آموزش رانندگی با ام وی ام 110

مزایا و معایب ام وی ام 110 مقایسه با پراید، تیبا و 206

110S از یک پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپ با حجم حدود 1 لیتر بهره میبرد که قادر است در بهترین حالت 68 اسب بخار قدرت را در دور 6000 و 93 نیوتن‌متر گشتاور را از دور 3500 الی 4500 تولید و به کمک یک جعبه دنده 5 سرعته دستی روانه چرخ‌های جلوئی نماید. با ورود به کابین ام وی ام 110 اسپرت نسخه اس شاهد نوعی طراحی نسبتا متعادل با رگه‌هایی از خلاقیت هستیم که در نوع خود جالب و متناسب با نمای بیرونی خودرو به نظر می‌رسد و نسبت به گذشته پیشرفت مناسبی را شاهد بوده است. طرح داشبورد اندکی خلاقانه و متمایز به نظر رسیده و همچون بدنه خودرو از احجام فانتزی در طراحی آن بهره گرفته شده است.

فضای داخلی این هاچ‌بک از دو رنگ مشکی و کرم تشکیل شده است که البته این دو رنگ به صورت متناسب مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. تقریبا تمامی کابین ام وی ام 110 چهارسیلندر کرم رنگ است اما قسمت میانی داشبورد که شامل کنترلرهای سیستم صوتی و سیستم تهویه می‌شود، مشکی رنگ است. ام وی ام 110 خودرویی کوچک است که به دلیل قیمت پایین و مصرف سوخت کم، در شهرهای شلوغ، محبوبیت زیادی دارد. اما آیا این خودرو تمامی انتظارات مشتریان را برآورده می‌کند؟ در این مقاله مزایا و معایب این خودرو را بررسی می‌کنیم که آیا ام وی ام 110 ماشین خوبی است یا خیر.

حداکثر سرعت این خودرو ۹۳۶ کیلوگرمی ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت و میزان مصرف سوخت آن ۴.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. امروزه بازار این دست از خودروها در ایران چندان داغ نبوده و خودروهای بسیار کمی در آن حضور دارند که یکی از معدود انتخاب‌های درست همین ام وی ام ۱۱۰ اس است. ام وی ام 110 یک خودروی کوچک شهری است که به دلیل مصرف سوخت اقتصادی و قیمت پایین در بازار ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این خودرو برای اولین بار در دهه 2000 وارد بازار ایران شد و به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای موجود شناخته می‌شود.

با ورود به داخل کابین ام‌وی‌ام 110S با فضایی فانتزی و جالب روبرو شدیم که هرچند فرم عامه پسندی ندارد اما در قیاس با امثال تیبا حس مدرن‌تری به سرنشینان منتقل میکند. طراحی داشبورد و تودری‌ها بر مبنای خطوط منحنی و دایره‌ای شکل ترسیم شده و مثل قسمت بیرونی سلیقه خانم‌ها و جوانان را هدف قرار داده است. ام وی ام ۱۱۰S در بخش کابین نیز به کلی نسبت به نسل قبل متفاوت و البته بهتر شده است.

از تنظیم موتور و تعمیر گیربکس گرفته تا تعویض روغن و تعمیرات تخصصی سیستم تعلیق، تمامی خدمات با بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. اگر به دنبال یک تعمیرگاه خودروهای چینی قابل اعتماد یا خدمات مکانیکی هستید، اتو کلینیک 24 با سال‌ها تجربه و تیمی متخصص آماده ارائه بهترین خدمات به شماست. ما با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و تکنسین‌های ماهر، تمامی نیازهای خودروی شما را پوشش می‌دهیم. طول ام وی ام ۱۱۰ فقط و سه و نیم متر است و با این ابعاد می‌توانم با خیال راحت پارک دوبل بزنم. شتاب صفر تا صد رسمی ام وی ام 110 چهارسیلندر دنده‌ای 13 ثانیه اعلام شده است اما به نظر نمی‌رسد این خودرو بتواند در دنیای واقعی چنین رکوردی را به ثبت برساند.

در اینجا از در جعبه داشبورد خبری نیست و یک محفظه خالی در سمت سرنشین روی داشبورد تعبیه شده که جلوه جذابی را پدیدار نکرده است. فرورفتگی بالای کنسول میانی داشبورد نیز حالتی شبیه به یک بشقاب مقعر به وجود آورده که به نظر می‌رسد برای قرار دادن لوازم تزئینی یا جعبه دستمال کاغذی مناسب باشد. همان‌طور که از نام ام وی ام 110 چهارسیلندر مشخص است، پیشرانه این خودرو چهار سیلندر دارد و حجم آن نیز به 1.1 لیتر بالغ می‌شود. حداکثر راندمان این پیشرانه کوچک تنفس طبیعی 68 اسب‌بخار قدرت و 90 نیوتن‌متر گشتاور است. گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا پنج سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را در ام وی ام 110 چهارسیلندر برعهده دارند. ام وی ام ۱۱۰ (mvm 110) جزو نخستین خودروهای چینی است که پا به جاده های ایران گذاشت.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز ام وی ام ۱۱۰S نسبت به نسل قبلی بهتر شده، البته این خودرو در دو تیپ کامفورت و لاکچری به بازار عرضه شده که تیپ لاکچری امکانات بیشتری دارد. تیپ کامفورت اما از داشتن برف پاک کن عقب، سنسور دنده عقب و رینگ‌های آلومینیومی محروم است. بخصوص که این محصول از نظر کیفیت سواری هم به نسبت قیمت شرایط قابل قبولی دارد و از لحاظ جای پا و سر فضای کافی را برای 4 سرنشین به شما هدیه خواهد کرد. جدا از اینها مصرف سوخت مناسب و استهلاک نسبتاً پایین موتور، نگرانی‌ها بابت هزینه‌ نگهدرای ماشین را کاهش داده‌اند، هرچند که از لحاظ قیمت لوازم یدکی شرایط رقبای 110 نظیر تیبا2 مقداری بهتر است. راستی ام‌وی‌ام مدعی شده با تقویت بدنه و درب‌ها ایمنی محصولش را هم نسبت به گذشته ارتقاء بخشیده هرچند همچنان گزارشی از یک نهاد معتبر در این خصوص ارائه نشده است. همچنین 110S بدلیل شتاب ثانویه ضعیف و پایداری نه چندان مناسب در پیچ‌های تند و فضای حمل بار ناکافی، قادر نیست برای مسافرت‌ در حد سایر هاچ‌بک‌های این رده قیمتی کاربردی باشد.

به طور کل طراحی فضای داخلی ام وی ام ۱۱۰ اس گرچه نسبت به گذشته خوشایندتر به نظر می‌رسد اما همچنان نقدهایی بر آن وجود خواهد داشت که البته با توجه به قیمت خودرو، این کمبودها چندان غیر قابل انتظار نیست. با این حساب بازار هدف دوو ماتیز در ایران خالی ماند و خودروسازان کشور باید فکری به حال پر کردن مجدد آن برمی‌داشتند. ام وی ام ۱۱۰ یا چری QQ یک هاچبک چینی بسیار جمع‌وجور و ریزنقش است که می‌توان آن را کپی محصولی کره‌ای به نام دوو ماتیز دانست. دوو ماتیز برای چند سال روی خط تولید شرکت کرمان موتور در ایران حضور داشت، اما پس از واگذاری مالکیت شرکت دوو به کمپانی خودروسازی جنرال موتورز آمریکا، شراکت کرمان موتور با دوو نیز به خط پایان رسید و تولید دوو ماتیز در ایران برای همیشه متوقف شد. ام وی ام 110 در دورانی خلق شد که خودروسازان چینی به کپی برداری واضح از محصولات خارجی مشهور بودند؛ از این رو به راحتی می‌توان تشخیص داد که ام وی ام 110 یک کپی کامل از دوو ماتیز کره‌ای است. لازم به ذکر است که ام وی ام 110 چهار سیلندر و سه سیلندر از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها از روی نوشته‌های درج شده روی درب عقب خودرو و روف ‌رک سقف می‌توان تفاوت آن‌ها را تشخیص داد.

این خودرو فاقد امکانات رفاهی مدرن مانند صفحه نمایش لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم‌های کمکی رانندگی است که امروزه در بسیاری از خودروهای رده متوسط و حتی اقتصادی وجود دارند. یکی از بزرگ‌ترین معایب ام وی ام 110، کیفیت پایین مواد به کار رفته در ساخت آن است. این خودرو به دلیل اقتصادی بودن، از مواد ارزان‌قیمت در بدنه و داخل کابین استفاده می‌کند که باعث می‌شود دوام و طول عمر قطعات آن نسبت به خودروهای باکیفیت‌تر کمتر باشد. این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند فرسودگی زودرس و نیاز به تعمیرات مکرر شود. همان ماه اولی که این خودرو را خریدم در پارکینگ ساختمان تصادف ساده‌ای با یک پراید پارک شده داشتم.

این خودرو با طراحی کوچک، مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب، برای استفاده در شهرهای شلوغ بسیار مناسب است. ام وی ام 110 اسپرت به یکی از کوچکترین و ضعیف‌ترین پیشرانه‌های موجود در میان خودروهای داخلی مجهز شده است. نوع پیشرانه در مشخصات فنی MVM 110 اسپرت از نوع ۳ سیلندر تنفس طبیعی به حجم یک لیتر است. توان خروجی موتور ام وی ام 110S برابر ۶۸ اسب بخار است که در ۶۰۰۰ دور در دقیقه پدید می‌آید. همچنین گشتاور حاصل از این موتور ۱۲ سوپاپ نیز به ۹۳ نیوتن‌متر می‌رسد که توسط یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته به سوی چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

نسل اول این خودرو از سال ۱۳۸۴ در ۳ تیپ ام وی ام ۱۱۰ ۳ سیلندر، ام وی ام ۱۱۰ ۴ سیلندر دنده‌ای و ام وی ام ۱۱۰ ۴ سیلندر اتوماتیک در ایران به فروش رسید و تولید آن تا سال ۱۳۹۴ ادامه داشت. سرانجام نسل دوم این هاچ بک کوچک شهری از سال ۱۳۹۴ با نام MVM ۱۱۰S در دو تیپ کامفورت و لاکچری به بازار خودروی ایران معرفی شد و این خودرو نیز به واسطه طراحی جذاب و قابلیت‌های رانندگی در شهر مانند نسل اول خود بسیار مورد اقبال مردم قرار گرفت. مدلهای قبلی ام‌وی‌ام 110 علیرغم تشابه ظاهری با دوو ماتیز از سطح ایمنی بسیار پایین‌تری برخوردار بودند و در تست‌های تصادف عملکرد ناامیدکننده‌ای از خود نشان دادند. اما ام‌وی‌ام مدعی شده که در مدل S با تقویت بدنه و درب‌ها، ایمنی محصولش را ارتقاء بخشیده که افزایش وزن حدوداً 46 کیلوگرمی این نسخه نسبت به مدل قبلی میتواند شاهدی بر این ادعا باشد. هرچند تا زمانی که نتایج تست تصادف معتبری از این محصول مشاهده نشود نمیتوانیم در این مورد با اطمینان صحبت نماییم. ام وی ام ۱۱۰S نسل جدید خودروی نام آشنای ام وی ام ۱۱۰ یا همان چری QQ بود که توانست به واسطه طراحی پویا و قابل قبول در کنار نکات مثبتی مانند ابعاد فوق العاده جمع و جور و مصرف بسیار پایین مورد استقبال قرار گیرد.

این خودرو از یک موتور 3 سیلندر بهره می‌برد که باعث می‌شود مصرف سوخت کمی داشته باشد. همچنین سیستم تعلیق ساده و مناسب آن برای جاده‌های شهری، ام وی ام 110 را به خودرویی مناسب برای استفاده روزمره در شهرهای پر ترافیک تبدیل کرده است. مدل اولیه ام‌وی‌ام 110 با کپی برداری از روی دوو ماتیز ساخته شده بود و به همین دلیل گاه با عنوان ماتیز چینی در بازار شناخته میشد.

بعد از یک سال استفاده از ام وی ام هنوز هیچکدام از سرنشین‌های عقب با روان آرام از خودرو پیاده نشدند و مدام بابت فضای کوچک اتاق گلایه می‌کنند. سه| فرمان ام وی ام ۱۱۰ تمام هیدرولیک است و این آیتم برتری آن مقابل خودرو‌هایی مثل پراید و تیبا به حساب می‌آید. هفته قبل به صورت اتفاقی پشت فرمان تیبا هاچ بک یکی از دوستان نشستم و همان موقع چینی‌ها را به خاطر استفاده از فرمان هیدرولیک در ام وی ام ۱۱۰ دعا کردم.

ام وی ام 110 اسپرت دارای نوعی طراحی ظاهری نسبتا متمایز و البته غریب برای بازار ایران است که مشتریان به نسبت کمتری حاضر به خرید آن می‌شوند. با این حال هنوز هم افرادی از جمله زوج‌های جوان و خانم‌ها نسبت به تصاحب این اتومبیل خنده‌رو از خود تمایل نشان می‌دهند. ابعاد کوچک، درب‌های بزرگ، چراغ‌های گرد و سقف بلند از جمله مشخصه‌های ظاهری این خودرو هستند.

سپر آن پراید آخ نگفت، اما من مجبور شدم به خاطر نصف شدن سپر ام‌وی‌ام ۱۱۰ خودم، یک میلیون تومان پیاده شوم. ظاهر این خودرو به روزتر و فانتزی تر از نسخه ی قبل خود شده و از هر نمایی که این خودرو را نگاه کنید دچار تغییر شده خصوصا نمای پشت این خودرو که تغییرات گسترده ای کرده. اگر دیده باشید دستگیره های درب های عقب این خودرو تغییر مکان داده اند و به گفته خود چری برای به وجود آمدن حرف کیو ( Q ) به شیشه های درب چسبیده اند.

علاوه بر موارد گفته شده، تقریبا تمامی قسمت‌های کابین ام وی ام 110 چهارسیلندر از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند که در گذر زمان دچار پوسیدگی و شکستگی می‌شود. بنابراین اگر مالک یک ام وی ام 110 چهارسیلندر هستید، با خرید لوازمی همچون روکش صندلی و روکش داشبورد، عمر قطعات کابین اتومبیل را افزایش دهید. تیپ کامفورت ام وی ام ۱۱۰ اس از داشتن برف پاک کن عقب، سنسور دنده عقب و رینگ‌های آلومینیومی محروم است. از نظر کیفیت هم باید گفت کابین ام‌وی‌ام از پلاستیک خشک ساخته شده است اما با توجه به رده قیمتی نمیشود از این مورد به عنوان نکته‌ای منفی یاد کرد چراکه تمامی رقبای 110S در این پارامتر اگر بدتر عمل نکرده باشند، بهتر هم نبوده‌اند. یکی از نکات متفاوت و البته جذاب کابین MVM ۱۱۰S صفحه کیلومتر شمار کاملا دیجیتال این خودرو است. این موضوع در سربالایی‌ها بیشتر به چشم می‌آید و راهی نمی‌ماند جز حرکت با دنده سنگین.

مثلا در فصل‌های سرد و گرم سال فضای کوچک اتاق باعث می‌شود کارایی بخاری و کولر بیشتر به چشم بیاید. از یک سال قبل تا الان هر وقت می‌خواستیم با این خودرو به اطراف تهران برویم، این مشکل بیشتر خود را نشان می‌داد. در صندوق عقب ام وی ام نهایتا می‌توانید برای گذاشتن یک زیرانداز حساب باز کنید و بقیه وسایل را باید کنار خودتان بگذارید. چهار| ظرفیت سرنشین‌های ام وی ام در کارت ماشین چهار نفر نوشته شده است، اما راننده این خودرو اصلا نباید به این عدد اعتماد کند.

درون کابین این خودرو با یک طراحی نسبتا ساده مواجه هستیم که در آن از المان‌های دایره‌ای شکل زیادی استفاده شده است. در بالاترین قسمت داشبورد یک محفظه دایره‌ای بزرگ قرار داشته که ممکن است برای قرار دادن اشیا طراحی شده باشد. پس از آن دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو، یک سیستم پخش ساده و سرانجام تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی قرار دارند. در قسمت انتهایی یا عقب MVM ۱۱۰S باز هم یک طراحی پویا و به‌روز، هماهنگ با قسمت جلو خودرو را شاهد هستیم. چراغ‌های اصلی به صورت ستونی با ظاهری بزرگ در دو طرف خودرو طراحی شده‌اند و میان این دو، شیشه بزرگ عقب قرار گرفته است. این شیشه بزرگ در واقع درب محفظه بار یا صندوق عقب خودرو بوده که به سمت بالا باز شده و می‌توان اندک وسایلی را درون صندوق کوچک این خودرو قرار داد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ام وی ام 110 برای حرکت در خیابان‌های تنگ و شلوغ شهرها بسیار مناسب باشد. پارک کردن این خودرو در فضاهای محدود نیز به راحتی امکان‌پذیر است که برای رانندگان شهری یک مزیت مهم محسوب می‌شود. ۹| چرخ‌های ام وی ام از چرخ‌های پراید کوچک‌تر است و این موضوع خود را موقع دست انداز‌ها بیشتر نشان می‌دهد. اولین باری که ناشیانه و با سرعت زیاد قصد عبور از دست انداز را داشتم، پی به این قضیه بردم و الان بیشتر مراعات می‌کنم.۱۰| چند خط بالاتر از فضای کوچک اتاق ام وی ام ۱۱۰ گلایه کردم، اما این بخش ماجرا یک جا‌هایی هم بد نیست.

این خودرو به دلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین و ابعاد جمع و جور، به خصوص برای استفاده در شهرهای پر ترافیک، مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته است. جدای از بحث طراحی که بیشتر سلیقه‌ای است باید گفت تیبا2 به طور کلی برای استفاده‌های چند منظوره (شهر و جاده) گزینه کارآمدتری است چراکه با موتور قویتر و فرمان‌پذیری بهتر و صندوق عقب جاداتر میتواند در مسافرت‌ها همراه بهتری باشد. این در حالی است که 110S بیشتر تمرکز خود را روی خصلت‌های شهری مثل شعاع گردش فرمان بسیار خوب، مصرف سوخت پایین و نرمی فرمان و ادوات قرار داده و در نتیجه برای استفاده‌های صرفاً شهری میتواند انتخاب بهتری باشد. البته ناگفته نماند که نماینده سایپا از نظر گستردگی نمایندگی‌های خدماتی، قیمت قطعات یدکی و بازار دست دوم هم شرایط نسبتاً بهتری در قیاس با محصول مدیران خودرو دارد.

این خودرو به دلیل ابعاد کوچک، وزن سبک و مصرف سوخت کم، برای رانندگی در شهر پرترافیک بسیار مناسب است. طراحی ظاهری ام وی ام 110 اسپرت نسبت به مدل پیشین از المان‌های ظاهری جالب‌تری برخوردار شده و چهره‌ای خنده‌رو و اصطلاحا فانتزی را به معرض دید قرار داده است. در نمای جلو دیگر اثری از آن حالت خنثی و گنگ گذشته دیده نمی‌شود و شاهد حالتی خندان در نسخه S هستیم. چراغ‌های جلو شکل دایره‌ای ساده مدل پیشین را کنار گذاشته و فرمی بیضی‌مانند و برجسته به خود گرفته‌اند. قسمت مشکی‌رنگ سپر نیز که شامل دریچه ورودی هوا و قاب‌های مه‌شکن است، حالتی شبیه به لبخند را در ذهن تداعی می‌کند.

در واقع طراحی این مدل ماشین‌ها، قشر خاصی از جامعه را هدف قرار داده که اکثر آنها را خانم‌ها و جوانان تشکیل میدهند. این سلیقه خاص، بیش از آنکه به خشونت علاقه داشته باشد، چهره‌های بامزه و فانتزی را میپسندد و 110S هم با این چراغهای بانمک، سپرهای خندان و شیشه‌های بزرگ و استفاده از رنگ‌بندی متنوع قادر است نظر این قشر را به خود جلب نماید. بخصوص که 110S بدلیل عرضه بسیار محدودتر از امثال تیبا2 میتواند گزینه خاص و متفاوتی در این رنج قیمتی به چشم بیاید. به طور کلی می‌توان وضعیت فروش ام وی ام 110 S در ایران و رونق بازار معاملات آن را در رده کمتر از متوسط دسته‌بندی کرد. بنابراین مالکان ام وی ام 110S در مقایسه با محصولاتی همچون پژو ۲۰۶ ، انواع سمند و غیره، باید مدت بیشتری برای فروش ماشین و پیدا شدن مشتری مناسب صبر داشته باشند.

این خودرو با قیمت مناسبی عرضه می‌شود و در بازار خودرو ایران، خودروی اقتصادی محبوبی محسوب می‌شود. هزینه نگهداری و تعمیرات ام وی ام 110 نسبت به خیلی از خودروهای دیگر پایین‌تر است. MVM 110 برای خانواده بزرگ یا مسافرت طولانی مناسب نیست و بیشتر برای استفاده شهری است. یکی از مشکلات این خودرو این است که فضای قرارگیری موتور خیلی کم است و تعمیرات این خودرو به سختی انجام می‌شود و هر تعمیرکاری نمی‌تواند این خودرو را تعمیر کند. مشتریان ایرانی هاچ‌بک‌های کوچک یا میکروکارها را با دوو ماتیز شناختند، خودرویی کوچک و کارآمد که به خوبی ثابت کرد نباید از روی ابعاد و اندازه خودرویی را قضاوت کنیم!

از لحاظ طراحی، ام وی ام 110 ظاهری ساده و ابتدایی دارد که به منظور کاهش هزینه‌های تولید و قیمت نهایی خودرو انجام شده است. با نگاه به قسمت پشت خودرو دو نکته توجه شما را به خود جلب خواهد کرد؛ اول چراغ‌های یک‌تکه تعبیه شده روی ستون C و در دو طرف شیشه عقب که نسبتا بزرگ و برجسته به نظر می‌رسند، دوم ناحیه مشکی ‌رنگ سپر عقب که تقریبا مشابه با گونه موجود در سپر جلو طراحی شده است. همچنین در مدل‌های اسپرت این خودرو بخش‌هایی از ستون‌ها، سقف و نمای جانبی تا گلگیر عقب، به رنگ مشکی درآمده‌اند که حس جسورانه‌تری در بیننده پدید می‌آورند.

باید اعتراف کرد که اگر شرکت ایرانی مسئول عرضه، شرایط فروش آسانی را برای ام‌وی‌ام ۱۱۰ فراهم نمی‌کرد، هرگز آینده‌ای برای آن متصور نبود. سواری نرم و امکانات ساده‌ای که پراید از آن محروم بود، باعث شد که روز به روز به تعداد خریداران آن اضافه شود. البته مباحث مربوط به ایمنی و کیفیت قطعات به مرور زمان ام‌وی‌ام ۱۱۰ را به حاشیه بازار کشاند.

به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام 110 اسپرت نسبت به گذشته بسیار جذاب و مدرن‌تر شده اما چنین سبکی از طراحی بدنه در بازار ایران هواداران زیادی نداشته و نمی‌توان آن را مطابق با سلیقه عموم مشتریان ایرانی دانست. با این حال افراد جوان به ویژه خانم‌ها از این سبک طراحی رضایت نسبی داشته باشند. یکی از نکات متفاوت کابین MVM ۱۱۰S صفحه کیلومتر شمار کاملا دیجیتال این خودرو است.

پس از خروج دوو از ایران این فرصت برای چری فراهم شد تا QQ یا همان ام وی ام ۱۱۰ را به ایران عرضه کند. در گذشته شاهد حضور مدلهای قدیمی 110 با پیشرانه‌های سه سیلندر 0.8 لیتری و 4 سیلندر 1.1 لیتری در کشورمان بوده‌ایم. اما 110S از یک پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپ با حجم حدود 1 لیتر بهره میبرد که قادر است در بهترین حالت 68 اسب بخار قدرت و 93 نیوتن‌متر گشتاور را تولید و به کمک یک جعبه دنده 5 سرعته دستی روانه چرخ‌های جلوئی نماید. همچنین عرض کم اتومبیل در کنار فرمان سبک و تعلیق نسبتاً نرم ماشین، به کم فرمانی و ناپایداری در پیچ‌های تند منتهی شده است. ام وی ام 110 یک خودروی کوچک و اقتصادی است که توسط شرکت چری چین تولید و تحت برند MVM (توسط مدیران خودرو) در ایران عرضه می‌شود.

اما اگر به قدرت بیشتر و فضای داخلی بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم این خودرو را نخرید. پس از خرید این خودرو، می‌توانید از آرمیا پارت که نمایندگی فروش لوازم یدکی ام وی ام در تهران است، قطعات موردنیازتان را به صورت حضوری و آنلاین خریداری کنید. به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ام وی ام ۱۱۰ جزو اولین خودروهای چینی بازار ایران بود که توسط مدیران خودرو به بازار عرضه شد. این خودرو در اصل چری QQ نام دارد که در ایران با نام ام وی ام ۱۱۰ شناخته می‌شود. QQ یکی از محصولات شرکت چینی چری است که نسل اولش کاملا بر اساس دوو ماتیز ساخته شد.

این خودرو اکنون دیگر تولید نشده اما نمونه‌های کارکرده آن با تیپ‌های مختلف در بازار خودرو وجود دارد که هنوز هم می‌تواند یک گزینه نسبتا به‌روز و مناسب در دسته خودروهای جمع و جور شهری باشد. وقتی که کیوکیو توسط مدیران خودرو در کرمان تولید و به بازار عرضه شد، همه او را ماتیز چینی نامیدند. اما کجا دووی باکیفیت و کجا ام‌وی‌ام ۱۱۰؟ در ابتدا موجی از جوانان و به‌ویژه خانم‌ها به سمت این خودرو رفتند.

از طرفی نبود تعمیرگاه تخصصی برای این خودرو من را مجبور به مراجعه به نمایندگی‌های مدیران خودرو کرده است، ولی بخش خوب قضیه کم مصرف بودن ام وی ام است و بابت فرمان هیدرولیک هم باید راضی باشم. موتور 1 لیتری و 3 سیلندر ام وی ام 110 قدرت کافی برای رانندگی در جاده‌های بیرون شهری و کوهستانی را ندارد. این خودرو برای استفاده در مسیرهای کوتاه و درون شهری طراحی شده است و در سفرهای طولانی یا جاده‌های سربالایی، عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد.

طراحی غربیلک فرمان از نوع سه شاخه نسبتا ساده با المان‌های اسپرت است که در کنار نمای جذاب پنل کیلومترشمار، حس خوشایندی را به راننده منتقل می‌کند. همچنین طرح اهرم تعویض دنده همانند خودروهای اسپرت، ساده و جذاب به نظر می‌رسد اما تناسبی با ماهیت این هاچبک جمع‌وجور خانوادگی ندارد. فضای کابین ام وی ام 110S نسبت به گذشته کمی جادارتر از آب درآمده اما با این حال و با توجه به ابعاد جمع‌وجور خودرو، احتمالا محدودیت‌هایی برای افراد بزرگسال در ردیف عقب وجود خواهد داشت. گنجایش فضای صندوق عقب ام وی ام ۱۱۰ اسپرت بسیار محدود بوده و تنها ۱۹۰ لیتر فضا در اختیار وسایل کاربران قرار می‌دهد. این حجم در مقایسه با ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتری موجود در صندوق عقب سدان‌های موجود در بازار ایران، بسیار کم به نظر می‌رسد.

البته با علم به این قضیه سراغ ام وی ام رفتم و از همان روز اول توقعم را پایین آوردم. تابستان امسال به‌خاطر اوج گرفتن کرونا بی خیال مترو شدم و هر روز با ام وی ام ۱۱۰ به سر کار می‌رفتم. با اینکه روزانه حدود ۱۵ کیلومتر از آن کار می‌کشیدم اما تا آخر ماه همان ۶۰ لیتر سهمیه ماهانه برای من کفایت می‌کرد. همین یک هفته قبل که کیلومترشمار خودرو عدد ۶۰ هزارکیلومتر را نشان داد برای تعویض تسمه تایم اقدام کردم. در سایر پارامترها نظیر ترمز و میزان ورود صدای پیشرانه به داخل کابین هم شرایط در سطح متوسط و تقریباً مشابه با رقبای قیمتی ارزیابی میشود. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

همچنین شتاب این خودرو در مقایسه با رقبای خود بسیار پایین است و نیاز به زمان بیشتری برای رسیدن به سرعت‌های بالا دارد. این خودرو معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به رقبای داخلی و خارجی خود دارد و به همین دلیل، گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌هایی با بودجه محدود یا افرادی که به دنبال خودروی دوم هستند، به شمار می‌رود. طراحان چری سعی کرده‌اند تا با ایجاد برخی حجم‌های متناسب روی نمای جانبی و رسم یک خط شانه‌ای که از ناحیه زیرین انتهای شیشه عقب تا حوالی چراغ جلو تداوم یافته، بخش کناری بدنه را از سادگی بصری خارج ساخته و ظاهری خوش‌فرم‌تر برای این بخش ام وی ام ۱۱۰ رقم بزنند. در این ناحیه دستگیره درب عقب به حالتی ناموزون و چسبیده به شیشه در عقب طراحی شده که در نوع خود غیرعادی به نظر می‌رسد.

ام وی ام ۱۱۰ اس در بخش فنی تنها با یک پیشرانه ۳ سیلندر تنفس طبیعی ۱ لیتری در بازار عرضه شده که توانایی تولید ۶۸ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور را داراست. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلوی خودرو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو که یکی از نکات بسیار مثبت آن محسوب می‌شود تنها ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین سیستم تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع فنر پیچشی به همراه میله نگهدارنده بوده که سواری قابل قبولی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. ام وی ام 110 چهارسیلندر در زمان عرضه به بازار با محصولات خانواده پراید رقابت می‌کرد و این رقابت اکنون در بازار خودروهای کارکرده نیز وجود دارد.

قیمت بالاتر ام وی ام 110 نسبت به پراید، سبب شد تا استقبال از این خودرو کمرنگ باشد و تنها گروه‌های خاصی از مشتریان این خودرو را برای خرید انتخاب کنند. با گذر زمان شرایط برای ام وی ام 110 چهارسیلندر سخت‌تر شد، چرا که خودروهای اقتصادی سایپا همچون تیبا و تیبا 2 نیز این هاچ بک چینی را به چالش کشیدند. در شرایط فعلی بازار، تنها مشتریانی که به دنبال یک خودرو شهری بسیار کوچک هستند اقدام به خرید ام وی ام 110 چهارسیلندر می‌کنند. همچنین این خودرو برای رانندگان تازه کار بسیار مناسب است، چرا که شعاع گردش اندکی دارد و به راحتی می‌توان آن را پارک کرد. مصرف سوخت اندک ام وی ام 110 چهارسیلندر نیز دیگر مزیت این خودرو است، هرچند نباید از قیمت قطعات یدکی و محدودیت خدمات پس از فروش آن صرف نظر کرد. ام وی ام 110 (MVM 110) که به عنوان یکی از خودروهای شهری محبوب در بازار ایران شناخته می‌شود، از سری خودروهای اقتصادی شرکت چینی چری (Chery) است.

همچنین از فضای داشبورد در این خودرو خبری نیست و تنها یک فضای کوچک بدون درب در جلوی سرنشین جلو قرار دارد. از نظر فضای کابین MVM ۱۱۰S خودرویی کوچک است که تنها برای ۴ نفر فضای کافی دارد. فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف نسبتا مناسب بوده اما فضای صندوق عقب فدای فضای پای ردیف دوم شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *