تفاوت پژو 405 GLX و پژو 405 SLX چیست؟ + تصاویر
درنهایت بهدلیل مقاومت پایین شاسی و بدنهی این محصول، در هر گونه برخوردی، بخش عمدهای ضربه به کابین و سرنشینها منتقل میشود و سلامتی آنها را نیز به خطر میاندازد. پژو ۴۰۵ در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که می تواند حداکثر ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق کی گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل شده و حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. پژو ۴۰۵ در دسته تولیدات ارزان و اقتصادی بازار قرار داشته و بنابراین در این خودرو از آپشنهای رفاهی و ایمنی گسترده استفاده نشده است. به طور کلی پژو ۴۰۵ دارای آپشنها و امکاناتی نظیر دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، رینگهای فولادی، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چراغهای مه شکن جلو و عقب، کاسه چراغ کریستالی جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، تهویه دستی مطبوع، تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت دستی، تزیینات داخلی کرم رنگ، روکش صندلی پارچهای و آینههای جانبی با تنظیم برقی است. پژو ۴۰۵ یکی از سدانهای پرطرفدار کمپانی پژو بوده که از سال ۱۹۸۷ در سبد محصولات این شرکت قرار داشته است.
تمام حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب این سایت نزد موتور1 محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و یا قالب آن بر اساس قوانین انفورماتیک ایران پیگرد قانونی دارد. گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد. طراحی و کدنویسی سایت موتور1 توسط علی علیزاده صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.
اولین بار در سال ۱۳۷۰ شرکت ایرانخودرو، این سدان فرانسوی را به بازار داخلی عرضه نمود که به لطف پیشرانه پرتوان و هندلینگ مناسب خود با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. نمونه اولیه این خودرو به یک پیشرانه ۲ لیتری کاربراتوری (XU92C) مجهز شده بود که محبوبیت زیادی در بین جوانان داشت، اما پس از مدتی ایران خودرو یک پیشرانه ۱.۸ لیتری انژکتور با کد XU7JP/L3 را جایگزین نمونه کاربراتوری اولیه نمود که از آلایندگی و مصرف کمتر و همچنین توان کمتری نسبت به نمونه کاربراتوری برخوردار بود. این خودرو پس از گذشت سالهای طولانی همچنان فروش چشمگیری برخوردار است به طوری که در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۶ با فروشی فراتر از ۱۰۹ هزار دستگاه توانست رتبه چهارم پرفروشترین خودروی بازار ایران را از آن خود کند. با توجه به درخواست شما کاربران سایت فروش خودرو به بررسی تفاوت میان GLX و SLX می پردازیم، پژو 405 که خودرو محبوب و یکی از پرفروش ترین خودروهای داخلی در سالهای تولید تا به حال می باشد محصول پژو فرانسه در سال 1988 می باشد که موفق به کسب جایزه ها و عنوان های متعددی در آن زمان شد. موتور این خودرو XU7JP/L3 می باشد که توانایی 100 اسب بخاری در کنار گشتاور6000 دور در دقيقه را دارد این موتور با توجه به قدمت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی بالا به همراه سادگی در تعمیر آن حسنی بزرگ برای این خودرو می باشد.
البته این مشکل با تعویض لامپهای جلو با نمونه قویتر تا حدود زیادی قابل جبران است اما جا دارد که خود شرکت قبل از تحویل خودروها نسبت به این کار اقدام نماید. پژو ۴۰۵ دارای آپشنها و امکاناتی نظیر دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، رینگهای فولادی، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چراغهای مه شکن جلو و عقب، کاسه چراغ کریستالی جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، تهویه دستی مطبوع، تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت دستی، تزیینات داخلی کرم رنگ، روکش صندلی پارچهای و آینههای جانبی با تنظیم برقی است. پژو ۴۰۵ در ابتدای دهه ۷۰ شمسی پا به جاده های ایران گذاشت و در آن سال ها به لطف هندلینگ مناسب، طراحی قابل قبول و مشخصات فنی خوب در مدت کمی جایش را در بازار پیدا کرد و به یک محصول پرفروش تبدیل شد. پژو ۴۰۵ همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم آغازگر پروژه های ملی ایران خودرو یعنی سمند، سورن و خاندان دنا بود.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. پژو ۴۰۵ سرانجام با معرفی پژو ۴۰۶ که آن هم سرچشمهای برای تولد پژو پارس بود، از خط تولید پژو کنار رفت اما در ایران تا همین چند سال پیش همچنان با تیپ های مختلف توسط ایران خودرو تولید می شد. پژو 405 SLX به هیچ عنوان خودروی خوب و کاملی نیست اما در شرایط این روزهای بازار و با توجه به قیمت، خریدش توجیه مخصوص به خود را دارد.
از آنجایی که از عمر پژو 405 حدود 30 سال می گذرد، طبیعی است که نمیتوان ایمنی و سطح بالای تجهیزات را از آن انتظار داشت. پژو 405 از امکانات فنی و رفاهی همچون موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی سود می برد که البته این تجهیزات و امکانات شاید از پایه ای ترین سطح امکانات خودرو های روز نیز پایین تر باشد. در واقع پژو 405 SLX یک مرد خانواده بوده که به دلیل کهولت سن میبایست سالها پیش بازنشست میشد اما به خاطر شرایط سخت مالی مجبور شده در دوران بازنشستگی همچنان سر خدمت بماند و با تن دادن به عمل تعویض قلب و پوشیدن لباسهای جدید، با رقبای میانسال و جوانش به رقابت ادامه دهد. امکانات ایمنی پژو GLX 405 بسیار محدود است و در بهترین حالت میتوان به وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد؛ این کیسه هوا صرفا در برخوردهای از جلو کاربرد دارد و خبری از کیسههای هوای جانبی نیست. در زمینه امکانات ایمنی نیز این خودرو از ایموبلایزر یا همان سوییچ ضدسرقت استفاده میکند که وظیفهی آن جلوگیری از بهکاربردن سوییچی بهغیر سوییچ اصلی خودرو برای روشنکردن آن است.
در یک نگاه کلی به پژو ۴۰۵ میتوان گفت که طراحی خارجی و داخلی این خودرو شاید بیشازحد ساده و قدیمی به نظر برسد، اما هماهنگی خاصی در تمامی اجزای آن به چشم میخورد که باعث میشود چهره ساده این پیرمرد فرانسوی هنوز هم برای عده زیادی دوستداشتنی بهنظربرسد. شاید جالب باشد که بدانید طراحی پژو ۴۰۵ توسط شرکت مشهور پینین فارینا ایتالیا انجامشده است، شرکتی که طراحی خودروهای مشهوری همچون فراری ۵۹۹ و مازراتی کواتروپورو را در کارنامه خود دارد. نمای داخلی که اکنون در پژو ۴۰۵ شاهد آن هستیم، نسبت به گذشته کمی تغییر کرده است و شرکت ایرانخودرو سعی داشته با برخی اقدامات نمای داخلی بروزتری را برای این خودرو به وجود بیاورد، اما باید قبول کرد که چندان هم در این امر موفق نبوده است! پژو ۴۰۵ در بخش فنی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ بهره میبرد که قادر است ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور را در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید نماید. این موتور فرانسوی الاصل که همه ما آن را با نام XU7JP/L3 میشناسیم، نیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته به چرخهای جلو منتقل مینماید تا این سدان ۱۱۰۰ کیلوگرمی بتواند در عرض ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.
مصرف سوخت پژو ۴۰۵ GLX در کاربری شهری در حدود ۱۲/۸ لیتر، در بزرگراهها حدودا ۶/۸ لیتر و در حالت مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ باک پژو ۴۰۵ ظرفیتی ۷۰ لیتری دارد. با تمامی اینها میزان مصرف سوخت خودرو بسته به شرایطی از جمله وضعیت موتور، باد لاستیکها و نحوهی رانندگی میتواند بیشتر از ارقام گفته شده باشد. مشخصات فنی پژو ۴۰۵ GLX امکان شتابگیری صفر تا صد ۱۱ الی ۱۲ ثانیهای را برای این خودرو ممکن کرده است؛ بسته به نوع موتور استفادهشده و مشخصات آن این عدد میتواند کمی بالاتر یا پایینتر باشد. بهطور معمول این خودروی قدیمی در بهترین وضعیت خود توانایی دستیابی به سرعتی تا ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه را در اختیار علاقمندان خود میگذارد. البته خبر خوب این است که پیشرانه TU5 به طور کلی رفتار نرمتری از پیشرانه XU7 دارد و در نتیجه در دورهای بالاتر صدا و لرزش کمتری به سرنشینان تحمیل میکند.
اگرچه ایرانیها از قدمت بالای تولید تعدادی از خودروهای داخلی مطلع هستند، اما کمتر کسی میداند که پلتفرم پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۳۶۵ تولید شده و برای آخرین بار در سال ۱۳۷۴ و با معرفی نسخهی پژو ۴۰۶ از جانب فرانسویها مورد استفاده قرار گرفته است. بااینحال تاریخچه مونتاژ و تولید پژو ۴۰۵ GLX در ایران به سال ۱۳۶۹ باز میگردد و تا سال ۱۳۹۹ و البته به شکل خیلی محدودی تا سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته است. این خودرو بهترین خودروی اروپا در سال ۱۹۸۸ انتخاب شد و در بدو ورود به ایران نیز خودروی باکیفیت و بهروزی بوده است. پشت فرمان اکثر خودروهای قدیمی دید پیرامونی عالی است؛ دلیلش هم این است که در آن دوران تستهای تصادف به شکل امروزی سختگیرانه نبودند و در نتیجه ستونها باریکتر ساخته میشدند؛ از وسایل کمکی مثل سنسورها و دوربینها نیز خبری نبود و به همین دلیل نیاز به شیشههای بزرگ و دید عالی بیشتر احساس میشد. نتیجه اینکه پشت فرمان پژو 405 SLX دایره دید کلی عالی است؛ صندلیها نیز فرم قابل قبولی دارند و با اینکه مثل مبلمان سمند راحت به نظر نمیرسند اما در عوض از ارگونومی نسبتاً مناسبی بهره میبرند.
این محصول ایران خودرو دارای ۴ سیلندر بوده که به ازای هر کدام از آنها ۲ سوپاپ و در مجموع ۸ سوپاپ برای این موتور استفاده شده است. حداکثر توان موتور پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ۱۰۰ اسب بخار میرسد که این توان در دور موتور ۶ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود. با این تفاصیل یک بار دیگر به یاد ضربالمثل همیشگی یعنی لنگه کفش کهنه در بیابان افتادیم؛ به زبان ساده و خلاصه پژو 405 SLX به هیچ عنوان خودروی خوب و کاملی نیست اما در شرایط این روزهای بازار و با توجه به قیمت، خریدش توجیه مخصوص به خود را دارد؛ به خصوص که احتمالاً در سال آینده پس از قطع تولید 405 های مجهز به پیشرانههای XU7، مدلهای مجهز به سری TU5 همچنان به حضور ابدی خود در خطوط تولید ایران خودرو ادامه خواهند داد! از این رو میتوان گفت که اگر به فکر خرید یک نسخه از پژو 405 SLX هستید، بعید است که خطری از بابت قطع تولید، خودرو مورد نظر شما را تهدید کند. یکی از مشکلات پژو 405 SLX که شاید تا زمان خرید خودرو به آن پی نبرید، مسئله نور کم چراغهای جلوییاش است؛ در واقع طراحی جدید و زیباتر چراغهای جلو به قیمت کاهش پرتاب نور و دید راننده در شب تمام شده چرا که لنزهای به کار رفته در این مدل بیشتر برای متمرکز کردن نور لامپهای پر قدرت زنون مناسب به نظر میرسند و ترکیب فعلی، نور ضعیفتری نسبت به پژو 405 عادی ارائه میکند.
پژو 405 ابتدا تنها با موتور 1.8 لیتری با کد XU7 عرضه می شد تا اینکه ایران خودرو تیپ SLX 405 را با تغییرات ظاهری محدود و موتور 1.6 TU5 نیز عرضه کرد. پژو 405 جی ال ایکس از امکانات فنی و رفاهی همچون موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی سود می برد که البته این تجهیزات و امکانات شاید از پایه ای ترین سطح امکانات خودرو های روز نیز پایین تر باشد. پژو 405 که در سال 1988 عنوان بهترین خودرو سال اروپا را به خود اختصاص داد یکی از پرفروش ترین خودروهای ساخته شده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، اتاق جادار به عنوان یکی از محبوب ترین و مطرح ترین خودروهای ایرانی شناخته می شود.
فرمان نرم و ادوات کلی در دسترس هستند؛ کیفیت سواری هم تاحدودی راضیکننده است و کوبشهای وارده به اتاق محدود است. در خصوص فضاسازی هم باید گفت که به طور کلی خانواده پژو 405 برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک جای کافی را در اختیار قرار میدهد و در خصوص صندوق عقب هم مشکل کمبود فضا وجود ندارد. در بخش امکانات اما اوضاع چندان مناسب نیست و مجبوریم با یک سری گزینه حداقلی که اصلاً نمیشود اسم آپشن رویشان گذاشت سر کنیم؛ مواردی مثل ترمزهای ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، تهویه مطبوع دستی، آینهها و شیشههای جلو برقی، صندوقپران و از این قبیل چیزها. سلام موتور ۴۰۵ slx موتور tu5 هستش که اوایل تو ایران تو پژو ۲۰۶ تیپ ۴.۵.۶بوده و بعدها رو سمند و ۴۰۵ و پارسو.. اما موتور glx ایکس یو سون بوده که واقعا استهلاک بشدت بالایی داشته و می شد گفت مصرف سوخت بالاتری هم داشت در کل slx بهتره چون موتورش قدرت بیشتری داره استهلاک کمتری هم نسبت به glx و خودروهای با موتور xu7 داره و مصرف سوختش هم خوبه. خطوط کلی کابین نسبت به اجداد پژو پیشرفت داشته و در نتیجه میتوانیم از این تغییرات به عنوان رویکردی مثبت و رو به جلو یاد کنیم؛ اما ای کاش داستان به همین خوبی و خوشی تمام میشد ولی متاسفانه کیفیت بسیار پایین متریال استفاده شده که ساختار خشک و شکنندهای دارند در کنار مونتاژ نه چندان دقیق قطعات، این پیشرفت ظاهری را زیر سوال برده است.
در این قسمت شاهد خطوط طراحی افقی و موازی با یکدیگر هستیم که بالا و میان چراغ های اصلی قرار دارند. در خصوص جعبهدنده باید گفت که در تست کوتاه ما عملکرد کلی نسبتاً نرم و روان ارزیابی شد هرچند شکایتهای زیادی در خصوص خرابی زودهنگام دیسک و صفحه پژو 405 SLX به گوش رسیده که نشان از بیکیفیتی و طول عمر پایین این قطعه دارد. پژو 405 SLX را می توان به فیس لیفتی از پژو 405 نامید که با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات خودرو همراه شده است در زیر به تفاوت های میان SLX و GLX اشاره می کنیم. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
پژو ۴۰۵ GLX در بخش کابین هم درست مشابه نمای بیرونی طراحی سادهای دارد البته که در مدل های ۹۵ به بعد به خاطر اجباری شدن کیسه های هوا جلو، داشبورد این خودرو هم مشابه پارس شد. کابین و داشبورد قدیمی پژو GLX از متریالی بسیار با کیفیت بهره می برد اما رفته رفته این کابین افت کیفیت بسیار زیادی را تجربه کرد که در دیگر محصولات هم شاهد آن بودیم و تنها صرف این خودرو نبود. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره نمودیم اصلیترین رقبای پژو 405، رانا، سمند SE و پژو 405 SLX هستند که از برتریهای اندکی نسبت به این خودرو برخوردارند، اما در این رنج قیمت نمونههای کارکرده رنو L90 یا پژو 206 SD را هم میتوان بهعنوان گزینهای مناسب در نظر گرفت زیرا علاوه بر پیشرانه قویتر از کیفیت و امنیت بالاتری نیز برخوردار هستند. از نظر سواری پژو ۴۰۵ نسبتا سواری نرمی در میان رقبایش داشته اما چندان نمی توان روی هندلینگ آن حساب باز کرد. پژو ۴۰۵ های جدیدتر هم که داشبوردی مشابه پژو پاری ها مدل بالا داشته و به اصطلاح به آن داشبورد سوناتایی می گویند. فضای کابین ۴۰۵ به لطف ارتفاع مناسب و فاصله محوری استاندارد برای یک خودروی سدان در هر دو ردیف خودرو قابل قبول ارزیابی شده و به همین خاطر می توان این خودروی سدان سایز متوسط را خودرویی خانوادگی دانست.
طراحی پژو ۴۰۵ در زمان خود بسیار زیبا بود کخ خب از پینین فارینا هم جز این نمی توان انتظار داشت. در نمای جلوی این خودرو شاهد چراغ هایی کشیده و بسیار ساده هستیم که چسبیده به جلوپنجره خودرو طراحی شدهاند. جلوپنجره خودرو نیز با استفاده از خطوط افقی طراحی شده و همچنین سپر جلو هم طراحی بی آلایش و بدون هیچگونه جزئیات دارد.
البته میدانم که خودتان به تمامی این نکات تلخ و آزاردهنده آگاه هستید و غر زدنهای من هم دردی از شما دوا نخواهد کرد؛ پس بهتر است بیشتر از این وقتتان را نگیرم و کاری که برایش اینجا آمدهام را آغاز کنم. در حال حاضر و پس از ۳۰ سال تولید خودروی پژو ۴۰۵ متوقف شده است و دسترسی به قیمت پژو ۴۰۵ صفر امکانپذیر نیست. بااینحال بازار خرید و فروش مدلهای دستدوم این محصول همچنان داغ است که بسته به وضعیت سلامتی خودرو، قیمت آن بسیار متغیر است. ابعاد بدنه خودروی Peugeot 405 GLX در حدود ۴۴۰ در ۱۷۰ در ۱۴۱ سانتیمتر است و فاصله بین دو محور آن به ۲۶۶۹ میلیمتر میرسد. وزن این خودرو در حالت عادی ۱۱۰۰ کیلوگرم است که این مسئله در رابطه با مدل دوگانه سوز و وجود کپسول در صندوق عقب کمی بیشتر است. در داخل کابین اما اوضاع مقداری بهتر است؛ به طور کلی داشبورد جدید خانواده پژو 405 که در میان مردم به داشبورد سوناتایی معروف شده طراحی جذابتر و بهتری نسبت به مدل قدیمی دارد و ترکیب این داشبورد با تودریهای جدیدتر و استفاده از رنگ روشن، فضای داخلی پژو 405 SLX را دلبازتر و مدرنتر از نمونههای قدیمی 405 کرده است؛ البته اگر از خودروهای پر زرق و برق چینی پشت فرمان SLX بنشینید قدیمی بودن طراحی 405 همچنان توی ذوقتان میزند.
پژو ۴۰۵ یکی از سدان های برند فرانسوی پژو بوده که توانست موفقیت بسیار خوبی را در کشورهای هدف پژو بدست آورد. دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو کنار یکدیگر در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفته و زیر آنها هم در مدل های قدیمی یک ساعت دیجیتال به همراه چند دکمه از جمله فلاشر تعبیه شده بود. پس از آنها هم پنل سیستم تهویه و سیستم پخش خودرو قرار گرفته که با یک درب قابل باز و بسته شدن بود. حتی اگر بخواهیم هدف اصلی فیسلیفت ظاهری پژو 405 SLX را در پایین بودن هزینه طراحی خلاصه کنیم باز هم میشد از جلو پنجره و مهشکنهای زیباتر و هماهنگتری استفاده کرد تا SLX حداقل در مقابل 405هایی که به دست مالکین خوشذوق و به صورت شخصی وآماتور فیسلیفت شدهاند حرفی برای گفتن داشته باشد! اتفاقی که به هر دلیل روی نداده و حالا پژو 405 SLX که قرار بود به نوعی نسخه اسپرتتر و جوانپسندانهتر پژو 405 GLX باشد حتی از رینگهای اسپرت هم بهرهای نبرده و فقط سایه ای از یک خودروی زیباتر و جذابتر از پدرش را ارائه میکند.
شتاب خودرو هم در حوالی عدد 12.5 ثانیه اندازهگیری شد که برای خودرویی در این سطح نه خیلی عالی است و نه خیلی بد. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. اگر بهدلیل وضعیت وخیم بازار خودروی ایران، اجبار در خرید این خودرو را کنار بگذاریم، پژو ۴۰۵ بیش از دو دهه است که ارزش خرید خود را بهطور کامل از دست داده است و تهیه خودرویی با ایمنی پایین، نداشتن حداقل امکانات رفاهی و مصرف سوخت بالا هیچ توجیه منطقی ندارد.
بهصورت پیشفرض امکانات رفاهی این خودروی کهنهکار در بهترین حالت به آینههای برقی جانبی، شیشههای بالابر برقی و یک سیستم صوتی ساده خلاصه میشود. در زمان تولید اولیه این محصول، خودرو پژو ۴۰۵ جزو خودروهای زیبای بازار اروپا بود و سرعت و امکانات مناسبی را در قیمتی قابلقبول ارائه میکرد. بااینحال و با توجه به استانداردهای روز دنیای خودرو، این محصول درکنار ظاهر قدیمی خود، فاقد هیچگونه امکانات ایمنی و رفاهی بوده و مصرف سوخت آن نیز بیشتر از خودروهای تولیدی روز است. جدای از اینکه خبری از کیسههای جانبی برای سرنشینهای این خودرو وجود ندارد، سیستم ترمز این محصول کاملا منسوخ شده است.
البته در قیاس با خودروهای ارزانتر مثل تیبا یا فاجعهای از کیفیت کابین به نام رانا، شرایط SLX اندکی بهتر ارزیابی شد اما در مقایسه با مدلهای قدیمی 405 افت کیفی کاملاً محسوس است. با توجه به نیاز روز افزون مردم جهت خرید و فروش آسان و بی واسطه خودرو وب سایت Z4Car زدفورکار (زوم فور کار) بر آن شد تا فضایی مطمئن و کارآمد را در مسیر خرید و فروش خودرو ارائه دهد و علاوه بر آن در حیطه خودرو اطلاعات جامع و دقیقی را اعم از نقد و بررسی خودروها ، قیمت روز خودرو،شرایط فروش شرکتها و … برای مخاطبان فراهم کند. شاید بگویید پژو 405 SLX سوژه چندان جذابی برای بررسی نبوده که گروه «باخبر» آن را انتخاب کرده، اما در شرایط فعلی که حتی سدانهای ارزانقیمت چینی هم از دسترس اکثریت جامعه خارج شدهاند، بار رفت و آمد بسیاری از مردم بر دوش همین خودروهای از رده خارج مثل SLX قرار گرفته و در نتیجه برای مشتریانی که به دنبال خرید خودرویی صفر کیلومتر با قیمتی زیر 100 میلیون تومان هستند خواندن این متن خالی از لطف نخواهد بود. پس لطفا امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی دقیقتر به این خودرو آشنا و تکراری داشته باشیم. آیا باید به دلیل اینکه در زمانهای بسیار دور، خودرو سال اروپا شده هنوز هم به آن افتخار کرد؟ یا از بابت اینکه پیشرانهاش را از نسخه 30 ساله به 20 ساله ارتقاء دادهایم خوشحال باشیم؟ شاید هم میبایست دلمان را خوش کنیم که حداقل از ارابه مرگی همچون پراید، ایمنتر است و سواری بهتری دارد.
فرمان خودروهای پژو و مدل پژو 405 GLX از نوع هیدرولیک است و سیستم ترمز پیشفرض آن نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای است. رینگهای عقب و جلوی این خودرو ۱۴ اینچی بوده و عرض تایرهای استاندارد آن برای هر دو محور ۱۸۵ میلیمتر است. این ادعا مثل این است که بخواهیم پیرمردی را با یک تیشرت و عینک دودی در رُل یک جوان به کار گیریم و انتظار داشته باشیم بینندگان ما را تحسین کنند! البته اگر قرار باشد با تغییرات زیادی، به افتضاحی مثل زانتیا فیسلیفت برسیم، همان بهتر که بهروزرسانیها جزئی باشند اما در هر صورت از خودروسازی که سالها قبل 405 را با الگوبرداری از 406 به مدل موفق پارس تبدیل کرده بود، این تغییرات جزئی به هیچ عنوان راضیکننده نیست. پژو ۴۰۵ GLX از جمله محصولات بسیار موفق پژو در ایران بوده که بسیاری از خودروهای ملی ما مدیون این سدان فرانسوی است. متاسفانه در بحث ایمنی هم جدای از مهندسی بسیار قدیمی بدنه و شاسی، نکاتی مثل نبود ایربگهای جانبی، فقدان سیستمهای کمکی پایداری و حتی کاسهای بودن ترمزهای عقب، هرچند با توجه به قیمت و سایر رقبا کاملاً طبیعی به نظر میرسد اما به هر حال نشان از ضعف استانداردهای ایمنی داخلی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید