یادی از نسخهٔ اسپرت پژو 405 T16، سدان 220 اسبی چهارچرخ محرک مجله پدال

تیونینگ یک ماشین باعث می ‌شود از نظر موتوری قدرت آن افزایش پیدا کند و این کار نیازمند مجموعه ‌ای از اقدامات است. مثلاً برای بیشترین بازدهی موتور، بر روی ظاهر و آیرودینامیک ماشین تغییراتی ایجاد می ‌کنند. تغییرات موتوری معمولاً هزینه ‌های بالاتری نسبت به تغییرات ظاهری دارند و به همین دلیل، تغییرات روی بدنه ماشین بیشتر انجام می ‌شود.

این خودرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و فناوری‌های پیشرفته، جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی پیدا کرده است. پژو ۴۰۸x که نسخه‌ای متفاوت از ۴۰۸ سدان به‌حساب می‌آید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایران‌خودرو وارد بازار ایران شود. انتظار می‌رود که این خودرو بتواند همچون سایر محصولات کمپانی محبوب پژو، توجه خریداران ایرانی را جلب کند.

استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوه‌بر بهره‌وری بالا، عملکرد روان و شتاب‌گیری مناسبی هم داشته باشد. پژو ۴۰۵ را به همراه پراید می‌توان شناخته‌شده‌ترین خودروهای تولید داخل دانست. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو به‌عنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو آغاز گردید. پژو ۴۰۵ T16 به لطف پیشرانهٔ قدرتمند خود ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت را داشت. نتیجهٔ این کار ایجاد سدانی بود که در عین سادگی، از قلب قدرتمند زیر کاپوت خود هم خبر می‌داد. مدل جدید 508 PSE که چند ماه پیش رونمایی شد اولین سدان اسپرت پژو نیست زیرا این شرکت سال‌ها پیش با مدل ۴۰۵ T16 به بخش سدان‌های پرفورمنس وارد شد.

۵۰۸ PSE همچنین به همهٔ سیستم‌های کمک‌راننده‌ای که در دیگر مدل‌های ۵۰۸ ارائه می‌شود مثل ترمز اضطراری خودکار، دید در شب، کروز کنترل تطبیقی و… هم مجهز است. ۵۰۸ PSE به پکیج باطری ۱۱.۵ کیلووات ساعتی مجهز شده که نه از حجم صندوق بار می‌کاهد و نه فضای کابین را کاهش می‌دهد. به لطف این باطری‌ها، خودرو از حالت رانندگی تمام الکتریکی برخوردار شده و می‌تواند تا ۴۲ کیلومتر را صرفاً با استفاده از نیروی برق طی کند. در حالت تمام الکتریکی اما حداکثر سرعت خودرو به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه، مشخصات فنی و ظاهری و امکانات این کراس‌اوور کوپه فرانسوی را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید. خودروهای ایرانی قیمت اقتصادی‌تری دارند؛ ازاین‌رو انتخاب بسیاری از افراد برای خرید ماشین با قیمت مناسب از لیست تولیدهای ایرانی انجام می‌شود. علاوه‌بر قیمت مناسب، برقراری شرایط خرید و فروش قسطی سایپا، ایران خودرو باعث راحت‌تر شدن خرید ماشین شده است. این ۴۰۵ اسپرت به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ۱۶ سوپاپ مجهز شده بود که با بوست معمولی، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما می‌توانست به مدت ۴۵ ثانیه در حالت اووربوست ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید کند. T16 همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز بود که ۵۳ درصد از نیرو را به چرخ‌های جلو و ۴۷ درصد را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. هرکدام از این موتورهای الکتریکی روی یکی از محورها نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را برای خودرو پدید آورده‌اند.

هنگامی‌که این باطری‌ها خالی شوند، با استفاده از سوکت‌های خانگی استاندارد می‌توان در کمتر از هفت ساعت آن‌ها را شارژ کرد اما در صورت استفاده از جعبه دیواری‌های ۷ کیلوواتی، این زمان به زیر دو ساعت کاهش پیدا می‌کند. همچنین به لطف قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی، مصرف سوخت ۵۰۸ PSE هم بسیار پایین است به‌گونه‌ای که به‌طور میانگین در هر صد کیلومتر تنها ۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. اولین چیزی که در ظاهر این خودرو جلب توجه می‌کند، ترکیب خطوط تیز و برآمدگی‌های انحناداری است که به بدنه این خودرو ظاهر عضلانی و اسپرتی بخشیده‌اند. طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که برخی آن را یک فست‌بک با ارتفاع بلندتر می‌دانند اما پژو آن را به‌عنوان یک کراس‌اوور کوپه جدید به بازار معرفی کرد.

عکس هایی از پژو 405 اسپرت و پژو پارس و پرشیا خاص را در این مجموعه مشاهده نمایید. از بحث خارج ماشین که بگذریم، برای داخل ماشین نیز تغییراتی می‌ توان ایجاد کرد تا داخل ماشین جذاب‌ تر شود. مثلا تغییر روکش صندلی ‌ها یکی از کارهای بسیار جذاب برای اسپرت دوستان است که کمتر پیش می‌ آیند انجام نشده باشد و یا روکش فرمان ماشین به همین شکل. در داخل ماشین هم‌ چنین کنسول وسط ماشین می ‌تواند جزء ابزاری برای اسپرت کردن ماشین به حساب بیاید. یکی از اصلی‌ ترین کارهایی که این روزها روی ماشین‌ ها انجام می ‌شود، اقدامات ظاهری از قبیل دودی کردن شیشه ‌ها، کم کردن ارتفاع و اقدامات این چنینی است.

علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، ۴۰۵ نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچ‌گاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثهٔ سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است.

پس از انجام این کارها پیشنهاد می کنیم برای افزایش امنیت خودرو مواردی را که ذکر خواهیم کرد انجام دهید. کار هایی که به آن اشاره می شود باید توسط یک شخص حرفه ای انجام شود چرا که اغلب این کارها، فنی هستند و نیازمند داشتن تخصص لازم در زمینه مورد نظر. پس از انجام این چند مورد قطعا تغییر قابل ملاحظه ای در بهبود عملکرد موتور و افزایش شتاب اتومبیل مشاهده خواهید کرد. با توجه به اینکه این خودرو طبق استاندارد آلایندگی یورو ۶ تولید شده است و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، می‌توان آن را یکی از خودروهای دوستدار محیط‌زیست کمپانی پژو دانست. طراحی درِ صندوق‌عقب ۴۰۸x هم کاملاً با شیب ملایم سقف هماهنگ است و همین باعث شده که از برخی زوایا ظاهری شبیه فست‌بک داشته باشد.

در این سبک، صفحه‌نمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. در این جدول همه اطلاعاتی که برای خرید ماشین مناسب جوانان حائز اهمیت است را بیان کردیم. با ارزیابی لیست ویژگی‌های هر ماشین، بهترین تصمیم نهایی را برای خرید اتومبیل بگیرید. مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکس FX‌ می‌شناسند که در کنار تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و آریزو ۶ پرو اعضای خانواده لوکس مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند. پژو ۴۰۵ Mi16 اگر چه که این خودرو نه یک هاچبک داغ است و نه یک GTi اما ۴۰۵ Mi16 ارزشی بیش از جایگاه دهمی خود در این لیست دارد. این مهم با حذف کردن هر قطعه‌ی غیرضروری به دست آمد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به حذف پوشش‌های خفه‌کننده‌ی صدای کابین و رادیو اشاره کرد که در کل باعث رساندن وزن خودرو به ۷۹۴ کیلوگرم شد.

نسل جدید پژو 308 در کارخانه Mulhouse فرانسه مونتاژ شده و از نیمه دوم امسال در اروپا به فروش خواهد رسید. در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، با این حال بعید به نظر می‌رسد رقم پرداختی برای مدل پایه با مبلغ تقریبا 22 هزار پوندی نسل دوم تفاوت فاحشی داشته باشد. فولکس واگن گلف، فورد فوکوس و اوپل/واکسهال استرا رقبای اصلی 308 در بازارهای بین‌المللی هستند. پژو یکی از قدیمی‌ترین برندهای تاریخ خودروسازی است که در اواسط قرن نوزدهم شکل گرفت.

یک مورد بسیار رایج دیگر برای اسپرت کردن ماشین، عوض کردن چراغ های ماشین و استفاده از چراغ هایی از جمله هدلایت، زنون و… است که می ‌تواند خودرو را بسیار اسپرت و زیباتر کند. کاهش ارتفاع ماشین باعث نزدیک ‌تر شدن آن به زمین می‌ شود و این مورد باعث می‌ شود ماشین در پیچ ‌ها سخت‌ تر از دست راننده خارج شود. از دست خارج نشدن ماشین باعث می ‌شود تا راننده بتواند با خیال راحت ‌تری نسبت به حالت عادی به سرعت ماشین بیافزاید. پژو 308 از حیث تجهیزات ایمنی دست پر وارد میدان شده و با آپشن Drive Assist pack عرضه خواهد شد. با سفارش این آپشن، سیستم‌هایی چون کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سامانه توقف و شروع حرکت، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم نیمه خودکار تعویض خطوط، سیستم پیشنهاد سرعت مطمئنه و تطبیق سرعت با مسیر پیش رو به خودرو اضافه می‌شود.

با آنکه زیبایی بیشتر یک موضوع سلیقه‌ای است، اما به احتمال زیاد طراحی ظاهری نسل سوم پژو 308 مورد پسند اکثریت واقع خواهد شد، به‌ویژه در مقایسه با نسل پیشین که دامنه تغییرات گسترده و در جهت مثبت بوده است. پژو 405 Mi16اگر چه که این خودرو نه یک هاچبک داغ است و نه یک GTi اما 405 Mi16 ارزشی بیش از جایگاه دهمی خود در این لیست دارد. پژو ۴۰۸x به سیستم‌های ترمز پیشرفته‌ای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است. بااین‌حال، دقیقاً مشخص نیست که ترمزهای اصلی از نوع دیسکی هستند یا کاسه‌ای.

Heuliez تغییراتی را در بدنه‌ی ۲۰۵ GTi های استاندارد ایجاد کرد و پیشرانه را در نزدیکی‌های سیستم تعلیق قرار داد. همه‌ی مدل‌ها توسط Simca سرهم شدند و به رنگ خاکستری تیره درآمدند اما شاسی شماره ۱ از رنگ سفید استفاده می‌کرد. پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.6 لیتری این خودرو از توربوشارژ Garrett طراحی شده برای تولید حداکثر قدرت بهره می‌برد. این پیشرانه 200 اسب بخار قدرت و 255 نیوتون متر گشتاور را برای 200 دستگاه خودرو تولید می‌کرد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این مدل 6.6 ثانیه بوده و می‌تواند به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست یابد. همه‌ی مدل‌ها توسط Simca سرهم شدند و به رنگ خاکستری تیره درآمدند اما شاسی شماره 1 از رنگ سفید استفاده می‌کرد.

در صورتی‎ که علاقمند به تجربه رانندگی با خودروهای اجاره ‌ای هستید، برای اجاره خودرو در تهران با کارشناسان ما تماس بگیرید. یکی از اقداماتی که در بحث اسپرت کردن پژو پارس مطرح است، سیاه کردن ماشین است البته نه اینکه رنگ ماشین را تغییر دهند. بلکه منظور از سیاه کردن ماشین، دودی کردن شیشه ها یا چراغ های عقب ماشین است.

پژو در سال‌های اول به‌تولید آسیاب فلفل و نمک و قهوه مشغول بود، اما در سال ۱۸۹۶ به‌صنعت خودروسازی وارد شد. پژو در دوران مدرن، ماشین های شهری و کوچک، اقتصادی، اسپرت، برقی، لوکس و تجاری تولید می‌کند و یکی از اعضای اصلی گروه خودروسازی PSA است. فونیکس FX هم یک کراس‌اوور اسپرت و جذاب با طراحی کوپه‌‌مانند، امکانات هوشمند و سطح ایمنی بالا، یکی از رقبای اصلی پژو ۴۰۸x است. این خودرو بین جوانان و علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت حسابی محبوب است. پژو ۴۰۸x با شتاب صفر تا صد حدود ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد خوبی در کلاس خود دارد.

ماشین ایرانی تیبا از زمان تولید تاکنون در دو مدل هاچ‌بک و سدان تولید شده است. اتومبیل تیبا طراحی خاصی ندارد و بهترین ماشین اسپرت ایرانی از نظر داشتن یک قیمت اقتصادی است. یک وجه تمایز این ماشین با پراید، داشتن سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی است.

خوشبختانه امکاناتی مثل سنسورهای پارک عقب و دوربین دنده‌عقب که در تمامی نسخه‌ها وجود دارند، این مشکل را تا حدی رفع کرده‌اند. کمی پایین‌تر، سپر عقب را می‌بینیم که حجیم و زاویه‌دار طراحی شده است. این سپر برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای دیگر، ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین باعث می‌شود خودرو از نمای عقب، بلندتر و باابهت‌تر به نظر برسد. در پایین‌ترین قسمت سپر ماشین و در دو طرف، فلاپ‌های ضربه‌گیر را می‌بینیم که باعث شده‌اند ظاهر این خودرو شبیه خودروهای آفرود به نظر بیاید.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. بیشتر تصاویر بالا مربوط به چند نمونه از بهترین پژو 206 های اسپرت ایران می باشد که تصاویر مربوط به آنها اغلب از سطح وب و جستجوی گوگل گردآوری شده اند. اما شما هم می توانید عکس های مربوط به اتومبیل خود را از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت کینگ اسپرت برای ما ارسال کنید تا در این صفحه به اسم خودتان منتشر شود.

پژو ۴۰۵ همواره در بین جوانان و ماشین باز ها خودرویی به اصطلاح اسپورت خور می باشند. اما بیشتر تغییرات مشاهده شده در ارتفاع زدن ، رینگ های اسپرت ، نورپردازی های خاص و از این قبیل می باشد. در این مقاله می خواهیم اصول تیونینگ پژو ۴۰۵ را به طور مختصر توضیح دهیم. در مقالات بعدی به بررسی تیونینگ پژو ۴۰۵ به شکل مفصل تری خواهیم پرداخت. کراس‌اوور توربوشارژ هایما ۸S یکی دیگر از رقبا است که به‌دلیل قیمت رقابتی و امکانات مناسب توانسته جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند.

با پیشرانه‌ی 1.6 لیتری توربو و قدرت 266 اسب بخاری، این خودرو کمی خسته احساس می‌شود اما پیشرانه در هر دوری شاداب احساس می‌شود. دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به همراه لاستیک‌های میشلین سوپر اسپورت، تکمیل‌کننده‌ی کار پژو هستند. مدل‌های 308، 3008 و 208 از بهترین خودرو های جدید پژو هستند؛ معروف‌ترین خودروهای پژو در ایران، مدل‌های پژو 206، پژو 405، پژو 207، 504 و پژو 508 هستند که به‌صورت برنامه‌ای مشترک با ایران خودرو یا به‌صورت وارداتی فروخته شده‌اند. پژو ۳۰۸ GTi یکی از جدیدترین ساخته‌های پژو که شاسی تیز و فرمان حساس و پاسخگویی را دریافت کرده ۳۰۸ GTi است. با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربو و قدرت ۲۶۶ اسب بخاری، این خودرو کمی خسته احساس می‌شود اما پیشرانه در هر دوری شاداب احساس می‌شود. پژو ۴۰۵ سال‌ها بدون هیچ‌گونه تغییری در کابین توسط ایران‌خودرو به تولید رسید.

در مدل SLX هم تنها مه‌شکن‌های جلو و چراغ خطر سوم LED به خودرو اضافه شده است. این خودروها در حال حاضر به دلایل ایمنیو کیفی از خط تولید ایران خودرو خارج شده‌اند. از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو ۴۰۵ SLX موجب کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالی‌که مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده می‌شود.

۲۰۵ رالی برای اکثر افراد خشن و زمخت بود اما درهرحال حد نهایی یک پژوی سبک‌وزن را نشان می‌داد. پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربو این نسخه از حجمی یکسان با مدل استاندارد برخوردار است اما این خودرو به‌طور وحشیانه‌ای با بلوک قوی‌تر، توربوی منحصربه‌فرد و منیفولد اگزوز و پیستون‌های فورج کاری شده بهبود یافته است. ویدیو بالا تصاویر مرتبط با انواع سبک های تیونینگ و اسپرتینگ اتومبیل پژو206، موجود در این صفحه را به صورت اسلایدی به نمایش می گذارد. همچنین می توانید در ادامه همراه ما باشید تا این تصاویر را با کیفیت بهتری مشاهده کنیم.

پژو ۴۰۸x کراس‌اووری کوپه با طراحی جذاب و فناوری‌های پیشرفته است که به‌زودی وارد بازار ایران خواهد شد. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و امکانات رفاهی متعدد مثل سیستم تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی، گزینه‌ مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت به‌حساب می‌آید. از نظر ایمنی نیز پژو ۴۰۸x سیستم‌های پیشرفته‌ای دارد که همین باعث آرامش خاطر بیشتر سرنشینان خواهد شد. ۴۰۸x به‌دلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است.

سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع مک‌فرسون و سیستم تعلیق عقب آن از نوع تورشن بیم است. سیستم مک‌فرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دست‌اندازها را تا حد زیادی جذب می‌کند. شاید یکی از ضعف‌های این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *