بررسی خودرو زانتیا

نقد و بررسی سیتروئن زانتیا مزایا و معایب + دفترچه راهنما خرید باتری ماشین با ارسال شبانه روزی و نصب رایگان

در ادامه نیز خودروهایی همچون مزدا ۳ و رنو مگان نیز به این رقابت افزوده شدند. پژو پارس ELX ایران خودرو نیز همواره به عنوان رقیبی ارزان‌قیمت برای زانتیا مطرح بود. ویژگی های کلی خودرو زانتیا و همچنین نقاط قوت و ضعف این خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. معمولا خودروهای قدیمی تر که چند سالی از عمرشان می گذرد، به مرور زمان نیاز به قطعات یدکی جدید پیدا می کنند که جایگزین قطعات خراب باشد. در این بین پیدا کردن قطعات یدکی اصل برای برخی از خودروها همچون زانتیا کار ساده ای نیست و احتمال آن که قطعات بی کیفیت چینی را به شما در عوض قطعات اصل بفروشند بسیار زیاد است. در بررسی زانتیا متوجه می شویم که یکی از دلایل این رانندگی خوب بدون توجه به سرعت، شتاب و قدرت رانندگی، سیستم تعلیق خوب و پیشرفته این خودرو است که برای جاده های ناهموار هم مناسب است.

به‌علاوه به‌دلیل همه مواردی که گفته شد، بازار دست دوم آن هم رونق چندانی ندارد و به‌علت استهلاک بالا، پیدا کردن زانتیای دست دوم سالم سخت است. زانتیا در سال 1992 توسط کمپانی سیتروئن فرانسوی تولید و به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو که تا سال 2002 برروی خط تولید قرار داشت، تقریبا همزمان با توقف تولید در فرانسه، تولید مدل پنج‌در آن در ایران آغاز شد. سیتروئن زانتیا از سال 1380 تا 1389 توسط شرکت سایپا در چند مدل سوپرلوکس 1.8 لیتری، SX دو لیتری و زانتیا X دو لیتری به تولید رسید و در بازار خودروی ایران عرضه شد. خودرو زانتیا با تمام ماجراهایی که در طول سالیان گذشته سپری کرد و هم اکنون بیش از 10 سال از توقف خط تولید آن می گذرد، باز هم مورد توجه عموم قرار دارد و خیلی از رانندگان حاضر به خرید نسخه کارکرده زانتیا نسبت به سایر خودروها هستند. با این وجود در طول چند سال گذشته، زانتیا نیز همانند سایر خودروها به میزان قابل توجهی افزایش قیمت داشته است که این روزها این خودرو با قیمت حدودی 100 میلیون الی 200 میلیون تومان در بازار آزاد نسبت به میزان کارکرد و سلامت خودرو معامله می شود.

زمانی که می گویند سیستم تعلیق یک خودرو نرم و مناسب است، یعنی می توانید با این خودرو در جاده های دارای پستی و بلندی، پیچ های تند و…با خیال راحت رانندگی کنید و کمترین میزان کشیده شدن ماشین در پیچ یا تکان در جاده های فرعی و خاکی را حس نمایید. کابین زانتیا در زمان تولید خود یکی از بهترین و زیباترین طراحی ها را داشته و ترکیب تریم مشکی و چوبی این خودرو در کنار هم ظاهری بسیار شیک را برای کابین به وجود آورده است. کابین زانتیا از فضای بسیار مناسب برای هر دو سرنشینان جلویی و عقبی برخوردار است و کاملا جادار می باشد. اگر بخواهیم طراحی ظاهری زانتیا را با خودرو های امرزوی مقایسه کنیم، قطعا زانتیا حرفی زیادی برای گفتن ندارد اما با توجه به اینکه ۳۰ سال از تولید این خودرو می گذرد، زانتیا در زمان خود جزء بهترین ها از نظر طراحی ظاهری محسوب می شده است. در مجموع بعد از بررسی زانتیا و نکات مختلف آن، می‌توان گفت که زانتیا هنوز هم خودروی محبوبی است. با اینکه نسبت به خودروهای امروزی، امکانات ویژه‌ای ندارد و در مقایسه با طراحی‌های جدید، خودرویی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد ولی باز هم هنوز بسیاری از افراد در آگهی‌های خودرو به دنبال نسخه‌ی تمیزی از آن می‌گردند.

سیستم تعلیق کارآمد زانتیا در همکاری با موتور توانمند 2 لیتری، رانندگی بسیار هیجان انگیز و لذت بخشی را به ارمغان می آورد که به جرات می توان گفت در هیچ یک از خودروهای با قیمت مشابه دیده نمی شود. با گذشت 6 سال از پایان تولید، هنوز این کهنسال فرانسوی طرفداران خاص خود را داشته و در محدوده قیمتی پایین تر از 50 میلیون تومان خودرویی توان رقابت از لحاظ شتاب، سرعت و هندلینگ با آن را ندارد. مشخصات فنی مناسب، قابلیت های دینامیکی بالا، طراحی خاص و زیبای بدنه در کنار امکانات خوب و سیستم تعلیق منحصر به فرد باعث شد که محصول سیتروئن با استقبال بسیار بالایی روبرو شده و به موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند.

سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با چند موتور مختلف قابل خریداری بود اما نسخه‌های در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از موتور ۱.۸ لیتری و ۲.۰ لیتری بهره می‌بردند. زانتیا در مدل ۱.۸ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و در مدل ۲.۰ لیتری، قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار تولید می‌کند که مدل ۲.۰ لیتری به دلیل توانایی بالا و شتاب گیری عالی، گزینه محبوب‌تر و ایده‌آل‌تری به شمار می‌رفت. خودرو سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت ظاهری در کنار توانایی‌های فنی بالا توانست به یکی از موفق‌ترین خودروهای تولید داخل تبدیل شود و با وجود قیمت نسبتا بالا، ۹ سال متوالی بر روی خط تولید باشد. طراحی این خودرو به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد اما با این وجود، همچنان در مقایسه با بسیاری از خودروهای تولید داخل، برتری دارد.

در حقیقت طراحان سیتروئن زانتیا سعی بر خلق کابینی لوکس برای این خودرو داشته‌اند اما با توجه به قیمت روز خودرو در دوران عرضه این محصول، نمی‌توان زانتیا را محصولی لوکس نامید. هیچ‌گونه المان اسپرت یا خلاقیتی در طراحی قطعات بدنه زانتیا دیده نمی‌شود و همه چیز در کمال سادگی طراحی شده‌اند. در واقع زانتیا استایل منحصر به فردی داشته است ولی در هر صورت این ظاهر برای امروزه قدیمی و از مد افتاده محسوب می‌شود. سایپا در واپسین سال‌های تولید این خودرو تصمیم گرفت تا با ارائه یک فیس‌لیفت و عرضه زانتیا ۲، مجدداً توجه بخشی از بازار را به خود جلب کند که در اجرای موفق این پروژه ناکام ماند.

این خودرو بعد از توقف تولید در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ وارد خط مونتاژ در شرکت سایپا شد و در دو نسخه ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی به بازار عرضه شد. زانتیا به سیستم تعلیق هیدرولیکی مجهز است که باعث می‌شود سواری نرم و راحتی داشته باشد. کاربران در نظرات خود به این نکته اشاره کرده‌اند که زانتیا در جاده‌های ناهموار و پرچاله، عملکرد بسیار خوبی دارد و احساس راحتی را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. این ویژگی زانتیا را به گزینه‌ای مناسب برای سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است. زانتیا در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی به بازار معرفی شد و به عنوان یک خودروی سدان خانوادگی طراحی شده بود. این خودرو به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله سیستم تعلیق هیدرولیکی و طراحی داخلی راحت، به سرعت به محبوبیت رسید.

درست است که خودرویی مانند مگان چندان جدید به نظر نمی رسد و طراحی آن به سال 2005 بازمی گردد، اما همچنان عملکرد بهتری نسبت به زانتیا دارد. خودرو زانتیا در تست ایمنی که توسط موسسه EuroNCAP انجام شد تنها توانست ۱ ستاره ایمنی را از این موسسه دریافت کند. از مهمترین مشکلات ایمنی که در بررسی خودرو زانتیا به آن برخورد خواهید کرد بدنه بسیار ضعیف آن است ک هبا وجود دو کیسه هوای ایمنی در این خودرو بازهم آسیب جدی به سرنشینان وارد خواهد شد. درواقع مهم‌ترین دلیل توقف تولید آن ضعف شدید در زمینه ایمنی بود.

همچنین، وجود امکاناتی نظیر سیستم صوتی مناسب، تهویه مطبوع و صندلی‌های راحت، تجربه رانندگی را برای کاربران لذت‌بخش‌تر کرده است. یکی از نکات مثبت زانتیا که در نظرات کاربران به آن اشاره شده، طراحی جذاب و مدرن آن است. بسیاری از کاربران معتقدند که طراحی این خودرو هنوز هم در مقایسه با خودروهای جدیدتر، از جمله تارا و دنا، جذابیت خاص خود را دارد. طراحی داخلی زانتیا نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط قوت آن شناخته می‌شود و کاربران از فضای کافی و راحتی صندلی‌ها ابراز رضایت می‌کنند. زانتیا هسته ساختاری مشترکی با پژو 406 دارد.با این تفاوت که پژو 406 بر عکس زانتیا از سیستم تعلیق هیدرولیکی برخوردار نیست.

اگر با مشاوران فروش خودرو برای زانتیا مشورت کنید، به احتمال زیاد مشکل مصرف زیاد سوخت را تا حد امکان اغراق می کنند، ضمن اینکه مصرف سوخت این خودرو نسبت به سایر خودروهای ساخت داخل کشور تفاوت چندانی ندارند. مصرف سوخت ترکیبی زانتیا با موتور 2 لیتری، 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و نوع 1. 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است در حالی که مصرف سوخت ترکیبی پژو 405 GLX 100 در هر 100 کیلومتر 9 لیتر است. زانتیا همچنان یکی از قابل اعتمادترین خودروهای موجود در بازار ایران است.

با خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو خودتان محصول مورد نظر خود را درب منزل و یا محل کارتان تحویل بگیرید. زانتیا مجهز به یک سیستم تنظیم ارتفاع است که در زمان عرضه‌ی این خودرو و در تبلیغات آن، بسیار روی این قابلیت مانور داده شد. با استفاده از این قابلیت، در جاده‌های ناهموار، ارتفاع خودرو تنظیم می‌شود. زانتیا مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع است که در زمان عرضه این خودرو و در تبلیغات آن بسیار قابل مانور بود. معایبی که در بررسی خودرو زانتیا سیتروئن به آن برخوردیم، این موارد هستند.

مطالبی که در ادامه می‌خوانید، توسط وب‌سایت خودرو بانک برای شما مهیا شده است. خطوط و انحناهای زیادی بر روی بدنه زانتیا دیده نمیشود و همه چیر ساده و در عین حال شیک ساخته شده است. در نمای جانبی خودرو دستگیره هاییبا رنگ متفاوت از بدنه میبینید که در آن زمان طراحی منحصر به فردی محسوب می شده است.

پیشرانه دولیتری زانتیا قادر است تا در بهترین حالت ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته راهی چرخ‌های جلو کند. پیشرانه ۱.۸ لیتری نیز می‌تواند حداکثر ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت تولید کند که برای پاسخگویی نیازهای خانوادگی کافی به نظر می‌رسد. زانتیا خودرویی متعلق به دهه نود میلادی است و بنابراین به راحتی متوجه تفاوت ظاهری آن با خودروهای امروزی خواهید شد. کاپوت کشیده و نوک تیز، ستون‌های باریک و صندوق عقب جمع و جور، ظاهر زانتیا را به شکل یک موشک درآورده‌اند که حاکی از سرعت و شتاب قابل توجه این خودرو است. برخی نیز به دلیل ظاهر خاص زانتیا، این خودرو را به یک قایق تندرو تشبیه کرده‌اند. اولین نقطه ضعف این خودرو میزان درصد ایمنی پایین این خودرو است.

در این بخش با ما با بررسی این خودروی فرانسوی نسل قدیم با ما همراه باشید. همچنین بهتر است هر 50 هزار کیلومتر اقدام به تعویض شمع های خودرو کنید که هزینه تعویض 4 شمع برای خودرو زانتیا حداقل 300 هزار تومان می باشد. در مسافت های طولانی ممکن است آج های لاستیک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند که در نتیجه باید اقدام به تعویض تایرهای خودرو کنید که هزینه خرید 2 جفت لاستیک برای خودرو زانتیا حداقل 4 میلیون تومان و حداکثر 7 میلیون تومان می باشد. با این وجود با یک جمع و تفریق ساده باید در طول سال حداقل 8 میلیون تومان هزینه کنید.

شتاب و کشش قابل قبول زانتیا مورد دیگری است که در تجربه رانندگی با این خودرو متوجه خواهید شد. عایق‌بندی کابین نیز قابل قبول است و حجم زیادی از ورودی صدای بیرون به درون کابین مسدود می‌شود. نکته منفی در خصوص رانندگی زانتیا، شعاع گردش زیاد این خودرو است که شما را در ترافیک شهری به دردسر خواهد انداخت. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار و نمایندگی رسمی دینا پارت ، توزیع کننده و فروشنده لوازم یدکی خودرو در سراسر ایران.

البته در برخورد روبرو وضعیت برای راننده بسیار اسفناک تر است، طوری که سینه، لگن، ران و زانوی راننده به شدت دچار صدمه می شود. تنها نکته مثبت در این بخش وجود ایربگ ها راننده و سرنشین است که محافظت نسبتا خوبی فقط از سر می کنند. با ورود به داخل کابین غبار زمان بیشتر نمایان می شود، زیرا همه چیز در نهایت سادگی و خالی از هر گونه هیجان و زیبایی طراحی شده است.

این موضوع علیرغم انتقادات زیاد، از سمت شرکت سایپا مورد توجه قرار نگرفت. در بررسی زانتیا به این نکته می‌رسیم که یکی از دلایل این رانندگی خوب، صرف نظر از سرعت، شتاب و قدرت پیشرانه، سیستم تعلیق خوب و پیشرفته‌ی این خودرو است که در جاده‌های ناهموار هم سربلند بیرون آمده است. بدنه زانتیا توسط طراحان ایتالیایی در استودیو برتونه متولد شد. این خودرو که شباهت هایی به پژو 405 داشت در عین سادگی از استیل و ظاهر زیبا و ماندگاری برخوردار بود. کوتاه بودن طول صندوق عقب و در عوض بلند بودن کاپوت سیتروئن زانتیا ظاهری کاملا کشیده و تهاجمی به این خودرو می داد. به طوری که پس از گذشت 26 سال از طراحی آن، زانتیا نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی و چینی همچنان از ظاهر آبرومندانه تری برخوردارست.

در فیست لیفتی که شرکت سایپا برای این مدل در نظر گرفت، هیچ پیشرفتی مشاهده نمی‌شود. سیتروئن زانتیا یک خودروی خانوادگی سایز متوسط است که توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن از سال 1993 تا 2001 تولید شد. کمپانی سیتروئن توانست زانتیا را در طول 9 سال در کارخانه (PSA Rennes) تولید کند. زانتیا در سال 2001 با سیتروئن (C5) جایگزین شد، اگرچه در زادگاهش فرانسه همچنان به ‌عنوان جایگزین ارزان‌تر تا اکتبر 2002 عرضه می‌شد.

با توجه به تاریخچه و محبوبیت این خودرو، زانتیا همچنان در بازار خودروهای دست دوم طرفداران زیادی دارد. برای تأمین لوازم یدکی این خودرو، فروشگاه آنلاین مامطیر یدک گزینه‌ای مناسب و معتبر است که می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. نگهداری و توجه به این خودرو می‌تواند به افزایش عمر آن و تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی کمک کند. موتور 1.8 لیتری زانتیا سوپرلوکس با تولید 112 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور، سرعت این خودرو را در 12 ثانیه از صفر به صد کیلومتر می‌رساند. مصرف سوخت آن هم در سیکل ترکیبی حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر است.

یکی از نقاط قوت زانتیا بدون شک طیف وسیعی از موتورهای گوناگون در سرزمین مادری بود که البته در ایران فقط با نمونه های 1.8 و 2 لیتری بنزینی ارایه شد. موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپ توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت را داشته و شتاب صفر تا صد را در عرض حدود 12 ثانیه محقق می کند. خودروی زانتیا یکی از این خودروهاست که حالا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته که در این مطلب به بررسی قیمت زانتیا و ارزش خرید آن پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید این خودرو بخوانید. در ابتدای حضوری با هیوندای آوانته و تویوتا کرولا به رقابت پرداخت.

ژیان، نوستالژیک ترین تولید کمپانی سیتروئن در ایران است که در خاطرات بسیاری از ما رد کمرنگی از آن هنوز باقیست. همین موضوع باعث شد این خودرو در تست های تصادف نتایج وحشتناکی داشته باشد و باید گفت در مقابل رقیبی مانند رنو مگان که خودرویی کاملا ایمن است واقعا ضعیف است. نمای بیرون زانتیا نسبت به طراحی‌های آن زمان، علیرغم سادگی، زیبایی و جذابیت خاص خودش را داشت. کاپوت کشیده و بدون خطوط حجم دهنده، جلو پنجره‌ی کوچک و سپری نسبتا پهن و مشکی نمای روبه‌رویی زانتیا را تشکیل می‌دهد. کابین خودروی زانتیا، اگر بخواهیم خیلی کلی به آن نگاه کنیم، کابینی ساده و یکدست است که در آن همه چیز به بهترین شکل ممکن در جای خود قرار دارد تا راننده به تمامی دکمه های موجود در آن دسترسی داشته باشد. در نمای جانبی نیز از طراحی بسیار ساده ای استفاده شده است و فقط از یک محافظ در که از جلوی خودرو تا آخر بخش جانبی این خودرو کشیده شده است.

لازم به ذکر است شرکت سایپا دلیل توقف تولید این خودرو را ضعف شدید امنیتی اعلام کرد؛ بنابراین هنگام رانندگی با این خودرو مراقب باشید تا ویژگی سواری نرم و شتاب زیاد آن شما را هیجان‌زده نکند. سیتروئن زانتیا در واقع شاهکار شرکت برتونه ایتالیا بود که برای نخستین بار در سال 1993 به بازار فرانسه عرضه شد. البته پیش تر دسترنج این کمپانی معتبر طراحی را بر روی خودروهایی همون دوو اسپرو نیز دیده بودیم و یکی از دلایل شباهت اسپرو به زانتیا، همین یکسان بودن خط مشی طراحی است. این خودروی خانوادگی با دو استایل بدنه لیفت بک پنج در و استیشن پنج در به بازار جهانی عرضه شد که البته تنها نسخه لیفت بک آن به بازار ایران رسید. نام زانتیا در واقع برگرفته از کلمه Xanthos به معنای «طلایی» در زبان یونانی است که البته این مفهوم با چیزی که از موفقیت این خودرو در بازار ایران دیدیم، همخوانی دارد. به بیان دیگر در بررسی­ هایی که سازمان ایمنی اروپا (یورو ان.کپ) در سال 1997 بر روی این خودرو انجام داده است، زانتیا موفق به اخذ تنها 1.5 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی این مؤسسه شده است.

سیتروئن زانتیا در تیپ­ های مختلف با تریم متفاوت تودوزی و اختلاف نه چندان فاحش میزان امکانات و آپشن در بازار ایران حضور دارد. برای تفهیم بهتر باید گفت که زانتیا در دو نسخه 1800 و 2000 به بازار کشور عرضه شد که در این بین 1800 دارای دو تیپ دیلوکس و سوپر لوکس و 2000 نیز دارای دو نسخه اکسکلوسیو و ساده است. در واقع این خودرو در تمام نمونه­ های ذکر شده از تودوزی پارچه ای صندلی­ ها با دو طرح متفاوت بهره می ­برد که البته این تودوزی به خصوص در نمونه­ های مدل پایین­ تر، کیفیت اعلایی دارد. همچنین وجود تریم طرح چوب و البته ایربگ­ های جانبی در نمونه های 1800 فول آپشن از جمله تفاوت­ هایی است که با نمونه ساده به چشم می­ خورد. همچنین کیفیت خوب متریال و نحوه مونتاژ داخل کابین این خودرو، اوضاع مطلوبی دارد. زانتیا در دهه 90 میلادی و تا سال 2002 که بر روی خط تولید قرار داشت، با رنج بسیار وسیعی از انواع پیشرانه ­های 6 و 4 سیلندر بنزینی و دیزلی به بازار جهانی عرضه می­ شد اما تنها دو نمونه 1.8 و 2 لیتری این خودرو توسط سایپا به بازار کشور ما عرضه شد.

خودرو زانتیا یکی از محصولات شناخته شده شرکت پژو-سیتروئن است که در ایران به دلیل طراحی زیبا، عملکرد خوب و قیمت مناسب، طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به بررسی نظرات کاربران درباره زانتیا خواهیم پرداخت و عواملی که باعث محبوبیت این خودرو شده‌اند را تحلیل می‌کنیم. قیمت زانتیا صفر کیلومتر در سال 1382، 22 میلیون و 300 هزار تومان بود. این خودرو در آن زمان جزو لوکس ترین خودرو های تولید داخل بود و امکاناتی مثل تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق و خاص بودن تجربه رانندگی، جذابیت زیادی به آن می بخشید. سیتروئن زانتیا از جمله خودرو های فرانسوی بسیار محبوب است که در سال ۱۹۹۲ وارد خط تولید شد و توانست مشتریان بسیاری را به خود جذب کند.

تولید این خودرو در سال 2010 به دلیل کمبود قطعات یدکی فرانسه و سیتروئن به پایان رسید. در مقاله دیگری از وب‌سایت «خودرو45» به‌طور کامل به بررسی آخرین مدل زانتیا، یعنی زانتیا 2 می‌پردازیم. خودروی زانتیا، که توسط شرکت سیتروئن تولید می‌شود، یکی از مدل‌های محبوب در بازار خودروهای سواری است. این خودرو از زمان معرفی‌اش در سال 1993 (1372) تا به امروز توانسته است توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو را جلب کند. زانتیا به خاطر طراحی خاص، راحتی و عملکرد قابل‌قبولش شناخته شده است. زانتیا در ایران با دو مدل پیشرانه ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری به تولید رسید که موتور دوم توسط ایران خودرو در ساخت پژو پارس ELX نیز مورد استفاده قرار گرفت.

گلگیر ها شکلی ساده داشته و نواری در وسط درب ها از عقب به درب های جلویی کشیده شده است. در این فیس‌لیفت ظاهر این خودرو دستکاری شد که اصلا به مذاق طرفداران آن خوش نیامد و استقبالی از خودروی جدید نشد و تولیدش خیلی زود متوقف شد. زانتیا زمانی وارد کشور ما شد که بازار به شدت خالی از خودرویی متفاوت و خاص بود.

در بررسی زانتیا متوجه معایبی هم می‌شویم که در نوع خود جالب توجه است. زانتیا از موسسه‌ی استاندارد یورو انکپ، تنها 1 ستاره‌ی ایمنی دریافت کرده است. این 1 ستاره هم برای ایمنی سرنشینان خودرو و هم برای ایمنی عابر پیاده است.

با توقف تولید زانتیا و محدودیت قطعات و لوازم یدکی، اندک اندک مشکلات این خودرو نمایان شدند و هزینه‌های سنگین نگهداری به عنوان یکی از معایب زانتیا مطرح شد. ناامنی زانتیا در تصادفات نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که مصرف‌کنندگان را از خرید زانتیا برحذر می‌داشت. امکانات و آپشن‌های این خودرو نیز دیگر برای مشتریان جذابیتی ندارند. تمامی موارد گفته شده زانتیا را هم‌اکنون به حاشیه نشین بازار تبدیل کرده و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک کمتر کسی به خرید و فروش این خودرو علاقمند باشد.

بیشترین جذابیت و شاید برای بسیاری از مردم تمام جذابیت این خودرو در سواری نرم آن خلاصه می‌شود و تعلیق بی نظیر این خودرو در مواقع موردنیاز چیزی نیست که در بسیاری از خودروهای وطنی قابل مشاهده باشد. البته زانتیا فضای کافی برای سرنشینان و بار دارد که از نقاط قوت آن برای مسافرت‌های خانوادگی محسوب می‌گردد. برای بررسی زانتیا از نقطه نظر فنی باید ابتدا در مورد پیشرانه‌ی این خودرو صحبت کنیم.

نمونه‌ی دوم مجهز به یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 16 سوپاپ است که با حجمی برابر با 2 لیتر، قدرتی معادل 135 اسب بخار تولید می‌کند. بحث دیگر این است که اکثر زانتیاها روکش و گلگیر جلوی خود را عوض کرده اند که نشان می دهد چون شتاب و سرعت زیادی را با زانتیا تجربه کردند، بیشتر طعم تلخ تصادف را حس کردند. روغن کاری شدید سیستم هیدروپنوماتیک که با روغن ترمز و فرمان هیدرولیک ادغام شده است از دیگر مشکلاتی است که به این خودروی فرانسوی نسبت داده می شود اما مالک خودروی تست هنوز این مشکل را تجربه نکرده است. از نمای جانبی هم، خطوط کشیده به صندوق عقبی کوچک می‌رسد که با چراغ‌های مستطیل شکل، ظاهر ساده‌ی زانتیا را تکمیل می‌کند. علاوه بر آن سعی می کنیم با تهیه مقالات کاربردی در مورد نقد و بررسی تحلیلی خودروها و بیان نکته ها و مسائل فنی و حقوقی خرید یا فروش خودرو، تجربه های خودمان را به شما منتقل کنیم.

در ایران، زانتیا به عنوان یکی از رقبای اصلی خودروهای ایرانی مانند تارا، آریو، شاهین و دنا شناخته می‌شود. زانتیا با توجه به بهره گیری از سیستم تعلیق پیشرفته سیتروئن و همچنین ارگونومی بسیار خوب، لذت رانندگی فراوانی دارد. در واقع این سیستم تعلیق انعطاف پذیر، هندلینگ بسیار خوب و سواری پایداری را برای شما فراهم می­ سازد که در نتیجه دلیلی برای لذت رانندگی بیشتر خواهد بود. اما یکی از مهم­ترین مشکلاتی که به طور کامل در پشت فرمان این خودرو حس می­شود، شیشه عقب بسیار کوچک و البته ارتفاع بلند صندوق است که میدان دید راننده را کور می­ کند.

البته مالک خودرو ادعا کرد که تا سرعت 220 کیلومتر در ساعت را تجربه کرده است. موتور 2 لیتری هم قادر به تولید 135 اسب بخار بوده و شتابی در حدود 10 ثانیه دارد. در کل اگر چه زانتیا طراحی خارجی و داخلی بروزی ندارد، اما در مقایسه با رقبای هم قیمت خود زیباتر و جذابتر است.

اجزای این سیستم به ویژه گوی ها نیاز به مراقبت و بررسی دارند و در صورت بروز مشکل، یافتن نمونه های اصلی در برخی شهرها دشوار و غیر ممکن خواهد بود. داخل ماشین زانتیا دنده اتوماتیک از آپشن های بهتری همچون دکمه های کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع دستی و قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار است که البته پیدا کردن زانتیا دنده اتوماتیک به طبع سخت تر از دنده دستی است. در نظر داشته باشید که زانتیا 18 سال پیش طراحی شده و در زمان خود یکه‌تاز بوده است. این خودرو در عین سادگی، طراحی قابل قبولی دارد و اصول آیرودینامیک به خوبی در آن رعایت شده‌است. درواقع اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، بسیاری از خودروهای هم‌رده زانتیا که در آن زمان تولید می‌شدند، از نظر طراحی چهره به مراتب ساده‌تری داشتند. تنوع رنگی خودرو زانتیا به نسبت زیاد می باشد چرا که تعدادی از خودروهای زانتیا سفارشی هستند و به همین دلیل تنوع رنگی بالایی دارند.

اولین نکته ای که در خصوص هر خودرویی برای افراد آشنا با ماشین مهم است و به آن توجه می کنند در مورد مشخصات فنی آن خودرو است. مشخصات فنی به طور کلی شامل ۴ بخش محور محرک، گیربکس، پیشرانه و حجم موتور می شود. با توجه به طراحی این خودرو، میدان دید راننده بخصوص در عقب بسیار پایین است. علاوه بر این موضوع، با توجه به فایبر گلاس بودن صندوق عقب امکان به وجود آمدن صدمه جدی به خودرو بسیار بالاست. صندلی‌های زانتیا با ارگونومی خوب و با امکان تنظیم مکانیکی ارتفاع و گودی کمر و امکان تخت خواب شدن، از جمله ویژگی‌های رفاهی خوب این خودرو است که راحتی سرنشینان را تامین می‌کند. کمپانی سیتروئن نامی شناخته شده در کشور ماست و علاقمندان بسیاری هم دارد.

در ایران مدل SX 2000 به دلیل موتور قوی‌تر و مصرف سوخت پایین‌تر محبوبیت بیشتری داشت. خودرو زانتیا برای اولین بار در سال 1992 در فرانسه رونمایی شد که یک چهره ناخوشایند و کمی زشت داشت اما در سال 1998 نسخه فیس لیفت آن رونمایی شد که به نسبت یک نسخه با آپدیت های روز بود. همانطور که اشاره شد آخرین نسخه از خودرو زا‌نتیا در سال 1389 تولید شد و شرکت سایپا در همین سال روند تولید آن را متوقف کرد. در حال حاضر بر اساس آگهی‌های موجود در بازار، مدل 89 خودرو زا‌نتیا با 180 کیلومتر کارکرد حدود 85 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. از سویی خودرو زانتیا 2000 مدل 1382 نیز با 350 هزار کیلومتر کارکرد با قیمت بیش از 30 میلیون تومان فروخته می‌شود. برای مدل‌های مختلف، بسته به کارکرد خودرو قیمت‌های بیشتری نیز اعلام شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *