بررسی خودرو نیسان جوک

آنچه باید در مورد نیسان جوک عرضه شده در ایران بدانیم + جدول مشخصات فنی و آپشن های رفاهی

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی کلی نیسان جوک پرداخته و ویژگی ها و مشخصات مختلف آن را نیر در اختیار شما قرار دهیم. نیسان جوک را می‌توانیم به عنوان اتومبیلی فانتزی و البته قابل اتکا توصیف کنیم. شتاب گیری نسخه اسپرت 8.1 ثانیه از سرعت صفر تا صد ثبت شده است، و بیشینه سرعت آن نیز 200 کیلومتر در ساعت خواهد بود . مصرف سوخت اقصادی ، از نقاط قوت جوک در این نسخه هاست که در هر صد کیلومتر به طور ترکیبی 6 لیتر می باشد . با این حال اما باید توجه داشت که با وجود انتقادات بسیار به این محصول، سرانجام با فروش خوب جوک در بازار ، مشخص شد که استقبالی بیشتر از آن چه پیشبینی میشد ، از این خودروی عجیب به عمل آمده ، و نیسان باز هم راه خود را درست رفته است . در نگاه نخست به موجب طراحی مخفی و ناپیدای دستگیره‌ی درهای عقب این خودرو، این گونه به نظر می‌رسد که در نمای کنار با یک خودروی دو سرنشین مواجه هستیم.

نیسان جوک تیپ اسپرت از پیشرانه ی 1618 سی سی استفاده کرده است که تنفس آن نیز به وسیله ی توربوشارژر انجام می شود . نیسان آلتیما 2025 با وجود حذف موتور توربوشارژر و افزایش قیمت، همچنان با ارائه امکانات مدرن ایمنی و رفاهی و طراحی بزرگ‌تر، گزینه‌ای جذاب در دسته سدان‌های ژاپنی محسوب می‌شود. در نهایت، انتخاب بین مزایا و معایب این مدل به نیاز و سلیقه هر کاربر بستگی دارد. جوک (JUKE) به معنای رقص و حرکات موزون است که کاملا حساب شده برای این خودرو ژاپنی انتخاب شده است. اما حقیقت این است که این خودرو به هیچ عنوان به مذاق افراد میانسال خوش نخواهد آمد؛ در عوض جوانان و بانوان، عاشق آن خواهند شد.

شعاع چرخش کوتاه ۱۱ متر برای خودرویی در این سایز، ایده‌آل است و در کل فرمان‌پذیری خوبی برای جوک در سرعت‌های پایین فراهم می‌کند. از نظر لذت رانندگی و استفاده‌ی انفرادی در شهر یا سفرهای طولانی مدت، درکل می‌توان نمره‌ی بسیار خوبی به نیسان جوک داد. در سبد محصولات نیسان، مدل‌های گوناگونی دیده می‌شوند که تقریبا همه‌ی کلاس‌های خودرویی دنیا را شامل می‌شود؛ اما فعلا فقط نسخه‌هایی از ایکس‌تریل و جوک مجوز واردات به ایران را گرفته‌اند.

عموما خودروهای نیسان در بخش طراحی داخلی بسیار خوب عمل می‌کنند و این خودرو هم مستثنا نیست. صندلی‌ها خصوصا در ردیف جلو، بسیار راحت هستند و فرمان ‌گرد و خوش‌دست، با آمپرهای مدرنی که طرح سیلندری و رنگ‌بندی اعداد مناسبی دارند، همراه شده است. رنگ اصلی داشبورد و صندلی، در تمامی مدل‌ها خاکسری تیره انتخاب شده، درحالی‌که بخش‌هایی مثل قاب خروجی هوا و زیر دسته‌دنده ( خانه‌ی گیربکس) از جنسی فلزی و به رنگ نقره‌ای، سیاه یا همرنگ بدنه هستند. ماده‌ی اصلی به‌کاررفته در داشبورد پلاستیک است که هرچند حس ارزان‌قیمتی به فضا می‌دهد، از نوع مرغوب در کلاس خودروهای غیر لوکس محسوب می‌شود. نسخه اسکای پک و پلاتینیوم ماشین جوک از موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برند که حداکثر 117 اسب بخار قدرت و 158 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

به طور کلی نیسان جوک بازار فروش نسبتا خوبی در ایران دارد؛ اما خریداران باید دسترسی محدود به نمایندگی نیسان را قبل از خرید آن، لحاظ کنند. اما با این وجود برخی معتقدند به دلیل ورود صدای زیاد به داخل کابین، آرامش سرنشینان در این خودرو کم‌تر است. شعاع چرخش کوتاه ۱۱ متر برای این خودرو بسیار خوب است و در سرعت‌های پایین، فرمان‌پذیری خوبی دارد. به طور کلی از نظر لذت رانندگی در شهر و یا سفرهای طولانی، نیسان جوک نمره خوبی دریافت می‌کند. این کراس اوور ساب کامپکت، با وجود ظاهر عجیب و خاص خود توانسته مشتریان زیادی را در کشورهای مختلف به سوی خود بکشاند. فروش موفق نسل اول جوک موجب شد تا این خودرو بدون هیچ‌گونه تغییر ظاهری قابل توجهی حدود ده سال روی خط تولید شرکت نیسان باقی بماند و در نهایت، نسل دوم جوک از سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد.

البته تیپ اسپورت این خودرو به نسبت دو تیپ اسکای پک و پلاتینیوم مصرف سوخت بیشتری را به ثبت رسانده است. به گونه‌ای که در تیپ اسپورت این خودرو شاهد مصرف سوختی معادل ۶.۵ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت در حالت چرخه ترکیبی هستیم. رقمی که در دو تیپ اسکای پک و پلاتینیوم از خودروی نیسان جوک مابین ۶ لیتر تا ۶.۳ لیتر برآورد می‌شود؛ بنابراین اگر در پی انتخاب کم مصرف‌ترین مدل این خودرو هستید، بهتر است از تیپ اسپورت آن چشم بپوشید و به سراغ انتخاب دو تیپ دیگر بروید. نیسان جوک (Juke) برای کسانی که یک خودروی چابک و سریع و در عین حال کوچک می‌خواهند گزینه‌ی بسیار مناسبی است؛ خودرویی با طراحی فانتزی که با آن می‌توان از ترافیک‌های سنگین به آسانی فرار کرد. خودروی مذکور به پیشرانه‌ی توربوی چهار سیلندر ۱.۶ لیتری با توان تولیدی ۱۸۸ اسب‌بخار مجهز شده که تمام قدرت خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند؛ البته نسخه‌ی چهار چرخ متحرک جوک نیز قابل انتخاب است. متأسفانه جعبه دنده‌ی CVT تنها گزینه‌ی در درسترس برای این خودرو در نظر گرفته که همین موضوع شاید قدری از لذت رانندگی با گیربکس دستی را برای برخی افراد می‌کاهد.

در نمای بیرونی این خودرو می‌توان زبان طراحی دیگر محصولات کراس اوور نیسان نظیر مدل کیکس را مشاهده کرد. در نهایت، نیسان جوک با طراحی خاص و تیپ‌های متنوع، گزینه‌ای جذاب برای خریداران خودروهای کراس‌اوور است. از تیپ پایه اسکای‌پک تا تیپ اسپرت، این ماشین می‌تواند به خوبی نیازهای متفاوت رانندگان را پوشش دهد.

زیر سپر قسمت‌های فلزی براق و سیاه رنگ وجود دارد تا احساس پلاستیکی بودن را منتقل نکند. هم‌چنین چراغ‌های مه‌شکن کوچک روی سپر قرار گرفته که البته چندان پر نور هم نیست. از نظر بسیاری از کارشناسان، ظاهر زیبای پژو ۲۰۰۸، مهم‌ترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. از نظر قدرت و مشخصات فنی نیز، تفاوت چندانی میان این دو خودرو نیست؛ اما امکانات رفاهی این خودرو اروپایی، بسیار کم‌تر از رقیب ژاپنی است.

تیپ اسکای پک نسخه ی ارزان قیمت و اقتصادی نیسان جوک است، بنابراین در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات هم انتظار بالایی از آن نیست . موتور تیپ اسپرت این خودرو  1.6 لیتر و مجهز به توربوشارژ است که می تواند 0 تا 100 را در 8 ثانیه طی کند و به حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد و اما موتور دو تیپ دیگر تفاوتی باهم ندارند و هر دو شامل موتور 1.5 لیتری هستند. سیستم گیربکس هر سه تیپ  به صورت دستی و اتوماتیک و از نوع متغیر پیوسته (CVT ) است. نیسان جوک ( JUKE )  خودرویی ژاپنی است که از سال 2010 تا کنون توسط نیسان موتور تولید شده است. شاید در نگاه اول به این خودرو متوجه نشوید که در چه کلاسی از خودروها قرار دارد ولی باید گفت این خودرو در کلاس مینی SUV ها قرار می گیرد.

در ایران نسخه‌هایی از این خودرو وارد شده است که به پیشرانه‌هایی با توان ۱۱۷ و ۱۹۰ اسب بخار مجهز شده‌اند. درحالی‌که ارزان‌ترین نمونه، با پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۹۶ اسب بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی به کشورمان وارد نخواهد شد. در نمای جانبی تنها خطوط حجم‌دهنده، مربوط به گلگیرها هستند تا قدری به ابهت این خودروی کوچک کمک کنند. هرچند اتاق جوک چندان جادار نیست و خصوصا از نظر ارتفاع سقف، به سختی می‌توان آن‌ را در کلاس کراس‌اوور پذیرفت؛ اما فاصله‌ی کف تا زمین به خوبی در طراحی آن دیده شده است تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار خارج‌ جاده مناسب باشد. باتوجه به شیب سقف در قسمت عقب، کوچک بودن پنجره در ردیف دوم و حتی پلاستیکی بودن دستگیره‌ی ‌در، به نظر می‌رسد اولویت طراحی نیسان، سرنشینان ردیف جلو بوده و درقسمت عقب سعی در کاهش هزینه‌ها داشته است. هرچند طراحی ظاهری نیسان جوک در زمان معرفی، بسیار متفاوت و جوان‌پسند به نظر می‌رسید، اما انتقادات بسیاری نیز به این طراحی وارد بود.

در بخش پایین تر سپر های عقبی نیز صفحه های مشبکی را مشاهده می‌کنیم که در کنار چراغ های مه شکن نمایی مناسب را به وجود آورده است. چراغ ترمز نیسان جوک نیز بر خلاف دیگر طراحی ها در بخش لبه ای بالای شیشه عقب قرار گرفته است. در داخل کابین، نیسان جوک نسل دوم با ارائه فضای بیشتر و استفاده از مواد باکیفیت‌تر، تجربه‌ای لوکس‌تر و راحت‌تر فراهم کرده است. سرنشینان عقب اکنون فضای بیشتری برای پاها و سر دارند که این ویژگی بهبود بزرگی نسبت به نسل اول محسوب می‌شود. صندوق عقب نیز با حجم 422 لیتر، افزایش چشمگیری داشته و امکان بارگیری بیشتری را فراهم می‌کند.

نیسان، مدل جوک ۲۰۲۳ را تنها یک موتور ۳ سیلندر به حجم یک لیتر را در نسخه بنزینی به بازار فرستاده است. این موتور کوچک ۱۲ سوپاپ به سیستم مکش توربوشارژر مجهز است و قدرت مناسبی در حد ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن.متر را به یک گیربکس دستی ۶ سرعته یا جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته تحویل می‌دهد. جعبه دنده نیز بعد از دریافت نیروی موتور، آن را به سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. این مدل، نسخه بیسیک نیسان جوک است و امکاناتی همچون دوربین دنده‌عقب، سنسور پارک عقب و سیستم تهویه دستی را دارد. با توجه به مشخصات فنی نیسان جوک اسکای پک، اگر به دنبال ماشینی با قیمت مناسب و کاربری روزانه هستید، اسکای‌پک انتخابی مناسب به شمار می‌آید.

بی‌دلیل نیست که نیسان جوک جایزه ایمن‌ترین خودروها در سال ۲۰۱۱ از موسسه IIHS را از آن خود کرده است. علاوه بر این، در تست ایمنی موسسه یورو انکپ، توانسته پنج ستاره ایمنی را از آن خود کند. بنابراین سطح ایمنی بسیار خوبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد و احساس خوبی از امنیت را در عین سواری اسپرت، به آن‌ها می‌دهد. در نمای داخلی، نسخه هیبرید نیسان جوک از مجموعه نشانگرهای متفاوت برای نمایش اطلاعات حیاتی پشت فرمان بهره می‌گیرد که با نسخه بنزین کاملا فرق دارد.

با این وجود نسخه هیبرید در نمای جلو از جلوپنجره با طراحی متمایز شش ضلعی‌های شاتر مانند (با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک) بهره می‌گیرد که بر اساس نیاز و حالت ایرودینامیک خودرو، به صورت هوشمند باز و بسته می‌شوند. جدا از آن، سبک طراحی V-Motion نیسان در بخش جلوپنجره خودرو با نمونه‌های بنزینی جوک تقاوت دارد. بدنه خودرو نیز به نشان Hybrid مجهز شده است تا نوع سیستم انتقال نیرو به کار رفته در این کراس اوور شهری را به عابران پیاده گوشزد کند.

نیسان جوک اسپرت با این ویژگی‌ها، می‌تواند به راحتی برای کراس‌اوورهای گران‌تر شاخ و شانه بکشد و مبارز بطلبد. این خودرو دقیقا باب میل جوانانی است که دوست دارند در چهارراه‌ها،‌ خودروی‌ خود را به رخ بقیه بکشند. نسل اول نیسان جوک با استقبال بسیار بالای مشتریان مواجه شد و حدود یک میلیون نسخه از آن در کشورهای مختلف به فروش رسید. نسل دوم این کراس اوور کوچک هم در سال ۲۰۲۰ به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کرد تا موفقیت نسل قبلی را ادامه دهد. شرکت نامی خودرو به عنوان نماینده‌ واردات خودروهای نیسان به ایران قصد دارد تا نیسان جوک ۲۰۲۳ را به دست مشتریان ایرانی برساند.

ظاهر متفاوت و عجیب یکی از بارزترین و متمایزترین ویژگی‌های نیسان جوک به شمار می‌رود. البته خاص بودن طراحی خودرو جوک به معنای دوست‌داشتنی نبودن آن نیست، بلکه بسیاری از مشتریان علی‌رغم آن که بر زشت بودن نسبی ظاهر نیسان جوک اتفاق نظر دارند، در عین حال، این سبک طراحی موردپسند آنها واقع شده است. با توجه به شیب سقف، فضای سر در ردیف عقب چندان زیاد نیست و می‌تواند برای افرادی با قد بیش از ۱۷۵ الی ۱۸۰ سانتیمتر محدودیت‌زا باشد.

استایل بدنه نیسان جوک حالت تخم‌مرغی شکل دارد و شیب سقف آن فرمی کوپه‌مانند به بدنه کراس اوور ساب کامپکت ژاپنی داده است. طرح چراغ‌های نواری دی‌لایت در قسمت جلو باعث شده تا چهره نیسان جوک بسیار خشن و اسپرت به نظر برسد. در این مقاله، به معرفی تیپ های نیسان جوک می‌پردازیم و جزئیات هر کدام را بررسی می‌کنیم تا اگر قصد خرید این کراس‌اوور جذاب را دارید، انتخاب راحت‌تری داشته باشید. نیسان جوک با دیزاین متفاوت و آپشن های متنوع، گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به خودروهای شهری و اسپرت محسوب می‌شود. غربیلک فرمان طراحی اسپرتی را دارد و با قرار گیری در کنار صفحه کیلومتر دو آمپره می‌تواند نمای راننده را جذاب تر نشان دهد. صندلی های جوک از راحتی مناسبی برخوردارند اما این فضا در بخش سرنشینان عقبی مناسب نیست و برای قرار گیری ۴ الی ۵ فرد بزرگسال محدودیت دارد.

تکرار شدن رنگ بدنه روی قسمت‌هایی از داشبورد، یکی از جذابیت‌های کابین نیسان جوک به شمار می‌رود. علاوه بر این، الگوی دایره‌ای شکل در طراحی تمام قسمت‌های کابین به وضوح دیده می‌شود. اگرچه فضای داخلی نیسان جوک در مقایسه با نمای ظاهری و بیرونی چندان متمایز نیست، با این حال، طراحان سعی کرده‌اند جلوه‌هایی متناسب با نمای بیرونی را درون کابین نیز خلق کنند. به‌طور کلی بدنه پف‌کرده نیسان جوک، گرچه طراحی زیبا و مهیجی را از خود به نمایش نمی‌گذارد، اما ترسیم آن به‌گونه‌ای است که نوعی بانمک و دل‌نشین بودن در پس چهره آن پنهان شده باشد. همین امر موجب می‌شود که بسیاری از مشتریان با ظاهر متفاوت این کراس اوور جمع‌وجور مشکل چندانی نداشته باشند. امضای این زبان طراحی استفاده از جلوپنجره V شکل کرومی و نوار مشکی‌رنگ روی ستون سوم است.

این ویژگی‌ها نیسان جوک را به یک گزینه مناسب برای رانندگی شهری و سفرهای طولانی تبدیل کرده است. در نمای روبرو، با چراغ‌های روی کاپوت مواجه هستیم که مهم‌ترین وجه تمایز جوک با دیگر خودروهای این کلاس است. سپر جلو، بیشترین تغییر را نسبت به نسخه‌ی سال ۲۰۱۱ دارد و حالت اسپرت جوک را افزایش می‌دهد. زیر سپر نیز قسمت‌هایی فلزی، سیاه‌رنگ و براق وجود دارد تا حس پلاستیکی بودن را از این قسمت دور کند.

اگر به دنبال خودرویی با طراحی منحصربه‌فرد، کیفیت ساخت خوب و عملکرد فنی مهیج (در مدل توربو) هستید، نیسان جوک می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. اما اگر راحتی سرنشینان، آپشن‌های زیاد و عملکرد فنی بسیار خوب در اولویت شما هستند، بهتر است گزینه‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید. کابین نیسان جوک با وجود گذشت چند سال از معرفی آن، هنوز هم اسپرت و جذاب است.

فضای داخلی بزرگ‌تر و استفاده از مواد باکیفیت‌تر در کابین، تجربه‌ای راحت‌تر برای سرنشینان فراهم آورد. علاوه بر این، امکانات پیشرفته‌ای مانند سیستم‌های کمک‌راننده، نمایشگرهای دیجیتال و سیستم صوتی بهبود‌یافته، نیسان جوک را به یک گزینه ایده‌آل در بازار کراس‌اوور تبدیل کردند. نسل دوم نیسان جوک نه تنها موفقیت‌های نسل اول را ادامه داد، بلکه با ایجاد استانداردهای جدید در طراحی و فناوری، به عنوان یکی از پیشروان این کلاس شناخته شد. نیسان جوک برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2010 به نمایش درآمد و توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. طراحی جسورانه و خلاقانه این خودرو، آن را از سایر خودروهای کراس‌اوور متمایز ساخت. با چراغ‌های جلو خاص و خطوط برجسته بدنه، نیسان جوک ترکیبی از جسارت، خلاقیت و کارایی بود که توانست خریداران جوان و علاقه‌مند به خودروهای متفاوت را به خود جذب کند.

این خودرو از نظر قیمت از کراس اوور تویوتا ارزان‌تر است و در محدوده قیمتی محصولات رنو و سانگ یانگ قرار می‌گیرد. هر چند نیسان جوک اسکای پک و پلاتینیوم از نظر مشخصات فنی در یک سطح با رقبا قرار دارند، اما تریم اسپرت جوک با پیشرانه توربو یک سر و گردن بالاتر است. بر اساس اخبار منتشرشده، مدل ۲۰۲۳ نیسان جوک به زودی وارد ایران می‌شود، اما علاقه‌مندان به این خودرو می‌توانند برای تهیه نسل اول این خودرو به سراغ افرادی بروند که قصد فروش ماشین در بازار دست دوم را دارند. نیسان جوک اسپرت به یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶۲ لیتری مجهز است که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

این خودرو دارای ابعادی معادل 4135 میلی‌متر طول، 1765 میلی‌متر عرض و 1565 میلی‌متر ارتفاع است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طراحی چراغ‌های عقب نیز فرم جذابی پیدا کرده و در مجموع ظاهر بسیار زیبا، اسپرت و جوان‌پسندی را برای محصول نیسان به وجود آورده است. به‌طور کل می‌شود گفت ظاهر جذاب نیسان جوک یکی از نقاط قوت اصلی آن برای مشتریان به حساب می‌آید. در مجموع باید گفت که هندلینگ و پایداری این خودرو در شرایط عادی و سرعت‌های معمولی اطمینان‌بخش است و سواری آن نیز با توجه به استفاده از صندلی‌های خوش‌فرم به همراه سیستم تعلیق کارا، نسبت به نسل قبلی در سطح بسیار بالاتری احساس می‌شود. این ماشین با وجود برخی محدودیت‌ها، به ویژه در بخش فضای بار، همچنان به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و آپشن های رفاهی و ایمنی، یکی از گزینه‌های محبوب در بازار کراس‌اوورهای کوچک به شمار می‌آید. اگر قصد خرید لوازم یدکی و قطعات اورجینال و اصل نیسان جوک را دارید، می‌توانید از طریق مجموعه یدم یار بعد از اطلاع از قیمت اقدام به خرید کنید.

این پیشرانه دارای قدرتی معادل 117 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه است، و گشتاورش نیز 158 نیوتن متر در 4 هزار دور در دقیقه خواهد بود . نیسان جوک با فیس لیفت سال 2015 ، توسط آریا خودرو که نماینده رسمی نیسان در کشور است، به بازار ایران آمد، و در کشورمان نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد . با اعمال تغییرات فنی و اضافه شدن امکانات رفاهی و ایمنی جدید، قیمت نیسان آلتیما 2025 نسبت به نسخه‌های قبلی افزایش یافته است.

همچنین، ابعاد کوچک و متناسب آن باعث می‌شود که به راحتی در شهر تردد کند و جای پارک کمتری نیاز داشته باشد. اگرچه مهندسان شرکت نیسان حدود چهار سال قبل تغییراتی در شکل و شمایل ظاهری این مدل از نیسان ایجاد کردند، اما کمیت و کیفیت این تغییرات در آن حدی نیست که بخواهیم آنها را مهم و بنیادین قلمداد کنیم. در واقع سران شرکت نیسان با پیروی از اصل دست نزدن به ترکیب تیم برنده، در طول این چند سال به شکل و شمایل ظاهری اسب برنده‌ی خود یعنی نیسان جوک دست نزده‌اند و این خودرو کم و بیش با همان خصوصیات ظاهری ابتدایی خود به جلب مشتریان مشغول است. در نمای پشتی خودرو نیز درب نه چندان بزرگ صندوق عقب، سایز نسبتا کوچک شیشه عقب و سپر های عضلانی و بزرگ هستیم که در کنار چراغ هایی با طراحی عجیب و غریب نمایی مدرن و جذاب را به وجود آورده است.

جوک برای ایرانی ها غریبه نبوده و پیش از اخد مجوز پلاک ملی در مناطق آزاد تردد می کرده است. فراموش نکنیم این خودرو قیمت نسبتا زیادی دارد و مدل اسپرت آن، در کشورمان واقعا گران تمام می‌شود. با توجه به موارد گفته شده، مشخص است که از جوک در نسخه های پلاتینیوم و اسکای پک، نباید انتظار زیادی در خارج از جاده داشت، وخودرویی متناسب با فضای شهری اند، که موتور چندان پرقدرتی نیز ندارند . نیسان جوک ژاپنی، دارای قدرت موتور190 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و گشتاور240 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه است. این خودرو شتابی معادل ۸.۴ ثانیه دارد که حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

باید اعتراف کنیم با تمام استرسی که برای کنترل ۱۹۰ اسب بخار داشتیم، ولی مانورهای نمایشی هیجان انگیزی را با جوک تجربه کردیم. ولی وقتی که دستی کشیدم با جوک اسپرت از کنترل خارج می شود، گیربکس CVT ایکس ترونیک با سختی خود را با شرایط هماهنگ می کند. هیجانی که اول باید خود را کنترل کنید و بعد جوک اسپرت را.نیسان جوک اسپرت در سال ۱۳۹۵، برای ویژه برنامه نوروزی اسب بخار به این برنامه آمد. ماشین جوک از دو پیشرانه مختلف توربوشارژ و تنفس طبیعی بهره می‌برد که تیپ اسکای پک و پلاتینیوم به همان پیشرانه تنفس طبیعی مجهز شده‌اند. موتور نیسان جوک تنفس طبیعی، یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری است که می‌تواند حداکثر 117 اسب بخار و 158 نیوتن متر قدرت تولید کند. این پیشرانه به کمک گیربکس اتوماتیک CVT می‌تواند قدرت تولید شده را به چرخ‌های جلو منتقل کند.

علاوه بر آن شاهد استفاده‌ی مختصر و مفید از خطوط حجم دهنده در نمای کنار این خودرو هستیم. امری که بیش از هر چیز در نوع طراحی گلگیرها و حالت تنومند آنها نمود یافته است. پنجره های جلویی نیز به شکل ذوزنقه طراحی شده اند و این ابعاد آن در پنجره های عقبی کوچک تر می‌شود. این تیپ برای خریدارانی مناسب است که به دنبال یک کراس‌اوور شهری با قیمت مناسب هستند. رینگ‌های اسپرت ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ برای نیسان جوک دربازار جهانی قابل سفارش خواهد بود و رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه‌ای، زرد متالیک، آبی جوهری (Ink Blue) و قرمز تیره رنگ‌های بدنه‌ی آن هستند. شرکت نیسان که این‌ روزها با رنو ادغام شده است و یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروساز دنیا محسوب می‌شود، در سال ۱۹۳۳ بنیان نهاده شد و حالا بیش از ۸۰ سال قدمت دارد.

اگر اولویت شما نگهداری آسان و سازگاری با سوخت‌های با کیفیت پایین است، آلتیما 2025 می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ اما اگر به عملکرد دینامیکی و شتاب قوی علاقه‌مندید، ممکن است نیاز به بررسی گزینه‌های دیگر داشته باشید. علاقه‌مندان به عملکرد تند و واکنش سریع موتور توربوشارژر ممکن است از تغییرات مدل 2025 ناامید شوند. تغییر در مشخصات فنی موتور می‌تواند حس متفاوتی در رانندگی ایجاد کند که برخی از مشتریان به آن عادت دارند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

نمای عقب خودروی نیسان جوک نیز اگرچه به لحاظ عجیب و غریب بودن جزییات به نمای جلوی آن نمی‌رسد، اما در عین حال از همان حالت غیر جدی و نسبتا فانتزی برخوردار بوده و هماهنگی خوبی با نمای کنار و نمای جلوی این خودرو برقرار می‌کند. علاوه بر آن می‌توان این خصلت فانتزی را در طراحی نمای داخل خودروی نیسان جوک نیز به نظاره نشست. نسل دوم نیسان جوک در سال 2019 به بازار معرفی شد و با تغییرات قابل‌توجهی در طراحی خارجی، فضای داخلی و امکانات رفاهی همراه بود.

کمپانی بزرگ نیسان، در سال 2009 از کانسپتی به نام Qazana  رونمایی کرد، که نقطه ی شروعی برای تولید انبوه محصولی به نام ” نیسان جوک” بود . با طول نزدیک به ۵ متر و فاصله محوری بیشتر نسبت به رقبا، آلتیما حس فضای بیشتر و راحتی بالاتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که خودرو در دسته سدان‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر جای بگیرد. باید تاکید کرد که سیستم هیبرید به کار رفته در این نیسان به طور کامل با سیستم هیبرید استفاده شده در دو مدل قشقایی و ایکس تریل فرق دارد. این دو خودرو نام برده شده از سیستم هیبرید نیسان بهره می‌گیرند که نیرو در آن تنها به صورت الکتریکی مستقیما به چرخ‌های خودرو ارسال شده و پیشرانه بنزینی نقش ژنراتور را دارد. در همان سالها وانت نیسان جونیور نیز در سایپا و شرکت زامیاد تولید می‌شد، وانتی که هنوز هم تولید آن ادامه دارد و هیچ خودرویی توانایی جانشینی آن را ندارد.

سرنشینان عقب اکنون از فضای بیشتری برای پاها و سر برخوردار هستند و صندوق عقب با حجم 422 لیتر، یکی از بزرگترین‌ها در این کلاس به شمار می‌آید. باتوجه به نوع طراحی جوک در قسمت عقب که پیش‌تر به آن پرداختیم، صندوق بار فضای مناسبی را در اختیار می‌گذارد و حتی بدون خواباندن صندلی‌های ردیف دوم نیز، حجم ۳۵۴ لیتر را فراهم می‌کند. هر دو صندلی عقب، مستقل از یکدیگر می‌توانند جمع شوند که در این‌صورت فضای بار به ۱۱۸۹ لیتر افزایش می‌یابد. قسمت کف صندوق عقب قابل برداشتن است که در این صورت، عمق آن‌ را  چند سانتیمتر بیشتر خواهد کرد. برخی آن را خاص و زیبا قلمداد می‌کنند و عده‌ای دیگر مانند ریچارد هموند کارشناس مطرح خودرویی و مجری برنامه‌ی گرند‌تور، بی‌اندازه از آن نفرت دارند.

اما موضوعی که بدون شک می‌توان در رابطه با طراحی جوک اذعان داشت، خاص و منحصر به فرد بودن آن است. هرچند بسیاری از برندهای مطرح خارجی، پیش از انقلاب اسلامی حضور پررنگی در بازار کشورمان داشتند، نیسان از آن دسته خودروسازانی است که از اواخر دهه‌ی ۶۰ خورشیدی به ایران پا گذاشت و البته حضور آن تأثیرگذار و قابل توجه بود. می‌توان خودروی پاترول را اولین شاسی‌بلند واقعی دنیا دانست که در کشور مورد قبول جامعه قرار گرفت و با داشتن خط مونتاژ در مجموعه‌ی پارس‌خودرو پاسخی مناسب به هواداران این کلاس داد. محور متحرک مدل های پلاتینیوم و اسکای پک ، در جلوی خودرو قرار گرفته اند و نیرو به وسیله ی جعبه دنده CVT به آن ها منتقل می شود .

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *