کراس اوور جدید پژو به ایران می آید ؛ پژو 408X ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟ آخرین خودرو

کراس‌اوور پژو با این قوای محرکه می‌تواند به حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت این خودرو نیز به‌صورت ترکیبی 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. این کراس‌اوور فرانسوی 4,705 میلی‌متر طول، 1,859 میلی‌متر عرض و 1,502 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,878 میلی‌متر است. 408X وارداتی 1465 کیلوگرم وزن دارد، به باک سوخت 51 لیتری مجهز است و صندوق باری به ظرفیت 536 لیتر دارد.

خطوط برش درها و کشیدگی سقف تا انتهای درپوش صندوق، این موضوع را نشان می‌دهد. سه خط موازی LED برای روشنایی روز، حالت عمودی دارند و جلوپنجره نیز حالتی مشبک با طرح سه‌بعدی فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات مثبت در طراحی پژو 508L جدید، فقدان ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ برای سپر است. طراحی درِ صندوق‌عقب ۴۰۸x هم کاملاً با شیب ملایم سقف هماهنگ است و همین باعث شده که از برخی زوایا ظاهری شبیه فست‌بک داشته باشد. اسپویلر کوچک و مشکی‌رنگی هم روی درب صندوق‌عقب ۴۰۸x نصب شده است که نقش مهمی در بهبود جریان هوا و افزایش پایداری خودرو به‌خصوص در سرعت‌های بالا دارد. در پایین‌ترین قسمت سپر ماشین و در دو طرف، فلاپ‌های ضربه‌گیر را می‌بینیم که باعث شده‌اند ظاهر این خودرو شبیه خودروهای آفرود به نظر بیاید.

پژو ۴۰۸x با شتاب صفر تا صد حدود ۹.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد خوبی در کلاس خود دارد. فضای کابین پژو ۴۰۸x کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان در ردیف جلو و عقب فضای پای کافی دارند. رابطه خودروسازی ایران با پژو فرانسه به همان اندازه که طولانی و درخشان بوده، پرفراز و نشیب و حاشیه‌دار هم هست.

شرکت پژو (Peugeot) توسط خانوادهٔ پژو در سال ۱۸۱۰ با ساخت دستگاه‌های خانگی آسیاب‌ قهوه، شروع به کار کرد. دوچرخه و موتورسیکلت سبک، دیگر محصولات پژو بودند که قبل از خودروهای بنزینی توسط برند فرانسوی، تولید شدند.. نخستین خودروی پژو، به نام تیپ ۱ (Type one) یک مدل سه‌چرخ بود که در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید شد.

کارخانه‌های پژو در چین، با همکاری دانگ فنگ فعالیت می‌کنند و DPCA نام دارند. پژو ۴۰۸ ایکس با  یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز شده که 175 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت AISIN در کنار سیستم تعویض دنده الکترونیکی E-Toggle، تجربه رانندگی نرم و راحتی را فراهم می‌کند. لوین هیبریدی هم قبلاً توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد شده بود ولی این بار سدان هیبریدی تویوتا را شرکت نگین تندیس الماس در سامانه عرضه کرده است. به گزارش اقتصادایران، قبلا اخباری منتشر شده بود که یک شرکت خصوصی واردات خودروهای نشان پژو را برنامه ریزی کرده و پس از آن هم مطلع شدیم که ایران خودرو هم برای واردات پژو اقدام کرده است. حالا نخستین نمونه وارداتی از کراس اوور جدید پژو یعنی ۴۰۸X توسط ایران خودرو به خاک کشور رسیده و برنامه های عرضه این محصول و البته چند محصول دیگر پژو توسط ایران خودرو به صورت جدی دنبال می شود.

سدان ۴۰۸ و کراس‌اور 408X پژو از سال ۲۰۱۰ تولید شده و محصولی نسبتا جدید محسوب می‌شود. البته نسل دوم این خودرو در کلاس سدان، سال ۲۰۱۴ معرفی شده و چندان مدرن نیست؛ اما نسخه‌ کراس‌اور که احتمالا وارد ایران خواهد شد، طراحی ۲۰۲۲ است. سیف خودرو همچنان با مشکلات حقوقی مواجه است و تا زمان حل‌وفصل کامل این چالش‌ها و جلب رضایت شاکیان، فعالیت اقتصادی این شرکت محدود خواهد بود.

این سپر برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای دیگر، ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین باعث می‌شود خودرو از نمای عقب، بلندتر و باابهت‌تر به نظر برسد. آخرین دور از فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، از ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۸ اسفند به مرحله اجرا در آمده است. طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحه‌نمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. در زمستان سال جاری (۱۴۰۳)، ایران‌خودرو اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴، دو هزار دستگاه از این مدل را وارد بازار ایران خواهد کرد. غربیلک فرمان نسخه دوشاخه با تریم تزئیناتی مشکی پیانویی منطبق بر تریم تزئیناتی داشبرد است که با وجود داشتن برش دوگانه D-Cut در بخش بالا و پایین، بیشتر پریمیوم به نظر می‌رسد تا اسپرت.

صندلی‌ها هم طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و در مدل‌های فول‌‌آپشن به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. با توجه به اینکه ارتفاع نشستن در این خودرو نسبت به مدل‌هایی مانند فولکس واگن آرتئون شوتینگ بریک کمی بالاتر است، دقیقاً حس و حال رانندگی با یک کراس‌اوور را خواهید داشت. داخل کابین هم با استفاده از مواد باکیفیت و طراحی ارگونومیک، حس لوکس بودن را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. امکانات رفاهی مانند شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سانروف پانورامیک و سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند رادار خط خوان و کروز کنترل تطبیقی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. باتوجه به عرضه‌ی ۵۰۸ در اروپا و دیگر کشورهای جهان، تنوع پیشرانه برای این خودرو، زیاد است.

وجود قوای محرکه قدرتمند و ترکیب آن با جعبه دنده ۸ سرعته AT این محصول پژو را به یک وارداتی جذاب تبدیل می‌کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم بوده و رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی در بازار چین برای این خودرو طراحی شده است. زیر کاپوت کراس اوور جدید پژو یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژر قرار دارد که قادر به تولید 175 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است و نیرو از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود.

برخلاف غالب خودروهای دنیا، راننده برای تماشای اطلاعات فنی مربوط به پنل (کلاستر) از فضای بالای فرمان استفاده می‌کند. حتی دسته‌دنده، روی سطح شیب‌دار نزدیک فرمان نصب شده است تا خلاقیت در کابین ۵۰۸ را بیشتر نشان دهد. مدل پایه دارای نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ است اما نمونه‌ی ۱۲/۳ اینچ در نسخه‌های سفارشی ارایه می‌شود.

پژو ۴۰۰۸ عملا در اروپا فروخته نمی‌شود و بازار آسیا تا استرالیا را پوشش می‌دهد. با وجود تلاش‌های سیف خودرو برای بازگشت پژو به بازار ایران و رفع انحصار واردات آن، چالش‌های حقوقی این شرکت و قوانین محدودکننده همچنان موانعی جدی برای اجرایی شدن این برنامه محسوب می‌شوند. قیمت پژو ۴۰۸ ایکس در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار است. همانطور که شنیده ایم اولین مدل از کراس اوور جدید پژو وارد ایران شده و به زودی شاهد حضور پژو 408X در سامانه واردات خواهیم بود. این خودرو به لطف فاصله محوری تقریبا ۳ متری، فضای بسیار خوب جلوی زانو برای ۴ سرنشین بلند قد ارایه می‌دهد.

۴۰۸x به‌دلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است. اگر به‌دنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابل‌قبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود. این خودرو با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو TGDi در چین عرضه می شود و با همین پیشرانه به بازار ایران می آید. این سدان مونتاژ چین ۲۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر در اختیار دارد و جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT توان را به چرخ های جلو منتقل می کند. اساس فنی و مشخصات پژو 408X، بر مبنای پژو سیتروئن C5-X بوده و از همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ سود می‌برد.

حجم‌دهی بدنه، کاپوت عقب و محل نصب پلاک با شخصیت اسپرت این خودرو، هماهنگ هستند. در داخل پژو 408X هم شاهد خطوط تیز و شکسته فراوانی هستیم که نمایی کاملاً منحصربه‌فرد را ایجاد کرده است. درواقع، داخل کابین 408X شبیه هیچ خودروی دیگری نیست و کاملاً نشان می‌دهد که با یک پژو طرف هستیم. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا که در همه ساخته‌های جدید پژو دیده می‌شود، غربیلک فرمان نسبتاً کوچک و مربع شکلی است که در ارتفاعی پایین جای گرفته و صفحه آمپر از بالای آن قابل‌مشاهده است. در میانه داشبورد، یک نمایشگر لمسی 10.25 اینچی خودنمای می‌کند که از بالای آن دریچه‌های تهویه به شکل سراسری کشیده شده است. روی کنسول مرکزی هم دو جا لیوانی به شکل چندضلعی و شیفتر الکترونیکی گیربکس به شکل دکمه کار شده است.

طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکس‌واگن آرتئون شوتینگ بریک باشد. هنوز به طور رسمی حضور پژو ۴۰۸X در نمایشگاه خودرو تهران تأیید نشده، اما به نظر می‌رسد آبی‌پوشان جاده مخصوص تمام تلاش خود را برای بازگشت قدرتمند پژو به ایران به کار گرفته‌اند. با توجه به مشخصات فنی و طراحی جذاب این خودرو، پیش‌بینی می‌شود پژو ۴۰۸X به یکی از خودروهای محبوب در بازار کشور تبدیل شود.

پژو ۴۰۸X در بازار چین با همین نام شناخته می‌شود و به دلیل ویژگی‌های فنی پیشرفته‌اش، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. سری پیشرانه پرینس گروهی از پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۱.۴ و ۱.۶ لیتری است که با همکاری مستقیم گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و بی ام و آلمان طراحی و تولید شده است و از جانشین‌های رسمی پیشرانه سری TU به شمار می‌آید. البته این خودرو با پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر نیز به تولید می‌رسد که به هیچ عنوان گزینه مناسب بازار ایران نیست. در بازار چین، برای قوی‌ترین مدل پژو ۴۰۰۸ قیمت ۳۵ هزار دلاری وجود دارد که طبیعتا برای مشتری ایرانی، حتی با احتساب تخفیف گمرک و مالیات، بیش از ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

فرمان بیضی‌شکل، پنل رنگی پشت فرمان و نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ در تمام مدل‌های پژو 508L استفاده شده است. پژو ۴۰۸ سدان در سال ۲۰۲۲ تغییر چهره (فیس لیفت) شده و زیباتر از قبل به نظر می‌رسد. پژو ۴۰۸ سدان، عملا محصولی برای کشورهای غیر اروپایی است و فقط توسط کارخانه‌های پژو در مالزی، نپال و چین (دانگ فنگ) عرضه می‌شود؛ اما نسخه‌ی کراس‌اور 408X مونتاژ فرانسه و قابل عرضه در اروپا است. پس از سال‌‌ها توقف همکاری شرکت‌های ایرانی با برندهای فرانسوی، چهار مدل پژو مدل ۲۰۲۴ مجوز واردات گرفته‌اند.

با تغییر قوانین وزارت صمت که دیگر واردات یک برند توسط چند شرکت را محدود نمی‌کند، سیف خودرو توانسته واردات پژو را از حالت انحصاری خارج کند و امیدهای جدیدی برای بازگشت این برند به بازار ایران به وجود آورد. پژو به عنوان یکی از برندهای شناخته‌شده و محبوب در ایران، سابقه طولانی در عرضه خودروهای مختلف از طریق خودروسازان داخلی دارد. اما این بار به نظر می‌رسد واردات مستقیم از چین، تجربه متفاوتی از محصولات جدید این برند را برای مشتریان ایرانی به همراه خواهد داشت. نسخه‌ی L نسبت به ۵۰۸ مونتاژ فرانسه، ۱۲ سانتی‌متر کشیده‌تر است؛ اما فاصله محوری این‌ خودروها فقط ۵ سانتی‌متر تفاوت دارد. هر چند که رنو و چند برند امریکایی، چند دهه قبل از پژو اقدام به مونتاژ محصولات مختلف در خاک کشورمان کردند؛ از اوایل دهه ۷۰ خورشیدی تا امروز انواع ۴۰۵ و ۲۰۶ با تیراژ بسیار بالا برای مردم ما عرضه می‌شود.

در کابین مدل ۲۰۲۴، فرمان شکسته چندضلعی، چرم و مواد نرم باکیفیت برای داشبورد و تودری‌ها، صندلی‌های لوکس و انبوه لوازم الکترونیک، ۴۰۸ را چشم‌گیر نشان می‌دهند. این خودرو همراه با ۲ نمایشگر ۱۰ اینچ در سیستم سرگرمی و پنل دیجیتال پشت فرمان تولید می‌شود.در داخل کابین دیگر خبری از طراحی‌های قدیمی پژو نیست و سبک جدید و مدرن پژو را در داخل پژو 408X می‌بینیم. البته در تیپ‌های فول تر امکاناتی مثل رادار خط خوان، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، در صندوق برقی و … دیده می‌شود و در نهایت باید دید واردات کدام تیپ به ایران نهایی خواهد شد. در داخل کابین دیگر خبری از طراحی های قدیمی پژو نیست و سبک جدید و مدرن پژو را در داخل پژو ۴۰۸X می بینیم. در طراحی های جدید پژو الگوهای راننده محور را در داخل کابین می بینیم و الهاماتی از کابین هواپیما هم در طراحی جزئیات به کار رفته تا همه چیز جذاب تر از مدل های قدیمی پژو شده باشد.

امکاناتی نظیر 6 کیسه هوای ده‌نقطه‌ای، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیقی، دوربین دنده‌عقب، سانروف پانورامیک و سیستم تهویه اتوماتیک از جمله ویژگی‌هایی است که تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. پژو 408X که بر پایه پلتفرم EMP2 گروه PSA توسعه یافته، از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 175 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر بهره می‌برد. سیستم انتقال قدرت 8 سرعته اتوماتیک و تعلیق پیشرفته مک‌فرسون در جلو و تورشن بیم در عقب، این خودرو را به گزینه‌ای قدرتمند و قابل اعتماد برای جاده‌های ایران تبدیل کرده است. در نمایشگاه خودروی پاریس سال 2022 اما پژو اقدام به معرفی 408 کاملاً جدیدی در قالب یک کراس‌اوور کرد. این خودرو علاوه بر فرانسه، در چین هم توسط جوینت ونچر با دانگ‌فنگ تولید و در این کشور با نام 408X عرضه می‌شود. یکی از نکات مثبت کابین پژو ۴۰۸x، کیفیت ساخت و متریال به‌کاررفته در آن است.

به گزارش پلتفرم خودرویی ویکی، ایران‌خودرو که شریک تجاری دیرینه پژو در خاورمیانه محسوب می‌شود، نخستین نمونه از کراس‌اوور جدید پژو 408X را وارد کشور کرده است. این خودرو که در کلاس طراحی جدید فرانسوی‌ها قرار می‌گیرد، ترکیبی از هاچبک، سدان و شاسی‌بلند بوده و با ظاهری متمایز، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های وارداتی بازار ایران خواهد بود. اولین چیزی که در ظاهر این خودرو جلب توجه می‌کند، ترکیب خطوط تیز و برآمدگی‌های انحناداری است که به بدنه این خودرو ظاهر عضلانی و اسپرتی بخشیده‌اند. طراحی این خودرو به‌گونه‌ای است که برخی آن را یک فست‌بک با ارتفاع بلندتر می‌دانند اما پژو آن را به‌عنوان یک کراس‌اوور کوپه جدید به بازار معرفی کرد. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده  است که قبلاً در مدل‌هایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است.

این خودرو بر اساس پلت فرم EMP2 گروه PSA ساخته شده است و این همان پلت فرم ماژولاری است که پژو 308 بر روی آن طراحی شده است یک کراس اوور خیابانی که ظاهری متفاوت بر اساس طراحی های جدید پژو ارائه می دهد. این کراس اوور در چین در چارچوب جوینت ونچر پژو با دانگ فنگ تولید می شود و دارای پایه فنی مشابه سیتروئن C5 X است. در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است.

پژو 408X مدل 2025 محصول جدید شرکت پژو از زیرمجموعه مولتی‌برند بسیار بزرگ آمریکایی-اروپایی استلانتیس است که ایران خودرو قصد دارد آن را ابتدا به صورت وارداتی و سپس به‌شکل مونتاژی روانه بازار ایران کند. سیف خودرو، تولیدکننده و واردکننده خودرو در ایران، پیش‌تر مدل‌های سوبارو لگاسی و فارستر را به بازار عرضه کرده بود. این شرکت سپس به مونتاژ و فروش برندهایی مانند SWM و بیسو پرداخت اما در دستیابی به جایگاه مناسبی در بازار موفق عمل نکرد. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما K5 جدید هم، تقریبا ۴ میلیارد تومان هزینه خرید دارند اما چنان محدود و کم‌تعداد وارد شده‌اند که عملا فضای رقابتی فراهم نمی‌کنند.

در نتیجه، واردات خودروهای پژو تنها در حد فراهم کردن چند نمونه اولیه از مدل‌های این برند باقی خواهد ماند. پشت خودرو با پیوستگی چراغ‌ها، متفاوت از مدل‌های قدیمی پژو است اما نوار روشنایی در سراسر این قسمت، وجود ندارد. مواد پلاستیکی سیاه‌ در محدوده‌ی بین چراغ‌ها، چندان جذاب دیده نمی‌شود و همراه ادوات پایین سپر، حس لوکس ۵۰۸ را کاهش می‌دهد.

استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوه‌بر بهره‌وری بالا، عملکرد روان و شتاب‌گیری مناسبی هم داشته باشد. طی سه دهه، انحصار مونتاژ و واردات محصولات پژو در ایران به شرکت ایران خودرو تعلق داشت؛ اما پس از تحریم‌های سال ۱۳۹۶ شرایط تغییر کرد. آبان‌ماه ۱۴۰۱ هم امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت دولت مرحوم رئیسی، واردات خودروهای فرانسوی به ایران را از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده اعلام کرد. حالا ظاهرا شرکت سیف خودرو با خرید مدل‌هایی از پژو که توسط کارخانه‌های چینی تولید می‌شوند، واردات ۴۰۸ و ۴۰۰۸ و 508L و 408X را انجام خواهد داد.

این نسخه به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی با ۹۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۹۵ اسب بخار قدرت مجهز است. مجموع خروجی این سیستم ۱۳۷ اسب بخار است که توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند. نام پژو 408 در بسیاری از بازارها برای سدان سگمنت C پژو استفاده می شود اما پژو مدل 408 را به عنوان کراس اوور در بازار اروپا در سال 2022 معرفی کرد البته این مدل در بازار چین با نام پژو 408X شناخته می شود زیرا نسخه سدان آن است. پژو 408X برای اولین بار در سال 2022 در نمایشگاه خودروی پاریس ارائه شد و بین مدل های 308 و 3008 در سبد محصولات پژو قرار گرفت.

البته در تیپ های فول تر امکاناتی مثل رادار خط خوان، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، در صندوق برقی و … دیده می شود و در نهایت باید دید واردات کدام تیپ به ایران نهایی خواهد شد. زیر کاپوت کراس اوور جدید پژو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور 250 نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. وجود قوای محرکه قدرتمند و ترکیب آن با جعبه دنده ۸ سرعته AT این محصول پژو را به یک وارداتی جذاب تبدیل می کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم بوده و رینگ های ۱۸ و ۱۹ اینچی در بازار چین برای این خودرو طراحی شده که باعث می شود ظاهری با ابهت را در این کراس اوور فرانسوی ببینیم. زیر کاپوت کراس اوور جدید پژو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور 250 نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. زیر کاپوت کراس اوور جدید پژو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو می‌رسد.

کرولا کراس وارداتی تمام این شرکت‌ها به قوای محرکهٔ هیبریدی یکسانی با فرانت‌لندر مجهز است که از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده و مجموعاً ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نام پژو ۴۰۸ در بسیاری از بازارها برای سدان C سگمنت پژو به کار می رود اما پژو مدل ۴۰۸ را به عنوان یک کراس اوور در بازار اروپا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد. البته این مدل در بازار چین با نام پژو 408X شناخته می شود چراکه نسخه سدان همچنان در چین موجود است. پژو 408X نخستین بار در سال ۲۰۲۲ و در نمایشگاه پاریس رونمایی شد و در سبد محصولات پژو، بین دو مدل ۳۰۸ و ۳۰۰۸ قرار گرفت.

طبق اطلاعات منتشر شده، چهار مدل پژو ۴۰۸، پژو ۴۰۰۸، پژو ۵۰۸L و پژو ۴۰۸X به زودی از سوی این شرکت به ایران وارد خواهند شد. این خودروها، که از خطوط تولید چین تأمین می‌شوند، بخشی از استراتژی این شرکت برای بازگشت به بازار خودروهای داخلی است. یک منبع آگاه به خبرنگار آخرین خودرو اطلاع داده است که یک شرکت خصوصی برنامه واردات محصولات پژو را دنبال می کند. قیمت پژو 408 ایکس در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 30 تا 35 هزار دلار است و به نظر می‌رسد که بین 3.5 تا 4 میلیارد تومان قیمت پایه برای ما ایرانی‌ها داشته باشد.

پژو 408X می تواند به صورت استاندارد به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹ ثانیه ثبت کند. ظرفیت باک سوخت خودرو ۵۱ لیتر و فضای صندوق آن در حالت معمولی ۵۳۶ لیتر و در حالت صندلی خوابیده ۱۶۱۱ لیتر است. ۴۰۸ ایکس رینگ‌هایی ۱۹ اینچی از نوع گرانیت بلک دارد و در نسخه‌ وارداتی تایرهای گودیِر بر روی آن نصب شده است. این خودرو قرار است در گام نخست، وارداتی و در ادامه به صورت مونتاژی روانه بازار شود. یعنی همان سبک طراحی که در نسخه‌های تولیدی پژو ۲۰۰۸ از ایکاپ نیز شاهد آن بودیم. ازاین‌رو بخش کلاستر به عنوان یک واحد جداگانه با دریچه‌های مخفی سیستم تهویه مطبوع در خطوط عرضی داشبرد ادغام شده است.

به نظر می‌رسد که ایران خودرو به محض شنیدن این خبر که یک شرکت خصوصی در حال برنامه‌ریزی برای واردات پژو است، دست به کار شده و برای اولین بار پس از سال‌ها ممنوعیت، پژو 408X را انتخاب کرده است. وقتی واردات خودرو آزاد شد، فرانسوی‌ها کنار گذاشته شدند، زیرا مسئولان باور داشتند که این کشور در زمان برجام با کشورمان بدعهدی‌های فراوانی کرده و باید تحریم شود. فونیکس FX هم یک کراس‌اوور اسپرت و جذاب با طراحی کوپه‌‌مانند، امکانات هوشمند و سطح ایمنی بالا، یکی از رقبای اصلی پژو ۴۰۸x است. پژو ۴۰۸x علاوه‌بر طراحی جذاب، از نظر فنی هم عملکرد قابل‌توجهی دارد؛ به همین خاطر انتظار می‌رود کراس‌اوور جدید پژو بتواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. پژو 408X بر اساس پلتفرم EMP2 گروه PSA توسعه داده شده و سازه‌ای مشترک با پژو ۳۰۸ دارد.

وجود قوای محرکه قدرتمند و ترکیب آن با گیربکس 8 سرعته AT این محصول پژو را به وارداتی جذاب تبدیل کرده است. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب از نوع پرتو پیچشی است و چرخ های 18 و 19 اینچی برای این خودرو در بازار چین طراحی شده است که باعث می شود شاهد ظاهری باشکوه در این کراس اوور فرانسوی باشیم. زیر کاپوت کراس اوور جدید پژو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. در داخل کابین دیگر خبری از طراحی های قدیمی پژو نیست و سبک جدید و مدرن پژو را در داخل پژو 408X می بینیم. در داخل هیچ ویژگی جدیدی از طرح های قدیمی پژو دیده نمی شود و ما شاهد سبک جدید و مدرن پژو در فضای داخلی پژو 408X هستیم.

یاریس که قبلاً هم سابقهٔ حضور در بازار کشورمان را دارد، در مدلی توسط هما تلکام وارد شده که با کد AC100 شناخته می‌شود. این نسخه مخصوص بازارهای آسیایی و آمریکای لاتین است و با یاریس بازار اروپا تفاوت دارد. یاریس وارداتی هما تلکام به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است. همچنین امتیاز ایمنی این محصول هم خوب و رقابتی در سایر بازارها ارزیابی شده است. درحالی‌که قبلاً تویوتا کرولا توسط شرکت معین خودرو وارد شده بود، حالا سایپا هم سراغ این سدان ژاپنی رفته و کرولای وارداتی خود را در سامانهٔ یکپارچه عرضه کرده است. سایپا نسخهٔ هیبریدی کرولا را وارد کرده است که قبلاً با معین خودرو به ایران آمده بود.

پژو جزو نخستین شرکت‌های خودروسازی جهان است و امروزه یکی از زیرمجموعه‌های گروه استنلانتیس محسوب می‌شود. واردات خودروهای پژو از طریق روابط تجاری با شرکت‌های چینی انجام می‌شود و ظاهرا سیف خودرو، نماینده‌ی فروش خواهد بود. همه ما برند پژو فرانسه را با ایران خودرو می‌شناسیم و محتمل‌ترین گزینه برای واردات محصولات این شرکت بزرگ، آبی پوشان جاده مخصوص هستند. با این حال، کمی قبل از اینکه اخباری از پژو 408 ایکس منتشر شود، زمزمه‌هایی از یک شرکت خصوصی به گوش می‌رسید که در حال برنامه‌ریزی برای واردات از پژو فرانسه است. بر اساس شنیده ها نخستین نمونه از کراس اوور جدید پژو به ایران رسیده است و به زودی پژو 408X ایران خودرو را در سامانه وارداتی ها خواهیم دید.

از طرفی عملکرد ضعیف ایران خودرو در زمینه واردات خودرو سبب شده تا بسیاری از واردکنندگان به سراغ نشان های تجاری سابق ایران خودرو بروند. در این چند وقته شاهد بودیم که محصولات وارداتی سوزوکی توسط راسا موتور خاورمیانه به ایران آمد و ایران خودرو اقدامی در خصوص عرضه محصولات جدید سوزوکی در ایران انجام نداد. بودجه‌ی لازم برای خرید پژو 508L مونتاژ چین همراه موتور ۱/۶ لیتر توربو و امکانات گفته شده در بالا، حدود ۲۵ هزار دلار است. از مجموع موارد گفته شده، ضمن توجه به نرخ ۹۰ هزار تومانی برای دلار، حدود قیمت قابل پیش‌بینی برای پژو 508L وارداتی، ۴ میلیارد تومان است. معرفی نسل دوم در سال ۲۰۱۸ همزمان با تحریم‌ها علیه ایران شکل گرفت و طبیعتا نتوانست در کشور ما جایی داشته باشد.

پژو ۴۰۸ ساخت چین به یک سدان وارداتی با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر TGDi است. این پیشرانه ۱۷۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۵۵ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT توان را به چرخ های جلوی این سدان فرانسوی ساخت چین می رساند. قبل تر خبری را پوشش دادیم که یک شرکت خصوصی واردات خودروهای نشان پژو را برنامه ریزی می کند و پس از آن هم اعلام کردیم که ایران خودرو هم برای واردات پژو اقدام کرده است.

در طرح های جدید پژو شاهد الگوهای راننده محور در داخل کابین هستیم و از الهامات کابین هواپیما نیز در طراحی جزئیات استفاده شده است تا همه چیز جذاب تر از مدل های قدیمی پژو باشد. هنوز مشخص نیست که ایران خودرو در نهایت کدام نسخه را وارد ایران می کند، اما انتظار می رود محصول نهایی دارای ویژگی هایی مانند 6 ایربگ ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، تعویض حالت رانندگی، استارت-استاپ، کنترل سربالایی، قسمت عقب باشد. دوربین، کروز کنترل، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، فناوری روشنایی LED، سنسور نور، سانروف پانوراما، سیستم تهویه خودکار و دریچه تهویه عقب. البته در کامل ترین تیپ ها می توان تجهیزاتی مانند رادار لاین خوان، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای خودکار، در تابلو برق و … را مشاهده کرد و در پایان باید دید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *