بورس خودرو چیست؟ معرفی نمادهای فعال آن خانه سرمایه

در حال حاضر شرکت های سایپا و ایران خودرو بیشترین بازدهی را در بازار بورس و سهام خودرویی ایران دارند. در میان شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو، خگستر یکی از موفق‌ترین‌ها است و سهام آن هم از نظر حجم معاملاتی و هم از نظر ارزش هر سهم نسبت به دیگر سهام‌ها وضعیت بهتری دارد. این مجموعه هم به دلیل سابقه خود و هم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بانک پارسیان یا حوزه بیمه، در میان معامله‌گران شهرتو محبوبیت بیشتری دارد. یگانه عامل ایجاد انحصار در بازار و صنعت خودروی ایران تحولات نرخ ارز و همین‌طور وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی، بالغ بر ۱۰۰٪، از سوی دولت برای خودروهای وارداتی می‌باشد. این مسئله که بانی افزایش دوچندان بهای خودروهای وارداتی بود منجر شد تا قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو در رنج قیمتی مناسب با درآمدشان انتخابی جز محصولات داخلی نداشته باشند. اما تا زمانی که سیستم قیمت‌گذاری بر روی محصولات این شرکت‌ها وجود دارد، نمی‌توان گروه خودرو و ساخت قطعات را به عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در نظر گرفت و بازاریان ترجیح می‌دهند صنعتی را انتخاب کنند که سودآوری مناسبی داشته باشد.

صنعت ساخت خودرو، که بزرگترین صنعت تولیدی در سطح جهان است، در حال حاضر در زمینه های مختلفی از جمله تولید، بازاریابی و ساخت قطعات فعالیت دارد. همان طور که می دانید، هر شرکتی که سهامش را در بورس عرضه می کند، براساس صنعت و حوزه ای که در آن فعالیت می نماید، حرف اول آن گروه را در اول اسم خود قرار می دهد و به این ترتیب، سهام آن شرکت با آن نماد شناسایی می شود. پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، خودروساز فرانسوی رنو در سال ۲۰۱۶ بیش از ۹۳ هزار خودرو (واحدهای تمام ساخته و CKD) به ایران وارد کرد.۷۹ گروه پی‌اس‌ای ۳۰ درصد از بازار ایران را پوشش می‌داد؛۸۰ در حالی که سهم رنو ۵ درصد بود. سهم مطابق با تحلیل قبل حرکت داشته است و با توجه به پیشروی امواج تغییری در الگوی اصلاحی لحاظ شده است.

از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به قطعه سازی، سرمایه گذاری در بانک پارسیان و حوزه بیمه اشاره کرد. مهم‌ترین سرمایه گذاران خگستر شامل ایران خودرو با 45.15 درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری سمند با 2.78 درصد سهم و گروه مالی پارسیان با 2.03 درصد سهم هستند. همان‌طور که گفته شد، بورس خودرو تنها به شرکت‌های خودروسازی تعلق نداشته و هر شرکتی که فعالیت آن زیرمجموعه خودروسازی باشد را شامل می‌شود که مجموعه‌های تولید یا عرضه کننده قطعات خودرو هم از این دسته هستند.

ناگفته نماند که بازار بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار تقسیم‌بندی می‌شود که در اولی کالا و در مورد دوم انواع سهام و اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرد. سهام خودرو در بورس اوراق بهادار این روزها با سوددهی مناسبی همراه شده و همین امر کافی است تا این مرکز داد و ستد بسیار مهم که در آن سهام شرکت‌های خودروسازی و غیرخودرویی مورد معامله قرار می‌گیرد، توجهات زیادی را به سوی خود جلب کند. در مطلب پیش رو ضمن ارائه تعریفی از بازار بورس، نگاهی به تاریخچه پیدایش آن در ایران و جهان انداخته و در انتها نیز به شرکت‌های خودرویی حاضر در بورس و وضعیت آنها اشاره شده‌ است. با وجود زیان ده بودن خساپا، باز هم از آن به عنوان یکی از برترین سهام خودرویی نام برده می‌شود. قیمت فعلی این سهام برابر با 2,373 ریال  و بازدهی یکساله آن 35 درصد و بازدهی یک ماهه آن منفی 17 درصد برآورده شده است.

انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. شرکت های ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، زامیاد و بسیاری از تولیدکنندگان خودرو و قطعات خودرو دارای سهم در بازار بورس ایران هستند.

در نتیجه هر گونه تغییر چه مثبت و یا منفی در یک گروه بورسی، بالطبع بر شاخص کل نیز اثرگذار خواهد بود. براساس این گزارش، کارخانه کیلومتر ۱۳ جاده مخصوص در شهریور ماه ۹۹ بیشترین میزان فروش در بخش داخلی «خانواده تیبا» را داشته است و «خانواده پراید» در رتبه دوم قرار دارد و این دو در شهریور ماه ۲۷ درصد رشد در خساپا داشته اند. جرقه‌های اولیه تاسیس سازمان بورس در جهان به اوایل قرن پانزدهم میلادی بازمی‌گردد.

ایران خودرو کارخانه‌هایی در کشورهای ونزوئلا، عراق، جمهوری آذربایجان و سوریه احداث کرده و در حدود 100 میلیون دلار در کشور سنگال سرمایه گذاری کرده است. به طور کلی ارزش دارایی‌های غیربورسی ایران خودرو 12 میلیارد دلار تخمین زده شده است. گروه صنعتی ایران خودرو (نماد خودرو) متشکل از 112 شرکت فرعی بوده که در زمینه‌های مختلف تامین قطعات، سرمایه گذاری، خدمات پس از فروش، تحقیق و توسعه و غیره فعالیت می‌کنند. شرکت ساپکو ( شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران خورد) وظیفه زنجیره تامین این شرکت را به عهده دارد. استفاده از تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های موثر در پبداکردن برترین سهام خودرویی است.

تحلیل سهام خودرویی به دو شیوه تکنیکال و بنیادی انجام می‌شود و نتیجه آن شناسایی برترین سهام صنعت خودرو و سرمایه‌گذاری در آن است. این دو روش یعنی تحلیل تکنیکال و بنیادی در این زمینه را می‌توان به شکل زیر انجام داد. در سال ۷۳ که خودروی پراید در ایران با تیراژ حدود ۱۵۰۰ دستگاه تولید شد حدود ۲۴ هزار دستگاه پیکان ایران به بازار عرضه شد. بالاخره این رکورد پس از ۲۲ سال و با رسیدن به تیراژ ۱۱۰ هزار دستگاه پیکان در سال ۷۹ شکسته شد. در همین زمان مسئولان وزارت صنایع درصدد بودند تا خودرویی هم قیمت پیکان تولید کنند.

از مهم‌ترین ابزارهای این روش می‌توان به حجم، سطوح حمایت و مقاومت، روندها، الگوها و اندیکاتورها (مکدی، RSI، استوکاستیک، ایچیموکو و غیره) اشاره کرد. در ابتدای فعالیت خود، ایران خودرو به تولید یک نوع خاص از اتوبوس می‌پرداخت. با انتقال تکنولوژی به ایران در سال ۱۳۴۵، این شرکت به تولید خودروی پیکان در مقیاس بزرگ پرداخت. این شیوه تحلیل در بررسی مسائلی مانند تغییرات قیمتی بسیار کاربردی است و زمان مناسب خرید یک کالا یا فروش آن را برای معامله‌گران مشخص می‌کند. در تحلیل تکنیکال از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به حجم، سطوح حمایت و مقاومت، روندها، الگوها و… تیم سهام‌بین از سال ۱۳۹۵ بعنوان پلتفرم کاملا دیجیتال، ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌نماید.

خپارس که نماد پارس خودرو است، به یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در ایران اختصاص دارد. پارس خودرو مجموعه‌ای قدیمی است که مانند سایپا و ایران خودرو قدمت بالایی در تولیدات خودروی داخلی دارد اما به اندازه این دو شرکت شناخته شده نیست. با این حال به لطف سابقه بالا و فعالیت در بازار تولید و خرید و فروش، در بورس نیز فعالیت داشته و سهام خود را با نام خپارس در اختیار خریداران قرار می‌دهد. شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۷۱ به بازار سرمایه وارد شد و در حال حاضر، معاملات سهام آن با نماد «خودرو» در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود. شرکت تدبیر سرمایه آراد که ۱۵ درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد، بزرگترین سهامدار این شرکت است.

گروه خودروسازی سایپا با نماد خساپا یکی از شرکت‌های اصلی تولیدکننده خودرو داخلی است که محصولات پراید زانتیا، ریو، تیبا، ساینا، سراتو، کوئیک، چانگان و غیره را روانه بازار کرده است. از جمله مهم‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با 16.82 درصد سهم، صندوق بازنشستگی فولاد با 15.54 سهم، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا با 15.49 درصد سهام و موارد دیگر اشاره کرد. این مجموعه که می‌توان از آن با عنوان بهترین سهام خودرویی ایران هم یاد کرد از نظر حجم معاملات بسیار پایین‌تر از سایپا و ایران خودرو است اما از نظر ارزش هر سهم با این دو شرکت برابری می‌کند. با این وجود، خپارس هم تحت تاثیر جو موجود درباره خودروهای داخلی قرار داشته و سهام آن نوسان زیادی دارد. بعد از سایپا، دیگر غول صنعت خودروسازی ایرانی که همه ساله محصولات زیادی تولید و روانه بازار می‌کند، ایران خودرو است که در بازار بورس با نام اختصاری خودرو شناخته می‌شود. این مجموعه نیز جزو محبوب‌ترین‌های بازار بورس خودرو است و متقاضیان خرید سهام خودرویی با توجه به شناخته شده بودن، ابتدا به سراغ آن می‌روند.

در همین راستا سهام‌بین اقدام به راه اندازی دو ربات مبتنی بر هوش مصنوعی نموده تا فعالین بازارهای مالی به راحتی و با اشراف کامل اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازارها نمایند. قیمت فعلی سهام خودرو در تاریخ 29 شهریور 1402 برابر با 3,005 با بازدهی 21 درصد یک ماهه و 49 درصد یک ساله است. این سهام در اردیبهشت ماه امسال به قیمت 4,289 ریال رسید که تا به امروز کاهش چشمگیری را در پی داشته است. اما با توجه به اینکه خودرو به نزذیک قیمت عرضه اولیه خود رسیده، آیا می‌توان انتظار داشت که سهام در آینده با رشد همراه باشد یا خیر. در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی‌کرد.

با توجه به افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت تمام شده تولیدات شرکت ایران خودرو، دستوری بودن قیمت محصولات و مشکلات اقتصادی، این شرکت ضررهای مالی زیادی را در سال‌های اخیر متحمل شده است. اما با توجه به برآوردهای سود و زیان شرکت می‌توان گفت که درآمدهای عملیاتی این شرکت در پی افزایش قیمت فروش محصولات با افزایش همراه بوده که بخشی از ضررهای شرکت را جبران می‌کند. با توجه به نسبت‌های مالی مناسب این شرکت و رسیدن قیمت به کف، می‌توان گفت این سهام می‌تواند در آینده با رشد همراه باشد. اما قبل از هر گونه سرمایه گذاری باید با بررسی تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی اقدام به خرید سهم کرد.

از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به شرکت تدبیر سرمایه آراد با 15 درصد سهام، شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو با 10.6 درصد سهام و شرکت سپهر کیش ایرانیان با 10.36 درصد سهام اشاره کرد. شرکت‌های ایران خودرو با 24.18 درصد سهام، تدبیر سرمایه آراد با 15 درصد سهام و صندوق بازنشستگی کشوری با 8.71 درصد سهام از جمله سهامداران تلفیقی این شرکت هستند. درحال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران، شرکت ایران خودرو است که محصولات مختلفی را تولید می‌کند. این شرکت در زمینه تولید انواع خودرو، وسایل نقلیه چون اتوبوس، مینی بوس، واگن قطار، وانت و قطعات آنها فعالیت می‌کند. ایران خودرو به تولید قطعات بدنه، اجزای موتور، تولید و مونتاژ انواع خوردهای سواری و وانت مشغول است. شرکت خودروسازی سایپا در بورس اوراق بهادار با نماد خساپا شناخته می‌شود و حدود ۱۹۵ میلیارد سهم دارد.

میزان EPS سهام خزامیا برابر با 879، نسبت P/E آن معادل 8.07 و P/S آن برابر با 0.89 است. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال سهم، یکی دیگر از روش‌های پیداکردن برترین سهم‌های خودرویی است. این نوع تحلیل به ما کمک می‌کند تا ارزش واقعی یک دارایی را بسنجیم و میزان رشد آن را در آینده پیش بینی کنیم. برای مثال، اگر ارزش یک دارایی بیش از قیمت فعلی آن باشد، می‌توان انتظار داشت که دارایی در آینده رشد خواهد داشت. بالعکس، اگر ارزش دارایی بیش از قیمت فعلی آن باشد، ممکن قیمت سهام سقوط کند. با کمک تحلیل تکنیکال می‌توان تغییرات قیمتی یک دارایی را مورد بررسی قرار داد و زمان مناسب خرید یا فروش را پیدا کرد.

در ادامه به بررسی تحلیلی 5 سهم بنیادی خودرویی می‌پردازیم و شما را با میزان سودآوری و ارزش ذاتی هر یک آشنا می‌کنیم. ایران نیز یکی از این کشورهاست که تاریخچه ۶۰ ساله ای در زمینه خودروسازی دارد و اکثر شرکت های مرتبط با این صنعت در حال حاضر در گروه خودرو و تولید قطعات فعالیت می کنند که در ادامه لیست کامل نمادهای گروه خودرو را در جدولی نشان می‌دهیم. در این مقاله با بررسی اطلاعات بنیادی سهام شرکت، حوزه فعالیت، شرکت‌های زیر مجموعه، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، تاریخچه قیمت و پتانسیل رشد و میزان سودآوری آن پرداختیم. شما نیز با کمک این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید که در این سهام سرمایه گذاری کنید یا خیر. سرمایه خزامیا در ابتدای تاسیس 15 میلیون ریال بوده که در چند مرحله افزایش سرمایه به میزان 5 میلیارد و 530 هزار ریال افزایش یافته است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 64 درصد رشد داشته است.

زمانی که تقاضا برای خرید خودروهای یک مجموعه بیشتر باشد، بهترین زمان خرید سهام آن است زیرا ارزش سهام بیشتر می شود. تعداد سهام سایپا دیزل معادل ۲ هزار و ۶۳۶ میلیارد بوده و ارزش بازار آن در فرابورس برابر ۱۴۹۵ میلیارد تومان برآورد شده است. تحلیل صورت‌های مالی خساپا در نیم سال ابتدایی سال 1401 نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی این شرکت نسبت به مدت مشابه 72 درصد افزایش داشته، اما با این وجود خساپا مانند سال گذشته سودده نبوده است. میزان EPS یکسال اخیر این شرکت برابر با منفی 781، نسبت P/E آن منفی 5.62 و نسبت P/S آن 0.7 درنظر گرفته شده است.

به همین دلیل سایپا را بهترین سهام خودرویی ایران هم می‌دانند و خرید و فروش آن نسبت به دیگر سهام‌ها بیشتر است. قیمت فعلی خگستر برابر با 4,584 ریال است که نسبت به اردیبهشت 1402 کاهش محسوسی را تجربه کرده است. با توجه به محاسبات انجام شده، بازدهی سالانه این سهام 45 درصد و بازدهی یک ماهه آن منفی 8 درصد است.

بورس خودرو به تمامی شرکت های خودروساز، که در زیر مجموعه گروه صنعتی خودرو و قطعات ساخت آن قرار دارد، اشاره دارد. همچنین میزان عرضه و تقاضای معامله‌گران  در مورد هر سهام نیز در قیمت‌گذاری ان تاثیرگذار است. با کاهش تقاضا برای خرید سهام، قیمت آن نیز سیر نزولی پیدا می‌کند و در صورتی که تقاضا برای خرید آن بالا رود، قیمت و ارزش هر سهم نیز بیشتر می‌شود. میزان تولیدات ایران خودرو از سال 1399 تا 1400 به میزان 6 درصد کاهش داشته است. بر این اساس تولید پژو 2008، وانت آریسان، پژو 301 و دانگ فنگ به طور کامل متوقف شد. نماد خودرو در حدود 22 سال است که در بازار بورس عرضه شده و تا به امروز قیمت آن فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

افرادی که می‌خواهند با کمک تحلیل تکنیکال زمان ورود و خروج از خگستر را به عنوان یکی از برترین سهام‌ های خودرویی ارزیابی کنند، باید با کمک اندیکاتورها و سطوح حمایت و مقاومت این کار را انجام دهند. با این حال، مشکلی که باعث زیان‌دهی به این صنعت شده است، قیمت‌گذاری دستوری بر روی محصولات این شرکت‌هاست. شرکت های خودروسازی در بورس ایران، زمانی مورد توجه قرار گرفت که شاهد افزایش قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودروهای لوکس خارجی به کشور بودیم.

با این حال، تحول اساسی در صنعت خودروسازی ایران به سال ۱۳۴۱ و ایجاد شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو امروزی) برمی گردد؛ در این شرکت، برادران خیامی در ابتدا یک نوع خاص از اتوبوس را تولید می کردند. در واقع صنعت خودرو، مانند سایر صنایع فعال در بازار کشور، در بورس فعالیت می کند و تمامی شرکت های سازنده خودرو و قطعات آن که سهامشان را در معرض فروش قرار داده اند، در قالب صنعت خودرو در بورس حضور دارند. تقریبأ بیش از 30 شرکت در حوزه خودروسازی در بورس تهران حضور دارند و سهامشان را عرضه کرده اند.

این موضوع تا حد زیادی تحت تاثیر کیفیت خودروهای داخلی است و تا زمانی که کیفیت بهبودی نداشته باشد، روند نزولی سهام‌ها نیز به همین صورت خواهد بود. با توجه به افزایش قیمت دلار و ارز، بهای تمام شده محصولات با سرعت بالایی درحال افزایش است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در 9 ماهه ابتدای سال 1401 به میزان 80 درصد افزایش داشته و سود خالص این شرکت در همین دوره معادل 1,142,805 میلیارد تومان محاسبه شده است.

شناسایی برترین سهام ‌خودرویی از طریق دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال قابل انجام است. این سهام که نام نمادهای آنها با حرف “خ” شروع می‌شوند، حدود 30 عضو در بورس تهران دارند. باید اشاره کنیم که در این گروه شرکت‌هایی هم هستند که سودآوری دارند، ولی به خاطر ارزش بازار بالای دو تولیدکننده خودرو دیگر، تمرکز بیشتری بر روی تحلیل آن‌ها قرار می‌گیرد. با اتمام جنگ و سرمایه گذاری در شرکت های مختلف مانند قطعه سازی و خطوط تولید، تولید انواع خودروها، به خصوص پیکان، دوباره شروع شد. در چنین شرایطی اگر شما یک سرمایه گذار ریسک پذیر هستید و توانایی معامله در نمادهای پرنوسان را دارید، سرمایه گذاری و خرید سهام لیدرهای هر صنعت را به شما پیشنهاد می کنیم. اما اگر از پذیرش ریسک در گریز هستید و نوسان کم تر در معاملات برایتان جذاب تر است، به دنبال خرید سهم هایی باشید که لیدر گروه نیستند.

با توجه به ساختار امواج به نظر می رسد در انتهای الگوی مثلثی قرار دارد و انتظار می رود در نواحی مشخص شده موج کنونی خاتمه یابد و روند صعودی سهم آغاز شود. در طی سال ها و دهه های گذشته، کشورهای متعددی در تلاش برای کسب دانش و تکنولوژی های مرتبط با صنعت خودروسازی بوده اند. در این بخش، نمادهای خاور، خکاوه و خدیزل قرار می گیرند که در حوزه تولید انواع کامیون های سنگین، کامیونت، مینی بوس و اتوبوس فعالیت می کنند. در این تحلیل به اطلاعات گذشته استناد می‌شود و با بررسی نمودارها، وضعیت آینده بازار پیش‌بینی می‌شود.

این پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال ۷۹ با تولید ۲۶ دستگاه سمند به سرانجام رسید اما نکته این بود که مسئولان ایران خودرو نتوانستند هزینه‌ها را درست مدیریت کنند و قیمت تمام شده آن بسیار بالاتر از حد انتظار بود. اما مدل بهینه شده سمند که ۱۷ مورد اشکال اساسی و ۴۷ مورد اشکال جزئی آن برطرف شده». در سال ۷۹ حدود ۱۵ هزار پژو ۴۰۵، ۱۱ هزار سمند، ۶۷ هزار پراید، شش هزار دوو، چهار هزار ماتیز و پانصد مزدا تولید شد. به واقع سال ۷۹ و سال پس از آن آغاز شکوفایی صنعت خودروی ایران و پرحاشیه و پرخبر شدن آن بود. سهم خودرویی یا سهامی که از طریق بازار بورس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده می‌شود مربوط به صنعت خودروسازی یا ساخت قطعات خودرو است. به عبارت دیگر سهام صنعت خودرو در بورس ایران به یکی از این دو بخش یعنی شرکت‌های تولیدکننده خودرو یا مجموعه‌های تولیدی قطعات خودرو تعلق دارد.

تحلیل تکنیکال در واقع علمی است که در آن روی داده‌ها و اطلاعات قابل پیش‌بینی تمرکز شده و پیش‌بینی‌ها براساس این داده‌ها انجام می‌شوند تا آمار دقیق‌تر و مطمئن‌تری در اختیار تحلیل‌گران قرار بگیرد. شرکت سایپا «خساپا» در گزارش ماهیانه منتهی به شهریور ماه سال جاری میزان در آمدهای خود را که بالغ بر ۹.۸۸۵.۳۸۲ میلیون ریال است به ثبت رساند. خودرو در 11 ماه اول 99 نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز بیش از 85 درصد افزایش مبلغ فروش داشته است. طبق اطلاعات مالی شرکت درآمد و سود شرکت نسبت به سال های مالی گذشته کاهش پیدا کرده است و شرکت در روند زیان  دهی می باشد.

باوجوداین‌که سایپا و ایران خودرو به لطف خودروهای متنوع شهرت بیشتری نسبت به دیگر شرکت‌های فعال در بازار بورس دارند اما کیفیت متوسط و گاها ضعیف خودروها باعث شده، پیشرفت مورد انتظار را نداشته باشند. سیر صعودی سهام این شرکت‌ها در چند سال اخیر به ندرت اتفاق افتاده و مطابق تحلیل‌های انجام شده، استقبال نسبت به خرید سهام آن‌ها به شدت کاهش یافته است. با این حال هنوز هم افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس خودرو را دارند ابتدا وضعیت سهام این دو شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهند. این شرکت حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان ارزش بازاری داشته و تعداد کل سهام آن برابر ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون سهم است.

افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در خودرو هستند، می‌توانند با بررسی سطوح حمایت و مقاومت و ارزش ذاتی سهام، نقاط ورود و خروج را پیدا کنند. دارایی‌های تحت تملک ایران خودرو به سه زیرمجموعه پرتفوی بورسی، زمین و املاک و شرکت‌های زیرمجموعه تقسیم می‌شود. همچنین هرکدام از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت داریی‌هایی دارند که می‌تواند روی ارزش گذاری سهام خودرو تاثیرگذار باشد. برای مثال، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (ایکیدو) به عنوان تنها هلدینگ زیر مجموعه ایران خودرو با سرمایه گذاری صنعت لیزینگ و بانکداری توانسته ضمن تنوع بخشی به پرتفوی خود، نقدشوندگی سهام خود را بالا ببرد. در حال حاضر چهار نوع بازار بورس بزرگ در کشور مشغول به فعالیت هستند؛ بازار بورس اوراق بهادار تهران که سهام شرکت‌ها و سایر اوراق بهادار در آن داد و ستد می‌شود. فرابورس ایران که در آن سهام شرکت‌هایی که موفق به حضور در بورس نمی‌شوند مورد معامله قرار می‌گیرد.

اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تأسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد. یکی از بزرگ‌ترین صنایع دنیا، صنعت خودروسازی که بسیاری از کشورها به آن مشغول بوده و دستی در این صنعت دارند. این صنعت در ایران هم جزو مهم‌ترین صنایع است و دو ابرقدرت آن یعنی سایپا و ایران خودرو، شناخته‌شده‌ترین کارخانجات و تولیدکنندگان برتر در این حوزه محسوب می‌شوند. صنعت خودروسازی جزو صنایع مهم و سودآور برای سرمایه‌ گذاری نیز است زیرا خودروها در هر دوره و هر شرایطی مشتری خود را داشته و بازاری فعال دارند. در این مطلب قصد معرفی بهترین سهام خودرویی حال حاضر ایران و بررسی چگونگی و مزایای سرمایه‌گذاری در این صنعت را داریم. همانطور که قبلا گفتیم، سرمایه اولیه ایران خودرو در زمان تاسیس صد میلیون ریال بوده که در سال 1398 با افزایش 1,872 درصدی به میزان 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *