بهترین مدل ام وی ام x22

خرید و فروش خودرو ام‌وی‌ام X22 در سراسر ایران با بهترین قیمت دیوار

ام وی ام ایکس ۲۲ پرو ۴ سال قبل روانه بازار کشور شد و طی این مدت به فروش ۵۰ هزار دستگاه در بازار کشور دست پیدا کرد که تا پیش از آن هیچ‌یک از کراس اوورهای ارائه شده توسط مدیران خودرو نتوانسته بودند به این میزان فروش دست پیدا کنند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا ام وی ام X22 جدید می‌تواند راه برادر بزرگ‌تر خود را ادامه دهد یا خیر. از سال 1400 مدیران خودرو اقدام به عرضه نسخه فیس لیفت خوردوی X۲۲ با نام X22 پرو کرد. ایکس ۲۲ پرو که در واقع همان چری تیگو 3X پلاس بود در ایران بنا به سیاست های شرکت مونتاژ کننده پسوند PRO را دریافت کرد تا همسو با سایر محصولات جدید چری شود. X22 پرو بر خلاف نسخه قبلی خود این بار از موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو شارژ بهره می برد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 9 سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می کند.

کراس اوور سایز کوچک ام وی ام X22 که در بسیاری از بازارهای دیگر از جمله کشور چین با نام چری تیگو ۳ ایکس یا چری تیگو ۲ عرضه می‌شود و از محصولات پرطرفدار برند چری در ایران است. MVM X22 ز لحاظ ایمنی، با بهره گیری از نسل دوم تکنولوژی چری، به خوبی با شاخص های جهانی این کلاس منطبق است. از نظر طراحی و تجربه رانندگی نیز چری تیگو 3X  قدم فراتر از خودرو های هم نسل خود گذاشته و به عنوان الگویی برای سایر هم رده هایش به شمار می رود. گرچه این خودرو به سیستم کنترل پایداری ESP مجهز نیست، اما توانسته عملکرد رضایت‌بخشی را از خود در زمینه پایداری ارائه دهد. شاید در نگاه اول، ام وی ام X22 یک خودروی خیلی ایمن به‌حساب نیاید، اما امکانات ایمنی نصب‌شده روی این خودرو، خیلی هم دلسردکننده نیستند. کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای و سیستم‌های ترمز ABS و EBD و سنسور برخورد در عقب، دیگر آپشن‌های ایمنی ام وی ام X22 هستند.

صندلی‌ها، پنل درب‌ها و غربیلک فرمان با چرم و مجموعه کنسول جلو با پلاستیک فشرده (باکیفیت‌تر از قبل) و روکشی نرم شبیه فیبر کربن پوشیده شده است. خط نارنجی‌رنگ دور خروجی‌های سامانه تهویه، دسته‌دنده و حاشیه بالایی کنترل‌های سامانه تهویه تناسب جالبی با قسمت‌های کرم-نارنجی چرم صندلی‌ها و پنل درب‌ها داشته و به جذابیت فضا می‌افزاید. چرم قسمت مرکزی نشیمن و تکیه‌گاه صندلی‌ها با پرداخت سوزنی کار شده تا بدن سرنشینان حتی‌الامکان عرق نکند. گیربکس اتوماتیک نمونه ۴ سرعت AT است که با وجود داشتن دوام فنی و لذت رانندگی بیشتر از CVT، به دلیل توان فنی کم پیشرانه و تعداد کم ضرایب دنده (در مقایسه با گیربکس‌های ۵ و ۶ سرعت جدیدتر)، از نظر چالاکی و حس سواری اسپرت، حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته باید دوباره تاکید کنیم که X22 معمولی یک کراس‌اوور درون شهری بسیار کوچک است که هدف آن پیش از هر چیز، بر کاهش مصرف سوخت متمرکز شده است. ام وی ام X22 را باید یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ شرکت مدیران خودرو در بازار ایران دانست.

داشته‌های ایمنی خودرو شامل سامانه‌های ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، دو عدد کیسه هوا (سرنشینان جلو)، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای تمامی سرنشینان، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت و کروز کنترل می‌باشد. هرچند مواد اولیه و متریال داخلی این خودرو دارای کیفیت پایینی بوده و جنس داشبورد و رو دری‌ها پلاستیک خشک و بی‌کیفیت است که نسبت به قیمت آن، یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. این خودرو در شرکت چری با تریم داخلی دو رنگ تولید می‌شود، اما شرکت مدیران خودرو فقط تریم داخلی مشکی که کمی خسته‌کننده مجله خبری خودرو ام وی ام به نظر می‌رسد را به بازار عرضه می‌کند. محصول جدید مدیران خودرو نماینده محصولات چری در ایران که با نام ام وی ام عرضه می شوند یعنی ام وی ام X22 که بتازگی وارد بازار شده و در کلاس کراس اوور ها قرار می گیرد و توانسته رضایت خریداران را چه از نظر طراحی ، مصرف سوخت و آپشن ها جلب کند. بلافاصله پس از شروع به حرکت دریافتم که ام وی ام X22 پشت فرمان و حین رانندگی کوچک‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رسد.

اما از سال 2017 یک نسخه 1.2 لیتری توربو شارژ نیز برای این خودرو توسط چری معرفی شد. چری تیگو 2 توربو 150 اسب بخار قدرت داشت و این نیرو رو از طریق یک گیربکس 6 دنده دستی یا یک گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می کرد. از سال ۹۵ مدیران خودرو ام وی ام X22 را همزمان با کشور برزیل به بازار معرفی کرد. این خودرو چینی در سگمنت کراس اوورهای شهری کوچک تا سال ۱۴۰۰ تولید و مونتاژ می‌شد. اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ فیس لیفتی از این مینی کراس اوورها با پسوند pro به بازار خودرو ایران عرضه شد. ام وی ام x22 ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در دو نسخه‌ی دستی و اتومات و در تیپ‌های متفاوت در بازار خودرویی ایران موجوده.

سبک طراحی چهره و بخش جلویی خودرو به‌طور کامل دگرگون و بر اساس زبان طراحی جدید چری با جلوپنجره نسبتا بزرگ کهکشانی و سپرهای الهام‌گرفته از خودروهای روز بازار از نو طراحی شد و ظاهری بسیار نزدیک به محصولات لوکس برند فونیکس در بازار ایران یافت. سمت چپ صفحه‌نمایش یک میکروفن کوچک تعبیه شده که هنگام استفاده از مکالمه تلفنی صدای سرنشین را دریافت می‌کند. کمی پایین‌تر کنترل‌های سامانه تهویه، فلاشر، گرم‌کن شیشه عقب و خروجی‌های USB و برق ۱۲ ولتی جا خوش کرده‌اند. در کل طراحی مجموعه داشبورد ساده و به‌دوراز هرگونه شلوغ‌کاری صورت گرفته و در مقایسه با پیشینیان قوی‌تر و زیباتر است.

جدا از تمایزهای طراحی، یکی از مهم‌ترین موارد مقایسه x22 معمولی با x22 pro در بخش امکانات رفاهی و ایمنی است. برند ویکی برای سهولت خرید و فروش خودرو و ارائه انواع خدمات خودرویی پا به عرصه گذاشته است. لیزینگ خودرو مرکزیت فعالیت برند ویکی را شامل می‌شود و میلیون‌ها متقاضی خرید و فروش خودرو از این پس با ویکی سروکار خواهند داشت. خریداران، فروشندگان، خودروسازان و در ادامه تعمیرکاران خودرویی، نمایندگی‌های فروش قطعات خودرویی و هرآنچه به خودرو و خودروسوار مرتبط است را می‌توان در ویکی به انجام رساند. از نام تیگو 3X  پیداست که قیمتش قطعا کمتر از X33S است، ولی برای آنکه خیالمان راحت شود باید به بازار چین برویم؛ در آنجا X22 حدود 59 هزار یوآن قیمت پایه‌ای دارد؛ یعنی 10 هزار یوآن ارزان‌تر از X33S و تقریبا معادل قیمت آریزو5 در چین. بنابراین می‌توان حدس زد که در بازار ایران قیمت پایه‌ای X22 از حدود 70 میلیون تومان آغاز شود.

این خودرو از سال 2016 در چین معرفی شد و با فاصله اندکی راهی بازارهای جهانی از جمله ایران شد. به دلیل چهره به روزتر نسب به محصولات هم رده و هم دوره استقبال از این خودرو در کشور ما مناسب بود و همچنین شرایط فروش اقساطی مناسب مدیران خودرو در آن دوره نیز مزید علت شد تا ام وی ام X22 مورد توجه قرار گیرد. طراحان X22 با بهره‌گیری از خطوط نسبتا ساده به همراه اشکال هندسی چندضلعی و تلفیق آن‌ها با یکدیگر به شیوه‌ای مدرن، موفق به ایجاد شمایلی نسبتا چشم‌نواز، پویا و جذاب برای این کراس‌اوور کوچک شهری شده‌اند. کامیابی طراحان در تامین نیازهای بصری مشتریان به حدی بوده که یکی از دلایل استقبال مناسب از ام وی ام ایکس 22 را می‌توان همین سبک طراحی نسبتا جذاب و زیبای آن به حساب آورد. اما ام وی ام X22 pro هم در نسخه کارکرده و هم در نسخه صفر در بازار قابل خریداری است. این خودرو از دیدگاه قیمت ماشین در نسخه کارکرده پیرامون مرز یک میلیارد تومان قرار دارد.

این خودرو با وجود تعلق به سگمنت کراس‌اوور، همچنان المان‌های بسیار زیادی از ساختار ظاهری هاچبک ۳۱۵ را ارائه داد. اما نسخه فیس لیفت X22 معمولی یا همان ام وی ام X22 پرو با سه تیپ روانه بازار شد که یک نسخه دنده‌ای (با موتور ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی ۴ سیلندر) و دو نمونه دیگر اتوماتیک هستند. برترین نسخه با نام تیپ اتوماتیک IE شناخته می‌شود و حالا با یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژر همراه شده است که از سوی گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT حمایت می‌شود. حالا پس از گذشت چند سال از اولین عرضه این محصول، کراس اوور مدیران خودرو با نسخه‌ها و فیس لیفت مختلف در بازار کشورمان حضور دارد. ام وی ام X22 در نسخه‌‌های ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت، ام وی ام X22 دنده ای، ام وی ام X22 پرو اتوماتیک تا پیش از این محصولاتی بودند که این خانواده را تشکیل می‌داد و حالا جدیدترین عضو خانواده یعنی ام وی ام X22 پرو MT پا به عرصه وجود گذاشته است. باید اقرار کرد کراس‌اوور اسپرت چینی‌ها در ناهمواری ها بهتر از حد انتظار ظاهر می‌شود.

اگر بخواهیم کابین X22 را در یک جمله توصیف کنیم باید گفت کیفیت بالاتر، فراخی و خفه نبودن فضا و ارگونومی و راحتی قابل‌قبول در کنار هم مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که کمک می‌کند تا حین سفرهای کوتاه و بلند کمتر دچار کسالت و خستگی شوید. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

لاستیک‌ها به‌ خوبی چسبندگی خود را حفظ کردند و سامانه تعلیق تا حد زیادی مانع ناپایداری عمودی اتاق شد. افزایش سرعت به‌آرامی و البته کُند (و البته با افزایش صدای پیشرانه) صورت گرفت و تا زمانی که حواسم به عقربه سرعت‌سنج نبود اصلاً متوجه عدد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نشدم! دیگر نکته مثبت این بود که حین شتاب‌گیری آرامش اتاق اصلاً بهم نخورد و هیچ‌گونه تنش محسوسی به سرنشینان وارد نشد. یکی از بهترین ویژگی‌های ام وی ام X22 این است که در سرعت‌های بالا صدا یا لرزش خاصی از بخش‌های مختلف اتاق شنیده نمی‌شود و همچون برخی دیگر از خودروها مجبور نیستید برای خلاصی از لرزش‌ها یا سروصداهای آزار دهنده پدال ترمز را پایین ببرید. ام وی ام X22 تا به اینجا علی‌رغم برخی کاستی‌ها عملکرد متوسطی از خود به نمایش گذاشت و توانست نمره قبولی بگیرد.

از طرفی حالت اخموی چراغ‌های جلو، شمایل عضلانی کاپوت و دماغه و حالت هاچبک مانند بخش انتهایی بدنه نیز نمای اسپرت‌تری بدان بخشیده و یحتمل تأثیر مثبتی بر موفقیتش در بازار کشور خواهد گذاشت. متریال داشبورد از نوع پلاستیک فشرده است که اگرچه کیفیت آن چندان مرغوب و سطح بالا نیست، اما در این رنج قیمت قابل قبول خواهد بود. گنجایش فضای کابین در ردیف جلو برای دو نفر بزرگسال کاملا مناسب است، اما سرنشینان ردیف عقب محدودیت‌هایی را از ناحیه سر و زانوها تجربه خواهند کرد و می‌توان گفت که ردیف دوم بیشتر مناسب کودکان طراحی شده تا افراد بزرگسال. برای شروع بررسی یک دستگاه ام وی ام X22 نارنجی‌رنگ تیپ اسپرت با جعبه‌دنده خودکار (AT) انتخاب کردیم و به داخل شهر رفتیم. اما پیش از پرداختن به بحث رانندگی، نخست باید ببینیم چینی تازه‌وارد در بحث طراحی بصری، پیشرانه و امکانات و تجهیزات چه وضعیتی دارد. با این وجود این خودرو هنوز ذات درون‌شهری اقتصادی خود را حفظ کرده است و نباید از آن انتظار رفتار چالا و اسپرتی داشت.

پنجره‌های جانبی اندازه مناسبی دارند و در کنار شیشه عقب نقش زیادی در نور رسانی کافی به اتاق ایفا می‌کنند. ایرادی که می‌توان به ردیف عقب گرفت این است که گیره کمربند ایمنی در محل نامناسبی نصب شده و سرنشینان را با مشکل مواجه می‌سازد. از دیگر نکات قابل‌ذکر نیز می‌توان به تریم آلومینیومی براق در نقاط مختلف اشاره کرد که فضای اتاق را از یکنواختی درآورده است. غربیلک فرمان دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی-تصویری و کروز کنترل را در خود جای داده است. نشانگرهای پشت فرمان شکل عجیبی داشته و عقربه‌های سرعت‌سنج و دورشمار خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند.

وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. پس از تحلیل قسمت‌های مختلف بالاخره وقت آزمون رانندگی و مهک زدن توانایی‌های حرکتی این چینی پرمدعا(!) فرا رسید. طبق برنامه‌ریزی قبلی برای بررسی فنی دو فاز متفاوت در نظر گرفتیم تا هم عیار واقعی ام وی ام X22 در بحث فنی و رانندگی مشخص شود هم تمامی جوانب ممکن مورد سنجش قرار گیرد.

همچنین جعبه‌دنده حساسیت زیادی به پدال گاز داشته و به‌محض این که فشار ناگهانی روی آن وارد کنید دنده سنگین می‌شود؛ البته با یک ضربه محسوس که در ردیف عقب بیشتر به چشم می‌آید. طی رانندگی عادی جعبه‌دنده چهار سرعته خودکار (فاقد حالت تعویض دستی) به فراخور وضعیت پدال گاز و پیشرانه دنده مناسب را انتخاب کرده و دور پیشرانه را در پایین‌‌ترین حد ممکن نگه می‌دارد. نحوه رفتار و عملکرد این مجموعه به گونه‌ای است که برای یافتن قِلق آن نیاز به کمی زمان خواهید داشت. همچنین به لطف ارتفاع خوب کف خودرو از زمین اصلاً نگران برخورد با سطح آسفالت یا سرعت‌گیرها و دست‌اندازها نخواهید بود. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده سی وی تی ۹ سرعته خواهد بود. پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو منجر به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو خواهد شد.

همچنین می‌تواند با جعبه‌دنده دستی تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و با جعبه‌دنده خودکار تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش برود. وقتی از پهلو به X22 می‌نگرید اندازه بزرگ و متناسب رینگ و لاستیک (برخلاف اکثر خودروهای چینی که از چرخ‌های کوچک رنج می‌برند) و حجم ‌پردازی محافظه‌کارانه به‌سرعت توجهتان را جلب می‌کند. از گلگیرهای جلو به سمت عقب، تقریبا هیچ المان طراحی دیگری با تغییر مواجه نشد. خطوط اصلی بدنه، سبک طراحی چراغ‌های عقب و مجموعه شکل‌دهنده نمای جانبی خودرو با نسخه X22 معمولی یکسان باقی ماند. تنها تغییر کاهش از حجم تریم مشکی‌رنگ پایینی خودرو بود که ضمن بهبود جلوه بیرونی خودرو، به آن ظاهری شهری‌تر بخشید.

Mvm x22 با نام اصلی چری تیگو 3X ابتدا در سال 2016 در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شده و روی خط تولید کمپانی چری رفت. سپس نمایندگان چری در برزیل و ایران نیز اقدام به مونتاژ این خودرو با نام های چری تیگو 2 و ام‌ وی‌ ام ایکس 22 کردند. زیر کاپوت بلوک چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ مجهز به فناوری DVVT با حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی آرمیده که حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور در ۲۷۵۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. در ادامه این پیشرانه جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار (فاقد حالت تعویض دستی) قرار می‌گیرد تا ارقام مذکور را مستقیماً به محور جلو برساند.

حداکثر سرعت نسخه دنده‌ای ایکس ۲۲ برابر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به رقم 5.9 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. البته نمای عقب ام وی ام ایکس 22 به ویژه چراغ‌های آن از جذابیت ظاهری هم‌تراز با سایر بخش‌ها برخوردار نیست و کمی ناهماهنگ با دیگر قسمت‌های بدنه به نظر می‌رسند. درون کابین ام وی ام X22 با داشبوردی مدرن‌تر از رقبای هم‌رده مواجه هستیم که علی‌رغم سادگی نسبی، جوان‌پسندانه و اسپرت طراحی شده است. تم مشکی-نارنجی درون کابین نیز جنبه‌های اسپرت طراحی داخلی این خودرو را تقویت کرده و موجب جسورانه‌تر شدن سبک و سیاق طراحی فضای داخلی ام وی ام ایکس 22 شده است. ام وی ام X22  یا همان خودرویی که در بازار های جهانی با نام چری تیگو 2 یا تیگو 3X شناخته می شود. یک خودروی کراس اور کوچک شهری است که بر روی شاسی چری فالوین 2 یا همان ام وی ام 315 توسط کمپانی چینی چری طراحی و ساخته شده است.

جذابیت نسبی شمایل بیرونی ایکس ۲۲ در مقایسه با رقبای هم‌رده سبب شده تا اقشار مختلف جامعه، از زوج‌های جوان گرفته تا خانواده‌های پرجمعیت‌تر، همگی نسبت به این سبک طراحی رضایت‌ خاطر نسبی خود را ابراز کرده و از تصاحب این محصول چینی کاملا خرسند باشند. طراحی مدرن رینگ‌های 16 اینچی به همراه استفاده از روف-رک و فلاپ‌های مشکی رنگ در اطراف بدنه، از جمله ترفندهایی است که در هر چه جذاب‌تر شدن ظاهر این خودرو تاثیر بسزایی داشته‌اند. درمجموع باید گفت این چینی تازه‌وارد در بحث طراحی ظاهری نسبت به هم‌وطنان قدیمی‌تر خود پیشرفت زیادی کرده و چهره جذاب‌تری دارد.

تولید X22 معمولی در سال ۱۴۰۰ خاتمه یافت تا X22 pro جایگزین آن روی خط تولید شود. در نتیجه امروزه ام وی ام X22 معمولی تنها در نسخه کارکرده و دست دوم در بازار موجود است و قیمت آن بر حسب کارکرد و سلامت، به میزان قابل قبولی پایین‌تر از مرز یک میلیارد تومان است. در سال ۹۷ مدیران خودرو ۵ آپشن زیر را به نسخه لاکچری به صورت سفارشی اضافه کرد.

این مجموعه همچنین هنگام ترمزگیری شدید، اتاق را به خوبی کنترل کرده و از شدت به‌اصطلاح کلّه کردن دماغه می‌کاهد. کمپانی چری این اتومبیل را به چراغ‌های جلو نازک و همچنین سپر جلو جدیدی مجهز کرده است. علاوه بر این مه شکن‌ها و کاپوت نیز در مقایسه با نسل قبلی تغییر زیادی را تجربه کرده و  چهره زیبا‌تری را برای نسخه جدید ام وی ام ایکس ۲۲ به ارمغان آورده‌اند. لازم به ذکر است که این خودرو همانند بسیاری از محصولات جدید کمپانی چری به یک جلوپنجره کهکشانی مجهز شده است که به لوکس‌تر شدن خودرو کمک می‌کند.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

تریم داخلی دورنگ مشکی/نارنجی، با حجم کمتر به نسخه فیس‌لیفت ام وی ام X22 پرو نیز راه یافته است. ام وی ام X22 ایران که در سال ۱۳۹۵ از سوی شرکت مدیران خودرو و از برند MVM روانه بازار شد، در حقیقت چری تیگو 3x است که در بازارهای بین‌المللی با نام‌های دیگر چری تیگو ۲ و DR3 نیز شناخته می‌شود. عرضه نسخه‌های مختلف با فیس لیفت و تغییرات فنی و حضور نزدیک به ده سال در بازار ایران، از این خودرو یک گزینه اقتصادی روزمره بسیار محبوب ساخت. مقایسه x22 pro با x22 معمولی در حقیقت رقابت میان یک خودرو واحد از دو نسل متفاوت است که هر دو در بازار خودرو ایران حضور پر رنگ دارند. طراحی اسپرت و جذاب در قسمت داخلی تیگو 3X هم ادامه پیدا کرده است و چری با استفاده از رنگ نارنجی در این بخش سعی در افزایش جذابیت داخلی MVM X22 داشته است؛ اما در اینجا یک مشکل وجود دارد.

تنها نکته قابل‌توجه درباره نمای پشتی ام وی ام X22 گرافیک درون چراغ‌هاست که به شکل یک U خوابیده است و جذابیت بصری بیشتری به این قسمت می‌بخشد. همچنین بالای شیشه عقب یک اسپویلر باریک وجود دارد و چراغ سوم ترمز درست در زیر آن دیده می‌شود. بزرگترشدن چراغ‌ها، طراحی مجدد قسمت انتهایی ام وی ام X22 که منجر به قوس بیشتر سقف شده است، زه‌های پلاستیکی مشکی رنگ در اطراف گلگیرها و نهایتا رینگ‌ها و سپرهای جدید همگی دست به دست هم داده‌اند تا از ام وی ام X22، شاسی‌بلند شبه‌اسپرتی بسازند.

قیمت ام وی ام X22 پرو در نسخه صفر حدود ۱۰۰ میلیون تومان فراتر از یک میلیارد تومان قیمت دارد که در حد و اندازه خودروهای رایج تولیدی شرکت ایران خودرو نظیر تارا LX اتوماتیک، پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک و دنا پلاس توربو آپشنال است. شتاب اولیه و ثانویه خیلی چنگی به دل نمی‌زند و نباید انتظار افزایش سرعت ناگهانی و چشمگیری در ذهن داشته باشید. برای دستیابی به حداکثر شتاب ممکن باید قلق پدال گاز را پیدا کرده و مقدار گاز را طوری تنظیم کنید که دنده‌ها در بالاترین دور ممکن تعویض شوند.

همین موضوع در ساعات اولیه رانندگی موجب سردرگمی‌تان می‌شود اما نگران نباشید، چون در مدت‌زمان کوتاهی بدان عادت خواهید کرد. سوییچ‌های تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، تنظیم آینه‌ها و انتخاب حالت رانندگی Eco/Sport در سمت چپ فرمان قرار دارند. ام وی ام X22 معمولی زمانی که وارد بازار ایران شد، طراحی مورد قبول اما اقتصادی و نسبتا ساده‌ای داشت.

چابکی کلی خودرو بسته به شرایط مختلف متغیر است و بعضاً ضعیف و ناامیدکننده به نظر می‌رسد. نمای پشتی تقریباً مشابه هیچ‌یک از خودروهای موجود در بازار نیست و از این نظر می‌تواند یک امتیاز مثبت دریافت کند. بخش اعظم سپر از جنس پلاستیک است و تنها قسمت پایینی آن روکشی آلومینیومی دارد که با طرح سه بخشی خود تا حدودی به یک دیفیوزر کاذب می‌ماند.

صفحه آمپر تیگو 3X نیز طراحی بسیار زیبایی دارد و یک نمایشگر TFT هم در مرکز آن نصب شده است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز از طریق یک صفحه‌نمایش 8 اینچی LCD که در مرکز داشبورد نصب شده است ارائه می‌گردد. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر پارک عقب، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی.

نسخه فیس لیفت با نام ام وی ام X22 pro در نمای داخل نیز با بهبودهای بصری همراه شد. ساختار کلی داشبرد با طراحی خطوط شکسته و زوایای مبهم، بدون انسجام با یکدیگر، در ابتدا کمی غریب جلوه می‌کند. اما ترکیب تریم مشکی پیانویی و تریم تزئیناتی شبیه به فیبر کربن، در کنار فرمان D-Cut و کلاستر آنالوگی که حالا ساختار دایره دارد، بیننده را اندکی به یاد طراحی کابین محصولات برند آئودی می‌اندازد. شباهت ام وی ام X22 به ام‌وی‌ام 315 هم کشیده شده است به‌گونه‌ای فرم چراغ‌های عقب شباهت زیادی با ام‌وی‌ام 315 دارد؛ اما در بخش عقبی تیگو 3X با سپر و درِ صندوق متفاوت شاهد طراحی متمایزتری نسبت به نمای جانبی با ام‌وی‌ام 315 هستیم. یک نوار کرومی نیز در سراسر قسمت عقبی خودرو کشیده شده و امتداد آن در داخل چراغ‌های عقب ادامه یافته است اما سر اگزوز کوچک آن بسیار زشت است.

پلتفرم شکل‌دهنده این کراس‌اوور بسیار کوچک متعلق به هاچبک ۵در چری A13 یا همان فولوین ۲ است که در ایران آن را به نام ام وی ام ۳۱۵ می‌شناسیم. نسخه Pro آن در بازار ایران، با نام ام وی ام X22 پرو همان نسخه 3x Plus فیس لیفت شده است که در سال ۲۰۲۰ از سوی چری روانه بازار جهان شد. چری تیگو 3x یک خودروی کراس‌اوور کوچک شهریه، که توسط شرکت چری اتومبیل چین تولید میشه. این چینی پرمدعا طی مسیر مذکور آن‌قدر وادار به معکوس کشیدن، کاهش سرعت، شتاب‌گیری، تغییر جهت و پیمایش شیب‌های ممتد شد که چاره‌ای جز بروز “تمام آنچه در چنته دارد و از دستش برمی‌آید” نداشت. کابین ام وی ام X22 کیفیت مطلوب مواد مورداستفاده را می‌توان اولین نکته قابل‌توجه درباره کابین ام وی ام X22 دانست.

رنگ نارنجی صندلی‌ها و رو دری‌ها با رنگ نارنجی اطراف اهرم تعویض دنده، اطراف دریچه‌های تهویه و کنسول وسط متفاوت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد داخل MVM X22 ا بی‌دقتی و بی‌حوصلگی طراحی شده باشد. نکتهٔ عجیب‌تر اینکه هیچ اثری از رنگ نارنجی بر روی غربیلک فرمان دیده نمی‌شود و در آن فقط از پلاستیک مشکی‌رنگ استفاده شده است. یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی نیز در این کراس اوور جمع و جور به خدمت گرفته شده که در فرایند شتاب‌گیری به میزان هفت دهم ثانیه سریع‌تر از نسخه اتوماتیک عمل می‌کند.

با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که استفاده از چنین اتومبیل‌هایی سرانه مصرف سوخت را پایین خواهد آورد. نسل جدید ام وی ام ایکس ۲۲ از نظر طراحی ظاهری نیز نسبت به نسخه قبلی تغییراتی را تجربه کرده است که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. در ایران نیز چری تیگو 2 مدتی پس از معرفی شدن در بازار چین، وارد خط مونتاژ مدیران خودرو، نمایندگی رسمی چری در ایران شد. تیگو 2 که در ایران با نام ام‌وی‌ام X ۲۲ شناخته می شود در ابتدا در یک تیپ ساده با گیربکس دنده ای و موتور 1.5 لیتری به بازار آمد.

خودرویی از کلاس کراس‌اوورهای ساب کامپکت (خیلی کوچک) توسعه‌یافته بر پلتفرم هاچبک ۵در، که به‌سادگی بازار برادر هاچ‌بک خود، ام وی ام ۳۱۵ را در دست گرفت. خودرو ام وی ام X22 یک کراس اوور کوچک شهری با قیمت مناسب است که امکانات قابل قبولی را ارائه می‌دهد. این خودرو برای خانواده‌های کم‌جمعیت و جوانانی که به دنبال یک خودروی خانوادگی با ظاهری مدرن هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. ام وی ام X22 روی پلتفرم ام وی ام ۳۱۵ هاچبک ساخته شده است و برای تبدیل هاچبک به کراس‌اوور، چینی‌ها فنربندی آن را دستکاری کرده‌اند. در مجموع، می‌توان گفت که دستکاری فنربندی در ام وی ام X22 یک تصمیم منطقی بوده است.

این تغییرات باعث شده تا این خودرو ظاهری شبیه به خودروهای کراس‌اوور داشته باشد و در جاده‌های ناهموار نیز عملکرد بهتری داشته باشد. این همه،شاید تیپ‌ها و نسخه‌های متفاوت x22 شما را سردرگم کند، اما تشخیص این تیپ‌ها کار سختی نیست. وب‌اپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و به‌روز‌رسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم می‌کند. در نسخهٔ وب‌اپلیکیشن نیازی به دانلود و به‌روزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی‌ به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپ‌های موبایل خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

یک نسخه برقی از چری تیگو 2 نیز در بازار چین و ایتالیا نیز وجود دارد که با خطوط آبی موجود در بدنه قابل شناسایی است. سیستم روشنایی در روز بر لبه کاپوت جا خوش کرد و سیستم روشنایی اصلی به داخل سپر روانه شد تا رویه‌ای را در پیش بگیرد که سال‌ها پیش از سوی جیپ چروکی و سیتروئن C4 کاکتوس به بازار جهان ارائه شده بود. ازاین‌رو در صورت عدم محدودیت در بودجه، خرید نسخه صفر کیلومتر و یا تصمیم برای خرید ماشین کارکرده  نیز خرید x22 pro توجیه منطقی‌تری در مقایسه با x22 معمولی دارد. اما این موضوع به‌هیچ عنوان منفی تلقی نمی‌شود، چرا که مشتریان ایرانی منطبق بر سلیقه بازار جهان، به‌شدت از خودروهای کراس‌اوور استقبال کرده و X22 را به آغوش گرم خود پذیرفتند. در نتیجه ام وی ام X22 معمولی را از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، هنوز می‌توانید المان‌های ام وی ام ۳۱۵ را در ظاهر بیرونی آن ببینید. ظاهری که گویا نسخه باشگاه‌رفته و رشدکرده ۳۱۵ است و مستقیما ظاهر «شاسی‌بلندشده» برادر هاچ‌بک خود را به نمایش می‌گذارد.

در مجموع می‌توان اینطور بیان نمود که ایکس22 نسبت به خودروهای هم رده داخلی از ظاهری جذابتر با شاخصه های اسپرت بیشتری برخوردار است. ایکس22 توانسته طی مدت نسبتاً کوتاهی که از عرضه آن می‌گذرد، گوی رقابت را از بسیاری محصولات هم قیمت مشابه برباید و محبوبیت بالایی در بین مشتریان ایرانی برای خود دست‌وپا کند. در نمای جانبی ام وی ام530 نیز شاهد یک طراحی بسیار ساده و بدون خطوط تند و تیز هستیم که با گذشت سالها از طراحی آن کاملا قدیمی شده است، امضای طراحی چینی ها در این نما نیز با انتخاب چرخ هایی که به شدت برای این بدنه کوچک به نظر می رسند دیده می شود. خودرو X22 MT EX SPORT مجهز به سانروف برقی دو حالته می باشد که علاوه بر زیبایی بصری در خودرو، امکان تهویه و گردش هوای داخل کابین را در روزهای نه چندان گرم و یا سرد سال فراهم می آورد. ام وی ام 110 یکی از محصولات شناخته شده در کشور ما به شمار می‌رود که حدود 9 سال است در بازار خودروی ایران حضور دارد. نسخه فیس لیفت X22 در سال ۱۴۰۰ و تحت عنوان ام وی ام X22 Pro روانه بازار کشور شد.

در کل چری سعی کرده در تیگو 3X طراحی اسپرت و جوان پسندی را ارائه کرده و آن‌را با قامت یک کراس‌آور ترکیب کند که به نظر می‌رسد تا حدودی در این کار موفق بوده است. به‌طور کل باید گفت که ام وی ام X22 از قیمت و شرایط نسبتا مناسبی در بازار ایران برخوردار است. پدال ترمز کمی گنگ عمل کرده و حس دقیقی از شدت ترمزگیری به پای راننده منتقل نمی‌کند. بااین‌همه ترمزها بسیار قوی هستند و حتی در سرعت‌های بالا و شرایط پرفشار به خوبی از پس مهار ام وی ام X22 برمی‌آیند.

همین ابتدای کار باید عرض کنم که قلب X22 پرصداست و فریاد آن (بسته به دور پیشرانه و نحوه رانندگی) در همه حال (گاه کمتر و گاه بیشتر) به گوش می‌رسد. در نمای جلو پیش‌ از هر چیز دو چراغ بزرگ با گرافیک جدید و تاحدودی خشن خودنمایی می‌کنند. جلوپنجره حالت شش ضلعی داشته و شبکه داخلی آن از چندین شش ضلعی کوچک تشکیل شده است.

برای ارتباط با ما، نظرات و پیشنهاداتان را به آدرس ایمیل infocarbalad.com ارسال نمایید. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. در مقابل ترمزها عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارند و حتی در مواجهه با فشار سنگین، اثری از کاهش توان یا تصعید شدن لنت ها دیده نمی شود. این خودرو در کلاس کراس‌اوورهای ساب کامپکت یا همان کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار می‌گیرد. از این جهت می توان تصور کرد که مهندسان چینی چالش های زیادی را برای تنظیم فنربندی این خودرو پشت سر گذاشته اند که البته به سختی نسبتی فنربندی در ازای بهبود هندلینگ منجر شده است.

زیر این مجموعه سپر سرتاسری و تنومند همرنگ بدنه قرار گرفته که در بخش مرکزی یک قسمت پلاستیکی برای نصب پلاک دارد. پلاستیک موجود در این ناحیه تا دو گوشه پایینی و از آنجا در سرتاسر لبه پایینی بدنه ادامه می‌یابد و نمایی کراس گونه و کمی اسپرت به خودرو می‌بخشد. زیر محل پلاک یک ورودی هوای بزرگ افقی تعبیه شده که وظیفه خنک‌کاری رادیاتور و مجموعه پیشرانه را بر عهده دارد. آخرین نکته قابل‌ذکر بخش دماغه نیز دو ورودی هوای کوچک کناری هستند که با قاب کرومی U شکل و چراغ‌های روشنایی در روز (DRL) تکمیل می‌گردند. متریال داخلی تغییر چندانی به خود ندیده است، اما در ترکیب با طراحی بهبودیافته داخلی، حس و حال بهتری به سرنشینان منتقل می‌کند که بدون تردید فراتر از احساس نسخه‌های قدیمی‌تر X22 است.

کنسول میانی هم از این سادگی مفرط مستثنا نبوده و تنها اهرم تعویض دنده، دو عدد جا لیوانی و اهرم ترمز دستی را شامل می‌شود و پوششی پلاستیکی دارد. بر خلاف نمای جلو و فضای کابین، نسل جدید ام وی‌ام ایکس ۲۲ تغییر زیادی را در نمای عقب تجربه نکرده است. تنها تحولی که این خودرو در قسمت عقب به خود دیده این است که چراغ‌های مه شکن زیر سپر عقب تعبیه شده و همچنین دو خروجی اگزوز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. تاکنون مشخص نشده است که ام وی ام X22 جدید با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد، اما احتمال داده می‌شود که این خودرو زیر ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. چری در ابتدا این کراس اوور کوچک خود را با یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 106 اسب بخاری به همراه دو گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT و 5 دنده دستی راهی بازار کرد.

استفاده از تریم دورنگ مشکی/نارنجی داشبرد و کابین، انسجام قابل قبول المان‌های طراحی داشبرد و رودری‌ها، استفاده از نمایشگر لمسی میانه داشبرد و کلاستر آنالوگ معکوس که به هنگام عرضه جالب توجه جلوه کرد. اما تغییرات تنها مختص به نمای جلو این خودرو نمی‌شود و فضای کابین نیز در مقایسه با نسل قبلی تحولات گسترده‌ای را به خود دیده است. دریچه‌های سیستم تهویه این خودرو طراحی جدید و جذابی را تجربه‌ کرده‌اند، نمایشگر با افزایش سایز به ۹ اینچ رسیده، دکمه‌های کنترلی تغییر چینش را تجربه کرده و همچنین یک فرمان D کات نیز جایگزین فرمان نسل قبلی خودرو شده است. علاوه بر تمام این تغییرات برخی از کلیدهای فیزیکی نیز از خودرو برداشته شده و به شکل لمسی در آمده‌اند که این مسئله باعث به‌روزتر شدن ام وی ام ایکس ۲۲ جدید شده است. در بحث فنی نیز ام وی ام ایکس ۲۲ چندان پرتوان و هیجان‌انگیز ظاهر نشده است؛ پیشرانه X22 از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده و قدرتی معادل 105 اسب بخار از آن استخراج می‌شود. گشتاور حاصل از این موتور نیز برابر ۱۳۵ نیوتن‌متر است که به منظور رساندن سرعت خودرو ظرف مدت ۱۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، از طریق یک جعبه دنده ۴ دنده اتومات به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود.

ام وی ام ایکس 22 یا چری تیگو ۲ یک کراس‌اوور کوچک شهری است که طی مدت برگزاری نمایشگاه اتومبیل پکن در سال ۲۰۱۶ به معرض دید عموم درآمد. این کراس اوور ریزنقش تک دیفرانسیل که بر پلتفرم ام وی ام ۳۱۵ استوار شده، از زمستان سال 1395 به سبد محصولات شرکت مدیران خودرو راه پیدا کرد و به سرعت مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تا ام وی ام ایکس ۲۲ را از نظر سبک طراحی داخلی و خارجی، امکانات و آپشن‌ها، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم. ام وی ام X22 معمولی از سال ۱۳۹۷ به بعد، با امکانات مضاعفی نظیر سیستم کمک ترمز، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل پایداری و کشش و سیستم نظارت بر فشار باد تایرها روانه بازار شد. شرکت مدیران خودرو قصد دارد در آینده نه چندان دور نسخه جدیدی از کراس اوور ام وی ام ایکس ۲۲ پرو را به بازار کشور عرضه کند.

در سال 2020، چری اقدام به معرفی یک فیس لیفت برای کراس اور ساب کامپکت خود کرد که چری تیگو 3X پلاس نام گرفت. تیگو 3X پلاس از زبان طراحی جدید چری استفاده می کند و چهره مدرن تری نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت دارد. همچنین در این نسخه چری برای محصول خود 2 موتور 1.5 لیتری  116 اسب بخاری و 3 سیلندر 1.0 لیتری توربو در نظر گرفته است. در مرحله بعد راهی یکی از مجموعه‌های تفریحی کوهستانی تهران شدیم تا دریابیم مرکب جوانمان در جاده‌های پرپیچ‌وخم و پُرشیب و مناطق سنگلاخی چند مرده حلاج است. در اولین سربالایی تیز پدال گاز را تقریباً تا انتها پایین بردم و جعبه‌دنده با دو معکوس سنگین (و درگیر کردن دنده یک) دور پیشرانه را در حدود ۵۰۰۰ نگه داشت و مسیر بدون کمبود یا ضعفِ کشش طی شد. با نزدیک شدن به یک پیچ تند سرعت را اندکی کم کرده و فرمان را با شدت زیادی چرخاندم.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *