ام وی ام 550 اتوماتیک سی وی تی 1394-1403، مشخصات و قیمت خودرو
چند سالی از توقف تولید ام وی ام 550 میگذرد و به نظر میرسد اندک اندک تهیه قطعات و لوازم جانبی برای مالکان این خودرو با مشکل مواجه شود. به همین دلیل بازار خرید و فروش ام وی ام 550 چندان پررونق نیست و مشتریان ترجیح میدهند تا گزینههای جایگزین را برای خرید انتخاب کنند. با این حال برای مشتریانی که به دنبال خرید یک سدان خانوادگی با امکانات معقول و قیمت مناسب هستند، ام وی ام 550 یک گزینه دوست داشتنی محسوب میشود. همانطور که انتظار داریم، شتاب و کشش نسخه دندهای ام وی ام 550 بسیار بهتر از نسخه اتوماتیک است. با این حال نسخه اتوماتیک برای گذر از ترافیکهای شهری کارایی بیشتری دارد. مصرف سوخت ام وی ام 550 نیز در دنیای واقعی رقمی حدود 10 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود، عددی که با وزن خودرو و حجم پیشرانه آن تطابق دارد.
در ادامه میتوانید مشخصات فنی مهمترین رقبای امویام 550 را مشاهده کنید. لیست آپشنهای ام وی ام 550 با معیارهای امروزی بسیار معمولی است اما اگر آن را با رقبای هم سن و سالش و البته برخی خودروهای روز داخلی مقایسه کنیم، کماکان حرفهایی برای گفتن خواهد داشت. از رقبای ام وی ام 550 در ایران می توان به خودروهایی همچون جک جی 5، برلیانس H330 و دنا اشاره کرد. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، طراحی ام وی ام 550 حاصل فیس لیفت اساسی چری روی مدل A5 یا ام وی ام 530 است. طی این فیس لیفت خطوط تند و تیز بدنه حذف شدند و جای آنها را خطوط منحنی گرفت.
این پیشرانه با جعبهدندهی خودکار از نوع CVT جفت شده است که شتاب اولیهی خوبی ارائه میکند. مدتزمان رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت ۱۰.۸ ثانیه و حداکثر سرعت این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرمی، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است که قابل قبول تلقی میشود. اما ناهماهنگی زیادی بین پیشرانه و جعبهدندهی CVT وجود دارد و عملکرد آن چندان راضیکننده، دقیق و هوشمند نیست. بخش فنی امویام 550 چندان باکیفیت و قابل اعتماد نیست و دلیل این نقد، استفاده از قطعات بیکیفیت چینی در جایجای این خودرو است. علاوه بر این، ۵۵۰ از کابین جاداری برخوردار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفادههای خانوادگی تبدیل میکند.
البته این نرمی تا حدودی روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی گذاشته اما در یک سدان خانوادگی مثل ۵۵۰ کیفیت سواری اهمیت بیشتری دارد. حجم پیشرانهی امویام 550، نکتهی قوتی برای این خودرو در برابر رقبایی همچون جک جی ۵ و برلیانس H330 است. حجم بیشتر این پیشرانه قدرت بیشتری نسبت به رقبا به ارمغان میآورد.
ام وی ام 550 همانند نسخه اصلی خود یعنی ام وی ام 530، با پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه شد. این پیشرانه حداکثر 139 اسببخار قدرت و 182 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و در مقایسه با سایر خودروهای چینی برتری روی کاغذ را به ام وی ام 550 اعطا میکند. خوشبختانه مدیران خودرو این مدل را با دو نوع گیربکس پنج سرعته دندهای و اتوماتیک CVT به بازار عرضه کرد. از این رو مخاطبان میتوانستند نسخه اتوماتیک ام وی ام 550 را خریداری کنند.
این گیربکس در زمان حرکت با سرعتهای نسبتاً بالا، دور موتور را بیش از حد بالا نگه میدارد که باعث ایجاد سروصدای آزاردهنده در کابین میشود. همانطور که اشاره کردیم، mvm 550 نسخهای فیسلیفت از ام وی ام 530 محسوب میشود که یعنی طراحی اولیه آن به سال 2006 برمیگردد. در واقع ام وی ام 550 و ام وی ام 530 از نظر مشخصات فنی و پلتفرم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تمایزات آنها به موارد ظاهری و آپشنها ختم میشود. در واقع چری با عرضه مدل E5 یا ام وی ام 550، سعی کرد تا فرم جعبهای مدل پیشین را اندکی تغییر دهد و آن را کاربرپسند جلوه دهد.
الان هم که دست دوم این ماشین مفته، حیفه پول بدی به گاری ایرانی. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. خیلی قویتر از خودروهای ایرانی است که مافیای قوی خودرو آنها را از حلبی میسازند .
طراحی بخش جلویی، خودرو را بزرگتر از آنچه هست، نشان میدهد و با توجه به قیمت خودرو، کاملا راضیکننده به نظر میرسد. ام وی ام 550 از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 132 اسب بخار و حداکثر گشتاور 180 نیوتن متر بهره میگیرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این سدان کامپکت منتقل میشود. ام وی ام 550 یا همان چری E5 از سال 1394 به عنوان جایگزینی برای چری A5 یا همان ام وی ام 530 در سبد محصولات مدیران خودرو قرار گرفت و در دو نسخه ی دنده ای و اتومات تا سال 1397 عرضه شد. این خودرو دارای ابعاد بزرگتر و طراحی بهتری نسبت به ام وی ام 530 دارد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
با توجه به طراحی بخش عقب خودرو و عدم وجود دید کافی به این بخش، دوربین دید عقب برای این خودروی ضروری است و خوشبختانه شاهد ارائهی آن و همچنین حسگر پارک در عقب خودرو هستیم. سیستم چندرسانهای این خودرو به نمایشگر ۷ اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری رهیاب و نقشهخوان مجهز است. همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و اشتراکگذاری محتویات موبایل، تبلت و … روی صفحه نمایش خودرو از طریق رابط کاربری Mobile Mirro Link میسر است. یکی از امکاناتی که جای خالی آن احساس میشود، سیستم تهویه مطبوع خودکار است که در اکثر رقبای این خودرو،حتی خودروهایی در ردهی قیمتی کمتر از امویام 550 نیز ارائه میشود.
در حال حاضر، قیمت امویام ۵۵۰ کارکرده در نسخهٔ اتوماتیک در نمونههای تمیز و کمکار بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان است. بااینحال، اگر خواهان نسخهٔ دستی امویام ۵۵۰ باشید باید خیلی بگردید زیرا این نسخه بسیار کم پیدا میشود و اکثر نمونههای دستدوم ۵۵۰ از نوع اتوماتیک هستند. سدانهایی که در این بازه حضور دارند اکثرا چینی هستند و شرایط فروش آنها توسط نمایندگیها، رقابت را برای سایر رقبا بسیار دشوار کرده است. مهمترین رقبای امویام 550، آریو سایپا، جک J5 و برلیانس H330 هستند که کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری در مقایسه با امویام 550 دارند. از دیگر رقبای مهم این خودرو میتوان به دنا پلاس و پژو 301 اشاره کرد. نمای جانبی ام وی ام 550 ساده و بدون آلایش است و همه چیز بدون هیچ گونه حجم اضافه سرجای خود قرار دارد.
واقعا من که میخوام بخرم خیلی سردرگم میشم.از بین دوستان واطرافیان خودمم هرکی داره خیلی راضیه و حسابی تعریف میکنه. به نظر منم که فوق العاده از ماشین های مزخرف داخلی بهتره ولی دلیل این همه بدگویی این سایت رو نمیفهمم واقعا. من از سال 94 ام وی ام 550 اتومات دارم و چهار بار به خارج از کشور سفر کردم تا حالا هیچ مشکلی نداشته و از نظر من در بین قیمت های هم رده خودش بهترین سواری محسوب میشه.
این خودرو برخلاف برادر بزرگترش یعنی ام وی ام 530، عمر کوتاهتری در خط تولید مدیران خودرو داشت ام وی ام 550 امروزه یکی از معدود خودروهای دست دوم اتوماتیک بازار محسوب میشود که با قیمت مناسبی قابل خریداری است. ام وی ام ۵۵۰ نام یکی از محصولات شرکت مدیران خودرو بوده که برای اولین بار در سال 1393 توسط این شرکت در دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار ایران معرفی و عرضه شد. این خودرو در اصل همان چری E5 نام داشته که شرکت سازنده آن را جایگزین مدل A5 که در ایران با نام ام وی ام 530 به فروش میرسید کرد. حضور MVM 550 در بازار ایران سبب شد تا خودروهای چینی خصوصا محصولات چری در بازار ایران جای پای خود را باز کنند و مردم بیش از پیش به این خودروها روی خوش نشان دهند.
قبل از پرداختن به مزایا و معایب ام وی ام 550 بهتر است نگاهی به تاریخچه این سدان چینی و دوران حضور آن در بازار کشورمان بیندازیم. ام وی ام 550 در واقع همان چری E5 است که سال 2011 معرفی شد و تا 2016 روی خط تولید بود. ام وی ام 550 یکی از محصولات اقتصادی چری است که در سرزمین اصلی با نام چری E5 شناخته میشود. این خودرو در فاصله سالهایی 2011 تا 2016 به تولید رسید و تنها کشور تولید کننده آن خارج از چین، ایران بوده است. چری E5 در حقیقت نسخه فیس لیفت چری A5 محسوب میشود، خودرویی که در ایران با نام ام وی ام 530 شناخته میشود. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
امویام 550 در تیپ معمولی، قیمت ۱۱۰ میلیون تومان برای نسخهی دستی و ۱۴۰ میلون تومان برای نسخهی خودکار دارد. تریم کابین ام وی ام 550 از رنگهای مشکی و کرم بهره میبرد و اکثر قطعات از پلاستیک خشک ساخته شدهاند که با توجه به اقتصادی بودن خودرو، قابل انتظار است. تعدادی دکمه کنترلی روی فرمان ام وی ام 550 تعبیه شدهاند که وظیفه کنترل سیستم صوتی را برعهده دارند. در نخستین نسخههای تولیدی ام وی ام 550 نمایشگر تنها در تیپ اتوماتیک لحاظ شده بود اما پس از مدتی هر دو نسخه دندهای و اتوماتیک ام وی ام 550 به نمایشگر سیستم صوتی مجهز شدند که ظاهر کابین را زیباتر جلوه میداد.
هرچند نسخههای صفرکیلومتر ام وی ام 550 در زمان تولید، خریداران پرشماری را به خود جذب کردند اما حتی در همان زمان هم وضعیت خرید و فروش نسخههای کارکرده این خودرو چندان جالب نبود. داشبورد ام وی ام 550 دوام قابل قبولی دارد و در گذر زمان دچار افت کیفی عجیب و غریبی نمیشود اما کل تریم داخلی این خودرو (شامل داشبورد و رودریها) از پلاستیک کاملاً خشک ساخته شده است. این مسئله از نظر بصری حس خوبی به سرنشینان نمیدهد و باید آن را جزو معایب mvm 550 محسوب کنیم. طبیعی است که در چنین شرایطی توقع یک چهره بهروز را از ام وی ام 550 نداریم اما طراحی این خودرو حتی نسبت به رقبای هم سن و سالی مثل جک J5 یا برلیانس H330 هم کمی قدیمی به نظر میرسد و بهخصوص برای خریداران جوان جذابیتی ندارد.
شتاب صفر تا صد رسمی 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت، از دیگر مشخصات فنی ام وی ام 550 هستند. قیمت چری E5 یا امویام 550 در بازار امارات متحده عربی (با پیشرانهی ۱.۸ لیتری) که به قیمت جهانی عرضه میشود، از ۳۲,۹۰۰ درهم شروع میشود و در بالاترین نسخه، قیمتی برابر با ۴۵ هزار درهم دارد. قیمت این سدان خانوادگی جمعوجور در بازار ایران بسته به تیپ خودرو و جعبهدنده، متفاوت است.
چری برای داخل ۵۵۰ هم داشبورد جدیدی را طراحی کرده بود تا آن را بیشتر از ۵۳۰ متمایز کند. این داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرم هرچند در قیاس با خودروهای جدید چینی کاملاً از مد افتاده و قدیمی به نظر میرسد اما اگر آن را با خودروهای داخلی مثل شاهین و تارا مقایسه کنیم قابلقبول خواهد بود. دریچههای تهویهٔ عمودی، غربیلک فرمان ساده با تریم نقرهای و کنترلهای تهویه دوار ازجملهٔ ویژگیهای داخلی این خودرو هستند درحالیکه نمایشگر لمسی هفت اینچی آن طبق استانداردهای امروز کوچک به نظر میرسد. همچنین کل کابین خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده که حس و حال ارزانقیمتی دارد اما از یک سدان کامپکت اقتصادی چینی متعلق به یک دهه پیش نمیتوان انتظار زیادی داشت. ام وی ام 550 این روزها علاوه بر رقیب سنتی خود یعنی جک J5، با دنا ایران خودرو نیز رقابت میکند و اخیرا سورن پلاس نیز به این جمع اضافه شده است.
من ۸ سال است این خودرو را دارم و مشکلی با آن ندارم در کل خودرو بی دردسری است . بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
در حال حاضر و با گذشت چند سال از توقف تولید mvm 550 این موضوع بغرنجتر هم شده است و برای فروش این خودرو باید کمی صبور باشید و بعضاً تخفیف خوبی به خریدار بدهید. این خودرو که در واقع یک فیسلیفت اساسی (ماژور) از چری A5 (ام وی ام 530) محسوب میشود، سال 1394 روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد تا راه پدر خود را ادامه دهد. عزیز بخر، ببین کی گفتم، بخر، بعد بنداز سربالایی و پیج جاده های شمال، ببین چه خودرویی گرفتی عشق کن.
همچنین هیچگونه تست ایمنی از این خودرو در سازمانهای تست تصادف وجود ندارد. داخل کابین طراحی بهمراتب بهتر و بهروزتری در مقایسه با نمای بیرونی دارد. میزان پلاستیک استفادهشده در کابین نیز بیش از حد نیست و به شکل هوشمندانهای از نگاه سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. طراحی زیبای کابین، باعث میشود که روزنههای امید در دل خریداران احتمالی این خودرو جوانه بزند. گذشته از نمای کاملاً سادهی کنار خودرو که مزین به چرخهای ۱۵ اینچی است، با نگاهی اجمالی به بخش عقب خودرو متوجه پایان یافتن ایدههای طراح خودرو خواهیم شد.
یکی از نقاط قوت ۵۵۰ همین پیشرانه است که با استهلاک پایین، قدرت مناسبی را ارائه میکند. مدیران خودرو این ماشین را در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک عرضه میکرد که البته عرضهٔ نسخهٔ دستی بسیار کمتر بود و عمدهٔ تولید ۵۵۰ با گیربکس اتوماتیک انجام گرفت. پیشرانهٔ ۲ لیتری ۵۵۰ هرچند در قیاس با نمونههایی که از برندهای معتبر میبینیم خروجی پایینی دارد اما برای وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی خودرو نسبتاً کافی است و شتاب صفرتاصد ۱۱.۵ ثانیهای را فراهم میکند. مصرف سوخت این خودرو نیز در دنیای واقعی بهصورت ترکیبی حدود ۹ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که با وزن و حجم موتور ۵۵۰ مطابقت دارد.
البته از خودروی اقتصادی در این کلاس، نباید انتظار بیشتری داشت؛ اما با این حال طراحی نمای عقب میتوانست بهتر از این باشد. چراغهای عقب و مجموعهی سپر عقب طراحی ناهماهنگ و ناشیانهای دارند و هیچگونه جلوهی خاصی در آنها دیده نمیشود. شاید طراحی این بخش، بهتنهایی متوسط و قابل قبول به نظر برسد؛ اما عدم وجود ارتباط بین نمای جلو و عقب، باعث القای حس کسلکنندهای به بیننده میشود. سیستم تعلیق mvm 550 عملکرد نرمی دارد و در مسافتهای طولانی رضایت سرنشینان را جلب میکند. هرچند این نرمی تاحدودی روی هندلینگ خودرو اثر منفی داشته است اما در یک سدان خانوادگی مثل ام وی ام 550، کیفیت سواری اولویت بالاتری دارد.
سلام خدمت همه عزیزان کلیه مطالب گفته شده همش الکیهخدا سرشاهده mvm550طلا است من مدل ۹۶ اتومات دارم عالیه چشمش نزنم . برای افزایش ارتفاع عقب ام وی ام ۵۶۰ و رفع ساییدگی لاستیک های عقب از داخل کسی تجربه ای داره بگه ممنون میشم…. ام وی ام 550 دارای امکاناتی همچون صندلی های چرمی، سانروف،سنسور پارک، صفحه ی نمایش لمسی 7 اینچی و … سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند.
چراکه در حال حاضر میتوانیم با قیمتی تقریباً مشابه یک سدان داخلی کلاس متوسط، نسخهای سالم از mvm 550 اتوماتیک را بخریم که علاوه بر بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک، از نظر وجود برخی آپشنها و قدرت پیشرانه هم دست بالاتر را دارد. ام وی ام 550 یکی از سدانهای چینی است که در زمان خود توانست موفقیت نسبی در بازار کشورمان کسب کند. در حال حاضر چند سالی از توقف تولید mvm 550 میگذرد و این خودرو تا حدودی به حاشیه بازار رفته است اما کماکان میتواند ارزش خرید نسبتاً خوبی داشته باشد. به همین بهانه در این مطلب به سراغ بررسی مزایا و معایب ام وی ام 550 رفتهایم. با ما همراه باشید تا ببینیم در نهایت ام وی ام 550 بخریم یا نه. امویام ۵۵۰ مدت نسبتاً کوتاهی بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ توسط مدیران خودرو تولید شد و امروز میتوان نمونههای کارکرده آن را با قیمت مناسبی خرید.
استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است و با توجه به دنیای مدرن امروزی، این استاندارد در خودرویی که در چند سال اخیر توسعه یافته، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد. حجم مخزن سوخت ۵۲ لیتر است؛ اطلاعات دقیقی از مصرف سوخت این خودرو از سوی سازنده و شرکت مونتاژکننده منتشر نشده است؛ بدین دلیل اطلاعات مهمی همانند مصرف سوخت، همچنان نامشخص است و فقط میتوان به تجربهی مصرفکنندگان بسنده کرد. طراحی ظاهری امویام 550 را میتوان به دو بخش مجزا تقسیم کرد؛ بین دو قسمت جلو و عقب خودرو به هیچ وجه هارمونی خاصی برقرار نیست و ناهماهنگیهایی در آنها وجود دارد. نمای جلوی خودرو حالتی عضلانی دارد که به لطف خطوط ملایم روی کاپوت، جلوپنجرهی بزرگ و کرومی، چراغهای بزرگ و گلگیرهای پفکرده حاصل شده است. بخشی از جلوپنجرهی کرومی روی کاپوت قرار گرفته که این بخش را بیش از سایر قسمتها چشمگیر کرده است. سپر جلو طراحی سادهای دارد که با چراغها و جلوپنجره کاملا هماهنگ است و مهشکنهای جلو نیز در دو طرف ورودی هوای بزرگ زیر سپر قرار دارند.
اما mvm 550 از نسل قبل خودروهای چینی است و قلب تپنده 2 لیتری تنفس طبیعی را در سینه دارد. تعداد ایربگهای این خودرو فقط دو عدد و از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو است. ترمزهای امویام 550 در همهی چرخها از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD هستند. امروزه داشتن چنین مشخصاتی در بخش ایمنی، برای هر خودرویی واجب است و نیازی به تعریف و تمجید از هیچ شرکتی به دلیل استفاده از تجهیزاتی از این قبیل نیست. نبود حداقل ۴ ایربگ و سیستمهایی نظیر کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP، قانعکننده نیست و قطعاً در انتخاب خودرو باید به این سیستمها که نقش مهمی در حفظ سلامت و امنیت سرنشینان بر عهده دارند، دقت کنیم.
ترمزها عملکرد خوبی دارند و انتظارات شما را برآورده میکنند، اما فرمان خودرو در مانورهای ناگهانی کمی سردرگم نشان میدهد. امویام 550 در اصل همان چری E5 است؛ این خودروی سدان کامپکت که از سال ۲۰۱۳ در بازار چین عرضه شد، براساس چری A5 یا امویام 530 ساخته شده است. این خودرو در کشور ما با نام امویام 550 رونمایی شد و در حال حاضر در دو نسخهی خودکار و دستی قابل خرید است. در مجموع و با توجه به وضعیت فعلی بازار خودرو کشورمان، بایستی قیمت ام وی ام 550 در نسخههای کارکرده را معقول و منطقی بدانیم.
اما باز هم با تمام این موارد این خودرو چندان نتوانست فروش بالایی را تجربه کند و خیلی زود در سال 1395 از خط تولید مدیران خودرو کنار رفت تا محصولات جدید تر این برند چینی به تولید رسند. امکانات ارائهشده در امویام 550 با توجه به بازهی قیمتی، مناسب و قابل قبول است و میتوان به این نکته اشاره کرد که اکثر امکانات رفاهی این خودرو کم و بیش در تمامی رقبایش وجود دارد و از این لحاظ خودروی چشمگیری به شمار میرود. خودروی امویام 550 مجهز به یک پیشرانهی ۲ لیتری ۴ سیلندر با آرایش خطی است که ۱۶ سوپاپ دارد و توان خروجی این پیشرانه معادل با ۱۳۹ اسببخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. وزن این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن مناسب خودرو، شتابگیری بهخوبی صورت میگیرد و قابل قبول است.
اصلیترین مزیت ۵۵۰ برخورداری از پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی است. درحالیکه این روزها اکثر خودروهای چینی به پیشرانههای توربو مجهز شدهاند، این سدان چری با موتور تنفس طبیعی استهلاک پایینی دارد. هرچند این موتور از لحاظ بازدهی و مصرف سوخت ضعیفتر از همتایان توربوشارژ خود است اما در عوض با بنزین کشورمان سازگاری بهتری دارد و برای خودروی کامپکتی مثل ۵۵۰ قدرت کافی را فراهم میکند. به همین دلیل، اگر در نگهداری این خودرو بیمبالاتی نشود، خرابیهای بزرگی نخواهد داشت و خودروی بیآزاری خواهد بود. یکی دیگر از نقاط قوت ۵۵۰ سواری نرم است که در مسافتهای طولانی رضایت سرنشینان را جلب میکند.
سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. البته دلیل تمجید از کابین این خودرو، طراحیهای نامناسب و ناامیدکنندهی برخی خودروسازان چینی است و در مقایسه با رقبای غیر چینی، نمیتوان داشبورد و کابین امویام 550 را برنده دانست. همچنین به لطف فاصلهی بین دو محور ۲۶۰۰ میلیمتری، فضای مناسبی برای سرنشینان و بهخصوص سرنشینان عقب فراهم شده است که یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود. من ۵ سال ۵۳۰ مدل ۹۲داشتم خیلی عالی بود از نظر موتوری، فرمان بسیار نرم ،جادار، کم استهلاک،شتاب بسیار خوب تو این۵سال فقط لوازم مصرفی عوض کردم چند روزه فروختم ماشین ایرانخودرو خریدم بسیار پشیمانم اصلا قابل مقایسه نیست. در یکی دو سال اخیر، خودروسازان چینی به سمت استفاده از پیشرانههای کم حجم توربو رفتهاند و به ندرت از موتورهای تنفس طبیعی بهره میگیرند.
مدیران خودرو طی دهه 1390 خورشیدی، جای پای خود را در صنعت خودروسازی ایران محکم کرد. تنوع محصولات این شرکت طی دهه 1390 افزایش یافت و خودروهای جدیدی همچون ام وی ام 550 و نسل دوم ام وی ام ایکس 33 وارد بازار کشورمان شدند. ام وی ام 550 در حقیقت نسخه بروز شده و ارتقا یافته ام وی ام 530 محسوب میشود، سدان کوچک و اقتصادی مدیران خودرو که رقیب سمند، پژو پارس و لیفان 620 در بازار ایران محسوب میشد. عرضه ام وی ام 550 به بازار ایران با افزایش قیمت نسبی خودروها در میانه دهه 1390 همراه بود، از این رو ام وی ام 550 از سطح رقابت با محصولات داخلی فراتر رفت و به هماورد بسترن B50 و جک J5 تبدیل شد. تولید ام وی ام 550 از سال 1394 آغاز شد و تا سال 1397 ادامه یافت.
از این رو، بسیاری از مالکین mvm 550 از خودرو خود رضایت دارند و آن را ماشینی بیآزار میدانند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
متاسفانه ایراد بزرگ خودروهای چینی یعنی رینگهای کوچکتر از اندازه استاندارد در ام وی ام 550 نیز مشاهده میشوند که ظاهر جانبی خودرو را به هم ریختهاند. نمای عقب ام وی ام 550 نیز ظاهری آرام و به دور از حاشیه را به نمایش میکشد که اندکی با چهره تهاجمی جلو تناقض دارد؛ با این حال طراحان چری سعی کردهاند تا از یک سبک طراحی برای چراغهای جلو و عقب خودرو استفاده کنند. در مجموع میتوان گفت که ام وی ام 550 به صورت کامل نشان دهنده یک سدان اقتصادی و خانوادگی چینی است. سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و میلهی نگهدارندهی ضد لغزش و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنر پیچشی است که سواری تقریباً خوبی ارائه میکند. البته در برخی مواقع ضربات و کوبشهای غیر عادی در سیستم تعلیق مشاهده میشود؛ ولی در کل سواری و هندلینگ امویام 550 قابل قبول است و بهعنوان سدان جمعوجور شهری، عملکرد خوبی دارد و نباید انتظارات زیادی از این خودرو داشته باشیم.
بهعنوان آخرین نقطهٔ قوت امویام ۵۵۰ هم میتوان به قیمت مناسب در بین خودروهای کارکرده اشاره کرد. در حال حاضر قیمت نمونههای کارکردهٔ تمیز این خودرو از بسیاری از ماشینهای صفرکیلومتر داخلی ارزانتر است. مدیران خودرو که کار خود را با مونتاژ چری QQ یا همان امویام ۱۱۰ آغاز کرده بود، در سال ۱۳۸۹ سدان چری A5 را با نام امویام ۵۳۰ بهعنوان دومین محصول خود روی خط تولید برد. این خودرو که توانست نظر خریداران را در بازار کمتنوع خودروی کشورمان جلب کند، در سال ۱۳۹۴ جای خود را به مدل جدید ۵۵۰ داد. این خودرو درواقع چری E5 نام داشت که فیسلیفتی نسبتاً کلی روی همان A5 یا ۵۳۰ محسوب میشد. E5 در سال ۲۰۱۱ در چین به بازار آمد و تا سال ۲۰۱۶ به تولید رسید و سپس با سدان جدید آریزو ۵ جایگزین شد.
همانند اکثر فیسلیفتها، جلوپنجره بیشترین سهم تغییرات به خود اختصاص داده است. چراغهای بزرگ با لبههای کشیده، الگوی مشترک طراحی خودروهای چری در آن دوران بودند که علاوه بر ام وی ام 550، در ام وی ام 315 نسل اول و ام وی ام X33 نسل دوم نیز مشاهده میشوند. برخلاف ظاهر خارجی ام وی ام 550 که با ام وی ام 530 به کلی متفاوت است، تغییرات خاصی در کابین این خودرو مشاهده نمیشود و حتی میتوان گفت که کابین ام وی ام 550 نسبت به ام وی ام 530 سادهتر طراحی شده است. خطوط سیال و منحنی بدنه در فضای داخلی نیز ادامه دارند و به جرات میتوان گفت که هیچ خط تند و تیزی در کابین مشاهده نمیشود.
مدل 96دارم تا به حال رنگ تعمیرگاه ندیده قدرت عالی نسبت به قیمتش هیچ ماشین ایرانی به گردش هم نمیرسه . اما اگر تنوع طلب هستید و در فواصل زمانی کوتاه تصمیم به فروش خودرو خود میگیرید، بهتر است از ام وی ام 550 صرفنظر کنید و به سراغ یک سدان داخلی صفرکیلومتر بروید. گیربکس CVT استفاده شده در نسخه اتوماتیک ام وی ام 550 از نسل قدیمی این گیربکسها است و عملکرد آن به اندازه نمونههای جدید، بهینه و هوشمندانه نیست.
خدمات پس از فروش امویام 550 بر عهدهی صنایع خودروسازی مدیران یا همان مدیران خودرو است که نمایندگیهای متعددی در کشور دارد. اکثر نمایندگیها و ارائهدهندگان خدمات پس از فروش، در مراکز استان و شهرستانهای بزرگ قرار دارند و گستردگی خدمات زیاد چشمگیر نیست. از این رو در صورت بروز مشکل در برخی شهرستانها و جادههای فرعی، امدادرسانی با مشکل روبهرو میشود. قطعات یدکی این خودرو نیز بهصورت گسترده در بازار آزاد موجود نیست و بهعلت کمبود قطعات و عدم گستردگی، قیمت بالایی دارد. البته بیشتر آمار فروش mvm 550 در بازار ایران مربوط به نسخه اتوماتیک میشود و نسخه دندهای تیراژ تولید به مراتب پایینتری داشته است.
البته جعبهدندهی خودکار از نوع CVT نیز در این امر بیتأثیر نیست؛ چراکه وزن نسخهی خودکار ا۵۰ کیلوگرم سبکتر از نسخهی دستی است. در کل شتابگیری خودرو راضیکننده و قابل قبول است؛ ولی نباید انتظارات زیادی از بخش فنی این خودرو داشته باشید. بهطورکلی، اگر خودروی یک خودروی خانوادگی بیدردسر و کماستهلاک با قیمت مناسب هستید و نمیخواهید سراغ خودروهای داخلی بروید، امویام ۵۵۰ گزینهٔ مناسبی خواهد بود. همچنین درحالیکه ارزانترین سدانهای اتوماتیک حال حاضر بازار ایران یعنی شاهین و جک J4 حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارند، با ۲۰۰ میلیون کمتر میتوانید سدان اتوماتیک جادارتر، قویتر و مجهزتری داشته باشید. بااینحال، اگر زودبهزود خودرو عوض میکنید و نمیتوانید با ظاهر فاقد هیجان ۵۵۰ کنار بیایید بهتر است به خودروهای داخلی فکر کنید.
دیدگاهتان را بنویسید