این شرکت خودروسازی فرانسوی از همان آغاز فعالیت به طراحی خودروهای بروز و ابداعی معروف بود. شاید اگر در این سالها با دیدن خودروهای پیشرفته سیتروئن، با دیدن سیتروئن ژیان به این باور برسید که امکان ندارد روزی این شرکت خودروسازی با این خودرو در جهان مشهور شده است جای تعجب نداشته باشد. اما باید توجه داشت که مفهوم کمک فنر و موتوری که بتواند قدرتی بیش از اتومبیلهای آن روزگار داشته باشد در پیکره ژیان جا گرفته است. البته گفتنی است که ژیان با این شعار به دست شرکت سیتروئن ساخته شد که قرار است اتومبیلی با صرفه از لحاظ اقتصادی و البته از لحاظ ابعاد جمع و جور باشد.
روی صفحه مجلات و روزنامههای ۱۳۴۰ هجری شمسی، تصویر سیتروئن ژیان برای اول با این عنوان چاپ شد؛ « ژیان سواری ۵۴ با جلو پنجره و گلگیر و سپر جدید! بعدها به ژیان قورباغهای معروف شد و بسیاری از مخاطبان خودروهای جدید برای خرید آن صف کشیدند. شاید جالب باشد بدانیم که به وجود آمدن شرکت سایپا به بهانه حضور ژیان و ایرانیزه کردن این خودرو و تولید آن به عنوان یک خودرو دو رگه ایرانی فرانسوی شکل گرفت! گفتنی است که ژیان با شعار «خودروی ارزان» در فرانسه ساخته شد و همین سیاست در ایران نیز به انجام رسید و ژیان تولید داخل هم از قیمت مناسبی برخوردار بود. تقریبا تمام خانوادههای ایرانی از تمام اقشار توانایی خرید این خودرو را داشتند و این امتیاز بزرگی هم برای مردم و هم برای سیتروئن ژیان بود تا بتواند در تمام خاطرات مردم ایران جا بگیرد. بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانههای شدید خودرو در جادههای ناهموار خبری نبود.
میگویند شایعه است اما این یک واقعیت محض است که دو سی وی مانند تمام نسلهای دیگر ژیان چپ نمیشود و این قابلیت به خاطر پلتفرم استثنایی این خودرو است. کمکفنرهای این خودرو به صورت عدد ۸ انگلیسی طراحی شدهاند و علاوه بر قدرت زیادی که به آن دادهاند باعث جلوگیری از واژگون شدن آن میشوند. شاید اصلا به خاطر همین است که سیتروئن ژیان در تمام انواع خود تبدیل به خودرو مسابقات شده است. دایان با این موتور میتوانست در 30 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و درنهایت به حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. سیتروئن در سال 1977 نسخه باری مسقف این خودرو را هم با نام آکادیان معرفی کرد. تولید دایان در سال 1983 پس از ساخت 1.44 میلیون دستگاه خاتمه یافت درحالیکه آکادیان تا سال 1987 همچنان روی خط تولید باقی ماند.
ژیان نیز در ایران از خودروهای محبوب به شمار میرفت و خانوادههای ایرانی خاطرات زیادی از این خودرودارند. اینروزها کارخانه فولکس واگن آلمان اتومبیل بیتل ( قورباغه ای) را، کارخانه فیات مدل ۵۰۰ را، پورش مدل ۹۱۱ را، کارخانه فورد مدل تی بن T-bon را، و حالا هم فرانسوی ها ژیان ( سیتروون) را که همگی برای میلیونها نفر خاطره انگیزند دوباره به بازار برگردانده اند با شکل و شمایل مدرن تر… . شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال ۱۹۴۸ رو نمایی شد هیچ کس فکر نمی کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای فرانسه باشد. این اتومبیل مانند cv۲ از موتور دو سیلندری که توسط هوا خنک میشود بهره میبرد. موتور این اتومبیل در ابتدا همانند cv۲ از حجم ۴۳۵ سی سی برخوردار بود اما در ادامه تولید آن حجم موتور به ۶۰۲ سی سی افزایش یافت که موجب تولید قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.
درواقع این ۲ استوانه حکم نوعی کمکفنر را داشت که در طول خودرو قرار میگرفت و هرکدام از استوانهها به یکی از چرخها متصل میشد. به این ترتیب در جادههای ناهموار از تکانهای شدید این خودرو خبری نبود و سرنشینان آرامش بیشتری داشتند. این خودرو بااینکه دیگر تولید نمیشود، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و در پاریس بهعنوان یکی از جاذبههای گردشگری این شهر درآمده است.
تولید این خودرو در ایران از اواخر دهه 1340 در شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) آغاز شد. ژیان برای سال ها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید می شد اما پس از سال 1353 بر تنوع مدل ژیان های تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام “ژیان مهاری” و “ژیان پیکاپ” (وانت اتاق دار) تولید شداین خودرو به نوعی رقیب “پیکان” تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. ویژگی منحصر به فردی که البته در پیکان تولیدی آن زمان وجود نداشت.با وجود مزایای ژیان تولید این خودرو پس از سال 1357 به تدریج متوقف شد به گونه ای که شرکت سایپا رنو 5 را جایگزین این خودرو کرد. در سال 1344، «شرکت سهامی ایرانی تولید خودروی سیتروئن» که بهطور مخفف سایپا نامیده میشد از طریق مشارکت با سیتروئن برای تولید تحت لیسانس محصولات این شرکت فرانسوی تأسیس شد. این شرکت که 75 درصد مالکیت آن در اختیار ایران بود، از سال 1347 تولید سیتروئن دایان را با نام ایرانی ژیان آغاز کرد.
خودروهای کلاسیک متفاوت از خودروهای معمولی قیمت گذاری میشوند و عواملی مانند محبوبیت عمومی، شهرت تاریخی، اصالت، سلامت ظاهری و فنی و میزان فراوانی آنها در بازار مد نظر است. برای این که بتوان به اصالت هر محصول به ویژه خودرو پی برد و فهمید که باید چه نوع خودرویی را که دارای سابقه طولانی و البته خوش نام است در یاد نگه داشت. این قضاوت از یک جهت به عهده مردم است که خود تصمیم بگیرند چه اتومبیلی را میخواهند در دفترچه خاطرات ذهنشان نگاه دارند و از طرف دیگر، به عهده شرکتهای خودروسازی است که با تولید محصولات ویژه تا چه اندازه میخواهند به جوامع مختلف خدمت کنند. سیتروئن دایان فیلمهایی را یادآوری میکند که عدهای از نیروهای اطلاعاتی در امتداد جنگ سرد در نزدیکی خانه سران دشمن کمین میزدند و از داخل کابین آن مشغول شنود و زیر نظر گرفتن فعل و انفعالات آدمهای خانه میشدند. به گزارش خودروبرتر ، این خودرو که ما در ایران با نام ژیان آنرا میشناسیم دارای الزامات بسیار خاص مهندسی بود ازجمله اینکه توانایی حمل 4 نفر را داشته و قادر به حمل 50 کیلوگرم کالا با سرعت 55 کیلومتر در ساعت را داشته باشد. ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی را از آن خود کرد.
ژیان به لطف قیمت ارزان، مصرف سوخت پایین و سیستم تعلیق نرم که مناسب جادههای ناهموار بود، بهسرعت در ایران محبوب شد و کسانی که پول خرید پیکان را نداشتند سراغ ژیان میرفتند. ازاینرو، سایپا از سال 1354 نسخههای دیگری از ژیان شامل مهاری، وانت و وانت مسقف را هم به سبد محصولات خود اضافه کرد. ژیان در ایران با پیشرانه 602 سیسی تولید میشد و به همین دلیل ژیان 602 نام گرفته بود. پسازاینکه سایپا در سال 1352 تولید رنو 5 را آغاز کرد، بهتدریج تولید ژیان از سال 1357 کاهش یافت و نهایتاً در سال 1360 از روی خط تولید کنار رفت. سیستم تعلیق منحصربهفرد این خودرو در مقایسه با فناوری روز در نوع خود جالب توجه بود؛ به اینصورت که سیستم تعلیق این خودرو بهصورت ۲ استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد.
نه خبری از فناوریهای پیشرفته خودرو مانند کروز کنترل و سیستم تعلیق بود و نه موتورهای انژکتوری. سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن 2CV بهره میبرد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئنهایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند 2CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود. ژیان خودروی کوچکی بود که با تردهای درونشهری مناسب بود و برای نیاز به یک خانواده کم جمعیت با کمترین قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. بولانگر برای این خودرو ویژگیهایی مثل وزن سبک، توانایی حمل 50 کیلوگرم بار و چهار سرنشین با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و توانایی حرکت در جادههای ناهموار و گلآلود را در نظر گرفته بود.
تست رانندگی ضمن اینکه نوع سواری خودرو کلاسیک را مشخص میکند، بسیاری از ایرادات خودرو را که حتی با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص نیستند را نیز نمایان میسازد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
بدین ترتیب، پروژه ساخت چنین خودرویی در سیتروئن با نام TVP آغاز شد و اولین پروتوتایپهای آن در سالهای 1936 و 1937 ساخته شدند. کسی نیست که این اتومبیل را در میان نسلهای سیتروئن ژیان در فیلمهای گنگستری آمریکایی و البته، فیلمهای روشنفکری فرانسوی ندیده باشد. ۲ سی وی یک موتور هوای خنک دارد که استفاده از این نوع موتور باعث شده تا این خودرو با مصرف بسیار پایین بنزین جز کممصرفترین خودروهای زمان خود به حساب بیاید.
2CV سالهای سال روی خط تولید باقی ماند و سیتروئن همواره اقدام به بهسازی آن میکرد. در سالهای بعد، پیشرانهها قویتر شدند و مدلهای مختلفی مثل مهاری بر اساس 2CV ساخته شد. بد نیست در این میان در مورد دلیل اصلی شهرت سیتروئن ژیان صحبت کنیم و بدانیم که اصلا دلیل محبوبیت و شگفتی این نسل از خودروهای شرکت سیتروئن چیست.
ژیان در 7 ماه اکتبر 1948 در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد و در طی دهههای طولانی تولید دارای طرفداران سرسختی نیز شد که به بهانههای مختلف اقدام به رژه رفتن با عنوان زیان میکنند تا بتوان ازلحاظ شخصیتی با فیات 500 اریجینال نیز قیاس نمود. ژیان که نام فرانسوی اش ۲ CV است امروزه بعنوان یک کالای آنتیک و بسیار گرانقیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره انگیز و اسطوره و افسانه ( myth و legend ) بشمار می رود. کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده دار می دانستند اما پس از موفقیت چشمگیری که این خودرو در عرصه بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت زده کرد. مدلهایی مانند تویوتا کرولا، بیامو 2002، بیامو E30، مزدا میاتا (نسل 1)، ساب 900، داتسون، فولکس واگن قدیمی، کادیلاک سویل از مناسبترین گزینهها برای استفاده روزمره هستند. در معماری این خودرو بهصورت جالبی از 1 هواپیمای قدیمی در شاسی آن بهره گرفتهشده است تا بهطوریکه وقتی بر 1 طرف آن وزن زیادی متحمل شود فاصله دوچرخ را افزایش داده تا بهنوعی از چپِ کردن جلوگیری شود تا 1 افسانه در مورد چپ ناپذیر بودن ژیان شکل گیرد. زیرا شیپور به شما کمک میکند تا جدیدترین آگهیهای خرید خودرو کلاسیک را بررسی کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
البته یکی از ویژگیهای مثبت ژیان، سیستم تعلیق منحصر به فرد این خودرو در مقایسه با تکنولوژی روز آن زمان بود. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانهها به یکی از چرخها متصل میشود. سیتروئن ژیان یکی از خودروهای کوچک است که توسط سیتروئن، از سال 1967 تا 1983 تولید می شد.ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.در این بخش می توانید عکسی قدیمی از سالگرد تولد ژیان در ایران را ببینید.
ماشینی که بهنوعی برای قشر ضعیف جامعه ایران در نظر گرفته شده بود و داستان شرکتی بنام سایپا را آغاز کرد. برای بیان تاریخچه این خودرو اما باید ابتدا به سیتروئن 2CV پدربزرگ ژیان بپردازیم. خودروی ژیان در فرانسه با نام “دوژوو” (”Deux Chevaux”) معروف است، دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای “دو اسب” است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود. از مدلهای آن میتوان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل ۴wd هم داشته که به اسم ۲CV Sahara تولید شدهاست.
ژیان برای سالها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید میشد، اما پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیانهای تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام “ژیان مهاری” و “ژیان پیکاپ ” (وانت اتاق دار) تولید شد. پس از انقلاب اسلامی در سال۵۷ تولید این خودرو اندکاندک کاهش یافت و شرکت سایپا خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو را جایگزین آن کرد. تولید این خودرو در اواخر دهه 1340 شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت تومان به فروش رفت، درحالیکه پیکان تومان بود.
بدین ترتیب در جادههای ناهموار از تکانهای شدید این خودرو خبری نبود و سرنشینان آرامش بیشتری داشتند. در سال ۱۳۳۷ به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژ در کشور شکل گرفت.اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای در سال ۱۳۴۲ از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت . تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع – زرد و قرمز و غیره – هم اضافه شدند.
حتی در سال ۱۹۵۸ مدل جدیدی بنام صحرا ( “Sahara” ۴×۴ ۲CV ) با دو انجین – یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو – ساخته شد. اگر به دنبال خرید ژیان باشید قیمتها از حدود ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان شروع میشود اما تا نزدیک به ۱ میلیارد تومان هم میرسد. شاید کمتر کسی باورش میشد که ژیان هم به چنین قیمتی برسد، بخاطر همین بعضیها این ماشین را به جواهری در قصر تشبیه کردند. در مرحله پیش نمونه این خودرو سیتروئن باید قادر به حمل 1 سبد تخممرغ در 1 مزرعه شخم زده باشد بدون اینکه خودروها به املت لذیذی تبدیلشده باشند و درعینحال قادر باشد تا مصرف سوخت 80 مایل در هر گالن را مدیریت کند که البته خودروساز فرانسوی بهخوبی از عهده مدیریت آن برآمد. به عنوان مثال فردی یک ژیان با ۲۰۰ هزار کیلومتر را به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان آگهی کرده است.
میدان دید جلوی ضعیف، طراحی داشبورد قدیمی و ساده و صندلیهای سرراست جزو موارد ضعف بخش داخلی بودند اما فضای کابین و بار نسبت به زمان خود خوب بود. اگر بخواهیم نقاط قوت سیتروئن 2CV را نام ببریم باید به مواردی همچون قیمت پایین، مصرف سوخت خوب، سواری نرم و ترمزهای مطمئن اشاره کرد. سروصدای زیاد، میدان دید ضعیف و صندلیهای نه چندان راحت هم جزو نقاط ضعف این خودروی فرانسوی بودند. سیتروئن 2CV در آن زمان با قیمت حدود ۱۲۰۰ دلار عرضه شد و پیشرانه ۲ سیلندر ۶۰۲ سیسی آن ۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. ژیان ما در عرض ۳۲.۷ ثانیه میتوانست سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند و مسافت ۴۰۰ متر را در ۲۳.۶ ثانیه و با سرعت ۸۸ کیلومتر در ساعت طی کند. حداکثر سرعت ۱۱۱ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ۶.۱ لیتری در هر صد کیلومتر جزو دیگر ویژگیهای این خودرو بودهاند.
ژیان اریجینال دارای 1 موتور 2 سیلندر بود که با هوا خنک میشد و قدرت خروجی آن نیز در حدود 9 اسب بخار بود که بهاندازه کافی برای حداکثر سرعت 65 کیلومتر در ساعت کافی به نظر میرسید. و در بروز رسانیهای بعدی 1 موتور دوقلو تخت به آن اضافه شد که دارای قدرت پیشرانه 14 اسب بخاری بود که در اوایل دهه 1960 در نوع خود جالبتوجه بود.درنهایت در دهه 70، یک موتور 33 اسب بخاری با ظرفیت 602 سی سی به آن بروز رسانی شد تا در نوع خود هیولا گونه باشد. اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال (از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰) تعداد ۱۰۳۵ دستگاه تولید گردید . سپس اتومبیل ژیان ازین شرکت به بازار عرضه و در سال ۱۳۵۵ طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد. اتومبیل فرانسوی سیتروئن Citroen 2CV (یا همان ژیان) در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد. این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس ۱۹۴۸ رونمایی شده و گفته میشود تا سال ۱۹۹۰ که در مدلهای مختلفی که تولید کرده حدود ۵میلیون دستگاه فروش داشتهاست.
تولید خانواده سیتروئن 2cv از سال ۱۹۴۸ آغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمتهای فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید آن و عرضه در مدلهای گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست. سال ۱۳۴۹ هجری شمسی با تمام خاطراتی که در خود جا داده، یک نوباوه به نام سیتروئن ژیان دارد که برای افراد بسیاری که در دهههای ۵۰، ۶۰و ۷۰ زیستند، خاطرهساز بوده است و دست کم همگی، یک بار سوار این ماشین شدهایم. ژیان در ایران برای خانوادههای کمبضاعتتر تولید میشد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان میرفت چراکه هل دادن ژیان در سربالاییها کار آسانی نبود.
علیرغم پیشرانه کوچک ۲ سیلندر و شکلی عجیب، این خودروی ۶۰۱ کیلوگرمی حداکثر سرعت مشابهی با مینی ۸۵۰ داشت. آن زمان جادهها حالوروز خوشی نداشتند بنابراین آنچه اهمیت بیشتری پیدا میکرد شتاب گیری در سرعتهای پایین بود هرچند منحنی گشتاور این خودرو تقریباً تخت بود. گیربکس ۴ سرعته سیتروئن هم طراحی عجیبی داشت اما از نظر عملکرد نمره قبولی میگرفت. فرمان این خودرو نسبتاً سنگین بود و دقت کافی نداشت اما یکی از دلایل پایداری احساسبرانگیز در مقایسه با استانداردهای زمان خود محسوب میشد و در کل سیتروئن 2CV چسبندگی بالایی به زمین داشت. بازه حرکتی زیاد سیستم تعلیق نیز باعث میشد سواری خودرو نسبتاً نرم باشد و سرنشینان خیلی اذیت نشوند هرچند با اندکی افزایش سرعت در پیچها ریسک چپ شدن وجود داشت و راننده میبایست از این نظر احتیاط به خرج میداد.
امروز حدود ۳ هزار دستگاه از این خودرو در جادههای بریتانیا تردد میکنند و برای بازسازی میتوان نمونههای قدیمی آن را انتخاب کرد. هماکنون بهترین نسخههای این خودرو که وضعیت بدنه مناسب و کارکرد کمی دارند با قیمت فراتر از ۱۲ هزار دلار در بازار دستبهدست میشوند. البته ژیان کوچکتر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایینتر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود ۱۷ هزار تومان و ژیان به قیمت حدود ۱۲ هزار تومان به فروش میرسید. سرانجام پس از 40 سال تولید بیوقفه، تولید سیتروئن 2CV در سال 1988 در فرانسه خاتمه یافت درحالیکه تا دو سال بعد همچنان در پرتغال تولید میشد. طی این 42 سال، 3.8 میلیون دستگاه 2CV تولید شد اما با احتساب دیگر خودروهایی که بر اساس 2CV ساخته شدند یعنی مدلهای آمی، دایان، آکادیان و مهاری، این رقم مجموعاً به 8.8 میلیون دستگاه میرسد.
مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفرهای تفریحی به صورت نسخه ۲ دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ سود میبرد. سیتروئن دایان یا همان ژیان یک خودرو سوپرمینی اقتصادی است که توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۳ تولید شد. دایان نیز از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۰ در ایران ساخته شد، تا جایی که به آن ژیان می گفتند، کلمه ای فارسی به معنای «درنده» یا «وحشیانه». سیتروئن ژیان در سالهای بعد از انقلاب کمکم جایگاه محبوب خود را با کاهش تولید از دست داد و رفته رفته جای خود را به خودروی دیگر فرانسوی به نام رنو داد و به خاطرهها پیوست. در حال حاضر، تعداد کمی از این خودرو را تنها در مجموعههای افرادی میبینیم که علاقه وافری به اتومبیلهای عتیقه دارند. پس از انقلاب اسلامی در سال 57 تولید این خودرو اندکاندک کاهش یافت و شرکت سایپا 1 خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو 5 را جایگزین آن کرد.
سیتروئن در ابتدا چندان مورد اقبال واقع نشد؛ اما رفتهرفته انواع آن اعم از سواری، وانت و مدل «مهاری» آنقدر بارها مورد استفاده قرار گرفت که بهعنوان نمادی از نمادهای معاصر فرانسه شناخته شد. در زمان جنگ جهانی دوم این خودرو بهخاطر سیستم تعلیق و مقاومت بالای خود بهنوعی به کمک فرانسویها آمد تا جایی که به آن لقب «دشمن رایش» را دادند. دوستداران این نماد اسطورهای فرانسه، انجمنها و باشگاههایی تشکیل داده و هرازگاهی با ژیانهای خود در شهرهای مختلف این کشور رژه میروند.
ایده تولید 2CV بهعنوان خودرویی اقتصادی و ارزانقیمت در اوایل دهه 30 به ذهن معاون سیتروئن «پییر بولانگر» رسید زمانی که دید کشاورزان روستایی فرانسوی هنوز از اسب و چرخدستی برای حملونقل و حمل محصولات خود به بازار استفاده میکنند. عکس زیر مربوط به سالگرد تولد خودرو خاطره انگیز ژیان در ایران می باشد که این خودرو به نوعی رقیب پیکان تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. ژیان در ابتدا چندان مورد اقبال واقع نشد، اما رفتهرفته انواع آن اعم از سواری، وانت و مدل «مهاری» آنقدر مورداستفاده قرار گرفت که بهعنوان نمادی از نمادهای معاصر فرانسه شناخته شد. از تقاضاهای پذیرفته شده در ان زمان می توان به شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) نام برد. جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بهصورت دستی) میتوان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست اندازها تا این حد نرم و راحت است.
ژیان برای سالها در یک مدل و به صورت سواری هاچ بک تولید میشد، اما پس از سال ۱۳۵۳ بر تنوع مدل ژیانهای تولیدی افزوده شده و مدل وانت این خودرو با نام “ژیان مهاری” و “ژیان پیکاپ وانت اتاق دار تولید شد. سیتروئن که در ایران و با تغییراتی بهعنوان ژیان شناخته میشود، از خودروهای محبوب بهشمار میرفت و خانوادههای ایرانی خاطرات زیادی از این خودرو دارند. تولید این خودرو در اواخر دهه۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. در اولین عرضه در ایران، ژیان به قیمت ۱۲هزار تومان به فروش رفت؛ درحالیکه قیمت پیکان ۱۷هزار تومان بود. ژیان در ایران برای خانوادههای کمبضاعتتر تولید میشد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان میرفت؛ چراکه هل دادن ژیان در سربالاییها کار آسانی نبود. تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپا) آغاز شد.
محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن است. این خودروی ساده و ارزان به پیشرانه دو سیلندر تخت هوا خنک 370 سیسی مجهز بود که فقط 9 اسب بخار قدرت داشت و در ابتدا فقط با رنگ خاکستری عرضه میشد. زمانی را به خاطر داریم که در سربالاییها سوار بر سیتروئن ژیان قورباغهای جا میماندیم و مجبور بودیم از خودرو پیاده شویم و بدنه سنگین خودرو را با آن کمکفنرهای سنگین و تکرارنشدنی به حرکت درآوریم. همیشه از خودمان با تمسخر میپرسیدیم که چرا ماشین به این ضعیفی باید چنین کمکفنرهای قدرتمندی داشته باشد؟! این که به این روز افتاده به خاطر این است که ماشین جون داری هست و فقط صاحبش بهش رسیدگی نمیکند. شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال ۱۳۴۴ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار متر و زیر بنای ۲۰ هزار متر و با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال توسط(( آلفرد آیسه)) تاسیس شد.
این خودروی قدیمی آنقدر هم که فکر میکنید ارزان نیست و تبدیل به یک مدل قیمتی یا حتی لاکچری شده است. کافی است تا کمی مجلههای قدیمی را تورق کنیم تا تصویر انواع ژیان را که با مشارکت پژو و سیتروئن طراحی شدهاند را در خطوط مسابقات اتومبیلرانی دنیا ببینیم که چه گرد و خاکی راه انداختهاند! متعجب میشویم اما باید بدانیم که پلتفرم این خودرو هنوز هم جزو پرقدرتترینها در دنیای خودرو به حساب میآید. همین که ۱۰۰ سال است از عمر سیتروئن ژیان میگذرد و باز در حال صحبت درباره آن هستیم نشان از این دارد که این خودرو جایگاه ویژه خود را همچنان حفظ کرده است. در زمان جنگ جهانی 2 این خودرو به خاطر سیستم تعلیق و مقاومت بالای خود بهنوعی به کمک فرانسویها آمد تا جایی که به آن لقب (دشمن رایش) را دادند.
پس از جنگ جهانی دوم نیاز به خودرویی ارزانقیمت بسیار احساس میشد و از این رو فولکسواگن خودرو بیتل را با اهدافی مشابه سیتروئن 2CV که در جنگ سابقه درخشانی داشت به بازار روانه کرد و به موفقیتی عظیم نیز دست یافت. به همین دلیل سیتروئن تصمیم گرفت پروژه 2CV را مجدداً راهاندازی کرده و آن را برای رقابت با بیتل بتولید برساند. بااینحال، به دلیل افزایش قیمت آلومینیوم که هزینههای تولید را بالا میبرد، برای ساخت این خودرو از گالوانیزه استفاده شد و نهایتاً سرانجام در 7 اکتبر سال 1948 سیتروئن 2CV در پاریس به نمایش درآمد. پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابانهای سربالایی برخوردار نباشد به همین دلیل خانوادههایی که از وضع مالی مناسب تری برخوردار بودند پیکان را به ژیان ترجیح میدادند به ویژه آنکه ژیان چندان مناسب تردد در جادههای بین شهری نبود. ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درونشهری و برای تأمین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود.
مدل های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشت و با هندل روشن میشد (جلوی پایین کاپوت)، بعدها دوچراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی.. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند.
تا سال 1939 سیتروئن 250 دستگاه نمونه آزمایشی از TVP تولید کرد و پس از انجام انواع آزمایشها، سرانجام در اوایل سال 1939 این خودرو را در نمایشگاه پاریس با نام 2CV رونمایی کرد. در سپتامبر همان سال اما با حمله آلمان به لهستان جنگ جهانی دوم آغاز شد و به دلیل ایجاد شرایط جنگی در فرانسه، برنامه تولید 2CV لغو شد. با حمله آلمان به فرانسه مدیران سیتروئن سعی کردند پروژه 2CV را از نازیها پنهان نگه دارند و به همین دلیل تعدادی از نمونههای ساختهشده را مخفی و بقیه را از ترس اینکه به دست آلمانها بیفتد نابود کردند. در قسمت دیگری از سری مطالب خودروهای خاطرهانگیز بازار ایران سراغ خودرویی رفتهایم که خیلیها با آن خاطره دارند و قطعاً مرور تاریخچه آن میتواند جالب باشد.
شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال ۱۹۹۰ به جهان خودرو معرفی شد. گفته میشود که در آن زمان مجموعاً ۵ میلیون دستگاه از مدلهای مختلف ژیان در جهان تولید شدهاست. این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن ۲CV بوده و ۱٫۹ میلیون دستگاه از آن تولید شدهاست. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، ژیان بی تردید بخشی جدانشدنی از تاریخ خودرو در جهان است. به بهانه جشنواره ژیان ها در سوئیس گزارشی نوشته ایم از تاریخچه این خودرو در ایران و البته جهان تا مروری کنیم روی نمونه های هیجان انگیز از این سیتروئن ۷۵ ساله.
سیستم تعلیق منحصربهفرد این خودرو در مقایسه با فنّاوری روز در نوع خود جالبتوجه بود بدینصورت که سیستم تعلیق این خودرو بهصورت 2 استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. درواقع این 2 استوانه حکم نوعی کمکفنر را داشت که در طول خودرو قرارگرفته و هرکدام از استوانهها به یکی از چرخها متصل میشود. در سال 1961، عرضه رنو 4 به بازار باعث کاهش فروش 2CV شد و به همین دلیل، سیتروئن که به دنبال پس گرفتن سهم بازار خود بود، در سال 1967 مدل جدید دایان را بر اساس 2CV معرفی کرد که بهعنوان خودرویی مدرنتر و مجهزتر برای رقابت با رنو 4 در نظر گرفته شده بود. هرچند گفته میشود دایان ابتدا بهعنوان جایگزینی برای 2CV در نظر گرفته شده بود اما درنهایت در سبد محصولات سیتروئن کمی بالاتر از 2CV قرار گرفت دو مدل در کنار هم تولید شدند. دایان که از همان موتورهای تخت دو سیلندر هوا خنک 2CV استفاده میکرد، ابتدا با یک پیشرانه 425 سیسی ارائه شد که 21 اسب بخار قدرت داشت اما پنج ماه بعد، سیتروئن اقدام به معرفی دایان 6 با پیشرانه قویتر 602 سیسی و 28 اسب بخار قدرت کرد که بعداً این رقم به 33 اسب بخار افزایش یافت. سیتروئن 2CV تا سال ۱۹۹۰ در خط تولید بود و چندین نسخه سفارشی از آن عرضه شد که یکی از محبوبترین آنها مدل دو رنگ چارلستون بود.
به گزارش روزگار خودرو، اگر به دنبال خرید ژیان باشید قیمتها از حدود ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان شروع میشود اما تا نزدیک به ۱ میلیارد تومان هم میرسد. این خودروی فرانسوی به خاطر ویژگیهای خاص خود در سراسر دنیا کاملاً شناخته شد و هنوز هم با دیدن آن یاد خاطرات خوش گذشته میافتیم. برخی فروشندهها مدعی میشوند خودروی کم کارکردی عرضه کردهاند اما آنها کیلومتر خودرو را کم میکنند. در چنین شرایطی باید قطعات و بخشهای دیگر خودرو مانند کفپوشها، پوشش داخلی سقف، دستهدنده، لاستیک زاپاس و لنتهای ترمز را بررسی کنید. اگر این بخشها استهلاک زیادی داشته اما کارکرد خودرو کم است بنابراین مشکلی وجود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید