هرچند که خروج مجدد آمریکا از برجام سبب شد که صنعت خودروسازی کشورمان مجددا تنها بماند. پژو ۳۰۱ دارای امکانات رفاهی زیادی است که از جمله آنها میتوان به دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم پایش تایرها و سیستم کنترل سرعت اشاره کرد. شرکت سازندهی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه مکفرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمهمستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است.
پژو 301 ایرانی به یک موتور 1.6 لیتری با امکان تولید 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور مجهز می شود. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو 5 پشتیبانی می کند که به معنای تولید آلودگی کم توسط آن است. پژو 301 ایرانی در تریم های مختلف وارد بازار می شود که هر یک از آن ها امکانات متفاوتی را در اختیار خریداران قرار می دهد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات نسخههای مختلف پژو ۳۰۱ را با هم مقایسه کنید. کاربران گرامی حتما با نظرات خود برای بهتر شدن عملکرد این رسانه مارا یاری کنید، چنانچه خودرویی مد نظرتان هست برای اینکه بصورت کامل معرفی بررسی بشه حتما در قسمت نظران به ما اعلام کنید تا در اسرع وقت پیگیری کنیم. عدد صفر وسطی نیز نشان دهنده سوراخ هندل خودروهای اولیه پژو است که بر روی یک صفحه، در جلوی خودروهای آن زمان قرار گرفته بود. پژو در نامگذاری خودروهای خود از اعداد 3 رقمی استفاده میکند، اندازهٔ عدد سمت راست نشانهٔ نسل خودرو است و اندازهٔ عدد سمت چپ دلالت بر سایز خودرو دارد.
نسخهی فیسلیفتشدهی پژو 301 هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص زمان عرضهی خودروی یادشده منتشر نکرده است؛ بنابراین در این بخش، اطلاعاتی در مورد تجربهی رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو 301 در اختیار شما خواهیم گذاشت. ایرانخودرو و پژو در دور جدید همکاریهای خود، شرکت مشترک ایکاپ را راهاندازی کردند. پژو ۳۰۱ بهراحتی از پس پیچها برمیآید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است.
اما اکنون پس از گذشت نزدیک به پنج سال از آن دوران، شاهد ازسرگیری همکاریهای پژو با ایرانخودرو هستیم. ایرانخودرو و پژو در دور جدید همکاریهای خود، شرکت مشترک ایکاپ را راهاندازی کردند. ایران خودرو برخلاف اکثر تولیدات خود، این خودرو را به موتور EC5 مجهز می کند.
روی کاپوت جلو، خطوطی طراحی شده که به دو طرف و وسط جلوپنجره منتهی میشوند. شیر نقرهای رنگ پژو هم بین این خطوط و در بخش انتهایی آنها روی کاپوت نصب شده. بخش عمدهای از قسمت بالای داشبورد را سطح نسبتا مسطحی تشکیل میدهد؛ اما در سمت راننده، شاهد یک برآمدگی هستیم که درون خود، کیلومترشمار، سرعتسنج و نمایشگری را در بر گرفته است که اطلاعات سفر را بهنمایش میگذارد. در بخشهایی از نمای جلوی داشبورد به همراه دستگیرهی درها، از سطوحی به رنگ مشکی براق استفاده شده است. پژو 301 با هدف عرضه در بازارهای نوظهور مثل افریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است؛ پس این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست. یکی از مزیتهای سدان وارداتی ایران خودرو، مصرف سوخت اقتصادی آن است که در هر صد کیلومتر، فقط ۶.۶ لیتر بنزین مصرف میکند و از این نظر، با پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ قابل مقایسه است.
کنسول میانی خودرو کوچک است و تنها یک جایلیوان را درکنار دندهی خودرو، در خود جای داده است. بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۷ اینچی خودرو را میزبانی میکند. در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیرهی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبهی چراغها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ نزدیک شده است. باتوجهبه بازهی قیمتی ۳۰۱ میتوان کیفیت نهچندان خوب همانند نمونههای گرانتر پژو را پیشبینی کرد. در همین راستا برخی از مالکان نسل پیشین پژو ۳۰۱ در خصوص عملکرد جعبهدندهی این خودرو ابراز نارضایتی میکنند و معتقدند که مدل خودکار پژو ۳۰۱، فرایند تعویض دندهها را با تأخیر انجام میدهد. برخی نیز به گوش رسیدن صداهای آزاردهندهای را از پیشرانهی خودرو گزارش دادهاند.
در بخش فوقانی کنسول میانی داشبورد، دریچههای تهویه با طراحی ساده و به صورت کشیده قابل مشاهده هستند. یک صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی بسیاری از وظایف را برعهده داشته و شمار دکمههای پیرامون آن بسیار اندک هستند. نسخه بدون نمایشگر نیز موجود است که پنل پخش صوت و یک نمایشگر تک رنگ، جایگاه نمایشگر لمسی را به اشغال خود درآوردهاند. همچنین برخی خطوط مختلف بر روی این نما از بدنه مشاهده میشود؛ یک خط شانهای حجمی از انتهای چراغ عقب تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است. یک چین خوردگی کم عمق نیز در ناحیه تحتانی دربها و رکاب خودرو قابل مشاهده است که تقعر مناسبی را در این ناحیه پدید آورده است؛ روی گلگیرها نیز خطوطی به چشم میخورد. نمای جانبی پژو 301 در قیاس با زوایای اصلی دیگر (روبرو و عقب) از سادگی بیشتری برخوردار است.
برای چرخهای جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخهای عقب، از ترمزهای کاسهای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است. این شرکت کار خود را از سال ۱۸۱۰ و با تولید دستگاههای آسیاب قهوه آغاز کرد و برای اولینبار در سال ۱۸۸۹ با تولید خودرویی سهچرخ، وارد صنعت خودروسازی شد؛ این مدل با همکاری لئون سرپوله، طراح ماشینهای بخار، تولید شده بود. نسخهی فیسلیفتشدهی پژو ۳۰۱ هنوز وارد بازارهای جهانی نشده و پژو نیز در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص زمان عرضهی خودروی یادشده منتشر نکرده است؛ بنابراین در این بخش، اطلاعاتی در مورد تجربهی رانندگی مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ پژو ۳۰۱ در اختیار شما خواهیم گذاشت. کروز کنترل، مانیتور لمسی 7 اینچی، تهویه مطبوع دستی، دوربین دید عقب، گیربکس 5 سرعته دستی و همچنین ترمز عقب کاسه ای مجهز شده است. از تجهیزات این تیپ می توان به رینگ فولادی 15 اینچی، شیشه بالابر جلو، تنظیم آینه های جانبی به صورت دستی، تهویه مطبوع دستی، ترمز عقب کاسه ای و گیربکس 5 سرعته دستی BE4 اشاره کرد.
البته گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته یکی از ویژگیهای این سدان خانوادگی محسوب میشود. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک و یا نمونه ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه را به سمت چرخ های جلو بر عهده دارند. سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع شبه مکفرسون و در عقب از انواع نیمه مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل سه سیلندر برابر 12.9 ثانیه و در مدل چهار سیلندر معادل 10.8 ثانیه عنوان شده است.
علاوه بر این سیستم هشدار هوشمند، ایزوفیکس و سنسور پارک عقب صوتی با نمایشگر هم دارد. پژو ۳۰۱ مجهز به سیستم ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم ترمز اضطراری EBS است. گروه خودروسازی پژو سیتروئن از این مصحول در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ و درکنار برادر دوقلوی آن، سیتروئن C-Elysée رونمایی کرد. پژو ۳۰۱ با هدف عرضه در بازارهای نوظهور مثل افریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است؛ پس این خودرو در کشورهای اروپای غربی، شامل فرانسه و انگلستان در دسترس نیست. ژان فیلیپه ایمپراتو، مدیرعامل شرکت پژو نیز در جریان سخنرانی خود در چهارمین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران ( مورخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۵) اعلام کرده بود؛ نسل جدید از مدل سدان پژو 301 به همراه نسخهی هاچبک پژو 208 در بازار ایران ارائه خواهند شد. در این مطلب، از تصاویر جدیدترین مدل پژو 301 با طراحی سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ اما احتمال عرضهی این خودرو با چهرهی قدیمی مدل ۲۰۱۲ هم وجود دارد.
پژو – Peugeot – خودروسازی فرانسوی است که در ابتدا جهت ساخت آسیابهای قهوه، در شهر فرانش-کنته، فرانسه تأسیس شد ولی ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» سال ۱۸۸۲ آغاز شد و نهایتا نخستین خودروی پژو که خودرویی سهچرخ بود، در سال ۱۸۸۹عرضه شد. در نمای جانبی خودرو نیز شاهد خطوط عضلانی هستیم؛ یکی از این خطوط از بالای دستگیرهی درها عبور کرده است، این خط در بخش عقب خودرو تا لبهی چراغها امتداد پیدا کرده و در بخش جلو نیز به قوس چرخ نزدیک شده است. اما خط دوم که نزدیک به کف خودرو است؛ تقعر قابل توجهی روی درها ایجاد کرده است. در حالی که این خودرو با قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان به فروش می رسد، از تجهیزات مشابه با پراید بهره می برد!
طراحی ظاهری پژو ۳۰۱ ساده و معمولی است، به این دلیل که خودرویی اقتصادی محسوب میشود که برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی و ساخته شده است. چراغهای پژو ۳۰۱ هالوژنی است و میتوانید از داخل به صورت برقی آنها را تنظیم کنید. فروش پژو ۳۰۱ در نوامبر همان سال ۲۰۱۲ ابتدا در ترکیه شروع شد؛ کمی بعد به آسیای شرقی، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی رسید. در برخی کشورها خودروهای سدان انتخاب خانوادههاست؛ درحالیکه خودروهای هاچبک بیشتر جوانپسند است؛ به همین دلیل این خودرو در اروپای غربی فروخته نشد.
در ادامه میتوانید مقایسهی مشخصات پژو ۳۰۱ با رقبای آن را در قالب یک جدول مشاهده کنید. داشبرد از جنس پلاستیک سخت درست شده است و اگرچه کیفیتش به پای خودروهای سطح اول جهانی نمیرسد، اما با محصولات چینی موجود در بازار ایران قابل مقایسه است. در نمای جانبی هم طراحان پژو تلاش کردهاند با خطوط و حجمپردازی ظاهری تقریبا عضلانی به محصولشان بدهند، تا برای خریداران جوان جذابتر به نظر برسد. گنجایش صندوق عقب پژو 301 معادل 640 لیتر است که در قیاس با فضای 510 لیتری تندر90 بسیار جادارتر به نظر میرسد. همچنین با تا کردن صندلیهای عقب به نسبت 60/40، این حجم تا 1330 لیتر افزایش خواهد یافت.
این چراغها اکنون کشیدهتر شده و ظاهری سهبعدی به خود گرفتهاند، ضمن آن که طراحی آنها بسیار جذابتر از نسل قبل شده است. سپر جلوی پژو 301 جدید، حجیمتر از نسل گذشتهی آن است و این موضوع ظاهر تهاجمیتری به خودرو میبخشد. فرم چراغهای این خودرو نیز تغییراتی به خود دیده است و با انحنایی که به بخش پایین آنها اضافه شده، طراحی 301 بیشازپیش به سدان لوکس پژو 508 نزدیک شده است. نمای خارجی پژو ۳۰۱ جدید، تغییرات زیادی نسبت به نسل پیشین (مدل ۲۰۱۲) تجربه کرده است. یکی از مهمترین تفاوتها، در جلوپنجره دیده میشود؛ این بخش اکنون کوچکتر و عریضتر است و هماهنگی بیشتری با سایر بخشهای خودرو دارد؛ آرم پژو نیز از روی کاپوت خودرو حذف شده و روی پنجرهی آن نصب شده است تا بر جذابیت خودرو افزوده شود. بخش بالای دریچهی ورود هوا فرم کشیدهای دارد و دو انتهای آن، محل قرارگیری چراغهای LED هستند؛ پژو چراغهای مهشکن را نیز زیر این چراغها نصب کرده است.
متاسفانه در اینجا خبری از استراحتگاه آرنج نبوده و احتمالا بایستی از انواع غیر استاندارد موجود در بازار برای این منظور استفاده نمایید. فرم صندلیها بسیار ساده بوده و در مسافرت های طولانی خسته کننده خواهند بود. در اینجا خبری از پنل دیجیتال نبوده و تنها از یک صفحه نمایشگر تک رنگ در بین دو نشانگر مکانیکی دورسنج و سرعت شمار به جهت نمایش اطلاعاتی همچون میزان سوخت، دمای پیشرانه و سایر اطلاعات ضروری استفاده شده است. چراغهای جدید به نوعی طراحی شدهاند که گویی چراغهای مدل قبلی وارونه شده و از حالت زاویه دارتری نیز برخوردار هستند. یک دریچه هوای بزرگ و کشیده در حالی در قسمت تحتانی سپر تعبیه شده که دو نوار LED دیلایت را در امتداد دو کنج بالایی خود جای داده است. این خودرو دارای رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی و تایر ۱۸۵/65R15میباشد.
فریم پنجرهها تقریبا به صورت چندضلعی (غیر منحنی) طراحی شده که نشان از اقتصادی بودن خودرو دارد. سبک طراحی این بخش به همراه جایگاههای مهشکن دو طرف آن، حالت اسپرت و مهیجتری را برای چهره پژو 301 جدید نسبت به مدل قبلی به ارمغان آورده است. پژو 301 بهراحتی از پس پیچها برمیآید و پایداری آن حین گذر از چنین مسیرهایی بسیار مناسب است. ۳۰۱ شاید به خوبی سدانهای کرهای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیهشده در این خودرو میتواند نیازهای قشر عمدهای از خانوادهها را تأمین کند.
اما در نسخه فیسلیفت، شکل چراغها تغییر کرده و یک تورفتگی در بخش میانی چراغها ایجاد شده. علاوه بر این، لوگوی پژو از روی کاپوت به روی جلوپنجره منتقل شدهاست. جلوپنجره و بخش مربوط به دی لایتها هم طراحی دیگری به خود گرفتهاند.
فهرست امکانات و آپشنهای پژو ۳۰۱ جای خالی زیادی دارد و از این نظر از رقبا و خودروهای همسان عقب افتاده است. این لیست آپشنها برای مدلهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ است و در صورتی که فیسلیفت پژو 301 که شامل مدلهای ۲۰۱۷ به بعد میشود، در ایران روی خط تولید میرفت، دارای امکانات و تجهیزاتی مثل تارا میشد. حضور مدلهای 208 و 301 در این لیست، امیدها را برای پایان دادن به تولید خودروهای قدیمی همچون ۴۰۵ و ۲۰۶ در ایران زنده نمود اما تعلیق مجدد همکاری پژو با ایران خودرو به دلیل خروج ایالات متحده از برجام، تمامی رشتهها را پنبه کرد.
در این بخش از مجله خودرو سعی میکنیم معرفی خودرو های روز دنیا و کشورمان بصورت کامل در اختیار شما قرار بدهیم. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. پژو بعدها نامگذاری با 4 رقم را برای خودروهای شاسی بلند و کراساور خود آغاز کرد، برای مثال پژو 2008 در واقع مدل کراس اور پژو 208 می باشد.
مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و مشخصات نسبتاً خوب فنی باعث می شود از این نظر هم پژو ۳۰۱ انتخابی مناسب به نظر برسد. همچنین یکی دیگر از نقاط قوت این سدان فضای بار کافی آن در قسمت صندوق عقب است که آن را به یک سدان اقتصادی و خانوادگی خوب تبدیل کرده است. اما از نظر متریال به کار رفته بسیار اقتصادی بوده ولی با این حال از تمام خودروهای داخلی و مونتاژی حال حاضر شرایط بهتری دارد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. عمدتاً کابین با رنگ مشکی براق مزین شده و دور دسته دنده، دستگیره درها از داخل و قاب پنجرهها کرومی است.
به هر حال فعلا تعداد نه چندان زیادی پژو301 مدل 2016 به صورت وارداتی در سطح جادههای کشورمان در حال تردد هستند و ما در این مقاله قصد داریم بررسی جنبه های باطنی و ظاهری این خودرو (البته نمونه فیس لیفت) بپردازیم. البته همانگونه که استحضار دارید محصولات پژو در ایران به دو یا سه مدل قدیمی محدود شده که در تیراژ بالا و رده قیمتی نسبتا پایین بازار عرضه میشوند و گویا فعلا قصد بازنشستگی نیز ندارند. همچنین با اصلاح برخی ساختارها، مصرف سوخت EC5 حدود ۱۵ درصد نسبت به TU5 کاهش پیدا کرده است و نوسان دمای کمتری را تجربه می کند.
هرچند مبلغ نسبتا بالایی که ایران خودرو پیش از خروج پژو از ایران برای مدلهای ۲۰۰۸ و ۳۰۱ (وارداتی) از مشتری ایرانی طلب مینمود، خود به مثابه خط بطلانی بر جایگزینی امثال ۲۰۶ و ۴۰۵ با مدل های ۲۰۸ و ۳۰۱ بود. نسخه های وارداتی از پژو ۳۰۱ در ایران امکاناتی نظیر چراغ روشنایی روز، گرمکن آینه های کناری، فرمان برقی، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، شش کیسه هوا و تهویه برقی را دارند. پژو ۳۰۱ مجهز به پیشرانه EC5 است که این پیشرانه توان آن را دارد که ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند. انتقال قدرت در این خودرو از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک (آیسین) به چرخ های جلو انجام می شود و شتاب صفر تا صد برای این سدان در ۱۲.۱ ثانیه رقم می خورد. درون کابین پژو ۳۰۱ شاهد یک طراحی ساده تر از بیرون هستیم و نسبت به سدانهای مدرن تر، یک ظاهر بسیار معمولی در این خودرو حکم فرماست.
این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. روی درب صندوق برآمدگی را شاهدیم که شبیه به یک اسپویلر بوده و به ظاهر خودرو جذابیت داده است. علاوه بر این، طراحی سه بعدی در سپر باعث شده خودرو پهن تر به نظر رسیده و چهره آن از اقتصادی بودن محض فاصله بگیرد. صندوق بار خودرو، فضایی بهحجم ۶۴۰ لیتر در اختیار راننده قرار میدهد؛ این حجم با تاکردن صندلیها به بیش از ۱۳۳۰ لیتر میرسد، ضمن آن که زیر پنل صندوق بار نیز فضایی به حجم ۵۰۶ لیتر در دسترس است.
در ادامه میتوانید مقایسهی مشخصات پژو 301 با رقبای آن را در قالب یک جدول مشاهده کنید. 301 شاید به خوبی سدانهای کرهای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیهشده در این خودرو میتواند نیازهای قشر عمدهای از خانوادهها را تأمین کند. بهطور کلی ۳۰۱ توانایی ارائهی تجربهی آرام و راحت سواری خوبی در کلاس خود دارد و مالکان این خودرو، سواری آن را نرم و دلنشین عنوان کردهاند. سرنشینان پژو 301 فضای مناسبی در اختیار دارند؛ به ویژه در ردیف عقب، فضای پا حتی برای افراد بلندقد نیز به میزان کافی وجود داشته و فضای سر در حد کافی و مناسب ارزیابی میشود. این خودرو به جهت حضور در بازارهای در حال توسعه و نوظهور نظیر خاورمیانه، شمال آفریقا، چین و آمریکای جنوبی طراحی شده و فعلا در بازار های توسعه یافته حضور نخواهد داشت.
پژو ۳۰۱ با ظاهری ساده و کابین جادار مناسب خانوادهها است و بعضی از المانهای اسپرت هم میتواند جوانها را هم جذب کند. این خودرو به صورت محدود وارد شد و قرار بود فیسلیفت آن روی خط تولید ایران خودرو قرار بگیرد، اما با لغو همکاری پژو با شرکت ایرانی، پروژه مونتاژ پژو ۳۰۱ تبدیل به خودرو ملی تارا شد. شرکت پژو دو گونه پیشرانه بنزینی برای مدل 301 در نظر گرفته که یکی از آنها نمونه سه سیلندر و با حجم ۱.۲ لیتر بوده که به احتمال زیاد وارد بازار ایران نخواهد شد. نهایت گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه از دور موتور rpm ۲۷۵۰ حاصل شده و برابر ۱۱۸ نیوتن متر خواهد بود. شرکت پژو خودروی سدان ۳۰۱ را در نسخههای متنوعی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میکند.
پژو ۳۰۱ یکی از همین خودروهاست که در بازار جهانی کاملا یک محصول اقتصادی بوده و در دسته سدانهای ساب کامپکت قرار میگیرد. پژو ۳۰۱ همانطور که اشاره کردیم پس از برجام رسما وارد ایران شد تا توسط ایران خودرو تولید شود اما با برهم خوردن برجام ۳۰۱ در کنار چند محصول دیگر از پژو – سیتروئن بار سفر بستند و رفتند تا ایران خودرو پس از آن تارا را بر اساس پلتفرم این محصول تولید کند. پژو ۳۰۱ یک خودروی کامپکت کوچک است؛ که توسط شرکت خودروسازی پژو تولید میشود. اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ به صورت رسمی از این خودرو رونمایی شد. پژو ۳۰۱ در کارخانه پژو، واقع در ویگو اسپانیا ساخته شد؛ همزمان با این خودرو، دوقلوی آن هم یعنی سیتروئن سی- الیزه در چین تولید شد.
پژو ۳۰۱ یکی از آن خودروهایی است که قرار بود پس از برجام توسط ایران خودرو مونتاژ شود اما با بازگشت تحریم ها این اقدام صورت نگرفت. گیربکس دستی این خودرو نیز آماده تولید است و گیربکس اتوماتیک آن هم در آینده آماده تولید خواهد شد. ضمن اینکه ساخت مجموعه ترمز، شاسی، سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی، تنظیمات داخلی و بیرونی، داشبورد و سپر ها در مرحله نهایی است و نمونههای آزمایشی آن ساخته شده است. این خودرو در تیپ های مختلف از اردیبهشت ماه 99 در اختیار مشتریان قرار می گیرد.
نسخههای بنزینی این خودرو با پیشرانههای ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه میشوند. پیشرانهی اول از سه سیلندر بهره میبرد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسببخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتنمتر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبهدندهی دستی ۵ سرعته ارائه میشود. شرکت پژو خودروی سدان 301 را در نسخههای متنوعی با پیشرانههای بنزینی و دیزلی عرضه میکند. ژان فیلیپه ایمپراتو، مدیرعامل شرکت پژو نیز در جریان سخنرانی خود در چهارمین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران ( مورخ ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۵) اعلام کرده بود؛ نسل جدید از مدل سدان پژو ۳۰۱ به همراه نسخهی هاچبک پژو ۲۰۸ در بازار ایران ارائه خواهند شد. در این مطلب، از تصاویر جدیدترین مدل پژو ۳۰۱ با طراحی سال ۲۰۱۶ استفاده شده است؛ اما احتمال عرضهی این خودرو با چهرهی قدیمی مدل ۲۰۱۲ هم وجود دارد.
هم اکنون و در زمان نگارش این نوشته (مرداد ماه 1401) پژو 301 مدل 2016 اتومات بسته به کارکرد و سالمی خودرو بین 750 میلیون تا 850 میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شده است. فروش کارخانهای این خودرو نیز همچون بسیاری از رقبای آن فعلا متوقف شده و هیچ گونه شرایط فروشی از سوی ایران خودرو برای آن اعلام نمیشود. همچنین دکمههای شیشه بالابر جلو نیز در بخش روبهروی اهرم تعویض دنده جانمایی شدهاند. جنس متریال کابین از نوع پلاستیک سخت است که اگرچه کیفیت فوق العادهای ندارد اما به نسبت خودروهای داخلی و مدلهای ارزان قیمت چینی، از کیفیت بهتری سود میبرد. پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ EC5 توان آن را دارد که ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند.
دیدگاهتان را بنویسید