مقایسه چری تیگو 5 اکسلنت IE با ام وی ام X55 خودرو45
سایر المانهای اصلی طراحی کابین در تیگو ۵ دستنخورده باقی ماند و همین موضوع نشاندهنده قدمت و اختلاف زمان طراحی میان آن با X55 پرو است. از سال ۱۳۹۸ مدل های جدید تیگو ۵ وارد بازار شدند که هرچند از لحاظ ظاهری تغییر چندانی با مدل های قبلی نداشتند اما استفاده از نمایشگر عمودی، که به نمایشگر تسلایی معروف است، بزرگترین تغییر این مدل محسوب می شود. در واقع همین نمایشگر بزرگ و کشیده اولین چیزی است که در داخل کابین توجه شما را به سمت خودش جلب می کند.
در این میان تولیداتی نظیر تیگو 5 در مدل IE و ام وی ام X55 در مدل اکسلنت اسپرت از رده قیمتی پایینتری نسبت به بسیاری شاسی بلندهای مونتاژی برخوردار بودند و همین موضوع باعث شد بیشتر در کانون توجه مشتریان با توان مالی متوسط قرار بگیرند. در حال حاضر نیز نمونههای کارکردی این دو خودرو در مقایسه با توان خرید عموم مشتریان، قیمتهای مناسبی دارند که باعث میشود تا در دایره انتخاب این دسته از خریداران قرار بگیرد. کراس اوورهای چینی طی سالهای آخر دهه ۹۰ به تنها انتخاب مشتریان ایرانی برای خرید ماشین جدید و متفاوت از تولیدات قدیمی داخلی تبدیل شده بودند. بهویژه افرادی که تمایل به خرید خودروهای شاسی بلند داشتند، به دلیل قیمت خودرو پایینتر و شرایط راحتتر برای خرید کراس اوورهای چینی مونتاژی نسبت به حریفان کرهای و ژاپنی، به ناچار در مسیر خرید این گونه کراس اوورها افتادند. تیگو ۵ یک کراساوور قدیمی خارجشده از خط تولید با اندک فضای داخلی جادارتر و پیشرانه و گیربکس مناسب (در تیپ TE مدل ۱۴۰۰) است که نمونههای قدیمیتر آن از نظر رانندگی و دوام در جایگاه بسیاری بدی قرار دارند.
جالب است بدانید که ام وی ام X33 اولین کراساوور چینی مونتاژی بود که در ایران حضور پیدا کرد و علیرغم آنکه طی سالهای حضور در بازار ایران چندین مرتبه فیس لیفت و تغییرات ظاهری را تجربه کرد، اما استایل کلی بدنه آن تغییری نکرد و همان استایل با فیسهای جدید در ایران عرضه شد. از لحاظ استهلاک و خرابی نیز معمولا گیربکسهای اتوماتیک AT نسبت به CVT دوام بیشتری دارند و هزینه نگهداری کمتری بر مالک تحمیل میکنند. ضمن آنکه میزان مصرف سوخت ام وی ام X33 اسپرت نیوفیس ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به حریف کمی پایینتر است و هرچند که اصلا کممصرف محسوب نمیشود، اما به هر حال در مقایسه با تیگو ۵ مصرف پایینتری دارد. شتاب این خودرو علیرغم وزن کمتر، نسبت به تیگو ۵ کمی کندتر است و حدود ۱۴ ثانیه برآورد میشود. در طرف دیگر، ام وی ام X33 اس نیوفیس نیز از یک موتور مشابه با قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتنمتر استفاده میکند. نکته اینجاست که گیربکس این خودرو در نسخه نیوفیس تغییر کرده و به گیربکس اتوماتیک AT پنج دنده تبدیل شده است.
پس از این دو فاکتور مهم که به شکنجهگر روزمره مالکان این خودرو بدل شد، باید فاکتور خرابی گیربکس بسیار حساس و بسیار ضعیف CVT را نیز در نظر بگیریم که به پاشنه آشیل تیگو ۵ بدل شد و مخارج سنگینی روی دستان مالکان این خودرو گذاشت. آن هم در شرایطی که شرکت مدیران خودرو توان تامین خدمات پس از فروش در زمینه تامین این حجم از گیربکسهای خراب را نداشت. در مقایسه تیگو 5 با X55pro، محصولاتی از دو کلاس مختلف از شرکت مدیران خودرو را مورد بررسی قرار میدهیم که از دیدگاه ابعاد خارجی تنها به اندازه یک کلاس با یکدیگر اختلاف دارند. طبق ادعای شرکت چری، تغییرات اعمالشده در برنامه ECU تیگو ۵ نیوفیس، باعث شده پیشرانه و گیربکس این خودرو از عملکرد دقیقتر و سریعتری نسبت به گذشته برخوردار باشند؛ چالاکی نمونههای نیوفیس تیگو ۵، نسبت به گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. اما شباهت ام وی ام X77 با تیگو ۷ تنها از نمای بغل است و چهره قسمت عقب این خودرو به طور کلی تغییر کرده است. اصلاحات صورتگرفته روی چهره، بهویژه با حضور جلوپنجره بزرگ، چراغهای دیلایت نواری و طراحی جدید سپر بسیار مدرن جلوه میکند و هماهنگی قابل قبولی با اتاق پیدا کرده است.
براساس گزارشات دریافتی از نمایندگی های مدیران خودرو، تمامی تیگو ۵ های توربو مدل ۱۳۹۹ هستند. این خودروها با قیمت ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان به دست مشتریان می رسند و رنگ های قابل عرضه هم سفید و مشکی خواهند بود. این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار قدرت در دور پنج هزار و ۵۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را در بازه هزار و ۷۵۰ تا چهار هزار دور در دقیقه دارد. ناگفته نماند که مدیران خودرو تاکنون در مورد تجهیزات ایمنی و رفاهی ام وی ام تیگو۵ توربو اطلاعاتی منتشر نکرده و تنها به ارائه اطلاعات درباره پیشرانه و جعبه دنده، اکتفا کرده است. البته لازم به ذکر است با تمامی این تغییرات بنیادین، محرک چری تیگو ۵ ایکس در مدل ۲۰۲۵ نیز همان ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ متصل به گیربکس CVT است که پیشتر در این خودرو ارائه میشد.
این کراساور، سال ۱۳۹۴ به بازار ایران رسید و ظاهرا با اتمام مونتاژ در سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. مدل ام وی ام X33S نیوفیس با طراحی چهره جدید نسبت به مدلهای قبلی در ایران حضور پیدا کرد که البته جذابیتهای بالاتری نیز داشت، اما زمانی که در کنار یک خودروی نسبتا جدید با طراحی متفاوت نظیر چری تیگو ۵ قرار میگیرد، خیلی گیرا و زیبا به نظر نمیرسد. البته تیگو ۵ نیز به نوبه خود ناهماهنگیهایی در طراحی و به ویژه هماهنگی طرح چهره با نمای بغل و قسمت پشت دارد؛ اما به هر حال کراساوور زیباتر و جدیدتری نسبت به ام وی ام X33S محسوب میشود. بنابراین احتمالا شما هم با ما همعقیده باشید که در مقایسه تیگو 5 با ام وی ام x33، چری تیگو ۵ میتواند جذابیتهای بصری بیشتری نسبت به محصول قدیمیتر مدیران خودرو یعنی ام وی ام X33 داشته باشد. این شراکت تا حدی تداوم پیدا کرده و ریشه دوانیده که حالا کمپانی معتبر چری برای نشان ایرانی ام وی ام یک محصول خاص تولید کرده تا آن را به صورت اختصاصی در بازار ایران عرضه کند. البته انتظار نداریم که کمپانی چری از پلتفرم یا اتاق جدید برای عرضه یک محصول در بازار ایران استفاده کند.
پیشرانه تیگو ۵ که کد SQR۴۸۴F به آن اختصاص دادهشده توان تولید ۱۳۹ اسببخار قدرت و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد و بهطور رسمی میتواند این خودرو را در عرض ۱۳ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. برای انتقال نیروی تولیدشده پیشرانه تیگو ۵ به چرخهای جلو از یک گیربکس ۷ سرعته CVT استفادهشده است که تسمه انتقال قدرت موجود در محورهای مخروطی شکل آن کیفیت بالایی داشته و توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساختهشده است. این سیاست فروش در سالهای اخیر با توجه به قیمتگذاری محصولات، حتی برای خودروهایی که کمی گرانتر از ارزش واقعی خود به فروش میرسند، جواب خوبی داده است. با این وجود، این روش باعث شده که افت قیمت محصولات دست دوم چری در بازار بیشتر از رقبا باشد و مشتریان باید برای خرید خودروهای کارکرده از برند چری کمی بیشتر دقت کنند. در نهایت، تیگو 5 با توجه به ویژگیهای فنی خود و مزایای خاصی چون پیشرانه تنفس طبیعی، میتواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال خودرویی با کمترین دغدغه نگهداری و هزینههای جاری هستند.
ماشین تیگو 5 با طراحی شکیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین، حس رانندگی با یک شاسیبلند را به سرنشینان القا میکند. این خودرو با ابعاد متناسب و فضای داخلی جادار، گزینهای مناسب برای استفاده شهری و جادهای محسوب میشود. تیگو 5 علاوه بر طراحی مدرن، کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و توانسته در بازار ایران جایگاه خود را تثبیت کند. این کراساوور به واسطه برند چری و خدمات پس از فروش مدیران خودرو، همچنان یکی از گزینههای مورد توجه خریداران است.
تیگو ۵ توربو هم به صورت محدودتر در اواخر سالهای تولید این خودرو در بازار ایران حاضر شد. حداکثر قدرت موتور ام وی ام X77 برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که حدود ۳ واحد نسبت به تیگو 7 افزایش نشان میدهد، ولی مقدار گشتاور آن تغییر نکرده و روی ۲۱۰ نیوتن متر ثابت مانده است. بنابراین میتوان انتظار داشت که شتاب و چابکی این خودرو نسبت به تیگو ۷ نسل اول چندان تغییر نکرده باشد و بهطور کلی میتوان شتاب صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه را از این کراساور جمع و جور مدیران خودرو انتظار داشت. شرکت مدیران خودرو برای ایکس 5 همچنان از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ استفاده کرده که 156 اسب بخار نیرو را به چرخهای جلو میفرستد اما به جای جعبه دنده CVT 9 سرعته، گیربکس 6 سرعته دوکلاچه را در نظر گرفته که عملکرد چابکتری را برای این خودرو به ارمغان میآورد.
تاریخ تاسیس چری به سال ۱۹۹۷ میرسد و حالا در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. ورود و استارت بدون کلید، صندلیهای برقی جلو، سانروف برقی، نمایشگرهای یکپارچه شده در یک قاب ۲۰.۵ اینچ متکی بر فناوری کابین هوشمند Lion 5.0 AI و تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطهای از امکانات رفاهی Chery Tiggo 5X هستند. هر دو محصول مدیران خودرو که در این مطلب به آنها پرداختهایم، جزو خودروهای قدیمی این شرکت محسوب میشوند و بنابراین نکته هیجانانگیز خاصی در طراحی آنها مشاهده نمیشود. به طور کلی فرم طراحی این دو خودرو قدیمی شده و علیرغم آنکه نسبت به خودروهای تولید داخل همچنان زیباتر به نظر میرسند، اما در مقایسه با محصولات مونتاژی جدید حرف زیادی برای گفتن ندارند. داستان مقایسه X55pro با تیگو 5 در نمای داخلی نیز شباهتی بسیار نزدیک به داستان نمای خارجی آنها دارد. آخرین نسخه عرضهشده از تیگو ۵ در بازار ایران با برخی بهبودهای ظاهری همراه شد که استفاده از تریم دو رنگ پوشش طرح چرم کابین و استفاده از نمایشگر بزرگتر ۱۰ اینچی عمودی، از مهمترین آنها است.
شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی نزدیک به ۱۳ ثانیه است که چندان سریع نیست و برای نمونههای کارکرده ارقامی بالاتر از این هم ثبت خواهد شد. چری تیگو ۵ حدود ۱۵۳۷ کیلوگرم وزن دارد و به طور متوسط حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند. هایما S7 توربو با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ و قدرت 174 اسب بخار، عملکرد قویتری نسبت به تیگو 5 دارد. با این حال، تیگو 5 با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی مصرف سوخت کمتری دارد و از لحاظ هزینههای نگهداری و سوخت بهینهتر است. از نظر قیمت، تیگو 5 معمولاً گزینه اقتصادیتری به حساب میآید و مدیران خودرو با شرایط فروش اقساطی، آن را به گزینهای جذاب تبدیل کردهاند.
اما در چین، به نظر میآید چری از خیر عرضه آن گذشته و تصمیم گرفته خودرویی جدید را جایگزین آن کند. در مجموع، مواد نرم داخل تودریها، چرم مصنوعی صندلی، فرمان باکیفیت در کلاس خودروهای چینی و طراحی کاربرپسند، نکات مثبت تیگو ۵ برای سرنشینان داخل کابین هستند. در نمای پشت، مثل همیشه چینیها کمی بیدقت عمل کردهاند و علاقهی شدید آنها به چراغهای بزرگ، در تیگو ۵ دیده میشود.
بهطور کل طراحی ظاهری چری تیگو ۵ به شکلی خوشفرم و نسبتا خوشایند از آب درآمده، ولی طرح چراغها و نمای چهره این خودرو میتوانست جذابتر از ظاهر فعلی باشد. این کراساوور که با همکاری طراحان بینالمللی طراحی شده، نه به سبک ظاهری محصولات پیش از خود شباهت دارد و نه شبیه به محصولات جدیدتری همچون چری تیگو ۷ است. در این فیسلیفت، طراحی جلوپنجره و سپر جلو کاملا تغییر کرده و بیشتر به Tiggo 3X جدید یا همان X33 Cross بازار کشورمان نزدیک شده.
پیش از هر چیز باید متوجه این موضوع باشیم که مبلغ پرداختی برای تیگو ۵ کمتر از نصف کراساورهای مطرح کرهای است، پس انتظارات خریدار هم باید متناسب با مبلغ پرداختی باشد. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. چری تیگو 5 دارای ابعاد بدنه 4506 میلی متر در طول، 1841 میلی متر در عرض و 1740 میلی متر ارتفاع است. با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی با شما ارتباط برقرار کنند. با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام فرم را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند.
امویام X33 و چری تیگو ۵ دو خودرویی هستند که تقریبا در یک سطح قرار گرفته و معمولا خریداران را با تردید در انتخاب مواجه میکنند. امویام X33 که در چین با عنوان چری تیگو ۳ شناخته میشود، در کلاس کراساورهای شهری قرار دارد. این خودرو در دو تیپ اسپرت و پایه از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر و دو نوع جعبه دنده دستی ۷ سرعته و اتوماتیک CVT بهره میبرد. اما بازده این قدرت و گشتاور چندان چشم گیر نبوده، به طوری که شتاب صفر تا صد این خودرو به کمتر از ۱۴.۵ ثانیهای نرسیده و سقف سرعت آن نیز تنها ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. این عملکرد ضعیف خود را به شکل کشش نامناسب در مسیرهای غیر شهری بیش از هر موقع نشان میدهد. چری تیگو ۵ خودرویی کاملاً خانوادگی است و فضای مناسبی برای قرارگیری چهار سرنشین بزرگسال ارائه میدهد.
استفاده از جوشکاری لیزری سبب تقویت ۳۰ درصدی قسمتهای جوشکاری شده در مقایسه با جوش معمولی شده است و کسب ۵ ستاره ایمنی در تست تصادف CNCAP گواه این مورد است. بنابراین به طور کلی طراحی بدنه و استایل امویام X77 همچنان زیباست و با توجه به طرح چهره مدرن میتواند به راحتی با کراساوورهای میانرده موجود در بازار رقابت کند. در بخش جلو، چراغها بسیار شبیه تیگو 7 پرو شدهاند و جلوپنجره هم به کلی تغییر کرده و به همین دلیل سپر جلو نیز با شمایل تازهای ساخته شده است. این کراساوور جمع و جور و چابک از جمله خودروهای محبوب در بازار جهانی است که چند روز قبل هم توانست از مرز 1 میلیون دستگاه صادرات نیز عبور کند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
در نمای جانبی و خصوصا در نگاه اول، تیگو ۵ اصلا خودرویی چینی با طراحی پیشپاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در ظاهر آن دیده میشود. شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسان چری دست به کپیبرداریهای هوشمندانهای از کراساوری مطرح ژاپنی زدهاند؛ اما باید قبول کرد این حرکت هنرمندانه و با ظرافت انجام شده است. یک خط هدایتکننده از چراغ عقب تا روی دستگیرهها دیده میشود که همراهبا خطوط روی گلگیر، بهخوبی بدنه را حجم داده و جذاب میکند. از سویی دیگر، سقف دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجرهها، شبیه آنچه در نیسان ایکستریل بازار ایران دیدهایم، دارای قابی فلزی و براق هستند.
همچنین صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی جلو و سیستم ورود بدون کلید از جمله ویژگیهایی هستند که سطح راحتی و کاربری را ارتقاء میدهند. اما بین تجهیزات آنها اختلافاتی هم دیده میشود؛ به عنوان مثال ام وی ام X55 دارای ترمز پارک برقی، اتوهلد، فرمان برقی، دوربین ۳۶۰ درجه و صفحه کیلومترشمار دیجیتال است که در تیگو 5 دیده نمیشود. اما در عوض چری تیگو ۵ IE دارای سنسور باران، سنسور پارک جلو، گرمکن صندلیهای جلو و تهویه اتوماتیک دوگانه است که در ام وی ام ایکس ۵۵ اسپرت اکسلنت وجود ندارد.
با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند. در نمونه رونمایی شده، تریم داخلی دو رنگ است و ترکیب خاکستری و مشکی، آرامش بیشتری به سرنشینان میبخشد. در ادامه تغییراتی هم روی سپر عقب و درب صندوق عقب اتفاق افتاده تا هماهنگی بیشتری با چراغهای عقب به وجود بیاورد. همچنین چراغ خطر در عقب نیز به صورت به هم پیوسته درآمده تا شباهت بیشتری به تیگو 7 پیدا کند. طرح چراغهای عقب چندان با جلو هماهنگ نیست، با این حال نمای خوشایند و دلنشینی را در کنار سپر و در صندوق به وجود آورده است.
چری تیگو 5 به دلیل پیشرانه تنفس طبیعی 2 لیتری و سیستم انتقال قدرت سادهتر، در مقایسه با بسیاری از رقبای توربوشارژ، نیاز به مراقبت کمتری دارد. این خودرو برخلاف مدلهای توربوشارژ که نیازمند بنزین سوپر هستند، میتواند با بنزین معمولی هم به راحتی کار کند که این امر هزینههای سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. این ویژگی برای کاربران ایرانی که ممکن است دسترسی به بنزین سوپر نداشته باشند، مزیت محسوب میشود. از نظر تعمیر و نگهداری، تیگو 5 بهدلیل پیشرانه غیر توربو، به تعمیرات پیچیده کمتری نیاز دارد و قطعات آن بهطور عمومی در دسترستر هستند.
تیگو ۵ با پیشرانهی ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان لازم دارد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد. نوع دندهخودکار تیگو ۵ به جعبه دندهی CVT مجهز است که در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دندهی تعیینشده در اختیار راننده قرار میگیرد تا بتواند شرایط مشابهی با جعبهدندههای خودکار معمولی تجربه کند. این در حالی است که ام وی ام X55 با عرضه در سال ۲۰۱۷، از دیدگاه طراحی چند سر و گردن بالاتر از تیگو ۵ است. این خودرو در نمای خارجی خود با المانهای جدید طراحی چری برای آن دوران نظیر برجستگی قابل توجه گلگیر جلو و عقب همراه بود که موجب شد در مقایسه با نسلهای جدیدتر X33 نیز همچنان زیباتر جلوه کند.
مواردی مثل نمایشگرهای یکپارچه کیلومترشمار و مالتیمدیا، سقف پانورامیک، گرمکن صندلیهای جلو، حسگرهای پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع با تنظیمات دوگانه در لیست تجهیزات رفاهی این خودرو حضور خواهند داشت. مهمترین تفاوت فنی X5 با X55 به گیربکس ۶ سرعتهی دبل کلاچه مربوط است که جایگزین نمونهی CVT در X55 شده. با این شرایط، موتور ۱/۵ لیتر توربو همراه قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر مثل سالهای قبل ارایه خواهد شد اما شتابگیری به لطف جعبهدندهی جدید، بهتر خواهد بود و احتمالا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم خواهد کرد.
چری تیگو ۵ از سال ۱۳۹۴ با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی فروخته میشود که ۱۳۹ اسب بخار قدرت دارد. اما تیگو 5 اکسلنت IE نیروی خود را مدیون یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی است که در بهترین حالت توانی نزدیک به ۱۳۹ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. گیربکس این خودرو هم از نوع CVT با ۷ دنده مصنوعی است که توان موتور را به محور جلو ارسال میکند. چنین قدرت و گشتاوری برای خودرویی با ابعاد و وزن تیگو ۵ کاملا کافی به نظر می رسد و در استفاده های معمولی و روزمره به هیچ عنوان احساس ضعف و کمبود قدرت نخواهید داشت. یک جعبه دنده پیوسته یا CVT برای این ماشین در نظر گرفته شده که میتواند به صورت مصنوعی ۷ دنده را شبیه سازی نماید. شتاب صفر تا صد تیگو ۵ حدود 12.5 ثانیه و مصرف بنزین آن حدود ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
چری بیشینه قدرت تیگو ۵ را ۱۳۹ اسب بخار و سقف گشتاور آن را ۱۸۰ نیوتنمتر اعلام کرده است. ( لیست کاملا مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی تیگو ۵ در خودرو چری دیوار) به این ترتیب همانطور که گفته شد دو خودرو در بخش مشخصات فنی شرایط کاملا شابهی را ارائه میکنند. ام وی ام x22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت همچون دیگر نسخههای این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر بهره میبرد. با ورود به کابین چری تیگو 5، طراحی داخلی مدرن و نسبتاً جاداری را مشاهده میکنیم که با استفاده از یک نمایشگر عمودی 10 اینچی در مرکز داشبورد، جلوهای امروزی پیدا کرده است. داشبورد این خودرو از خطوط شکسته و حجمپردازیهای مناسبی بهره میبرد که حس پویایی را به سرنشینان منتقل میکند.
غربیلک فرمان طراحی خوشدستی دارد و نشانگرهای پشت آمپر، علاوه بر نمایش اطلاعات کاربردی، جلوهای اسپرت به کابین بخشیدهاند. فضای سر و پای سرنشینان جلو و عقب به نسبت ابعاد خودرو، کافی و راحت به نظر میرسد، اما شاید برای افراد بلندقد در مسافتهای طولانی کاملاً ایدهآل نباشد. صندوق عقب نیز با توجه به سگمنت خودرو، فضای متوسطی ارائه میدهد که برای استفادههای روزمره و مسافرتهای کوتاه مناسب خواهد بود. از سوی دیگر، X55 (با نامهای دیگر تیگو ۵x/تیگو 4 در سایر قسمتهای بازار جهان) کراساووری است ساب کامپکت که در سبد محصولات مدیران خودرو در بازار ایران، جایی در میان خانواده ام وی ام X33 (تیگو ۳) و تیگو ۵ قرار میگیرد.
استفاده از چراغهای کشیده و نسبتا ساده که با جلوپنجره چهارضلعی در یک راستا قرار گرفتهاند، حالتی نسبتا خنثی برای چهره این کراساوور جمع و جور به وجود آورده است؛ قطعا اگر این قسمت مورد بازنگری قرار میگرفت آنگاه شاید تیگو ۵ نیز میتوانست اسپرتتر از آنچه هست به نظر برسد. با وجود این، طراحی سپر جلو و قابهای مهشکن روی آن فرم خوشایندی داشته و کمکاری طراحان در بخش جلوپنجره و چراغها را تا حدی جبران کرده است. فروش ماشین در مدل تیگو 5 نیز در بازار آزاد به نحو راحت امکان پذیر است، چراکه قیمت خودرو تیگو ۵ کارکرده هم سطح با توان مالی بسیاری از مشتریان است. شاید تیگو 5 به اندازه ی شاسی بلند هایی مثل تیگو 7 و تیگو 8 جذابیت نداشته باشد، اما با این حال یکی از جذاب ترین ماشین های بازار بوده و فروش فوق العاده ی آن، شاهدی بر این موضوع است. ابعاد بزرگ و کابین جادار، تیگو 5 را به یک گزینه ی بسیار مناسب برای مسافرت و استفاده های طولانی تبدیل کرده است. در مورد صندوق عقب باید اشاره کنیم که فضایی معادل صندوق عقب تیگو ۷ نسل قدیم در محفظه پشت صندلیهای ردیف دوم ام وی ام X77 جانمایی شده که تقریبا معادل ۴۱۰ لیتر است.
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اتاق ام وی ام ایکس ۷۷ همان اتاق چری تیگو ۷ است که حالا به صورت کلی فیسلیفت شده و نمای زیبایی پیدا کرده است. البته باید اشاره کنیم که چری تیگو ۷ در زمان خودش طراحی مدرنی ارائه میداد و این طراحی مدرن باعث شده تا بعد از چند سال همچنان بدنه نسبتا زیبا و جذابی برای مشتریان امروزی داشته باشد و استایل این خودرو همچنان در مقایسه با محصولات روز چندان مورد انتقاد واقع نشود. شرکت مدیران خودرو قدیمیترین و اصلیترین شریک کمپانی چری در ایران محسوب میشود که از حدود بیش از ۱۵ سال پیش (اواسط دهه ۸۰)، مونتاژ و عرضه محصولات این خودروساز چینی در ایران را بر عهده دارد.
مدیران خودرو 777 به محض اعلام قیمت ام وی ام ایکس 5، اطلاعات مربوط به قیمت و زمان فروش رسمی این خودرو را به اطلاع مخاطبان و متقاضیان خواهد رساند. اما در مورد قیمت احتمالی ام وی ام ایکس 5 نیز باید گفت که هنوز به طور رسمی از سوی مدیران خودرو هیچ رقمی اعلام نشده در حالی که قاعدتا باید با مدل ایکس 55 تفاوت قیمت داشته باشد. در حالی که از چند ماه قبل اخباری غیر رسمی مبنی بر ورود مدل فیسلیفت شده ایکس 55 با نام ام وی ام ایکس 55 پرومکس به گوش میرسید، در روزهای پایانی سال 1403 سرانجام این محصول با کارکرد فنی متفاوت و چهره جدید به نمایش درآمد. صندلیهای ردیف دوم برای افراد بلند قد، چندان ایدهال نیست اما برای سرنشینان جلو، ایراد خاصی دیده نمیشود. چری برای این بخش، از تزئینات نگینی نقرهای رنگ استفاده کرده و مواد پلاستیکی با طرح سیاه براق دارد.
چراغهای جلو با گرافیک زیبا، طراحی هماهنگ با جلوپنجره و ارتفاع مناسب خودرو از عواملی بودند که به جذابیت بصری آن کمک کردند. این ویژگیها باعث شدند که تیگو 5 از برخی رقبا متمایز شود و نمایی مشابه با شاسیبلندهای واقعی پیدا کند.در نمای جانبی، خطوط بدنه ساده و منطقی طراحی شدهاند تا ظاهر خودرو بیش از حد شلوغ نباشد. علاوه بر این، در سپر جلو از المانهای اسپرت استفاده شده که هرچند طراحی آن هیجانانگیز نیست، اما ترکیب هماهنگ و قابل قبولی ایجاد کرده است.
پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعهی شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری فروخته میشوند. معاون فروش شرکت مدیران ماشین از ورود 2 خودروی جدید این شرکت تا نیمه دوم سال جاری به بازار خبر داد. اما برخلاف بخش موتور، تیگو 5 در بحث گیربکس ضعفهایی دارد و میتواند خرجهای بیشتری روی دست شما بگذارد. گیربکس سی وی تی این خودرو هر ۸۰ هزار کیلومتر نیازمند تعویض زنجیر و سرویس کامل است و اگر این کار انجام نشود، هزینه بسیار بالاتری برای تعمیر گیربکس میطلبد. البته گیربکس دو کلاچه ام وی ام ایکس ۵۵ نیز طی مدت کارکرد مشابه نیاز به تعویض دابل کلاچ دارد که آن هم هزینه بالایی را به جیب مالک خودرو تحمیل میکند. مشتری گرامی، با توجه به عدم تولید این خودرو از سال 1400، آخرین نسخه های موجود در بازار تولید سال 1400 هستند و دیگر طرح فروشی روی این خودرو فعال نخواهد شد.
اما سابقه خدشهدار این خودرو پس از داستان شکستن محور عقب آن، حتی پس از رفع ایراد و جایگزینی نمونههای معیوب هنوز هم برای بسیاری از مشتریان قابل هضم نیست. اگر موضوع شکستن اکسل عقب این خودرو را از ذهن بیرون کنیم و اصلاح نسخههای ایراددار آن را بپذیریم، ام وی ام X55 پرو تقریبا از هر نظر بهتر از تیگو ۵ است. از این رو نمای داخلی ام وی ام X55 پرو از دیدگاه مینیمالگرایی و جذابیت بصری، جلوه بسیار زیباتر و گیراتری نسبت به آخرین و بهروزترین مدل تیگو ۵ دارد و میتواند تا حدودی احساس لوکسگرایی را نیز به سرنشینان هدیه کند.
در نهایت، مصرف سوخت تیگو 5 در سیکل ترکیبی به حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد که به نسبت رقبا کمی بالاتر است. این عدد در عمل ممکن است به دلیل عوامل مختلف افزایش یابد، اما در کل، مصرف سوخت این خودرو در مقایسه با بسیاری از رقبای همرده آن، قابل قبول است. اما تیگو ۵ در تیپ IE علاوه بر امکانات فوق، تجهیزات بیشتری شامل سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، تهویه اتوماتیک دوگانه و صندلی برقی راننده نیز دارد. البته باید بدانید که سیستم کمکی فرمان تیگو ۵ از نوع هیدرولیکی است و مانند ایکس ۳۳ اس نیوفیس برقی نیست.
ظاهرا قرار است ام وی ام ایکس 5 از سال آینده یعنی 1404 به بازار ایران عرضه شود در حالی که تولید ایکس 55 نیز به موازات آن ادامه خواهد یافت. گفته شده ایکس 5 اوایل تابستان به صورت رسمی معرفی میشود و بنابراین باید در تابستان سال 1404 منتظر عرضه آن به بازار باشیم. نمایشگرهای پیوسته روی داشبورد، هر کدام ۱۲/۳ اینچ هستند و خصوصا برای اطلاعات پشت فرمان (کلاستر) تفاوت چشمگیر با مدل قدیمی ایجاد میکنند.
امکانات رفاهی و ایمنی آن نیز نسبت به حریف برتری محسوسی داشته و سطح تجملاتش در قیاس با x22 بالاتر ارزیابی میشود؛ بنابراین احتمالا بسیاری از خانوادهها این کراس اوور نسبتا خوشسایز را بر برادر کوچکترش ترجیح خواهند داد. البته شاید بتوان تنها ضعف اصلی تیگو ۵ نسبت به ام وی ام ایکس ۲۲ را در فقدان گارانتی دانست که البته بعید به نظر میرسد این مورد تاثیر چشمگیری در تصمیم نهایی بسیاری از مشتریان داشته باشد. چری تیگو ۵ که تاکنون در تیپهای اکسلنت، لاکچری، LE، IE و یک نمونه معمولی قبل از فیس لیفت اول وارد ایران شده است در حال حاضر تنها در دو تیپ LE و IE که مربوط به فیس لیفت دوم آن هستند عرضه میشود. مقایسه ام وی ام X55 با تیگو 5 از نظر ویژگیهای فنی نشان میدهد که در یک طرف با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مواجه هستیم و در سمت دیگر یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی انجام وظیفه میکند.
دریچه های سیستم تهویه نیز به صورت عمودی در دو طرف نمایشگر قرار گرفته اند و سعی شده تمام تمرکز طراحی کابینت این به سمت همین نمایشگر معطوف شود. سرنشین آن فضای بسیار مناسبی در اختیار دارند و حتی در مسافت های طولانی و مسافرت نیز کاملاً راحت خواهند بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با مصرف ترکیبی رقبایی نظیر جک S۵ و هایما S۵ (در حدود ۸ لیتر) کمی زیاد به نظر میرسد. اما در سوی دیگر، ام وی ام X33S با دارا بودن گیربکس اتوماتیک معمولی دردسرهای نگهداری کمتری در این زمینه خواهد داشت و از لحاظ هزینه تامین قطعات بدنه نیز نسبت به تیگو ۵ مقداری کمهزینهتر خواهد بود. ضمنا این خودرو صندوق عقب بزرگتری دارد و به عنوان خودرو یک میلیارد تومانی نمونههای ارزانتری از آن با سال ساخت مشابه نسبت به تیگو ۵ IE در بازار موجود است. ضمنا به دلیل فاصله محوری بزرگتر تیگو ۵، این خودرو هم از لحاظ جادار بودن زانوها و هم از لحاظ فضای سر میتواند محیط جادارتری را به ویژه در صندلیهای ردیف دوم برای افراد بلندقد فراهم کند.
فروش بالای این ماشین به دلیل ویژگی های مثبت و مزایای زیادی از جمله طراحی ظاهری، قیمت مناسب، آپشن و امکانات رفاهی، کیفیت تولید و موتور قدرتمند برای استفاده های شهری اتفاق افتاده. در تمام سال هایی که این خودرو در بازار حضور داشته، هر سال جزو پرفروش ترین شاسی بلندهای مونتاژی بازار ایران به حساب میآید. چری تیگو 5 با مجموعهای از امکانات رفاهی پیشرفته، تجربهای راحت و لذتبخش را برای سرنشینان فراهم میآورد. از جمله ویژگیهای برجسته این خودرو میتوان به سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی، ناوبری و دوربین عقب اشاره کرد که در کنار هم موجب راحتی بیشتر در رانندگی میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید