معرفی ام وی ام 550 MVM 550؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید زومیت
اکنون که بیش از ۱۲ سال از زمان عرضه آن سپری شده، قصد داریم نگاهی به مهمترین مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ بیندازیم. اگر هنوز در فکر خرید این ماشین هستید، پیشنهاد میکنیم قبل از تصمیمگیری نهایی این مطلب را بخوانید. نکتهای که باید ذکر شود مشکلات کیفیتی ام وی ام ۵۵۰ است به گونهای که این خودرو در ارزیابیهای صورت گرفته تنها موفق به کسب ۱ ستاره کیفی شده بود. از آنجایی که ام جی ۳۶۰ خودرویی تازهوارد محسوب میشود بنابراین نمیتوان درباره کیفیت آن نظر قطعی داد و قضاوت دراینباره را باید به آینده موکول نمود. ام جی ۳۶۰ در نسخه دنده دستی فاقد ابتداییترین امکانات نظیر کنترلهای سیستم صوتی روی فرمان، صندلیهای عقب تاشو، مانیتور لمسی و بلوتوث، چراغهای روزتاب، سانروف، روکش چرمی صندلیها، تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی و دوربین دید عقب میباشد.
ام وی ام 550 از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 132 اسب بخار و حداکثر گشتاور 180 نیوتن متر بهره میگیرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این سدان کامپکت منتقل میشود. طبیعتاً در این شرایط نباید انتظار آپشن های رفاهی محصولات لوکس و جدید این شرکت همچون آریزو ۶ را از ۵۵۰ داشت. گذشته از زمان عرضه به بازار، حتا همین حالا هم برخی ویژگی های ام وی ام ۵۵۰ نسبت به بسیاری از رقبای ایرانی و چینی همقیمت خود، چشمگیرتر است. همان طور که گفتیم، ۵۵۰ را باید در جایگاه قیمتی خودش بسنجیم، نه با خودروهای گران تر و جدیدتر بازار. همچنین اگر به چشم یک گزینه چینی کارکرده نسبتاً خوش قیمت به آن نگاه کنیم، راحت تر می توانیم با فهرست داشته هایش کنار بیاییم.
به همین بهانه در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب ام وی ام 550 رفتهایم. خودروی امویام 550 مجهز به یک پیشرانهی ۲ لیتری ۴ سیلندر با آرایش خطی است که ۱۶ سوپاپ دارد و توان خروجی این پیشرانه معادل با ۱۳۹ اسببخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. وزن این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن مناسب خودرو، شتابگیری بهخوبی صورت میگیرد و قابل قبول است. البته جعبهدندهی خودکار از نوع CVT نیز در این امر بیتأثیر نیست؛ چراکه وزن نسخهی خودکار ا۵۰ کیلوگرم سبکتر از نسخهی دستی است.
اینکه بگوییم پیشرانههای درونسوز قدرتمند در حال انقراض هستند کمی دور از واقعیت است زیرا آستونمارتین و لامبورگینی با فاصلهٔ چند ماه از یکدیگر، دو نمونه از قویترین شاسیبلندهای درونسوز تاریخ را هردو … من ۸ سال است این خودرو را دارم و مشکلی با آن ندارم در کل خودرو بی دردسری است . سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
البته در برخی مواقع ضربات و کوبشهای غیر عادی در سیستم تعلیق مشاهده میشود؛ ولی در کل سواری و هندلینگ امویام 550 قابل قبول است و بهعنوان سدان جمعوجور شهری، عملکرد خوبی دارد و نباید انتظارات زیادی از این خودرو داشته باشیم. ترمزها عملکرد خوبی دارند و انتظارات شما را برآورده میکنند، اما فرمان خودرو در مانورهای ناگهانی کمی سردرگم نشان میدهد. داخل کابین طراحی بهمراتب بهتر و بهروزتری در مقایسه با نمای بیرونی دارد. میزان پلاستیک استفادهشده در کابین نیز بیش از حد نیست و به شکل هوشمندانهای از نگاه سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. طراحی زیبای کابین، باعث میشود که روزنههای امید در دل خریداران احتمالی این خودرو جوانه بزند.
با توجه به بالا بودن نسبی قیمت خودرو در کشورمان، سدانهای ارزانقیمت شهری همواره موردتوجه خریداران ایرانی قرار داشتهاند. طبیعی است که وقتی بیش از ۱۲ سال از عرضه یک خودرو در بازار ایران میگذرد، نمیتوان انتظار داشت بازار خرید و فروش دست دوم آن، رونق سالهای نخستین را داشته باشد. شرکت سازنده بهمرور زمان از خدمات پس از فروش این محصول خود در بازار ایران کاسته است.
داشبورد ام وی ام 550 دوام قابل قبولی دارد و در گذر زمان دچار افت کیفی عجیب و غریبی نمیشود اما کل تریم داخلی این خودرو (شامل داشبورد و رودریها) از پلاستیک کاملاً خشک ساخته شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی توقع یک چهره بهروز را از ام وی ام 550 نداریم اما طراحی این خودرو حتی نسبت به رقبای هم سن و سالی مثل جک J5 یا برلیانس H330 هم کمی قدیمی به نظر میرسد و بهخصوص برای خریداران جوان جذابیتی ندارد. عملکرد موتور ام وی ام 550 هم خوب است و چابکی قابل قبولی را به این خودرو میبخشد.
بنابراین بازار دستدوم ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با ام وی ام ۵۵۰ بهمراتب پررونقتر بوده و مشتریان بیشتری را بهسوی خود کشانده است. البته برخورداری ۵۵۰ از جعبهدنده اتوماتیک موجب شده است تا تعداد اندکی از مشتریانی که استفاده از گیربکس اتوماتیک جز اولویتهای آنها در این رنج قیمتی محسوب میشود، به سمت این مدل تمایل پیدا کنند. تو هر حالتی کافیه پاتو رو گاز بزاری تا شتابش باعث بشه فرمون از دستت بره!!!
مدل 96دارم تا به حال رنگ تعمیرگاه ندیده قدرت عالی نسبت به قیمتش هیچ ماشین ایرانی به گردش هم نمیرسه . اما اگر تنوع طلب هستید و در فواصل زمانی کوتاه تصمیم به فروش خودرو خود میگیرید، بهتر است از ام وی ام 550 صرفنظر کنید و به سراغ یک سدان داخلی صفرکیلومتر بروید. اما اگر تنوع طلب هستید و در فواصل زمانی کوتاه تصمیم به فروش خودرو خود میگیرید، بهتر است از ام وی ام ۵۵۰ صرفنظر کنید و به سراغ یک سدان داخلی صفرکیلومتر بروید.
واقعا من که میخوام بخرم خیلی سردرگم میشم.از بین دوستان واطرافیان خودمم هرکی داره خیلی راضیه و حسابی تعریف میکنه. به نظر منم که فوق العاده از ماشین های مزخرف داخلی بهتره ولی دلیل این همه بدگویی این سایت رو نمیفهمم واقعا. ام وی ام 550 در مجموع خودرویی کم استهلاک است و اگر در نگهداری از آن خیلی بیمبالاتی نشود، خرابی عجیب و غریبی برایش پیش نخواهد آمد.
در کا خیلی ماشین نشستم ولی جک جی 5 اتو رو لطفا فقط و فقط با ماشینهای بالای 120 تومنی مقایسه کنید نه با سراتو که فقط داره پول برند ازتون میگیره .جک عالیه عالی. به طور کلی طراحی داخلی MVM 530 چندان جذاب و مدرن جلوه نمیکند؛ با این حال کابین جادار و متریال نسبتا قابل قبول به خدمت گرفته شده در ساخت آن سبب شده تا کابین ام وی ام ۵۳۰ فضای نسبتا قابل تحملی برای مشتریان این گونه سدانهای اقتصادی باشد. با نگاه به طرح بدنه ام وی ام ۵۳۰ متوجه ظاهر نسبتا قدیمی این خودرو به سبک تولیدات اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی خواهید شد که تحت شرایط فعلی چندان مدرن و امروزی به نظر نمیرسد.
گذشته از نمای کاملاً سادهی کنار خودرو که مزین به چرخهای ۱۵ اینچی است، با نگاهی اجمالی به بخش عقب خودرو متوجه پایان یافتن ایدههای طراح خودرو خواهیم شد. البته از خودروی اقتصادی در این کلاس، نباید انتظار بیشتری داشت؛ اما با این حال طراحی نمای عقب میتوانست بهتر از این باشد. چراغهای عقب و مجموعهی سپر عقب طراحی ناهماهنگ و ناشیانهای دارند و هیچگونه جلوهی خاصی در آنها دیده نمیشود. شاید طراحی این بخش، بهتنهایی متوسط و قابل قبول به نظر برسد؛ اما عدم وجود ارتباط بین نمای جلو و عقب، باعث القای حس کسلکنندهای به بیننده میشود.
این مشکلات ممکن است در هر خودرو بسته به نحوه استفاده و شرایط نگهداری متفاوت باشند. برای کاهش احتمال بروز این مشکلات، توصیه میشود سرویسهای دورهای را به موقع انجام دهید و از قطعات یدکی اصلی و معتبر استفاده کنید امداد خودرو مدیران خودرو تمام خدمات مکانیکی خودرو ام وی ۵۳۰ را برای شما انجام میدهد. قدرت، شتاب، سرعت، حرکت در شیب ام وی ام 550 با جک در عمل قابل مقایسه نیست، ظاهرشم خیلی بهتره اون صلیقه شماست که میگی جک بهتره، تو جاده جک رو میخوره من امتحان کردم ، حتی ماشین های کره ای هم تو سرعت بهش نمیرسن. از نظر طراحی خارجی و داخلی جک جی 5 از زیبایی و هارمونی بهتری برخودار است چیزی که ام وی ام 550 از آن رنج می برد.
Mvm 530 از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بهره میبرد که 139 اسب بخار قدرت و 176 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. قدرت این پیشرانه تنها از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب 0 تا 100 این خودروی چینی حدود 12 ثانیه بوده و مصرف ترکیبی آن هم حدود 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. درحالیکه این روزها اکثر خودروهای چینی به پیشرانههای توربو مجهز شدهاند، این سدان چری با موتور تنفس طبیعی استهلاک پایینی دارد.
همچنین کل کابین خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده که حس و حال ارزانقیمتی دارد اما از یک سدان کامپکت اقتصادی چینی متعلق به یک دهه پیش نمیتوان انتظار زیادی داشت. در نمای جانبی نیز شاهد طرح نه چندان مدرن فریم پنجرهها و شمایل ساده پروفیل جانبی خودرو هستیم که حجم پردازیهای جزئی صورت گرفته روی آن کمک زیادی به خوشفرمتر و عضلانی جلوه کردن این قسمت از خودرو نکرده است. در نمای عقب نیز شاهد چراغهای عمودی به فرم چهارضلعی و به صورت یک تکه هستیم که در دو طرف درب صندوق به حالتی استوار جانمایی شدهاند و نمایی ساده را به همراه سایر المانهای این بخش برای قسمت پشت mvm 530 پدید آوردهاند. به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با سایر محصولات چینی چندان جذاب به نظر نرسیده و در قیاس با محصولاتی همچون سمند یا پژو پارس نمیتوان فاکتور برتری قابل توجهی را برای آن در نظر گرفت.
این خودرو در بازارهای مختلف با نامهای گوناگون از جمله Chery A5 شناخته میشود برای حل مشکل خودرو ام وی ام ۵۳۰ با امداد خودرو ام وی ام تماس بگیرید. همانطور که از مشحصات خودروهای ام وی ام 550 و جک جی 5 مشخص می باشد هر دو خودروی چینی در یک حد و اندازه می باشند و هر کدام در قسمتی بر دیگری ارجحیت دارد. برای مثال ام وی ام 550 حجم موتور بیشتری از جک جی 5 دارد ولی پیشنه قدرت آن علی رغم حجم بیشتر کمتر جک جی 5 می باشد.
هرچند این موتور از لحاظ بازدهی و مصرف سوخت ضعیفتر از همتایان توربوشارژ خود است اما در عوض با بنزین کشورمان سازگاری بهتری دارد و برای خودروی کامپکتی مثل ۵۵۰ قدرت کافی را فراهم میکند. به همین دلیل، اگر در نگهداری این خودرو بیمبالاتی نشود، خرابیهای بزرگی نخواهد داشت و خودروی بیآزاری خواهد بود. یکی دیگر از نقاط قوت ۵۵۰ سواری نرم است که در مسافتهای طولانی رضایت سرنشینان را جلب میکند.
امکانات ارائهشده در امویام 550 با توجه به بازهی قیمتی، مناسب و قابل قبول است و میتوان به این نکته اشاره کرد که اکثر امکانات رفاهی این خودرو کم و بیش در تمامی رقبایش وجود دارد و از این لحاظ خودروی چشمگیری به شمار میرود. به طور کل طراحی بدنه ام وی ام ۵۵۰ به ویژه با تغییرات صورت گرفته در نمای روبرو و قسمت پشت، از آن حالت ساده در مدل ۵۳۰ بسیار فاصله گرفته و در حال حاضر میتواند رقیب مناسبی برای تولیدات داخلی همچون پارس تندر، پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس باشد. این بار و در سلسله نوشتارهای “دوراهی” تصمیم داریم دو سدان چینی را رو در روی یکدیگر قرار دهیم که یکی شناخته شده تر بوده و از معرفی آن یکی چند ماهی بیشتر نمیگذرد.
مصرف سوخت ۵۵۰ در هر صد کیلومتر ۷.۷ لیتر اعلام شده و حجم صندوق بار آن نیز ۴۵۰ لیتر میباشد. در طرف دیگر پیشرانه کمتوانتر ام جی ۳۶۰ مصرف ۷.۵ لیتری دارد که در مقایسه با ام وی ام ۵۵۰ پرمصرفتر نشان میدهد؛ اما صندوق عقب ام جی گنجایش ۴۸۲ لیتری دارد. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است و با توجه به دنیای مدرن امروزی، این استاندارد در خودرویی که در چند سال اخیر توسعه یافته، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد. حجم مخزن سوخت ۵۲ لیتر است؛ اطلاعات دقیقی از مصرف سوخت این خودرو از سوی سازنده و شرکت مونتاژکننده منتشر نشده است؛ بدین دلیل اطلاعات مهمی همانند مصرف سوخت، همچنان نامشخص است و فقط میتوان به تجربهی مصرفکنندگان بسنده کرد. میزان شتاب و چالاکی نسخههای دستی ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ به دلیل برخورداری از قوای فنی یکسان، در سطحی مشابه قرار داشته و اختلاف چندانی میان این دو سدان شرقی مشاهده نمیشود.
در پاسخ به پرسش بالا باید بگوییم اگر در دوره میانسالی خود هستید و تمایل دارید یک خودرو خانوادگی کم دردسر داشته باشید که نسبت به مبلغ پرداختی، آپشنهای خوبی داشته باشد؛ ام وی ام ۵۵۰ (به خصوص در نسخه اتوماتیک) گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. داشبورد ام وی ام ۵۵۰ دوام قابل قبولی دارد و در گذر زمان دچار افت کیفی عجیب و غریبی نمیشود اما کل تریم داخلی این خودرو (شامل داشبورد و رودریها) از پلاستیک کاملاً خشک ساخته شده است. این مسئله از نظر بصری حس خوبی به سرنشینان نمیدهد و باید آن را جزو معایب mvm 550 محسوب کنیم. طبیعی است که در چنین شرایطی توقع یک چهره بهروز را از ام وی ام ۵۵۰ نداریم اما طراحی این خودرو حتی نسبت به رقبای هم سن و سالی مثل جک J5 یا برلیانس H330 هم کمی قدیمی به نظر میرسد و بهخصوص برای خریداران جوان جذابیتی ندارد. همانطور که اشاره کردیم، mvm 550 نسخهای فیسلیفت از ام وی ام ۵۳۰ محسوب میشود که یعنی طراحی اولیه آن به سال ۲۰۰۶ برمیگردد. پیشرانه مذکور از نظر بازدهی و مصرف سوخت در سطحی پایینتر از پیشرانههای جدید توربو قرار میگیرد اما در بحث استهلاک و سازگاری با بنزین موجود در کشورمان، وضعیت بسیار بهتری دارد.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. یکی از موضوعاتی مهمی که با بررسی تجربه رانندگی افراد مختلف درباره ام وی ام ۵۳۰ خیلی بهچشم میآید، عملکرد فوقالعاده نرم فرمان این خودرو است. هر چند این موضوع باعث میشود که رانندگی در سرعتهای پایین و همچنین پارک کردن خودرو برای شما آسانتر شود؛ اما در عین حال برای رانندگی در سرعتهای بالا با این خودرو باید مراقب باشید. ام وی ام ۵۳۰ یک سدان جمع و جور اقتصادی از سری محصولات شرکت اتومبیلسازی چری است که از سال ۲۰۰۶ تحت عنوان چری A5 روانه بازار شد و تا سال ۲۰۱۰ شکل و شمایل اولیه خود را حفظ کرد.
ام وی ام ۵۵۰ سدان ساخت چری است که در بازارهای خارجی با نام E5 شناخته میشود. این خودرو جایگزین مدل ۵۳۰ شده که قبلاً نیز توسط مدیران خودرو تولید میشد؛ اما محصول دیگر ام جی ۳۶۰ است که قطعاً برخی از مدلهای وارداتی این کمپانی را میشناسید. با توجه به طراحی بخش عقب خودرو و عدم وجود دید کافی به این بخش، دوربین دید عقب برای این خودروی ضروری است و خوشبختانه شاهد ارائهی آن و همچنین حسگر پارک در عقب خودرو هستیم. سیستم چندرسانهای این خودرو به نمایشگر ۷ اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری رهیاب و نقشهخوان مجهز است. همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و اشتراکگذاری محتویات موبایل، تبلت و … یکی از امکاناتی که جای خالی آن احساس میشود، سیستم تهویه مطبوع خودکار است که در اکثر رقبای این خودرو،حتی خودروهایی در ردهی قیمتی کمتر از امویام 550 نیز ارائه میشود.
بدون تردید بزرگترین ایراد در بین معایب MVM 530، ظاهر نه چندان جذاب آن است. حتی خیلی از اصول آیرودینامیک برای جلوگیری از کاهش شتاب خودرو در سرعتهای بالا نیز در این ماشین رعایت نشده است. این در حالی است که کمپانی چری، عرض خودروی ام وی ام ۵۳۰ را بهعنوان یک سدان کوچکتر از بسیاری خودروهای دیگر طراحی کرده است. احتمالا مافیای خودروهای بی کیفیت داخلی چنین مقاله سفارشی براش درست کردند. به عنوان آخرین مورد در لیست معایب ام وی ام 550 باید به بازار خرید و فروش کم رونق آن اشاره کنیم.
حالت ساده اما دلنشین کنسول میانی به همراه کلیدهای سیستم تهویه نمای قابل قبول را از داشبورد به نمایش گذاشته است. غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار نیز طراحی متقاعدکننده داشته و میتوان آنها را نسبتاً زیبا قلمداد کرد. ام وی ام 530 با نام اصلی چری A5، از سال 2006 وارد سبد محصولات شرکت چری شد و از سال 1389 بهواسطه شرکت مدیران خودرو راه جادههای کشورمان را در پیش گرفت. شاید امروز بسیاری از خودروهای میان رده موجود در بازار ایران از آپشنهایی مانند سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن عقب و جلو، آینه برقی و … برخوردار باشند؛ اما وجود این ویژگیها برای خودرویی که در سال ۱۳۹۰ در کشور عرضه شد، خیلی جذاب بود. از جمله دیگر مزایای MVM 530 در ردیف آپشنها میتوان به تهویه اتوماتیک، روکشهای چرم و سانروف اشاره کرد.
در کل شتابگیری خودرو راضیکننده و قابل قبول است؛ ولی نباید انتظارات زیادی از بخش فنی این خودرو داشته باشید. طراحی ظاهری خوشفرم و مدرنتر از قبل، کابین دلنشین و جادار، بهبود عملکرد سیستم تعلیق و سواری نرمتر نسبت به ۵۳۰، دقت عملکرد پیشرانه نسبت به فشردن پدال گاز به ویژه در نسخه دندهای و وفور لوازم یدکی از جمله نقاط قوت ام وی ام ۵۵۰ به شمار میروند. از طرف دیگر مواردی همچون عرضه نسبتا محدود و نیاز به قلقگیری ترمزها را میتوان در زمره نقاط ضعف ام وی ام ۵۵۰ برشمرد. امویام ۵۵۰ مدت نسبتاً کوتاهی بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ توسط مدیران خودرو تولید شد و امروز میتوان نمونههای کارکرده آن را با قیمت مناسبی خرید.
مصرف سوخت جي 5 طبق اعلام كارخانه سازنده برابر با 7.6 ليتر در 100 كيومتر مي باشد . جي 5 توسط كمپاني پينين فارينا ايتاليا طراحي شده كه همين بس كه بگوييم اين شركت طراح خودروهاي بزرگي از قبيل فراري و چندين مدل فيات بوده است. طراحي اين خودرو نسبت به همتايان چيني خود بسيار شكيل و خوش چهره مي باشد بطوريكه در صورت برداشتن لوگوي اين برند چيني هرگز متوجه نخواهيد شد كه اين يك خودروي چيني مي باشد. اما با گذر از جلو خودرو، هرچه به عقب نزديك مي شويم بيشتر مايوس مي شويم چرا كه با نماي جلو خودرو هيچ هاهنگي خاصي ندارد .چراغ هاي عقب خودرو و مجموعه سپر عقب يصورت ناشيانه اي طراحي شده و جلوه خاصي ندارد. سلام خدمت همه عزیزان کلیه مطالب گفته شده همش الکیهخدا سرشاهده mvm550طلا است من مدل ۹۶ اتومات دارم عالیه چشمش نزنم .
در بازار، خرید و فروش ام وی ام ۵۵۰ به خوبی دیگر محصولات این نشان چینی نیست و معمولاً مالکان آن، زمان انتظار زیادی برای به فروش رفتن اتومبیل خود تحمل می کنند که این نکته را از بدترین ویژگی های ام وی ام ۵۵۰ باید دانست. در این زمینه، جک J5، که رقیب اصلی ام وی ام ۵۵۰ است، اوضاع به مراتب بهتری دارد، چراکه بیش تر در بازار معامله می شود و مشتریان ایرانی هنوز آن را به دست فراموشی نسپرده اند. البته یک نکته را باید گفت و آن اینکه ام وی ام ۵۵۰ هماکنون تولید نمیشود اما شاید بتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را در برخی نمایندگیها و نمایشگاهها یافت. این خودرو که تکامل یافته ۵۳۰ بوده از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مدل ۵۳۰ استفاده کرده و خروجی ۱۳۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری را ارائه میکند.
همین موضوع سبب شده است مالکان خودروهای ام وی ام و چری بتوانند از شبکه ای وسیع برای دریافت خدمات استفاده کنند. به این ترتیب، می توان گفت که تقریباً هیچ یک از محصولات این شرکت با مشکل کمبود قطعات یدکی و لوازم مصرفی روبهرو نیست. هر چند عملکرد تمام نمایندگی ها را نمی توان خالی از ایراد دانست و قطعاً کاستی هایی در این بخش وجود دارد.
قدرت و گشتاور این پیشرانه برای سدانی در رده ۵۵۰، کاملاً کافی به نظر می رسد. شتاب گیری ثانویه با ۵۵۰ اتوماتیک نسبتاً بهتر پیش می رود، اما باز هم نمی توان از لقب هیجان انگیز برای آن استفاده کرد. سواری نرم و خانوادگی پسند را یکی از مهم ترین ویژگی های ام وی ام ۵۵۰ و نقطه قوت آن باید دانست که این ویژگی را کاملاً از ۵۳۰ به ارث برده است. اما در کنار این سواری نرم و راحت، پایداری متوسط را از ایرادات اصلی این سدان چینی باید دانست که بخش زیادی از آن به نبود سیستم کنترل پایداری (ESP) در خودرو باز می گردد. در بازار چین ام جی ۳۶۰ با دو پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا توربو عرضه میشود اما مدلی که فعلاً در ایران مونتاژ میشود از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند.
بخش فنی امویام 550 چندان باکیفیت و قابل اعتماد نیست و دلیل این نقد، استفاده از قطعات بیکیفیت چینی در جایجای این خودرو است. همانطور که گفته شد، ۵۵۰ درواقع یک فیسلیفت بزرگ روی ۵۳۰ محسوب میشود و این موضوع را میتوان از روی طراحی پروفیل جانبی که کاملاً با ۵۳۰ یکسان است فهمید. همچنین مقایسه ظاهر ۵۵۰ با خودروهای چینی جدید کاملاً نشان میدهد که چینیها تا همین چند سال پیش در طراحی خودرو چقدر عقب بودهاند. با همهٔ اینها اما ۵۵۰ در قیاس با خودروهای داخلی در حال تولید مثل پژو پارس و سورن پلاس ظاهر بهمراتب مدرنتری دارد. این سدان چینی با ۴,۵۸۰ میلیمتر طول، ۱,۷۶۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۸۳ میلیمتر ارتفاع، هماندازهٔ آریزو ۵ است.
البته این نرمی تا حدودی روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی گذاشته اما در یک سدان خانوادگی مثل ۵۵۰ کیفیت سواری اهمیت بیشتری دارد. ام وی ام ۵۵۰ نام یکی از محصولات شرکت مدیران خودرو بوده که برای اولین بار در سال 1393 توسط این شرکت در دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار ایران معرفی و عرضه شد. این خودرو در اصل همان چری E5 نام داشته که شرکت سازنده آن را جایگزین مدل A5 که در ایران با نام ام وی ام 530 به فروش میرسید کرد. حضور MVM 550 در بازار ایران سبب شد تا خودروهای چینی خصوصا محصولات چری در بازار ایران جای پای خود را باز کنند و مردم بیش از پیش به این خودروها روی خوش نشان دهند. اما باز هم با تمام این موارد این خودرو چندان نتوانست فروش بالایی را تجربه کند و خیلی زود در سال 1395 از خط تولید مدیران خودرو کنار رفت تا محصولات جدید تر این برند چینی به تولید رسند.
جعبه دنده ام وی ام 550 هفت سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک بوده ولی جک جی 5 مجهز به جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک اتوماتیک مجهز می باشد. در یکی دو سال اخیر، خودروسازان چینی به سمت استفاده از پیشرانههای کم حجم توربو رفتهاند و به ندرت از موتورهای تنفس طبیعی بهره میگیرند. اما mvm 550 از نسل قبل خودروهای چینی است و قلب تپنده 2 لیتری تنفس طبیعی را در سینه دارد.
البته دلیل تمجید از کابین این خودرو، طراحیهای نامناسب و ناامیدکنندهی برخی خودروسازان چینی است و در مقایسه با رقبای غیر چینی، نمیتوان داشبورد و کابین امویام 550 را برنده دانست. همچنین به لطف فاصلهی بین دو محور ۲۶۰۰ میلیمتری، فضای مناسبی برای سرنشینان و بهخصوص سرنشینان عقب فراهم شده است که یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود. طراحی ظاهری امویام 550 را میتوان به دو بخش مجزا تقسیم کرد؛ بین دو قسمت جلو و عقب خودرو به هیچ وجه هارمونی خاصی برقرار نیست و ناهماهنگیهایی در آنها وجود دارد. نمای جلوی خودرو حالتی عضلانی دارد که به لطف خطوط ملایم روی کاپوت، جلوپنجرهی بزرگ و کرومی، چراغهای بزرگ و گلگیرهای پفکرده حاصل شده است. بخشی از جلوپنجرهی کرومی روی کاپوت قرار گرفته که این بخش را بیش از سایر قسمتها چشمگیر کرده است.
مدل اتوماتیک ام وی ام ۵۵۰ بهواسطه ذات تنبلتر گیربکس CVT کمی کندتر از نسخه دستی عمل میکند. هر دو مدل ام وی ام ۵۳۰ و ۵۵۰ از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 2 لیتر مجهز هستند که تفاوت اندکی در مقدار نیروی تولیدی این دو خودرو دیده میشود. واضح است که فضای داخلی mvm 550 نیز بسیار بهروزتر و زیباتر جلوه کند؛ درون کابین ۵۵۰ اثری از دریچههای تهویه مستطیلی شکل و کنسول میانی بسیار ساده که در مدل mvm 530 وجود داشت، به چشم نمیخورد. طراحی داشبورد و تودریها بسیار چشمنوازتر شده و وجود نمایشگر لمسی، محیطی تکنولوژیک را برای کابین ۵۵۰ پدید آورده است. با توجه به یکسان بودن پلتفرم هر دو خودرو و ابعاد اتاق و گنجایش کابین این دو مدل کاملا مشابه با یکدیگر برآورد شده و نسبتا کافی بهنظر میرسد.
چری برای داخل ۵۵۰ هم داشبورد جدیدی را طراحی کرده بود تا آن را بیشتر از ۵۳۰ متمایز کند. این داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرم هرچند در قیاس با خودروهای جدید چینی کاملاً از مد افتاده و قدیمی به نظر میرسد اما اگر آن را با خودروهای داخلی مثل شاهین و تارا مقایسه کنیم قابلقبول خواهد بود. دریچههای تهویهٔ عمودی، غربیلک فرمان ساده با تریم نقرهای و کنترلهای تهویه دوار ازجملهٔ ویژگیهای داخلی این خودرو هستند درحالیکه نمایشگر لمسی هفت اینچی آن طبق استانداردهای امروز کوچک به نظر میرسد.
فضاي داخلي خودرو به لطف فاصله زياد دو محور فضاي مناسبي را براي سرنشينان و بخصوص سرنشنان عقب ايجاد مي كند كه اين مسئله از نقاط قوت اين خودرو مي باشد. سيستم تهيه مطبوع بصورت اتوماتيك بوده كه با يه شاسي دايره شكل كه شباهت فراواني به تويوتا كمري دارد قابل تنظيم مي باشد. عزیز بخر، ببین کی گفتم، بخر، بعد بنداز سربالایی و پیج جاده های شمال، ببین چه خودرویی گرفتی عشق کن.
اما mvm 550 از نسل قبل خودروهای چینی است و قلب تپنده ۲ لیتری تنفس طبیعی را در سینه دارد. ام وی ام 550 در مقایسه با مدل ۵۳۰ با قیمت بالاتر وارد بازار شد اما عرضه این مدل با ورود برخی کراس اوورهای کوچک چون MVM X22 و لیفان X50 و … همزمان شد که در رنج قیمتی این خودرو واقع شده بودند. بنابراین ام وی ام ۵۵۰ نتوانست موفقیت مدل ۵۳۰ را در بازار ایران تجربه کند. بنابراین باید گفت که وضعیت خرید و فروش ام وی ام ۵۵۰ در بازار ایران تقریبا در سطوح متوسط ارزیابی میشود. سعی کردیم تصویر روشنی از مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ پیش روی شما قرار دهیم تا تصمیمگیری برای خریدن یا نخریدن این خودرو برایتان آسانتر شود.
اما عرضه کننده وطنی آن قدر دیر به سراغ مونتاژ ۵۵۰ رفت که عملاً دیگر ظاهر این خودرو برای خریدار ایرانی جذابیت خاصی نداشت. یکی از ویژگی های ام وی ام ۵۵۰ این است که حداقل تناسبات لازم در طراحی بیرونی آن به مراتب بهتر از ۵۳۰ رعایت شده اند. سپرهای جلو و عقب نسبت به ۵۳۰ حجیم تر شده است و بیش تر با هیکل عضلانی خودرو مطابقت دارند. طراحی نمای عقب از آن حالت کسل کننده سابق خارج شده و چراغ ها عامه پسندتر به نظر می رسند.
در شهری مانند تهران که پیدا کردن جای پارک در معابر شهری کار آسانی نیست، داشتن یک خودروی جمع و جور خیلی بهکار میآید. در بین خودروهای سواری، وقتی نام سدان به میان میآید، خیلی نباید انتظار ابعاد جمع و جور را داشت. همچنين چينش ادوات كاربردي از قبيل تهويه مطبوع و سيستم صوتي و خروجي هاي هوا بسيار زيبا و متناسب با همديگر طراحي شده است .فرمان خودرو هم از ظاهري مناسب بهره مي برد كه با قرار گرفتن اداوت تنظيم سيستم صوتي بر روي آن حجت را بر ال90 تكميل مي كند.
ام وی ام ۵۵۰ در مجموع خودرویی کم استهلاک است و اگر در نگهداری از آن خیلی بیمبالاتی نشود، خرابی عجیب و غریبی برایش پیش نخواهد آمد. از این رو، بسیاری از مالکین mvm 550 از خودرو خود رضایت دارند و آن را ماشینی بیآزار میدانند. هر دو خودرو ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ از سطح امکانات رفاهی بسیار پایینی بهره میبرند و لیست تجهیزات رفاهی این خودروها اصلا بلندبالا نیست. یکی از اصلیترین وجوه تمایز میان آپشنهای رفاهی دو خودرو به برخورداری ام وی ام ۵۵۰ از نمایشگر ۷ اینچی بازمیگردد؛ در سایر موارد نمیتوان اختلاف جدی میان این دو مدل پیدا کرد.
همچنین ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ گنجایش فضای داخلی در سطح نسبتا مناسبی قرار داشته و میتوان چهار تا پنج سرنشین بزرگسال را با حداقل محدودیت درون این خودرو جای داد. ظرفیت صندوق عقب ام وی ام ۵۳۰ معادل ۴۸۳ لیتر است که فضای کاملا مناسبی جهت جای دادن اسباب و وسایل مسافرت خانوادگی را برای کاربران خود فراهم آورده و از این حیث دردسر چندانی را بر کاربران خود تحمیل نخواهد کرد. با ورود به فضای داخل کابین ام وی ام ۵۳۰ متوجه نوعی طراحی بسیار ساده و تا حدودی ناهماهنگ به ویژه در بخش کنسول میانی با المانهای مربع مستطیل مانند خواهید شد که البته در قیاس با برخی از محصولات داخلی چندان هم سطح پایین جلوه نمیکند. داشبورد حجیم این خودرو به شکل نسبتا ساده طراحی شده اما کنسول میانی آن همانطور که اشاره شد جلوه جذاب و هماهنگ متناسب با سایر قسمتها ندارد. در این بین طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار میتواند باعث زیباتر شدن فضای داخلی کابین باشد. در بخش پایانی مقاله مقایسه ام وی ام 530 با 550 باید گفت که دو خودرو ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ اساساً دارای ذاتی مشابه هستند و تفاوتهای جدی میان قابلیتهای عملکردی این دو خودرو مشاهده نمیشود.
امویام 550 در تیپ معمولی، قیمت ۱۱۰ میلیون تومان برای نسخهی دستی و ۱۴۰ میلون تومان برای نسخهی خودکار دارد. در حال حاضر، قیمت امویام ۵۵۰ کارکرده در نسخهٔ اتوماتیک در نمونههای تمیز و کمکار بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان است. با این رقم اگر به دنبال خودرویی اتوماتیک صفرکیلومتر باشید انتخابی جز کوییک نخواهید داشت و در بین خودروهای دستی صفرکیلومتر نیز در بهترین حالت میتوانید سراغ رنا پلاس یا سورن پلاس با موتور XU7P بروید که همگی از لحاظ قدرت موتور و امکانات در پس امویام قرار میگیرند. بااینحال، اگر خواهان نسخهٔ دستی امویام ۵۵۰ باشید باید خیلی بگردید زیرا این نسخه بسیار کم پیدا میشود و اکثر نمونههای دستدوم ۵۵۰ از نوع اتوماتیک هستند.
ام وی ام ۵۵۰ پس از به پایان رسیدن تولید ام وی ام ۵۳۰ جایگزین آن در خطوط تولیدات مدیران خودرو شد و در قالب دو مدل دندهای و اتوماتیک به دست مشتریان ایرانی رسید. پیشرانه نسبتا ملایم و کمصدا کار میکند و تعویض دستی دندهها با لطافت انجام میگیرد. بهطور کل ماهیت تجربه رانندگی با این دو خودرو تقریبا مشابه بوده و تفاوت چشمگیری میان آنها احساس نمیشود. ام وی ام ۵۳۰ (MVM 530) یک خودروی سواری در دستهی سدانهای کامپکت است که توسط شرکت چری (Chery) چین تولید شده و در ایران توسط شرکت مدیران خودرو (MVM) مونتاژ و عرضه میشود.
چری یک پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی تنفس طبیعی دارد که بسیار به آن علاقهمند است! این پیشرانه بر روی بسیاری از خودروهای چری و ام وی ام در ایران هم به چشم می خورد. ام وی ام ۵۵۰ نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین پیشرانه ۱۳۲ اسب بخار مجهز شده است.
به طور کل با توجه به آمار فنی ارائه شده میتوان عملکرد پیشرانه ام وی ام ۵۳۰ را نسبتا مناسب و برتر از محصولات داخلی همچون انواع پژو و سمند دانست. سواری نرم، چابکی متوسط، فرمان نرم و تیز و پایداری نه چندان سطح بالا را میتوان در زمره ویژگیها و دینامیک رانندگی ام وی ام ۵۳۰ قلمداد کرد. در مجموع و با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو کشورمان، بایستی قیمت ام وی ام ۵۵۰ در نسخههای کارکرده را معقول و منطقی بدانیم. چراکه در حال حاضر میتوانیم با قیمتی تقریباً مشابه یک سدان داخلی کلاس متوسط، نسخهای سالم از mvm 550 اتوماتیک را بخریم که علاوه بر بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک، از نظر وجود برخی آپشنها و قدرت پیشرانه هم دست بالاتر را دارد. با ورود به کابین ام وی ام 530 با یک ظاهر نسبتا ساده مواجه هستیم و به نظر می رسد طراحی داشبورد آن با الهام از داشبورد سوناتا نسل 5 طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق MVM530 کیفیت بالایی ندارند اما نسبت به رقبای ایرانیاش در رتبه بالاتری قرار دارد.
علاوه بر این، ۵۵۰ از کابین جاداری برخوردار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفادههای خانوادگی تبدیل میکند. بهعنوان آخرین نقطهٔ قوت امویام ۵۵۰ هم میتوان به قیمت مناسب در بین خودروهای کارکرده اشاره کرد. در حال حاضر قیمت نمونههای کارکردهٔ تمیز این خودرو از بسیاری از ماشینهای صفرکیلومتر داخلی ارزانتر است. ۵۵۰ که با سودای جانشینی ۵۳۰ به بازار آمد، هرگز مانند پدرش ندرخشید و خیلی زود با مشتریان ایرانی خداحافظی کرد. شاید اصلی ترین دلیل شکست ۵۵۰، ورود دیرهنگام به کشور ما و قدیمی بودن طراحی ظاهری آن بود. به هر جهت، این سدان چینی ارزان قیمت با دو نوع گیربکس دنده ای و اتوماتیک روانه بازار ایران شد.
این خودرو که در واقع یک فیسلیفت اساسی (ماژور) از چری A5 (ام وی ام ۵۳۰) محسوب میشود، سال ۱۳۹۴ روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد تا راه پدر خود را ادامه دهد. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. مجله خودرو همراه مکانیک در مقاله پیش رو قصد دارد به مقایسه ام وی ام 530 با 550 بپردازد و پس از بررسی تمامی جوانب این دو سدان چینی، نتایج آن را در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهد. البته خوشبختانه در طراحی کابین این خودرو تا حدی ملاحظه افراد قد بلند را کردهاند. برای مقایسه بار دیگر بهسراغ سمند میرویم که حدود ۱۴۶۰ میلی متر ارتفاع دارد.
عملکرد موتور ام وی ام ۵۵۰ هم خوب است و چابکی قابل قبولی را به این خودرو میبخشد. از این رو، بایستی این پیشرانه را به عنوان یکی از مزایای mvm 550 محسوب کنیم. نمای عقب این خودروی سدان کاملا هماهنگ با دیگر بخش ها، کاملا ناموزون طراحی شده. درب صندوق اندازه مناسبی دارد اما تنها یک خط سرتاسری کرومی به همراه محل نصب پلاک بر روی آن تعبیه شده است. سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و میلهی نگهدارندهی ضد لغزش و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنر پیچشی است که سواری تقریباً خوبی ارائه میکند.
به همین بهانه در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب ام وی ام ۵۵۰ رفتهایم. از جمله مهمترین مزیتهای ام وی ام ۵۳۰ میتوان به کابین جادار، عملکرد فنی قابل قبول، سواری نرم، صندلیهای راحت و فرمان نرم اشاره کرد. از سوی دیگر عایقبندی کابین، طراحی ظاهری نه چندان زیبا، طراحی داخلی بسیار ساده و ضرایب سبک دنده را میتوان در زمره نقاط انتقاد برانگیز ام وی ام ۵۳۰ در نظر گرفت. مواردی همچون طراحی ظاهری به روزتر، سواری نرم، عملکرد فنی مناسب و تجهیزات بیشتر نسبت به تولیدات کلاسیک بازار ایران همچون انواع مشتقات پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند، تندر ۹۰ و … سبب شد تا ام وی ام ۵۳۰ از شرایط نسبتا مناسبی در میان رقیبان سنتی خود برخوردار شود. در ادامه خودرو MVM530 به عنوان یکی از محصولات ام وی ام نقد و بررسی شده است. ام وی ام 550 یکی از سدانهای چینی است که در زمان خود توانست موفقیت نسبی در بازار کشورمان کسب کند.
دیدگاهتان را بنویسید