مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو 405 SLX مجله پدال

در این مطلب به بررسی قیمت روز سورن پلاس در بازار ایران و همچنین قیمت کارخانه سورن پلاس می‌پردازیم. پژو ۴۰۵ از سال ۱۹۸۷ روانه خط تولد شده بود تا جایگزین نسخه قدیمی پژو ۵۰۵ شود. این خودرو در سال ۱۳۷۵ خورشیدی (۱۹۹۶ میلادی) روانه خط تولید ایکو شد تا در زمره اولین خودروهای تولید انبوه داخلی در دوران پس از انقلاب قرار گیرد. مدل ۴۰۵ برای آن دوران و در خلا چندین و چند ساله مونتاژ نشدن خودروهای آمریکایی، محصول قابل قبول و نوینی به حساب می‌آمد، هرچند عاری از ایراد و مشکلات کیفی نبود. این خودرو در ابتدا در دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری کاربراتوری در بازار عرضه شد، اما با ورود به دهه ۱۳۸۰، پیشرانه نوین‌تر ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 جایگزین دو پیشرانه کاربراتوری شد.

گرچه بر روی کاغذ توان خروجی سمند EF7 بالاتر از پژو پارس است، اما در عمل شاهد این هستیم که پژو پارس سال از چالاکی و شتاب اولیه بیشتری برخوردار است. از آنجایی که پژو ۴۰۵ SLX و سمند LX خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند و برای اقشار متوسط به پایین ساخته شده‌اند، با فهرست خالی امکانات روبه‌رو هستیم. بدین ترتیب به جز استانداردهای اجباری ترمز ضدقفل و کیسه هوا، آپشن دیگری در این خودروها وجود ندارد.

در ادامه مقایسه پژو پارس با سمند را انجام دادیم تا نقاط قوت و ضعف این دو سدان ایرانی بیشتر برای خریداران آنها مشخص شود. از دیدگاه زیبایی نمای داخلی، SLX بدون تردید ظاهری مدرن‌تر و گیراتر با خود به همراه دارد و همچنین وضعیت نشیمن آن مخصوصا در ردیف دوم صندلی‌ها برای سرنشینان عقب راحت‌تر است. ردیف دوم نشیمن سرنشینان در سمند به دلیل بلند بودن لبه درها و پایین‌ بودن صندلی‌ها همواره حسی همانند نشستن در گودال به سرنشینان انتقال می‌دهد که همواره مورد انتقاد رسانه‌های خودرویی بوده است. ظاهر نمای خارجی دو خودرو مورد بررسی بدون شک از دو المان مهم میانه‌روی و محافظه‌کاری بهره می‌گیرند. المان‌هایی که کمک می‌کنند ظاهر نهایی خودرو در بازه بزرگی از زمان همچنان قابل قبول و در عین حال خسته‌کننده و تکراری باشد.

به نظر می‌رسد مهندسان طراح ایران خودرو، قصد داشته‌اند اولین خودرو ملی را برای همه محبوب و جذاب کنند. به همین دلیل سادگی را اصل اول قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند با یک طرح ساده سمند را روانه بازار کنند. سمند از سال 81 به عنوان اولین خودرو ملی توسط رئیس جمهور وقت معرفی شد.

عایق‌بندی کابین پارس در رتبه اول و سمند در رتبه ۲ و ۴۰۵ در رتبه ۳ قرار می‌گیرد. ترمز‌های ۴۰۵ و سمند چندان مناسب به نظر نمی‌رسند اما ترمز‌های پارس کمی بهتر از آن دو است. اگر نگاهی به مشخصات فنی داشته باشیم، با اختلاف اندکی می‌توان سمند را بر روی کاغذ برنده دانست. منظور از روی کاغذ این است که در تجربه رانندگی با این دو سندان محبوب ایرانی هیچ کم و کاستی را تجربه نخواهید کرد و هر دو در عمل به یک اندازه قدرت دارند.

در غیر این صورت سمند تنها نسخه‌ای متفاوت و اندکی به‌روزتر از 405 به حساب می‌آید که تقریبا از هرجهت (مخصوصا در بخش فنی) با 405 مشترک است. اما خانواده سمند شانس آن را داشت تا در گذر زمان تفاوت‌های فنی و ظاهری بشتری را تجربه کند و در سمند SE به عنوان خودروهایی کاملا متفاوت با نام خانواده سورن و خانواده دنا به تولید برسد. داستان پژو 405 به دهه ۷۰ شمسی (دهه ۱۹۹۰ میلادی) و آغاز اوج‌گیری صنعت مونتاژ داخلی ایران با حضور برندهای فرانسوی بازمی‌گردد. پژو اولین شرکتی بود که همکاری گسترده با ایران خودرو (ایکو) را آغاز کرد و از آنجایی که محصولات قدیمی‌تر این برند از جمله هاچ‌بک دوست‌داشتنی 205 و سدان 504 نیز در بازار ایران حضور داشت، برای ایرانیان غریبه نبود. تفاوت بارز در تمایز چشمگیر پژو با محصولاتی بود که پیش‌‌تر از آن در ایران مونتاژ می‌شد؛ اما کیفیت فرانسوی پدیده‌ای بود که مشتری‌های ایرانی به ناچار با آن کنار آمدند.

با این حال پژو پارس شتاب کمی بهتر ارائه می‌دهد و طراحی ظاهری و داخلی آن در مدل‌های جدیدتر نسبت به سمند بازارپسندتر است. بنابراین هنگام خرید و فروش، پژو پارس معمولاً راحت‌تر از سمند فروخته می‌شود و مشتریان بیشتری برای آن در بازار وجود دارد. در ابتدای دهه ۹۰ نیز پیشرانه ای اف سون بنزینی روی Samand نصب شد و تا همین لحظه، هر دو مدل ال ایکس معمولی (XU7) و ال ایکس EF7 توسط ایران خودرو به مشتریان ارائه می‌شوند.

از سویی دیگر این موتور به روغن بسیار حساس بوده و از این نظر نیز باید مراقبت‌های خاصی را لحاظ کنید. در ضد قرار دادن این دو خودرو، مشخص می‌شود که XU7 در مقایسه با EF7 از تکنولوژی ساخت قدیمی‌تری برخوردار است، که باعث می‌شود پژو پارس سال به مصرف سوخت بالاتری نیاز داشته باشد و احتمال مشکلات فنی و استهلاک بیشتری داشته باشد. این مشکلات ممکن است مالکان پژو پارس سال را در طولانی مدت با هزینه‌های بیشتری برای نگهداری از خودرو مواجه کند. این خودرو، با وجود پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵، از طراحی جذاب‌تری برخوردار است.

در مقایسه بین سمند EF7 و پژو پارس با استفاده از توان فنی، تفاوت‌های مهمی مشاهده می‌شود. ایران‌خودرو در تولید خودروها به مدت سال‌های طولانی به‌دنبال کاهش مخاطرات و پیشگیری از مشکلات احتمالی در محصولات خود بوده است. در مقایسه خودروهای ایرانی با یکدیگر باید جنبه احتیاط را بیش از پیش رعایت کرد. چراکه در بسیاری از موارد عملا تفاوت چشم‌گیری میان خودروها وجود ندارد.

هرچند که موتور EF7 سمند پیچیدگی فنی بالاتری دارد و معمولا میزان خرابی‌های آن نیز چندان پایین نیست و همین مورد می‌تواند هزینه نگهداری این خودرو را هم بالا ببرد. در برخی از قسمت‌های کابین، شاهد استفاده از متریال‌های نامرغوب هستیم که از ظرافت و زیبایی کار می‌کاهد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. سیستم تعلیق سمند به‌وضوح نرم‌تر و راحت‌تر از ۴۰۵ و پارس است و می‌تواند احساس آسایش و راحتی بیشتری را به سرنشینان منتقل کند.

چرا که طراحی ابتدایی 405 به اندازه‌ای حرفه‌ای انجام شده بود که ضریب اصطکاک آن با هوا (ضریب درگ یا Cd.) تنها ۰.۲۹ است که رقم خیره‌کننده‌ای برای دهه 1970 میلادی به حساب می‌آید. در نتیجه انتظار نمی‌رود که تغییرات طراحی اعمال‌شده از سوی ایکو بر ظاهر نهایی نسخه فیس لیفت الزاما تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد. بزرگ‌ترین تغییرات اعمال‌شده بر پژو ۴۰۵ SLX بود که در سال ۱۳۸۸ با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 به بازار ایران معرفی شد. تغییرات ظاهری اعمال‌شده تنها به منظور بهبود ظاهر بسیار قدیمی 405 انجام گرفت و شامل تغییر در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، بازطراحی سپر‌ها، استفاده از اسپویلر روی در صندوق عقب مزین به چراغ خطر سوم، بازطراحی کامل داشبرد، کنسول میانی و رودری‌ها بود. شکی نیست که شباهت سمند و پژو پارس یا همان پرشیا، بسیار بیشتر از تفاوت‌های این دو خودرو است. همچنین، وضعیت ستون A و زاویه شیشه جلو در هر دو خودرو به نحوی است که دید راننده را محدود می‌کند، که این یکی از مشکلاتی است که در هنگام رانندگی با این دو خودرو ایرانی ممکن است تجربه شود.

این در حالی است که پژو پارس یا پرشیا در واقع همان پژو 405 با ظاهری اسپرت‌تر و داشبوردی با تریم طرح چوب به‌شمار می‌رود. سمند به ویژه در نسخه اولیه خود نسبت به پارس نتوانست به عنوان یک خودرو جذاب ظاهر شود و انتقادات زیادی به خصوص در طراحی ساده در نمای جلو و چراغ‌های بزرگ عقب آن وارد شد. با توجه به این که در بازار خودرو ایران محصولات چندان جدیدی در این رنج قیمتی وجود ندارد، پژو پارس و سمند به عنوان خودروهای پرتیراژ توانستند آمار فروش بالایی را به خود اختصاص دهند. البته طبق آمارهای قرعه‌کشی مربوط به سال قبل، تعداد متقاضیان پژو پارس از هر محصول دیگری در خانواده پژو 405 و سمند بیشتر بوده است.

در این مقاله، به مقایسه ال ایکس ای اف سون با  ۴۰۵ جی ال ایکس پرداخته خواهد شد. با ما همراه باشید تا به مقایسه سمند ef7 و پژو 405 glx از جنبه‌های مختلف بپردازیم. در مورد خودروی پژو پارس، می‌توان گفت که به‌نوعی نمونه ایرانیزه‌ای از خودروی پژو ۴۰۶ فرانسه است و در واقع یک فیس‌لیفت از مدل پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود. در سال ۱۳۸۹، ابتدا این خودرو با نام پژو پرشیا به بازار داخلی عرضه شد، اما پس از مدت کوتاهی نام آن به پارس تغییر یافت. طراحی به‌روز و جذاب این خودرو نسبت به مدل پایه (پژو ۴۰۵)، باعث شد تا از آن زمان تاکنون پژو پارس یکی از محبوب‌ترین سدان‌های میان‌رده شرکت ایران خودرو در میان جوانان باشد. این خودرو نیز با نسخه‌های مختلف روانه بازار ایران شده است که در این مطلب، مدل ال ایکس این خودرو (مجهز به پیشرانه TU۵ ) موردنظر ما قرار دارد.

ایران خودرو برای بخش طراحی داخلی پژو پارس به ویژه در نسخه‌های اولیه تغییرات خاصی را نسبت به پژو 405 در نظر نگرفت و فقط این خودرو را با تریم طرح چوب روانه بازار کرد که البته این تریم داخلی چوبی با طراحی بدنه هماهنگی نداشت و به نوعی نمای داخلی خودروهای به ظاهر لوکس را تداعی می‌کرد. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک به مقایسه سمند و پژو پارس پرداخته‌ایم و قصد داریم این دو سدان پرفروش بازار کشورمان را در بخش‌هایی همچون طراحی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی با یکدیگر مقایسه کنیم. ناگفته نماند که دو خودرو سمند EF7 و پژو پارس سال برای مقایسه در این مقاله در نظر گرفته شده‌اند.اگر قصد خرید سمند یا خرید پژو پارس را دارید در این‌مقاله همراه‌ما باشید. این خودروها در کیلومترهای بیش از 100 هزار کیلومتر با مشکل سوختن واشر سرسیلندر مواجه می‌شوند و گرمای زیاد نیز نقطه ضعف آنها به شمار می‌رود. البته این پیشرانه با گیربکس 5 سرعت دستی هماهنگی زیادی داشته و در سرعت‌های اتوبانی کشش زیادی را ارائه خواهد داد.

البته سمند LX در این بخش از ۴۰۵ جلو می‌افتد، چرا که مجهز به سنسور عقب است. پژو ۴۰۵ SLX از دیدگاه طراحی داخلی به‌طور کامل دگرگون شده است و دیگر هیچ شباهتی به نمای داخلی 405‌های قدیمی ندارد. انتخاب رنگ کرمی روشن برای تریم داخلی شاید یکی از بزرگ‌ترین قدم‌هایی بود که ایکو برای ایجاد تحول در 405 برداشت. در نتیجه نمای داخلی پژو 405 SLX در بخش بالایی داشبرد و کنسول میانی یا از تریم کرم همرنگ داخلی یا از تریم مشکی رنگ بهره می‌گرفت که تضاد رنگی در آن بدون تردید از رنگ یکپارچه مشکی سابق برتر بود.

شرکت ایران خودرو سال‌ها پیش پژو ۴۰۵ را به بازار ایران آورد و مدت‌های طولانی آن را به عنوان محصول اصلی خود به میدان فرستاد. از اوایل دهه ۸۰ تولیداتی همچون پژو پارس و سمند LX به عنوان محصولات جدید روی پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعه پیدا کردند و در حال حاضر جزو معدود انتخاب‌های مشتریان با توان مالی متوسط به پایین در بازار سدان‌های جمع و جور اقتصادی کشور محسوب می‌شوند. در ادامه مقایسه سمند و پژو 405 به طراحی داخلی این دو خودرو خواهیم پرداخت.

با این حال به دلیل تنوع پایین بازار ایران مشتریان مجبورند که خودرویی مثل پژو پارس را کمی جذاب‌تر از سمند LX بدانند و آن را تا حدودی اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر تلقی کنند. خودرو سمند نیز طراحی ساده اما با انحناهای بیشتری ارائه می‌دهد که درصد عضلانی بودن آن نسبت به پژو پارس پایین‌تر است و کمی حجیم‌تر نیز دیده می‌شود. انواع سمند نیز با موتور ۱۸۰۰ در بازار موجود است اما در اینجا ما به سراغ نسخه ۱.۷ لیتری EF7 رفته‌ایم.

در بحث طراحی داخلی نیز رقابت بسیار نزدیک است؛ اما با این حال، peugeot pars lx به دلیل بهره‌مندی از داشبورد جدید با طراحی نسبتا مدرن‌تر، می‌تواند رضایت‌خاطر بیشتری را در مشتریان ایرانی پدید آورد. البته همان‌طور که اشاره شد، اختلاف میان طرح کابین دو حریف چندان زیاد نیست و شاید سلیقه برخی مشتریان به سمت Soren متمایل باشد. در بحث پیچیدگی فنی نیز موتور EF7 نسبت به موتور XU7 شرایط دشوارتری دارد و هزینه‌های تعمیرات و قیمت قطعات آن معمولا کمی نسبت به موتور پژو پارس معمولی بالاتر است. البته موتور XU7 هم نسبت به موتور EF7 از لحاظ سوختن واشر سرسیلندر ضعف دارد و می‌تواند از این جهت دردسرهای بیشتری برای مالک خودرو به وجود آورد. نتیجه این تغییرات همراه با تبلیغاتی با رنگ‌های جذاب (به خصوص رنگ کمیاب آلبالویی) به دل مشتریان ایرانی نشست و حالا حدود 20 سال است که ایران خودرو با کمترین تغییرات این محصول محبوب را در خط تولید خود دارد. این موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند.

در بازار پرهیجان خودروهای داخلی، پژو ۴۰۵ علیرغم توقف تولیدش در تابستان ۹۹ همچنان با سمند LX رقابت می‌کند. سمند و پارس دو خودروی سدان پرفروش در ایران هستند که از نظر طراحی و مشخصات فنی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. هر دو خودرو از پلتفرم مشترکی استفاده می‌کنند و از موتور 1.6 لیتری EF7 با قدرت 113 اسب بخار بهره می‌برند.

همچنین نسخه 1600 یا همان پژو ای ال ایکس که با پیشرانه TU5 به فروش می‌رسد از مدل 1.8 لیتری محبوب‌تر است. از آنجایی که پیشرانه و گیربکس این دو خودرو در یک سطح قرار دارد، در عملکرد آنها نیز شاهد تفاوت زیادی نیستیم. هرچند اتاق سمند نسبت به پارس از وزن بیشتری بهره می‌برد که همین موضوع باعث کاهش اندک شتاب شده است. ضمن این که ارتفاع بدنه سمند نیز از سطح زمین نسبت به نسخه‌ی اولیه پژو پارس بیشتر است و سمند هنگام عرضه به بازار به عنوان یک خودرو مرتفع با فنربندی نرم معرفی شد. البته طی سال‌های گذشته ایران خودرو ارتفاع تمامی محصولات تولیدی خود را افزایش داد که باعث شد شد هندلینگ کاهش پیدا کرده و نرمی سیستم فنربندی نیز افزایش پیدا کند.

فضای کابین هر سه خودرو تقریباً یکسان است و یک خانواده چهار نفره عمدتاً مشکلی ازلحاظ فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است؛ اما به نظر می‌رسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضایی مسطح‌تر و عمیق‌تری نسبت به سمند بهره می‌برند. درمجموع، باید گفت که فضای داخلی این دو سدان ایرانی از هر جهت بسیار به هم نزدیک است و نمی‌توان به‌طور قاطع یکی از این دو خودرو را برنده تفاوت پارس tu۵ و سورن elx از لحاظ طراحی داخلی دانست.

عملکرد نرم‌تر پیشرانه ef7 که موجب نفوذ سروصدای کمتر به درون کابین می‌شود، رضایت بیشتر سرنشینان این خودرو نسبت به  ۴۰۵ جی ال ایکس را به دنبال خواهد داشت. عایق‌بندی کابین ای اف سون در برابر Peugeot 405 اندکی بالاتر ارزیابی می‌شود. پژو ۴۰۵ و ef7 از دو نوع پیشرانه متفاوت برخوردار هستند که گرچه توان موتور سمند بیشتر است، اما به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، سدان فرانسوی عملکردی برتر را از لحاظ چالاکی به نمایش می‌گذارد. میزان دید به بیرون سطح تسلط بر جاده نیز در هر خودرو مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما راننده 405 بر ابعاد بدنه اتومبیل خود مسلط‌تر خواهد بود.

دو خودرو مورد نظر در این بررسی از نوع 1800 یا XU7 بوده و به عنوان پرتیراژترین، قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین پیشرانه نصب شده روی این خودروها محسوب می‌شود و قدرت تولیدی آن نیز حدود 100 اسب بخار است. پژو پارس به‌نوعی نمونه ایرانیزه پژو 406 فرانسه و درواقع فیس‌لیفت پژو 405 محسوب می‌شود. در سال 1389 ابتدا این خودرو با نام پژو پرشیا به بازار داخلی عرضه شد، اما پس از مدت کوتاهی نام آن به پارس تغییر یافت. طراحی به‌روز و جذاب این خودرو نسبت به مدل پایه (405)، باعث شد از آن زمان تاکنون پژو پارس یکی از محبوب‌ترین سدان‌های میان‌رده شرکت ایران خودرو در میان جوانان باشد.

سمند ef7 دارای موتور 1700 سی سی با قدرت 115 اسب بخار است که گشتاوری معادل 155 نیوتن متر تولید می‌کند. هنگام استفاده از موتور ef7 باید نگهداری خوبی از آن داشته باشید وگرنه با خرابی‌های متعدد موتور مواجه خواهید شد. موتور ef7 نسبت به پژو پارس سوخت بیشتری مصرف کرده و از این نظر نمره منفی می‌گیرد.

درمجموع، باید بیان داشت که طراحی بدنه Samand نسبت به ۴۰۵ المان‌های دیداری خوشایندتری را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان اتومبیلی زیباتر در بازار ایران شناخته می‌شود. سمند LX و پژو پارس به‌دلیل بزرگی ابعاد بدنه برای خودروهایی در این رنج قیمتی، فضای داخلی نسبتا قابل قبولی داشته و در مسیرهای طولانی موجبات راحتی سرنشینان و راننده را فراهم می‌آورند؛ بنابراین خریداران این دو خودرو از لحاظ فضای کابین یا فضای بار به‌هیچ‌وجه در مضیقه نخواهند بود. همانطور که میدانید خط تولید پژو 405 جی ال ایکس متوقف شده ، همچنین با توجه به نکات گفته شده از جمله طراحی بهتر سمند ، امکانات بیشتر ، خرید این خودرو ارزش بیشتری نسبت به پژو 405 دارد. بنابراین پس از گذشت حدود 8 سال از عرضه پژو 405 به بازار ایران، نیاز به یک تحول احساس می‌شد و عرضه پژو پارس با نام پرشیا درست در راستای پاسخ دادن به همین نیاز انجام شد.

موتور ۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمی‌تر از موتور پارس و ۴۰۵ است؛ و این موتور می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث شده تا بیشترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کولر اتوماتیک دیجیتال، آیینه‌های تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب از مهم‌ترین امکانات پارس محسوب می‌شوند.

اما باید در نظر داشت که سمند LX قابلیت انتخاب با پیشرانه قدرتمندتر FE7 را برای مشتریان خود فراهم می‌کند، اما همچنان در مدت زمان دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون در حدود یک ثانیه ضعیف‌تر از SLX عمل می‌کند. در نتیجه پژو ۴۰۵ SLX از دیدگاه عملکرد خودرو مناسب‌تری برای استفاده‌های روزمره است. این دو خودرو از لحاظ ماهیت و ساختار، تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند؛ هر دو خودرو از کابین جادار با طراحی نسبتا متقاعدکننده سود می‌برند و خدمات پس‌ازفروش و لوازم یدکی آن‌ها نیز به‌وفور در سراسر نقاط کشور یافت می‌شود. گروه خودروسازی ایران خودرو طی دو دهه گذشته پژو پارس و سمند را با پیشرانه‌های مختلف با قدرت محدود 98 تا 110 اسب بخار به بازار ایران عرضه کرد.

در عوض این موتور هماهنگی زیادی با گیربکس 5 سرعته دستی دارد و کشش زیادی را در سرعت‌های اتوبانی ارائه می‌دهد. سمند یکی از اولین جرقه‌های صنعت خودرو ایران در تولید خودرو کاملا داخلی یا به اصلاح ملی بود. این خودرو در سال ۱۳۸۰ روانه بازار ایران شد و اگر به لطف طراحی متمایز و نسبتا نوین آن در بازار کسل‌کننده خودروهای تولید داخلی نبود، به هیچ عنوان از سوی مردم پذیرفته نمی‌شد. اگر به دنبال یک خودروی اقتصادی با مصرف سوخت کم و فضای داخلی جادار هستید، سمند گزینه مناسبی برای شما است. اما اگر به دنبال یک خودروی با طراحی مدرن‌تر، امکانات رفاهی بیشتر و شتاب و سرعت بالاتر هستید، پژو پارس گزینه بهتری برای شما است. در دهه‌های گذشته، شرکت ایران‌خودرو تلاش‌های فراوانی در راستای تولید محصولات داخلی انجام داده است.

پروژه تولید Samand در اواسط دهه ۷۰ به‌عنوان نخستین خودروی ملی ایران کلید خورد و حاصل کار در ابتدای دهه ۸۰ به مشتریان معرفی شد. این خودرو بر پلتفرم  ۴۰۵ توسعه یافته است و ابتدا در قالب مدل‏ X7 به بازار راه پیدا کرد. برخی ایرادات مونتاژی و فنی، سبب شد تا در سال ۸۳ مدل ال ایکس با چراغ‌های عقب تغییرشکل‌یافته به بازار راه یابد. LX تا سال ۸۸ از همان پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ نیرو گرفت، اما در آن سال به موتور EF7 دوگانه‌سوز نیز مجهز شد.

همچنین، هر دو خودرو از گیربکس 5 دنده دستی استفاده می‌کنند و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت دارند. از سال 1381 تاکنون، این خودرو به عنوان یکی از محصولات خط تولید ایران خودرو قرار دارد. سمند LX EF7 نمونه‌ای به‌روزرسانی شده از این خودرو در سال 1389 به جمع محصولات ایران خودرو پیوست. این خودرو با موتور ملی یا به عبارت دیگر EF7 درون سینه، از زمان ورود به بازار کشور، توجه خریداران را به خود جلب کرد. پژو پارس و سمند دو محصول جذاب ایران خودرو، همیشه مشتریان پر و پا قرصی داشته‌اند. سمند با ظاهر بزرگ، بدنه قوی و موتور قدرت‌مند خود یکی از گزینه‌های جذاب برای خرید به شمار می‌آید.

استفاده از تریم طرح چوب عرضی مقابل دیدگان سرنشینان و بخش مرکزی داشبرد تاثیر مثبتی بر نمای داخلی سمند دارد، اما ضمن سادگی و قدیمی بودن طراحی نمای داخلی؛ در صورتی که با SLX مقایسه شود؛ به سرعت قدمت بیشتر طراحی خود را لو خواهد داد. بازار خودروهای داخلی این روزها تنها هیجان قیمتی را تجربه می‌کند و خرید و فروش آن ها در محدوده انواع پژو و محصولاتی از خانواده می‌چرخد. اما جالب توجه است که هرچند این خودروها نزدیک به دو دهه در بازار داخلی جا خوش کرده‌اند، اما روند افزایش قیمت آنها فعال است.

با وجود نوگرایی در تزئینات و چیدمان نمای داخلی مخصوصا در بخش چیدمان کلید‌های کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع در بخش مرکزی داشبرد و اتصال زیبای آن به کنسول میانی، نمای داخلی این خودرو به واقع سنتی و بسیار ساده است. سمند LX طراحی نوینی در نمای خارجی و داخلی خود به بازار ایران ارائه داد، اما به لطف حضور فضای وب دیری نپایید تا مشخص شود که طراحی نمای خارجی این خودرو نیز الهامی مستقیم از محصولات عتیقه فولکس واگن آلمان است و چندان هم به خودرویی با عنوان «ملی» شباهت ندارد. با وجود همه فضاحت‌های پیش‌آمده در پس داستان سمند، این خودرو در بازار بسیار راکد محصولات تولید داخل ایران به سرعت جا باز کرد. تمایز طراحی خارجی و داخلی تنها وجه تمایز سمند LX (تریم پایه) با پژو 405 SLX و همین‌طور تیپ GLX است.

این خودرو که با صرف هزینه‌های سنگین طراحی و تولید شده بود از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت. ایران خودرو در طول سال‌ها حیات سمند سعی کرده با ایجاد تغییرات مداوم، سندان قدرتمند خود را در بازار متناسب با نیاز کاربران ارتقاء دهد. درواقع طراحی کابین سمند برخلاف ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ ‌ قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و به‌روز است که تلفیقی از چرم،‌پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودرو‌های داخلی دیگر، داشبورد و رودری‌های چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.

405 GLX در سال ۹۹ به طور رسمی و برای همیشه وارد دوران بازنشستگی خود شد، اما در حال حاضر نمونه‌های کارکرده آن در بازار ایران به‌وفور یافت می‌شود. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، سمند سورن پلاس یکی از محصولات ایران خودرو است که جانشین پژو پارس در بازار خودرو شد. بسیاری از خریداران خودرو با مقایسه قیمت سورن پلاس با رقبا برای خرید این خودرو ترغیب می‌شوند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *