ام وی ام بهتره یا ۲۰۶

پژو 206 بخریم یا MVM 315 هاچ‌بک؟

فرمان MVM 315 بسیار نرم است و موتور کم مصرف و کم صدایی نیز دارد که اکثر مالکان این خودرو به این موضوع اذعان دارند که مصرف سوخت MVM 315 یکی از مزیت های این خودرو است. به طور کلی در قسمت تجربه رانندگی می توان گفت اگر اهل شتاب هستید قطعا تیپ ۵ بهتر است اما سواری نرم تری را می توانید در MVM تجربه کنید. ۲۰۶ تیپ ۵ سواری چالاک، ترمزهای خوب، میدان دید مناسب، فرمان نرم و انتقال قدرت خوبی را ارائه می کند. ۲۰۶ تیپ ۵ در شیب ها و هنگام کار کردن کولر بهتر از MVM عمل می کند و نقطه ی قوتی برای آن محسوب می شود. نتیجه گیری در رابطه با ام وی ام ۳۱۵ جدید و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ این است که تیپ ۵ خودرویی با تامین قطعه عالی، پرطرفدار، با بازار دست دوم عالی، توانایی فنی خوب و البته با افت قیمت کمتر است.

MVM 315 یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال پرفروش‌ترین خودروهای شرکت مدیران خودرو در بازار ایران است. کمپانی چینی چری این خودرو را نخستین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی کرد و با نام چری فالوین ۲ در بازار چین و سایر کشورها به‌فروش رساند. مدیران خودرو در سال ۱۳۹۱ نخستین مدل ام وی ام ۳۱۵ را در ایران مونتاژ و روانه بازار کرد. در طول سال‌های دهه ۹۰ شمسی مدل‌های مختلفی از این خودرو توسط ام وی ام روانه بازار شد؛ اما مدل فیس لیفت MVM 315 بیشترین توجه را به خود جلب کرد.

در قسمت عقب نیز از چراغ‌های طرح جدید با فرم پیوسته استفاده شده تا مطابق با گرایش‌های روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد. یکی از موضوعاتی که در طول رانندگی با ام وی ام ۳۱۵ مشاهده می‌کنید، تعویض دنده نه‌چندان راحت است. البته نمونه‌های اتوماتیک آن نیز وجود دارند که این مشکل در آن‌ها وجود ندارد. یکی از مشکلات مشترک ام وی ام ۳۱۵ با خودروهای داخلی، مواد اولیه بی‌کیفیت مورد استفاده در طراحی بدنه داخلی و داشبورد است.

البته ناگفته نماند در طول این دوران پژو 206 هم خالی از حاشیه نبود که در ادامه بیشتر به معایب و محاسن هر دو خواهیم پرداخت. ام وی ام 315 جدید هندلینگش خوب است و سواری‌اش نرم و خانوادگی است ولی از نظر فرمان پذیری چندان دقیق نیست و در تقسیم وزن آن هم ضعف‌هایی مشاهده می‌شود. علاوه بر این ترمزهای 315 جدید هم دارای ضعف هستند، قدرت ترمز گیری مناسب است اما در زیر پا پدال ترمز اصلا حساس نیست و به فشار تقریبا زیاد برای عملکرد مناسب نیاز دارد.

با نشستن روی صندلی ام وی ام ۳۱۵ متوجه فضای مناسب داخل آن خواهید شد به گونه‌ای که نیاز به عقب کشیدن زیاد صندلی جهت یافتن موقعیت خود نخواهید بود. صندلی‌های چرمی خودرو نیز نرمی مناسبی دارند و راحت‌تر از ۲۰۶ تیپ ۵ حس می‌شوند. زمانی که استارت می‌زنید صدای زیادی وارد کابین نمی‌شود هرچند با افزایش دور پیشرانه میزان صدای ورودی نیز بیشتر خواهد بود. شتاب گیری خودرو در ابتدا نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ کندتر است و در سربالایی‌ها و وجود ظرفیت پر این موضوع بیشتر به چشم می‌آید. از نظر سواری باید گفت ۳۱۵ خودرویی نرم و خانوادگی است و بهتر از ۲۰۶ دست‌اندازها را جذب می‌کند.

از سوی دیگر شتاب صفر تا صد 10 ثانیه ای پژو 206 و حدود 12 ثانیه ای ام وی ام برنده درگ این دو خودرو و همپنین توان پیشرانه آن ها را مشخص می کند و امتیاز دیگری برای خودروی فرانسوی به حساب می آید و شاید بتوان گفت کماکان مهندسی ناب فرانسوی 15 سال پیش به مهندسی کنونی چینی های تازه وارد می چربد. هاچ‌بک‌ها یکی از محبوب‌ترین سگمنت‌های خودرویی در اغلب نقاط جهان به شمار می‌روند؛ خودروهایی که کوچک هستند و به‌طورمعمول، برای استفاده‌های روزمره شهری خریداری می‌شوند. پژو 206 تیپ 5، به‌عنوان یک هاچ‌بک اقتصادی، سال‌ها در اروپا یکه‌­تازی کرد و در آخر، با مدل‌هایی هم‌چون پژو 207 جایگزین شد. در آن ‌سوی میدان، mvm315 یا چری A13 را داریم؛ خودرویی که نمونه هاچ‌بک آن، اولین‌بار در سال 2010 بر روی خط تولید شرکت چری قرار گرفت و به نسبت 206، یک تازه­‌وارد محسوب می‌شود؛ تازه‌واردی که به کمک ویژگی‌های مثبت خود، می‌تواند 206 کهنه‌­کار را به دردسر بیندازد!

اما دوسال بعد مدل فیس لیفت این خودرو با اصلاحاتی به بازار آمد تا امروز  با نام ام وی ام ۳۱۵ نیو برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کهنه کار شاخ و شانه بکشد! رانندگان جاده در بررسی مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵ روی موضوع شتاب‌گیری خیلی حساس هستند. با توجه به مشخصات فنی پیشرانه ام وی ام ۳۱۵، نمی‌توان انتظار شتاب‌گیری خیلی زیادی از این خودرو داشت. در آزمایش‌های شتاب‌‌گیری که از این خودرو به عمل آمده، بازه زمانی بین ۱۵ تا ۱۶ ثانیه برای پر کردن سرعت ۰ تا ۱۰۰ به دست آمده است. موتور ۱.۴ لیتری این خودرو، قدرت مناسبی را ارائه می‌دهد و تجربه رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند. همچنین، سیستم تعلیق پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به خوبی طراحی شده و می‌تواند در برابر ناهمواری‌های سطح جاده عملکرد خوبی داشته باشد، که این موضوع به راحتی سرنشینان کمک می‌کند.

البته توقف تولید و فروش اقساطی ۳۱۵ باعث شده بازار دست‌دوم این خودرو بهبود یابد. پژو ۲۰۶ نیز نیازی به معرفی کردن ندارد و در طول بیش از ۲ دهه‌ای که حضورش در کشورمان می‌گذرد چشمان همه به آن عادت کرده است هرچند با این وجود هنوز هم باید ۲۰۶ را یک هاچبک متناسب و زیبا دانست که طراحی زیبایی دارد. البته یکی از عیب‌های بزرگ ۲۰۶ تیپ ۵ را می‌توان عدم تفاوت ظاهری آن با نسخه ساده تیپ ۲ دانست. در واقع تنها تفاوت ظاهری ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲ فقط در تریم رنگی آینه‌های جانبی تیپ ۵ خلاصه می‌شود.

طراحی ای که با اینکه ۲۰ سال از آن می گذرد اما هنوز کهنه نشده و بسیار چشم نواز است. در طراحی پژو ۲۰۶ هیچ ایرادی نمی توان دید و ارگونومی قطعات مختلف بدنه کاملا با یکدیگر حفظ شده است. یک طراحی شبه تخم مرغی که ایمنی خوبی در تست های تصادف از خود نشان داده است. ام وی ام 315 جدید چند سالی است در بازار ایران فرصت حضور را پیدا کرده است و مهم‌ترین دلیلی که تا الان توانسته است میزان فروش خودش را بالا نگه دارد، چهره جذاب و متفاوت ام وی ام 315 است که جوانان و بانوان بسیار آن را دوست دارند. چراغ‌های جدید، خطوط تیز روی بدنه و برجستگی‌های خاص از مشخصات طراحی بدنه ام وی ام 315 جدید است که چهره ماشین را تهاجمی و خشن نشان می‌دهد.

به طور کلی هر دو خودرو طراحی بسیار زیبایی دارند و تصمیم گیری برای انتخاب بین آن ها کاملا سلیقه ای است. سواری پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. چون من موفق نشده ام سوار mvm بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم. در بازار کشور ما، برخی از خودروها به‌راحتی خریدوفروش می‌شوند و افت قیمتی کمی نسبت به سایر خودروهای هم‌رده دارند. پژو 206 تیپ 5، یکی از خودروهایی است که همیشه تقاضا برای خرید آن وجود دارد؛ به همین دلیل، فروش آن بسیار راحت است و از نظر افت قیمت نمونه‌های دست‌دوم، قیمت پژو 206 تیپ 5، با افت کمی مواجه می‌شود.

در چند سال اخیر با ورود ماشین‌های چینی  همچون ام وی ام ۳۱۵ به ایران و استقبالی که مردم به دلیل قیمت پایین آن‌ها نسبت به سایر ماشین‌های خارجی داشتند؛ بر سر انتخاب خودرو داخلی همچون ۲۰۶تیپ ۵ یا خودرو چینی، رقابت بزرگی در بازار خودرو به وجود آمد. در طول مدت رانندگی با این خودرو هیچ‌گونه مشکلی از بابت دید در ناحیه جلو نخواهید داشت؛ اما دید عقب این خودرو خیلی مناسب نیست. بخشی از مشکل مربوط به طراحی صندوق عقب و بخشی دیگر نیز به هاچ‌بک بودن آن ارتباط دارد. البته پس از مدتی نشستن پشت فرمان ام وی ام ۳۱۵ به این شرایط عادت خواهید کرد. در بررسی مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵ باید نگاهی به استهلاک خودرو نیز بیندازیم. تجربه نشان داده است که دیسک و صفحه ام وی ام ۳۱۵ خیلی زودتر از سایر خودروها تمام می‌شوند.

در بخش جلو نیز راننده مجبور خواهد بود صندلی را به‌طور قابل‌توجهی عقب بکشد تا بتواند موقعیت مناسب خود را پیدا کند. نکته دیگر به هندلینگ نه چندان خوب ۲۰۶ در مانورهای ناگهانی و در پیچ‌های تند مربوط می‌شود و بنابراین باید در سرعت‌های بالا محتاط بود تا بخش عقب خودرو چسبندگی خود را از دست ندهد. طبیعی است که در مقایسه با یک خودرو داخلی مانند پژو ۲۰۶ بازار دست دوم ام وی ام ۳۱۵ وضعیت ضعیف‌تری داشته باشد.

در نمای کلی و با توجه به چراغ‌های پژو ۲۰۶، طراحی ظاهری آن برگرفته از یک کوسه خشمگین در جاده است. دستگیره‌های این پژو هاچ بک به دلیل طراحی قدیمی، ‌همان نقطه ضعف طراحی است که می‌توان به آن اشاره کرد. با توجه به آنچه درباره مزایا و معایب MVM 315 برشمردیم، زمان تصمیم‌گیری فرارسیده است. روی‌هم‌رفته ام وی ام ۳۱۵ یک خودرو سواری خانوادگی نسبتا مناسب برای رانندگی شهری به حساب می‌آید. در بین معایبی که برای این خودرو برشمردیم، به جز سیستم ترمز ضعیف مابقی موارد در خودروهای هم‌رده قیمتی آن نیز تقریبا به چشم می‌خورند.

اگر تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، آیا می‌توان موارد دیگری را به فهرست مزایا و معایب MVM 315 افزود؟ اصلا پاسخ شما به سوال ام وی ام ۳۱۵ بخریم یا نه، چیست؟ نظرات و تجربیات خود را در این زمینه حتما با ما در میان بگذارید. در واقع با چنین بودجه ای به راحتی می توانید یک رنو ساندرو دنده ای را خریداری کنید و امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و ..را نیز به آن بیافزایید و یا به سراغ نمونه های دست دوم کم کارکرد از تندر 90 و رنو ساندرو اتوماتیک بروید. به یاد داشته باشید که سرمایه ‌گذاری در یک خودرو نه تنها خرید آن است، بلکه شامل هزینه‌های جاری نیز می‌ شود.

نمونه اولیه این خودرو، در سال 91 وارد بازار شد و نتوانست انتظارات «مدیران خودرو» را به‌خوبی برآورده کند. 3 سال بعد، یعنی در سال 94، شرکت مدیران خودرو، 315 جدیدی را با پسوند نیوفیس وارد بازار کرد تا با طراحی جدید و سیستم انتقال قدرت بهبودیافته، بتواند شکست قبلی را جبران کند و به نظر می‌رسد تا حد زیادی نیز در این امر موفق عمل کرده است. کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با گذشت چندین سال از تولید همچنان جزو زیباترین کابین‌های موجود بین خودروهای داخلی است و چیدمان زیبایی دارد. حداکثر قدرت موتور این خودرو ۱۰۷ اسب بخار و همچنین بالاترین گشتاور آن نیز ۱۴۰ نیوتن متر است. بر این اساس باید توجه داشته باشید که با خودرویی کاملا معمولی از نظر مشخصات فنی روبه‌رو هستید. در بین موتورهای داخلی، TU5 که روی پژو ۲۰۶ و پرشیا نصب می‌شوند تقریبا مشخصات یکسانی با موتور MVM 315 دارند.

در پی فراگیر شدن خودروهای چینی در بازار، بسیاری بر این عقیده بودند زمینه لازم برای رقابت خودروهای چینی و ایرانی ایجاد می شود و مدیران خودروساز وطنی برای عقب نماندن در بازار به ناچار! در نمونه های وارد شده این خودرو دکمه های کنترل کننده ضبط بر روی فرمان وجود ندارند. از لحاظ تنظیم صندلی شما همچون پژو 206 قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده را ندارید، ولی دیگر از سردرگمی برای دکمه های تنظیم آینه ها و بالا پایین بردن شیشه های پژو 206 خبری نیست و تمام آن ها همراه دکمه قفل درب ها در کنار درب راننده قرار دارد. پشت آمپر های به روز و از تمام آنالوگ در آمده و قسمت های ساعت و اخطار ها و آمپر بنزین دیجیتالی در صفحه نمایش کوچکی که بین عقربه های نشانگر سرعت و قدرت خودرو قرار گرفته، به نمایش در می آیند.

اما بر خلاف این گمانه زنی امید بخش، تاکنون هیچگونه تحولی در صنعت خودروسازی کشور روی نداد و حتی افت کیفیت برخی محصولات به مراتب تشدید شده است. در مقابل چینی ها رو به روز در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان بین المللی هستند و هر ساله چند محصول تازه و ارتقاء یافته را به خیابان های کشور می فرستند. ویدئوی زیر از پدال خودرو های ام وی ام 315 و پژو 206 را باهم مقایسه کرده و مشخص می کند ارزش خرید کدام بیشتر است. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. از دیگر ویژگی‌های این ماشین می‌توان به استفاده از قفل برقی جهت باز و بسته کردن ماشین، جاگیری صحیح و بدون درز در قاب بدنه و دستگیره‌های جدید کششی اشاره کرد. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.

همان‌طور هم که گفته شد قیمت خودرو بین ۱و نیم  تا ۲ میلیارد تومان تعیین می‌شود. اما از طراحی ام وی ام 315 جدید هنوز مدت زیادی نمی گذرد و تغییرچهره آن از حالت مظلومانه به ظاهری خشن تر بسیار خوب از کار درآمده و گویا دیگر خبری از آن طراحی های چینی مـآبانه نیست و این بار با لباس شیک به میدان قدم گذاشته است. به طور کلی، انتخاب بین این دو خودرو به نیازها و سلیقه شخصی خریدار بستگی دارد، اما هردو گزینه ‌های معقولی در بخش خودروهای اقتصادی و خانوادگی هستند. در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.

اگر در پشت فرمان پژو 206 قرار بگیرید و شروع به حرکت کنید، فرمان خوش دست و خاطره انگیز آن نظر شما را به خود جلب می کند، فرمانی هیدرولیک که از نرمی قابل قبولی برخوردار است. دسته دنده آن ارگونومی خوبی پیدا کرده ولی گیربکسش نسبت به ام وی ام 315 سفت تر عمل می کند اما در عین حال شما برای سرعت های بالا نیازی به دنده کشی سریع ندارید. موتور این خودرو شتاب قابل قبولی را در شرایط متداول برای شما به ارمغان می آورد و با مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر با ام وی ام 315 جدید برابری می کند و نمی توان ارجحیتی برای هیچ کدام در این مورد قائل شد. زمانی که به خرید خودروی جدید فکر می‌کنید، بسیار مهم است که عجله نکنید و تصمیمی آگاهانه بگیرید. مطالعه دقیق نظرات و بررسی‌های مربوط به خودروها می‌تواند به شما کمک کند تا با ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعف هر خودرو آشنا شوید و انتخابی مناسب براساس نیازها و بودجه خود داشته باشید.

با توجه به این‌که سخت‌گیری‌های این سازمان نسبت به یورو انکپ کمتر است، به نظر می‌آید 3 ستاره ایمنی موسسه اروپایی EuroNcap با 4 ستاره چینی‌ها برابری کند و هر دو رقیب روی یک سکو بایستند. در این بخش از مقاله مقایسه پژو 206 تیپ 5 و mvm315 نیو، به سراغ سطح امنیت این دو هاچ‌بک جذاب رفته‌ایم. تنها تست تصادف معتبری که از پژو 206 وجود دارد، تست سال 2000 میلادی موسسه یوروانکپ است که 4 ستاره ایمنی در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال و 2 ستاره ایمنی در بخش حفاظت از عابرین پیاده را برای این خودرو به‌همراه داشت. Mvm315 هم‌چون اغلب هم‌وطنان خود، در این قسمت بهتر ظاهر شده است و سیستم مالتی‌مدیای 7 اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای Vifa، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم ره‌یاب، چراغ خوش‌آمدگویی و دوربین دید عقب را در لیست آپشن‌های خود دارد. ام وی ام ۳۱۵ فاقد نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک، دکمه‌های کنترل ضبط قابل دسترس و سطح مناسبی روی داشبورد جهت قراردادن وسایل است. مدل فیس لیفت شده MVM ۳۱۵ با توجه به تغییرات چشم‌گیر در هر چهار چراغ و طراحی خطوط تیز جلو ماشین، ظاهری خشن و زیبا به خود گرفته است.

طراحی 206 را می‌توان جوان‌پسند و ماندگار دانست که با این‌که کمی گرد پیری روی آن نشسته است، اما هنوز هم در عین سادگی، زیبا به ‌نظر می‌رسد. همچنین، شما خریداران می‌توانید از شرایط خرید اقساطی سپند خودرو برای تهیه هر دو مدل استفاده کنید. سپند خودرو با شرایط فروش اقساطی پژو و چری با پیش‌پرداخت مناسب و اقساط بلندمدت، امکان خرید آسان‌تر و بدون فشار مالی زیاد را فراهم می‌آورد.

جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه کنید. تا به اینجای مقایسه ام وی ام ۳۱۵ با ۲۰۶ تیپ ۵، هاچبک چینی در اکثر بخش‌ها برتری را از آن خود کرده اما یکی از فاکتورهای مهم به بازار خریدوفروش مربوط می‌شود. در این بخش ۲۰۶ کاملاً برتر است و به راحتی می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد هرچند باید اذعان کرد بازار خریدوفروش ۲۰۶ تیپ ۲ اندکی بهتر از تیپ ۵ است اما درهرحال تقاضای بیشتری برای ۲۰۶ وجود دارد اما برای فروش ۳۱۵ باید کمی بیشتر صبر کنید.

این خودروی هاچ‌بک با طراحی جذاب و مدرن، فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. پژو 206 تیپ 5 از لحاظ سطح آپشن‌، فول‌ترین نمونه گیربکس دستی در میان سایر تیپ‌های خود محسوب می‌شود؛ اما در مجموع، از یک هاچ‌بک اقتصادی که سال تولید آن به حدود دو دهه پیش می‌رسد، نمی‌توان انتظار خاصی داشت. در این بین، چهار شیشه‌برقی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بیرون و محیط، پشت‌سری‌های صندلی عقب و آینه‌های برقی، جزو معدود آپشن‌های 206 تیپ 5 هستند. قیمت ام وی ام چیزی در حدود 40 میلیون تومان می باشد که نمونه های اقساطی آن توسط مدیران خودرو، و 206 تیپ 5 هم با قیمت 37 میلیون تومان و تحویل 20 روزه توسط ایران خودرو عرضه می شود. در مقابل ام وی ام 315 دارای پیشرانه 1500 سی سی است که 107 اسب بخار را در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 140 نیوتن متر را در 4500 دور در دقیقه به ما می دهد و با این اعداد و ارقام حتی بر روی کاغذ نیز پژو 206 برتر بودن خودرا به رخ ام وی ام می کشد.

در مقابل، چنان‌چه خودروی هاچ‌بکی می‌خواهید که آپشن‌های بیشتری در اختیار شما بگذارد و کابین جاداری هم داشته باشد، در این بازه قیمتی، mvm315 نیوفیس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. علاوه بر آن، داشبورد و طراحی داخلی ام وی ام 315 در مقایسه با رقیب فرانسوی، کمی به‌روزتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد و این موضوع، یکی از برتری‌های این خودرو نسبت به 206 محسوب می‌شود. خودرویی کهنه‌کار و نام‌آشنا که بعد از گذشت حدود دو دهه از طراحی آن، هنوز هم جذابیت لازم را دارد.

با ورود به کابین پژو 206 با همان طراحی اولیه و بدون کوچکترین تغییری روبه‌رو می‌شویم که کیفیت ساخت مناسبی دارد و از نظر متریال هم هنوز با وجود افت کیفیت وضعیت قابل قبولی را دارد. پژو 206 تیپ 5 با توجه به قیمتش تجهیزات مناسبی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی و سیستم صوتی مدرن دارد و به صورت خلاصه در داخل کابین کیفیت ساخت پژو 206 از ام وی ام 315 بهتر است. ارگونومی پژو 206 اصولی‌تر است و تجهیزات تکمیل‌تری را هم دارد و از نظر ابعاد هم پژو 206 و ام وی ام 315 فضای یکسانی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. بیش از 16 سال است که پژو 206 تجربه حضور در بازار ایران را دارد و در طول این سال‌ها پژو 206 خصوصا در مدل تیپ 5 تغییرات فراوانی را تجربه کرده است و همچنان اما به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی به مسیر خود ادامه می‌دهد. در طول این سال‌ها تا به حال کارشناسی‌های مختلفی بر روی طراحی پژو 206 انجام شده است و ما به صورت تخصصی طراحی پژو 206 را نقد نمی‌کنیم اما نکاتی وجود دارد که گفتن آنها مهم است.

در صورت برخورداری از قیمت منطقی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، ام‌وی‌ام ایکس‌۷۷ می‌تواند جایگاه مناسبی در بازار کراس‌اوورهای میان‌قیمت برای خود فراهم کند و فروش مناسبی را در بازار ایران به دست آورد. یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در زمینه مزایا و معایب ام وی ام ۳۱۵، سیستم ایمنی آن است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار عملکرد عالی سیستم‌های ترمز خودروهای جدید را از آن داشت. اهل فن معتقدند که سیستم ترمز ۲۰۶ در مقایسه با ام وی ام ۳۱۵ عملکرد بهتری دارد. به علاوه از صفحه نمایش نیز خبری نیست و فاقد سیستم تهویه مطبوع خودکاراست، اما با کمی هزینه کردن می توانید با مراجعه به نمایندگی به صورت آپشن دستی صفحه نمایش و دوربین عقب را روی خودروی خود نصب کنید. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خودروها در بازار ایران است که به خاطر طراحی اسپرت و عملکرد خوب خود توجه بسیاری از رانندگان را جلب کرده است.

در مجموع مانند سایر خودروهای چینی، ام وی ام ۳۱۵ نیز نمره قابل قبولی دریافت می‌کند. برخلاف پژو فضای عقب بسیار جا دار و راحت است، به راحتی 2 بزرگسال و یک نوجوان یا کودک یا حتی 3 بزرگسال هم جا می شوند، زیرا به لطف فاصله بین دو محور و طول خودرو فضای سر و پای کافی برای سرنیشنان عقب در نظر گرفته شده است. گیربکس 206 تیپ 5، عملکرد قابل‌قبولی دارد و تعویض دنده‌ها بدون مشکل انجام می‌شود. میدان دید راننده بسیار خوب است و در جایگاه راننده، به اطراف خودرو اشراف کامل خواهید داشت و این نکته برای رانندگی در فضاهای پرتردد شهری مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

باتری پژو 206 و باتری ام وی ام 315 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. در آغاز حرکت، کمتربودن شتاب و کشش نسبت به رقیب کاملاً حس می‌شود و در مسیرهای سربالایی، اگر ظرفیت سرنشینان 315 تکمیل باشد این مشکل بیش‌ازپیش احساس خواهد شد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.

در این صفحه نمایش خبری از آمپر آب نیست و فقط در صورت بالا بودن دما اخطار داده می شود. این فروشگاه، قطعات متنوعی از جمله قطعات موتوری، قطعات بدنه، چراغ خودرو و… را به مشتریان خود ارائه می دهد. با توجه به اینکه خودروهای چینی در ایران در حال رشد است، فروشگاه حمید با داشتن محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای مشتریانی که به دنبال قطعات خودرو های چینی هستند. از طرف دیگر، اگر به خودرویی با سابقه و قابلیت ‌های دینامیک بالاتر علاقه دارید، پژو ۲۰۶ با طراحی اسپرت و هندلینگ مطلوبش می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد.

مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و ۲۰۶ تیپ ۵ در بخش ظاهری برنده قطعی ندارد اما با توجه به متمایزتر بودن ظاهر ۳۱۵ می‌توان آن را انتخاب بهتری دانست. افزایش شدید قیمت خودرو از یک طرف و عدم ثبت‌نام خودروهای صفرکیلومتر توسط خودروسازان از سوی دیگر باعث شده بازار خودروهای کارکرده کاملاً داغ باشد. طبیعتاً قشر جوان به دنبال خودروهای اسپرت و با طراحی هاچبک خواهد بود و اینجاست که انتخاب پیش‌فرض بسیاری از افراد پژو ۲۰۶ است؛ اما از چند سال قبل یک هاچبک متفاوت توسط مدیران خودرو راهی بازار شد. ام وی ام ۳۱۵ دارای موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر است که تولید ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور دقیقه و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را پشتیبانی می‌کند. همچنین شتاب صفر تا صد آن، حدود ۱۲ ثانیه است که در نتیجه شتاب‌گیری آن نسبت به ۲۰۶ ضعیف‌تر است.

اما رقیب ۲۰۶ یعنی mvm برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام  این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی ۲۰۶ دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند. با یک نگاه جزئی، به‌راحتی می‌توان دریافت که mvm315 در این قسمت، بهتر از رقیب فرانسوی خود عمل کرده است و آپشن‌های به‌روزتری را در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد. کمپانی چری در تبلیغات خود برای رونمایی از ام وی ام ۳۱۵ از تصویر نمادین نهنگ استفاده کرد.

درحالی‌که نمای جلوی ام‌وی‌ام با چراغ‌های بزرگ‌تر و طرح جلوپنجره دارای زوایای بیشتر، بیانگر طراحی نوین و مناسب با ذائقه مصرف‌کنندگان جوان‌تر است. به‌طورکلی پژو 206 با ظاهری کلاسیک، علاقه‌مندان به سبک‌های سنتی را جذب می‌کند؛ در حالی که ام‌وی‌ام 315 با طراحی معاصر، پاسخگوی نیازهای نسل جدید است. پژو 206 که از دهه 1990 وارد بازار شد، طراحی کلاسیک و خطوط نرم و هماهنگ دارد؛ در مقابل ام‌وی‌ام 315، که تولید آن بعد از سال 2000 آغاز شد، طراحی مدرن‌تر با خطوط تیزتر و جسورانه‌تر از خود نشان می‌دهد. نمای جلوی پژو 206 با چراغ‌های بیضی شکل و جلوپنجره کوچک، نشان‌دهنده سبک سنتی اروپایی است.

یکی از بهترین موضوعات در تجربه رانندگی با ام وی ام ۳۱۵ بدون تردید، سیستم تعلیق نرم آن است. این موضوع در احساس راحتی برای راننده در طول نشستن پشت فرمان خودرو اهمیت زیادی دارد. البته سیستم تعلیق نرم خودرو تا حدی روی هندلینگ این خودرو تاثیر منفی گذاشته است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. توجه داشته باشید که وقتی پای کلماتی مانند مزایا و معایب به میان می‌آید، با مفاهیم نسبی سروکار داریم. به‌عبارت دیگر باید مزایا و معایب خودروی ام وی ام ۳۱۵ را نسبت به خودروهای هم‌رده قیمتی خود بررسی کنیم.

راننده این خودرو به پنل دکمه‌های تنظیم آینه و شیشه بصورت یک‌جا دسترسی دارد که روی درب سمت راننده قرار گرفته است، در صورتی که ۲۰۶ همچین قابلیتی ندارد. صندلی‌های عقب دارای فضای مناسبی است و بزرگسالان هم می‌توانند در آن احساس راحتی کنند. پژو ۲۰۶تیپ ۵دارای موتور ۱۵۸۷سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶سوپاپه است که تولید ۱۱۰اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰دور در دقیقه را پشتیبانی می‌کند. ام وی ام ۳۱۵برعکس ۲۰۶دارای ظاهری کاملا جدید در سبک خودروهای گران‌قیمت است، در واقع یکی از دلایلی که منجر به استقبال مردم از ام وی ام ۳۱۵شد، ظاهر زیبا و به روز آن است.

بزرگترین ایرادی که می‌توان به فضای داخلی ۲۰۶گرفت، فضای کم صندلی‌های عقب است که بیشتر مناسب کودکان است و فضای راحتی را برای بزرگسالان، مخصوصا در مسیرهای طولانی فراهم نمی‌کند. ۲۰۶تیپ ۵از تجهیزاتی همچون آینه‌های برقی، سیستم صوتی خوب، صندلی‌های راحت، قابلیت فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی ایربگ‌ها، نمایش اطلاعات ماشین در نمایشگر، دستگیره کنترل ضبط ماشین در کنار فرمان و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد. کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمی‌رود.

در مقابل، MVM 315 طراحی به روزتر، آپشن بیشتر و کابین جادارتری دارد و می تواند برای کسانی که اهل خرید و فروش و تعویض خودرو نیستند گزینه مناسبی باشد. اینجا انتخاب با شماست که بین چینی تازه وارد و دورگه فرانسوی-ایرانی کارکشته کدام را انتخاب می کنید. اگر به دنبال یک هاچبک خانوادگی با فضای داخلی بیشتر و تجهیزات بهتر هستید و خودروی خود را می‌خواهید چندین سال نگه دارید بی‌شک ام وی ام ۳۱۵ گزینه بهتری خواهد بود اما اگر شتاب گیری و بازار خریدوفروش برای شما اهمیت بیشتری دارد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را انتخاب نمایید. البته یک فاکتور مهم درباره خودروهای کارکرده وجود دارد و آن‌هم استهلاک خودروست. در این بخش ۲۰۶ واقعاً خودروی پرخرجی خواهد بود درحالی‌که ۳۱۵ نشان داده حداقل در بخش قوای محرکه استهلاک کمتری نسبت به رقیب خود دارد بنابراین باید این نکته را حتماً مدنظر قرار دهید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *