آیا برای خرید خودرو و فروش ماشین از نوع کلاسیک در بازار داخلی ایران مکان مشخصی وجود دارد؟ اگر کسی تمایل به خرید خودرو کلاسیک داشته باشد کجا باید به دنبال آنها بگردد؟ پاسخ خیر است. اگرچه در چند سال اخیر نمایشگاههای دلالی برای خرید و فروش خودرو کلاسیک تاسیس شده است، اما این مکانها گودالهایی برای خالی کردن جیب پرپول و ذهن ناآگاه خریداران ثروتمند احتمالی است. این امر نیازمند جستوجوی زیاد و بررسی دقیق است تا از کیفیت خودروی خریداری شده اطمینان حاصل شود.
این ماشین قدیمی دارای موتور هشت سیلندر می باشد و قدرت موتور آن برابر با ۱۱۰ اسب بخار بوده و حجم آن در حدود ۷ و نیم لیتر می باشد. در دهه ۷۰، استیشن واگنها (Station Wagons) یکی از محبوبترین خودروها برای خانوادههای آمریکایی محسوب میشدند. مدلهایی مانند فورد کانتری اسکوایر (Ford Country Squire)، شورولت کاپریس استیشن (Chevrolet Caprice Wagon) و کرایسلر تاون اند کانتری (Chrysler Town & Country) فضای زیادی برای سرنشینان و وسایل داشتند.
بسیاری از کلکسیونرها به دنبال نسخههای سالم این مدل هستند، زیرا ارزش آنها هر ساله افزایش مییابد. دهه ۷۰ میلادی شاهد تولید طولانیترین و بزرگترین خودروهای تاریخ آمریکا بود که در خیابانها مانند کشتیهای زمینی حرکت میکردند. کادیلاک الدورادو (Cadillac Eldorado)، لینکلن کانتیننتال (Lincoln Continental) و بیوک الکترا ۲۲۵ (Buick Electra 225) از جمله خودروهایی بودند که طول آنها به بیش از ۶ متر میرسید.
این بحران، شرکتهای بزرگ آمریکایی را مجبور کرد که به بازطراحی خودروهای خود بپردازند و ابعاد آنها را کوچکتر کنند. از اواخر دهه ۷۰، خودروهایی مانند کادیلاک سری دِویل (Cadillac DeVille) و بیوک ریویرا (Buick Riviera) شروع به کاهش ابعاد خود کردند. اما برای علاقهمندان به خودروهای کلاسیک، مدلهای قبل از ۱۹۷۳ همچنان نماد شکوه صنعت خودروسازی آمریکا محسوب میشوند. تا قبل از انقلاب اسلامی، طی دهه ۴۰ و ۵۰ بیش از ۷ هزار دستگاه اتومبیل از برندهای اروپایی، آسیایی و امریکایی وارد کشور شد که امروزه در لیست خودروهای قدیمی ایران جا دارند. برخی مدلها از جمله کادیلاک سویل نیز توسط خودروسازان داخلی مونتاژ و عرضه میشدند که بعد از سال ۵۷ و تغییر سیستم حکومتی کشور و قطع همکاری با کمپانیهای غربی، نقطه پایانی روی فعالیت آنها در ایران گذاشته شد. فولکس واگن یکی از ماشین های کلاسیک ایران می باشد که توسط شرکت خودروسازی فولکس واگن تولید شده است.
بهطور کلی، هر دو خودرو در بخش ایمنی بسیار قدرتمند بوده و انتخابی مطمئن برای خانوادهها و رانندگان به شمار میآیند. همایش خودروهای اسپرت و کلاسیک با حضور جمعی از علاقهمندان به خودرو در جزیره کیش برگزار شد. شورلت کاپریس یکی از آن دسته خودرو های کلاسیک سدان بسیار دوست داشتنی است که اگر هرجایی در خیابان ها ببینید قطعا به آن خیره خواهید شد. کاپریس و ایمپالا دو خودروی شورلت کاملا شبیه به هم هستند که در آپشن ها با هم تفاوت دارند.
خودروهای کلاسیک برای هر نسلی جذابیت خاص خودشان را دارند؛ در نظر جوانان امروز عتیقههایی ارزشمند و اسطورههای تکرار نشدنی هستند و برای جوانان دیروز، یادآور خاطرات قدیم. از انجایی که برای خرید خودروهای کلاسیک باید هزینه های بالایی پرداخت شود، این خودروها در بعضی از نمایشگاه های خاص نگهداری و به فروش می رسند. متاسفانه در بازار ایران هیچ مرجع و منبع رسمی و قانونی برای تعیین اصالت و قیمت نهایی یک خودرو کلاسیک وجود ندارد و بازار ایران از این نظر تنها بر اصل عرضه و تقاضا و فرایند بدون ناظر قیمتگذاری تکیه کرده است. یک گروه دیگر از خودروهای کلاسیک هستند که به پیشرانههای فابریک و استاندارد ثبت شده مجهز نیستند. به عبات بهتر، پیشرانه این خودروها بنا به هر دلیل با نمونه دیگر (معمولا نمونه مدرنتر یا قدرتمندتر) جایگزین شده است که به این فرایند، تغییر پیشرانه یا انجین سوآپ (Engine Swap) میگویند.
ماشینهای کلاسیک در ایران بسیار خاص هستند و افراد علاقهمند مخصوص به خود را دارند. در این مقاله میخواهم به معرفی انواع مختلف مدلهای ماشین کلاسیک قدیمی که در ایران موجود هستند بپردازم. از رولزرویس سیلورشدو باید در کنار مرسدس بنز پولمان به عنوان لوکسترین خودروهای دهه هفتاد میلادی نام برد.
این ماشین آمریکایی قدیمی در ایران جز خاص ترین ماشین های کلاسیک قدیمی و ماشینای قدیمی پرطرفدار میباشد که با استقبال زیادی رو به رو شده است. از دیگر بهترین ماشین های کلاسیک ایران میتوان به تویوتا کوپه اشاره کرد که طرفداران زیادی در ایران داشته و یکی از اولین ماشین های اسپرت در ایران بوده است. ماشین های قدیمی ایرانی اسپرت چندان زیاد نبودند که این ماشین ساخت کشور ژاپن بوده و جزو اولین ماشینهای قدیمی اسپرتی بود که راهی ایران شد. به دلیل گران بودن این ماشین های قدیمی ایران تنها در بعضی از نمایشگاه ها نگهداری و به فروش می رسد و طرفداران خاص خودش را دارد. در ادامه عکس ماشین های قدیمی ایرانی و خارجی را برای شما قرار می دهیم تا با اسم ماشین های کلاسیک و خودرو های نوستالژی بیشتر آشنا شده و مانند یک توریست خارجی بتوانید خاص ترین ماشین های کلاسیک ایران را ببینید.
موتورهای قابل انتخاب برای این مدل، از یک V8 با حجم ۵.۷ لیتری تا نسخه قدرتمند ۷.۴ لیتری ۴۵۴ بیگ بلاک (Big Block 454) متغیر بودند. امپالا در این سال با گزینههای سقف سخت (Hardtop) و کوپه اسپرت عرضه شد که هر دو در بازار مورد استقبال قرار گرفتند. این مدل علاوه بر قدرت بالا، دارای امکانات لوکسی مانند سیستم تهویه مطبوع، شیشههای برقی و صندلیهای چرمی نرم بود. پس از سال ۱۹۷۰، تغییرات اساسی در قوانین آلایندگی و مصرف سوخت باعث کاهش قدرت موتورهای امپالا شد. با این حال، مدل ۱۹۷۰ همچنان یکی از محبوبترین خودروهای کلاسیک آمریکایی محسوب میشود. بسیاری از کلکسیونرها و علاقهمندان به خودروهای عضلانی، این مدل را یکی از آخرین بازماندگان عصر طلایی خودروهای آمریکایی میدانند.
یک ویژگی رقابتی خاصی که ماشین کلاسیک شورولت بلیزر نسبت به دیگر خودروهای امریکایی موجود در ایران دارد این است که شما به طور همزمان یک خودروی کلاسیک اصیل امریکایی و یک خودروی آفرودی بی نظیر را خریداری میکنید. این مورد باعث شده است که بسیاری از افرادی که هم به آفرود و هم به نگهداری خودروهای کلاسیک کینگ سایز علاقمند هستند، شورولت بلیزر را انتخاب کنند. این ماشین بی نظیر در سراسر دنیا هنوز هم طرفداران خودش را دارد و اگر شما در وبسایت های خارجی نیز جستجو کنید، این خودرو یکی از پیشنهاد هایشان است. شورولت بلیزر به تعداد نسبتا زیادی وارد ایران شده است که قابل دسترس برای شما خواهد بود. یکی از محبوبترین ماشین های قدیمی ایران فولکس واگن قورباغهای یا همان فولکس بیتل است که در دهه ۳۰ میلادی تولید و وارد بازار شد. این خودرو نه تنها نمادی از سادگی و کارآمدی است، بلکه با طراحی گرد و متفاوتش توجه و نظر افراد بسیاری را جلب میکند.
این حجم درآمد، ارز سرشاری را روانه کشورمان کرد و مسیر را برای واردات انواع محصولات لوکس (از جمله لوازم خانگی) هموار ساخت. نامهای جذابی از جمله چندین مدل کادیلاک، شورولت، بیوک، مرسدس بنز، آلفارومئو و جگوار وارد کشور شدند و تا دهه ۷۰ بر جادهها سلطنت میکردند. فولکس واگن، کادیلاک قدیمی، شورلت کاپریس، مرسدس بنز آلمان، فورد موستانگ ماچ وان، بیوک سنچوری کوپه، تویوتا سلیکا کوپه و… جزء بهترین ماشین های قدیمی دنیا محسوب می شوند که طرفداران خاص خودشان را دارند. خودروهای کلاسیک و قدیمی جزء آن دسته از خودروهایی است که همیشه طرفداران خاص خودش را دارد و به دلیل هزینه های بالا در بعضی از نمایشگاه ها نگهداری شده و به فروش می رسد. اگر قصد خرید ماشین کلاسیک دارید و می خواهید با لیستی از بهترین ماشین های کلاسیک ایران بیشتر آشنا شوید این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
این امر بهویژه زمانی که بحث خودروهای قدیمی و کلاسیک به میان میآید، اهمیت بیشتری پیدا میکند. این خودروها با وجود قدیمی بودن و بعضا قابل استفاده روزمره نبودن، مورد استقبال زیادی قرار میگیرند. دلیل این خرید و فروش زیاد و با مبالغ بالا این است که شما همزمان با اینکه یک خودروی کمیاب و خاص را نگهداری میکنید، میتوان گفت که یک عتیقه نیز دارید. این خودرو مناسب افراد علاقهمندان به ماجراجویی و آفرود است و در دهههای ۶۰ و ۷۰ شمسی توسط شرکت ایران جیپ تولید میشد.
جک J۴ با سیستم ترمز دیسکی مجهز به ABS و EBD در هر دو محور جلو و عقب، امنیت بالایی را در شرایط مختلف جادهای فراهم میآورد. علاوه بر این، سیستم ترمز پارک برقی (EPB+AUTOHOLD) برای اطمینان از ایمنی در توقفهای طولانی و شیبها کاربردی است. در زمینه تعلیق، جک J۴ از سیستم بازو جناغی در عقب و سیستم MacPherson در جلو بهره میبرد که ثبات و راحتی را در رانندگی فراهم میکند.
نیسان پاترول از دهههای گذشته تا به امروز در خاطرات علاقهمندان به ماشین های قدیمی ایران باقی مانده و یکی از خودروهای با ارزش و تاریخی صنعت خودروسازی محسوب میشود. آلفارومئو اسپایدر یک خودروی کلاسیک و ورزشی است که توسط شرکت ایتالیایی آلفارومئو تولید شد. این خودرو در دهه 1960 میلادی تولید شد و طراحی زیبا و عملکرد شتابی آن باعث شده است که هنوز هم یکی از محبوبترین خودروهای کلاسیک باشد.
جلوپنجره بزرگتر، چراغهای باریک و کشیده، خطوط برجسته روی بدنه و طراحی جسورانه آن باعث شده تا ظاهری اسپرت و پویا داشته باشد. علاوه بر این، ارتفاع بلندتر بدنه نسبت به جک J4، حس قدرت و تسلط بیشتری را به راننده میدهد. اگر طراحی مدرن و کراساووری را دوست دارید، S3 میتواند انتخاب هیجانانگیزی باشد. شرکت سورنا سیر مفتخر است خدمات مطلوب اجاره ماشین را در هر کجای تهران به همشهریان عزیز ارائه نماید. ما در سورنا، خودرو ها را به صورت روزانه ، هفتگی و ماهانه اجاره می دهیم و شما می توانید طبق نیاز خود و از طریق مشاورین ما، ماشین مورد نظر خود را اجاره نمایید.
خودروهای کلاسیک همیشه بخشی از تاریخ صنعت خودروسازی را تشکیل دادهاند و در طول سالها به نمادی از نوستالژی، زیبایی و هنر طراحی تبدیل شدهاند. در ایران، این خودروها علاوه بر ارزش تاریخی، از جذابیت خاصی برخوردارند و بسیاری از افراد علاقهمند به جمعآوری یا رانندگی با آنها هستند. خودروهایی که در بازار ایران بهراحتی یافت نمیشوند و اغلب تنها در اختیار کلکسیونرهای خاص هستند. اگر شما هم به این خودروها علاقهمندید و میخواهید بیشتر در مورد ویژگیها و قیمتهای آنها بدانید، همراه ما باشید تا با این خودروهای جذاب و خاطرهانگیز آشنا شوید. شورولت کاپریس کلاسیک (Chevrolet Caprice Classic) یکی از محبوبترین خودروهای دهه ۷۰ بود که ترکیبی از راحتی، قدرت و طراحی کلاسیک آمریکایی را ارائه میداد.
مدل Z29 نیز در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک خودروی مسابقهای و با موتور هشت سیلندر ۲۹۰ اسب بخاری معرفی شده بود. این ماشین کلاسیک نسخههایی با قدرت ۴۳۰ اسب بخار نیز دارد که مخصوص مسابقات درگ ساخته شده بودند و COPO کامارو نام دارند. آلفارومئو اسپایدر یکی از خاصترین و پر طرفدارترین خودروهای اسپرت کلاسیک ایتالیایی است. بسیاری از ماشین دوستان پوسترهای این رودستر زیبای ایتالیایی را روی دیوار اتاق خود دارند و جذابیت آن را با محصولات فراری مقایسه میکنند. این در حالی است که امروز میتوانید با کمتر از ۲۰ هزار دلار صاحب یک اسپایدر در آمریکا شوید. آلفارومئو اسپایدر که در سال ۱۹۷۳ تولید میشد مجهز به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز به دو میل سوپاپ بود که میتوانست ۱۲۹ اسب بخار قدرت تولید کند.
به همین دلیل، قیمت این نمونهها از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۱۳۸ درصد افزایش داشته و این رشد میتواند همچنان ادامه پیدا کند. این مدل کادیلاک با طراحی بزرگ و موتور ۸ سیلندر ۸۲۰۰ سیسی، بهعنوان یکی از خودروهای لوکس و پیشرفته این برند شناخته میشود. در صورتی که قصد اجاره خودرو دارید، اجاره ماشین قدیمی گزینهای عالی است، زیرا به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به مالکیت دائمی، از تجربه رانندگی با این خودروهای خاص لذت ببرید. بیوک به دلیل استانداردهای بالای کیفیت و طراحی خاص خود، همواره یکی از گزینههای محبوب برای افرادی بود که به دنبال خودرویی زیبا بودند. این خودرو با تلفیقی از ظاهر زیبا، عملکرد قوی و راحتی بالا، اعتماد و رضایت مشتریان خود را به دست آورد. حتی تملک این گروه از خودروهای کلاسیک جرم محسوب میشود، چه برسد به تردد با آنها.
در آن سالها، اتومبیلهای آمریکایی بیش از هر زمان دیگری لوکس و مجهز بودند و سیستمهای جدیدی مانند کولر، رادیو AM/FM و شیشههای برقی در آنها رایج شد. این خودروهای بزرگ در خیابانهای آمریکا جولان میدادند و در فیلمهای سینمایی و تبلیغات نیز حضوری پررنگ داشتند. اما بحران نفتی ۱۹۷۳ و افزایش قیمت سوخت، سرآغازی برای تغییرات اساسی در طراحی و تولید این خودروها شد. با این وجود، کادیلاک، شورولت و فوردهای دهه ۷۰ همچنان در ذهن علاقهمندان به خودروهای کلاسیک باقی ماندهاند و به عنوان نماد شکوه آن دوران شناخته میشوند. پونتیاک فایربرد ترانس آم (Pontiac Firebird Trans Am) از خودروهای قدیمی ایران است که توسط شرکت امریکایی پونتیاک تولید شد. این خودرو در دهه 1960 و 1970 میلادی تولید شد و به خاطر طراحی و عملکرد شتابی اش مورد توجه قرار گرفت.
ساختار بدنه مشابه پیکان دولوکس، متریال بادوام و استهلاک پایین، کارینا را به یکی از اولین انتخابها برای خانوادهها و کسانی تبدیل میکردند که به دنبال اتومبیلی سخت جان با طول عمر بالا و خرج کم بودند. شورلت کاپریس مدل تخم مرغی ۱۹۹۱، بیوک سنچوری کوپه مدل 1974 و فولکس واگن کوپه sp2 از ماشین های آمریکایی قدیمی به شمار می آیند که جزء گران ترین و محبوب ترین خودروهای آمریکایی موجود در ایران می باشند. به بازار خرید و فروش ماشین کلاسیک به هیچ عنوان نباید به چشم بازار خرید خودرو دست دوم نگاه کرد. این خودروها در گذر سالیان طولانی دارای مالکها متعدد و سرنوشتهای نامشخص بوده و توجه به جزئیات سندی و سلامتی آنها به مراتب مهمتر از خرید یک خودرو روز است. تویوتا سلیکا کوپه از اولین خودروهای قدیمی و اسپرت است که توسط ژاپن تولید و روانه بازار شد.
این خودرو در مدلهای کوپه، سدان و استیشن واگن تولید شد و بهدلیل فضای داخلی وسیع و امکانات لوکس، به یکی از گزینههای محبوب رانندگان تبدیل شد. موتورهای V8 این مدل، قدرتی در حدود ۲۷۵ تا ۳۰۰ اسب بخار تولید میکردند که برای جادههای وسیع آمریکا ایدهآل بود. یکی از ویژگیهای جذاب این خودرو، صندلیهای مخملی نرم، داشبورد چوبی و سیستم تعلیق نرم آن بود که رانندگی را بسیار راحت میکرد. شورولت کاپریس به دلیل طراحی متمایز خود، در فیلمها و سریالهای زیادی مانند The Blues Brothers و Goodfellas دیده شد.
پونتیاک فایربرد ترنس ام 165 اسب بخار قدرت و 420 نیوتون متر گشتاور در اختیار شما قرار میدهد و باعث میشود شما در زمان رانندگی لذت فوق العاده ای را به شما منتقل کند. البته پیشرانه این خودرو توانایی تقویت بسیار بالایی دارد و به سادگی و با هزینه کمی میتواند 400 اسب بخار برای شما به ارمغان بیاورد. کادیلاک سویل با امکانات رفاهی پیشرفته از جمله صندلیهای چرمی، موتور قدرتمند و… تجربهای لوکس و راحت به سرنشینان خود ارائه میدهد. همچنین این خودرو به دلیل استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، یکی از محکمترین و ایمنترین ماشین های کلاسیک ایران محسوب میشود.
چیزی که دوو اسپرو را از بقیه خودروهای قدیمی ایران متمایز میکند، ظاهر اسپرت و خطوط بدنه هماهنگ این خودرو است. همچنین کابین داخلی آن هم بسیار راحت است و هم به امکانات روز آن زمان مجهز شده است. به طور کلی دوو اسپرو با ترکیبی از زیبایی، کارایی و راحتی توانست علاقهمندان به ماشین های قدیمی ایران را جذب کند و هنوز هم در یاد و خاطرههای آنان جاودانه باقی مانده است. مدل کارینا در سبد محصولات غول ژاپنی، از جمله بهترین ماشین های کلاسیک ایران است که جلوپنجرهای مشابه فورد موستانگ روی آن پیاده شده و در شش تیپ متفاوت وارد میشده است.
محض خاطره بازی، در گزارش امروز لیستی از محبوب ترین ماشین های کلاسیک در ایران را بررسی خواهیم نمود. از اتومبیلهای افسانهای امریکایی گرفته تا نسلهای قدیمی کمپانیهایی از جمله تویوتا که همکاری نصفه و نیمه با خودروسازان داخلی را ادامه میدهند. در میان اسم ماشین های خارجی در ایران یکی از ماشین های نوستالژی بیوک اسکای لارک میباشد. این ماشین از ماشین های خارجی قدیمی در ایران در سال 1356 تا سال 59 تولید گردید و دارای آپشن های بیشتری نسبت به شورولت نوا میباشد زیرا در این ماشین قدیمی ایران ازپلتفرم شورولت نوا استفاده شده است.
مینی کوپر یکی از نقاط اوج تب طراحیهای رترو در آغاز قرن جدید بود که هم زیبایی ظاهری و هم لذت رانندگی مینی قدیمی را به شیوهای تازه ارائه میکرد. این هاچبک بریتانیایی سواری پویایی را در پکیجی جمعوجور ارائه میکند و با قیمت تنها ۱۲ هزار دلار برای نمونههای بسیار تمیز، واقعاً کلاسیک ارزانقیمتی بهحساب میآید. دلورین با وجود ناکامی در زمان تولید و داستانی که شبیه فیلمنامههای هالیوودی به نظر میرسد، یکی از خودروهای نمادین تاریخ محسوب میشود و قیمت نمونههای باقیماندهٔ آن از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۷۳ درصد رشد داشته است.
البته همانند هر قطعه دیگری چراغهای پاپ آپ نیز با خطر خرابی و عدم باز شدن مواجه بودند و بنابراین این هم یک مشکل دیگر بوده است. این خودرو که در ایران از سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۸ تولید میشد، به دلیل پلتفرم مشترک با شورولت نوا و پیشرانه قویتر، در زمان خود از محبوبیت بالایی برخوردار بود. کاپریس تخممرغی که در دهههای گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرد، در میان افراد میانسال محبوب بوده و جایزه بهترین خودرو آمریکایی را در سال ۱۹۹۱ از آن خود کرده است. اگر به دنیای خودروها و سرعت علاقمند هستید، تماشای فیلم های خودرویی که برگرفته از مسابقات خیابانی و رانندگان حرفه ای است برای شما بسیار لذتبخش خواهد بود. ما در مقاله ای بهترین فیلم های ماشینی را معرفی کرده ایم که میتوانید با کلیک روی لینک به فهرستی کامل از فیلم های هیجان انگیر که برای ماشین باز ها ساخته شده است دست پیدا کنید.
این مدل با رنگ مشکی براق و گرافیک ققنوس طلایی روی کاپوت، یکی از نمادهای سینمای اکشن و جادهای آن زمان شد. این خودرو به یک موتور V8 با حجم ۶.۶ لیتر مجهز بود که قدرت بالایی برای تعقیب و گریزهای جادهای فراهم میکرد. طراحی اسپرت، سپرهای یکپارچه، گلگیرهای پهن و چراغهای مخفی، ظاهر آن را نسبت به سایر مدلهای دهه ۷۰ متمایز میکرد. فایربرد ترنس ام در کنار رقیب خود، شورولت کامارو (Chevrolet Camaro)، یکی از پرطرفدارترین خودروهای عضلانی یا ماسلکارهای (Muscle Cars) این دوره بود. این خودرو تا امروز همچنان یکی از نمادهای خودروهای عضلانی آمریکایی محسوب میشود و ارزش کلکسیونی بالایی دارد.
همچنین خودروهای کمیاب دیگری مانند فورد ماستنگ و دوج چارجر نیز در ایران موجود است و خرید و فروش میشود اما پیدا کردن این خودرو ها برای خرید کار ساده ای نیست و باید به یک کلاسیک باز قدیمی بسپارید. امیدوارم توانسته باشیم با نگارش این مقاله به شما کمک کنیم تا با خودروهای کلاسیک، عتیقه های خیابانی بیشتر آشنا شوید. پیکان جوانان با رنگهای خاص و ظاهر بهبود یافته ارائه میشد و به همین دلیل در میان خودروهای دوران خود جایگاه ویژهای به دست آورده بود.
نقش اتومبیلهای کرهای در جمع ماشین های کلاسیک در ایران را نمیتوان دستکم گرفت. دوو اسپرو از اواخر دهه ۷۰ و توسط کرمان خودرو وارد شد و بعد از مواجهه با استقبال خوب، برنامه واردات نسخههای بعدی آن نیز تایید گرفت. مونتاژ نسخههای دیگری از دوو مانند سیلو و ماتیز نیز در دستور کار کرمان خودرو قرار گرفت. اما با اعمال تحریم و خریداری شدن کمپانی دوو توسط جنرال موتورز، همکاری با این شرکت کرهای پایان یافت و دوران دوو در ایران به انتها رسید. ماشین کادیلاک قدیمی یکی از ماشین های آمریکایی قدیمی موجود در ایران می باشد که توسط بیل میچل مهندس افسانهای ساخته شده است و در مدل های کوپه و استیشن در بازار موجود می باشد.
این خودرو به قدری خاص و قدرتمند است که میتوان آن را با کوپههای مدرن قابل قیاس دانست. ما در این مقاله میخواهیم بهترین ماشین های کلاسیک که در بازار ایران موجود است و قابل خرید و فروش است را معرفی کنیم. طبیعتا خودروهای خاص کلاسیک بسیار زیادی در ایران وجود دارد که در موزه ها و نمایشگاه های مختلفی نگهداری میشوند اما در این مقاله خودروهایی که در بازار خرید و فروش میشوند معرفی میشود تا با آنها بیشتر آشنا شویم.
فورد LTD معمولاً با موتورهای V8 حجیم ۵.۷ لیتری تا ۷.۵ لیتری عرضه میشد که قدرت بالایی تولید میکردند. این خودرو به دلیل راحتی فوقالعاده، فضای داخلی جادار و سواری نرم، یکی از محبوبترین گزینهها برای خانوادههای آمریکایی بود. در سالهای پایانی دهه ۷۰، بحران سوخت باعث شد که فورد مدلهای کممصرفتری از LTD را با حجم موتور کمتر تولید کند. این مدل همچنین یکی از خودروهایی بود که در فیلمهای پلیسی و سریالهای تلویزیونی مانند Starsky & Hutch دیده میشد.
داخل کابین آن، ترکیبی از چرم دستدوز، چوب واقعی و داشبورد دیجیتال اولیه دیده میشد که برای آن زمان بسیار پیشرفته بود. یکی از ویژگیهای جالب این مدل، سپرهای کرومی عظیم و جلوپنجرهی خاص آن بود که در نگاه اول جلب توجه میکرد. این خودرو هنوز هم در بین علاقهمندان به خودروهای کلاسیک لوکس، طرفداران زیادی دارد. مارک IV نشاندهنده دورانی بود که لوکسگرایی در صنعت خودروسازی آمریکا به اوج خود رسیده بود. این خودرو اسپرت ژاپنی که یکی از اولین نمونههای تویوتا در ایران بود، از طراحی زیبا و موتور قدرتمند برخوردار است و هنوز هم طرفداران زیادی دارد.
فورد LTD هنوز هم در بین علاقهمندان به خودروهای کلاسیک محبوب است و نسخههای سالم آن در بازار کلکسیونرها ارزش بالایی دارند. از دیگر گرانترین و بهترین ماشین های کلاسیک در ایران، ماشین کادیلاک قدیمی می باشد که دارای موتور هشت سیلندر ای و ۲۱۰ اسب بخار ای می باشد که ظرفیت آن ۷۷۰۰ سیسی است. همانگونه که میدانید خودروهای کلاسیک در ایران طرفداران زایدی دارند و افراد زیادی دلشان میخواهد کلکسیونی از بهترین ماشینهای کلاسیک در ایران داشته باشند. محبوبترین ماشینهای کلاسیک در ایران در سال 40 تا 60 وارد بازار کشورمان شدهاند و از همان زمان تا به الان در دل افراد ماشینباز و کلاسیک باز جا باز کردهاند.
از دیگر محبوبترین ماشین های کلاسیک ایران می توان به ماشین جگوار xj اشاره کرد که هشت سیلندر بوده و قبل از انقلاب وارد بازار ایران شده است. این ماشین جزو گرانترین ماشین های کلاسیک ایران محسوب میشود که امروزه با قیمتی در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد و در کلکسیون ماشین های قدیمی در ایران قرار دارد. قدرت موتور این خودروی کلاسیک نایاب در ایران ۳۰۰ اسب بخار بوده و هشت سیلندر میباشد و شتاب بسیار بالایی برای صفرتاصد دارد. قیمت این ماشین قدیمی ایرانی در بازار امروز چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان می باشد.
با قدرت ۱۴۰ اسب بخار، سلیکا در زمان خود تحولی در بازار ایران ایجاد کرد و توانست در دسته بهترین ماشینهای کلاسیک ایران قرار بگیرد. بسیاری از ماشین های کلاسیک در ایران با تعداد محدود و تیپهای محدودتر وارد میشدند و بیوک سنچری (یا سنچوری) نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو در تیپهای سدان و کوپه به بازار ایران تزریق شد و تحت عنوان بیوک رالی ۲ تریم B5 به فروش میرسید. این خودرو از جمله بهترین ماشینهای کلاسیک ایرانی بود و همچنان طرفداران خودش را دارد. این خودروها نه تنها به عنوان نمادی از ثروت شناخته میشدند، بلکه کاربردهای زیادی در زندگی روزمره قشر خاصی از مردم داشتند. کادیلاک سویل از شرکت کادیلاک، پژو ۵۰۴، دوو اسپرو، نیسان پاترول، بیوک، میتسوبیشی گالانت، فولکس واگن قورباغهای، پیکان جوانان و جیپ آهو از جمله ماشین های کلاسیک ایران هستند.
این هاچ بک کوپه موتور با موتور ۱۴۰۰ سی سی ۷۱ اسب بخار با ۷۱ اسب بخار محصول شهری به شمار میرود. تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو کلاسیک را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. جک J۴ در رانندگیهای شهری و کوتاهمدت عملکرد خوبی دارد و سواری نرم و راحتی ارائه میدهد.
ایمپالا یکی از لوکسترین مدلهای شورولت به حساب میآمد و با خودروهایی مانند پلیموت فیوری و فورد گلکسی ۵۰۰ رقابت میکرد. نسل هفتم این خودرو، مدلی بود که به عنوان یکی از ماشین های کلاسیک در ایران وارد شد. این خودرو یکی از پرمصرفترین مدلهای کلاسیک بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن میتواند حتی به ۱۵ لیتر هم برسد. بعد از انقلاب اسلامی، توقف واردات و مونتاژ خودروهای قدیمی ایران و محدودیتهای مربوط به آلایندگی بالا و مصرف سوخت زیاد، اکثر خودروهای کلاسیک در ایران راهی کلکسیونها و نمایشگاههای خصوصی یا عمومی شدند. البته هنوز هم این شانس را دارید که در خیابان، جمال خودروی کلاسیکی مانند مرسدس بنز ۲۰۰ یا کادیلاک سویل را زیارت کنید.
برای مثال، برای یک خودروی چهلساله داشتن ۵ تا ۱۰ مالک امری کاملاً قابلقبول است اما بیش از ۲۰ مالک میتواند نگرانکننده باشد. این جگوار زهوار در رفته سالهای قبل از انقلاب به تعداد انبوه وارد بازار ایران شد. Xj که با دایملر سورین مشترکات زیادی دارد، بین کلکسیونرهای ایرانی بسیار محبوب است. علاقه برخی افراد به خودروهای کلاسیک سبب شده که افراد بسیاری این خودروها را با صرف هزینههای بسیار بالا در ایران نگه دارند و تنها در نمایشگاهها از آن رونمایی کنند.
دیدگاهتان را بنویسید