ایربگهای جلو، ترمز عقب دیسکی، تهویه اتوماتیک، دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان و تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو اشاره کرد. موتور پارس سال به دلیل تغییراتی اندک نسبت تراکم کمتری نسبت به مدل XUM ELX دارد و اسب های بخارش هم ۱۰ اسب کمتر است.
یکی از شاهکارهای ایران خودرو تولید پژو پارس با موتور XUM در دو نسخه 1.8لیتری و 2لیتری 4سیلندر 16 سوپاپ بود که پس از توقف تولید این موتور و تحریمها در چند سال اخیر با موتورهای TU5و TU5P و XU7P جایگزین شده است. این دو خودرو از نظر فنی هیچ تفاوتی با هم ندارند و هر دو از یک پیشرانه TU5 و گیربکس 5 سرعته دستی بهره میبرند، ولی از نظر تجهیزات کمیبا هم تفاوت دارند. در مورد طراحی داخلی این خودرو باید بگوییم که غربیلک فرمان و سردنده بخشی از تفاوتهای این خودرو با پژو ۴۰۵ هستند. استفاده از طرح چوب در برخی قسمتهای داشبورد و روی درها هم ظاهر متفاوتتری به کابین این خودرو دادهاست. البته از این مسئله هم نباید بگذریم که ایران خودرو در سالهای اخیر، مجموعه داشبورد جدیدی برای ۴۰۵ و پرشیا به کار برده که نمای بهتری به کابین این خودروها دادهاست.
استاندارد آلایندگی در مدل ۲۸۲۱۳ یورو ۲ است که به دلیل قوانین و استانداردهای جدید محیط زیست باید تغییر کرده و از سال ۹۴ به یورو ۴ تغییر کرده است. شتاب ۱۱ ثانیه ایی این مدل با گیربکس ۵ سرعته دستی آن را به سریع ترین پارس بازار تبدیل کرده است. البته این مدل مثلا از مدل دوگانه سوز ۸۸ کیلوگرم سبک تر است که در شتابگیری آن نقش بسزایی دارد. اما صندوق عقب ۴۷۰ لیتری آن که البته از نیاکانش یعنی ۴۰۵ به ارث رسیده است یک نعمت بزرگ به شمار می رود. تریم داخلی آن به شکل استاندارد و مانند برادرانش به رنگ بژ است و آینه های جانبی مجهز به راهنما هستند.
را در دهه های گذشته که همگی با تکنولوژی روز در زمان خودشان مونتاژ و به بازار ایران عرضه شدند را فراموش کرده اند. با این حال بسیاری از صاحب نظران، پارس یا همان پرشیا را هنوز هم موفق ترین محصول فیس لیفت شده در ایران می دانند. پژو پارس دوگانهسوز در مقایسه با تیپهای دیگر پارس، کمترین امکانات را دارا است. تنظیم پشتی صندلیهای جلو در پارس سال و پارس دوگانه سوز به صورت دستی است و در پارس LX و پارس اتومات به صورت برقی انجام میشود.
البته اگر سبک رانندگی شما پر هیجان نیست این خودرو را برای خرید برگزینید چون با شتاب 14.2 ثانیه ای آن برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر ممکن کمی احساس کندی می کنید. هر چند ترمزها مجهز به ABS+ebd هستند ولی ترمزهای کاسه ای در عقب را باید یک فاکتور منفی برشمرد. این موتور که تنها 8 سوپاپ دارد، از لحاظ راندمان در رتبه ای پایین تر از موتورهای TU5 و XU7 با 16 سوپاپ قرار دارد، بنابراین قدرت و گشتاور پایین آن بیشتر برای حرکت در مسیرهای بدون شیب یا رانندگی در بزرگراه مناسب است. در حالت بنزینی قدرت آن 100 اسب بخار در دور موتور 6000 و گشتاور آن 153 نیوتن متر در دور موتور 3000 دور در دقیقه است.
این نسخه از پارس نیز همان معایبی را دارد که خانواده پارس در سالیان اخیر با آن دست به گریبان بوده اند. از جمله معایب خودروی موردبحث می توان به طراحی قدیمی، پیشرانه با تکنولوژی منسوخ، ایمنی پایین، کیفیت نازل قطعات داخل کابین و… اشاره داشت. همچنین برخی مالکان پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7 به مواردی از جمله هزینه های بالاتر تعویض روغن اشاره داشته اند که دلیل آن الزام سازنده با استفاده از روغنی ویژه برای پیشرانه XUP7 بوده است. از زمانی که ایران خودرو این مدل از پارس را روانه بازار کرده تا به امروز از محبوبیت آن کاسته نشده و روز به روز نیز بر محبوبیت آن اضافه میشود. موتور این مدل از همان زمان به موتور زانتیایی معروف شده و مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری 16 سوپاپه است و میتواند حداکثر قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتنمتر را تولید کند. این دو خودرو از نظر فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو از موتور TU۵ و گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می کنند.
در حال حاضر پژو پارس با دو موتور (XU7) و (TU5) در دو مدل پارس سال و پارس ال ایکس در ایرانخودرو تولید میشود. البته موتور مدل ال ایکس ۱۶ سوپاپه است که دو برابر بیشتر از پرشیا سال بوده. پرشیا ال ایکس سوخت کمتری مصرف میکند و برای زندگی امروز مناسبتر است.
اگر نمیدانید تفاوت بیمه ثالث و بدنه در چیست و هر کدام چه خساراتی را جبران میکنند، پیشنهاد میکنیم مقالات بیمه شخص ثالث چیست و بیمه بدنه چیست را به دقت مطالعه کنید. بیمهی شخص ثالث و بیمه بدنه، خودروی شما را در برابر حوادث و خسارات احتمالی و حتی دزدیده شدن بیمه کرده و هزینههای شما را جبران میکنند. با توجه به هزینههای بالای تعمیرات و جبران خسارات داشتن این بیمهها بسیار کارآمد و ضروری مینماید. این مقاله با کمک وبسایت همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com) نوشته شده است. همراه مکانیک یک پلتفرم خرید و فروش خودرو است که تلاش میکند ریسک معامله دست دوم را با انجام کارشناسی دقیق و با ضمانت 100%، به صفر برساند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
ایربگ راننده و سرنشین، آینههای جانبی برقی با چراغ راهنما و دماسنج از آپشنهای خودرو هستند. از سال 1392 مدلهای مختلف پژو پارس با داشبورد جدید و موتورهای مختلفXU7 ، TU5 و XUM با ترمزهای ABS چهارچرخ دیسکی و امکانات جدید همراه با بروزرسانیهای فنی به بازار عرضه شدند. شباهت ظاهری فضای کابین خودروی پارس با ۴۰۵ یک امتیاز منفی برای آن محسوب میشد به طوری که داشبورد تقریباً شبیه به پژو ۴۰۵ بود.
البته به لحاظ طراحی، در مقایسه با خودروهای امروزی، پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد؛ ولی در ابتدای تولیدش خودرویی لوکس به نظر میآمد. – پژو پارس سال معمولاً دارای بهرهبری بالاتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به مدلهای قدیمیتر است. این خودرو در واقع فیس لیفتی از پژو 405 است و هدف از تولید آن نزدیک کردن چهره 405 به پژو 406 بود. پژو پارس یک سدان خانوادگی سایز متوسط است که حدود بیست سال میشود در بازار ایران حضور دارد. البته گفتنی است که پس از گذشت دو دهه از فعالیت این خودرو در بازار داخلی ما به نظر میرسد همچنان در آینده نیز انواع آن مهمان بازار انحصاری ما خواهد بود. در ادامه سعی میکنیم انواع مدلهای پژو پارس را با توضیحاتی مناسب معرفی کنیم.
پارس در تجهیزات نیز نسبت به ۴۰۵ کمی پیشرفته کرده و به موارد جدیدی مثل آینههای برقی و پنجرههای برقی عقب مجهز شده بود. زیر کاپوت این خودرو هم بجای موتور ۴۰۵ که در آن زمان از نوع ۲ لیتری کاربراتوری بود، موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ قرار گرفته بود. این موتور که از سال ۱۳۸۲ در ۴۰۵ هم ارائه شد و همچنان با تغییراتی جزئی در پارس استفاده میشود، ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور داشت. پارس در آن زمان با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان به فروش میرسید که حدود ۴.۵ میلیون از ۴۰۵ گرانتر بود.
این خودرو از ابتدا بازار خوبی داشت و امروزه نیز همچنان یکی از نقدشوندهترین خودروهای داخلی محسوب میشود. ترمزها به سیستم ABSو EBD مجهز شدهاند که ترمزهای کاسه ای عقب یک فاکتور منفی برای آن محسوب میشوند. چراغ ترمز سوم در قسمت بالای شیشه عقب قرار گرفته است و چراغهای عقب علیرغم مدل ELX دودی نیستند.
پژو پارس سال یک مدل جدید از پژو پارس است که با توجه به سال تولید آن تفاوتهایی با مدلهای قبلی دارد. به عنوان مثال، ممکن است دارای سیستمهای ایمنی پیشرفتهتر و بهرهوری سوخت بهتر باشد. پرشیا محدود به نوع معمولی یا پژو پارس سال نمیشود و انواع متنوع دیگری نیز دارد. در این مقاله، انواع این مدل را معرفی کرده به مقایسه ویژگیها و قیمت پرشیا در انواع مختلف آن میپردازیم. درصورتیکه قصد خرید پژو پارس را دارید، این مقاله راهنمای شما خواهد بود.
افزایش قیمت سوخت و آلودگی هوا خودروسازان کشور از جمله شرکت ایران خودرو را به سمت تولید مدلهای دوگانه سوز کشانده است. مدل پارس دوگانه سوز توسط یک پیشرانه XU7تقویت شده است که برای دوگانه سوز شدن آن و ایجاد توانایی کار با سوخت CNG، شرکت ایران خودرو سیستم سوخت رسانی این موتور را اصلاح نموده است. موتور XU7 یک پیشرانه با حجم 1.8 لیتری با 4 سیلندر و 8 سوپاپ است که میتواند قدرتی معادل 100 اسب بخار و گشتاوری در حدود 153 نیوتن متر تولید کند و شتاب صفر تا صد آن 11 ثانیه و مصرف سوخت آن یه ازای هر 100 کیلومتر 9 لیتر میباشد. این موتور برروی مدلهای سال و دوگانه سوز و اتوماتیک پیاده سازی شده که نمونه ارتقا یافته آن نیز با نام XU7Plus برروی پارس سال جدید قرار گرفته است.
این خودرو در واقع همان پژو پارس LX هست که از گیربکس اتوماتیک پژو 206 تیپ شش به کد AL4 برای آن استفاده شد. زمانی که ایرانخودرو در سال ۱۳۶۹ پژو ۴۰۵ را روی خط تولید برد، یکی از بروزترین و بهترین خودروهای اروپا محسوب میشد. ۴۰۵ در ایران هم بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پایههای اصلی خودروسازی کشورمان تبدیل شد. بدین ترتیب، در سال ۱۳۷۹ فیسلیفت ۴۰۵ در ابتدا با نام سفیر و پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. این تغییرات که میتواند بهترین فیسلیفت تاریخ خودروسازی کشورمان لقب گیرد، ظاهر ۴۰۵ را مدرنتر و لوکستر کرد درحالیکه هماهنگ و زیبا بود اما در داخل تغییر قابلتوجهی را شاهد نبودیم. سال 1379 بود که ایرانیان نخستین بار با اتومبیل پژو پرشیا یا همان پارس آشنا شدند که این ماشین در واقع همان نمونه فیس لیفت شده پژو 405 است که طرحی کپی شدا از پژو 406 را دارا میباشد .
خرید پژو پارس هنوز هم به دلیل طراحی مناسب و کیفیت قابل قبول یکی از گزینههای رایج در بازار خودرو است. برای خرید خودرو یا فروش ماشین، اطلاع از قیمت خودرو و بررسی مدلهای مختلف حائز اهمیت است. پژو پارس اتوماتیک فقط به تعداد اندکی تولید شد و این خودرو با اینکه از نظر راحتی رانندگی به خاطر داشتم یک گیربکس اتوماتیک در وضعیت بهتری از دیگر مدلهای پارس قرار دارد، اما نتوانست نظر مثبت خریداران را جلب کند.
تولید پژو پارس تا امروز به طول انجامیده است و در طول این سال ها مدل ها و تیپ های مختلفی از پژو پارس وارد بازار شدند که امروز شما را با آنها آشنا میکنیم . تنها در صورتی که از پشت و از زاویهٔ کمی پایینتر به قسمت داخلی چرخهای عقب آن نگاه کنید، با کمی دقت میتوانید شلنگ ترمز هیدرولیک هر طرف که به صورت خمیده و آویزان از اکسل به سمت قسمت زیرین پیستون ترمز دیسکی همان طرف رفته را مشاهده کنید. بجای این شلنگ، یک لولهٔ نازک در پارس معمولی (مانند ۴۰۵) بهطور مستقیم و از بالا وارد محفظهٔ ترمز کاسهای میشود که در نگاه به پشت خودرو نمایی ندارد. این سریعترین و مطمئنترین روش برای تفکیک پارس ۱۶ سوپاپ از پارس معمولی بدون نیاز به بازکردن درب موتور است. ایرانخودرو میگوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان میدهد. پژو پارس یا همان پرشیا یکی از قدیمیترین محصولات ایرانخودرو است که حالا با قیمتهای نجومی در نسخه سال جولان میدهد.
تا امروز موتورهای XU7 و XU7P با حجم ۱.۸ لیتر و ۸ سوپاپ، موتور XU7 با ۱۶ سوپاپ و حجم ۱.۸ لیتر معروف به موتور زانتیا، موتور ۱۶ سوپاپ TU5 با حجم ۱.۶ لیتر و موتور ۸ سوپاپ XUM با ۱.۹ لیتر روی مدل های پژو پرشیا نصب شده است. در مدل هایی که در عقب ترمز کاسه ای دارند برای افزایش کارایی ترمز ما قطعات سیلندر ترمز را تعویض می کنیم. این قطعات به صورت استاندارد دو پیستون دارند که هم سایز نیستند و اگر این دو پیستون را هم سایز کنیم ترمزگیری به طور چشم گیری بهتر می شود. ما بیشترین مشکلمان در بخش ECU با مدل های زیمنس است که زیاد نیاز به تنظیم و دیاگ شدن دارد.
دیدگاهتان را بنویسید