مقایسه خودرو شاهین با جک j4

مقایسه شاهین و جک J4؛ نبرد بهترین سدان‌ زیر یک میلیارد

سدان ملی سایپا و اولین محصول سایپا که از پلتفرم متفاوتی نسبت به سایر محصولات سایپا دارد. اکنون پس از ۲ سال از عرضه آن، مدل اتوماتیک آن با گیربکس CVT به بازار عرضه خواهد شد، همچنین تا اواخر سال نمونه پلاس این خودرو با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT نیز به دست مشتریان خواهد رسید. به همین دلیل، نمای داخل شاهین تقریبا ساده و تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد و اگرچه برای یک خودرو داخلی قابل قبول است، اما در مورد شاهین می‌توانست به‌مراتب بهتر از چیزی باشد که الان شاهد آن هستیم. این خودرو همچنین دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کمک ترمز اضطراری است که در هنگام رانندگی در شرایط دشوار، به ایمنی کمک می‌کنند. اما در این بخش، جک j4 یک برتری قابل ملاحظه نسبت به شاهین دارد و آن بهره‌گیری از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است.

شاهین نیز دارای امکانات رفاهی متنوعی است که شامل صفحه نمایش ۸ اینچی، سیستم تهویه‌ی اتوماتیک، سنسور پارک، دوربین عقب، کروز کنترل، و سانروف می‌شود. علاوه بر این، سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تری مانند کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و ترمز ضد لغزش در این خودرو تعبیه شده است که باعث افزایش ایمنی سرنشینان می‌شود. خودروی جک j4 دارای امکاناتی همچون چراغ‌های خودکار، آینه تاشو با گرمکن برقی، کروز کنترل، سیستم تنظیم باد تایرها، نمایشگر لمسی، چراغ خودکار و دی‌لایت، کنترل پایداری، کیسه‌های هوا و سنسور پارک عقب است. خودروی شاهین علاوه بر امکانات گفته شده برای جک j4، از سانروف، دوربین دید عقب و سیستم تهویه اتوماتیک بهره می‌برد. همچنین نسخه اتوماتیک ماشین امکانات بیشتری همچون آنتن کوسه‌ای و نمایشگر بزرگتر نیز دارد. سایپا شاهین و جک J4 در ردیف خودروهای اقتصادی قرار دارند و به همین دلیل طراحی آنها نسبتا ساده‌تر است.

در مقابل، جک S۳ به دلیل طراحی کراس‌اوور و سیستم تعلیق به‌روزتر، عملکرد بهتری در جاده‌های غیرهموار و پیچیده دارد و تجربه رانندگی راحت‌تری ارائه می‌دهد. جک S۳ نیز با امکانات ایمنی مشابه‌ای چون ABS و EBD در سیستم ترمزها و سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، عملکرد عالی در جلوگیری از لغزش و حفظ پایداری خودرو در شرایط پیچیده دارد. همچنین، این خودرو به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای چون کیسه هوای جلو و جانبی، سیستم هشدار دهنده تصادف و سیستم کمکی شروع حرکت در شیب مجهز است. به‌طور کلی، هر دو خودرو در بخش ایمنی بسیار قدرتمند بوده و انتخابی مطمئن برای خانواده‌ها و رانندگان به شمار می‌آیند.

گفتنی است ویدیوهایی که سایپا از تست ایمنی شاهین منتشر کرده نیز نشان می‌دهد این سدان در بخش ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ اما به‌طور کلی جک جی 4 در بخش فنی نسبت به شاهین، بهتر ظاهر شده است. در سمت دیگر شاهین را داریم که به عنوان نخستین محصول سایپا روی پلت فرم جدید این شرکت (پلت فرم SP100)، سال 1397 و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد. شاهین در هنگام معرفی، «رهام» نام داشت و از پیشرانه 1.65 لیتری تنفس طبیعی ساخت برلیانس بهره می‌برد. در حال حاضر، جک J4 با قیمت حدود 885 میلیون تومان عرضه می‌شود، در حالی که شاهین اتوماتیک در بازه 980 میلیون تومان قرار دارد.

در مقابل شاهین اتوماتیک توسط سایپا با قیمت ۶۴۱ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود. بنابراین از نظر قیمتی و وجود بازاری فعال‌تر، شاهین را باید پیروز ماجرا دانست. به بیانی دیگر و با توجه به پاسخ مثبت پیشرانه جک J4 با وجود احساس کمی خنکی در انتقال قدرت توسط جعبه دنده آن؛ باید شاهین را بازنده بزرگی در بحث مشخصات فنی بدانیم. خودرویی که آن چند اسب بخار اضافی را هم به لطف توربوشارژ کوچک خود به دست می‌آورد و در واقعیت تفاوت چندانی با کوییک با تیبا ندارد. یعنی خودرویی که حتی میزان مصرف سوخت ترکیبی آن با میزان ۵,۸ لیتر بسیار بهتر از شاهین اتوماتیک با عدد ۷,۵ لیتر است. مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک را با بحث در رابطه طراحی بدنه آغاز می‌کنیم.

از نظر اجرت تعمیر و نرخ لوازم یدکی نیز سایپا شاهین گوی سبقت را از جک جی ۴ می‌رباید و همه چیز به سود آن است. پس با یک حساب سر انگشتی، باز هم باید شاهین اتوماتیک را پیروز بدانیم و حالا نتیجه ۵ بر ۳ می‌شود. اما این نکته فراموش نشود که ارزان‌ترین سدان مونتاژی و چینی صفر کیلومتر بازار ایران با شاهین اتوماتیک به عنوان پرچمدار سایپا کیفیتی تقریباً یکسان دارند! این یعنی گروه خودروسازی سایپا باید تلاش‌های بیشتری برای بهبود کیفیت انجام دهد. البته جک جی ۴ هم خالی از ایرادات کیفی نبوده و در برخی از موارد کم کاری واحد کنترل کیفی کرمان موتور مشهود است.

داشبورد هر دو خودرو از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده است و جنس پلاستیک برای جک جی4 کمی بهتر به نظر می‌سد. در نسخه اتوماتیک شاهین از مانیتور 10 اینچی به جای مدل 7 اینچی استفاده شده است. بر خلاف جک j4 که طراحی داخلی آن کاملا قدیمی و کسل کننده است، از نظر فضای داخلی نیز دو خودروی جک و شاهین جادار بوده و مناسب مسافرت‌های خانوادگی هستند. Jac j4 نمای جذابی ندارد ولی در آن سو شاهین به خاطر طراحی دماغه حجیم  و جلوپنجره‌ی کرومی، خودرویی به مراتب زیباتر است و یکی از بهترین خودروهای داخلی از این نظر محسوب می‌شود.

فرمان خودرو یک طراحی قدیمی دارد و از کروم مات هم در قسمت پایینی آن استفاده شده است، در نمونه های جدید که توسط کرمان موتور عرضه می شوند، پشت آمپر خودرو نیز تغییر کرده و گرافیک و خوانایی خوبی دارد. در نمای عقبی خودرو چراغ ها یک طراحی و گرافیک ساده دارند، که با توجه به سال طراحی خودرو قابل قبول است، مابین چراغ های عقبی خودرو یک نوار کرومی تعبیه شده است. در قسمت پایینی سپر جلو یک نوار کرومی در طرفین آن درون یک فلاپ پلاستیکی چراغ دی لایت و مه شکن خودرو قرار داده شده است تا خودرو قادر به دریافت استاندارد های ۸۵ گانه باشد. در نمای جلوی خودرو چراغ های بزرگ و کشیده سایپا شاهین که طراحی زیبایی دارند و حاشیه جلو پنجره خودرو کرومی است.

اما در این بخش، جک j4 یک برتری قابل ملاحظه نسبت به شاهین دارد و آن بهره‌گیری از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است. علاوه بر این، جک j4 در تست‌های مؤسسه C-NCAP هم ۵ ستاره ایمنی را به دست آورده که نشان‌دهنده ایمنی قابل قبول آن است. در سمت دیگر شاهین را داریم که به عنوان نخستین محصول سایپا روی پلت فرم جدید این شرکت (پلت فرم SP100)، سال ۱۳۹۷ و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد. شاهین در هنگام معرفی، «رهام» نام داشت و از پیشرانه ۱.۶۵ لیتری تنفس طبیعی ساخت برلیانس بهره می‌برد.

جایی که خوشبختانه گروه صنعتی سایپا حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد و رقیب چینی خود را ضربه فنی خواهد کرد. در واقع جک جی ۴ فقط در بخش انتهایی کمی زیبا به نظر می‌رسد و در سایر بخش‌های بدنه هیچ حرفی در برابر شاهین ندارد. البته با گذشت زمان بدنه شاهین نیز تازگی گذشته را از دست می‌دهد و سایپا از حالا باید به فکر فیس لیفت و اعمال تغییراتی برای بهتر شدن ظاهر پرچمدار خود باشد. همان گونه که کرمان موتور با توسعه جک جی ۴ بدنبال عرضه آن با نام ایگل و فیس لیفتی قابل توجه است. اکنون نوبت رقیب بی حاشیه چینی است، کرمان موتور با جک همکاری دیرینه ای دارد، جک جی ۵ و جک اس ۵ معروف ترین محصولات جک در بازار ایران بودند در سال ۲۰۱۲ جک با همکاری پنین فارینا یک سدان اقتصادی با نام جی ۴ طراحی و روانه بازار کرد. اکنون کرمان موتور پلتفرم‌ این خودرو را از جک خریداری کرده و نام آن را به PS_1 تغییر داده است.

و با طراحی حسین وفایی یک سدان را با نام ایگل به زودی به بازار عرضه خواهد کرد تا اولین محصول اختصاصی کرمان موتور بر مبنای پلتفرم‌ جک جی ۴ شکل بگیرد. در طرف دیگر، موتور جک J4 از نوع تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ است که تجربه نشان داده، برخلاف شاهین، دوام نسبتا بالا و استهلاک فنی پایین‌تری به دنبال می‌آورد. این پیشرانه قادر است توانی معادل ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن.متر را به یک گیربکس اتوماتیک CVT انتقال دهد.

با این حساب، بهتر است اولویت‌های خود را مشخص کرده و آنها را با مواردی که در مطلب مقایسه جک J4 با شاهین اتوماتیک اشاره کردیم، مقایسه کنید. در این صورت بهتر می‌توانید نسبت به خرید شاهین اتوماتیک یا جک J4 تصمیم بگیرید. در این مقاله سعی کردیم دو خودروی هم‌رده جک J4 و شاهین را مورد بررسی قرار دهیم.

به هر ترتیب، این موتور فعلا روی شاهین اتوماتیک CVT حضور دارد و می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار به علاوه نهایت گشتاور ۱۷۸ نیوتن.متر را به گیربکس اتوماتیک CVT انتقال دهد. در مقابل، شاهین به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور توربو، شتاب و کشش بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد اما نیاز به سوخت باکیفیت‌تر دارد و هزینه‌های نگهداری آن نیز بالاتر است.

گفتنی است ویدیوهایی که سایپا از تست ایمنی شاهین منتشر کرده نیز نشان می‌دهد این سدان در بخش ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد؛ اما به‌طور کلی جک جی ۴ در بخش فنی نسبت به شاهین، بهتر ظاهر شده است. شرکت کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی جک در ایران، خدمات فروش و پس از فروش این خودروها را ارائه می‌دهد. همچنین، خسروانی به عنوان نماینده رسمی کرمان موتور با کد 1780، با ارائه خدمات متنوع، گزینه‌ای مطمئن برای خرید و پشتیبانی خودروهای جک محسوب می‌شود. با توجه به کلاس قیمتی جک j4 و شاهین، آپشن‌هایی مثل ایربگ‌های جانبی یا سیستم‌های هشداردهنده را در آن‌ها نمی‌بینیم و تنها آپشن‌های ایمنی حداقلی در این خودروها وجود دارد. این آپشن‌ها شامل ترمزهای دیسکی در هر دو محور با سیستم‌های ABS و EBD در کنار ۲ ایربگ می‌شود.

خودروم در بهار سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تمرکز بر صنعت خودروسازی ایران و چین آغاز کرد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. طراحی و کدنویسی سایت خودروم توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

پیشرانه جک j4 از نوع تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ است و حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را تولید می‌کند. جک J4 با توجه به امکانات و مصرف سوخت بهینه خود، گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود و برای افرادی که به دنبال خودرویی کم‌هزینه و کاربردی هستند، مناسب خواهد بود. اگر حاضر هستید مبلغ بیشتری برای امکانات رفاهی و ایمنی بهتر پرداخت کنید، S3 گزینه مطلوب‌تری خواهد بود. در مقابل، جک S3 از یک موتور 1.5 لیتری بهره می‌برد که توان تولید 113 اسب بخار قدرت را دارد. این خودرو نیز از گیربکس CVT استفاده می‌کند که تعویض دنده‌ای نرم و بدون لرزش را فراهم می‌کند.

شتاب صفر تا صد خودروی جک J4 برابر 13.5 ثانیه و برای شاهین 13.2 ثانیه است که به لطف گشتاور بالای آن در دورهای پایین است. لازم به ذکر است که شتاب شاهین توسط کارخانه اعلام نشده و توسط آزمایش این مقدار ثبت شده است. طراحی دو خودرو شاهین و جک j4 ساده صورت گرفته و خلاقیت زیادی برای ظاهر این دو ماشین به کار نرفته است. اتومبیل شاهین به دلیل جدیدتر بودن، ظاهری زیباتر دارد و مدرن تر از جک j4 است.

اگر امکانات رفاهی بیشتر، طراحی مدرن و ایمنی پیشرفته‌تر برای شما در اولویت است، جک J4 گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر قدرت موتور بالاتر و طراحی کلاسیک را ترجیح می‌دهید، تارا می‌تواند انتخاب خوبی باشد. هر دو خودرو نقاط قوت و ضعف خود را دارند، بنابراین بسته به نیازها و انتظارات شما، انتخاب بهترین گزینه متفاوت خواهد بود. این کراس‌اوور به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی 7 اینچی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی پیشرفته با اتصال بلوتوث و دوربین دید عقب مجهز است. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا جک S3 گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که به دنبال امکانات پیشرفته‌تر و راحتی بیشتر هستند. سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد.

البته در طرف مقابل، کرمان موتور برای جک جی ۴ نیز کروز کنترل را در نظر گرفته که شاهین فاقد آن است. مقایسه جک J4 با شاهین اتوماتیک در بحث فنی می‌تواند رقابت بین موتور توربوشارژ با پیشرانه تنفس طبیعی باشد؛ چراکه خودرو شاهین سایپا با موتور توربوشارژ M15TC در این میدان حاضر است. این پیشرانه در واقع نمونه توربوشارژ شده موتور ۸ سوپاپ تیبا محسوب می‌شود و درست به همین دلیل هم به پاشنه آشیل خودرو شاهین تبدیل شده است.

بله، جک J4 دارای گیربکس اتوماتیک CVT و شاهین دارای گیربکس دستی 5 سرعته است. در جدول زیر که  جک J4 و شاهین از نظر ایمنی مقایسه شده اند، مشخص است که هر دو خودرو از آپشن‌های ایمنی حداقلی برخوردار هستند. در مقایسه فنی بین جک J4 و شاهین، می‌توانیم تفاوت‌های مهمی را در مشخصات فنی آن‌ها مشاهده کنیم. با وجود تمامی خصوصیات مثبت و ویژگی‌های کارامد هریک از این دو خودروی جذاب، طبیعتا هریک دارای ضعف‌هایی  هستند که شناخت آنها می‌توانید تصمیم آگاهانه‌تری داشته باشید. در جدول زیر می‌توانید نقاط مثبت و منفی جک اس 3 و جی 4 را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید. اما در کنسول وسط خودرو دسته دنده خودرو دیده می شود که شباهت بسیار زیادی با نمونه به کار رفته در بهمن دیگنیتی دارد.

جک جی ۴ مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است که توانایی تولید ۱۰۴ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد گیربکس خودرو نیز یک گیربکس CVT است. در بازار خودروی کشورمان هم‌اکنون اگر به دنبال یک سدان اتوماتیک باشید، حداقل باید ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. با چنین مبلغی، یکی از معدود گزینه‌هایی که خواهید داشت، جک J4 محصول کرمان موتور است.

لطفا در قسمت نظرات، انتقادات، پیشنهادات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. بله، از تفاوت‌هایی مانند نوع پیشرانه و گیربکس می‌تواند تأثیر بزرگی در تجربه رانندگی داشته باشد، به خصوص در شرایط مختلف نظیر ترافیک شهری یا مسیرهای متنوع. بله، جک J4 در تست‌های مؤسسه C-NCAP شرکت کرده و نمره 5 ستاره را به دست آورده است. بنابراین، هر دو خودرو در زمینه طراحی کابین به نسبت قابل قبولی عمل کرده‌اند و مشتریان می‌توانند بر اساس سلیقه و نیازهای شخصی خود، بین این دو گزینه انتخاب کنند.

تارا نیز از سیستم‌های ایمنی استاندارد مانند ABS و EBD برخوردار است و ایمنی مناسبی را در شرایط مختلف رانندگی ارائه می‌دهد. اگرچه برخی از ویژگی‌های ایمنی پیشرفته در این خودرو کمتر دیده می‌شود، اما همچنان در دسته خودروهای ایمن و مطمئن برای استفاده روزمره قرار می‌گیرد. تارا نیز از امکاناتی مشابه مانند سیستم تهویه اتوماتیک و نمایشگر ۷ اینچی بهره می‌برد، اما طراحی کابین آن ممکن است در مسیرهای طولانی، راحتی کمتری را ارائه دهد. جک J4 با تجهیزاتی مانند صفحه‌نمایش ۷ اینچی، سیستم تهویه خودکار و صندلی‌های چرمی، تجربه‌ای راحت و مدرن را برای رانندگان و سرنشینان فراهم می‌کند. طراحی داخلی این خودرو به گونه‌ای است که دسترسی به امکانات به‌راحتی امکان‌پذیر بوده و فضای کابین حس لوکس‌تری را القا می‌کند.

شاهین اتوماتیک و جک J4 با قیمتی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان، ارزان‌ترین سدان‌های اتوماتیک بازار هستند و در ادامه مقایسه کاملی بین آن‌ها خواهیم داشت. در پایان مقایسه جک j4 با شاهین توجه شما را به جدول مقایسه سریع‌السیر این دو سدان اقتصادی جلب می‌کنیم. ناگفته نماند که قیمت جک J4 اتوماتیک در بازار آزاد حدود 35 درصد از قیمت شاهین G دنده ای بالاتر است که عمده دلیل این اختلاف قیمت به بهره‌مندی جک j4 از گیربکس اتوماتیک و عمق داخلی‌سازی کم‌تر این خودرو برمی‌گردد. البته ویدیوهای تست ایمنی شاهین هم توسط سایپا منتشر شده است که با توجه به آن‌ها متوجه خواهیم شد که این سدان سایپا در رده خود ایمنی قابل قبولی دارد. اما در هر صورت این محصول جک است که برنده بخش ایمنی مقایسه شاهین با جک j4 می‌شود. این آپشن‌ها شامل ترمزهای دیسکی در هر دو محور با سیستم‌های ABS و EBD در کنار 2 ایربگ می‌شود.

در مقابل، شاهین با موتور توربوشارژ قدرت بیشتری ارائه می‌دهد که برای افرادی که به دنبال شتاب و هیجان بیشتر هستند، می‌تواند جذاب باشد. هرچند، توجه به هزینه‌های نگهداری و استهلاک در خودروهای توربوشارژ ضروری است. در بحث ایمنی و استحکام شاسی و بدنه می‌توان گفت که هر دو خودرو جزو نمونه‌های نسبتا ایمن موجود در بازار ایران هستند. حداقل در تصادفاتی که این دو خودرو در آن دخیل بوده‌اند، متوجه شده‌ایم که وضعیت استحکام اتاق و شاسی آنها نسبت به بسیاری از تولیدات داخلی، به‌ویژه محصولات ایران‌خودرو، برتری فاحشی دارد. با این حال جک J4 از لحاظ امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار ندارد و حتی سیستم مالتی‌مدیا نیز به صورت سفارشی روی این خودرو نصب می‌شود.

هرچند نوع پیشرانهٔ این دو خودرو متفاوت است اما از لحاظ قدرت در یک سطح هستند و گیربکس مشابهی هم دارند. شاهین از نسخه توربوشارژ پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری M15 هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا استفاده می‌کند که ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور تنفس طبیعی همچنین استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری هم نسبت به رقیب خواهد داشت. کرمان موتور، جک J4 را با یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ به بازار عرضه می‌کند که این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 6.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 13.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

البته کرمان موتور برای جک J4 سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را در نظر گرفته که باعث برتری این سدان چینی نسبت به شاهین در بخش ایمنی می‌شود. همچنین جک جی 4 توانسته در تست‌های ایمنی موسسه C-NCAP چین نیز 5 ستاره ایمنی را کسب کند که از ایمنی قابل قبول این خودرو حکایت دارد. در بخش فنی مقایسه جک j4 با شاهین دو پیشرانه 1.5 لیتری را می‌بینیم که البته در نوع تنفس و جزئیات فنی تفاوت‌های قابل توجهی باهم دارند. پیشرانه جک j4 از نوع تنفس طبیعی 16 سوپاپ است و حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر را تولید می‌کند. جک J4 امکاناتی مانند کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم صوتی با 6 بلندگو، نمایشگر چندمنظوره و تهویه مطبوع اتوماتیک را ارائه می‌دهد که تجربه رانندگی را دلپذیرتر می‌کند. در سوی دیگر، شاهین با نمایشگر لمسی، دوربین عقب و برخی امکانات مشابه، تلاش دارد تا نیازهای کاربران را برآورده کند.

این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این سدان اقتصادی جک منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد جک j4 هم به ترتیب برابر با ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر و ۱۳.۵ ثانیه است. هرکدام از این دو خودرو برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم.

هر دو خودرو در یک بازه‌ی قیمتی مشابه قرار دارند اما تفاوت‌هایی در هزینه‌های نگهداری و استهلاک آن‌ها وجود دارد. امکانات رفاهی و تجهیزات هر خودرو، تأثیر زیادی بر تجربه‌ی رانندگی و راحتی سرنشینان دارد. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا تصمیم بهتری در خرید خودرو بگیرید. ما همواره به دنبال بهبود و ارتقای محتوای خود هستیم و نظرات شما برای ما بسیار ارزشمند است.

همچنین، جک J4 با سیستم تعلیق بهینه، نرمی بیشتری در مسیرهای شهری ارائه می‌دهد، در حالی که شاهین سواری اسپرت‌تری را برای رانندگان فراهم می‌کند. به گزارش قیمت ۳۶۰؛ در بازار خودروی کشورمان هم‌اکنون اگر به دنبال یک سدان اتوماتیک باشید، حداقل باید ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. با چنین مبلغی، یکی از معدود گزینه‌هایی که خواهید داشت، جک J۴ محصول کرمان موتور است. این خودرو شاهین اتوماتیک است که از همه لحاظ از سگمنت و ابعاد بدنه گرفته تا قیمت و قدرت پیشرانه، هم‌ردهٔ جک J۴ محسوب می‌شود. به گزارش خودروم، این روزها بازار خودروی کشور شرایط آرامی را به دلیل حضور و ورود خودروهای وارداتی تجربه می‌کند. به طوری که رکودی خود خواسته بازار را فرا گرفته و کمتر کسی بدون تحقیق و پرس‌وجو اقدام به خرید خودرو می‌کند.

این سدان مونتاژی در مقایسه با شاهین اتوماتیک، فاقد امکاناتی همچون سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین عقب، سیستم کنترل هرزگردی یا کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی است. بنابراین در بحث آپشن‌ها و امکانات، وضعیت شاهین اتوماتیک نسبت به جک J4 کاملا برتر است و محصول سایپا خودروی فول آپشن‌تری به حساب می‌آید. شبکه نمایندگی‌های گسترده گروه خودروسازی سایپا برای تمام اتومبیل‌های تولیدی این شرکت امتیازی ویژه محسوب می‌شود. اما کرمان موتور نیز شبکه مناسبی را جهت ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود اداره می‌کند. ضمن اینکه سطح رسیدگی به خودروها در نمایندگی‌های کرمان موتور تقریباً بالا است. اما این روزها یافتن نمایندگی مناسب برای خودروهای شاهین کمی دشوار به نظر می‌رسد.

ولی برخی از خودروها بی‌حاشیه و آرام در بازار حضور داشته و نگاه کمتر کسی به سمت و سوی آنها جلب می‌شود. به خصوص در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان که ما دو خودروی چینی و ایرانی را در کنار یکدیگر می‌بینیم. در این مقاله به مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک می‌پردازیم تا به این وسیله کمی خریداران واقعی خودرو را راهنمایی کنیم. کم کم به پایان مقایسه جک j4 با شاهین نزدیک می‌شویم و وقت آن است که با جمع‌بندی مطالب گفته شده، ببینیم در نهایت شاهین بخریم یا جک j4.

اگر بخواهیم نقاط ضعف و قوت این دو خودرو را روی دایره بریزیم و آنها را یکی یکی بشماریم، متوجه می‌شویم که در کل نکات مثبت شاهین نسبت به جک J4 بیشتر به نظر می‌رسد. شاهین یکی از جدیدترین محصولات سایپا است که طراحی آن بر پایه‌ی پلتفرم ارتقایافته‌ی پژو ۳۰۱ انجام شده است. این خودرو به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که نسبت به موتورهای تنفس طبیعی، عملکرد بهتری دارد. هر دو خودرو دارای ضعف در عایق٬بندی داخل کابین هستند و در سرعت بالا صدای آزاردهنده‌ای به گوش می‌رسد. از نظر دست فرمان و هندلینگ خودرو نیز این دو تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند ولی خودزو J4 به خاطر سیستم ESP دارای پایداری بهتری است. در بخش هندلینگ نیز هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما جک جی 4 به سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز شده و به همین دلیل پایداری آن در شرایط اضطراری بهتر خواهد بود.

همچنین با قدری بودجه بیشتر تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک و ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده ای نیز حضور دارند که می توانند این دو خودرو را به چالش بکشند. داشبورد هر دو خودرو به‌طور کامل از جنس پلاستیک خشک بوده، اما جنس پلاستیک داشبورد سدان جی J4 کمی بهتر به‌چشم می‌آید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. تنها نکته انتقاد برانگیز بحث عایق‌بندی کابین است که هیچ‌کدام از این دو خودرو در این خصوص نمره بالایی نمی‌گیرند.

به‌تازگی اما در همین بازهٔ قیمتی، گزینهٔ دیگری هم به بازار آمده است که می‌تواند خریداران را دچار تردید کند. این خودرو شاهین اتوماتیک است که از همه لحاظ از سگمنت و ابعاد بدنه گرفته تا قیمت و قدرت پیشرانه، هم‌ردهٔ جک J4 محسوب می‌شود. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسه این دو سدان اتوماتیک بازار کشورمان را داریم. جک J4 با بهره‌گیری از گیربکس CVT و وزن سبک‌تر، تجربه رانندگی روان‌تر و مصرف سوخت بهینه‌تری ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، شاهین با موتور توربوشارژ قدرت بیشتری دارد، اما حساسیت بالاتر آن به کیفیت سوخت و هزینه‌های نگهداری در درازمدت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در مجموع، شاهین از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، نسبت به جک J4 گزینه‌ی کامل‌تری است. با این حال، از ویدیوهای تست ایمنی شاهین که توسط سایپا منتشر شده است، مشخص است که این سدان نیز دارای سطح ایمنی قابل قبولی است. اما از نظر ایمنی، جک J4 به عنوان برنده بخش مقایسه میان شاهین و J4 مطرح می‌شود. با افزایش تحریم‌های صنعت خودرو، بحث استفاده از پیشرانه برلیانس به شدت مطرح شد.

سایپا شاهین و جک j4 به‌عنوان دو سدان پرفروش بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما کدام را بخریم؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات Jac J4 و سایپا Shahin را مقایسه خواهیم کرد. هرچند تولید این خودرو در چین در سال ۲۰۱۹ خاتمه یافت اما در ایران همچنان تولید می‌شود و قرار است نسخهٔ جدیدی از آن با برند کرمان موتور و نام ایگل هم تولید شود. در نتیجه، بررسی و مقایسه خودروهای شاهین و جک J4 نشان می‌دهد که هر دو خودرو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و می‌توان به عنوان گزینه‌های مناسبی در نظر گرفت. برای انتخاب نهایی خودروی مناسب برای خرید، بهتر است نیازها و مواردی مانند اندازه، قدرت، سیستم ایمنی و راحتی داخلی را در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها تصمیم بگیرید. بله، امکانات رفاهی خودروها با توجه به ذکر شده از جمله کروز کنترل، سانروف، و دوربین دید عقب در شاهین، وجود دارد.

زیرا تعبیه کردن این ویژگی در کاسه چراغ خودرو سبب افزایش پیچیدگی تولید کاسه چراغ ها، و افزایش هزینه ها خواهد شد. در بین سدان های اتوماتیک صفر کیلومتر تولید داخل دو خودرو هستند که قیمت کارخانه تقریبا نزدیکی به یکدیگر دارند و می توانند جزو انتخاب های خریداران باشند. اکنون قصد داریم شاهین اتوماتیک و جک J4 را با یکدیگر بررسی کنیم تا با ویژگی های مثبت و منفی هر کدام آشنا شویم. اقتصادسنج | در بین سدان های اتوماتیک صفر کیلومتر تولید داخل دو خودرو هستند که قیمت کارخانه تقریبا نزدیکی به یکدیگر دارند و می توانند جزو انتخاب های خریداران باشند. اکنون قصد داریم شاهین اتوماتیک و جک J4 را با یکدیگر بررسی کنیم تا با ویژگی های مثبت و منفی هر کدام آشنا شویم.

بنابراین، هر دو خودرو در بخش امکانات رفاهی، گزینه‌هایی مناسب برای یک رانندگی راحت و مدرن هستند. جک J4 از موتور ۱.۵ لیتری با توان ۱۰۷ اسب بخار بهره می‌برد که در کنار گیربکس CVT مصرف سوخت بهینه‌ای را ارائه می‌دهد. این خودرو برای مصارف شهری و اقتصادی انتخابی ایده‌آل است و تعلیق آن نیز سواری نرمی را در مسیرهای روزمره فراهم می‌کند. در مقام مقایسه نیز جک J4 از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی دارای ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، چراغ اتوماتیک، شش بلندگو، کروز کنترل، دو کیسه هوا، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، دیلایت، و… را در اختیار دارد. بنابراین گروه خودروسازی سایپا در این رابطه سر بلند بوده و شاهین امتیازی شیرین را به دلیل امکانات بیشتر نسبت به جک جی ۴ دریافت می‌کند. J4 از یک موتور 1.5 لیتری چهرسیلندر با تنفس طبیعی استفاده می‌کند و قدرتی معادل 103 اسب بخار و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *